Näytä tavallinen näkymä : Mihin pieni lapsi ajon ajaksi?
puumangeri
23.04.2016, 11.20
Päivää.
Vaimo haluaisi kuskata vuoden ikäistä lastamme tarakalle sijoitettavassa istuimessa ja minä suosisin perässä vedettävän kärryn/vaunun hankkimista. Meillä on eriävät mielipiteet kuljetustavan turvallisuudesta.
Mitä tapaa te suositte ja millä syin koette toisen kuljetustavan turvallisemmaksi?
Kiitos jo etukäteen.
Hääppönen
23.04.2016, 11.35
Varsinkin noin pienelle ehdottomasti kärry. Lapset usein nukahtavat kyydissä ja kärryn istuin antaa paremman mahdollisuuden turvallisiin torkkuihin. IMHO
pturunen
23.04.2016, 11.41
Näkökulmaa tarakka-virityksistä (Hamax):
+ helppo ottaa istuin pois ja vaihtaa pyörien välillä (edellyttää kaksi kiinnityspalaa)
+ lapsi on suht hyvin turvassa tuulelta selän takana
- pyörästä tulee todella kiikkerä, kun muksu on kyydissä ja ollaan paikoillaan
- yhtään isomman kuksun kanssa ainakin omat kantapäät kolisivat koko ajan muksun kengänkärkiin
- ei suojaa sateelta ollenkaan
- repun käyttö oli vaikeaa lapsen istuessa istuimessa
- nukkuva muksu paukuttaa kypärää selkään ja on muutenkin reppana tuolissa
Kärryä ei koskaan tullut ostettua, mutta näkisin siihen liittyvät lähinnä positiivisia asioita, mm.
+ turvallisempi
+ vakaampi
+ sään kannalta parempi
+ sopii myös tavaran kuljetukseen (monesti nähnyt esim. kauppaostosten teossa, jolloin pyörän kuljetusarvo lisääntyy)
Voisin kuvitella, että jonkin verran raskaampi on vetää kärryä, kuin kuljettaa tuolia. Kokemusta tosiaan asiasta ei ole.
Yksi kauniin ilman vaihtoehto on ohjaustankoon kiinnitettävä kuljetustuole. Näin sellaisen ensimmäistä kertaa vasta tänä keväänä. Vaikutti äkkiseltään todella kätevältä tuotteelta.
Olen itsekin paininut näiden turvallisuusasioiden kanssa. Niihin tuntuu liittyvän todella paljon subjektiivisia näkemyksiä ja erilaisia oletuksia ja jopa harhaluuloja. Rationaalinen ajattelu tuntuu vauvan kanssa katoavan jonnekin.
lastumaki
23.04.2016, 11.52
Molempia kuljetustapoja käyttäneenä sanoisin, että turvallisuus ei ole kalustosta kiinni, vaan ajotapa ratkaisee enemmän. Muiden törttöilylle ei mitään voi, mutta ennakointi toki auttaa. Kärryn kanssa ajaessa autoilijat ottavat hyvin huomioon. Kärry on myös monikäyttöisempi ja sillä kulkee tavarakin hyvin. Ja jatkossa sitten se toinenkin lapsi ;)
Lasten kanssa on se ongelma, että iso pää retkahtelee nukkuessa helposti. Kärryssä asennon saa paremmaksi.
Hääppönen
23.04.2016, 12.32
En ole seurannut viimeisimpiä lain muutoksia, mutta ohjaustankoon asennettavat kuljetusistuimet olivat kiellettyjä ainakin aiemmin.
puumangeri
23.04.2016, 14.07
Kiitos vastauksista...
Vaikka nyt entistä enemmän olen perässä vedettävän vaunun kannalla niin meille ei sellaista osteta. Se on joko tuoli tai ei mitään. Koska naisen mielipide.
