PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kampien vaihto (26" maasturi)



Antiko
05.05.2016, 19.58
Hei, minulta meni vanhasta Scottista pienin eturatas mutkalle, ja päätin vaihtaa samalla kammet.

Shimanon edullinen kampisarja tuli asennettua mutta nyt etuvaihtaja ei vaihda millään pienimmälle rattaalle. (Vaihtaja pienimmällä mutta ketju keskirattaalla.)

Tuntuisi siltä, että koko rataspakka olisi liian lähellä keskiötä. Mitähän tässä pitäisi tehdä?

Kiristinkö kampia liikaa?

maalinni
05.05.2016, 20.20
Säädä etuvaihtaja. Ohjeet löytyy youtubesta "adjust front derailleur"

Antiko
05.05.2016, 20.48
Olen kyllä säätänyt vaihteita monta kertaa ennenkin, joten nuo rajoittajat ovat tuttuja.

Nyt vain tuntuisi, ettei etuvaihtaja käänny enää sisemmäksi. Se on aivan kasassa, L-ruuvi löysällä ja vaijeri löysällä.

Tuntuisi siltä, että tässä pitäisi tehdä jotain muuta.

maalinni
05.05.2016, 21.15
Oisko sitten, että vanha vaihtaja ei vaan toimi uusien kampien kanssa? Onneksi nuo etuvaihtajat eivät ole kalliita. Laita kuvia ja osien mallit, niin minua fiksummat voinevat auttaa.

ellmeri
05.05.2016, 21.48
Joskus voi pieni kivi tehdä tuon,tarkista tarkaan ettei olisi joku siellä välissä,mulla tekee tuota joskus.

Onko vaihtaja ylä vai alapuolinen.

nure
06.05.2016, 10.21
Mitkä oli vanhat/uudet kammet, muuttuiko rattaiden etäisyys (ketjulinja...) olennaisesti?

jperala
06.05.2016, 10.22
Oli joskus sama ongelma, tuli vaihdettua kammet ja uudet rattaat. Keskiölaakeri oli väärän mittainen joten rattaat tuli eri kohtaan. Kun vaihdoit pikkurattaan niin tuliko samaan kohtaan kuin vanha ?

Antiko
06.05.2016, 11.25
En oikein osaa sanoa. Vanhat kammet olivat Sunrace Sr tai jotain semmoista. Uudet ovat Shimanon ihan peruskammet (30€ Motonet). Ulkoisesti en nähnyt noissa isoja eroja.

jperala
06.05.2016, 11.36
En oikein osaa sanoa. Vanhat kammet olivat Sunrace Sr tai jotain semmoista. Uudet ovat Shimanon ihan peruskammet (30€ Motonet). Ulkoisesti en nähnyt noissa isoja eroja.

Kuulostaa joka tapauksesta siltä että joku osa on eri paikassa kun ennen, koska pikkurattaan vaihdoit ja aiheuttaa ongelmia. Tai vaihtoehtoisesti sinulla on nyt kaksi kulunutta ratasta ja yksi uusi mikä voi myös tuoda ongelmia.

arctic biker
06.05.2016, 12.03
Nelikanttikeskiöhän on kyseessä. Shimanoista löytyy tyyppikoodi kammen sisäpuolelta, sen perusteella sitten kuukkeloimaan minkä pituinen keskiön akseli pitää olla, mittaat pyörässä olevan, sieltä syy löytyy.

No tein https://www.motonet.fi/fi/tuote/381793/Shimano-Kampisarja-Altus-170mm-42T-78v-123mm-nelikantti-musta. Jos tää kyseessä?
123mm pitkälle nelikantille tarkoitetut.

Edit. Nytkun ne on kiinni niin helpoin mitata ketjulinja, how to measure chainline haku auttanee. 48,5-51mm kolmirattaisissa, käytännössä matka keskirattaan piikistä rungon keskelle.

Antiko
06.05.2016, 12.27
Olisikohan se tuo "LL 123"?

