Näytä tavallinen näkymä : Norsulle fillari - Mutta mikä?
Pikkanen
19.04.2016, 16.32
Tervehdys arvon fillaristit!
Viikko sitten aloitin prätkäilykauden ja kummallisesti oli ajokamat kutistuneet noin 6 numeroa. Tästä suivaantuneena alkoikin pienehkö painonpudotus projekti. Tuppaa vaan tuo kävely olevan perhanan tylsää hommaa joten polkupyörän osto on edessä.
Minkälaista pyörää asiantuntijat suosittelisivat tälläiselle (195cm / 150kg) kääpiölle pikkulenkeille, kauppareissuille ja kaupunki kurvailuun? Helkama Jääkäri näyttää aika jykevältä, ainakin kuvissa? Myös yksi käytetty Tunturi Akseli (Deluxe?) olisi tuossa lähistöllä aika sopivasti. Onko muita kestäviä vehkeitä mitä kannattaisi katsella?
Ja budjetti on mallia pieni, ~500 euron tietämillä.
Eikait tommosilla 3v helkamilla jaksa ajella ku kauppaan. Siihen se lenkkeily sit jääki ja paino.
Ehkä ostasin jonku hybridin tai täysjäykän maasturin ihan lenkkeilykäyttöö ja sit 20€ käytetyn helkaman kauppareissulle
Jos asut Rovaniemellä, suosittelen 20€ käytettyä helkamaa. Muussa tapauksessa valintaan vaikuttaa ilmoitettu maksimipaino,(kuskin) ja vaihtoehdot saattaa vähetä.
edit Kona MinUte o (http://www.bikeshop.fi/Kona_MinUte/ekauppa/pKOMI/)nkin loppunut tuolta myyjältä ja lyhensin viestin.
Etsitkö jotain tuollaista? :D
http://i.imgur.com/3cEX7kr.jpg
Pikkanen
19.04.2016, 17.31
Etsitkö jotain tuollaista? :D
Jep! Näyttää aika vahvalta. :D
Täytyypä huomenna käydä fillariliikeissä ihmettelemässä hybridejä ja 20e helkamoita.
Ulkorengas
19.04.2016, 18.00
Retkipyörät on kai suunniteltu kunnon kuormalle. Sama se, mistä kuorma pyörän runkoon tulee, joten retkipyörällä on varmaan hyvä ajaa pitempääkin lenkkiä. Itse alkaisin katsella siis niitä. Ja kun alkaa käydä mahdollisuuksien mukaan kaupassa, töissä yms. asioilla pyörillä auton sijaan, yllättävästi siitäkin liikuntaa kertyy.
Tuo budjetti on aika haasteellinen varsinkin nyt, kun pyörältä vaaditaan hiukan muitakin ominaisuuksia kuin halpaa hintaa. Jos tekniikasta jotain ymmärrät, käytetty voi olla hyvä vaihtoehto.
J.Kottenberg
19.04.2016, 18.15
Nykyisin on hankala yhdistää hyvää lenkkipyörää ja asiointipyörää. Näin siis monien kohdalla. Esimerkiksi itse en sellaisella fillarilla joka säilyy jossain kaupan pihalla edes lukittuna viittä minuuttia kauempaa, haluaisi mitään pidempiä lenkkejä ajella. Jos lenkit suuntautuu osin maastoon, niin vielä vähemmän. Tästä johtuen pitäisi kaksi pyörää olla.
En tätä kuitenkaan halua yleistää. Joku varmasti ajelee pelkästään jollain vanhalla intin fillarilla tyytyväisenä.
