PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän päivitys, milloin?

Tomos
21.04.2016, 12.32
Juu, eli kiinnostaisi se että missä vaiheessa tai millä verukkeella täällä jengi on uusinut maantiekalustoaan astetta paremmaksi?

Olen ajellut nyt tuolla omalla entrytason alu-bianchilla jo aika pitkään (11 vuotta tänä kesänä), ja osasarja alkaa olemaan siinä kunnossa että se pitäisi vaihtaa (takavaihtajan 9-kahva on hajoamassa, vaihteita ei saa kunnolla säädettyä, ym). Samaten geometria on alkanut mietityttämään että voisko tämä olla parempikin. Myös hiilikuitu on alkanut kiinnostamaan että oliskohan se millaista.

Mutta tuo sanottuna, toisaalta tiedostan kuitenkin sen että vauhtini on aika surkeaa, treenausmäärät ja homman totisuus on kaukana vakavasta (max n. 3000km/kesä) ja tietyllä tapaa vähän mietityttää että ilkeäisiköhän sitä edes lähteä lenkille "liian hienolla" pyörällä jota ei varsinaisesti edes "ansaitse" kun ei kuitenkaan mikään elite-kuski ole. Ja ei tuossa vanhassa pyörässäkään oikeasti mitään varsinaista suurta vikaa ole. Mutta taas toisaalta pelkkä groupsetin vaihtaminenkin maksaa jo aika paljon, joten olisko sittenkin järkevämpää ostaa kokonaan uusi fillari. Jne.

Eli mietin tässä että jos joku on sattunut pohtimaan samanlaisia asioita tai potemaan samanlaista "mikä on tasoni/välinetasoni pyöräilijänä"-angstia niin laittakaahan juttuja tänne :) Ehkä se helpottaa sitten tuota omaakin tuumailua.

CamoN
21.04.2016, 12.59
Niin kauan kun ei saa palkkaa omasta urheilullisesta suorittamisesta, välineiden sopiva taso määrittyy pankkitilin saldon mukaan. Veikkaisin että jonkun sopivan kokoisen asiallisen nykyaikaisen hiilikuiturunkoisen pyörän hankkimalla harrastamisen mielekkyys nousee pykälällä tai parilla. Hyviä harrastevälineitä on aina ilo käyttää.

Sitten päivittäminen on hankalaa, jos mikään vaihtoehto ei houkuta ylitse muiden. Vaihtoehtojahan nimittäin piisaa kategoriassa "maantiepyörä".

Kenno
21.04.2016, 13.05
Kyllä lähtisin semmosta pyörää ostamaan jolla on mukava ajaa, kyllä se on aivan sama minkä hintanen se on kunhan sillä on miellyttävä ajaa. Jos pyörä maksaa useamman tonnin mutta sillä ei ole mukava ajaa niin, sillon menee rahat hukkaan. Joka tapauksessa aseta itsellesi jokin budjetti paljonko pyörä saa maksaa + muut hilppeet. Sitten käyt koeajamassa muutamia erivaihtoehtoja ja teet sen perusteella päätöksen.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Kuke
21.04.2016, 13.25
Meikäläinen osti tossa talvella ekan kunnon jäykkäperä maasturin ja ajellu nyt kevään enemmä ja vähemmä pitkin polkuja ja jo nyt tuli sellanen fiilis että "ai että oliskohan tollanen täysjousto kovasana täällä kivikossa ja juurakossa" että kyllä jos 11 vuotta oon ajellu samalla fillarilla niin ei muutaku kauppaan.

Markku Liitiä
21.04.2016, 13.26
...vähän mietityttää että ilkeäisiköhän sitä edes lähteä lenkille "liian hienolla" pyörällä jota ei varsinaisesti edes "ansaitse" kun ei kuitenkaan mikään elite-kuski ole.

Ollos huoleti! Suomi - ja maailma - on täynnä juuri tuollaisia kuskeja. Sitä paitsi joku 2000-3000 euron hiilikuiturunkoinen maantiefillari on nykypäivänä ihan peruskamaa.

SSGT-92
21.04.2016, 16.04
Tomokselle jo tuolla ajokokemuksella lienee selvinnyt mitä haluaa uudelta kulkineelta ; siltikin se kannattaa itselleen kirkastaa mitä haluaa ja koeajojen myötä tarkistaa sit todellisuus -> oliko haluttu muutos sitä mitä haettiin.Yllättävän pienetkin muutokset geometriassa vaikuttavat lopputulokseen.Samoten selvittää itelleen et haluaako mahdolisuuden käyttää lokasuojia ja jos ni minkälaisia,haluaako leveämpien renkaiden sopivan runkoon,jarrutyyppi ym. variaatiot...
Osasarjahan sit omien mieltymysten ja budjetin mukaan.