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160506/5bdc3be4f45f334925a3b6293fa39526.jpg

Ja jos joudun nyt vaihtamaan keskiön, niin onko paha homma ja tarvitaanko joku spessu työkalu?

Ps. Löin vasaralla suoraksi tuon vanhan pikkurattaan. Nyt tuntuisi jo helpommalta pistää vanhat kammet takaisin. Huokaus!

orc biker
06.05.2016, 13.56
Ja jos joudun nyt vaihtamaan keskiön, niin onko paha homma ja tarvitaanko joku spessu työkalu?

Ei ole vaikeaa ja tarvitaan. Riippuu ostopaikasta ja merkistä, mutta 6-20 € on sillä hintaa. FC-M311:n kanssa suositeltava keskiö on BB-UN26. Siitä otat LL123 version, joka on sopiva 50 millin ketjulinjalle tarkoitetuille kammille, kuten nuo ovat.

Antiko
06.05.2016, 15.06
Tuossa muutama kuva noista rattaista.

Vanhat kammet olivat Sr Suntour PFF -mallia 175 mm. kammilla. Uudet näemmä 170 mm — liekö tuolla väliä?


http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160506/33098fde818ce16ff67b92a61e90953d.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160506/cfdaa48b6303282d55dc1e4bf15dc0b5.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160506/abc34c878560223e09369dac47f7bdf1.jpg

arctic biker
06.05.2016, 18.27
Ps. Löin vasaralla suoraksi tuon vanhan pikkurattaan. Nyt tuntuisi jo helpommalta pistää vanhat kammet takaisin. Huokaus!
Ja paskat. Et malttanut ajatuksen kanssa miettiä mitä teet? Sen piruako rongut neuvoja?

Antiko
06.05.2016, 18.51
Sorry, mutta kun kaikki eivät vain ole polkupyöräasentajia. Jotenkin ajattelin, että tämä palsta on sellainen, jossa voi kysyä viisaammilta neuvoa.

Jos tietäisin, miten nuo kammet asennetaan, tuskinpa minun tarvitsisi tänne palstalle kirjoitellakaan. (Ja eipä tarvittaisi tätä koko palstaakaan.)

Jos kysymykseni risovat, ei niihin ole mikään pakko vastata. Tämä on ihan vapaaehtoinen palsta.

Olen hyvin kiitollinen kaikista neuvoista, joita olen teiltä saanut.

Tomy
06.05.2016, 20.01
Sorry, mutta kun kaikki eivät vain ole polkupyöräasentajia. Jotenkin ajattelin, että tämä palsta on sellainen, jossa voi kysyä viisaammilta neuvoa.

Jos tietäisin, miten nuo kammet asennetaan, tuskinpa minun tarvitsisi tänne palstalle kirjoitellakaan. (Ja eipä tarvittaisi tätä koko palstaakaan.)

Jos kysymykseni risovat, ei niihin ole mikään pakko vastata. Tämä on ihan vapaaehtoinen palsta.

Olen hyvin kiitollinen kaikista neuvoista, joita olen teiltä saanut.

Kuten yllä on jo todettu, on sinulla todennäköisesti liian kapea keskiön akseli. Voit irrottaa kammet ja mitata akselin leveyden. Keskiön akselin leveys tulisi kammillesi olla 123mm. Kampien irrottamiseen tarvitset ulosvetäjän, mutta sellainen sinulla ehkä jo on, kun olet jo kerran kammet irrottanut?

Nykyisten neliskanttikeskiöiden irrottamiseen ja asentamiseen tarvitset tämän työkalun:

http://m.motonet.fi/fi/tuote/383842/Super-B-Classic-Keskiotyokalu-Peruskeskiolle

Kuvaa katsomalla, voit varmasti päätella sopiiko työkalu myös vanhan keskiösi irrottamiseen.

