PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä hybridiin SORAn tilalle?



oppes
24.04.2016, 16.37
Tämmönen peruskysymys: ~2000km riitti kuluttamaan hybridin takapakan toispuoleiseksi. Myös vaihtaminen oli/on epätäsmällistä eikä voitelu- tai säätöyritykset olennaisesti ole parantaneet tilannetta. Ketjutkin hyppivät ja takertelivat pakalla taaksepäin polkiessa. Alkuperäinen vetolinja on ymmärtääkseni edullisilla / =halvoilla osilla toteutettu (SORA). Päivitin kokeeksi ketjut ja takapakan (Tiagra). Tuo poisti pomppivan ketjun ongelman, mutta vaihteisto ei toimi aiempaa paremmin.

Tällainen aloittelija on aika hukassa erilaisten verkkokauppojen osaviidakossa. Shimanolla (joka piisannee tällaiselle peruskuntoilijalle) on osasarjaa maasturiin ja maantiepyörään jos jonkinlaista. Lyhyellä "häkillä", pitkällä "häkillä" - numerosarjoja vilisee.... :seko: Jotkut vaihtajat on tarkoitettu vissiin maastureihin, jotkut maantiepyöriin, mikä sopii 10, tai 11 lehtiselle pakalle, mikä 8 tai 9 lehtiselle. Ei viittis ihan sokkona kokeilla.

Eli kertokaas nyt nöösille mitä pitää ymmärtää / tilata kun haluan korvata tuollaisen hyrbiidin 2 * 9 vaihteisen takavaihtajan uudella parempilaatuisella Shimanon tuotteella. Ohjaustangon vaihtajiin ei varmaan tarvitse kajota kun takapakka pysyy samana? Vai?

Ajokilometrejä tuolla pyörällä tulee about 3500/vuosi ja toive olisi, jotta kestäisi ainakin pari vuotta.... Samoilla lämpöisillä voisin tehdä saman kysymyksen koskien maasturia (3 * 10 vaihdetta), jossa nyt SLX. Toimii vielä 1500km:n jälkeen ihan hyvin, mutta jonain päivänä tuokin pitänee päivittää...

ridgebikester
24.04.2016, 23.40
Oletko vaihtanut myös vaihdevaijerit uusiin takapakan päivityksen yhteydessä? Huonosti liikkuva vaijeri aiheuttaa ongelmia helposti.

Sent from my GT-I9195I using Tapatalk

orc biker
25.04.2016, 00.32
Vaijereiden ja kuorien vaihto luultavasti korjaisi tuon ongelman. En muista, miten nuo Shimanon vaihdevipujen vetosuhteet nykyisin menevät, mutta jotkut tällä palstalla osaavat sen kertoa. Eli jos haluaa sekoitella maantie- ja maasto-osia (eli laittaa tässä tapauksessa maastovaihtajan maantienvipujen seuraksi), niin se pitäisi tietää, jos ei halua vaihtaa kerralla isoa satsia osia. En tiedä, olisiko siinä järkeä, kun en tiedä noiden kuin maastosarjojen hinnoista, mutta ne ovat kyllä aika edullisia. Ihan hyvän ja kestävän vaihtajan saa jo kolmella kympillä. Sitten on myös jotain Trekking-sarjaa. Esim. Deore Trekking, ei mitään hajua, mikä juju tuossa on. Vaihtajan epäkuntoisuus noin lyhyessä ajassa on minusta aika epätodennäköistä, joten ensiksi kannattaa satsata kymmenen euroa uuteen vaijeriin ja kuoriin takavaihtajalle. Jos sitten ei toimi ja vieläpä varmasti oikein säädettynä, niin miettii sitten sitä vaihtajan päivittämistä.

Mitä maasturiin tulee, niin ei kannata huolehtia ennen kuin hajoaa. 1500 km ei ole mitään. Minulla ei ole ikinä hajonnut itse vaihtaja. Siis ne kestävät jopa kymmeniä vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä. Mutta jos se hajoaa, niin sitten ostaa Shimanolta vaikka uuden SLX:n. Kyllä niissä mainosteksteissäkin yleensä lukee, että 10-speed vaihtaja. Tuollaisessa se varmasti on pitkällä häkillä, mutta sehän selviää googlettamalla nykyisen tietoja. Se kannattaakin tehdä jo nyt, kun pyörä ei ole niin vanha, että tietoja on hankalampi löytää. Osien tiedot kannattaa aina ottaa pyörästä talteen. Se koskee ihan kaikkia pyörän osia.

orc biker
25.04.2016, 00.53
Mutta tuossa on esimerkin vuoksi yksi vaihtaja, juuri tuo Tiagra. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=125086;menu=1000,4,39

