Näytä tavallinen näkymä : Aavistuksen vino vanne, onko rihdattavissa?
Ostin viime vuonna Radon Slide 8.0 29" fillarin Bike Discountista. Pyörässä on DT Swissin M1900 Spline -kiekot.
Muutama viikko takaperin huomasin lenkin jälkeen, että takakiekkoon on tullut melko suuri, noin sentin heitto. Yritin rihdata kiekkoa, mutta suoristaakseni sen jouduin kiristämään paria pinnaa selvästi muita tiukemmalle ja jättämään vastapuolelta pari pinnaa löysälle. Aloin epäillä, että vanne olisi mennyt kieroksi. Irrottelin tuossa äsken vanteen kokonaan, ja kun asetan sen tasaiselle pinnalle ongelmakohta jää ehkä sellaiset 2-3 mm maasta ylös. Eli kyllä se näyttäisi olevan hieman vääntynyt.
Pitäisikö noin pieni heitto vanteessa saada korjattua rihtaamalla ongelmitta? Olisiko tuohon jotain konstia, jolla rihdatessa saisi pinnojen kireyttä jaettua tasaisemmin vai pitäisikö vanne saada ensin oikaistua (tai ostaa uusi vanne), että on toivoa?
Puritko siis vanteen jo kokonaan irti? Eli ruuvailit kaikki pinnat jo irti?
Hääppönen
03.05.2016, 22.53
Nyt on klassikkoainesta ilmassa... :)
On... Tilaan aiheen.
Yleisesti sanottuna tuollaiset pikkuheitot rihdataan irrottamatta vannetta ihan helposti.
Pari vuotta sitten suoristin yhden etukiekon,joka oli mennyt dirttihyppyrissä niin kieroksi ettei mahtunut pyörimään etuhaarukassa. heitot olivat kahden sentin luokkaa. Löysäsin ensiksi kaikki pinnat niin, että pinnat olivat täysin vapaina. Taivuttelin sitten kehää puupalikoiden, lankun pätkien ja puristimien kanssa. Parhaaksi konstiksi osoittautui pistää kaksi palikka taivutettavan kohdan molemmin puolin, jalka kehän vastapuolelle ja käsin painallus palikoiden väliltä. Maastopyörän kehät ovat varsin jäykkiä ja lyhyen pohdan taivutus vaatii suurta voimaa. Kovia tai teräväkulmaisia työkaluja kannattaa välttää, koska alumiinin murtovenymä on pieni. Siis pihdit tai vasara eivät ole oikeita työkaluja. Tuota 2-3mm heittoa voi yrittää vähän oikaista kehää taivuttamalla, jos siinä on selvä taipumakohta eikä se johdu laippojen taipumisesta tai ole aivan lyhyellä matkalla oleva äkkijyrkkä vekki. Pinnoilla kiristämällä tuon saa kyllä ihan ajokelpoiseksi, varsinkin nyt kun kaikki pinnat ovat irti.
Markku Silvenius
04.05.2016, 15.32
https://media.giphy.com/media/8vpeyWA3OWOhG/giphy.gif
Puritko siis vanteen jo kokonaan irti? Eli ruuvailit kaikki pinnat jo irti?
Jo vain - toiminnan miehiä kun olen. Ensin tehdään ja sitten mietitään (ja tullaan kyselemään foorumille miten sen olisikaan pitänyt mennä).
Nyt on klassikkoainesta ilmassa... :)
On... Tilaan aiheen.
Viihdettä kansalle :D. Meikeläisen "huolloista" tuppaa usein tulemaan klassikoita. Kannattaa pysyä kuulolla, tiedä mihin tämä vielä kehittyy.
Pari vuotta sitten suoristin yhden etukiekon,joka oli mennyt dirttihyppyrissä niin kieroksi ettei mahtunut pyörimään etuhaarukassa. heitot olivat kahden sentin luokkaa. Löysäsin ensiksi kaikki pinnat niin, että pinnat olivat täysin vapaina. Taivuttelin sitten kehää puupalikoiden, lankun pätkien ja puristimien kanssa. Parhaaksi konstiksi osoittautui pistää kaksi palikka taivutettavan kohdan molemmin puolin, jalka kehän vastapuolelle ja käsin painallus palikoiden väliltä. Maastopyörän kehät ovat varsin jäykkiä ja lyhyen pohdan taivutus vaatii suurta voimaa. Kovia tai teräväkulmaisia työkaluja kannattaa välttää, koska alumiinin murtovenymä on pieni. Siis pihdit tai vasara eivät ole oikeita työkaluja. Tuota 2-3mm heittoa voi yrittää vähän oikaista kehää taivuttamalla, jos siinä on selvä taipumakohta eikä se johdu laippojen taipumisesta tai ole aivan lyhyellä matkalla oleva äkkijyrkkä vekki. Pinnoilla kiristämällä tuon saa kyllä ihan ajokelpoiseksi, varsinkin nyt kun kaikki pinnat ovat irti.