20 vuotta paikallaan ollut keskiö voi huonolla tuurilla olla tosi lujassa.

arctic biker
06.05.2016, 20.15
Tottakai on sopivaa ynnä hyväksyttyä kysyä neuvoja, sitten kun saa saa lukea että vasaralla meukaroidaan tietämättöminä niin huokaus...

orc biker
06.05.2016, 20.39
https://www.youtube.com/watch?v=cPQyQnNdews

Tuon kun katsot, niin johan lähtee. Sitten voit vielä katsoa tarvittaessa yksityiskohtaisemman "install square taper crankset" -videon ja vielä "install square taper bottom bracket". Tuossa on kuitenkin niin huolella selitetty tuo periaate, että kannattaa katsoa.

arctic biker
06.05.2016, 20.43
Tossa on vajaan vuoden riesana ollut hyvin ruostunut mummis, Kammenrattaat mopoaikaa, kaukana näistä ees vähän myöhemmistä ketjun paksuuksista. Vanteitten reiät läpipuhkiruostuneet, koitin laittaa pikkuprikoilla, ei ei kestä. Onnekseni otin vain kuhan katson.

Antiko
06.05.2016, 23.39
Tottakai on sopivaa ynnä hyväksyttyä kysyä neuvoja, sitten kun saa saa lukea että vasaralla meukaroidaan tietämättöminä niin huokaus...

Sorry, ilmaisin ehkä vähän huolimattomasti itseäni. Irrotin siis nuo vanhat kammet ja rattaat: pienin ratas oli se, joka oli taipunut sisäänpäin mutkalle.

Eipä tuolla pikkurattaalla enää mitään tehnyt, joten kumautin sitä pari kertaa vasaralla. Yllätyksekseni siitä rattaasta tuli hyvin suora. Luultavasti kampi toimisi noinkin, mutta ehkäpä on järkevämpää pistää uutta osaa, kun tarkoituksena olisi ajella nyt maastossa aina silloin tällöin. (Tähän asti pyörällä on rullailtu lähinnä kaupungissa.)

Olli L
07.05.2016, 08.00
Kysyn varmuuden vuoksi, onko sen vanhan kammen rattaat niitattu kiinni, kun et vaihtanut vain sitä pikkuratasta? Onko niissä kammissa muutakin vikaa? Tuossa uudessa taitaa olla niitatut, joten siitä ei voi irrottaa tarvitsemaansa.

Antiko
07.05.2016, 09.30
Ei ole niitatut, mutta olen sen verran tumpelo, etten osannut/tajunnut ostaa vain sitä pienintä ratasta.

Toisaalta noilla vanhoilla rattailla ja ketjuilla on ajettu jo monta vuotta talvisin työmatka-ajoa. (Ne lienee paikallaan vaihtaa.)

Nyt tuo pyörä meinasi jäädä ihan ylimääräiseksi, kun hankittiin perheen hybrideihin nastarenkaat.

No ajattelin kokeilla pientä maastopyöräilyä vanhuksella mutta noin viiden lenkin jälkeen tuo hajosi.

Olen ultrajuoksija ja paljon tulee vietettyä aikaa poluilla. Joskus olisi kätevää ajella alkumatka lenkistä pyörällä (siirtymät) ja silloin maastopyörä olisi kiva, muuten ajoa tulee todella vähän.

No, ehkä olisi helpompaa ostaa nykyaikainen pyörä esim. käytettynä mutta perheessä on paljon pyöriä, joita olisi hyvä osta korjata ihan itse.

Tämä projekti menee siis vahvasti opettelun ja harjoittelun piikkiin. Saapa nähdä pääsenkö sinne polulle vielä ajamaan. [emoji23]

Vihi
20.05.2016, 19.21
Sekaannun tähän ketjuun, koska kohtasin samankaltaisen, joskin päinvastaisen ongelman. Eli vaihtaja ei siirrä ketjua suurimmalle rattaalle. Taustatietona sanottakoon, että ennen tähän projektiin ryhtymistä osasin suurin piirtein öljytä ketjut. Youtubesta olen katsellut "How to..." -videoita etuvaihtajan säätöön, mutta ne eivät ole ongelmaa ratkaisseet. Näyttäisi siltä, ettei vaihtajassa yksinkertaisesti riitä liikerata suurimmalle rattaalle asti. Tätä ihmetellessäni pistin merkille, miten kammet jäivät melkoisen etäisyyden päähän keskiöstä (bottom bracket, miten lie ikinä pitäisi suomentaa) akselin päähän keikkumaan. Keskiö on BB-UN55, jonka etiketissä lukee 122.5mm (D-NL) ja kampisetti on FC-M361, jonka etiketissä lukee LL123. Pitäisikö näiden osien olla yhteensopivat? Pitäisikö kampien mennä pohjaan asti ihan vain sillä että ne kiristää kunnolla?

