PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanne ei keskellä etuhaarukkaa?



Secreterial
30.04.2016, 13.14
Otsikossapa lyhyesti minua askarruttava asia. Ostin tuossa jokin aika sitten Bianchin pyörän ja nyt kelit alkaa vihdoin olla sellaiset, että voi pyöräillä. Säätelin tuossa pyörää ja huomasin, että eturengas ei ole keskellä haarukkaa. Pyörä on liikkeessä säädetty ennen ostoa ja kilometrejä ei pariakymmentä enempää ole nyt tullut.

Toisella puolella on hyvin tilaa, mutta toisella puolella vain pieni rako renkaan ja putken välissä...

http://aijaa.com/Xu8NjB

maalinni
30.04.2016, 13.20
Irrota etukiekko ja laita uudelleen kiinni, varmista että pikalinkku on kireällä. Jos ei auta, niin vie ostoliikkeeseen ehjättäväksi.

edit: itellä oli sama vika joskus maasturi takakiekossa, kun joku puusilmä oli sen rihdannu.

juu-zo
30.04.2016, 13.23
Katso myös että pikalinkun jouset ovat oikein päin eikä jää akselin ja haarukan väliin.

SSGT-92
30.04.2016, 15.37
Tokihan tuo on helppo tarkisttaa onko vika kiekossa vai käyttäjässä ; käännä kiekko toisinpäin -> jos se epäkeskeisyys vaihtoi puolta on kiekossa vika.Ja ne pienet jousethan piti olla oikein.

Secreterial
30.04.2016, 16.44
Irroittaminen ja uudelleen kiinnittäminen auttoi. Oli vain näyttävästi laitettu huonosti.

Mutta asiasta kolmanteen - ostin lyhyemmän stemmin tuossa ja aloin sitä asentamaan. Huomasin siinä, että top capista (onko tälle joku suomenkielinen fiksu termi?) puuttui kokonaan se pultti. Onkohan se jäänyt vain liikkeessä laittamatta? Koska nythän siinä on vain reikä ja sateellahan sinne menee vettä varmasti. Tanko oli kuitenkin hyvin kiinni, eikä liikkunut ja uuden stemminkin laitoin, kiersin vain top capin sitten kiinni...

Greycap
30.04.2016, 16.54
Kiersit top capin kiinni...? Nyt on vähän sarjassamme "anteeksi mitä" koska ikinä en ole vielä törmännyt kierteelliseen versioon, se ruuvihan sen nimenomaan pitää paikallaan.

Ja kyllä sinne vettä menee vaikka olisi kaikki palikat paikallaankin. Sieltä löytyy yleensä myös hämmentäviä määriä hiekkaa.

SSGT-92
30.04.2016, 17.04
... ja paitsi et se ruuvi pitää topcapin kiinni,ilman sitä ruuvia voi olla hankala säätää ohjainlaakerin välystä!Tai sit oon ite tehny jotain väärin ...

Secreterial
30.04.2016, 17.08
Ihan vain kiertämällä sen siihen veivasin ja se kiristyi ja kiristi samalla koko paketin. Samaa ihmettelin itsekin, koska aikaisemmassa oli kuitenkin se ruuvi. Muta selvä kolo siinä ruuville on, että se siitä varmaankin puuttuu...

http://aijaa.com/FhjlYG

CamoN
30.04.2016, 17.17
Mutta asiasta kolmanteen - ostin lyhyemmän stemmin tuossa ja aloin sitä asentamaan. Huomasin siinä, että top capista (onko tälle joku suomenkielinen fiksu termi?) puuttui kokonaan se pultti. Onkohan se jäänyt vain liikkeessä laittamatta? Koska nythän siinä on vain reikä ja sateellahan sinne menee vettä varmasti. Tanko oli kuitenkin hyvin kiinni, eikä liikkunut ja uuden stemminkin laitoin, kiersin vain top capin sitten kiinni...

Suomenkielinen vakiintumaton mutta kuvaava nimi lienee (etuhaarukan) kruunuputken korkki tai suojalevy. Toiminnallisesti ajatellen se korkki pultteineen ja kruunuputken sisällä olevan kävyn tai laajentimen kanssa toimii ohjainlaakerin välyksen poistajana ohjainkannattimen asennuksen aikana.

Jos kauppaan menee ostamaan uutta käpyä, laajenninta tai ohjainkannatinta, korkki pultteineen kuuluu yleensä kävyn tai laajentimen kanssa samaan pakettiin. Vain harvoin ohjainkannattimen kanssa tulee uutta korkkia ja sen pulttia.

En olisi niinkään huolissani veden pääsemisestä kruunuputken sisälle, koska pääsääntöisesti kruunuputki on ontto läpi asti ja siten vesi pääsee putkesta myös helposti pois. Sen sijaan ohjainlaakerin välyksen poistaminen ohjainkannatinta asentaessa ilman korkkia ja sen läpi käpyyn tai laajentimeen kiertyvää pulttia vaatii ammattitaitoa tai reilua määrää tuuria. Tässä tapauksessa uskon ettei ainakaan edellisen määrällä olla juhlittu ohjainkannatinta vaihtaessa.