Blackborow
23.04.2016, 14.14
Molempia kuljetustapoja käyttäneenä sanoisin, että turvallisuus ei ole kalustosta kiinni, vaan ajotapa ratkaisee enemmän. Muiden törttöilylle ei mitään voi, mutta ennakointi toki auttaa. Kärryn kanssa ajaessa autoilijat ottavat hyvin huomioon. Kärry on myös monikäyttöisempi ja sillä kulkee tavarakin hyvin. Ja jatkossa sitten se toinenkin lapsi ;)
Niin no onhan se kärry silläkin tavalla turvallisempi, että jos sattuu vaikka kaatumaan irtosoralla tai talvella muuten liukkaalla niin kärry ei kaadu eikä lapsi kaadu korkealta kuten istuimessa ollessaan. Aina voi sanoa, että ei tuollaista minulle satu, mutta entäpä jos sattuukin?
Ois mukava kuulla mielipide, millä sitä tuolia perustellaan. Turvallisuudella?
Onhan se tuoli nyt jo kaatumistilanteessa pirun vaarallinen. Vaikka lapsi on penkissä valjailla, niin mikä estää kuskin lentämisen lapsen päälle tai vaikka voi ne lapsen jalat/käden jo jäädä penkin reunojen alle, jos huono tuuri käy. Mitä jos ajetaan vehkeellä risukkoon? Ei liene mukavaa jälkeä, kun lapsen naamaan pätkähtelee risukkoa.
Kärryssä ollaan edes jotenkin suojassa.
Ps. joskus voi tehdä omankin pään mukaan, jos toinen ei vaan tajua. Kuulostaa lapselliselle, että joko penkki tai ei mitään.
Me kuskattiin viime kesänä vuoden ikäistä tarakkaistuimella. Lyhyet matkat meni ilman ongelmia mutta noin pienen kanssa en lähtisi vähän pidemmälle pyörälenkille. Tuppasi nukahtamaan lyhyelläkin matkalla. Itse en ollut turvallisuudesta huolissani. Kiinnitin ajotapaani ja muuhun liikenteeseen vain tavallista enemmän huomiota. Alun totuttelun jälkeen lisäpainoon ja kiikkeryyteen tottuu. Ensimmäisellä pyörälenkillä olin varma että kaadun kyljelleni kun pysähdyn valoihin.
Nyt 2-vuotiaan kanssa homma menee jotenkin paremmin. Muksu selvästi nauttii ajosta eikä tarvi pelätä että olisi jatkuvasti nukahtamassa.
Kärry olisi tietysti paras ja sitä kans harkittiin. Säilytysongelmat ratkaisi.
No onhan tuo pelkkä istuin selvästi kevyempi ajaa. Tavarankuljetus ja toinen lapsi tulikin jo mainittua taas kärryn hyvinä puolina.
Tavarafillarin sivustoa voi selata erinäisistä lasten ja tavaroidenkin kuljetustavoista pyörällä...
Ja laatikkopyörä (siis etulaatikko missä lapsi/lapset istuvat) on tietty sitten vielä yksi vaihtoehto.
http://tavarafillari.fi/ (http://tavarafillari.fi/)
maalinni
23.04.2016, 16.32
Meillä vaimo kaatoi pyörän lapsineen, kun oli istuimessa. Se on todella hankala taluttaa ja takapainoinen. Peräkärryn kanssa ei ongelmia ja sinne meni molemmat mukulat. Ja ei se niin raskas ole kuin luulisi, paljon tuli vedettyä sinkulallakin. Kovin ketterä se vaunu ei keskustassa ole, eli pitää varoa tolppia ja tiukkoja kulmia.
Omasta kokemuksesta kärry on huomattavasti sekä turvallisempi, monikäyttöisempi että mielyttävämpi.
Kärry pysyy pystyssä vaikka kuski kaataisi pyöränsä ja muutenkin suojaa mainiosti joka suunnasta, rengas puhkeaisi tai tapahtuu muuta yllättävää. Lisäksi ainakin meillä lapsi itse tykkäsi olla kärryssä huomattavasti enemmän.