TERU
20.05.2016, 19.57
Kiristystä lisää kammenpultteihin. Osat ovat oikeat ja yhteesopivat, kammenpultit pitää olla kunnolla kiinni ja kireys vielä tarkistaa ensimmäisten lenkkien jälkeen. Todennäköisesti etuvaihtaja pitää ainakin säätää uudelleen, jopa uudelleen asentaa. Rauhallisesti vaan...

SSGT-92
20.05.2016, 20.38
... ja ennen kuin kiinni laitat,MUISTA RASVATA ne akselin viisteet,saat ne sit joskus irtikin...

Antiko
20.05.2016, 20.50
Unohdin raportoida: viime viikonloppuna vaihdoin tuon keskiön. Se kerran vaihdettu oli selvästi kapeampi mutta tarkkaa mittaa en löytänyt.

Puhdistin ja pistin rasvaa vähän joka koloon. Vaihtaja alkoi heti toimia paremmin ja vaihtoi kaikille rattailla helposti.

Hienosäätöä pitää kuitenkin vielä tehdä: olin siirtänyt etuvahtajan korkeutta ja nyt se pitäisi saada kohdalleen. Säädin myös rajoittajia. Homma alkoi jo toimia mutta takavaihtaja saa joillain vaihteilla aikaan rohinaa edessä.

Muuttujia on sen verran, että aika loppui kesken, eiköhän tuo nyt saada toimimaan. Kiitos kaikille avusta, vika oli siis keskiössä. [emoji4]

Mohkku
02.07.2016, 07.03
Kampisarjan tai oikeastaan koko voimansiirron vaihto on itsellänikin edessä vanhaan pyörään, mutta valikoima on mahtavan laaja ja hintahaarukka sen mukainen. Valintakriteerit on itselläni täysin hukassa, joten voisiko joku tässä auttaa?

Millä perusteella kampisarja siis kannattaa valita eli miten esim. keskiön tyyppi vaikuttaa pyörän käytettävyyteen? Nykyinen on 68 BSA nelikantti Acera. Sellainen + siihen sopivat kammet on selkeästi halvempi ratkaisu kuin ulkoinen laakeri, mutta onko jälkimmäinen jollain tavalla parempi?

Kun tarkoitus on uusia kammet ja keskiö, pulttikehän jaolla ja pulttien lukumäärällä ei liene merkitystä?

Voiko ketjulinja olla kyseiseen pyörään väärä, jos valitsee kampisarjan ja siihen tarkoitetun keskiön? Entä vaihteiden lukumäärä? Osa keskiöistä on tarkoitettu 3x7-, 3x8-, 3x9 tai 3x10-vaihteiselle pakalle, joten täytyykö noista pitää kiinni vai voiko eteen laittaa useammalle vaihteelle tarkoitetut kammet? Ketjun leveys ilmeisesti vaihtuu, mutta onko se ainoa syy tuohon ja onko liian kapeasta ketjusta hyötyä tai haittaa?

Millä tavalla esim. Deore on kammissa parempi kuin Acera tai Alivio, jos muut reunaehdot pidetään ennallaan?

Etuvaihtajasta luopuminen on myös vaihtoehto, mutta jostain syystä yhden rattaan systeemit maksaa satasen tai enemmän, kun esim. kolmen rattaan Alivion saisi puoleen hintaan tuohon verrattuna. Millä tavalla Alivion ominaisuudet eroaa noista vai olisiko hyvä ajatus laittaa halvempi keskiö ja jättää ketjut keskimmäiselle rattaalle? Voiko pienimmän ja suurimman eturattaan poistaa, kun keskellä 36 tai 38 vaatisi 48:n isoimmaksi ja se on aikamoisen iso pienessä pyörässä. Tuolloin säästäisi etuvaihtajan + vipujen hinnan.