Omassa kiekossani en kyllä näe tarkkaankaan tutkimalla selvää taipumakohtaa. Laipat eivät ole taipuneet. En ehkä uskalla alkaa taivutella tuota, kun en edes näe mistä se on vääntynyt ja lisätuhon vaara lienee taivuttelussa suuri ja tarpeeton, jos rihtauksen pitäisi olla helppo nakki.
Kasailin kiekon uudestaan ja rihtailin sen. En vain saa sitä suoraksi niin, että pinnojen kireys olisi edes suunnilleen tasainen. Yksi pinna jäi myös nyt parilla uusintayrityksellä todella löysäksi ja toisen puolen vastinpinnat liian tiukoiksi. Kiekko on kyllä nyt suora pysty- ja vaakasuunnassa, mutta pinnat tosiaan eri kireyksillä. Pitäisikö minun jakaa jotenkin tuota kuormaa useammalle pinnalle vai kuinka tuo pitäisi tehdä?
Hääppönen
05.05.2016, 09.07
Jos olet puolannut oikein eli ristiinmenot oikein (ja oikeilta puolilta), varmin tapa onnistua on kiristää pinnaa toisensa jälkeen hieman kerrallaan. Tällä tavoin pääsee tasakireyteen ja kiekosta tulee kestäväkin.
Kun vanteessa ei ole jyrkkiä mutkia, pitää tehdä juuri kuten sanoit eli jakaa kuormaa usealle pinnalle. Itse kiristelen pinna-avaimen 1/4 kierroksen tai jopa pienemmin askelin.
Jos vanteessa on heittoa, niin pinnoja ei saa tasakireyteen, jos halutaan suora vanne. Itse jaan heitot mahdollisimman monen pinnan matkalle, niin että yksittäisille jäisi mahdollisimman vähän eroa
Vaikka projekti ei lähtenyt hallituimmalla mahdollisella tavalla liikenteeseen, lopputulos vaikuttaisi varsin hyvältä.
Otin vielä uusintakierroksen ja rihtailin ongelmakohdan neuvotusti hieman laajemmalta alueelta. Ei siitä täydellinen tullut, mutta näppituntumalla ja korvakuulolla arvioiden sain nyt kiekon sekä suoraksi että suht tasakireäksi. Ainakin todella paljon paremmaksi kuin aiemmin. Kiitos vinkeistä :)
Sitä jäin vielä näin jälkikäteen miettimään, kumpi on tällaisella hieman vinolla vanteella järkevämpi tavoite: a) suora kiekko, jossa pinnat hieman eri kireydellä vai b) hieman heittoa kiekossa, mutta pinnat tasakireydellä? Nyt rihtasin suoraksi vanhasta tottumuksesta, mutta mitä tuossa muilta foorumeilta lueskelin, aika monet tuntuvat pitävän tasakireyttä tärkeämpänä.
Nyt kiristelin Hääppösen ohjeiden mukaisesti ensin pinnat tasaisesti samaan kireyteen, mutta sen jälkeen oikaisin vanteen rihtaamalla ennen lopullista kiristystä, mikä teki tietysti pinnoihin pieniä kireyseroja. Olisiko ollut kiekon kestävyyttä ajatellen fiksumpaa vain kiristää pinnat tasaisesti ja jättää heitto?
Hääppönen
06.05.2016, 09.40
Eiköhän suoraksi rihtaaminen (tasaisella kiristyksellä) ole se tärkeä juttu. Varsinkin, kun nyt ei mikään pinna ole löysä. Eli ei tarvitse pelätä, että kiekko pettää alta.
Sitä jäin vielä näin jälkikäteen miettimään, kumpi on tällaisella hieman vinolla vanteella järkevämpi tavoite: a) suora kiekko, jossa pinnat hieman eri kireydellä vai b) hieman heittoa kiekossa, mutta pinnat tasakireydellä? Nyt rihtasin suoraksi vanhasta tottumuksesta, mutta mitä tuossa muilta foorumeilta lueskelin, aika monet tuntuvat pitävän tasakireyttä tärkeämpänä.