Kärry, varsinkin parempilaatuinen sellainen, tulee mukana todella vaivattomasti. Bonuksena suurimmassa osassa kärryjä kulkee kaksi lasta joten kaveri tai serkku pääsee satunnaisesti helposti mukaan - kivaa puuhaa.
arctic biker
23.04.2016, 17.03
Omista taaperonkuljetuksista on jonniin verran aikaa... Retkiajossa tai muuten pidemmällä lenkillä oli reilun puolivuotiaan esikoisen kanssa sen aikainen Karrimoren lapsireppu, ei toki sovellu päivittäisraahaamiseen ollenkaan. Hyvinhän poika viihtyi, kuski ei aina kun vaipoista huolimatta näillä poikasilla pienestä pitäen se tärkein osoittaa aina yläviistoon. Siinä selkä märkänä eikä aina hiestä kastuneena tuli ajettua.
Sitten samainen vesseli vajavan vuoden matkusti hyvin lyhyttä matkaa Hamaxin penkissä tarakalla. Nyt kun ekaa lapsenlastani syntyväksi ootan niin tarpeen vaatiessa Bilteman lapsenkuljetuskärry aivan käyttämättömillä pressuillaan saattaa siirtyä parempaan tarpeeseen. Kunhan puran lavan ensin pois! Iso ääni kärrylle minultakin. Jos hinta kirpaisee niin jälleenmyyntiarvo lohduttaa.
maalinni
23.04.2016, 17.59
Kärryä voi käyttää muutenkin rattaina ja soveltuvat hyvin myös juoksuun.
Peruuttaminen on se joka naisia peräkärryissä pelottaa. Polkupyörällä ei yleensä voi peruuttaa, joten pelkoon ei ole aihetta.
Ulkorengas
24.04.2016, 08.15
En muista, missä vaiheessa meillä lapsia alettiin tarakalla istumessa kuljettaa. Ei ehkä vielä 1-vuotiaana, mutta hyvin tuo systeemi pelasi. Usein lapsi sinne nukahti, mutta eipä siitäkään haittaa tuntunut olevan.
Weehoon:n yksipyöräinen "peräpyöräkärry" olisi nyt ratkaisu, jota harkitsisin vakavasti, jos pieniä lapsia olisi (tulossa..?). Kärrystä kahdella pyörällä en ole yhtään kiinnostunut.
https://rideweehoo.com/
Kärryissä tuntuu olevan suuria eroja kulkuvastuksessa. Naapurilla Bilteman kärry ja meillä oli Trek, meidän kärryssä hentoisempikin nainen veti helposti kahta muksua, sama jäi tekemättä mäkisessä maastossa Biltemalla. Mistä lie johtuu.
Itsellä alkoi tulla vastaan vannejarrujen teho, ukko kun on kahden normi äijän painoinen ja perään kärry kahdella lapsella jyrkissä mäissä alkoi tuntua jotta jarrut loppuu ja paloja kului ihan silmissä... no, levyjarrullinen olisi ehkä asiaan auttanut?
Lisäksi 26" maasturissa tuli vastaan jotta jyrkemmissä mäissä ei meinannut oikein mitenkään pysyä keula maassa :)
ELI siis kärry on jonkinverran ongelmallinen oikein mäkisessä maastossa mutta kumpikin vaihtoehto meillä on ollut eli istuin ja kärry ja ei tarvitse yhtään mietiäkkään kumpi olisi valinta, ehdottomasti kärry.
Kärryjen kohdalla kannattaa myös katsoa kantavuus, ihan kauhean isoja lapsia ja toisaalta isoja kauppakasseja ei luvat kyytiin.
Ulkorengas
24.04.2016, 09.02
Voisiko kulkuvastus johtua renkaista tai rengaspaineista? Varmaan laakereissakin on eroja varsinkin, kun verrataan Biltemaa ja Trekkiä. Oliko vetopyörä sama kummassakin tapauksessa?
Keuliminen kuulostaa oudolta. Eikös kuorma tule noissa parin sentin tarkkuudella suoraan taka-akseliin, jolloin mitään keulimista lisäävää voimaa ei pyörään kohdistu. Toisaalta yo. Weehoon kiinnitys tulee satulaputkeen, jolloin kuorma tulee taka-akselin etupuolelle. Sen ei ainakaan pitäisi keulia. Jossain peräkärrykeskustelussa tuli esiin kiinnostava juttu juuri kiinnityspisteen suhteen, kun eräs valmistaja esitti hienon teorian, miksi satulaputki on taka-akselia parempi kiinnityspaikka. Tuosta olisi kiinnostava tehdä perusteellisempikin vertailu, vaikka lasten kuljetuksessa ajotapa on oltava niin maltillinen, että isoja eroja tuskin löytyy.
