Näytä tavallinen näkymä : Etupyörän kääntyvyydessä kitkaa tai muuta vastaan hankkausta.
Mä nyt kysyn täältä vaikka ei ole jarru/vaihteet/vanteet kyse. Eli ostin nyt käytettynä tuon Corratecin, ja ainoa probleemi jonka tässä huomasin on se, että etupyörän kääntyvyys ei heilu vapaasti kuten pitäisi, vaan joku tahmaa siellä vastaan. Olen putken öljynyt, kokeiltiin eri stemmillä ja asetettiin kiekkoja eri asentoihin. Ajamista tuo haittaa vähän, mutta silti vähän outoa. Olisiko neuvoa mitä katsoa seuraavaksi? Puuttuko tuosta alapäästä teidän mielestä mikään osa?
Eli kun otan ohjaustangosta kiinni ja käännän etupyörää oikealle tai vasemmalle, niin se ei käänny kovin vapaasti... mulle ei tullut koskaan tälläistä vielä vastaan.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/13041483_10154139264958826_2918246068132188814_o.j pg
Tässä vielä tän pyörän mainos-myyntisivu jossa mahd. monta kuvaa: http://archiwum.allegro.pl/oferta/rower-mtb-corratec-x-vert-motion-deore-hydr-21-i3283795920.html
Miltä se ohjainlaakeri tuntuu sormilla pyöritettäessä? Tahmaako, onko pykälää yms.?
orc biker
24.04.2016, 13.09
Olen putken öljynyt, kokeiltiin eri stemmillä ja asetettiin kiekkoja eri asentoihin.
Minkä öljynnyt? Öljyähän tuonne ei sitten laiteta, vaan rasvaa, koska sen pitää pysyä siellä. Tuossa on kaksi vaihtoehtoa vialle. 1) Esijännitys on liian suuri. Eli se, kun kierretään ennen stemmin kiristämistä se "kannen" ruuvi sopivaan kireyteen. 2) Laakerit tai niiden kupit ovat kuluneet tai likaiset.
Mitä siis tehdä? Löysää stemmi ja varmista, että esijännitys tulee sopivan herkäksi (ei lonksu, mutta ohjaustanko kääntyy silti herkästi) ja sitten stemmi takaisin kiinni. Jos ei auta, niin taas auki ja otat ja putsaat laakerit yltä ja alta ja laitat uudet rasvat sisään. Ei varmasti haittaisi tehdä jälkimmäistä joka tapauksessa.
Bonuksena heitetään, että joskus vaihde- ja jarrukaapelit voivat olla vähän huonosti aseteltuja ja huonon mittaisia ja vähän ottaa vastaan esim. toiseen suuntaan kääntäessä, mutta ei sen pitäisi ihan varsinaisessa ajossa tuntua.
Ihan varmuuden vuoksi kysyn, että kai olet sinut nykyaikaisten tolppien kanssa, että sillä putken päässä olevalla pultilla ei kiristetä haarukkaa kiinni kuten entisaikaan?
Tuon hintaluokan pyörissä ei laakerit huippuluokkaa mutta pitäisi kyllä toimia. Epäilen liikaa kiristettyä laakeria ja jos jo kupit tuhoutuneet niin ei ole kallis vaihdon kohde, toisaaltaan taisi aika äkkiä hävitä markkinoilta tuo 1.5" laakeri...
Minkä öljynnyt? Öljyähän tuonne ei sitten laiteta, vaan rasvaa, koska sen pitää pysyä siellä. Tuossa on kaksi vaihtoehtoa vialle. 1) Esijännitys on liian suuri. Eli se, kun kierretään ennen stemmin kiristämistä se "kannen" ruuvi sopivaan kireyteen. 2) Laakerit tai niiden kupit ovat kuluneet tai likaiset.
Mitä siis tehdä? Löysää stemmi ja varmista, että esijännitys tulee sopivan herkäksi (ei lonksu, mutta ohjaustanko kääntyy silti herkästi) ja sitten stemmi takaisin kiinni. Jos ei auta, niin taas auki ja otat ja putsaat laakerit yltä ja alta ja laitat uudet rasvat sisään. Ei varmasti haittaisi tehdä jälkimmäistä joka tapauksessa.
Bonuksena heitetään, että joskus vaihde- ja jarrukaapelit voivat olla vähän huonosti aseteltuja ja huonon mittaisia ja vähän ottaa vastaan esim. toiseen suuntaan kääntäessä, mutta ei sen pitäisi ihan varsinaisessa ajossa tuntua.
Se kitka/jähmeys tulee vasta sitten kun kiristän ohjaustangon pään paikalleen. Eli jos osat heiluu vapaana, niin pyörä kääntyy myös ilman mitään kitkaa. Veikkaan vähän, että 1. vaihtoehto ei ole se todennäköinen aiheuttaja.
Nyt kysymyksenä, että missä tässä yhdistelmässä on laakerit? Etuhaarukkaa en ole ottanut vielä irti rungosta.
Noi kaapelit on tarkistettu ensimmäisenä, ne ei aiheuta sitä jähmeyttä.
orc biker
24.04.2016, 14.09
Se kitka/jähmeys tulee vasta sitten kun kiristän ohjaustangon pään paikalleen. Eli jos osat heiluu vapaana, niin pyörä kääntyy myös ilman mitään kitkaa. Veikkaan vähän, että 1. vaihtoehto ei ole se todennäköinen aiheuttaja.
Tuo nimenomaan kuulostaa siltä, että juuri siitä se johtuu. Kääntyy ok, kunnes kiristät sen liian tiukalle. Se nyt muutenkin on kaikista todennäköisintä, koska harvoin vika on laakereissa.