Tuossa lukee, että suurin tuettu takapakan ratas on 32 ja pienin 11. Kapasiteetti kahdella eturattaalla on 39. Eli laskee edestä isoimman piikit miinus pienemmän piikit ja ynnää siihen takaa vastaavan laskutoimituksen tuloksen eli esim. (46-34) + (32-11) = 33 eli vähemmän kuin 39 eli toimii. Suurin eturattaiden erotus on isoimman miinus pienimmän piikit eli tuossa esimerkissä 12, kun saa olla 16. Pidempi häkki tarkoittaa suurempaa kapasiteettia.

oppes
25.04.2016, 12.10
Mutta tuossa on esimerkin vuoksi yksi vaihtaja, juuri tuo Tiagra. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=125086;menu=1000,4,39

Tuossa lukee, että suurin tuettu takapakan ratas on 32 ja pienin 11. Kapasiteetti kahdella eturattaalla on 39. Eli laskee edestä isoimman piikit miinus pienemmän piikit ja ynnää siihen takaa vastaavan laskutoimituksen tuloksen eli esim. (46-34) + (32-11) = 33 eli vähemmän kuin 39 eli toimii. Suurin eturattaiden erotus on isoimman miinus pienimmän piikit eli tuossa esimerkissä 12, kun saa olla 16. Pidempi häkki tarkoittaa suurempaa kapasiteettia.

Kiitoksia tästä! Nythän tässä alkaa jo ymmärtääkin hieman tuota valintalogiikkaa. Mitä sitten tulee vaijerin kuntoon: Pyörähän ei ole kuin vajaan vuoden ikäinen ja reilut 2tkm ajettu. Säilytetty tallissa, ei ajettu talvella, voideltu ja ainakin sormin kokeilemalla (irti takavaihtajasta) tuntuu toimivan herkästi. Jos tuon vaijerin kuitenkin vaihtelen, niin mitenkäs tuo käytännössä kannattaa tehdä tuollaiseen vempeleeseen, jossa vaijerit kulkevat runkoputken sisällä (Specialized)

orc biker
26.04.2016, 02.22
Jos tuon vaijerin kuitenkin vaihtelen, niin mitenkäs tuo käytännössä kannattaa tehdä tuollaiseen vempeleeseen, jossa vaijerit kulkevat runkoputken sisällä (Specialized)
Sidot jonkin narun tai siiman toiseen päähän vaijeria, kun vedät vanhan pois, niin sitten voit sitä apuna käyttäen vetää uuden sisään.

oppes
26.04.2016, 19.36
Sidot jonkin narun tai siiman toiseen päähän vaijeria, kun vedät vanhan pois, niin sitten voit sitä apuna käyttäen vetää uuden sisään.

Putkeen sisään menee vaijeri kuorineen (onko kuori päätetty sisäänmenoon) ja ulos tulee pelkkä vaijeri keskiön alta siihen ohjuriin? Miten tuohon vaijeriin kiinnittää siiman (luotettavasti) jolla vetää uuden vaijerin runkoputken läpi? En vielä ole tehnyt sen kummempaa tutkimusta tuon anatomiasta (kun en ole vaijerin uskonut olevan ongelma). Vaijerin päässä on myös puristettu kappale estämässä rispaantumista(?), joka ei mahdu vaijerin kuoresta läpi. On varmaan siihen jälkikäteen puristettu? Eli katkotaan veks?

orc biker
26.04.2016, 20.01
Kuori ei mene rungon sisälle, koska ei sillä tekisi siellä mitään, vaan se turhaan lisäisi kitkaa. Narun voinee kiinnittää vaikka jesarilla. Kuorien päässä on... en tiedä, mitä ne ovat suomeksi. Holkkeja? Sellaisia päätekappaleita. Eivät ne ole siihen tietääkseni mitenkään puristettu, vaan lähinnä työnnetty, joten pitäisi kai lähteä vetämällä pois. Eihän vaijereita saa puristaa kasaan, koska sehän tekee hallaa.

Marsusram
26.04.2016, 20.20
Vaijerin päässä on yleensä sellainen puristettu alumiininen plommi, joka estää rispaantumista. Sen voi vetää pois kun se kerran on pehmeämpää metallia. Vaijeria tarvitsee katkaista vain jos on rispaantunut tai muutenkin menee vaihtoon.
Jos kuoret menee läpi rungon, on niitäkin tapauksia, niin ne tarvitsee poistaa vain vaihdettaessa. Öljyäminen ja päiden lyhennys onnistuu muutenkin.
"Huonosti toimiva takavaihtaja" syylistalta on aika usein omalla kohdalla löytynyt vääntynyt vaihtajankorvake.
Shimanon maastovaihtajissa tapahtui suurin kehitys kun vaijerin veto muutettiin suoremmaksi, eli ei kitkaa aiheuttavaa lenkkiä takakautta (wanhan tyypin Deore (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-deore-m591-9-speed-rear-mech/rp-prod40543)). Uudemmat Shimano mallit (shadow Deore) (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-deore-m592-shadow-9-speed-rear-mech/rp-prod40542) toimivat yhtä napakasti ja tarkasti kuin SRAMin 1:1 vetosuhteella toimivat.

