PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi fillari (hybridi?)

Kungustan
29.04.2016, 13.11
Moi.

Pitäs fillari hankkia ja tällasta miettinyt: https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-hybridipyora-15/p/1095674_1_style#details

Osien puolesta pitäs ilmeisesti olla kelpo hintaluokassaan, mutta kertokaas nyt sitten paremmin tietävät kannattaako tuollaista ostaa.

Ajelen päosin paikasta A paikaan B, pieniä lenkkejä 10-50 km tiellä (mieluiten sora) ja mahdollisesti saatan poiketa maastoonkin. Mutta siis maastofillarit erikseen, se ei ole tässä hankinnassa nyt se päällimmäisin tarve.

Eli olisko tämä kelpo hankinta ja miksi? Ja miksi EI? Vaihtoehtoja voi myös esittää hintaluokassa.

nure
29.04.2016, 14.44
Ei ihan paska, alumiinikeula tiputtaa pisteitä, saattaa olla äärimmäisen kova. Itse en enää tänä päivänä hankkisi kolmerattaisilla kammilla olevaa mutta tuskin siitäkään haittaa...
https://www.canyon.com/en/urban/urban/urban-4-0-sl.html Tuo olisi oma suosikkini, hieman kalliimpi, hiiltä keulassa ja kilon kevyempi...

Frosty
29.04.2016, 20.11
Hybridissä tripla on mielestäni äärimmäisen kätevä. Varsinkin, jos on yhtälössä ajoittain lastenistuinta, kärryä tai muuta kuormaa.

nure
29.04.2016, 20.52
^Joo ja jos vaikka mitä lie... Oliskohan kysyjä moista hakenut? Kuorma kyllä kulkee kyllä 2x systeemeilläkin, ei tarvi turhaa kuntosalilla kuntopyörää pyörittää...

ironass
29.04.2016, 21.00
Uusi fillari?

Itselläni on kolme. Kauppakassipyörä, retkipyörä ja läski. Onhan niitä cyclocrossareita ja hybridejä ja vaikka vielä mitä. Aloittajan pitää vaan määritellä itselleen, että minkälaisiin ajoihin fillaria tarvitsee. Alle 10 kilometrin lenkkejä voi tehdä vaikka bilteeman jollakin kaksirattaisella ajoasennosta ja muusta piittaamatta.

Minun mielestäni yleiskäyttöpyörää ei ole olemassa ja siksi mielestäni pitää olla vähintään kaksi polkupyörää. Yksi kauppakassi/terassipyörä ja se toinen omia harrastuksia varten, mitä ne sitten ovatkaan. Ketjun aloittajalle suosittelisin cyclocrossaria siksi oikeaksi pyöräksi ja jostakin poliisien huutokaupasta sitä 50-150 euron kauppakassipyörää. Kohtuu hyvän cyclon saa jo tonnin pintaan.

orc biker
29.04.2016, 21.33
Moi.

Pitäs fillari hankkia ja tällasta miettinyt: https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-hybridipyora-15/p/1095674_1_style#details

Osien puolesta pitäs ilmeisesti olla kelpo hintaluokassaan, mutta kertokaas nyt sitten paremmin tietävät kannattaako tuollaista ostaa.

Ajelen päosin paikasta A paikaan B, pieniä lenkkejä 10-50 km tiellä (mieluiten sora) ja mahdollisesti saatan poiketa maastoonkin. Mutta siis maastofillarit erikseen, se ei ole tässä hankinnassa nyt se päällimmäisin tarve.

Eli olisko tämä kelpo hankinta ja miksi? Ja miksi EI? Vaihtoehtoja voi myös esittää hintaluokassa.
Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun ihan yhtä hyvin voit sitten ostaa sen maasturin ja huoletta poiketa maastoon. Ei se hybridi sen kummemmin asvaltilla kulje ainakaan, jos maasturiin vaihtaa vähän sileämmät renkaat. Sorallahan se jo häviää maasturille.