Cuben fillareista löysin tämmösiä suosituksia
http://www.cube.eu/en/service/faq/faq-detail/article/what-is-the-maximum-body-weight-my-cube-bike-is-approved-for/
Äkkiäkös sen -25kg~ polkasee pois niin pääseee suosituksien rajoihin
fat bike ja siihen lisävakuutus tai kotivakuutuksen laajennus kun se nus iskee kuitenkin kaupunkilla
Ulkorengas
19.04.2016, 21.53
Fat bikessä ei kyllä taida mikään ominaisuus olla erityisesti tähän tarpeeseen kohdillaan. Kottenberg totesi kyllä ihan oikein, että varkaudet on käyttöpyörissä ongelma. Akseli tai Jääkäri voisi olla sopivan hintaisena käytettynä kelpo valinta siihen ja sitten budjettin ykkönen eteen, niin saadaan jonkinlainen lenkkipyöräkin.
orc biker
19.04.2016, 21.56
Vanha hyväkuntoinen 26":n maasturi. On halpa, kestää massan alla, eikä houkuttele liikaa pyörävarkaita. Jos tulee ongelmia, niin alle uudet kiekot 36 pinnalla, niin varmasti kestää.
Ihan kelpo ratkaisu on myös ostaa uusi seiskavaihteinen Akseli tai Oiva. Molemmat ovat ihan hyviä pyöriä arkikuntoiluun ja fiilistelylenkkeihin. Uutena ostettu pyörä synnyttää omistajaansa myös vahvan innon ja halun huolehtia välineestä ja käyttää sitä ehkä jopa enemmän, kuin oli alunperin ajatellutkaan. Käytettynä ostetun halpisfillarin mahdollinen käsiin lahoaminen taas vie motivaatiota tehokkaammin kuin mikään muu. Pienellä huolenpidolla tuollainen perushyvä yleisfillari kestää eliniän, joten kannattaa ajatella sitä pitkäikäisenä sijoituksena. Akselin tai Oivan saa myös hyvin pidettynä myytyä koska tahansa, jos siitä vaan tohtii luopua.
Läskimasa
20.04.2016, 09.48
Vanha hyväkuntoinen 26":n maasturi. On halpa
Halpa on, mutta geometria yleensä niin perceestä että loppuu pyöräilyinto heti alkuunsa. Lyhyt runko, kapee tanko ja toistakytäsentin stemmi. Ei enää koskaan, kiitos.
Nykyisin on hankala yhdistää hyvää lenkkipyörää ja asiointipyörää
Jos ennen oli helppo yhdistää lenkkipyörä ja asiointipyörä, niin millainen pyörä se oli? Sellaisia pyöriä ei kai enää valmisteta. Käsittääkseni pyörämalleja on tullut vain lisää eli nyt on helpompi valita tuollainen yhdistelmä, koska vaihtoehtoja on tullut lisää.
Hybridi toimii loistavasti asiointi- ja lenkkipyöränä kuten maastopyöräkin. Krossarikin toimii molempina, mutta houkuttelee varkaita hieman enemmän. Jääkärilläkin voi ajaa lenkkiä ja käydä kaupassa.
Yhtä asiaa ihmettelen. Tämä on fillarifoorumi ja fillarifoorumilaisten luuilisi pitävän pyöräilemisestä. Jos esim. hybridillä ajaminen on hauskaa, niin ei henkilö silloin pyöräilystä pidä, vaan jostain muusta.
Pyöräily on mukavaa puuhaa myös hybridillä kunhan fillari on hyvässä kunnossa ja oikean kokoinen.
Aika moni ajaa hybridillä yli sadan ja kahdensadan km:n lenkkejä. Kukaan ei kai ole heille sanonut, että kyseisellä pyörällä ei voi ajaa niin pitkään. Itsellenikään ei kukaan sanonut sellaista joten olen itsekiin erehtynyt ajamaan hybridillä pisimmillään 150 km:n lenkkejä ja kivaa oli ja kunto koheni.
