PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miten säilyttää pyörää turvallisesti (varkaukset).

yannara
15.04.2016, 15.52
Sain vakuutuksesta rahat fättäristä, mutta nyt sitten tuleekin dileema, että en uskalla enää ostaa toista samanlaista pyörää, koska sekin todennäköisesti viedään. Olen miettinyt tän pääni puhki ja siis asuntoon sisälle pyörä ei tule, joten yhtenä vaihtoehtona on luopua fättäristä ja muista hienoista vaihtoehdoista ja hankkia Torilta 100€ munamankeli jolla pääsee vain töihin.

Yksi vaihtoehto toki on, kun meillä on parvekkeen sijasta takapiha, joka on toki kaikkien näkyvyydellä. Siinä olisi vaihtoehtona parveketolpan ympärille ketju ja siihen sitten U-lukko. Toisaalta tuo näkyvyys voi olla hyväkin asia, ettei kehtaa tulla pitkäksi aikaa sahaamaan mitään ketjua? Voin sen lisäksi lätkäistä valvonta-kamera kyltin takapihamme seinään kiinni ja laittaa kameran roikkumaan sädekaihtimien läpi.

Muita vaihtoehtoja en oikein keksi...

aleator
15.04.2016, 15.58
Onkohan kukaan tässä maassa koskaan harkinnut tälläistä http://www.asgardsss.co.uk/insurance-approved-metal-bike-shed taloyhtiönsä
pihalle tai pyörävarastoon? :)

Näyttäisi keskimäärin haastavammalle avattavalle kuin u-lukko..

paaton
15.04.2016, 17.29
Entäs tämä?
Säilytys onnistuisi vaikkapa terassin puisessa laatikossa.

http://vempaimia.net/wp-content/uploads/2009/03/abikem__78689.png

hcf
15.04.2016, 17.44
Yksi vaihtoehto toki on, kun meillä on parvekkeen sijasta takapiha, joka on toki kaikkien näkyvyydellä. Siinä olisi vaihtoehtona parveketolpan ympärille ketju ja siihen sitten U-lukko. Toisaalta tuo näkyvyys voi olla hyväkin asia, ettei kehtaa tulla pitkäksi aikaa sahaamaan mitään ketjua? Voin sen lisäksi lätkäistä valvonta-kamera kyltin takapihamme seinään kiinni ja laittaa kameran roikkumaan sädekaihtimien läpi.

Vielä ku laittas koirankopin ja vahtikoiran joka on koulutettu pyörävarkaita varten ;)

Anok
15.04.2016, 18.26
Sisäpihalta lähti pyörä varkaan matkaan joten nykyään pidän pyörää sisällä. Muuten on 100% varmaa että se varastetaan.

yannara
15.04.2016, 18.44
Jengi näyttää olevan aika vitsikkäällä tuulella näin perjantai iltana, mutta vakavasti otettava, sillä tänä keväänä varkauksia ollut taas ennätysmäärä ja olen lukenut FBssä että myös muiden pyöräkellareihin on menty avaimilla, vaikka kuinka hienossa talossa asuisi. Tätä tää on, kun Suomen laki on mitä on... helppo olla nisti ja pölliä pyörä vaikka kui huru mykke, vankilaan et kuitenkaan joudu.

paaton
15.04.2016, 18.55
... joten yhtenä vaihtoehtona on luopua fättäristä ja muista hienoista vaihtoehdoista ja hankkia Torilta 100€ munamankeli jolla pääsee vain töihin.

Nyt noin niinkuin ihan oikeasti.
Ei pyöräilyn lopettaminen ole vaihtoehto.

Sinulla on nyt loistava sauma hankkia pirullisen hieno kuitu- tai titaanirunkoinen fillari, sillä siitä tulee sisustusesine.
Asutusalueella ei vaan voi jättää tuhansien eurojen arvoista tavaraa julkisiin tiloihin. Sanoohan tuon nyt jo järkikin.

Ja tuohon rangaistusten koventamiseen vielä sen verran, että jos narkit tietävät joutuvansa varkaudesta aina linnaan, niin ne pirut muuttuvat vielä väkilvaltaiseksikin.

Jami2003
15.04.2016, 19.04
Näyttäisi olevan kysyntää lukittavalle pommin- ja katseen kestävälle säilytyskaapille jota voisi pitää sisätiloissa tai parvekkeella. Kumma eikö muka kukaan valmista tällaisia.

oppes
15.04.2016, 19.12
Pitänee varmaan vaan hyväksyä se, että jos a) vekottimeen pistää tuhatlappusia tai b) se muuten vaan on rakas, niin säilyttämisen eteen joutuu tekemään uhrauksia. Säilytä omassa tilassa (vaikka sitten "sisustuselementtinä"). Pyöräkellareista telineistä ne lähtee, jos joku haluaa - huolimatta lukoista.

veke
15.04.2016, 19.21
...
Ja tuohon rangaistusten koventamiseen vielä sen verran, että jos narkit tietävät joutuvansa varkaudesta aina linnaan, niin ne pirut muuttuvat vielä väkilvaltaiseksikin.

Ja saisvat siitä vielä pidennystä tuomioonsa. Kannatan.

paaton
15.04.2016, 19.49
Ja saisvat siitä vielä pidennystä tuomioonsa. Kannatan.

Noilla on vaan se järjenjuoksu vähän hitaampaa. Voimaakaan ei yleensä paljoa ole jäljellä, eli väkivallan käyttö tarkoittaa esimerkiksi teräasetta.

oppes
15.04.2016, 20.45
Eiköhän oteta käyttöön tuo jossain rapakon takaisen unelmavaltion osavaltioissa käytössä ollut sääntö, jossa kolmesta rötöksestä saa elinkautisen. Saataisiinpa työllisyyskin kuriin kun vanginvartijoita tarvittais. Ei tosin julkisen talouden alijäämää...

yannara
15.04.2016, 21.33
Asutusalueella ei vaan voi jättää tuhansien eurojen arvoista tavaraa julkisiin tiloihin. Sanoohan tuon nyt jo järkikin.

Pyöräkellareista telineistä ne lähtee, jos joku haluaa - huolimatta lukoista.

Niin, tässähän nämä nyt tuli. Eli kaikki ovat sitä mieltä, että ei takapihalle ketjun kanssa? Toki vielä olisi oma varastokellari....

orc biker
15.04.2016, 21.41
Osta sermi tai vastaava, jolla rajaat pyörälle pienen kolosen nurkasta. Se vie vähän tilaa, mutta ei satu pahasti silmiin.

paaton
15.04.2016, 21.48
Eiköhän oteta käyttöön tuo jossain rapakon takaisen unelmavaltion osavaltioissa käytössä ollut sääntö, jossa kolmesta rötöksestä saa elinkautisen. Saataisiinpa työllisyyskin kuriin kun vanginvartijoita tarvittais. Ei tosin julkisen talouden alijäämää...

Jeps. Ongelmat ratkeavat rangaistuksia koventamalla. Rikollisten lisääntynyt väkivalta saadaan kyllä tarvittaessa kuriin, jos jokaisella olisi oikeus puolustaa kotiaan ja omaisuuttaan kuten jenkeissä.
Ase yöpöydän laatikossa luo kummasti turvallisuutta... Kannattaa kuitenkin varata riittävästi ammuksia, kun noilla narkeilla saattaa silloin jo olla automaattiaseita.

hcf
15.04.2016, 21.49
Niin, tässähän nämä nyt tuli. Eli kaikki ovat sitä mieltä, että ei takapihalle ketjun kanssa? Toki vielä olisi oma varastokellari....

Varastokellariki on yleensä niin rauhallinen paikka puuhastella että ei sieläkään mikään turvassa ole. Lähinnä arvottoman tavaran säilytyspaikka

orc biker
15.04.2016, 21.52
Kansakunnan moraali on romahtanut. Ennen omaisuutta kunnioitettiin enemmän. Pyörä sai olla ihan rauhassa vaikka missä, jopa lukitsematta. Nykyisin kynnys varastaa tuntuu olevan aika pieni, eivätkä olemattomat rangaistuksetkaan auta asiaa. Kun eihän noista joudu päiväksikään linnaan ja vahingonkorvaukset maksaa valtio, niin tuntuu olevan aika riskitön "ammatiksikin". Mutta pääosin ongelmana on ihan selvästi romahtanut moraali ja luultavasti huumeidenkäytön lisääntyminen.

Api76
15.04.2016, 21.58
Omakotitalon varaston ovi murtosuojattu ja asennan vielä ikkunaan tummennus kalvon ja kalterit.... kerrostalossa varmaan täytyis kantaa sisälle kalusto...

Alois Loyal
15.04.2016, 22.20
Ennen omaisuutta kunnioitettiin enemmän.