Pakan leveys on ilmeisesti sama 8-10 rattaan systeemeissä, joten onko yhden eturattaan systeemissä eroa toimivuudessa 8- ja 10 vaihteisen suhteen? Toki jälkimäiseen saa laajemman skaalan pakkoja (esim. 11-36 vs 11-32), mutta tuossahan on eroa todellisuudessa vain yhden vaihteen verran, vaihteiden väliset porrastuksen erot tietysti myös.

Shimano kertoo osan keskiöistä olevan tarkoitettu trekking-pyöriin, osa on mtb-sarjaa. Miten nuo eroavat toisistaan? Onko jokin valmistajan mainostama teknologia sellainen, mikä kannattaa valita ja jokin, mitä ei kannata valita?

Paljon kysymyksiä, mutta vaikka keskiön vaihdosta löytyy keskustelua, tällaista perusteiden käsittelyä en juurikaan löytänyt.

juhe
02.07.2016, 12.18
Kun tarkoitus on uusia kammet ja keskiö, pulttikehän jaolla ja pulttien lukumäärällä ei liene merkitystä?

Voiko ketjulinja olla kyseiseen pyörään väärä, jos valitsee kampisarjan ja siihen tarkoitetun keskiön? Entä vaihteiden lukumäärä? Osa keskiöistä on tarkoitettu 3x7-, 3x8-, 3x9 tai 3x10-vaihteiselle pakalle, joten täytyykö noista pitää kiinni vai voiko eteen laittaa useammalle vaihteelle tarkoitetut kammet? Ketjun leveys ilmeisesti vaihtuu, mutta onko se ainoa syy tuohon ja onko liian kapeasta ketjusta hyötyä tai haittaa?

Millä tavalla esim. Deore on kammissa parempi kuin Acera tai Alivio, jos muut reunaehdot pidetään ennallaan?

Kampien pulttikehien mitoilla on se väli, että tietää mistä saa myöhemmin varaosia. Maasto- ja maantiepyörän sarjojen osia ei kannata sekoittaa (tietämättä eroja). Käytännössä HT2 keskiöiden välissä ei ole isoa eroa, mutta parempi sekin olla maastosarjaa. Hinnassa Hollowtech ja vanha nelikanttinen on lähellä samaa. Uudempi on hiukan kevyempi (tai vahvempi samalla massalla). Tulevaisuudessa ehkä varaosia paremmin HT2:een kuin nelikanttiseen (tai sitten ei merkittävää eroa). Yhden kohtuu edullisen työkalun tarvii lisää HT2:sta varten. (Itse olen vaihtanut wanhaan teräsrunkoon tuon keskiön. Näkee sitten paljonko kierrepintoihin on jäänyt vikaa -- rotsaustekemättä. Tekee sitten jo laakerit menee, mutta omilla mittauksilla en näkynyt ylimääräistä kieroutta.)

Keskiö itsessään ei ole suoraan riippuvainen kampien rattaiden määristä -- paitsi vanhassa nelikanttisessa akselin pituus ja ketjulinja pitää täsmätä runkoon. Pitää HT2:n kanssakin. Vanhassa maastopyörässä taitaa ketjulinja mennä kolmella rattaalla kohdalleen suoraan. Runko on tehty sille leveydelle.

Kampia valitessa kannattaa tarkistaa, että rattaat on vaihdettavissa. Aina ei ole.

Onko etuvaihtaja ja sen vipu kunnossa? Jos OK, niin miksi ne jättää pois. Isoimman eturattaan tilalle voi laittaa sileän kehän, jos ei tarvitse sitä suurinta.