Ulkorengas
29.04.2016, 21.43
Jälleen kerran tuosta Whiten pyörästä puhuttaessa viittaan TM nro 7/2016 hybriditestiin. Tällä palstalla tuskin monellakaan on kokemusta pyörästä, joten suositukset tulee osaluettelon perusteella eli ei ihan viimeisen päälle kokemuspohjaisena. Whiten hybridin geometria ei ole ihan tavanomainen ja sillä oli testin mukaan vaikutusta ajettavuuteen ja tietysti siihen, sopiiko mitoitus oman kropan mittasuhteisiin ja tottumuksiin.

En tiedä, kuinka vaativaan maastoon olet menossa, mutta muuten heitän minäkin perinteisen ehdotuksen krossarista. 10-50 kilsan maantielenkeille itse lähtisin ehdottomasti tuollaisella, nopeilla kovapohjaisilla poluillakin se on mukava. Valitettavasti se edellyttää budjetin tuplaamista Whiteen verrattuna. Katso kuitenkin, että pyörään saa ilman isompaa tuskaa lokarit ja tarakan, niin sinulla on mielestäni vastoin ironassin kommenttia loistava yleispyörä. Ainoa ongelma on tosiaan se, ettei sitä voi kovin huolettomasti jättää mihin tahansa. Hyvä ajatus on siis hankkia vanha, mutta hyväkuntoinen hybridi tuollaiseen tarpeeseen. Kun jaksat hetken vahtia sopivia tilaisuuksia, satasella saat tuohon tarkoitukseen kelpo pyörän. Itselläni kävi tuuri ja maksoin omastani 50 €. Perushuollon jälkeen se osoittautui perustason osista huolimatta yllättävän hyväkuntoiseksi. Jossain vaiheessa reilut 20 vuotta vanha Altuksen voimansiirto kaipaa perusteellista kunnostusta, mutta vielä ei ole kiire.

Uusikin hybridi on ihan hyvä valinta, kunhan vain muistaa sen olevan kompromissi. Se ei ole maasturi, eikä maantiepyörä, vaikka noiden sekoitus se sanotaankin olevan. Toki skaala hybridien joukossa on laaja, mutta itse miellän tuollaiset pyörät mielummin lyhyehköjen matkojen hyötypyöräilyyn paremmin soveltuvaksi kuin lenkkeilyyn. Vähänkään pidempää matkaa itse ajan paljon mielummin käyräsarvisella pyörällä, koska sen ajoasento on mielestäni mukavampi kuin suoratankoisessa. Ja tosiaan, maasturit on sitten asia erikseen. Mukaviahan ne soratiellä ovat, mutta liika pehmeys ei mielestäni ole lenkkeilyssä hyvä juttu. Jos harrastaa haluat, voithan ostaa uuden hybridin tai jopa maasturin ja ajaa sillä huolettomia kilometrejä paikasta A paikkaan B. Sen rinnalle voit hankkia ikuisuusprojektiksi monsterkrossarin rungon, josta alat kasata itsellesi sopivaa soratie/maastopyörää.

pepper
29.04.2016, 22.00
^Oletko itse ajanut kyseisellä pyörällä?
Itse olen ainakin nuo tm:n testit ohittanut jo 30v sitten(syyn voi arvata)...

Ulkorengas
29.04.2016, 22.38
Whitellä? En ole, siksi viittasin ainoastaan testiin, jossa pyörällä on ajettu ja kokemukset kirjoitettu lehteen. Siinä mainitut asiat ei tosiaan mistään osaluettelosta ilmene ja kun geometriatietojakin XXL pyörästä niukasti jakaa, paljon muutakaan ei ilman koeajoa voi päätellä. Ja kun normaali koeajo on muutaman sadan metrin mittainen, kovin paljon ei siitäkään selviä.