Päinvastoin.

stumpe
15.04.2016, 22.36
Häkkivarasto? Mun taloyhtiössä pyörä täten kolmen lukon takana. Loput kaksi makkarissa.

orc biker
15.04.2016, 22.56
Päinvastoin.
Ei ole. En tunne ketään, joka ajattelisi laillasi, ja olen itsekin elänyt ne ajat, kun asiat olivat toisin. Yhtään pyörää ei lapsuudessani/nuoruudessani varastettu minulta tai kavereiltani. Eikä yksikään niistä koskaan ollut kiinni missään kiinteässä. 80-luvulla vielä pyörät säilyivät. Varkaudet olivat hyvin harvinaisia.

Jurpu
15.04.2016, 23.17
Korvaako kotivakuutus jos viedään lukitusta tilasta?

Havington
15.04.2016, 23.20
Mä oon säilyttänyt fillaria vinttikomerossa (jossa fillari on hyvin nähtävillä) kiinnitettynä karkaistulla ketjulla kahteen 35kg/kpl painavaan aurinkovarjon painoon. Eli sellaiseen betoni/kivi/hässäkkä neliöön, jossa on reikä keskellä. Saa helposti köytettyä fillarin niihin. Lähinnä siks, ettei kukaan tee "heräteostosta" ja nappaa fillaria kainaloon ja sahaile lukkoa myöhemmin rauhallisemmissa oloissa. Ton paketin raahaminen viidennestä kerroksesta ilman hissiä vaatii jo hieman viitseliäisyyttä: =)

Laerppi
15.04.2016, 23.23
Ite ostin rivitalon, löytyy kylmä ja lämmin varasto.

Kugelschreiber
15.04.2016, 23.25
Taloudessa 5/9 eteisessä (onneks on iso eteinen) ja loput kellarissa ( onneks on iso kellari ja oma). Mukavaahan se olis jos ainakin pari käyttöpyörää vois olla taloyhtiön sisäpihalla lähtökuopissa, mutta. :/

kaakku
15.04.2016, 23.28
Mä säilytän häkkivarastossa (toki oon naamionu hieman ettei ihan ensivilkaisulla näe mitä siellä kopissa on) ja olen asennoitunut niin että kotivakuutus on sitä varten jos joku näkee sen vaivan että murtautuu sinne. Enempää en viitti nähdä vaivaa. Toki tää taloyhtiö on suht turvallisen oloinen ja lukotkin vaihdettiin vähän aikaa sitten sähköisiin, eli olen suht onnellisessa asemassa.

Alois Loyal
15.04.2016, 23.31
Ei ole. En tunne ketään, joka ajattelisi laillasi, ja olen itsekin elänyt ne ajat, kun asiat olivat toisin. Yhtään pyörää ei lapsuudessani/nuoruudessani varastettu minulta tai kavereiltani. Eikä yksikään niistä koskaan ollut kiinni missään kiinteässä. 80-luvulla vielä pyörät säilyivät. Varkaudet olivat hyvin harvinaisia.

Tarkoitin että tänä päivänä omaisuus on jopa niin haluttavaa että on todella paljon ihmisiä jotka sitä haalii vaikka sitten väkisin (kopioiminen, varastaminen..). Toinen ääripää on kun ei saa mitä haluaa niin se tuhotaan siltä toiseltakin (auton naarmutukset jne. jne.).

Edellisessä kerrostalossa jossa asuin minulta varastettiin satula tolppineen. Seuraavaksi vein pyörän häkkivaraston ja meni alle viikko niin siihen oli leikattu reikä ja uusi satula putkineen viety sitä kautta. Nyt asuun luotettavassa taloyhtiössä mutta olen tiedostanut että jos parin osan takia näkee tuon vaivan ei ole mitään toivoa että parin tonnin pyörä pysyy tallessa muualla kuin olkkarissa.

oppes
16.04.2016, 08.04

Pienenä poikkeuksena sääntöösi: Minulta varastettiin iloisella 70-luvulla kaksikin "kilpapyörää" Espoon erityistalousalueelta. Vieläkin muistan ketutuksen kun uudenkarhea Peugeot lähti rivitalon kupeesta....

brilleaux
16.04.2016, 08.06
Läski on nyt ensimmäistä kertaa taloyhtiön pyörävarastossa. Seinätelineessä lukittuna u-lukolla seinäankkuriin.
Pakko.
Sisällä ei tässä asunnossa tilaa ole läskille. Ensin ajattelin saunaa, mutta eihän siinä nyt jumalauta ole mitään järkeä.
Viedään jos viedään. Ei voi mitään kun kansakunnan moraali on mitä on.

Työpaikalla läski on kameravalvotussa pyöräkatoksessa u-lukolla kiinni. Vaijerilla vielä kiekot erikseen.
Tuosta katoksesta on viety useita pyöriä. Keskellä päivää. Vaikka porukkaa liikkuu kokoajan ohi.
Ei noilla nistimulkuilla ole mitään häpyä.

Onhan tämä malliinsa menny ettei uskalla pyöräänsä hetkeksikään jättää ilman lukitusta mihinkään.
Kauppareissullakin saa ihmetellä josko fillari on tallessa kun saa ostokset tehtyä.

Voi helvetti.

Toivon vaan että satun paikalle kun piripää pistää lukkoa poikki.

oem
16.04.2016, 08.14
Voitko laittaa hälyttimen liiketunnistimella.

tapna
16.04.2016, 09.51
Pienenä poikkeuksena sääntöösi: Minulta varastettiin iloisella 70-luvulla kaksikin "kilpapyörää" Espoon erityistalousalueelta. Vieläkin muistan ketutuksen kun uudenkarhea Peugeot lähti rivitalon kupeesta....

Olisiko jollakin heittää pitkän aikavälin tilastoja omaisuusrikosten määrästä? Väkivaltarikokset ovat ainakin vähentyneet huomattavasti 70-luvulta lähtien kaupungistumisesta huolimatta. Pyörävarkauksien kohdalla puhutaan paljon touhun ammattimaistumisesta, eli varastelijat tietävät ennalta, mitä ovat hakemassa satunnaisvarastelun ollessa harvinaisempaa.

Itse topiciin: Pyörä sisään, ei ole mitään järkeä pitää ulkona. Samalla hoituu kaikki "siistit säädöt", kuten renkaiden täyttäminen ja mutterien kiristäminen vaivattomammin.

Hissitolppa
16.04.2016, 11.59
Mä säilytän häkkivarastossa (toki oon naamionu hieman ettei ihan ensivilkaisulla näe mitä siellä kopissa on) ja olen asennoitunut niin että kotivakuutus on sitä varten jos joku näkee sen vaivan että murtautuu sinne. Enempää en viitti nähdä vaivaa. Toki tää taloyhtiö on suht turvallisen oloinen ja lukotkin vaihdettiin vähän aikaa sitten sähköisiin, eli olen suht onnellisessa asemassa.

Kannattaa selvittää vakuutusyhtiöstä miten on voimassa ja missä. Tuossa kun omille pyörille otin erillisen vakuutuksen, niin oli alkuun pieni vääntö siitä, että vakuutus ei korvaisi verkkokellarista vietyä pyörää, vaikka se olisi sielläkin erikseen lukittu. Sillä samalla lukolla yleisessä pyörävarastossa vakuutus olisi voimassa. Typeriä koukeroita korvausehdoissa.

Kotivakuutus ei myöskään kovin arvokkaita pyöriä korvaa. Erillinen vakuutus oli todella edullinen.

kuovipolku
16.04.2016, 13.15

Orc biker saattaa olla oikeassa sikäli että menneinä vuosikymmeninä saattoi vielä olla olemassa toisaalla syntinen Helsinki eli pääkaupunkiseutu tai Ruuhka-Suomi kaikkine ongelmineen ja toisaalla idyllinen pikkukaupunkien ja maaseudun muu Suomi pyöriä ei varastettu (ellei joku kaupunkilaisnilkki tai vankikarkuri eksynyt seudulle). Nykyään huumeenkäyttäjiä ja pyörävarkaita löytyy yhtä hyvin Laitilasta tai Lappenrannasta kuin Lassilasta tai Länsimäestä.

Spekulaationa heittäisin myös sen että rahan arvon muutokset, yleisen elintason nousut ja muut tekijät huomioon ottaenkin pyörävaras saa nykyään paremman tienestin kuin silloin,

PS Ketjun avaajan äidinkieli ei kenties ole suomi, mutta toisaalta yleinen kielitaju on romahtanut ja tavallistenkin sanojen taivutukset ovat usein hukassa: "varkaukset" ei taida olla missään murteessakaan käytetty muoto.

Jurpu
16.04.2016, 13.27
Kannattaa selvittää vakuutusyhtiöstä miten on voimassa ja missä. Tuossa kun omille pyörille otin erillisen vakuutuksen, niin oli alkuun pieni vääntö siitä, että vakuutus ei korvaisi verkkokellarista vietyä pyörää, vaikka se olisi sielläkin erikseen lukittu. Sillä samalla lukolla yleisessä pyörävarastossa vakuutus olisi voimassa. Typeriä koukeroita korvausehdoissa.

Kotivakuutus ei myöskään kovin arvokkaita pyöriä korvaa. Erillinen vakuutus oli todella edullinen.