Takapakka on melkein saman levyinen 8, 9 ja 10:lle. Vipu ja ketju on eri. 8-ketjun toimimisesta uudella 10:n eturattailla en osaa sanoa. Käykö hiukan leveämpänä jostain hankaamaan. Sama sisäleveys siinä kumminkin on. Itse en ole vielä vaihtanut vanhaan maastopyörään 8:lle tehtyjä rattaita uudempiin, vaikka vipujen takia muut osat 9:iä. Hivenen heikommin toimii ilman rattaiden uusimista (pienimmältä keskimmäiselle). Varminta uusia koko voimansiirto tai pysyä vanhassa tekniikassa, jos hyvää yhteensopivuutta hakee.

Trekking pyörissä taitaa välitysalueet olla nopeampaan ajoon kuin maastopyörissä -- isommat eturattaat. Mun arvaus. Paremmin tietävät korjatkoon virheet :)

arctic biker
02.07.2016, 13.13
Millä perusteella kampisarja siis kannattaa valita eli miten esim. keskiön tyyppi vaikuttaa pyörän käytettävyyteen? Nykyinen on 68 BSA nelikantti Acera. Sellainen + siihen sopivat kammet on selkeästi halvempi ratkaisu kuin ulkoinen laakeri, mutta onko jälkimmäinen jollain tavalla parempi? [/COLOR]

Turhan paljon tekstiä, susikaan jaksa lukea. Aletaan purkamaan. Tottakai nelikanttikammet, nää ulkoiset laakerit monesti kaipaa keskiömuhvin päitten oikaisua, tahi ainakin isolla lattaviilalla maalin poisto. En suosittele olleskaan , toki en ammattilainen ole mutta jotenkin noita joutunut värkkäämään.

Mohkku
03.07.2016, 09.00
Tottakai nelikanttikammet, nää ulkoiset laakerit monesti kaipaa keskiömuhvin päitten oikaisua, tahi ainakin isolla lattaviilalla maalin poisto.

Tällöin Acera on paras, mitä löytyy ja vain kolmen rattaan systeemillä. Mutta mistä jään paitsi, jos valitsen Aceran, enkä esim. Aliviota tai Deorea?

Oktalinkkinä saisi Aliviota. Noissakin menee muuten numerointi hassusti, kun Acerassa on 360-sarjan lisäksi 3000-sarjaa. Aliviossa on sama juttu. Mikä ero noilla mahtaa käytännössä olla?

Mohkku
03.07.2016, 09.11
Hinnassa Hollowtech ja vanha nelikanttinen on lähellä samaa.


Keskiön hinta ei muutu, mutta jostain syystä nelikanttiin saa vain Altuksen ja Aceran kampia. HT2-kampia on Aliviosta yläspäin. Aliviossa HT2-kammet maksaa kympin enemmän kuin Oktalink-kammet.


Onko etuvaihtaja ja sen vipu kunnossa? Jos OK, niin miksi ne jättää pois.


Etuvaihtaja menee vanhana Altuksena vaihtoon varmuuden vuoksi, ainakaan nyt ei toimi riittävän jouhevasti. Vasen vipu on ok, mutta oikea on hajalla, joten parempi vaihtaa molemmat samanlaisiin. Etuvaihtajan voisi jättää pois yksinkertaisuuden takia, mutta yhden eturattaan kammet taas maksaa niin paljon enemmän, ettei hommassa ole sen takia järkeä. Ellen sitten ole osannut etsiä kampia oikeasta paikasta.


Isoimman eturattaan tilalle voi laittaa sileän kehän, jos ei tarvitse sitä suurinta.

Tällöin ketjulinja menee pieleen pienillä takarattailla. Saako sen korjattua jollain tavalla?


Trekking pyörissä taitaa välitysalueet olla nopeampaan ajoon kuin maastopyörissä -- isommat eturattaat. Mun arvaus.


Valitykset menee eri vaihtoehdoissa ristiin, joten tuo ei pelkästään kelpaa selitykseksi.

maalinni
03.07.2016, 09.42
Voit ostaa ne acera kammet ja niihin narrow/wide yhden eturattaan rattaan. Esim. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-single-chainring/rp-prod131089

on edukas. Ota 104mm jaolla oleva.

