Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maantiekilpailujen kirjoitetut ja kirjoittamattomat säännöt



opander
01.05.2016, 21.59
Olen harkinnut osallistua 3. kategorian kilpailuun. Voisiko joku "vanha parta" kertoa ja kerrata tärkeimmät säännöt ja ohjeet kilpailua varten. Erityisesti kiinnostaa, miten kilpailu eroaa kuntoajoista tai porukkalenkeistä. Onko olemassa reilun, rehdin ja turvallisen kilpailun kannalta erityisiä sääntöjä tai tapoja, jotka täytyy tietää. Mikä on kiellettyä tai jotain sellaista, josta ei päätä silitellä? Onko olemassa "hyvää kilpailutapaa" ja mitä siihen kuuluu tai ei?

kolistelija
01.05.2016, 22.09
- Älä peesaa suoraan renkaan takana. Kilpailussa porukka elää enemmän kuin porukkalenkillä ja kaikki pelivara on tarpeen.
- Kosketa kädellä vaikka kaverin kylkeä jos joudut oleman kaverin takaviistossa hetkeä pidempään, tietää että olet siinä ja vältätte takojen kietoutumisen jos jotain äkillistä tapahtuu.
- Varaudu siihen että et voi reagoida keulan tapahtumiin mitenkään jos olet keskellä joukkoa. Siinä on parempi peesi, mutta olet käytännössä poissa kilpatilanteesta siinä. Hyväksy se jos jäät keskelle.
- Ääntä voi ja pitää käyttää jos joku toimii tyhmästi, vaarallisesti tai epäurheilijamaisesti. Vaarallisesta ajosta on hyvä huomauttaa, mielellään sen verran kohteliaasti että huomautettava osaa ottaa siitä opikseen eikä hermostua.
- Varaudu siihen että paikkasi joukossa otetaan mikäli tarjoat sitä. Eli jos eteesi on mahdollista tulla, siihen myös tullaan.

Siinä nyt muutama alkuun...

frp
01.05.2016, 22.14
Kahden kerran kokemuksella 3.kategoriasta ja sitä ennen monta vuotta porukkalenkkejä.

Kisassa ajetaan sekaisin ja melkein aina joku on takaviistossa. EI SAA TEHDÄ SIVULIIKKEITÄ varmistamatta ensin. Tässä mielessä siis ajetaan herrasmiesajoa. Muuten sitten tietysti kisataan enemmän tai vähemmän vakavasti eli yritetään tehdä "kiusaa". Vetomieheksi kun joutuu niin voi olla vaikea päästä pois. Porukkaalenkeistä poiketen kiihdytetään mutkista ulos kovaa niin että peräpää joutuu töihin. Samoin saatetaan mäet ajaa korkeammilla tehoilla eikä mäen päällä tietenkään odotella, että perä ehtii peesiin. Lattomerellä kun oli vähän enempi porukkaa niin huomasi myös varsinkin loppua kohti, että jos ei jatkuvasti pitänyt puolia niin kummasti siinä porukassa ajautuu keskelle tien laitaan paikkaan missä on ikävin ajaa ja reagoida jos jotain tapahtuu. Jos esimerkiksi ajaa kärjessä ja vähän pudottaa niin äkkiä on sellaisessa jumissa että ainoa tapa on valua perälle asti ja kiertää tien keskiosan kautta uudelleen kärkeen.

Minkäänlaisia huutoja tai merkkejä kuopista ei ole ollut eli ei ehkä kannata ajaa ihan alhaisimmilla paineilla.

Ei mitään miksi kannattaisi jättää tulematta.

asb
02.05.2016, 13.42
- Varaudu siihen että et voi reagoida keulan tapahtumiin mitenkään jos olet keskellä joukkoa. Siinä on parempi peesi, mutta olet käytännössä poissa kilpatilanteesta siinä. Hyväksy se jos jäät keskelle.

Tästä saisi kakkoskategoriassakin aika moni ottaa oppia. Jos olet keskellä rymää ja sivuilta alkaa porukka tykittelemään ohi, niin sopii vain syyttää itseään samalla, kun katsoo kisan menevän menojaan. Liikaa kolareita on tullut tilateissa, jossa ryhmän keskelle jääneet yrittävät päästä sivuilta ohittavien vauhtiin mukaan ja teilaavat samalla takaa tulleen nopeamman ohittajan.

- Yllättäviä kuoppia ei kierretä, vaan niistä ajetaan suoraan yli. Äkilliset sivuttaisliikkeet aiheuttavat kolareita.

Trollberga
02.05.2016, 23.38
Kiitos tästä säikeestä, joka olisi syytä nostaa ihan pysyvästi ylös (tai miten se nyt ikinä sitten nettifoorumikielellä sanotaankaan). Hyvää muistilistaa ja kertausta myös tällaiselle uudelleenaloittelijalle, jonka kisamuistot ovat kolmenkymmenen vuoden takaa. Itse korostaisin, että ääntä (https://www.youtube.com/watch?v=QE97iUvSHk0) saa ja pitää käyttää, ronskistikin. Ja että on syytä muistaa, että takaa on periaatteessa aina joku tulossa ohi joltain puolelta, joka hetki.

P.S. Nämä loukkaukset pitäisi ehdottomasti suomentaa pikku sanastoksi, ellei sitä ole vielä tehty: Top 10 Cycling Insults (https://www.youtube.com/watch?v=72bdKuAZy2o).