Näytä tavallinen näkymä : Takakiekko&pikalinkku=pyörimisongelma
Mistähän moinen johtuu.. En ole ennen huomannut kyseistä, mutta nyt kun tuli pyörää tutkittua enempi, niin huomasin kyseisen asian. Eli pyörii ihan vapaasti siihen asti kun kiristää akselin. Pyöränä Trek Fuel 8 2012 ja vakio kiekot ja navat. Oisko jollakin kokemusta tästä?
Amfinaut
29.04.2016, 15.12
Tietämättä tarkempia tietoja ko. fillarin rakenteesta niin veikataan, että takanavan laakerit säädetty liian kireälle. Tämä siis jos navan laakerit ovat kuppi ja kartio -tyyppisiä. Laakereiden kireys pitää jättää pikkusen löysäksi, että se on kohdallaan sen jälkeen kun pikalinkku kiristetään.
arctic biker
29.04.2016, 15.40
Amfinaut on aivan oikeassa, kuppijakuulanavan kireys pitää olla ihan pikkasen löysä, sitte kun pikalukko oikeaan tiukkuuteensa väännetään se pikkasen vääntää myös akselia.
Tässä mallissa ei voi säätää navan kireyttä erikseen. Päissä on vaan kupit joiden alta löytyy tietysti molemmilta puolin laakerit. Ehkäpä akseli ei ole kunnolla "pohjassa" laakereissa, tai laakerit eivät ole kunnolla pohjassa tuola navassa.. Ehkä tuo viimenen vaihtoehto on todennäköisempi ja vois aiheuttaa tuommosta ongelmaa?
Kyllä joka navan kireyden voi säätää, perehdy asiaan ja jos ei pysty niin hanki kunnon kiekot!
Moro.
Nykyisissä "kunnon kiekoissa" ei pysty laakereiden kireyttä säätämään kun on urakuulalaakerit ja irto akseli sekä päätyholkit.
Uudemmissa fuel 8:eis on kyllä kiristettävä akseli, mutta jos sulla ei ole niin vika on jossain muualla.
Esim.
Noissa trekin käyttämissä vapaarattaissa on ollu sellaista ongelmaa, että jos on liian kireelle vetänyt pikalinkun niin vaparin laakereiden alumiininen väliholkki on hieman antanut periksi jolloin laakerit kiristyvät eivätkä pyöri enää herkästi.
Helppo korjata sopivalla shimmiprikalla.
Jos ei löydy tarpeeksi ohutta, niin väliholkkia voi hioa lyhemmäksi jolloin paksumpi shimmi sopii.
Jussi
^Siis kyllä on nykyiset navat paskaa!
Laahaako jarrut, kun kiristät pikalinkun? Keskittäminen voisi auttaa.
^Siis kyllä on nykyiset navat paskaa!
Samaa mieltä.
Käytin just kädessä sen holkin mikä on vapaarattaan takana enkä muka nähnyt siinä mitään. Pitää käyttää vielä se pois ja tarkistaa. Ja hyvä huomio tuo jarrun laahaus.. Sekin pitää tarkistaa, mutta tähän en usko.
Löin molempia laakereita sisäänpäin, ehkä se vähän paremmin pyöri jo. Liekköhän tuo takanapa kannattaisi muuttaa oikealle akselille sopicaksi.
^ Se holkki mitä minä tarkoitin on siellä vapaarattaan sisällä laakereiden välissä.
Sen saa käteen vasta kun ottaa toisen laakerin pois.
Toinen holkki tai paremminkin akseli on siellä itse navan laakereiden välissä. Sekin on voinut mennä hieman kasaan jos linkku ollut liian kireellä ja siksi laakerit kahnaa kun kiristää linkun.
Senkin voi shimmata.
Jussi
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.