Peräkärryä vedettäessä tavarat saa pakattua sivulaukkuihin, kunhan pyörässä on tarakka. Kaksi tukevaa kassia, esim. Ortliebin Back rolleria vetää helposti parisenkymmentä kiloa tavaraa.
Kummassakin kyllä paineet kohdillaan jne ja vetopyöränä sama kampe.
Keuliminen siis johtunee kun oikein on vastusta ja ihan pienellä vaihteella jyrkkään mäkeen ja olisiko sitten 26 maasturi "pieni" 190cm ukolle tms. Kärry taka-akselissa siis. Mutta tulee vataan vasta kun ajaa ihan maasturin kaikkein lyhyimmillä vaihteilla 10-15% nousuja... ei siis mikään ongelma normaali käytössä, kunhan mainitsin. :)
Kyllä kärryn kanssa luonnolisesti pitää olla normaalia tarkempana jotta ei oikaise kaikkien kuoppien ja liikennemerkkien kautta, onhan se aika paljon leveämpi.
Turvallisuuteen niin metalliputkikehikon sisällä nelipiste vöissä kypärä päässä tuntui ainakin paremmalta kuin istuimessa korkealla.
Ja siis saahan sitä tavaraa, oli tuossa trekissä erillinen takaluukkukin (liekkö kaikissa, ei tullut sitä biltemaa esim niin tarkoin katsottua) mutta kun lapset kasvaa niin tulee sitä massaakin aika äkkiä. Itse asiassa pyörän kantavuus on ylitetty ilman tavaroita jo useammalla kymmennellä kilolla ilman tavaroita tai mitään, pelkällä ukolla eli istuinta ei saisi laittaa minun tapauksessa ollenkaan ja itselläkin pitäisi olla toinen jalka aina maassa :)
Ulkorengas
24.04.2016, 09.39
Jos pyörä antaa kuorman alla periksi ja uuden hankinta tulee vastaan, tukevarakenteinen retkipyörä vaikuttaa hyvältä ratkaisulta. Niissä on myös välitykset sellaisia, että painavakin kuorma nousee mäen huipulle. Esim. Trek 920, Kona Sutra Ltd jne. Hinta on sitten kova, mutta ehkä toimivuudesta täytyy maksaa. Tämä siis varsinaisen aiheen ulkopuolisena kommenttina.
Keuliminen noin jyrkissä nousuissa voi tosiaan olla ongelma taka-akselin kiinnitykselläkin. Tällöin ei taida muuta vaihtoehtoa olla, kuin opetella ajamaan putkelta niin, ettei pyörä heilu sivusuunnassa.
Se on joko tuoli tai ei mitään. Koska naisen mielipide.
Nyt sitten järki käteen! Mulla ei edes itsellä ole lapsia, mutta jos olisi niin en kyllä missään nimessä kuljettaisi heitä turvaistuimessa, jossa muksun pää heiluu 1,5m korkeudella.
Tollaisen turvaistuimen kanssa ei tarvitse kun kerran horjahtaa kunolla niin muksun pää kolahtaa asfalttii todella korkealta. Vaikka kuinka varovasti ajelee, niin aina se vahinko tai yllättävä tilanne saattaa tulla eteen.
Tässä ketjussa on tullu hyviä perusteluita kärryn puolesta! Monikäyttöisyyden ja mukavuuden lisäksi, tuollainen matala putkirunkoinen kuljetuskärry on ainakin oman järkeilyni mukaan todella paljon parempi paikka muksulle.
Vaikka nyt entistä enemmän olen perässä vedettävän vaunun kannalla niin meille ei sellaista osteta. Se on joko tuoli tai ei mitään. Koska naisen mielipide.