Minun on turha arvailla sinun motiivejasi. Voit toki halutessasi kertoa, miksi 30 vuoden takaiset kokemukset estää edelleen lukemasta testejä. En kuitenkaan tiedä, miksi Tekniikan Maailmaan kirjoitetut kokemukset olisi jotenkin väheksyttävämpiä kuin esim. tällä palstalla osaluetteloiden perusteella annetut suositukset tai jopa jonkun nimimerkin omat kokemukset ko. pyörästä. Siis jonkun sellaisen, joka tuskin on voinut pyöräänsä verrata muihin vertailukelpoisissa olosuhteissa. Mutta edelleen myös TM:n testit ovat kuluttajalle luettavaksi tarkoitettu ja sen perusteella voi mielipidettään alkaa muodostaa. Mitään absoluuttisia totuuksia ne eivät ole ja se testissä hyvin tuodaan esiin. Pyörän soveltuvuus riippuu käyttäjän ominaisuuksista, tarpeista yms. seikoista eli yksi pyörä ei ole hyvä kaikille.

jcool
30.04.2016, 05.41
Tässä minun mietteet, ei oo pakko uskoa :-)

https://www.youtube.com/watch?v=-KpJqUcPYRE

Hes-su
30.04.2016, 08.21
Kyllä noita geomittijakin saatavilla on. http://whitebikes.com/bikes/white-sc-lite-ff/

Kungustan
30.04.2016, 08.22
Kiitos vastauksista! Canyon vaikuttaa hyvältä..ja alkois cyclocrossikin kiinnostaa, muttei taida tähän akuuttiin tarpeeseen se paras mahdollinen (ehkä seuraava fillari sitten) Pähkäilyä vielä tuon kanssa, että mikä olisi sopiva. Arvasinkin, ettei tuosta Whitesta mitää kauheesti saa irti vaan menee tosifillaristien keskenäiseksi "pokkuroinniksi" :)

Ja selvyydeksi, nyt ei liikaa hifistellä eikä ostella useampaa pyörää. Niitä voi sitte myöhemmion hankkia lisää ja ymmärrän että vain taivas on rajana laadulla ja määrällä.

Kuitenkin sen verran persaukinen, ettei ole varaa kun yhteen kerralla ja varmaa tähän ensi hätään joku suht "yleishyödyllinen". Niin ja se tarakka olis hyvä olla, peräkärryä ei tarvitse vetää kylläkään..

pepper
30.04.2016, 09.35
Whitellä? En ole, siksi viittasin ainoastaan testiin, jossa pyörällä on ajettu ja kokemukset kirjoitettu lehteen. Siinä mainitut asiat ei tosiaan mistään osaluettelosta ilmene ja kun geometriatietojakin XXL pyörästä niukasti jakaa, paljon muutakaan ei ilman koeajoa voi päätellä. Ja kun normaali koeajo on muutaman sadan metrin mittainen, kovin paljon ei siitäkään selviä.

Minun on turha arvailla sinun motiivejasi. Voit toki halutessasi kertoa, miksi 30 vuoden takaiset kokemukset estää edelleen lukemasta testejä. En kuitenkaan tiedä, miksi Tekniikan Maailmaan kirjoitetut kokemukset olisi jotenkin väheksyttävämpiä kuin esim. tällä palstalla osaluetteloiden perusteella annetut suositukset tai jopa jonkun nimimerkin omat kokemukset ko. pyörästä. Siis jonkun sellaisen, joka tuskin on voinut pyöräänsä verrata muihin vertailukelpoisissa olosuhteissa. Mutta edelleen myös TM:n testit ovat kuluttajalle luettavaksi tarkoitettu ja sen perusteella voi mielipidettään alkaa muodostaa. Mitään absoluuttisia totuuksia ne eivät ole ja se testissä hyvin tuodaan esiin. Pyörän soveltuvuus riippuu käyttäjän ominaisuuksista, tarpeista yms. seikoista eli yksi pyörä ei ole hyvä kaikille.