Missä yhtiössä vakuutus?

hcf
16.04.2016, 13.31
Kannattaa selvittää vakuutusyhtiöstä miten on voimassa ja missä.
LähiTapiolassa sanotaan että pitäs riittää ku on lukittu (perus ja laajan tason vakuutukset). Mutta eihän näistä tiiä ennenku se vahinko tapahtuu ja sitte saa kirvata ku maksellu turhaa 10v

Hissitolppa
16.04.2016, 14.08
Missä yhtiössä vakuutus?

Aktiassa.

LähiTapiolassa sanotaan että pitäs riittää ku on lukittu (perus ja laajan tason vakuutukset). Mutta eihän näistä tiiä ennenku se vahinko tapahtuu ja sitte saa kirvata ku maksellu turhaa 10v

Sanottiinko näin kun kysyit, vai luitko brosyyrista? Sama oli Aktiassakin, että riittää, kun on lukittu, mutta jostain ihmeen syystä verkkokellari oli semmoinen tila mihin heidän mukaansa oli liian helppo pääsy tai jotain (en muista tarkkaan mikä siinä mätti, kun vuosi sitten asiaa selvittelin). Vai olisko se liittynyt jotenkin siihen, että verkkokellari oli kotivakuutuksen "alueella" ja siellä oli joku korvauskatto määritetty sen tilan arvoesineille.

Anyways, pointti oli, että kannattaa selvittää asia vakuutusyhtiöstä, niin ei sitten pääse tulemaan ylläri harmituksia. Se erillinen vakuutuskaan ei maksa tosiaan kuin jonkun kympin ja siinä fillareiden arvot ynnäillään vakuutusta ottaessa.

Greycap
16.04.2016, 14.50
Häkkivarasto? Mun taloyhtiössä pyörä täten kolmen lukon takana.

Äidin pyörä vietiin häkkivarastosta. Ensin on tultu avaimilla ulko-ovesta, sitten menty avaimilla häkkivaraston ovesta, sitten murrettu kanakopin munalukko ja lopuksi katkaistu pyörän lukituksena ollut ketjulukko. Hienoa tämä kun yksi nisti vuokraa asunnon taloyhtiöstä niin avain kiertää sitten pitkin kylää eikä palaudu ikinä vaikka narkit potkitaan pihalle.

Omiani pidän sisällä, yleensä toinen parvekkeella ja toinen eteisessä. Töissä kirjaimellisesti kosketusetäisyydellä työpisteen vieressä, edellisestä pyörästä nyysittiin etukiekko firman parkkihallissa niin sen jälkeen säilytin sitä omalla luvalla varaston nurkassa ja kun varastotila tarvittiin muuhun käyttöön toimistohuuhaa sanoi ettei se ketään kiinnosta vaikka pidät siinä selkäsi takana. Selän taakse ei valitettavasti mahtunut mutta rakensin "parkkipaikan" pöydän viereen ja totta, kukaan ei ole ikinä sanonut asiasta sanaakaan.

Jopo81
16.04.2016, 15.22
Ymmärrän tuon häkkikellari/pyöräkellari eron kyllä. Meillä yhtiössä kaikki pääsee häkkivarastoon, mutta pyöräkellarit sarjoitettu siten, että vain ko. rapun asukas pääsee varastoon. Samoin ulko-ovet sarjoitettu näin, vaikka kellareiden kautta pääseekin jokaiseen rappuun ilman avainta[emoji1]

TemMeke
16.04.2016, 16.00
Sanottiinko näin kun kysyit, vai luitko brosyyrista? Sama oli Aktiassakin, että riittää, kun on lukittu, mutta jostain ihmeen syystä verkkokellari oli semmoinen tila mihin heidän mukaansa oli liian helppo pääsy tai jotain (en muista tarkkaan mikä siinä mätti, kun vuosi sitten asiaa selvittelin). Vai olisko se liittynyt jotenkin siihen, että verkkokellari oli kotivakuutuksen "alueella" ja siellä oli joku korvauskatto määritetty sen tilan arvoesineille.

Anyways, pointti oli, että kannattaa selvittää asia vakuutusyhtiöstä, niin ei sitten pääse tulemaan ylläri harmituksia. Se erillinen vakuutuskaan ei maksa tosiaan kuin jonkun kympin ja siinä fillareiden arvot ynnäillään vakuutusta ottaessa.

Kannattaa lukasta ne paprut läpi. Myös muutokset sitämukaa, kun niitä tulee. Jollain myyjän sanomisilla ei taida olla mitään painoarvoa, jos asiasta joutuu vääntämään.

Tomos
16.04.2016, 17.02
Vaikkakin aloittaja sanoi että pyörä ei sisälle tule, niin sanon silti että ota pyörä sisälle.

Tätä voi käyttää myös hyvänä tekosyynä vähän kalliimman fillarin ostamiseen. Koska kalliimpi->kauniimpi, niin se sitten kaunistaa asuntoakin rumentamisen sijaan :D

miw80
16.04.2016, 17.37
Miten olisi joku gps paikannin systeemi(maksaa varmaan jotain kausimaksua tms)? Tai jonkinlainen hälytin+kamera, kun fillarin ikkunan alle saat, tai sitten roudaat sen yöksi sisälle ja aamulla ulos.

Hissitolppa
16.04.2016, 17.47
Kannattaa lukasta ne paprut läpi. Myös muutokset sitämukaa, kun niitä tulee. Jollain myyjän sanomisilla ei taida olla mitään painoarvoa, jos asiasta joutuu vääntämään.

Asia tarkistettiin siltä osastolta joka korvauksista päättää ennen kuin mitään vakuutusta otin. Olet oikeassa kyllä siinä, että paperitkin on hyvä lukaista läpi ja saada mustaa valkoiselle siitä mitä on sovittu.

hcf
16.04.2016, 17.48
Ainoa mikä täs sisätilois säilyttämisessä on että hiekkaa tulee aikalailla. Tulee kyl huuhdeltua pyörä kurasen reissun jälkeen puutarhan paineruiskulla ja nostettua kylppäriin kuivumaan mutta ei sitä ikinä niin puhasta tule. Noh tuleepa imuroitua

oppes
16.04.2016, 18.22
Miten olisi joku gps paikannin pitääsysteemi(maksaa varmaan jotain kausimaksua tms)? Tai jonkinlainen hälytin+kamera, kun fillarin ikkunan alle saat, tai sitten roudaat sen yöksi sisälle ja aamulla ulos.

Eihän tuokaan ole mahdotonta. Moottoripyörässä minulla moinen on. Jos joku liikuttaa tuota, hälyttää GPS kännyyn. Polkurattaassa tuo 10 * 3 cm pötkylä kuitenkin on hankalampi piilottaa. Myös akun lataamisesta pitää huolehtia.

yannara
16.04.2016, 20.29
Vaikkakin aloittaja sanoi että pyörä ei sisälle tule, niin sanon silti että ota pyörä sisälle.

Mä oon niin paljon kyllästynyt näihin kommentteihin, aika kypsymätöntä tästä kitistä kun et asu minun asunnossani. Sorry, mutta kun olen parikymmentä vastaavaa väitettä lukenyt niin alkaa jo kiehua.

Alois Loyal
16.04.2016, 20.41
Mä oon niin paljon kyllästynyt näihin kommentteihin, aika kypsymätöntä tästä kitistä kun et asu minun asunnossani. Sorry, mutta kun olen parikymmentä vastaavaa väitettä lukenyt niin alkaa jo kiehua.

Mutta sinähän siellä asut ja joko tiedät tai et tiedä missä pyörää on turvallista säilyttää. Harrastukset nyt vain on sovitettava omaan elämäntilanteeseen. Aina se ei onnistu tai vaihtoehdot ovat huonot.

paaton
16.04.2016, 20.51
Jos ensimmäisessä viestissä mietitään pyöräilyn lopettamista sen vuoksi ettei pyörää halua säilyttää sisällä, niin ei ole kauhea ihme jos saa naljailevia kommentteja fillarifoorumilta. Pelkkää priorisointia.

orc biker
16.04.2016, 22.45
Jos ensimmäisessä viestissä mietitään pyöräilyn lopettamista sen vuoksi ettei pyörää halua säilyttää sisällä, niin ei ole kauhea ihme jos saa naljailevia kommentteja fillarifoorumilta. Pelkkää priorisointia.
Kuka on naljaillut? Mitä tässä asiassa oikein on edes kysymistä? Yannara varmaan tietää itsekin, että voi laittaa siihen ulkovalon tunnistimella + kameran ja järeimmän mahdollisen lukon parvekkeen tolppaan kiinni ja vielä vastaavat renkaisiin. Ja satulatolppa hankalasti avattavaan. Siinä se. Sitten se lähtee tai sitten ei lähde. Sisällä se olisi huomattavasti paremmin turvassa ja se olisi ehkä mahdollista ihan siististi sisustusratkaisulla järjestää tarvittaessa ihan puusepän avustuksella, mutta jos ei käy, niin sitten se on tuo ykkösvaihtoehto, eikä siihen tule mitään parempia ideoita, koska ei niitä ole, kun kerran se pyöräkassakaappikaan ei kelvannut. Sellainen olisi oikeasti jo aika turvallinen, koska pyörän ulossaaminen vaatisi aika ison reiän tekemistä siihen olettaen, että siinä on hankalasti tiirikoitava lukko.