Onko vaimo kokeillut molempia? Meillä riitti yksi kokeilu perinteisen lastenistuimen kanssa ja peräkärry tuli. Peräkärryn jälkeen tuli sitten peräpyörä ennenkuin lapset siirtyivät itse ajamaan mukana.
J.Kottenberg
25.04.2016, 12.10
Yksi lastenistuinten huono puoli on se kun lapsi kunnolla nukahtaa. Silloin helpostikin tenavan pää roikkuu sivulla pahan näköisesti, ja jos siinä sitten lipat vetää sille puolen niin hyvin ei takuulla käy. Kärryssä kaikki osat on sisäpuolella ja asento varmaan parempi nukahtamisia ajatellen. Tietysti sen kärryn kanssa ei poluille voi samalla tavalla mennä kuin istuimen kanssa, mutta vastaavasti istuimen kanssa on aika varovainen oltava joka hetki. Pyörä esimerkiksi keulii helposti, jos ei ole taitava ja mielellään vähän isompi kuski.
Molempia on tullut käytettyä, mutta onhan istuin paljon helpompi. Kärry on jäänyt lähes käyttämättä, turvallinen kellarissa toki. Hesan keskustassa näin, tilanne on tietenkin ihan toinen jossain lähiössä saatikka landella.
Molemmat ollu ja ehdottomasti kärry parempi .
Meillä on molemmat ja istuinta käytän vain tarhaan viedessä 500 m matkan. Kärryn laitan perään kun lähetään muualle ajeleen. Istuimen paras puoli on että luo hyvän aerodynamiikan työmatkatempoa varten, lisäksi se että sukkispedet luovuttaa jo, kun kuulevat räminän lähestyvän.
Osta vaan istuin vaikka käytettynä(halpa) ja laita kyytiin hiekkasäkki(+10kg) ja pyydä vaimo ajelulle. Saa vähän tuntumaa kuinka hutera fillarista yhtäkkiä tulee. Ainakin mun mummis on ihan spagettia lapsen kanssa.. Siinä on hyvä miettiä miten se pieni ihminen suojaa itseään kun pyörä menee hallitsemattomasti kyljelleen.
maalinni
25.04.2016, 19.05
Ei se pyörä kärryn kanssa keuli sen enempää kuin ilmankaan. Kiinnittyy taka-akseliin, joten ei ole etupyörää nostavaa momenttia.
Ei se pyörä kärryn kanssa keuli sen enempää kuin ilmankaan. Kiinnittyy taka-akseliin, joten ei ole etupyörää nostavaa momenttia.
Eteenpäin työntävä voimahan on maan ja renkaan välissä, eikä akselin korkeudella, joten kyllä sitä momenttia on. Momentin määrästä voidaan tietenkin kiistellä.
Kyllä minulla ainakin alkoi jopo välittömästi keulimaan, momenteista tai kiinnityspiteistä välittämättä.
Siis hyvinkin syy saattaa olla siinäkin jotta joutui tosiaan ajamaan maasturin pienimmillä vaihteilla kun ei muuten voimat riittäneet, ko vaihteilla keulii (keula meinaa irrota maasta hetkittäin) jyrkissä mäissä ilman kärryäkin mutta siis ilmiö korostui toki voimakkaasti kärryn kanssa.
Ja omat kokemukset on ihan muualta kuin suurkaupungin keskustasta, oli kyllä hyvä pointti tuossa yllä jotta käyttöympäristö vaikuttaa aika paljon.
maalinni
26.04.2016, 09.05
Eteenpäin työntävä voimahan on maan ja renkaan välissä, eikä akselin korkeudella, joten kyllä sitä momenttia on. Momentin määrästä voidaan tietenkin kiistellä.
Kommenttini koskikin vain kärryä. Jos kärry kiinnittyy taka-akseliin, niin KÄRRY ei aiheuta eturenkaan nostavaa momenttia, koska nivelpiste on se taka-akseli. Tosin voin olla väärässäkin ja asia vaatii Mythbustersien erikoisjakson :D
edit: asiahan olisi helppo testata lastaamalla kärry täyteen ja mittaamalla jousivaa'alla eturenkaan nostamiseen vaadittavan voiman. Ja sama mittaus ilman kärryä.
