Näytä tavallinen näkymä : Suosituksia eturattaiksi FSA:n tilalle

ridgebikester
22.04.2016, 07.52
Terve,
Mulla alkaa olemaan Meridan Cyclocrossista eturattaat loppu. Kuvassa oleva vaihtajanuppi (shifting pin) on silmin nähden kulunut, eikä ketju tahdo oikein nousta enää isommalle rattaalle (46/36t). Tämä tuli vähän yllätyksenä, sillä rattailla on alla vasta noin 3000 km ja ensimmäinen takapakka ja toinen ketju vasta menossa.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160422/c16577dcf7796900c893725aa9fa61c8.jpg
Onkohan tämä joku susiversio, vai pitäisiköhän mun vaihtaa merkkiä FSA:sta johonkin muuhun? Kampisettinä mulla on kuvan mukainen FSA:n paketti.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160422/91416d935629c0beaba08b47984a2683.jpg

Sent from my GT-I9195I using Tapatalk
Kannattaa tarkistaa etuvaihtajan säädöt ennen kuin vaihtaa rattaat. Minulla oli FSA Gossamer -kammilla vastaava huonosti isommalle eturattaalle nouseva tilanne. Etuvaihtajan säädön jälkeen ketju nousee erinomaisesti. Eturattaat yleensä kestävät monta kertaa pidempään kuin kolme tonnia.
orc biker
22.04.2016, 08.16
Luulisin, että tuohon menevät lähes mitkä tahansa 24 millin kammet, kuten Shimanolla on. Eli ei ole pakko pitäytyä FSA:ssa, vaikka ei edes vaihtaisi keskiötä. Tuossahan muuten lukeekin, että Di2, joka on Shimanon juttuja.
Säädöllä tuosta vielä selviää, rattaat eivät tuolla ajomäärällä tosiaan ole selitys. Avaa ylärajoitinruuvia (H) hitusen, tuollainen varttikierros riittänee. Toinen vaihtoehto, että vaijeria pitää hitusen kiristää. Varo kuitenkin vaijerin liikaa kireyttä, sen pitäisi olla pienemmällä rattaalla vain löysät pos kireydellä.
ridgebikester
22.04.2016, 11.25
Olen kyllä säätänyt etuvaihtajan mielestäni kohdilleen. On suorassa, oikealla korkeudella ja säätöruvien rajatkn hain paikoilleen. Pitäisiköhän tässä turvautua ammattilaisen säätöön? H-ruuvin säädöllä saan kyllä ketjun nousemaan paikoilleen sisemmilläkin takarattailla, mutta sitten ulommilla takarattailla se hyppää helposti yli. 
Voisikohan etuvaihtajassa olla vikaa? Häkki tai sen pidikkeet vääntyneet? Toisaalta ensimmäistä kuvaa katsoessa tuo shifting pin on selvästi kulunut oikeasta yläreunasta...
orc biker
22.04.2016, 11.50
Tilaa ja vaihda uudet kammet. Katso, korjaantuuko ongelma. Jos ei, niin vaihda vaikka vanhat takaisin ja aja ne ensin loppuun. Hommaat sitten vaikka uuden vaihtajan. Etenkin jos et osta hifistelyhintaisia osia, niin ei luulisi olevan kovin paha rasti.
Aikamoinen saavutus jos 3000km olet saanut eturattaa ajettua loppuun, itse kokeilisin ensin uudella etuvaihtajalla, joku halpa Tiagra ei maksa pariakymppiä enempää. Itse ainakin olen saanut häkin vääntymään huonon vaihdon seurauksena ja sitten oli vaihtamis/säätämisongelmia.
Eikös normaalisti eturattailla ajella 5 numeroisia kilsoja kevyesti?
Talvihiekkaloska syö pyörää kuin eläin.
Jos ketjuja ei pese talvella jatkuvasti, niin ainakin täällä etelässä eturattaat loppuvat aika äkkiä.
ridgebikester
22.04.2016, 15.44
Aikamoinen saavutus jos 3000km olet saanut eturattaa ajettua loppuun, itse kokeilisin ensin uudella etuvaihtajalla, joku halpa Tiagra ei maksa pariakymppiä enempää. Itse ainakin olen saanut häkin vääntymään huonon vaihdon seurauksena ja sitten oli vaihtamis/säätämisongelmia.
Eikös normaalisti eturattailla ajella 5 numeroisia kilsoja kevyesti?