noniinno
26.04.2016, 22.02
Sora on ihan toimiva osasarja, noilla kilometreillä pitäisi toimia vielä hyvin - tuohan on vasta sisäänajo. Täälläkin mainitut korvakkeen suoruuden tarkastus, vaihtajan kunnollinen putsaus ja vaijerin + kuorien vaihto olisivat ne ensimmäiset toimenpiteet. Ketjun ja pakan päivitys on tietysti ihan ok, mutta takaperoisesti pyöritettäessä pomppiva ketju ei ole pakan vika, vaan enemmänkin ketju itsessään aiheuttaa tuollaista. Kuin myös tahmeasti pyörivät vaihtajan rissat. Lisäksi ketjun liitospala, jos sellaista on käytetty, on oltava oikein päin joissakin malleissa esim. Wipperman Connex. Voihan vaihtaja toki olla loppuun ajettu jos olosuhteet ovat huonot ja huolto/pesu on unohtunut.

oppes
27.04.2016, 13.52
Sora on ihan toimiva osasarja, noilla kilometreillä pitäisi toimia vielä hyvin - tuohan on vasta sisäänajo. Täälläkin mainitut korvakkeen suoruuden tarkastus, vaihtajan kunnollinen putsaus ja vaijerin + kuorien vaihto olisivat ne ensimmäiset toimenpiteet. Ketjun ja pakan päivitys on tietysti ihan ok, mutta takaperoisesti pyöritettäessä pomppiva ketju ei ole pakan vika, vaan enemmänkin ketju itsessään aiheuttaa tuollaista. Kuin myös tahmeasti pyörivät vaihtajan rissat. Lisäksi ketjun liitospala, jos sellaista on käytetty, on oltava oikein päin joissakin malleissa esim. Wipperman Connex. Voihan vaihtaja toki olla loppuun ajettu jos olosuhteet ovat huonot ja huolto/pesu on unohtunut.

Pyörän huoltoa tai puhdistusta ei kyllä ole laiminlyöty. Saati vekotinta muutenkaan kaadeltu tai pahoinpidelty. Eli maantiellä ajeltu ja säännöllisesti putsattu & voideltu. Pitänee edetä käymällä tuo vaijeri läpi ja tarkistamalla varmuuden välttämiseksi korvakkeen suoruus. Ketjujen takerteluun syynä oli kyllä ihan selkeästi takapakka (todennäköisin) koska siinä oli yksittäisiä hammasrattaan kynsiä, joilla ketju nousi tuon päälle. Merkkasin nuo ja ilmiö toistui joka kierroksella.

noniinno
27.04.2016, 14.26
Ehkä Ketju/pakka oli vaan niin kulunut, että takelteli. Ymmärsin että vaihdoit ketjunkin pakan mukana. Yritän vaan sanoa, että osien kuluminen tai huono toiminta ei ole mitenkään Sora -osasarjalle tyypillistä. Olen kuullut 18tkm ajetusta Sora-sarjasta, jonka toiminnassa ei ollut mitään vikaa. Toki kuluvat osat oli vaihdettu, mutta täytyyhän ne vaihtaa kaikissa osasarjoissa.

Mutta pääasia että saat homman toimimaan. Ei ne paremmatkaan osat ihan kauhean kalliita ole, joten jos vaihtaa, niin miksi ei sitten saman tien nostaisi voimansiirron tasoa.

oppes
27.04.2016, 20.40
Ehkä Ketju/pakka oli vaan niin kulunut, että takelteli. Ymmärsin että vaihdoit ketjunkin pakan mukana. Yritän vaan sanoa, että osien kuluminen tai huono toiminta ei ole mitenkään Sora -osasarjalle tyypillistä. Olen kuullut 18tkm ajetusta Sora-sarjasta, jonka toiminnassa ei ollut mitään vikaa. Toki kuluvat osat oli vaihdettu, mutta täytyyhän ne vaihtaa kaikissa osasarjoissa.

Mutta pääasia että saat homman toimimaan. Ei ne paremmatkaan osat ihan kauhean kalliita ole, joten jos vaihtaa, niin miksi ei sitten saman tien nostaisi voimansiirron tasoa.

Juuri noin. Mooottoripyörän kanssa olen tottunut kuluviin osiin ja säännölliseen huoltoon / uusimiseen. Jotenkin polkupyörän kohdalla (pienempien voimien, pienempien kilometrien vuoksi) tuo tuli pienenä yllätyksenä. Vaikka toki järkikin nyt sanoo, että osien vahvuus / lujuus (eli paino) on aivan muuta kuin moottoripyörien osien. Kymppien vaihtajat (miksei yli satasenkin) tuntuvat vielä halvoilta verrattuna moottoripyörien osiin.