Roialan keulimisefekti johtuu todennäköisesti kärryn myötä nykivämmästä kyydistä, ja sellaisella ajotavalla pyörä keulisi samalla tavalla ilman kärryäkin.
Eli jos pitää vedon tasaisena, niin mäet nousee ongelmitta. Harvassa onneksi sellaiset mäet, johon kukaan lähtisi kärryn kanssa keulimaan?
Ohiampuja
26.04.2016, 09.48
Kärryissä tuntuu olevan suuria eroja kulkuvastuksessa. Naapurilla Bilteman kärry ja meillä oli Trek, meidän kärryssä hentoisempikin nainen veti helposti kahta muksua, sama jäi tekemättä mäkisessä maastossa Biltemalla. Mistä lie johtuu.
Mistähän tämä tosiaan johtui? Tähän asti olen luullut että kärryjen (hinta) eroavaisuudet ovat lähinnä käytettävyydessä ja kärryn pakattavuudessa. Mutta kuinka niissä rullaavuuseroja on? No kärryn omapaino vaikuttaa tietysti kun ylämäkeen mennään...
Bilteman kärryssä on melko huonosti rullaavat renkaat. Siinä suurin ero. Bilteman alumiinirunkoinen kärry ei edes ole mikään raskas.
Molemmat oli käytössä ja vähänkin pidemmällä matkalla kärry oli kivempi.
Tosin käytössä ollut Trekin kärry oli todella iso ja sen taittelu ja säilytyskuviot olivat turhan työläitä siihen verrattuna mitä näki Chariotien ja vastaavien kanssa pelaavilla.
maalinni
26.04.2016, 11.21
Jos ei renkaat ole linjassa, niin ei hyvin kulje. Bilteman kärryissä en yllättyisi moisesta. Tosin meidän biltsukärry oli aivan moitteeton, kannattaa tsekata ennen ostoa.
edit: veikkaisin, että 200€ vs 1000€ fillareista löytyy rullaavuuseroja, niin miksei vaunuistakin. Me olimme tosiaan erittäin tyytyväisiä bilteman kärryyn, emmekä olettaneetkaan sen kestävän ikuisesti. Kesti kunnes isi päätti kokeilla kyytiä... Eli se 40kg painoraja ei kestä 90kg ukkoa :mad:
edit: rullaavuuseroa tuo varmaan myös laakerit lastattuna.
Hankittiin 1v muksun kuskaamiseen Hamaxin Caress (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/57359/fmkkj/Hamax-Caress-pyoranistuin-valkoinen-harmaa-musta) -mallin turvaistuin, jolla on nyt tehty kauppamatkaa ja sensellaista. Jos päädyt turvaistuimeen niin älä missään nimessä osta sitä halvinta 30€ rämisevää rimpulaa, vaan panosta hieman niin saat oikein näppärän istuimen. Tuossa on säädettävä selkänoja, joten se on muksulle mukava istua ja nukkua. Pehmusteita voi nostaa ylös lapsen kasvaessa ja nojaa voi vääntää taaksepäin kun lapsi nukahtaa, jotta pää ei pääse retkottamaan sivuille tai eteenpäin. Istuin on ollut käytännössä äänetön, jos muksun iloista huudahtelua ei lasketa mukaan. Varmasti senkin saa paukkumaan, jos ajaa täysiä katukivetyksen reunaan tai johonkin muuhun, mutta lapsen istuessa kyydissä sitä tietysti pyrkii välttämään. Toki painopiste siirtyy taaemmas, mutta pyörä ei ole mielestäni muuttunut liian takapainoiseksi.
J.Kottenberg
26.04.2016, 14.55
^Riippuu paljon lapsen painosta. Itse totesin huomattavan painopisteen muutoksen. Ei tasaisella niinkään tuntunut mutta jos jollekin mäkisemmälle polulle innostui ajamaan niin silloin vaikutti. Ei ollut ongelma, mutta ominaisuuksien muutos piti huomioida.
Otsikkoon vastaten.
Mummolle tai hoitotädille.