Joo, mulla on käynyt pari kertaa niin, että pienemmälle rattaalle vaihdettaessa koko ketju on lyönyt täysin lukkoon. En tiedä mihin on napannut kiinni, mutta suuret voimat kuitenkin kyseessä. Oisikohan se ketju voinut napata vaihtajan häkkiin ja tämä olisi aiheuttanut välystä jonnekin vaihtajan sisuksiin? Voisin kyllä kokeilla uutta etuvaihtajaa. 
Joo, mulla on käynyt pari kertaa niin, että pienemmälle rattaalle vaihdettaessa koko ketju on lyönyt täysin lukkoon. En tiedä mihin on napannut kiinni, mutta suuret voimat kuitenkin kyseessä. Oisikohan se ketju voinut napata vaihtajan häkkiin ja tämä olisi aiheuttanut välystä jonnekin vaihtajan sisuksiin? Voisin kyllä kokeilla uutta etuvaihtajaa. 
Ketju tarttuu eturattaan piikkiin, joku piikeistä tarttis viilausta. Ketjun tarttuminen nykäisee voimakkaasti takavaihtajaa, sieltä on voinut häkki tai korvake vääntyä. Sen ei pitäis etuvaihtajaan vaikuttaa. Etuvaihtaja ylärajoittimesta oli jo juttua, onko alarajoitin tarkasti oikeassa kohtaa, pienin vaihde päällä, keju ei juurikaan hankaa häkin sisäaisaan? Tuo on hyvä lähtökohta eikä vaijerilla tarvitse säätää kuin isompi ratas.
arctic biker
23.04.2016, 22.11
Syntieni  lisäksi tunnustan että olen kammenrattaiden hampaitten kulumia viilannut. Toki tällä Dremel by Tokmanni. Kovasti heräsivät rutisemasta, jopa mun kuulolla. En ny suosittele ihan vakiotoimenpiteeksi. Satunnainen Chainchuckikin  jäi silloin unohduksiin. Toki nyt rattaani vaihdan järkevämmin
Syntien anteeksiantoa myös anelen, uudesta kampisarjasta muinoin viilasin piikkiä pois. Anteeksi saanen, kun seiskan sarjaa käytin ysiketjulla, sopivimmilla rattailla ol saatavana. Oli raju säikäytys kun ensikerran tuon tarttumisen koin, mutta ei konsaan enää uusiunut.
arctic biker
23.04.2016, 23.38
Syntien anteeksiantoa myös anelen, uudesta kampisarjasta muinoin viilasin piikkiä pois. Anteeksi saanen, kun seiskan sarjaa käytin ysiketjulla, sopivimmilla rattailla ol saatavana. Oli raju säikäytys kun ensikerran tuon tarttumisen koin, mutta ei konsaan enää uusiunut.
Eiköhän olla sovitettu ja ajettu ihan riittävästi kilometrejä niinsanotusti toisilleen sopimattamomilla rattailla? Joku vuosi piipahdan kylässä,samalla kun pojanpoikaani moikkaan.
Eiköhän olla sovitettu ja ajettu ihan riittävästi kilometrejä niinsanotusti toisilleen sopimattamomilla rattailla? Joku vuosi piipahdan kylässä,samalla kun pojanpoikaani moikkaan.
Mikäpäs tuossa, maantiepyörää leppoisampi väline mukaan, niin ajetaan tasankojen porinalenkki, vaikka Poisoneilla. Oma autonkeula suuntautuu muutaman tunnin päästä Vilppulaa kohti, siellä tytöllä noita pieniä myös.
ridgebikester
24.04.2016, 23.05
Ketju tarttuu eturattaan piikkiin, joku piikeistä tarttis viilausta. Ketjun tarttuminen nykäisee voimakkaasti takavaihtajaa, sieltä on voinut häkki tai korvake vääntyä. Sen ei pitäis etuvaihtajaan vaikuttaa. Etuvaihtaja ylärajoittimesta oli jo juttua, onko alarajoitin tarkasti oikeassa kohtaa, pienin vaihde päällä, keju ei juurikaan hankaa häkin sisäaisaan? Tuo on hyvä lähtökohta eikä vaijerilla tarvitse säätää kuin isompi ratas.