hcf
16.04.2016, 22.53
Murtohälyttimellä varustettu pakettiauto pihaan ja pyörä sinne. Ja hyvin lukittuna vielä ettei pääse heti irtaantuun hälytysten soidessa

orc biker
16.04.2016, 23.04
Murtohälyttimellä varustettu pakettiauto pihaan ja pyörä sinne. Ja hyvin lukittuna vielä ettei pääse heti irtaantuun hälytysten soidessa
Tai sitten murtohälytin pyörään. Onhan niitä katkeamisesta hälyttäviä vaijereita. Niitä useampi, niin yhden katkaisun jälkeen ei vielä ajeta hälyttimen soidessa pyörän kanssa karkuun, vaan vielä pitäisi pätkäistä toinen. Se varmaan jo kummasti lannistaa (jos eivät ihan sekunneissa katkea), jos siinä on yhtään muuta asutusta vieressä, kuten varmaan (oliko se nyt) rivarissa on.

paaton
16.04.2016, 23.24
Tai sitten murtohälytin pyörään. Onhan niitä katkeamisesta hälyttäviä vaijereita. Niitä useampi, niin yhden katkaisun jälkeen ei vielä ajeta hälyttimen soidessa pyörän kanssa karkuun, vaan vielä pitäisi pätkäistä toinen. Se varmaan jo kummasti lannistaa (jos eivät ihan sekunneissa katkea), jos siinä on yhtään muuta asutusta vieressä, kuten varmaan (oliko se nyt) rivarissa on.

Narkit eivät paljoa äänistä välitä. Kävelin itse kahteen kertaan alaovesta sisään ja ulos, kun narkki oli murtautumassa oven yläpuolisen tasanteen kautta asuntoon. Toisella kertaa tajusin onneksi varoa maahan tippuvaa höynää. Noita hälyttimiä on nykyään muutenkin niin monessa paikassa, ettei kovinkaan moni tuollaisen huutamiseen jaksa reagoida. Tyynyn ehkä käännän pääni päälle, jos earien läpi ääneen herään.

deee
16.04.2016, 23.52
Ei taida olla niin paksua ketjua mikä mahtuisi pinnojenkin välistä mitä ei saisi rälläkällä vedettyä poikki. Eli joko autotalliin, sisälle, parvekkelle tai osta se 100€ pyörä.

deee
16.04.2016, 23.56
Onkohan kukaan tässä maassa koskaan harkinnut tälläistä http://www.asgardsss.co.uk/insurance-approved-metal-bike-shed taloyhtiönsä
pihalle tai pyörävarastoon? :)

Näyttäisi keskimäärin haastavammalle avattavalle kuin u-lukko..
Tosta mennään rälläkällä läpi parissa minuutissa.

Nana
17.04.2016, 00.20
niin oli alkuun pieni vääntö siitä, että vakuutus ei korvaisi verkkokellarista vietyä pyörää, vaikka se olisi sielläkin erikseen lukittu. Sillä samalla lukolla yleisessä pyörävarastossa vakuutus olisi voimassa. Typeriä koukeroita korvausehdoissa.
.

Ainakaan verkkokellarin helposta pääsystä ei voi olla kyse, sillä minun pyöränihän varastettiin sen ollessa 1h ajan lukittuna pihassa. Sinne vasta helpolla pääsee, mutta Tapiola korvasi. Laajaturva kyseessä.

Verkkokellarit ei ole siinä mielessä turvallisia, että naapuri pääsee sinne helposti ja saa puuhailla rauhassa. Toisaalta muita varkaita näissä käy kokemukseni mukaan harvoin. Meillä oli tajuttoman monta varkautta aiemman talon pohjakerroksen "perunakellarissa", jossa varastokomerot. Samoin tässä nykyisessä murtauduttiin 3 krt kuukauden sisään maan alla oleviin komeroihin, mutta yhtään kertaa ei ole asumissani taloyhtiöissä minun aikanani murtauduttu vintillä oleviin verkkokellareihin, ehkä, koska sieltä tullessa joutuu kulkea näkyvästi rapun läpi. Mutta ne naapurit, naapureista riippuen riski ovat.

Hissitolppa
17.04.2016, 09.09
Ainakaan verkkokellarin helposta pääsystä ei voi olla kyse, sillä minun pyöränihän varastettiin sen ollessa 1h ajan lukittuna pihassa. Sinne vasta helpolla pääsee, mutta Tapiola korvasi. Laajaturva kyseessä.

Nyt ei ihan logiikka aukea. Siis ei voi olla verkkokellarin helposta pääsystä kyse, koska pyöräsi varastettiin pihalta?

Oma arvaus on edelleen se, että siinä oli kotivakuutuksen kanssa joku ristiriita, joka sitten liittyi kotivakuutuksen korvauskattoon.

Ehkä tässä kannattaisi huomioida myös se, että verkkokellareita on huomattavan paljon erilaisia. Jokaisessa talossa se häkkivaraston sijainti on erilainen. Vakuutusyhtiöiden on kummiskin tehtävä yleiset pelisäännöt, kun eihän ne voi käydä tutkimassa jokaisen vakuutuksenottajan tiloja. Uudempien asuntojen metallirunkoiset häkit on ainakin astetta ellei jopa kahta paremmat kuin ne puurunkoiset kanahäkit. Tosin eipä sillä häkin materiaalilla sinänsä väliä ole, kun lukosta pääsee läpi sekunneissa oikeilla työkaluilla.

Nana
17.04.2016, 10.56
En ota kantaa korvauskattoihin, minulla ei ole niistä mitään hajua. Kommentoin lähinnä tuota helppoa pääsyä verkkokellariin perusteena, sillä vakuutus korvaa pihalta tms viedyn pyörän.
Tyypillisestihän verkkokellari sijaitsee vintillä ja perunakellarit tms kellarissa.

ilmora
17.04.2016, 11.14
Kahdessa edellisessä taloyhtiössä murtauduttiin niin kellarivarastoihin kuin ullakon häkkikomeroihinkin, joten ei se sijainti estä. Kuinka moni tätä nykyä edes tuntee naapureitaan ja tietää milloin on asiatonta porukkaa liikkeellä? Aloittajalle antaisin ehkä sen vinkin, että voisi harkita systeemiä, jossa pyörän saa katseilta piiloon ja lukkojen taakse. Ei kukaan ole vielä ideoinut lukittavia fillarin säilytyskaappeja? :D

Hissitolppa
17.04.2016, 11.23
Tyypillisestihän verkkokellari sijaitsee vintillä ja perunakellarit tms kellarissa.

:D Joopa joo

Nana
17.04.2016, 11.32
Kahdessa edellisessä taloyhtiössä murtauduttiin niin kellarivarastoihin kuin ullakon häkkikomeroihinkin, joten ei se sijainti estä. Kuinka moni tätä nykyä edes tuntee naapureitaan ja tietää milloin on asiatonta porukkaa liikkeellä? Aloittajalle antaisin ehkä sen vinkin, että voisi harkita systeemiä, jossa pyörän saa katseilta piiloon ja lukkojen taakse. Ei kukaan ole vielä ideoinut lukittavia fillarin säilytyskaappeja? :D

En tiedä onko tuosta tilastoja missään, mutta loogiselta tuntuisi jos varkaat suosisivat maan alla olevia, niiden sijaan, joihin joutuu kulkemaan rapun läpi.
Minulle on moneen taloon muuttaessa sanottu, että älä laita mitään tärkeää kellarin komeroon, sillä niihin murtaudutaan vähän väliä, mutta missään näistä taloista ei vintiltä hävinnyt tavaraa. Toki aina satunnaisesti varas eksyy minne tahansa ja naapurit varmasti myös joskus.

Blackborow
17.04.2016, 11.35
Onko verkkokellari edes kellari jos se sijaitsee vintillä :seko:

Nana
17.04.2016, 11.45
Jostain syystä verkkokellareista usein puhutaan myös silloin, kun ainoat verkkokomerot/varastotilat sijaitsevat vintillä, esim asunnonvuokrailmoissa ja huoltoyhtiön ilmoituksissa asukkaille.

Tässä on muuten juttua irtaimistovaraston enimmäismääristä. Pitäisi ainakin valtaosa pyöristä kattaa. http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Tiedotteet/Esitelmat/Documents/Kuluttajatoimittajat_240512_FINE_Perustietoa_kotiv akuutuksista.pdf "
Kellari- ja
vinttikomeroissa säilytettävän irtaimiston

korvausmäärä on yleensä rajattu. Enimmäiskor-
vausmäärä voi olla esim. 3 500–5 000 euroa tai
10 % koko irtaimiston vakuutusmäärästä"

YT
17.04.2016, 11.54
Kun asuin edellisen kerran kerrostalossa, oli siellä vintti sijoitettu kellariin. Kellarissa vaelsi vain asuntoihinsa kuolleiden vanhusten sielut. Kellään asukkaalla tuskin oli tavaraa säilytettäväksi asti paitsi minulla ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalla, mutta meilläpä olikin autotallit.

oem
17.04.2016, 12.09
Jostain syystä verkkokellareista usein puhutaan myös silloin, kun ainoat verkkokomerot/varastotilat sijaitsevat vintillä, esim asunnonvuokrailmoissa ja huoltoyhtiön ilmoituksissa asukkaille.
Osuvampi nimitys on verkkovarasto. En ole asunut kerrostaloissa aikoihin mutta viimeksi kylmäkellari ja verkkovarasto oli molemmat sokkelissa ja niitä nimitettiin oikein.

