Näytä tavallinen näkymä : Ongelmia piisaa - Etupyörän laakerit?
Kuinkas tavallista on, että laakereissa / laakeripesissä on ongelmia. Tänään lenkillä aloin ihmetellä etupyörästä (kerran kierroksella?) kuuluvaa ääntä. Kotona pyörittelin rengasta huoltopukilla eikä äänestä tietoakaan. Varmistin myös, että ääni ei tullut jarruista. Heti kun ukko pyörän päälle, niin ääni taas ilmestyi. Kiekko irti ja sormin koetellessa akseli tuntui aika tiukalta ja pyöri hyvin epätasaisesti. Akseli purkuun. Kuulia putsatessa tasan puolet on "ruskeita" ja vissiinkin saman puolen kartio (laakereita vastaan tuleva) on värjääntynyt. Kartiot sinänsä näyttävät tasaisilta.
Eli kuinka tavallista on, että nuo keskiöt / laakerit alkavat oireilla? Kuulilla ollut vaseliini näytti "puhtaalta" eikä laakeripesissä näkynyt sen kummempaa kulumaa.
Eli mieten korjata. Pilaantuneet haulit ja kartiot vaihtoon?
En tiedä paljonko kuulat liikkuu kun pyörä pyörähtää kerran. Laakeripesä pyörii pyörän tahtiin kiinteästi eli sama kuula ei seuraavalla kierroksella ole samassa kohtaa. Tekisin niin että mittaisin yhden kuulan ja ostaisin uudet tilalle. Ilmeisestikään ei maksa paljon. Sitten vaan putsaus, uudet laakerirasvat ja kuulat sisään, kasaan ja kovaa ajoa. Jos oire jatkuu sisäänajon jälkeen niin laakerit uusiksi.
Renkaan olet varmaan tarkastanut.
Jos ei näy muoto vikoja niin puhdistaisin ja uusilla rasvoilla kasaan ja välys kohdalleen. Pikku lenkki ja tarkistus säätö
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Taidan käydä hakemassa uudet laakerikuulat ja kartiot akseliin.
Miltä navassa oleva laakeripesä vaikuttaa? Jos liikuttelet siinä kuulakärkikynää, niin ottaako kynän kärki kiinni jossain kohtaa? Jos siinä on kuoppia / uria, niin voi olla että edessä on navan ja sen myötä koko kiekon vaihto. Itselläni kävi talvimaasturin kiekkojen kanssa juurikin näin kun en huoltanut niitä kovin usein.
Miltä navassa oleva laakeripesä vaikuttaa? Jos liikuttelet siinä kuulakärkikynää, niin ottaako kynän kärki kiinni jossain kohtaa? Jos siinä on kuoppia / uria, niin voi olla että edessä on navan ja sen myötä koko kiekon vaihto. Itselläni kävi talvimaasturin kiekkojen kanssa juurikin näin kun en huoltanut niitä kovin usein.
Yritin tuota purkaessani tutkia. Ei ole vielä löytynyt vaurioita. Myös akselin kartiot näyttävät ja tuntuvat ehjiltä toisen puolen (ne tummat kuulat) värjäytymää lukuunottamatta. Pyöräliikkeessä ei ollut kuin tuoreita laakerikuulia, joten noilla kasaan ja toivotaan parasta. Varmaan aika pian tuntee onko tuolla joku oikea ongelma. Onneksi on tuttu kiekon tekijä jos mennään vaikeamman kautta.
Yritin tuota purkaessani tutkia. Ei ole vielä löytynyt vaurioita. Myös akselin kartiot näyttävät ja tuntuvat ehjiltä toisen puolen (ne tummat kuulat) värjäytymää lukuunottamatta. Pyöräliikkeessä ei ollut kuin tuoreita laakerikuulia, joten noilla kasaan ja toivotaan parasta. Varmaan aika pian tuntee onko tuolla joku oikea ongelma. Onneksi on tuttu kiekon tekijä jos mennään vaikeamman kautta.
Jos kaikki muu tuntuu olevan kunnossa ja ääni jatkuu, sekä tulee tarkasti kerran kierroksella, saattaa ulkokooli oli himpun väljä napaan ja pitää ääntä. Tuon voisi onnistua korjaamaan käyttämällä koolin irti ja laittamalla laakerilukitteen kanssa takaisin, mutta sen pitää mennä ehdottoman tarkasti suoraan, eli pohjaan olaketta vasten. Joskin tuossa kohden oon yhteen omaan napaan tehny muutoksen konelaakereille kun koko sattui sopimaan.
nih..
Jos kaikki muu tuntuu olevan kunnossa ja ääni jatkuu, sekä tulee tarkasti kerran kierroksella, saattaa ulkokooli oli himpun väljä napaan ja pitää ääntä. Tuon voisi onnistua korjaamaan käyttämällä koolin irti ja laittamalla laakerilukitteen kanssa takaisin, mutta sen pitää mennä ehdottoman tarkasti suoraan, eli pohjaan olaketta vasten. Joskin tuossa kohden oon yhteen omaan napaan tehny muutoksen konelaakereille kun koko sattui sopimaan.
nih..
Puhdistus, uudet vaseliinit ja kuulat eivät tuoneet muutosta. Jarrulevyn puoleinen laakeripesä on selvästi värjääntynyt. Pyörii huötopukilla hienosti mutta kun akselin päässtä pitää kiinni tuntee "jurinan". Kun pyörän päälle hyppää, kuulee laahausäänen selvästi edelleen. Eli nyt sitten keskustellaan pyörän myyneen liikkeen kanssa takuista... 4kk tehollista ajoaikaa on kuitenkin aika kohtuuttoman vähän ennen tällaista vauriota.
Siis onko pyörä liki uusi? Ja jos laakeri jurisee yhä, unohda tuo mitä aiemmin kirjoitin.
orc biker
26.04.2016, 03.25
Jos jurisee, niin onko varma, että napaa ei kiristetty liian tiukalle? Sopisi myös täysin siihen, että tuntui karhealta tai pykäläiseltä ennen kuin itse sen aukaisit, koska uudet Shimanon navat ovat lähes poikkeuksetta liian tiukassa.
Navan vaihto edessä? Mikä pyörä ja mikä liike?
Spessu. Liike tässä varmaan ei ole olennainen tieto. Tänään varmistui liikkeessä ja toinenkin varmistaava mielipide tuli, että napa on vainaa. Kuulien ja kartion vaihto ei piisaa/auttanut. Menee kiekon napa päivitykseen. Pistetään varmaan "urakuula-versio" tilalle. Onneksi on osaava kiekon rakentaja sovittuna.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.