Melko onneton peruste dissata jotain pyörää tms jonkin tm:n testin perusteella ilman omapohjaista kokemusta.
Osien puolesta hintaisekseen hyvä, geometriasta ei voi puhua mitään koska kyseessä on käyttäjäkohtainen mieltymys...
En ole kokeillut pyörää joten en osaa suositella tai epäsuositella, mutta suosittelen koeajamaan pyörän.

nure
30.04.2016, 10.08
Testit on vain testejä, saattaa niitä lukea ja jonkinlaista osviittaa jopa saada mutta kyllä omat mieltymykset painaa aina eniten. Toisaaltaan eikös Inseran hybridi voittanut TM:n testin useana vuotena...?

petteri72
30.04.2016, 10.56
Minulla on itsellä Whiten 3x8 vaihteinen. Kai melkein sama malli vaihteistoa ja ensiasennusrenkaita lukuunottamatta. Ostin halvalla melkein käyttämättömänä, innostuksesta ei ollut ihan varmuutta.

Tässä plussia:
+ Ok osat
+ Pitkät lokarit http://www.bike-discount.de/en/buy/sks-bluemels-mudguard-set-b-53-matte-black-68725/wg_id-1824 saa kiinni pienellä säädöllä ja hakemalla sopivat ruuvit rautakaupasta.
+ Maastossakin pärjää, kun ei olla pahimmissa paikoissa, soralla hyvä.

Miinuksia:
- Surkea säädettävä stemmi, ei pysy kiinni kun vetää mukulakivillä ja muuten kaupungissa, kannattaa vaihtaa
- Etupää vähän rauhaton asfalttiajossa, ei tule mieleen ajaa ilman käsiä
- Keula kova, hyvä joustokeula olisi mukava.

Kyllä tuolla polkee, mutta itse varmaan nyt ostaisin tälläisen:

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-tcs-7.0-disc-men-464639/wg_id-24 Kaikki varusteet asennettu, niiden kanssa ei tarvitse säheltää eikä niistä maksaa. Ei toki ihan kevein, mutta kaikkea ei saa.

pepper
30.04.2016, 11.23
Testit on vain testejä, saattaa niitä lukea ja jonkinlaista osviittaa jopa saada mutta kyllä omat mieltymykset painaa aina eniten. Toisaaltaan eikös Inseran hybridi voittanut TM:n testin useana vuotena...?

Voittihan se ja se kertoo jo kyseisten testien luotettavuuden...

Kungustan
30.04.2016, 11.44
Tota white:a sa joustokeulaisena kylläkin, ja itse asiassa se olikin siitä harkinnassa.

kenkku
30.04.2016, 18.37
Olen ajanut White:n SC Lite FF hyridillä sen 2000 km ja hyvin on toiminut. En ole huomannut mitään ongelmia ohjauksen kanssa. Vertailukohtaa ei ole cyclosta tai maantiepyörästä. Toisena pyöränä ollut täysjousto. Ostin sen lähinnä kaupunki kruisailuun ja siinä se mun mielestä ajaa asiansa. Alkuperäiset renkaat vaihdoin paremmin rullaaviin ja samalla lähti painoa sen 550g. Nyt alla on Contin Gatorskin 28mm. TM:n testistä huolimatta meinaan ajaa sillä vielä pitkään...

pepper
01.05.2016, 07.20
^Jep noinhan se on, se että joku ei osaa ajaa kyseisellä pyörällä ja haukuu tuon perusteella ei tee siittä paskaa vaan kertoo testaajan tietämättömyydestä.

kykloman
01.05.2016, 10.58
Pitkän speksailun jälkeen itse päädyin tilaamaan työmatka ym. Arkikäyttöön Canyonin Commuter 4.0:n.

Toimittavat vasta elokuussa, mun puolesta ok koska tänä kesänäkään ei sada vettä.