Annoin asian hautua päässäni ja tuo ketjun tarttuminen eturattaan piikkiin ja tästä seurannut etuvaihtajan häkin vääntyminen aon voinut luultavasti aiheuttaa koko ongelman. Kiitos vinkistä! Voimansiirtoa sivusta katseltuna ketjun tarttuminen tapahtuu ilmeisesti kello kuuden ja kello 12 välillä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160424/7316b6611dba8399df361827c5e0e1aa.jpg
Koikeilin sormella simuloida tarttumista ja takakasetin pienemmillä rattailla tarttuneen ketjun on mahdollista liikkua eturattaan mukaan aina etuvaihtajan häkille asti.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160424/89a7597ebf150f1c883c4a6f10f865d1.jpg
Mikäli häkki on jo siirtynyt sisemmän eturattaan puolelle, juuttunut ketju pääsee väkisin puristamaan etuvaihtajan häkin ulkoreunaa ja tämä voi vääntää häkistä liian leveän, eli se päästää ketjun hyppäämään ulommalta eturattaalta yli isommalle vaihdettaessa. Ongelmani taisikin korjaatua, kun painoin etuhäkin ulkoreunaa sisäänpäin. Se antoi helposti pari- kolme mm periksi ja ketju ei hyppää enää yli. Toivottavasti olen oikeassa ja rahat voi sijoittaa johonkin tarpeelliseen. Vaikka uuteen sadeviittaan!
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160424/9d09ff61bd816b8315b4bb5b1b2590b7.jpg
timppa_234
24.04.2016, 23.35
3000 km on varmaan aika normaali 10 eturattaan kesto vehkeelle jota ajetaan joskus hiekassa ja mudassa. FSA ratas on kestänyt meikäläisellä maantiepyörässä jolla ajetaan pelkästään asvaltilla sellaiset 6 tkm. 
Leveämpi 7-8 eturatas kestää ainakin kolminkertaisen määrän kilometreja.
Nyt on isompi ratas taas niin kulunu että tarttee vaihtaa uusi. FSA:n tilalle tulee Shimano ja se näyttää vähän paksummalta ja kestävämmältä. Selviää myöhemmin.
Jossakin on vikaa, jos eturattaat kestävät vain kolme tonnia. Heittäisin lonkalta, että omassa cyclocrossarissani on noin 20 000 km ajetut FSA:n eturattaat (36-46) ja viimeksi kun tarkistin kuluman viikko-pari sitten, eturattaat eivät vielä ole vaihtokunnossa. Pyörällä on ajettu märässä ja kurassa sen verran kuin cyclocross-pyörällä nyt ajetaan eli kohtalaisesti.
Pyörässä on siis tällainen
http://oi60.tinypic.com/inbzww.jpg
Mä vaihdoin Shimanon eturattaan/t 18000 kohdalla ja lähinnä koon pienennyksen takia.
Mun silmään noi aloitusviestin rattaat ei näytä mitenkään erityisen kuluneita. Kannattaa huomioida, että kaikissa 2x ja 3x systeemeissä osa eturattaan hampaista on noita lyhyempiä hampaita, jotka avustavat vaihtamiasta. Ratas vaan näyttää vähän hurjalta kun musta väri kulahtaa pois ja ketku naarmuttaa muuten ratasta.
Onhan täsäs nyt huomioitu se, että l- ja h-ruuveilla säädetää vaihtajan rajat kohdallaan, mutta muuten vaihtajan toiminta sädetään vaijerin kireyttä hienosäätämällä.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
ridgebikester
28.04.2016, 22.00
Mun silmään noi aloitusviestin rattaat ei näytä mitenkään erityisen kuluneita. Kannattaa huomioida, että kaikissa 2x ja 3x systeemeissä osa eturattaan hampaista on noita lyhyempiä hampaita, jotka avustavat vaihtamiasta. Ratas vaan näyttää vähän hurjalta kun musta väri kulahtaa pois ja ketku naarmuttaa muuten ratasta.
Onhan täsäs nyt huomioitu se, että l- ja h-ruuveilla säädetää vaihtajan rajat kohdallaan, mutta muuten vaihtajan toiminta sädetään vaijerin kireyttä hienosäätämällä.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Vika korjaantui, kun litistin etuvaihtajan häkkiä peukalolla painaen, kuten aiemmassa viestissä kuvailin. Luulen että vian oli aiheuttanut isomman eturattaan piikkin jumiutunut ketju, joka voimalla osunut etuvaihtajan häkkiin huonossa vaihdossa. Kiitos kaikille avusta!
arctic biker
28.04.2016, 22.43
Tuo 105/10spd etuvaihtajan häkki ei kovin jämerää tekoa ole, maantiefelttini vielä parisen viikkoa joutuu moisesta kärsimään. Häkin etukulma on sieltä rungon puolelta Kemppiliimalla kiinni, eli hitsasin kasaan. Väite että etuvaihtajan pitää olla paras mahdollinen on mulle hyvin järkeenkäypä.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.