Näytä tavallinen näkymä : 11-v ketjut muuten 10-systeemiin
jannevaro
26.04.2016, 12.33
Ostin vahingossa 11-v shimpan 105 ketjut ja pyörä johon ne tulee on 10-v 105 osilla. Veikkaan että toimii ihan normaalisti mutta kysyn nyt kuitenkin jos olisi ihan kokemuksia?
Jos kerran 11-v systeemi toimii 10 ketjulla nii varmaan myös toisinpäin
jannevaro
26.04.2016, 12.41
Jaa, tuota en tiennytkään...
Ainoastaan ketjun ulkoleveys muuttuu noissa, eli levyt ohenevat. Eroa on muistaakseni alle 0.5 mm, mikä on monesti merkityksetön. Sisäleveys on sama molemmissa.
30 hampainen
26.04.2016, 13.18
Ai toimii vai? Haluanpa nähdä sen mekaanikon joka synkkaa vaihtajakahvan/takavaihtajan väärän levyisellä ketjulla niin, ettei yksikään vaihdeväli siritä.
Ai toimii vai? Haluanpa nähdä sen mekaanikon joka synkkaa vaihtajakahvan/takavaihtajan väärän levyisellä ketjulla niin, ettei yksikään vaihdeväli siritä.
Tosiaan, ulkolaidastahan se ketjun siirto taitaa tapahtua. Mutta eihän tuo kertaannu, vaan ketju on aina sen 0.25mm väärässä kohtaa aluksi. Eli tuskinpa on mitään merkitystä.
noniinno
26.04.2016, 14.29
Mulla on maastopyörässä 1x10 voimansiirto ja ajelen Sramin 11-ketjulla. Toimii mainosti. Palstan teoreetikot ja insinöörit tietysti ovat mallintaneet asian mahdottomaksi, mutta käytännössä toimiikuin Buick.
30 hampainen
26.04.2016, 14.40
^Puhe oli 105 vaihtajasta, vaatimustaso vaihtojen suhteen lienee pikkuisen eri kuin jossain traktorissa.
...vaatimustaso vaihtojen suhteen...
Onks niissä jotain eroja?
jannevaro
26.04.2016, 14.46
Mulla on maastopyörässä 1x10 voimansiirto ja ajelen Sramin 11-ketjulla. Toimii mainosti. Palstan teoreetikot ja insinöörit tietysti ovat mallintaneet asian mahdottomaksi, mutta käytännössä toimiikuin Buick.
Kiitos vahvistuksesta! Tätä haettiin. :)
30 hampainen
26.04.2016, 14.51
Onks niissä jotain eroja?
Maastopakalla tuskin koskaan päästään lähellekkään siihen vaihtojen helppouteen kuin maantiepakalla, siis vaijereilla.
lis. Olen kokeillut 105 kahvojen kanssa maastopakkaa xt-takavaihtajalla. Toimii, mutta on kyllä suuri ero maantiepakkaan verrattuna.
^Riippuu millaista pakkaa käyttää, XO Dura-Acen kanssa ainakin melkein ajatuksesta siirtää. Mistähän tuo traktorivertaus tuli, meni hieman ohi...
30 hampainen
26.04.2016, 15.38
Kiitos vahvistuksesta! Tätä haettiin. :)
Kun olet vaihtanut ketjut niin olisi mukava kuulla toimiiko vaihdot niinkuin pitää. Yhdellä napsulla alas ja kolmella kolme ylös? Myös että rupeaako vaihteet rallattamaan pienimmillä välityksillä?
30 hampainen
26.04.2016, 15.41
Mistähän tuo traktorivertaus tuli, meni hieman ohi...
Olin ainut joka oli sitä mieltä ettei 11 ketju toimi oikein kymppipakalla.
"palstan teoreetikot ja insinöörit"
noniinno jatkaa valitsemallaan tiellä. Se on aina sama juttu. Heti hyökkää kirjoittajia vastaan.
noniinno
26.04.2016, 16.28
^Hei anteeksi jos pahoitin mielesi. Ei ollut tarkoitus hyökätä nyt eikä muulloinkaan.
orc biker
26.04.2016, 16.53
Myisin/palauttaisin ketjut ja ostaisin toiset tilalle. Sanovat, että 11-speed olisi heikompi, kuten luonnollista olisikin. Toisaalta ihmiset monesti puhuvat mitä sattuu, mutta ehkä kannattaa tuo asia kuitenkin ensiksi selvittää.