Tossa Canyonissa yhdistyy kaikki ne asiat mitäpä olen aina halunnut arkipyörään: hihnavetoinen, levyjarrut, pitkät lokarit, valot, on kevyt ... Kaikki tämä vakiona. Nähtäväksi jää saako ajoasennosta tarpeeksi pystyn. Olen 170cm ja tilasin S-kokoisen vaikka laskuri suositteli M-kokoa. Reach vaikutti M koossa minusta liian pitkältä joten ehkäpä ässällä onnistuu sitten pystympää asentoa vaikka jollain hurjalla jälkiasenteisella riser touring grandpa tangolla.

https://www.canyon.com/fi/urban/commuter/commuter-4-0.html

maalinni
01.05.2016, 11.03
^ aika pähee, arveluttaa vaan, että miten tuo tarakka kestää kuormaa? Omassa pyörässä usein 30kg kamaa sivulaukuissa.

kykloman
01.05.2016, 11.09
^ aika pähee, arveluttaa vaan, että miten tuo tarakka kestää kuormaa? Omassa pyörässä usein 30kg kamaa sivulaukuissa.

On aika erikoinen tarakka. Ensi töikseni sen varmaankin otan pois. Tuo varsinainen tarakkaosuus ainakin kuvassa on erikseen irroitettavissa eikä näytä siis olevan kiinteästi samaa rakennetta takalokarin aisan kanssa. Ei tosiaan näytä sellaiselta tarakalta millä kuskataan kaveria :D

maalinni
01.05.2016, 11.18
Ai, nimenomaan näyttää siltä, että tarakka pitää lokarin paikoillaan. Vai saako nuo tarakan vaakaosat erikseen pois?

kykloman
01.05.2016, 11.32
Ai, nimenomaan näyttää siltä, että tarakka pitää lokarin paikoillaan. Vai saako nuo tarakan vaakaosat erikseen pois?

Skrollaa sivua alas sinne "rungon yksityiskohdat" osuuteen. Siellä näkyy että se tarakka on irroitettavissa. Rapakaari pysynee paikoillaan pelkillä aisoilla ja etupään kiinnityksellä. Tosin ei näihin Canyonin tuotekuvien aina ole voinut luottaa, on puuttunut jopa rungon kiinnityspisteitä kokonaan varsinaisesta tuotteesta vs. promokuvat. Aika näyttää miten tuo oikeasti on.

Mua erityisesti ilahduttaa tuo oikeasti pitkä etulokari. Ja tietysti Continentalin hihnaveto, pitäisi olla parempi kuin Gatesin vastaava. Tämän ei pitäisi vaatia niin tarkkaa hihnan kireyttä koska hampaat on syvemmät.

Ulkorengas
01.05.2016, 17.28
^Jep noinhan se on, se että joku ei osaa ajaa kyseisellä pyörällä ja haukuu tuon perusteella ei tee siittä paskaa vaan kertoo testaajan tietämättömyydestä.

Näin siis laukoo nimimerkki, joka hetkeä aiemmin totesi, että

Melko onneton peruste dissata jotain pyörää tms jonkin tm:n testin perusteella ilman omapohjaista kokemusta.
Osien puolesta hintaisekseen hyvä, geometriasta ei voi puhua mitään koska kyseessä on käyttäjäkohtainen mieltymys...
En ole kokeillut pyörää joten en osaa suositella tai epäsuositella, mutta suosittelen koeajamaan pyörän.

Nuren kommenttin Inserasta, että nehän ovat ihan samalla kaavalla tehty kuin Whitetkin eli myyjän teettämiä pyöriä, joissa on yleensä hintaluokassaan keskivertoa paremmat osat. Jostain syystä Insera on sanut huonon maineen, mutta White ei. Ja kun testimenestys sotii tätä käsitystä vastaan, on testattu väärin.

pepper
01.05.2016, 17.49
^Niin siis mitenkä nuo mun kirjoitukset eroaa toisistaan, ei mitenkään joten suosittelen sinulle myös luetunymmärtämisen harjoittelua...
Saat uskoa tm:n testeihin, uskoohan monet muihin hullumpiinkin asioihin...
Älä vain syötä sitä olettamustasi muille absoluuttisena totuutena.
Ja lisään nyt vielä että turha verrata niitä i:n pyöriä whiten pyöriin, eroa on selvä painossa ja takuussa 😉