TERU
03.07.2016, 11.50
[QUOTE
[COLOR=#333333]Millä perusteella kampisarja siis kannattaa valita eli miten esim. keskiön tyyppi vaikuttaa pyörän käytettävyyteen? Nykyinen on 68 BSA nelikantti Acera.
Turhan paljon tekstiä, susikaan jaksa lukea. Aletaan purkamaan. Tottakai nelikanttikammet, nää ulkoiset laakerit monesti kaipaa keskiömuhvin päitten oikaisua, tahi ainakin isolla lattaviilalla maalin poisto. En suosittele olleskaan , toki en ammattilainen ole mutta jotenkin noita joutunut värkkäämään.

Tuo projektin jako lohkareisiin tuntuu hyvältä ratkaisulta, keskiön tienoo omanaan ja takapää omanaan. Deoren ysikahvat saa Saksasta melko edullisesti (BD), takavaihtajaksi mikä nyt lompakolle sopii, ysivaihtaja, pakka ja ketju selvyys. Nelikanttikeskiö, sopivat kammet, etuvaihtaja on niin halpa ja toimiva ettei pitäisi poistaa. Kysyjä on niin selvillä noista ettei neuvoja tarvinne, mutta yritän jotain vahvistusta tässä. Jos on kyseessä lähes unelmarunko ajon ja koon puolesta, ei ylärajaa mitä siihen asentelee.

juhe
03.07.2016, 18.59
Etuvaihtaja menee vanhana Altuksena vaihtoon varmuuden vuoksi, ainakaan nyt ei toimi riittävän jouhevasti. Vasen vipu on ok, mutta oikea on hajalla, joten parempi vaihtaa molemmat samanlaisiin. Etuvaihtajan voisi jättää pois yksinkertaisuuden takia, mutta yhden eturattaan kammet taas maksaa niin paljon enemmän, ettei hommassa ole sen takia järkeä. Ellen sitten ole osannut etsiä kampia oikeasta paikasta.


Jos tulevaisuudessa kaipaa enemmän vaihtoehtoja, niin keskiön muhvin päiden tasoituksen ammattilainen tekee melko nopeasti (vie rungon huoltoon). Joskus katselin sen työkalun maksavan alle 100e eli ei kannata kertahomman takia itselle hankkia. Kampien valinnassa voisi pitää tavoitetta tärkeimpänä kriteerina, hankkii sen mikä sopii parhaiten ja teettää rotsauksen jos tarvii.

Millaiseen ajoon ja millä budjetilla liikkeellä? Mitä nyt tekemässä ja mitä jättää myöhemmin tehtäväksi/mahdollisuuden tehdä pienillä lisäkustannuksilla. Vaihteiden suhteen paha sanoa mitä kannattaa tutkia (omassa käytössä 3x9 ja 3x10 vaihteet on miellyttänny käytössä & toimivat säädettynä, mutta ei paras kaikkeen).

Mohkku
04.07.2016, 07.40
Jos kampien vaihtoehtojen määrä on käytännössä ainoa etu, minkä keskiön tyypin vaihtaminen nelikantista ulkoiseen laakeriin tarjoaa, ei tässä tapauksessa ole syytä tyyppiä vaihtaa. Tuo pitää sisällään ajatuksen, että Aceran kammet toimivat riittävän hyvin, eikä esim. Deore tarjoa mitään havaittavaa eroa.

Ulkoisen laakerin vaihtoehtona on Oktalink, mikä ei ilmeisesti kaipaa rungon kunnostusta, mutta tarjoaisi mahdollisuuden Alivion kampisarjaan. Ellei Deore tarjoa mitään käytössä havaittavaa etua, tuskin Aliviokaan sitä tekee, kun Aceraan verrataan. Nelikanttiin lienee tavaraa saatavilla vielä vuosia ja jos tarjonta loppuu, tarvittaessa keskiön vaihdon voi silloin tehdä. Ja kun rattaat on vaihdettavissa, aina jää mahdollisuus laittaa laadukkaampaa ratasta Aceran tilalle.

