PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä sekakäyttöön 700-1300€

Vandise
15.04.2016, 21.11
Omistin noin neljä vuotta vanhan jo käytössä rähjääntyneen huonokuntoisen Felt Q620 maastopyörän, joka lähti varkaiden matkaan tuossa kaksi viikkoa sitten maanantaina. Olen katsellut vaihtoehtoisia pyöriä eri valmistajilta (Trek, GIANT, Felt, Cube jne.) ja haluaisinkin kysyä onko seuraavista pyörästä mihinkään (hinta/laatusuhde kohdillaan): CUBE LTD PRO http://www.pyorasuvala.fi/xc-hardtail-29/cube-ltd-pro hinta 1300€ , harrastelijalle on hieman hankalaa sanoa kuinka paljon eroa esimerkiksi halvempaan 1000€ malliin Cube Attention SL http://www.pyorasuvala.fi/xc-hardtail-29/cube-attention-sl verrattuna on? Onko "ohennettu" runko, tehokkaammat jarrut ja erilainen vaihteisto 2 x 11 parempi verrattuna 3 x 10 vaihteiseen ( Tietenkin välitykset ovat kutakuinkin samat).

Pyörän tulisi suoriutua monesta eri käyttötarkoituksesta. Tykkään ajella metsäpoluilla, toisinaan hyppiä erilaisten esineiden ja katukivetyksien yli ja harjoitella muunlaistakin temppuilua ja välillä on vain mukava tykittää suoralla asfaltti tiellä eli pyörän tulisi suoriutua noista kaikista jotenkin :p. Koen, että tämän hintaluokan pyörät varsinkin hintaluokan kalleimmassa päässä ovat osiltaan jo paljon parempia kuin vanhan pyöräni osat ja ovat vallan riittävät minun käyttötarkoitukseen.

Eli jos jollakin on kokemuksia kyseisistä pyöristä/ osaa ehdottaa muita hyviä vaihtoehtoja tai voi kertoa vähän tarkemmin kahden edellä mainitun pyörän osista tms niin vinkit ovat tervetulleita.

aaltju
15.04.2016, 22.40
Puntaroin vielä eilen muuten suunnilleen samaa kysymystä, mutta minulla oli vielä Trek X-Caliber 9 yhtenä vaihtoehtona. Homma ratkesi kun marssi kauppaan ja koeajoi kaikki. Cube vs Trek valinta kallistui Cubeen sopivamman tuntuisen geometrian vuoksi. Ltd Pron va Attention sl:n välillä oli vaikeampaa tehdä eroa ja kun en sitä oikein löytänyt valitsin nuukana miehenä halvemman.

Varmaan kolmensadan euron hintaerolla on joku peruste, mutta se ei meikäläiselle koeajolenkeillä paljastunut... nuo on kuitenkin niin tyystin erilaisia kuin maantiepyörä ja cyclocrossari joihin olen tottunut. Joku kokeneempi kertonee pian miksi valinta oli täysin typerä, mutta toistaiseksi ensimmäisen viidenkymmenen kilometrin jälkeen olen varsin tyytyväinen.

Lähetetty minun MediaPad T1 8.0 Pro laitteesta Tapatalkilla

Marsusram
16.04.2016, 11.41
...toisinaan hyppiä erilaisten esineiden ja katukivetyksien yli ja harjoitella muunlaistakin temppuilua ja välillä on vain mukava tykittää suoralla asfaltti tiellä eli pyörän tulisi suoriutua noista kaikista jotenkin...
Painotus tuntuu olevan ketteryydessä, jolloin suosittelisin pienempää kiekkokokoa kuin 29". Saa enemmän iloa aktiivisesta ajamisesta, 29" on suoraan esteiden yli rullaavaan ajotyyliin sopiva.

Vandise
16.04.2016, 18.07
Sen verran jätin vielä mainitsematta, että olen tosiaan pienikokoinen ajaja, mittaa noin 166cm eli 29" renkaat jo siinäkin mielessä huonot. Kävin katsomassa kyseisiä pyöriä tänään liikkeessa ja päädyin lopulta Cube LTD Pro malliin. sopivan kokoista pyörää ei ollut, mutta laitettiin tilaukseen 16" rungolla ja 27.5 kiekoilla. Pitäisi tulla tuossa ensiviikolla.

Ajotukseltaan sinänsä mielenkiintonen, että sain tässä iltapäivältä poliisilta soiton jossa kerrottiin, että pyörä oli löytynyt kotietsinnöissä (naapuri oli saanut rekkarin varkaiden autosta ylös). Ajattelin kuitenkin, että ostetaan nyt kuitenkin vähän uudempaa pyörää alle kun kerran jo kerettiin laittaa tilaukseen yms. Laitan vielä vaikka vähän kokemuksia pyörästä parin viikon kuluttua kun on saanut vähän tuntumaa ja pystyy sanomaan paremmin heikkouksista ja hyödyistä.

orc biker
16.04.2016, 18.58
Sen verran jätin vielä mainitsematta, että olen tosiaan pienikokoinen ajaja, mittaa noin 166cm eli 29" renkaat jo siinäkin mielessä huonot.

On, jos haluat keulia ja pupuhyppiä yms., mutta muuten eivät ole yhtään liian isot sinulle. Keuliminen menee aika hankalaksi pienellä ihmisellä ja isolla pyörällä, jossa on pitkät chain stayt, koska silloin on aika hankalaa venyttää takamusta reilusti sinne taka-akselin taakse. Eli tuo 27,5" voi olla ihan hyvä valinta sinulle.