Kiristäessä tapahtuu usein "liikakiristys", sitä Orc taitaa tarkoittaa. Laakerin vika ilmenee erillailla, toisaaltaan saattanut jo tuhoutua jos vika ilmennyt pitkään.
Mun kaveri sanoi, että ensin kiristetään ohjausakselin pää (mä nyt keksin omia termejä, sorry) ihan kunnolla ja sitten kiristetään stemmin kuuskolo-ruuvit tankoa pitkin. S-tukun myyjä sitten taas sanoi, että sitä päätä ei saa kiristää liikaa, kuten orc ja nure nyt osoitittekin :)
Puran koko paskan, nyt on silikoonivoidekin.... :)
orc biker
24.04.2016, 16.34
Mun kaveri sanoi, että ensin kiristetään ohjausakselin pää (mä nyt keksin omia termejä, sorry) ihan kunnolla ja sitten kiristetään stemmin kuuskolo-ruuvit tankoa pitkin.
Muuten hyvä, mutta ei ihan kunnolla, vaan mahdollisimman kevysti. Tuossa se virhe siis epäilemättä on. Se kiristetään niin, että ei lonksu, mutta kuitenkin on mahdollisimman herkkä. Etupyörää voi esim. hyppyyttää lattiaa vasten ja kuunnella, koliseeko. Samoin tankoa voi tönäistä sivulle ja katsoa, ettei sen liike jumahda missään vaiheessa, vaan sen pitää tosiaan olla herkkä.
maalinni
24.04.2016, 16.52
Kiristä se vaikka kuusiokoloavaimen pitkällä päällä, niin ei mene liian tiukkaan.
orc biker
24.04.2016, 17.11
Kiristä se vaikka kuusiokoloavaimen pitkällä päällä, niin ei mene liian tiukkaan.
Ei tuota pidä arpoa, vaan se tiukkuus pitää katsoa. Siis ihan oikeasti käännellä sitä ja ravistaa ja pomputtaa. Niin herkkä kuin mahdollista, mutta että ei kolise etupää eli ei ole liian löysällä. Eli ei se avaimesta saa olla kiinni.
Muuten hyvä, mutta ei ihan kunnolla, vaan mahdollisimman kevysti. Tuossa se virhe siis epäilemättä on. Se kiristetään niin, että ei lonksu, mutta kuitenkin on mahdollisimman herkkä. Etupyörää voi esim. hyppyyttää lattiaa vasten ja kuunnella, koliseeko. Samoin tankoa voi tönäistä sivulle ja katsoa, ettei sen liike jumahda missään vaiheessa, vaan sen pitää tosiaan olla herkkä.
Yks hyvä tapa on lukita etujarrut ja liikutella koko pyörää, miten paljon se haarukka+runko antaa siinä periksi, ei pitäisi antaa ollenkaan.
Mutta taisi homma ratketa tosiaan nyt sillä, että purin stemmin ja ne renkaat, voitelin, kasasin uudelleen ja lähdin kiristää pääruuvia tosi maltillisesti. Ymmärsin, että kun sen kerran kiristää liikaa, niin löystäminen takaisin ei enää auta, vaan pitää taas purkaa koko paska. Eli nyt siihen pääruuviin saisi käsivoimilla helposti kireyttä lisää, mutta sitten kääntymisestä tulee taas jähmeätä.
Kiitos kaikille, palailen vielä jos jotain ilmenee tästä.
ps. eipä saanut haarukkaa irti rungosta, vaatii jonkun ihmeellisen työkalun taas vaihteeksi varmaan... siinä oli sellainen saha-laita pyörä sisällä....
orc biker
24.04.2016, 18.44
Ymmärsin, että kun sen kerran kiristää liikaa, niin löystäminen takaisin ei enää auta, vaan pitää taas purkaa koko paska.
Ei todellakaan tarvitse. Sitä voi ihan huoletta ruuvailla edestakaisin.
Eli nyt siihen pääruuviin saisi käsivoimilla helposti kireyttä lisää, mutta sitten kääntymisestä tulee taas jähmeätä.
Se on vain esijännitys. Sen jälkeen, kun stemmi on kiinni, niin tuon voisi vaikka poistaa. Sen ainoa tehtävä on vain kiristää siten, että stemmi tulee sopivaan paikkaan kiinni, koska stemmi on sitten se, mikä pitää homman kasassa. Siksi sen ruuvin ei tosiaan ole tarkoitus olla liian kireällä.
ps. eipä saanut haarukkaa irti rungosta, vaatii jonkun ihmeellisen työkalun taas vaihteeksi varmaan... siinä oli sellainen saha-laita pyörä sisällä....
En usko. Se voi vaatia naputtelua vaikka kumivasaralla tai vastaavalla haarukan ohjausputken päästä, jos se on jumittunut vähän, mahdollisesti ruostunutkin, mutta ei se mitään erikoisia työkaluja vaadi.
Se sahalaitapyörä on käpy, anna sen olla siellä. Ei tartte ottaa pois keulaa irroittaessa.
nih..
Itellä kävi pieni käyttövirhe kun vaihdoin stemin kiinnitykseltään matalampaan ja ei sattunu olemaan siihen välii spaceria. Haarukkaputken päätä jäi jokunen milli näkyviin eikä kiristäminen ruuvilla onnistunu. Painoin stemiä kädellä ja runkoa jalalla lattiaa kohti ja kiristin stemiä samalla. Onnistu ihan hyvin ja ajelin siihen asti kun tilattu spacerisarja tuli. On helpompi kiristää löysät pois sillä ruuvilla mutta sen tiukemmalle en laittais.;)
P.S. Tarkoitan tällä viestillä sitä että kannattaa katsoa että se hattu painaa sitä stemiä eikä haarukkaputken päätä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.