Parempi on vähän heittoa ja tasakireys, koska silloin kiekko pysyy siinä ryhdissään eikä muutu mihinkään. Jos kehä on vääntynyt niin ei tuosta luotisuoraa tule ikinä. Toisaalta näin levyjarruaikana silläkään ole niin väliä kun ei vaikuta muihin ominaisuuksiin. Vauhtiakaan saa harvemmin niin paljon kerättyä näissä kotimaan nyppylöissä, että pieni heitto mitään haittaisi.
Sitä jäin vielä näin jälkikäteen miettimään, kumpi on tällaisella hieman vinolla vanteella järkevämpi tavoite: a) suora kiekko, jossa pinnat hieman eri kireydellä vai b) hieman heittoa kiekossa, mutta pinnat tasakireydellä? Nyt rihtasin suoraksi vanhasta tottumuksesta, mutta mitä tuossa muilta foorumeilta lueskelin, aika monet tuntuvat pitävän tasakireyttä tärkeämpänä.
Nyt kiristelin Hääppösen ohjeiden mukaisesti ensin pinnat tasaisesti samaan kireyteen, mutta sen jälkeen oikaisin vanteen rihtaamalla ennen lopullista kiristystä, mikä teki tietysti pinnoihin pieniä kireyseroja. Olisiko ollut kiekon kestävyyttä ajatellen fiksumpaa vain kiristää pinnat tasaisesti ja jättää heitto?
Löysät pinnat rasittuvat kireitä enemmän, kun kiekon kuormittuessa niiden kireys muuttuu kiekon kierroksen aikana enemmän kireisiin verrattuna. Sitä kautta löysyys lyhentää pinnan kestoikää. Samoin löysien pinnojen eläminen johtaa kehän heittojen suurenemiseen sekä materiaalin väsymisen että nippeleiden nopeamman löystymisen seurauksena.
Tasakireyksinen kiekko on rakenteellisesti luotettavin - pinnoihin kohdistuva kuorma jakautuu mahdollisimman tasaisesti ja kiekko pysyy muodossaan (jos varsinaisesta suoruudesta ei voi puhua) pidempään. Tietysti kiekon rihtaamista pitää aina lähestyä käyttötarkoituksen toleranssien, oman osaamisen ja käytössä olevien työkalujen tarkkuuden perusteella - erityisesti levyjarrullisessa kiekossa kehän suoruus on mielestäni aina toissijainen asia, mutta vaikeassa tapauksessa lienee järkevää tavoitella kompromissia kohtalaisen tasakireyden ja suoruuden välillä.
orc biker
06.05.2016, 14.28
Sitä jäin vielä näin jälkikäteen miettimään, kumpi on tällaisella hieman vinolla vanteella järkevämpi tavoite: a) suora kiekko, jossa pinnat hieman eri kireydellä vai b) hieman heittoa kiekossa, mutta pinnat tasakireydellä? Nyt rihtasin suoraksi vanhasta tottumuksesta, mutta mitä tuossa muilta foorumeilta lueskelin, aika monet tuntuvat pitävän tasakireyttä tärkeämpänä.
Kysehän on siitä, miten paljon heittoa hyväksyy. Toisaalta taas, miten paljon kireyseroja hyväksyy. Minä ajattelen niin, että kun kiekko on omalla järjelläni ja mieltymyksilläni riittävän suora, niin sen jälkeen tasakireys on tärkeämpää kuin kiekon yhä suoremmaksi saaminen. Olisiko se sitten jotain puolen millin luokkaa vaakaan ja millin verran pystyyn käytännössä, en oikein edes tiedä, kun minulla ei ole mitta-asteikkoa rihtauspukissa ja silmä sanoo sen ihan riittävän hyvin.
Kestävyyden maksimointi -> tasakireät pinnat, varsinkin levyjarrullisissa toleranssia riittää heitoille... Toki maksimoinnista on matkaa sitten pienille pinnan kireyseroille, mutta lähtökohtaisesti kompromissiin päädytään. Kun vannekehässä on heitto johonkin suuntaan, kun se on irti pinnoista, vaatii se eri kireyksiä, jotta sen saa oikenemaan... Eli silloin niin vannekehässä kuin pinnoissa on voimaepätasapainoja...
jahas työpäivä loppu... enempää en ny ehdi
Ok, eli yleinen konsensus tuntuu täälläkin olevan, että kireys edellä tai kompromissi suoruuden ja kireyden välillä. Pitää nyt katsella miten tuo kiekkoni pysyy suorana hieman epätasaisilla kireyksillä. Melko pieniä nuo kireyserot minusta ovat, joten tiedä vaikka pitäisi kutinsa suht hyvin. Jos/kun heittoa alkaa ilmaantua, voisi seuraavalla kierroksella kiristää enemmän tasakireyteen ja hyväksyä pienen heiton.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.