Näytä tavallinen näkymä : Acera ja Alivioosien ero / päivittäminen....
jhuttunen
20.04.2016, 17.37
Eilen metsälenkillä tuli sitten runtattua ketjuista pari lenkkiä ihan kunnolla vinoon siten että takavaihtaja yritti heittää aina lenkkien kohdalla ketjun pois eli ainakin ketjut meni uusiksi. Samalla tuota Motonetin osastoja selaillessa tuli mieleen josko samalla sitten päivittäisi muutenkin noita osia tuoreemmiksi eli Acerasta Alivioon tai Deoreen mikäli vanhat kahvat antavat myöden. Onko tuollaisesta päivittämisestä mitään iloa? Tarkoituksena olisi kuitenkin pitää nuo vanhat kahvat (Shimano Acera ST-EF51 EZ-Fire Plus) eli noilla kahvoille pitäisi saada toimimaan takavaihtaja (Acera RD-M360), etuvaihtaja (FD-M190), kammet (SR Suntour XCC-T102 + ilmeisesti keskiölaakeri on BB-UN26 (-K)) . Takapakka näytti suht ok:lle eli sitä tuskin tarvitsee päivittää (CS-HG51-8an). Kampien rattaista oli muutama hammas karannu jonnekkin, mutta tuskin se tuota ketjujen vääntymistä on aiheuttanut. Ehdotuksia päivitykselle saa laittaa, mutta kohtuu hinnoissa täytyisi kuitenkin osien osalta pysyä.
jhuttunen
20.04.2016, 18.23
....niin siis ensiksi ketjut rupesivat takana ns. hyppimään, mutta eivät kuitenkaan yrittäneet vaihtaa paikkaa vaan joka kolmannella pyörätrtksellä tuli ns. tyhjä polkasu. Tätä kesti ehkä n. 3 km kunnes menivät siihen kuntoon ettei pyörällä enään voinut polkea :(
Usein kyllä joutuu päivittämään tuota vetosysteemiä kokonaan uusiksi, riippuen osien iästä eikä silmämääräinen vilkaisu aina kerro totuutta... Takapakka, eturattaat ja ketjut ainakin uusiksi... Päivittää aina voi tietenkin mutta noissa halpissarjoissa saavutettu hyöty ei ole niin suurta kuin laadukkaammissa sarjoissa, itse vaihtaisin vain välttämättömimmät kuluneet osat...
jhuttunen
20.04.2016, 23.20
Kiitos vastauksesta. Täytyy varmaan vielä tutkia jos löytäisi syyn mikä onnistui aiheuttamaan tuon ketjulenkin vääntymisen lähes 45 astetta väärään suuntaan. Ettei vain kävisi samoin uusille ketjuille.
jhuttunen
21.04.2016, 10.52
Törmäsin vielä tällaiseen vaihtajaan takavaihtajaa katsellessa Shimano rd-592. Taitaa olla Deore sarjaa mutta ulkomaisten foorumeiden ja joiden kauppojen kommentointi palstojen mukaan vaihtaja toimisi myös 8 vaihteisella pakalla. Onkohan jollain kokemusta tällaisesta?
arctic biker
21.04.2016, 13.25
Toki RD-M592 toimii 8pakan kanssa.
jhuttunen
21.04.2016, 14.29
Kiitos vastauksesta, täytyy ruveta katselemaan mistä tuollaisen vaihtajan löytäisi. Nähtävästi kammet myös lähtee vaihtoon kun on aika monta hammasta karannu. Etuvaihtajana on FD-M190 ja kammet nelikantti kiinnityksellä. Ainakin nuo M171 kammet vissiin käyvät tuohon, mutta kävisiköhän jotkut paremmat myös ja tarvitseeko kammet olla juurikin 3x8 vai toimisko vaihtaja myös 3x9 kammilla?
arctic biker
21.04.2016, 16.21
Nuo kaikki toimii erinomaisesti myös ns. 9kampirattaisilla. Ihan kokemuksen kauttakin. Voit huoletta käyttää 9ketjuja janiinpoispäin.
Maantiekymppikammet ynnä seiskapakka sekä Tokmannin halvimmat 7ketjut ei ihan ollu toisilleen siunattuja mutta pärjäsin rapian 10t kilsaa.
Usein niin että eihän se tyhmä vaihtaja tiedä mitä vivussa lukee, seiska tai ysi, yleensä aina tottelee!
arctic biker
22.04.2016, 07.05
Nure nyt unohtaa että väittämänsä oli faktaa silloin vanhaan hyvään aikaan.
jhuttunen
24.04.2016, 22.48
Kiitos vastauksista. Rupeaa olemaan voiman siirto paketissa enään säätö edessä. Huomasin vain tuossa asennellessa uusia kaapeleita ja kuoria että koko takavaihtajan matkalla ei ole säätöholkkia (ei vaihtajan luona eikä kahvassa). Kun noita säätöohjeita ja videoita olen katsellut niin ymmärtääkseni loppu kireys säädetään nimen omaan tuollaisella säätöholkilla. Onkohan noi säätöholkit jarru vaijerille erillaiset mitä vaihdevaijerille on vai käykö jarruvaijerin säätöholkki tuonne esim. vaihdekahvaan ja voiko sen jälkikäteen asentaa?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.