Tiellä tai kadulla on ilma niin likasta etten ite ainakaan pientä lasta siellä ajeluttelisi.
Anteeksi pieni semi-OT, mutta ihanaa näin keväisin nähdä vaahtosammuttimen kokoisia pikkumiehiä ja -,naisia kissankokoisten pyöriensä päällä, kun he ovat äiskän tai isin kanssa Pööräilemässä :D Ihan ylisöpöjä! Tässä joku päiväkin törmäsin pikkumieheen, joka potki itseään eteenpäin päättäväisesti, pyörä oli varmaan 30cm korkea. Oli siinä polkimetkin, mutta hyvin näytti toimivan potkukin.
Kommenttini koskikin vain kärryä. Jos kärry kiinnittyy taka-akseliin, niin KÄRRY ei aiheuta eturenkaan nostavaa momenttia, koska nivelpiste on se taka-akseli. Tosin voin olla väärässäkin ja asia vaatii Mythbustersien erikoisjakson :D
edit: asiahan olisi helppo testata lastaamalla kärry täyteen ja mittaamalla jousivaa'alla eturenkaan nostamiseen vaadittavan voiman. Ja sama mittaus ilman kärryä.
Roialan keulimisefekti johtuu todennäköisesti kärryn myötä nykivämmästä kyydistä, ja sellaisella ajotavalla pyörä keulisi samalla tavalla ilman kärryäkin.
Eli jos pitää vedon tasaisena, niin mäet nousee ongelmitta. Harvassa onneksi sellaiset mäet, johon kukaan lähtisi kärryn kanssa keulimaan?
Voi olla että puhuimme eri asiasta, mutta luulen olevani ei mieltä.
Kärryn paino ei aiheuta tasaisella maalla keulimista, paitsi kiihdytyksissä. Ylämäessä se sitä vastoin aiheuttaa, kunhan jarruttaa (ettei yhdistelmä lähde rullaamaan taaksepäin) tai polkee. Tämän voisi periaatteessa todeta vaa'alla. Kärryn vastus (ilmanvastus, vierintävastus ym.) aiheuttaa keulimista tasaisella.
Pyöräänhän vaikuttaa polkiessa eteenpäin vetävä voima, joka on takarenkaan ja maan välissä. Toiseen suuntaan vaikuttaa kärryn jarruttava voima, akselin korkeudella. Koska tämä on korkeammalla kuin eteenpäin vetävä voima, pyörään kohdistuu momentti joka kiertää pyörän keulaa ylös.
Kyllä tässä kieltämättä on Mythbusters-ainesta.
Jos nyt vielä varsinaisesta aiheestakin pitäisi sanoa jotain, niin kuskin eteen tulevat ns. mini-istuimet ovat kyllä käsittääkseni hyviä. Esimerkkeinä Yepp mini (http://www.yepp.nl/en/product/mini/) ja vastaava Qibbel (http://www.qibbel.nl/en/collection/create-your-bike-seat/EDIT/16633?show=type). Joku sanoi tuossa aikaisemmin että olisivat mahdollisesti olleet laittomia Suomessa, mutta sille en kyllä ole löytänyt mitään perusteita.
Omakohtaista kokemusta mini-istuimista ei kuitenkaan ole, kun omat lastenkuljetukset hoituu laatikkopyörällä (http://www.urbanarrow.com). Qibbelin laadusta voisi kuitenkin mainita että Qibbelin takaistuin vaikuttaa todella laadukkaalta toisessa pyörässä olevaan Hamaxin muovirimpulaan verrattuna.
maalinni
27.04.2016, 21.00
Pyöräänhän vaikuttaa polkiessa eteenpäin vetävä voima, joka on takarenkaan ja maan välissä. Toiseen suuntaan vaikuttaa kärryn jarruttava voima, akselin korkeudella. Koska tämä on korkeammalla kuin eteenpäin vetävä voima, pyörään kohdistuu momentti joka kiertää pyörän keulaa ylös.
Näinhän se taitaa kyllä olla.