Päivityksen tarve on oma harkinta ; antaako nykyinen sen mitä pyörältä/ajofiilikseltä haetaan.
Ite aloitin -86 cressun harjoituskilpapyörällä,-99 hybridin kahvaliipaisinten myötä halusin kahvavaihteet kippuraan -> -01 bianchi 2x8 sora-sarjalla siihen myöhemmin ultegra 2x10 jotka sitten -09 siirsin Orcan runkosettiin.Seuraava päivitys sitten osasarja kun keksii perusteet (...ja niitähän löytyy) ja lompakko antaa myöten.Rengastusta tahtois muuttaa 25 milliseksi,mut ei taia mahtua...

YT
21.04.2016, 16.08
Silloin on aika päivittää pyörä, kun on kuume päällä.

nure
21.04.2016, 16.25
Jos sellaista on tapahtunut että valmiin pyörän on hankkinut niin päivitys alkanut seuraavalla viikolla, viimeistään...

plr
21.04.2016, 18.16
Juu, eli kiinnostaisi se että missä vaiheessa tai millä verukkeella täällä jengi on uusinut maantiekalustoaan astetta paremmaksi?

Verukkeeksi kelpaa periaatteessa mikä tahansa syy. Vanha ei tunnu enää hyvältä, tuntuu vanhalta, on huono, kulunut, naarmuinen, jne. Uusissa on hienoja ominaisuuksia, näyttävät hyvältä, ovat kevyitä, haluaa uuden, pitää olla hienompi kuin naapurilla, tarvitsee erillisen hyvän/huonon/normaali kelin pyörän, pitää saada levyjarrullinen/jarruton, vanhalla ajamisesta ei löydy motivaatiota, uudessa on sisäiset vaijerivedot, vanhat kahvat rämisevät, investoin itseeni, kevyempi nostaa varastoon..

Suurempi ongelma on löytää hyviä syitä siihen miksi ei päivittäisi maantiepyörää. :)

TERU
21.04.2016, 19.16

Olen ajellut nyt tuolla omalla entrytason alu-bianchilla jo aika pitkään (11 vuotta tänä kesänä), ja osasarja alkaa olemaan siinä kunnossa että se pitäisi vaihtaa (takavaihtajan 9-kahva on hajoamassa, vaihteita ei saa kunnolla säädettyä, ym). Samaten geometria on alkanut mietityttämään että voisko tämä olla parempikin. Myös hiilikuitu on alkanut kiinnostamaan että oliskohan se millaista.

Mutta tuo sanottuna, toisaalta tiedostan kuitenkin sen että vauhtini on aika surkeaa, treenausmäärät ja homman totisuus on kaukana vakavasta (max n. 3000km/kesä) ja tietyllä tapaa vähän mietityttää että ilkeäisiköhän sitä edes lähteä lenkille "liian hienolla" pyörällä jota ei varsinaisesti edes "ansaitse" kun ei kuitenkaan mikään elite-kuski ole. Ja ei tuossa vanhassa pyörässäkään oikeasti mitään varsinaista suurta vikaa ole. Mutta taas toisaalta pelkkä groupsetin vaihtaminenkin maksaa jo aika paljon, joten olisko sittenkin järkevämpää ostaa kokonaan uusi fillari. Jne.

Eli mietin tässä että jos joku on sattunut pohtimaan samanlaisia asioita tai potemaan samanlaista "mikä on tasoni/välinetasoni pyöräilijänä"-angstia niin laittakaahan juttuja tänne :) Ehkä se helpottaa sitten tuota omaakin tuumailua.

Vähän smankaltaisia esseisti, epäilijä, skeptikko Montaigne mietteitä risteili päässä, kun ensimmäistä maantiepyörää harkitsin. Kun täällä materian maailmassa liikutaan, niin hyvin nopeasti epäilyksen häivähdys katosi uuden pyörän myötä. Uutta pyörää katselemaan, sanoisin.

Mika A
21.04.2016, 19.24
Tuossahan olivatkin kootusti ne syyt, joiden vuoksi hankin vuodeksi 2012 Wilier Izoardin vanhan Avantin (vm. 2003) tilalle ... tai oikeastaan rinnalle. Kun ajankäyttö jakautuu kahdelle paikkakunnalle, niin vanhalle rukillekin on yhä satunnaista käyttöä. Ynnä itsellä vielä se, että alaselkä oli tuolloin aika jumissa, ja halusin hieman lyhyempää ja korkeampaa ajoasentoa kuin tuolla rungolla oli luontevaa saada.

Uedempaan maantiyörään ei ole tullut oikeastaan mitään haluja sen jälkeen. Uudet tekniset hienoudet ovat omaan käyttööni epäoleellisia, ja perusmaantiepyörät vaikuttavat tylsiltä. Mutta tärkeimpinä synä ehkä teiden nopeasti heikentyvä kunto ja liikennekulttuuri. Wilier saattaa jäädä viimeiseksi maantiepyöräksi.