Aika ajoin harkitsen Jopon ostamista lenkkipyöräksi ja krossari saisi jäädä pysyvästi traineriin. Onhan siinä suuri ilmanvastus ja huippunopeus on n. 25 km/h, koska kadenssi menee sen jälkeen turhan nopeaksi, mutta mukavaa menoa ja komeaa painaa Jopolla maantien pientareella :) Päälle vielä Rapha ja Castellia, niin muotipoliisikin on ihmeissään. Jopolla ei pääse poliisia pakoon, mutta pamppu on pieni hinta maksettavaksi moisesta hauskanpidosta.
Yhtä asiaa ihmettelen. Tämä on fillarifoorumi ja fillarifoorumilaisten luuilisi pitävän pyöräilemisestä. Jos esim. hybridillä ajaminen on hauskaa, niin ei henkilö silloin pyöräilystä pidä, vaan jostain muusta.
Pyöräily on mukavaa puuhaa myös hybridillä kunhan fillari on hyvässä kunnossa ja oikean kokoinen.
Ääni tälle. Itse pidän tuosta hybridinrimpulastani enemmän kuin maantiefillarista vaikka maantiepyörällä kilometrejä tuleekin moninkertainen määrä. Maantiefillarointi on ainakin itselle enempi sellaista suorittamista leppoisan kruisailun sijaan.
Aloittajan mitoilla ei ainakaan alkuun ehkä kovin pitkiä lenkkejä ajella tai hyvä harrastus tyrehtyy alkuunsa perseen kipuiluun. Kantsii minusta ostaa juurikin se Jääkäri tai joku tanakka hybridi. Vaihteet olisi hyvä olla. Jos paino vähän tippuu ja pyöräilyharrastuneisuus lisääntyy, niin sitten katsoo jotain muuta fillaria tilalle. Aloittaja tarvitsee pyörän, missä on tarakka, lokarit ja muut hilppeet, että sillä voi hyötypyöräillä päivittäin, jolloin kilometrejä ja kuntoa kerääntyy ihan huomaamatta.
Aloittaja tarvitsee pyörän, missä on tarakka, lokarit ja muut hilppeet, että sillä voi hyötypyöräillä päivittäin, jolloin kilometrejä ja kuntoa kerääntyy ihan huomaamatta.
Juurikin näin. Hyötyliikuntaa ja aktiivinen elämäntapa fillarin selässä, jolloin kunto kasvaa ja vyötärö kapenee.
Kun tuolla ehdotettiin Oivaa, niin heittäisin heti vastalauseen: Helkaman etuhaarukka on sen verran meltoa tavaraa, että itse sain 60-kiloisena haarukan mutkalle hyvin nopeasti. Jos se ei 60-kiloisella kestä kunnolla jarrutusta tai kevyttä kikkailua, niin vaikea kuvitella, että se kestäis 2,5-kertaisen massan alla edes normaalia ajoa.
orc biker
20.04.2016, 21.00
Halpa on, mutta geometria yleensä niin perceestä että loppuu pyöräilyinto heti alkuunsa. Lyhyt runko, kapee tanko ja toistakytäsentin stemmi. Ei enää koskaan, kiitos.
Eli oikein sopiva tässä ketjussa haettuun käyttötarkoitukseen, ei haittaa sellaista ajoa yhtään, vaan päinvastoin. Siinä ei tarvitse nopeaa ohjausta tai leveää tankoa nojailtavaksi.
orc biker
20.04.2016, 21.02
Jos ennen oli helppo yhdistää lenkkipyörä ja asiointipyörä, niin millainen pyörä se oli?
Arvokas pyörä. Siitähän se ongelma nykyisin syntyy. Hyvää pyörää ei uskalla varastamisen pelossa käyttää asiointipyöränä, mutta ennen se oli helppoa, koska monilla paikkakunnilla pyörät olivat ihan turvassa. Itsekin ajoin 90-luvun siihen aikaan selvästi arvokkaamman pään pyörällä, jota ei ikinä lukittu mihinkään kiinteän. Vein sen roskalavalle muutama vuosi sitten, kun ei tuntunut järkevältä enää päivittää siihen osia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.