-jamo-
17.04.2016, 12.31
Onko verkkokellari edes kellari jos se sijaitsee vintillä :seko:

Irtaimistovarasto lienee virallinen termi, joka kattaa sekä vintille, kellariin tai muihin kerroksiin sijoitetut huoneistokohtaiset varastointitilat, verkkokopit.

yannara
17.04.2016, 12.53
Ei taida olla niin paksua ketjua mikä mahtuisi pinnojenkin välistä mitä ei saisi rälläkällä vedettyä poikki. Eli joko autotalliin, sisälle, parvekkelle tai osta se 100€ pyörä.

Ei sen ketjun tarvitse mennä läpi pinnoista, riittää että se runko on kiinni tolpassa sellaisella ketjulla mitä ei kovin helposti sahata poikki. Pyörät sitten kiinnitetään haarukoihin 5-kolo avaimella vaikkapa...

mehukatti
17.04.2016, 16.57
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/pyoran-omistaja---tieda-ainakin-nama-lukoista-ja-vakuutuksista/7pr29qct

Sirkkeli
18.04.2016, 01.50
Multa vietiin pyörävarastosta 'halpa' lenkkipyörä samalla kertaa kun menivät ulko-oven lisäksi läpi kahdesta teräksisestä pommisuoja-ovesta häkkivarastoille, ja murtautuivat viiteen häkkiin jotka nekään eivät ole lauta-kanaverkkovirityksiä.. kumma kyllä kalliimpi pyörä joka oli meidän häkissä ei kelvannut, eivät menneet meidän häkkiin lainkaan. Sen jälkeen on fillarit olleet partsilla.

yannara
22.04.2016, 17.20
Palatakseen siihen mun caseen, jossa sisälle ei pyörää voi ottaa, niin miten ois parveketolpan ympärille tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/389001/Karkaistu-lukituskettinki-10mm2m ja siihen kiinni joku pätevä U-lukko, vähintään tälläinen; https://www.motonet.fi/fi/tuote/380956/Abus-Citadel-230mm-X-14mm-U-lukko-musta-harmaa. Mun takapihalle rakkenetaan myös vajaa 2m aita, joten senkin yli on sitten kiivettävä.

paaton
22.04.2016, 18.08
Aitahan on hyvä näkösuoja, jos on tarkoitus noutaa pyörä.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/789339/Bosch-GWS-18-125-V-LI-Akkukulmahiomakone-SOLO

pirkkalalainen
22.04.2016, 18.12
Palatakseen siihen mun caseen, jossa sisälle ei pyörää voi ottaa, niin miten ois parveketolpan ympärille tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/389001/Karkaistu-lukituskettinki-10mm2m ja siihen kiinni joku pätevä U-lukko, vähintään tälläinen; https://www.motonet.fi/fi/tuote/380956/Abus-Citadel-230mm-X-14mm-U-lukko-musta-harmaa. Mun takapihalle rakkenetaan myös vajaa 2m aita, joten senkin yli on sitten kiivettävä.

Ite hyväksyisin jo tuollaisen suojauksen ajatustasolla. Aita / näköeste on varmasti merkittävä suoja ja sit sellanen ketju + u-lukko jota ei voimapihdeillä ja tunkilla saa auki vaan vaatii rälläkkää niin on jo aikas hyvä. Ymmärrän että jossain kylillä rälläköidään lukkoja auki surutta kun ohikulkijat vaan töllistelee, mutta luulis makkarin ikkunan alla lukkojen rälläköinnin olevan vorollekin jo snadisti epämiellyttävämpää puuhaa. Toki näköeste antaa tähän loistavan mahdollisuuden kun naapurit luulee isännän siellä puuhailevan.

Jossain tais olla nyrkkisääntönä, että lukkoihin vois käyttää esim 10% pyörän hinnasta. Eli jos toi Abus tuntuu vähän lelulta niin hintahaitarilla ei tässäkään tapauksessa liene kattoa. Järeempää versioo esim:
ketju: https://www.rosebikes.fi/tuote/kryptonite-new-york-fahgettaboudit-1410-chain-lock/aid:852261
u-lukko: https://www.rosebikes.fi/tuote/kryptonite-new-york-fahgettaboudit-mini-u-lock/aid:852257

yannara
22.04.2016, 18.45
Hyvä pointti toki tuo aitaus, että onko se hyvä vai huono. Hyvänä asiana siinä on se, että pyörää ei välttämättä näe ellei tahallaan tirkistele, ja siinä on ehkä isompi kynnys tunkea yksityisalueelle. Huonona toki on se, että kun kerran siihen pääsee, niin ainoastaan naapurit parvekkeilta näkevät mitä touhutaan. Eli jonkunlainen hälytyslaite olis kans viel kiva. Kyl tästä hyvä tulee, ehkä ostankin sen fättärin uudelleen :)

paaton
22.04.2016, 19.24
Kannattaa sitten valmistautua kohtaamaan se narkkilauma. On nimittäin 100% varmaa, että pyörä ainakin yritetään hakea terassilta.
Jos fillarin ympärillä on ketju, niin seuraavana yönä on mukana sellaiset laitteet, ettei ketju paljoa hidasta.

Miettikää nyt. Napit on lopussa ja näät satoja euroja odottamassa ottajaansa.

yannara
22.04.2016, 19.42
Kannattaa sitten valmistautua kohtaamaan se narkkilauma. On nimittäin 100% varmaa, että pyörä ainakin yritetään hakea terassilta.
Jos fillarin ympärillä on ketju, niin seuraavana yönä on mukana sellaiset laitteet, ettei ketju paljoa hidasta.

Miettikää nyt. Napit on lopussa ja näät satoja euroja odottamassa ottajaansa.
Mä en nyt ihan Kontulassa kuitenkaan asu :D

PK1
22.04.2016, 19.51
Hyvä pointti toki tuo aitaus, että onko se hyvä vai huono. Hyvänä asiana siinä on se, että pyörää ei välttämättä näe ellei tahallaan tirkistele, ja siinä on ehkä isompi kynnys tunkea yksityisalueelle. Huonona toki on se, että kun kerran siihen pääsee, niin ainoastaan naapurit parvekkeilta näkevät mitä touhutaan. Eli jonkunlainen hälytyslaite olis kans viel kiva. Kyl tästä hyvä tulee, ehkä ostankin sen fättärin uudelleen :)

Prätkiinhän myydään hälyttimellä varustettuja jarrulevylukkoja, ja niihin sopivia ketjuja. Kai semmosistakin saisi viritettyä fillariin hälytyksellä varustetun lukituksen.

viivi
22.04.2016, 20.11
Työmatka- ja kauppapyöräksi valitaan ns hollantilainen lähestymistapa eli jo elämää nähnyt käyttöesine. Sitä ei pahemmin tuunata eikä päivitetä sillä kukaan järkevä ihminen ei tuunaa pesukonettakaan. Sen pitää olla aina helposti saatettavissa ajokuntoon jotta sitä viitsii käyttää.
Harraste- ja urheiluvälineet ovat asia erikseen.

paaton
22.04.2016, 20.30
ehdottiko kukaan naamioverkkoa? juu, täytyy sanoa tässä että yksi kaveri puolusti omaisuuttaan ja kymmenpäinen huligaanijoukko kävi päälle, esimmäinen hyökkäjä huusi "tapetaan se".. kaverini löi mag litellä solisluun poikki tältä ja sai valtavat sakot kun meni raasua näin pahoinpitelemään.. eli ei ehkä kannata toivoa yllättävänsä varkaita itse teosta..

Tätä juuri tarkoitin.
Kannattaa miettiä valmiiksi, mitä varkaiden saapuessa tekee.

hcf
22.04.2016, 21.01
Tätä juuri tarkoitin.
Kannattaa miettiä valmiiksi, mitä varkaiden saapuessa tekee.

Kurkkii vaa ikkunanraosta ja ottaa kuvan jos ei ole jo valvontakameraa. Toki soitto kytille. Eipä siinä sankaria kannate alkaa leikkimään vaikka mieli tekis. Puukkoahan nuo monesti kantaa.

Kalle H
22.04.2016, 21.26
Olikos tässä tapauksessa niin, että tuo pihalla säilytettävä pyörä on se myös se käyttöpyörä, eli sillä ajetaan myös työmatkaa jne?
Jos kyseessä on pyörä jolla ajetaan paljon niin silloinhan se on usein mukana, kun itse ei olla kotona, eli "valvomatonta" aikaa kertyy sille aika vähän.