Etuvaihtajasta luopuminen ei taida olla tarkoituksenmukainen ratkaisu, kun kolmen rattaan kammet näyttää pyörään tulevan. Etuvaihtaja + vipu + vaijeri maksaa ehkä muutaman euron enemmän kuin Maalinnin linkittämä ratas, mutta tarjoaa laajemman skaalan vaihteita.

Olenko oikeassa näiden ajatusten kanssa?

Euromääräistä budjettia ei ole. Tarkoitus on pitää kulut mahdollisimman pieninä ja saada toimiva paketti sekalaiseen ajoon, kuten kaupunkimatkoille, kaupassa käyntiin (ajoittain kohtuullisesti tavaraa mukana) ja helppoon maastoon. Koitan vain haarukoida sitä, millaisilla osilla tavoite toteutuisi ja missä maksaisi ehkä turhasta. Tässä keskustelussa siis kampien osalta, kun niiden ympärille kaikki rakentuu.

TERU
04.07.2016, 10.02
Järkevää päättelyä. Asensin jopa Altus-kammet (7) kerran vaikka vaihteet muutoin oli Deoren ysiä pakkaa ja ketjua myöten, olivat rattaiden piikkiluvuiltaan sopivimmat, hyvin pelasi ja ovat pojalla vieläkin ajossa. Rattaiden sopivaan kokoon enemmän huomiota kuin minkä nimistä simppaa. Asiointipyörään nelikantti on omiaan edelleen.

Mohkku
06.07.2016, 07.40
Varmistelen vielä keskiön tyypin merkitystä. Jos ht2 voi olla työläämpi laittaa paikoilleen, onko oktalinkin ja nelikantin välillä eroa joko asennuksessa tai muussa ominaisuudessa? Alivion kampia näyttää saavan samaan hintaan kuin Aceraa, mutta ne on oktalinkkiä. Ratastuksessa on käytännössä kaksi vaihtoehtoa, joko 22-32-44 tai 22-30-40. Täytyisi vaan päättää kumpi olisi omassa käyttössä parempi.

Sleck
06.07.2016, 07.43
Täältä saa varmaan vasta-alkajatkin apua? Innostuin tuossa jonkin aikaa sitten fillaroinnista ja nyt pyörä otti vähän osumaa ja olisi ainakin toisen kammen vaihto edessä. Paikkakunnallani ei myydä ulosvetäjää, eikä isommassa kaupungissa ole ihan heti käyntiä > pitää tilata netistä. Nyt kaipailisin varmistusta ja vaikka ehdotuksia, mikä ulosvedin tuohon varmasti käy sekä mistä kannattaa ostaa? Linkkejä saa laittaa. Koitin hieman kotikonstein irrottella, mutta tulin siihen tulokseen että ostan ulosvetäjän kuitenkin.

http://aijaa.com/RF3slH

Tuolta näyttää akselin/kammen pää.

Pitää ostaa myös siis ainakin 175mm kampi, joten voi myös ehdottaa, mistä kannattaisi ostaa. Vielä harkinnassa ostanko koko kampisarja. Rahatilanne vähän heikko.

TERU
06.07.2016, 08.36
Tässä suomalainen nettikauppa, josta saa noita. Ei kuitenkaan sopivaa pelkkää kampea. Kampi olisi erinäköinen kuitenkin vaikka saisikin. Työkaluksi käy normaali nelikantin ulosvetäjä. Kammet tosin irronevat ilman työkaluakin, kun nuo pultit saa löysälle, muutama kierros piha-ajoa löysin pultein ja kammet irtoavat käsin. Motonetista ja Biltemastakin saa työkaluja, mutta kammet yhdellä rattaalla heiltä puutuu.

http://www.bikeshop.fi/Kampi_muut/ekauppa/g625013/

TERU
06.07.2016, 08.40
Kun kammen saa irti voi kokeilla oikaista varovasti sitä, vaikka se on alumiinia, niin pienen oikaisun se sietää. Mikäli sen asentaa takaisin, niin kunnon koeponnistus ennenkuin lähtee liikenteeseen.