asb
16.04.2016, 11.50
Luku III VÄLINEETKAPPALE 1 YLEISET SÄÄNNÖT§ 1 Periaatteet 1.3.001 Jokaisen lisenssin haltijan on varmistuttava että hänen varusteensa (pyörä varusteineen ja muut asennetut laitteet, kypärät, asut jne.) eivät laadun, materiaalin tai rakenteen osalta aiheuta vaaraa hänelle itselleen tai muille.
Tuo yo. riittää jo pelkästään kieltämään sellaisen pyörän varusteen mistä voi olla vaaraa kilpailijalle itselleen tai muille.
Lisäksi CPA ja AIGCP ovat tehneet aloitteen levyjarrujen kieltämisestä maantiepyöräilykilpailuissa. Nämä molemmat organisaatiot edustavat kilpapyöräiljöitä ja teameja. Kilpapyöräilijät itse ovat siis olleet aloitteen tekijöitä ja huolestuneita turvallisuusriskistä.
Levyjarrut toimivat siis juuri niin kuin niiden on suunniteltu toimivan ja turvallisuus-, törmäys- ym. testit ovat vaatimuksiltaan laadittu. Niissä ei ole rakenteellista ongelmaa. Ainoa ongelma minkä kilpapyöräilijät ovat kohdanneet on kilpailutilanteessa tapahtuneet tapaturmat kolareiden yhteydessä.
Ja kuten UCI 14.4.16 tiedotteessaan on maininnut: "UCI jatkaa nyt Equipment Comission laajaa kuulemista tästä aiheesta. Se koostuu ammattilaisjoukkueiden edustajista, kilpapyöräilijöistä, mekaanikoista, faneista, kommissaareista ja World Federation of Sporting Goods Industry (WFSGI) polkupyöräteollisuuden edustajista. Kilpapyöräilijöiden turvallisuus on aina ollut ja tulee aina olemaan ehdottomasti etusijalla."
Ko. levyjarrujen käytön keskeyttäminen maantiepyöräilykilpailuissa ei ole siis UCI:n, SPU:n, tuomareiden, poliisin jne. aloitteesta vaan KILPAPYÖRÄILIJÖIDEN ALOITTEESTA. Turvallisuusvaatimuksia ei voida missään olosuhteissa sivuuttaa kilpailutoiminnassa missä kilpailija on aina vastuussa omasta ja muiden turvallisuudesta. Kilpapyöräilyyn liittyy aina tietoinen riskinhallinta ja sen tekee jokainen kilpailija itse. Kilpailusäännöt sanelevat miten kilpailu tehdään niin että se on kaikille mahdollisimman turvallinen ja tasapuolinen.
Jos tässä on vielä epäselvää niin toivoisin perusteltuja kannanottoja asiassa.
Olen ajanut kilpaa ja "surfannut asfaltilla" kilpakumppanin kaatuneen pyörän päällä. Kilpa-sarjassa. Ihan ekana en toivo sirkkelinteriä mukaan kuvioon.
Tuo yo. riittää jo pelkästään kieltämään sellaisen pyörän varusteen mistä voi olla vaaraa kilpailijalle itselleen tai muille.
Lisäksi CPA ja AIGCP ovat tehneet aloitteen levyjarrujen kieltämisestä maantiepyöräilykilpailuissa. Nämä molemmat organisaatiot edustavat kilpapyöräiljöitä ja teameja. Kilpapyöräilijät itse ovat siis olleet aloitteen tekijöitä ja huolestuneita turvallisuusriskistä.
Levyjarrut toimivat siis juuri niin kuin niiden on suunniteltu toimivan ja turvallisuus-, törmäys- ym. testit ovat vaatimuksiltaan laadittu. Niissä ei ole rakenteellista ongelmaa. Ainoa ongelma minkä kilpapyöräilijät ovat kohdanneet on kilpailutilanteessa tapahtuneet tapaturmat kolareiden yhteydessä.
Ja kuten UCI 14.4.16 tiedotteessaan on maininnut: "UCI jatkaa nyt Equipment Comission laajaa kuulemista tästä aiheesta. Se koostuu ammattilaisjoukkueiden edustajista, kilpapyöräilijöistä, mekaanikoista, faneista, kommissaareista ja World Federation of Sporting Goods Industry (WFSGI) polkupyöräteollisuuden edustajista. Kilpapyöräilijöiden turvallisuus on aina ollut ja tulee aina olemaan ehdottomasti etusijalla."
Ko. levyjarrujen käytön keskeyttäminen maantiepyöräilykilpailuissa ei ole siis UCI:n, SPU:n, tuomareiden, poliisin jne. aloitteesta vaan KILPAPYÖRÄILIJÖIDEN ALOITTEESTA. Turvallisuusvaatimuksia ei voida missään olosuhteissa sivuuttaa kilpailutoiminnassa missä kilpailija on aina vastuussa omasta ja muiden turvallisuudesta. Kilpapyöräilyyn liittyy aina tietoinen riskinhallinta ja sen tekee jokainen kilpailija itse. Kilpailusäännöt sanelevat miten kilpailu tehdään niin että se on kaikille mahdollisimman turvallinen ja tasapuolinen.
Jos tässä on vielä epäselvää niin toivoisin perusteltuja kannanottoja asiassa.
Olen ajanut kilpaa ja "surfannut asfaltilla" kilpakumppanin kaatuneen pyörän päällä. Kilpa-sarjassa. Ihan ekana en toivo sirkkelinteriä mukaan kuvioon.