Jos nyt vielä varsinaisesta aiheestakin pitäisi sanoa jotain, niin kuskin eteen tulevat ns. mini-istuimet ovat kyllä käsittääkseni hyviä.
Riippuu vahvasti kuljettajan ja fillarin mittasuhteista. Minullakaan ei ole ensikäden kokemusta eteen laitettavasta lastenistuimesta, mutta tutkin asiaa taannoin oikein ajan kanssa ja törmäsin paljolti kommentteihin ja kokemuksiin, joissa todettiin etuistuimen olevan ongelmallinen pitkäjalkaisille kuskeille tai pyöriin, joissa on hieman etukeno ajoasento. Jos siis on pysty ajoasento ja normi persjalkainen ruumiinrakenne niin toimii varmasti hyvin :)
Eteen asennettava istuin on toki mainio kuljetustapa, koska muksu näkee maisemia paremmin ja kuljettaja näkee kyytiläisen koko ajan.
arctic biker
28.04.2016, 22.27
Olen tuossa vierestä katsoen seurannut kuin auton peräkärryjä tehdään, runkoaihiot jigiin ja siinä hitsaten paketti kasaan. Jotenkin sain kimmokkeen tutkia kuin mun Bilteman kärryn pyörät on linjassaan, mittatarkkuuksieni puitteissa aivan kulkivat kiekot samaan suuntaan!
Riippuu vahvasti kuljettajan ja fillarin mittasuhteista. Minullakaan ei ole ensikäden kokemusta eteen laitettavasta lastenistuimesta, mutta tutkin asiaa taannoin oikein ajan kanssa ja törmäsin paljolti kommentteihin ja kokemuksiin, joissa todettiin etuistuimen olevan ongelmallinen pitkäjalkaisille kuskeille tai pyöriin, joissa on hieman etukeno ajoasento. Jos siis on pysty ajoasento ja normi persjalkainen ruumiinrakenne niin toimii varmasti hyvin :)
Eteen asennettava istuin on toki mainio kuljetustapa, koska muksu näkee maisemia paremmin ja kuljettaja näkee kyytiläisen koko ajan.
Mulla on ollut tommoinen käytössä pari vuotta. Aivan hyvä on ainakin tilavassa mummiksessa.
Kärry tai ei mitään. Meillä on 2 hengen Croozer jolla kiskoo ihan näppärästi lapset ja kolme ruokakassia. On myös kätevää lähteä retkelle tai vaikka uimarannalle kun saa lapset, eväät, rantalelut & pyyhkeet jne. kyytiin. Tarjoaa kurjalla kelillä suojaa sateelta ja tuulelta. Ja kuten jo mainittu niin toimii myös kävellessä ihan yhtä hyvin.
Ainoa miinus minkä keksin, jos hinta unohdetaan, on kärryn vaatima säilytystila.
Anteeksi pieni semi-OT, mutta ihanaa näin keväisin nähdä vaahtosammuttimen kokoisia pikkumiehiä ja -,naisia kissankokoisten pyöriensä päällä, kun he ovat äiskän tai isin kanssa Pööräilemässä :D Ihan ylisöpöjä! Tässä joku päiväkin törmäsin pikkumieheen, joka potki itseään eteenpäin päättäväisesti, pyörä oli varmaan 30cm korkea. Oli siinä polkimetkin, mutta hyvin näytti toimivan potkukin.
Juu, meidän 3-v sai naapurista sopivan kokoisen rungon ja vaihdoin potkupyörän siihen. Ainoa opeteltava asia oli, miten ne polkimet pyörivät. 10 min. ja siellä se viilettää muiden kadun muksujen seassa. Kunhan tämä nyt pysyisi poissa pitemmiltä omatoimiretkiltä, joita isompi siskonsa teki tuossa vaiheessa ja aiheutti pieniä rytmihäiriöitä vanhempiensa rintalastan alle.
Miten toimii reppu maastossa? Vai rakentelenko yksipyöräisen peräkärrin? Fatti istuimen kanssa on on varmaan kanssa ratkaisu. Perheen pää kertoi että ensi vuonna retkeillään kolmistaan, ehtiipä suunnittelemaan kunnolla reitit ja varusteet.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.