Tarkoitan tällä sitä, että jos korkealla aidalla rajatulla pihalla (hyvä näkösuoja), fillari on parilla tukevalla lukolla järjeässä tolpassa kiinni ihan ikkunan alla, niin kyllä se on melko hyvässä jemmassa, olettaen tietysti että asuinalue on suhteellisen rauhallinen.

Vaikka fillaria ei ole tarkoitus säilyttää sisällä, niin kyllä se kannattaa varmaan kuitenkin mahdollisuuksien mukaan siirtää sisälle esim. pidempien reissujen jne. ajaksi.

Jopo81
22.04.2016, 21.53
ehdottiko kukaan naamioverkkoa? juu, täytyy sanoa tässä että yksi kaveri puolusti omaisuuttaan ja kymmenpäinen huligaanijoukko kävi päälle, esimmäinen hyökkäjä huusi "tapetaan se".. kaverini löi mag litellä solisluun poikki tältä ja sai valtavat sakot kun meni raasua näin pahoinpitelemään.. eli ei ehkä kannata toivoa yllättävänsä varkaita itse teosta..
Tätä en ole koskaan tajunnu. Sun kimppuun saa tulla vaikka sata ukkoa kerralla ja yhtä jos satutat, itseäsi tai lähimpiä suojellaksesi, niin sakkoa vähintään saat. Kyllä mun mielestä pikkasen enemmän pitäisi itseään saada puolustaa. Vaikeaahan se rajanveto tietty on.
Toki vastapuolikin saa rangaistuksensa varmasti.
Ihan oikeesti riittää että yksi tulee päälle yllättäen, niin paniikissa voi reaktiot olla itsellekin yllätys. Puhumattakkaan useammasta hyökkääjästä.

Mutta aiheeseen liittyen. Tuollainen "hollantilainen" majailee pyöräkellarissa ja 3liten kannan suosiolla olohuoneeseen lenkin ja pesun jälkeen.

yannara
22.04.2016, 22.30
Olikos tässä tapauksessa niin, että tuo pihalla säilytettävä pyörä on se myös se käyttöpyörä, eli sillä ajetaan myös työmatkaa jne?
Jos kyseessä on pyörä jolla ajetaan paljon niin silloinhan se on usein mukana, kun itse ei olla kotona, eli "valvomatonta" aikaa kertyy sille aika vähän.

Tarkoitan tällä sitä, että jos korkealla aidalla rajatulla pihalla (hyvä näkösuoja), fillari on parilla tukevalla lukolla järjeässä tolpassa kiinni ihan ikkunan alla, niin kyllä se on melko hyvässä jemmassa, olettaen tietysti että asuinalue on suhteellisen rauhallinen.

Vaikka fillaria ei ole tarkoitus säilyttää sisällä, niin kyllä se kannattaa varmaan kuitenkin mahdollisuuksien mukaan siirtää sisälle esim. pidempien reissujen jne. ajaksi.

Juurikin näin.

Lisäksi haluan nauttia työmatkapyöräilystä, en ajaa millään mopolla hampaat irvessä.

Nana
22.04.2016, 22.38
Minä olen ymmärtänyt, että itsepuolustukseksi lasketaan (tilanteen mukaan) esim 1 lyönti tms, mutta jos lyöt 10 krt puukolla niin ei mene itsepuolustuksesta, tai jos itsessä ei naarmuakaan, mutta vastapuolella luut poikki 😄
Eihän nuo lait varmasti itsensä puolustamisen osaltakaan ole niin hyvät kuin pitäis.
Onneksi pyörävarkaat tuppaavat yleensä ennemmin pakenemaan. Itse olen törmännyt lukuisia kertoja, mutta kertaakaan eivät onneksi ole päälle tulleet.

-jamo-
22.04.2016, 22.44
Työmatka- ja kauppapyöräksi valitaan ns hollantilainen lähestymistapa eli jo elämää nähnyt käyttöesine. Sitä ei pahemmin tuunata eikä päivitetä sillä kukaan järkevä ihminen ei tuunaa pesukonettakaan. Sen pitää olla aina helposti saatettavissa ajokuntoon jotta sitä viitsii käyttää.
Harraste- ja urheiluvälineet ovat asia erikseen.

Mites jos harrastaa työmatkapyöräilyä urheilumielessä? Ei se duunimatkaakaan ole kovin mieltä ylentävää veivata vinkuvalla munamankelinrämällä jos samaan aikaan fiksumpi fillari on tyhjän panttina kassaholvissa. Vaihtuu aika hätäseen työmatkapyöräily työmatka-autoiluun tällä menolla.

yannara
22.04.2016, 22.45
Arvon itsepuolustus-keskustelijat, pyytäisin avamaan sille toisen thredin vaikka offtopikiin, tämä ketju käsitteee pyörän lukitsemisasioita.

Jältti
22.04.2016, 22.50
Hommaat vaan parasta lukkoo mitä rahalla saat jos ei kerta sisälle saa.

seppo_taalasmaa
22.04.2016, 22.53
Tuollainen 10mm kettinki menee todella näppärästi poikki ihan takin sisään mahtuvilla voimapihdeillä. Ei pidä ääntä ja ei vie kuin kymmeniä sekuntteja. Jos kettinki on 13mm tai enemmän, niin sitten tarvitaan rälläkkää. Terveisin rautakaupan kesäpoika vuodelta nakki ja keppi.Usko nyt jo, Runkolukko 13mm terästä, mielellään bofor karkaistua ja sitten lukitusvaijeri kiekoille. Sillä ne pysyy aika näppärästi tallessa. Esim XXL:stä käyt hakemassa Trelockin B4:jää vaikka 2kpl niin varmasti pysyy tallessa. On myös todella hölmöä säästää vähän ja hakea itse rautakaupasta vetokettinkiä esim veneliikkeen poijukenttinkiä ja käyttää sitä. Se on tehty vetolujuuteen ei todellakaan murtolujuuteen ja on pehmeää kuin voipurkki lämpimällä kesäsäällä. Karkaistut ketjut on tehty aivan eri tarkoitukseen ja ketjusta näkyy heti päältä onko ketju tehty vetokäyttöön vai lukitukseen.

yannara
22.04.2016, 23.11
Tuollainen 10mm kettinki menee todella näppärästi poikki ihan takin sisään mahtuvilla voimapihdeillä. Ei pidä ääntä ja ei vie kuin kymmeniä sekuntteja. Jos kettinki on 13mm tai enemmän, niin sitten tarvitaan rälläkkää. Terveisin rautakaupan kesäpoika vuodelta nakki ja keppi.Usko nyt jo, Runkolukko 13mm terästä, mielellään bofor karkaistua ja sitten lukitusvaijeri kiekoille. Sillä ne pysyy aika näppärästi tallessa. Esim XXL:stä käyt hakemassa Trelockin B4:jää vaikka 2kpl niin varmasti pysyy tallessa. On myös todella hölmöä säästää vähän ja hakea itse rautakaupasta vetokettinkiä esim veneliikkeen poijukenttinkiä ja käyttää sitä. Se on tehty vetolujuuteen ei todellakaan murtolujuuteen ja on pehmeää kuin voipurkki lämpimällä kesäsäällä. Karkaistut ketjut on tehty aivan eri tarkoitukseen ja ketjusta näkyy heti päältä onko ketju tehty vetokäyttöön vai lukitukseen.
Ok, kiitti. Jos jaksat niin heitä linkkejä xxl tai motonet yms. Mietin, että vaikka se pyörä olisikin paikan päältä vietävissä, niin onko siitä aarteesta mitään iloa jos sitä ei saa millään auki. Varmaan toimii jo se pelotteena, että se on kunnon välineillä kiinni? Mun on pakko sanoa, että näin jälkikäteen hävettää millä U lukolla mä sitä oikeasti pidin kiinni. Nyt vaan paksumpaa tilalle...

Lasol
22.04.2016, 23.55
Sisälle pyörä, eukko vaihtoon jos tosta asiasta nillittää. Jos et itse halua pyörää sisälle riskit tiedostaen, oma valinta.

On totta että omaisuusrikokset on lisääntyneet tässä vuosien saatossa. Kuitenkin pidän täysin kohtuuttomana vapauden riistoa jos rikos kohdistuu materiaan joka ei ole edes kovin arvokas (vrt auto). Poliisivaltion tielle lähteminen ei ole ratkaisu, jos niin luulette niin opiskelkaa asiaa ennenkuin huutelette.