Seuraavaksi kannattaa käydä ajamassa sadan metrin koeajo, jonka jälkeen laskeutua vaakaputken päälle istumaan. Sitten etujarru pohjaan ja nylkyttävällä lantioliikkeellä kokeilemaan onko etuhaarukan ja rungon liitoksessa (eli ohjainlaakerissa) väljää. Jos etuhaarukka tuntuu muuttavan asentoaan rungon emäputkessa, ohjainlaakerissa on väljää. Pyörä on tällöin epämiellyttävä ajaa ja ohjainlaakeri lyöttyy ennen pitkää vaihtokuntoon.

Tämän jälkeen kannattaa mennä sinne edellisen "huollon" tarjonneeseen liikkeeseen ilmoittamaan, että foorumilla isot pojat käski haukkua teidät pystyyn työn heikon laadun takia.

Edit: Jos en näe ihan väärin, tuossa korkissa näyttää olevan kuusiokolohahlo keskellä. Se siis kiertyy tosiasiallisesti johonkin kiinni? Sittenhän asia on kunnossa, kunhan tuo korkki on kierretty kevyeen tiukkuuteen ennen ohjainkannattimen pulttien kiristämistä.

Secreterial
30.04.2016, 17.23
Edit: Jos en näe ihan väärin, tuossa korkissa näyttää olevan kuusiokolohahlo keskellä. Se siis kiertyy tosiasiallisesti johonkin kiinni? Sittenhän asia on kunnossa, kunhan tuo korkki on kierretty kevyeen tiukkuuteen ennen ohjainkannattimen pulttien kiristämistä.

Kiertyy kiertyy, eihän se siinä muuten pysyisi. Korkki oli tietenkin jo kiinni ennen stemmin pulttien kiristämistä. Korkki kiertyi ihan vain kiertämällä kiinni.

Iglumies
30.04.2016, 17.50
Onhan siinä kuusiokoloavaimelle paikka, mitään ruuvia ei tuohon kuulu.
https://www.coloradocyclist.com/fsa-compressor-pro-top-cap-1-1-8

7-spoke
30.04.2016, 21.20
Irtopultillinen topcappihan on pelkästään "tyylikäs prikka", tuossa kysyjän kuvassakinhan näkyi kuusiokolokanta, joten pitäiskö tuo määritellä "integroitu topcap"?

maalinni
30.04.2016, 21.32
Kiertyy kiertyy, eihän se siinä muuten pysyisi. Korkki oli tietenkin jo kiinni ennen stemmin pulttien kiristämistä. Korkki kiertyi ihan vain kiertämällä kiinni.

No se sormitiukkuus ei kyllä riitä, jos laakeri on päässyt stemmin vaihdossa löystymään. Eli sillä korkilla kiristetään laakeri.

maalinni
30.04.2016, 21.32
Irtopultillinen topcappihan on pelkästään "tyylikäs prikka", tuossa kysyjän kuvassakinhan näkyi kuusiokolokanta, joten pitäiskö tuo määritellä "integroitu topcap"?

Integroitu mihin? Pultti on integroitu topkäppiin, mutta ei sitä käppiä ole integroitu mihinkään. Eli se voisi olla "all-inone-top-cäp"

7-spoke
30.04.2016, 21.34
Nosiis pultti integroitu topcapiin sitten, hä? :)

7-spoke
30.04.2016, 22.13
Varmuudelta ny sitte vielä irtopulttiversioisen ohjainlaakerin kiristinkorkin kuva ;)

http://www.slowtwitch.com/articles/images/6/56826-largest_02_Top_cap_and_bolt.jpg

Moska
30.04.2016, 23.20
Varmuudelta ny sitte vielä irtopulttiversioisen ohjainlaakerin kiristinkorkin kuva ;)

http://www.slowtwitch.com/articles/images/6/56826-largest_02_Top_cap_and_bolt.jpg
Ja tuota käytetään vain metalliseen putkeen. Hiiliseen on erilainen.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

adrianus
30.04.2016, 23.29
Rengas jää helposti noin, jos sen laittaa paikalleen huoltotelineessä/vast., jossa rengas on ilmassa akselia kiristettäessä. Itse kiristän aina akselit niin, että pyörä on maassa.


Sent from my iPad using Tapatalk

SSGT-92
01.05.2016, 16.01
Ja tuota käytetään vain metalliseen putkeen. Hiiliseen on erilainen.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Se topcappihan voi olla vaikka sopiva korilaatta,se vastemutteri sinne putken sisään sitte sen mukaan onko kuitu- vai metalliputki ; kuituseen expanderi-tyyppinen ja metalliseen oman maun mukaan tai mitä laatikosta löytyy.