Tomos
21.04.2016, 20.04
Tuossahan olivatkin kootusti ne syyt, joiden vuoksi hankin vuodeksi 2012 Wilier Izoardin vanhan Avantin (vm. 2003) tilalle ... tai oikeastaan rinnalle. Kun ajankäyttö jakautuu kahdelle paikkakunnalle, niin vanhalle rukillekin on yhä satunnaista käyttöä. Ynnä itsellä vielä se, että alaselkä oli tuolloin aika jumissa, ja halusin hieman lyhyempää ja korkeampaa ajoasentoa kuin tuolla rungolla oli luontevaa saada.

Uedempaan maantiyörään ei ole tullut oikeastaan mitään haluja sen jälkeen. Uudet tekniset hienoudet ovat omaan käyttööni epäoleellisia, ja perusmaantiepyörät vaikuttavat tylsiltä. Mutta tärkeimpinä synä ehkä teiden nopeasti heikentyvä kunto ja liikennekulttuuri. Wilier saattaa jäädä viimeiseksi maantiepyöräksi.

Tähän liittyen tulikin mieleen pari kysymystä:

1) Kuka ja missä päin diilaa Wilieriä suomessa? Vai tilasitko sen jostain? GTR:iä olen nimittäin vähän silmäillytkin.
2) Onko road rage leviämässä jo pk-seudun ulkopuolellekin? Asia on mulle jossain määrin ajankohtainen kun olen mietiskellyt just etelään päin muuttamista.

Läskimasa
21.04.2016, 20.32
Jos sellaista on tapahtunut että valmiin pyörän on hankkinut niin päivitys alkanut seuraavalla viikolla, viimeistään...
Tai pari viikkoo etukäteen osien hamstraamisella.

Tomoksella just se vaihe menossa että korkee aika päivittää kalusto jos vaan budjetti sallii. Ja sen verran mieluisaan että ei jää harmittamaan että tulipa nuukailtua. Kerran se vaan kirpasee, mut ite en oo kyllä koskaan minkään kans harmitellu että tulipa ostettua liian hyvä, toisinpäin kylläkin.

Mattia
21.04.2016, 20.47
Wilieriä ostaessa kurkkaisin (kurkkasin :) ) täältä http://www.salden.nl/en/

Tomos
21.04.2016, 21.00
ite en oo kyllä koskaan minkään kans harmitellu että tulipa ostettua liian hyvä, toisinpäin kylläkin.

No tää on kyllä totta. Samaa periaatetta olen kyllä viljellyt kaikessa muussa ostamassani kamppeessa enkä ole koskaan katunut että tuli ostettua liian hyvä, mutta pyörien kanssa tulee näköjään jostain syystä sellainen fiilis että pitää muistaa "asemansa" ikuisena makaronijalkana. Eli siis ettei ala hankkimaan liian hienoa suhteessa kuntoon.

Hardza
21.04.2016, 21.05
1) Kuka ja missä päin diilaa Wilieriä suomessa? Vai tilasitko sen jostain? GTR:iä olen nimittäin vähän silmäillytkin.
2) Onko road rage leviämässä jo pk-seudun ulkopuolellekin? Asia on mulle jossain määrin ajankohtainen kun olen mietiskellyt just etelään päin muuttamista.

1) Nappaa tuosta kotia päin, jos koot on oikeat: http://www.salden.nl/en/bikes-and-frames/roadracing/roadbikes/wilier-gtr-ultegra-mix-11sp-compact-2015.html
2) Eiköhän sitä löydy jokapuolelta suomea, jostain vähämpi, tiivissä asutuskeskuksissa enempi.

Mika A
21.04.2016, 21.43
Tähän liittyen tulikin mieleen pari kysymystä:

Vaasalainen My Sports (https://mysports.fi/fi/) tuo maahan ja diilaa, mutta itsekin tilasin ylivuotisen tarjouspyörän Saldenilta.

En ole itse juurikaan varsinaista road ragea kokenut, vaan muuta töhöilyä ja/ tai ajattelemattomuutta. Itseäni pelottaa melkeinpä eniten se, että autoilijat ohitttavat ihan pimeissä mutkissa, jossa näkyvyttä eteenpäin on vain pari sekuntia. Tässä suhteessa pahimpia saattavat jopa olla ne tunnollisesti kuudenkympin nopeusrajoitusta nooudattavat...

Mattia
21.04.2016, 21.47
...pelottaa melkeinpä eniten se, että autoilijat ohittavat ihan pimeissä mutkissa, jossa näkyvyttä eteenpäin on vain pari sekuntia...

Tämä

Blackborow
21.04.2016, 22.45
Mutta tuo sanottuna, toisaalta tiedostan kuitenkin sen että vauhtini on aika surkeaa, treenausmäärät ja homman totisuus on kaukana vakavasta (max n. 3000km/kesä) ja tietyllä tapaa vähän mietityttää että ilkeäisiköhän sitä edes lähteä lenkille "liian hienolla" pyörällä jota ei varsinaisesti edes "ansaitse" kun ei kuitenkaan mikään elite-kuski ole.

Höpöhöpö. Olet selkeästi jo pitkän linjan kammenpyörittäjä ja ansaitset juuri niin hyvän pyörän kuin itse katsot tarpeelliseksi.