Maglite kaveri ei varmaan antanu kaverin lyyä eka. Kannatais, sillon saa vaan hätävarjelun liiottelua. Sakkoo salee mutta selkeesti pienemmän tason rike kuin pahoinpitely (merkinnän vuoksi myös merkitystä).

seppo_taalasmaa
23.04.2016, 00.15
https://www.xxl.fi/trelock-zs-150-vaijeri-polkupyoran-lukkoon/p/1042485_1_style

https://www.xxl.fi/trelock-b4-fg-ssf-polkupyoranlukko/p/1080453_1_style

Vaikka nämä. Minkä arvoisestä pyörästä puhutaan? Itse säilyttäisin ulkona korkeintaan tontun cycloa, jos olisi aivan pakko (onneksi se on sisällä ;) ) Ei se lukitseminen ole rakettitiedettä, rungosta kunnolliseen kiinteeseen kiinni ja lukitusvaijerilla loput. Jos yleinen pyöräilymatka on esim töihin, niin itse hankkisin toisen lukituskerran sinne töihin (jos pyörää ei saa sisälle turvaan) . Esim kaksi settiä noita^ maksaa yht 60€ eli aika kohtuullinen, eikä tarvitse kantaa lukkoja mukana työmatkalla. Jos pyörän arvo kohoaa lähelle kahta tonnia ja siitä ylöspäin ainoa vaihtoehto on sisälle,, tai perkuleen hyvä kotivakuutus. Tiedän kyllä niitäkin, jotka lukitsevat 2-3k€ kuitucycloja vaijerilukolla rungosta työmatkoilla, mutta sitten tosiaan ideana on vain nauttia ajosta ja ostaa korvaavaa kalustoa aina tarpeen sattuessa. Eräälläkin työkaverilla oli menossa 7 pyörä 5 vuoteen, varastetaan kuulemma sopivasti aina kun voimansiirto rupeaa kaipaamaan kunnon päivitystä, eli voitolle jää mukavasti.

Jältti
23.04.2016, 00.53
Nuo sepon linkittämät lukot on ihan paskaa. Katso nyt vaikka Pirkkailainen linkittämät lukot. Ei tartte olla ihan sieltä yläpäästä mutta sinnepäin. Ostetaan 1500e pyörä ja sit ajellaan 20e lukolla.

Ja katse myös
https://vimeo.com/109018281

viivi
23.04.2016, 07.29
Mä olen käyttöpyörien houkuttavuutta vähentänyt esim. tarroilla. Kietasu ilmastointiteippiä tekee fillarista paikatun näköisen...

Muistan joskus muinoin lukeneeni erästä ruotsalaista kuntaa vaivanneesta perämoottorivarkauksien sarjasta. Varkaudet loppuivat kun joku keksi maalata koneet esim vaaleanpunaiseksi. Toimenpide ei vaikuttanut millään tavalla suoritusarvoihin ja kalaa tuli entiseen malliin. Jälleenmyynti vaikeutui huomattavasti.

tapna
23.04.2016, 08.13
On totta että omaisuusrikokset on lisääntyneet tässä vuosien saatossa.

Ja lähde tälle tiedolle oli?

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/301990-kummallista-omaisuusrikokset-vahentyneet-tutkinta-ajat-pidentyneet
http://yle.fi/uutiset/omaisuusrikokset_ovat_vahentyneet_rajusti_kanta-hameessa/6847317

Lasol
23.04.2016, 08.45
Ja lähde tälle tiedolle oli?

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/301990-kummallista-omaisuusrikokset-vahentyneet-tutkinta-ajat-pidentyneet
http://yle.fi/uutiset/omaisuusrikokset_ovat_vahentyneet_rajusti_kanta-hameessa/6847317

Jep en tarkentanut. Vastailin tuonne edellisiin missä juteltiin keski-ajasta ja 50-luvusta eikä vuoden takaisesta.

tapna
23.04.2016, 09.12
Varmaan osaat esittää tilastot, kun näytät olevan varma asiasta? Tarkennettakoon, että en väitä sitä, etteikö omaisuusrikosten määrä olisi voinut lisääntyä. Kyselen vain ihan mielenkiinnosta, koska en itse tiedä sitä, ovatko ne lisääntyneet vai vähentyneet viimeisen puolen vuosisadan aikana enkä nopealla hakemisella löydä pitkän aikavälin tilastoja.

e. Löytyi tällainen raportti http://www.optula.om.fi/material/attachments/optula/julkaisut/rikollisuustilanne/rikollisuustilanne2012/esj5ICjJ9/Rikollisuuskehitys.pdf
Siinä todetaan omaisuusrikosten lisääntyneen merkittävästi 90-luvun aikana, mutta vähentyneen jälleen 2000-luvulle tultaessa (s.119). Viimeisimmälle omaisuusrikosten vähenemistrendille mainitaan yhdeksi syyksi pyörävarkauksien väheneminen, joskin pyörät ovat edelleen kaikista varastetuimpia esineitä (s.121-122).

seppo_taalasmaa
23.04.2016, 09.12
Nuo sepon linkittämät lukot on ihan paskaa. Katso nyt vaikka Pirkkailainen linkittämät lukot. Ei tartte olla ihan sieltä yläpäästä mutta sinnepäin. Ostetaan 1500e pyörä ja sit ajellaan 20e lukolla.

Ja katse myös
https://vimeo.com/109018281

No kyllä ne on aika paljon parempia kuin keskivertolukot mitä ihmiset käyttäää. Tottakai jos budjetti riiittää niin kannattaa katsoa esim kryptoniten suuntaan. https://www.bike-components.de/en/Kryptonite/Evolution-Mini-Buegelschloss-p19622/ ja itsellä on tosiaan: https://www.bike-components.de/en/Kryptonite/New-York-Fahgettaboudit-Buegelschloss-p29716/

YT
23.04.2016, 09.17
Tavallisten ihmisten koteihin tehdyt murrot ja varkaudet ovat lisäääntyneet. Niistä myös uutisoidaan viestimissä ahkerasti. Siksi koetaan, että omaisuusrikosten määrä on kasvanut vaikkei tilastojen mukaan olisikaan.

Ulkorengas
23.04.2016, 09.44
Paljonko kerrostalossa asuvana pyöräilyn harrastajana olisit valmis maksamaan vuokraa omasta lämpimästä autotallista? Vanhemmissa taloissa tallit alkaa olla liian ahtaita nykyautoille, joten kun varastona niitä ei palosäädösten mukaan saa käyttää, pyörätallina ne menisi hienosti. Tilaa riittäisi myös huoltojen tekoon, eikä työkalujakaan tarvitsisi säilyttää keittiön nurkassa.

Nana
23.04.2016, 13.50
Mulla on tällainen lyhyitä lukitsemisia varten.
http://www.fillarikellari.fi/u-lukko-kryptonite-140-evolution-mini
Noiden pienempien u-lukkojen etu on, että niiden ollessa rungossa kiinni väliin ei saa mahdutettua isoa työkalua millä lukkoa rikkoisi.

orc biker
23.04.2016, 14.01
Noiden pienempien u-lukkojen etu on, että niiden ollessa rungossa kiinni väliin ei saa mahdutettua isoa työkalua millä lukkoa rikkoisi.
Mutta miten te saatte pyörän kiinni johonkin lyhtypylvääseen noilla? Tietysti minä mieluusti aina koetan saada takarenkaan mukaan, mutta silti. Toki voisi laittaa pelkästä takavanteestakin. Joka tapauksessa vaikea on saada ylettämään, kun varsinaisia pyörätelineitä (siis hyviä telineitä) on niin harvassa. Aina pitää jostain etsiä jokin kaide tai betoniporsas (jos siinä on jokin rinkula) ja monesti se vaatii aikamoista ulottuvuutta lukolta.

Smo
23.04.2016, 14.08
Paljonko kerrostalossa asuvana pyöräilyn harrastajana olisit valmis maksamaan vuokraa omasta lämpimästä autotallista? Vanhemmissa taloissa tallit alkaa olla liian ahtaita nykyautoille, joten kun varastona niitä ei palosäädösten mukaan saa käyttää, pyörätallina ne menisi hienosti. Tilaa riittäisi myös huoltojen tekoon, eikä työkalujakaan tarvitsisi säilyttää keittiön nurkassa.

Oikotieltä löytyi myynnissä kaksi autotallia, 60 000 ja 100 000€, vuokralle yksi 10m^2 180€/kk

Nana
23.04.2016, 14.14
Mutta miten te saatte pyörän kiinni johonkin lyhtypylvääseen noilla? Tietysti minä mieluusti aina koetan saada takarenkaan mukaan, mutta silti. Toki voisi laittaa pelkästä takavanteestakin. Joka tapauksessa vaikea on saada ylettämään, kun varsinaisia pyörätelineitä (siis hyviä telineitä) on niin harvassa. Aina pitää jostain etsiä jokin kaide tai betoniporsas (jos siinä on jokin rinkula) ja monesti se vaatii aikamoista ulottuvuutta lukolta.