^Samaa mieltä. Vaihtaa vaan oikeat ketjut ja unohtaa koko asian.
Läskimasa
28.04.2016, 22.31
Joo, hyvin pelaa 11-pakka (XT M8000) 10-ketjulla (KMC X10 EPT).
Kysynpä täällä.
Eli olen vaihtamassa Canyon nerve 29 7.9:iin ketjuja ensimmäistä kertaa kun ketjutulkki näyttää 0,5% kulumaa, onko tämä ok? 0,75% puoli tulkista ei sopinut. 3x10 pakat.
Vertasin uusia ja vanhoja ketjuja vierekkäin niin tuo uusi ketju on 1,5 linkkiä vanhaa pidempi, toimiiko ok?
Uusi ketju on http://kmcchain.us/chain/x10-93/
Eihän uusi voi olla vanhaa pidempi jos niissä on sama linkki määrä?
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Täysin samat ketjut pitäisi olla kyseessä, stanssit ja kaikki täsmää keskenään kmc x10.. uusi on pidempi :D
^Mutta onko siis linkkien lukumäärä myös sama? Uudet ketjut on lyhyemmät aivan satavarmasti, jos linkkien määrä on sama.
Läskimasa
30.04.2016, 22.27
uusi on pidempi :DSun pitää lyhentää se samaan linkkimäärään.
Joo lyhennellään, mutta siis pointti oli se, että voiko ton pidemmän lyödä suoraan kiinni vai vaikuttaako toimintaan?
orc biker
01.05.2016, 00.56
Joo lyhennellään, mutta siis pointti oli se, että voiko ton pidemmän lyödä suoraan kiinni vai vaikuttaako toimintaan?
Voi ja vaikuttaa. Eli ei kannata olettaen, että vanha on sopivan mittainen.
30 hampainen
01.05.2016, 09.32
^Näin on, voi ajaa mutta ei kannata. Liian pitkällä ketjulla häkki nousee pakkaan nähden liian ylös ja ketju irtoaa pakalta liian myöhään. Siitä seuraa laiskemmat vaihdot ja rutinat suurimmilla välityksillä. Tulee myös tehohävikkiä mutta niin vähän ettei sillä ole tavalliselle pyöräilijälle merkitystä.
Kannattaa lyhentää ketju Shimano ohjeen mukaan, pyöräliikeet jättävät ketjun monesti pitkäksi. Ketju isoimmalle välitykselle, silloin ylhäältä katsottuna häkin alimman rattaan akselin pitää olla tarkalleen pikalinkun alapuolella.
sledgehammer
01.05.2016, 11.00
Jaa noin se menee oikeasti. Mä oon aina laittanut ketjut ristiin (isoin ratas edstä ja takaa) ja itten katkaissut pituuden sellaiseksi, että vaihtaja ei ole ihan äärimmilleen venytetty. Sitten vielä toinen tarkastus pienimmillä rattailla niin, ettei ketju roiku. Saattaa hyvin olla, että lopputulos on sama. Täytyykin testata ensi kerralla.
orc biker
01.05.2016, 11.24
Jaa noin se menee oikeasti. Mä oon aina laittanut ketjut ristiin (isoin ratas edstä ja takaa) ja itten katkaissut pituuden sellaiseksi, että vaihtaja ei ole ihan äärimmilleen venytetty. Sitten vielä toinen tarkastus pienimmillä rattailla niin, ettei ketju roiku. Saattaa hyvin olla, että lopputulos on sama. Täytyykin testata ensi kerralla.
Yksi perinteisistä tavoista on ketju isoimman + isoimman ympäri, mutta ei vaihtajan kautta, plus kaksi lenkkiä. Muistinkohan oikein? Toivottavasti. Ja sitten yksi tapa on laskukaava, johon tulee parin rattaan hampaiden määrä ja chain stayn mitta ja joitain vakioita ja laskuoperaattoreita. Kaikilla noilla pitäisi päästä likimain samaan lopputulokseen.
Ketju isoimmalle välitykselle, silloin ylhäältä katsottuna häkin alimman rattaan akselin pitää olla tarkalleen pikalinkun alapuolella.
Lyhensin ketjun nyt samaan mittaan kun oli tehdasketjukin. Se on nyt juurikin tuon ylläolevan ohjeen mukaan kohdakkain. Kiitoksia vastauksista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.