Ainakin täällä usein löytyy pyöräteline, rauta-aita tms johon saa ujutettua tuon. Mukaan otetaan sen verran kuin saadaan, itse mieluusti takakiekon kautta runkoon ja siitä tolpan ympäri.
Eteen voi laittaa samanlaisen. On samperin hankala murtaa kun just, just sormi mahtuu väliin. Ja mikäli pyörä pitäisi saada pidemmäksi aikaa johonkin tosi tukevaan/paksuun tolppaan niin mittaile mikä u-lukko siihen juuri ja juuri menee, mitä vähemmän tilaa jää työskentelylle sen parempi, noin kärjistetysti.
Esim monet runkolukothan ovat suhteellisen turvallisia (vaikkeivät toki näille pärjääkään), vaikka ovatkin aika rimpuloita, koska ne ovat tosi ahtaita, etenkin rungossa kiinni ollessaan, eikä niitä pääse aina helposti leikkaamaan.
Esim tällaisiin saa http://www.hs.fi/kotimaa/a1305910995932

Jamma
23.04.2016, 14.20
Mutta miten te saatte pyörän kiinni johonkin lyhtypylvääseen noilla? ...

Mulla on sama lukko lisävaijerin kanssa ja on toiminut moitteettomasti. Ulottuvuutta riittää just passelisti vaikkapa kaiteeseen kiinnittämiseen ja lisävaijerilla sen saa kiepautettua kiinni vaikkapa lyhtypylvääseen. Eihän se vaijeri sitä varasta pysäytä, mutta onpahan edes hieman lisähaastetta.

seppo_taalasmaa
23.04.2016, 14.32

Ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa kiinnittämisen kanssa. Liikennemerkkejä ja kaiteita riittää oikein mukavasti tuollaisella 80mm sisähalkaisijalla. Itsekkin näin luulin ennen hankintaa, mutta kyllä niitä löytyy aina suht läheltä jos vaan haluaa löytää. Juuri tänään kivijalassa seurasin aikuisen miehen itkupotkuraivaria kun maantiepyörä oli lähtenyt lenkille itsekseen rappukäytävästä. Oli lukittuna kuulemma kerrostalon yläkerroksissa kaiteeseen vaijerilukolla. Olen lähes varma, että jos olisi vaan viitsinyt käyttää u-lukkoa pyörä olisi tallessa. Rälläkkä pitää aika ikävää ääntä talon sisällä ja vaijeri menee nätisti puutarhasaksien kokoisilla pihdeillä.

orc biker
23.04.2016, 14.52
Eteen voi laittaa samanlaisen. On samperin hankala murtaa kun just, just sormi mahtuu väliin. Ja mikäli pyörä pitäisi saada pidemmäksi aikaa johonkin tosi tukevaan/paksuun tolppaan niin mittaile mikä u-lukko siihen juuri ja juuri menee, mitä vähemmän tilaa jää työskentelylle sen parempi, noin kärjistetysti.

Minä taidan hommata itselleni mahdollisimman pitkän U-lukon kuitenkin, kun eihän sitä tiedä tuntemattomissa paikoissa, että mistä sen kiinteän esineen löytää. Joskus se on niin kaukana, että ei saa hilattua pyörää siihen ihan kiinni. Kuitenkin se kiinteään kiinnittäminen on selvästi tärkeämpää kuin lukon maksimaalinen kestävyys. Saa laittaa suosituksia hyvästä pidemmän puoleisesta lukosta. Mielellään en kyllä paljoa yli 50 €:n maksaisi. Minulla on nyt Lidlin taittuva lukko. Ei ole järeimmästä päästä niitäkään, mutta noissa on tyyppiheikkoutena tietysti se niittien kohta. Se kuitenkin ylettää, mutta voisin hommata U-lukon sen seuraksi. Mielellään, jos sen saisi jotenkin vaikka tarakan sivuun kiinni. Mikähän kiinnityssysteemi siihen kävisi?

hcf
23.04.2016, 15.03
Saa laittaa suosituksia hyvästä pidemmän puoleisesta lukosta. Mielellään en kyllä paljoa yli 50 €:n maksaisi.

http://www.bikester.fi/onguard-pitbull-dt-8005-u-lukot-musta-326058.html tos on hintasekseen aika järeä lukko. Kiinike tulee mukana mutta en saa sitä järkevästi pyörään että ei olis tiellä. joten kulkee kiinasta tilatussa juoksurepussa.

orc biker
23.04.2016, 15.07
http://www.axasecurity.com/bike-security/en-gb/products/locks/u-locks/axa-newton-ul-300/

Mielipiteitä? Olisi hyvin edullinen. 14 millin putki on sama paksuus kuin Bilteman testivoittajalukossa. 30 cm kaaren pituus, niin luulisi, että yltäisi useimpiin paikkoihin jopa minulta, joka ilmeisesti on niin mukavuudenhaluinen, että ylettää lukoilla huonommin kuin survojat. Jos joku siihen jotain saa väliin, niin saakoon. En minä aio sitä yön ylitse säilytellä missään, mutta kunhan muutaman tunnin säilyisi aina jossain välillä 6-22.

Miksihän heidän kuvastossaan on ketjulukolla safety index 14, kun tuolla on vain 8? 9 millin ketjun ei luulisi olevan vahvempi kuin 14 millin U-lukko.

Edit. Tilasin kuitenkin tullaisen AXA:n. Ihmetyttää tosiaan tuo safety index, mutta luulisi, että 14 milliä terästä on 14 milliä terästä, eikä siinä merkillä niin olisi väliä. Ei kai noita sentään tiirikoidakaan auki, joten en tiedä, mistä noihin niin suuri hintaerokin tulee.

alli
23.04.2016, 15.44
Itselläni on tällainen 30 cm sisämitalla: http://thebestbikelock.com/best-u-lock/abus-granit-x-plus-540-review/

On kyllä kalliimpi, maksoin itse satasen, ja nyt näytti olevan tarjouksia 80 euron pintaan. Telineisiin ja aitoihin yms saa rungon hyvin kiinni, mutta paksumpiin pylväsiin ei. Mukana tuli runkopidike, jota en ole kokeillut, vaan kuskaan laukussa.

kuovipolku
23.04.2016, 17.02

Vanhemmissa taloissa voi olla erikokoisia kellaritiloja joita voidaan vuokrata asukkaille pienvarasto- tai harrastekäyttöön. Mulla on sellainen pieni soppi jossa entinen asukas kutoi mattoja, tila riittää hyvin omien pyörien, suksien ja muiden urheilukamojen säilytykseen ja vielä jää vapaa nurkka trainerille. Ilmastointi ei ole erityisen tehokas, betoniseinät kaikuvat, valot on muttei sähköä, vuokra on kuusikymppiä kuussa.

seppo_taalasmaa
23.04.2016, 21.07
Itselläni on tällainen 30 cm sisämitalla: http://thebestbikelock.com/best-u-lock/abus-granit-x-plus-540-review/

On kyllä kalliimpi, maksoin itse satasen, ja nyt näytti olevan tarjouksia 80 euron pintaan. Telineisiin ja aitoihin yms saa rungon hyvin kiinni, mutta paksumpiin pylväsiin ei. Mukana tuli runkopidike, jota en ole kokeillut, vaan kuskaan laukussa.

Tää on kyllä hyvä. Tosin tuo 230mm on jo tosi pitkä, niin miksi ottaisin 300mm, vaikeampi kuljettaa mukana. Tuo 20cm pitkä kryptonite menee nätisti runkolaukkuun.

Viltro
23.04.2016, 21.55
Muistan joskus muinoin lukeneeni erästä ruotsalaista kuntaa vaivanneesta perämoottorivarkauksien sarjasta. Varkaudet loppuivat kun joku keksi maalata koneet esim vaaleanpunaiseksi. Toimenpide ei vaikuttanut millään tavalla suoritusarvoihin ja kalaa tuli entiseen malliin. Jälleenmyynti vaikeutui huomattavasti.

Toimii myös Suomessa, lähti aikoinaan melkein uusi 9,9hp perämoottori jonkun nistin matkaan.. Vitutti mutta luonnollisesti vakuutuksesta rahat joilla ostin vastaavan mutta "tuunasin" sen Tokmannin spray maaleilla seksikkään Hopeaksi jota kiersi vielä seksikkäämpi oranssi raita.. 10v myöhemmin ja kyseinen härveli edelleen käytössä kun ei näytä kelpaavan vaikka ympäriltä moottoreita edelleen lainaillaan... Uskon että samaa taktiikka voi hyvin käyttää fillariin jos oma pää kestää tuunata niin rumaksi kun ikinä vain keksii...

Lukko asiaan niin pariin ketjuun olen saman jo laittanut niin itsellä edullinen puolen tonnin maasturi ja siihenkin hommasin tämän n. 60e lukko+vaijeri setin ja hyvin on saanut pyörän ja etukiekon erikseen vaijerin avulla lukittua ja uskaltaa jopa siellä kaupassa käydä http://www.bikeshop.fi/Kryptonite_U_lukko_Mini7_ja_va/ekauppa/pKRY000990/&listpos=7

alli
23.04.2016, 22.24
Tää on kyllä hyvä. Tosin tuo 230mm on jo tosi pitkä, niin miksi ottaisin 300mm, vaikeampi kuljettaa mukana. Tuo 20cm pitkä kryptonite menee nätisti runkolaukkuun.

Ei varmaan tarvii olla noin pitkä. Itselläni oli silloin cyclo melkein uusi, kun tuon hankin, ja ajattelin, että mitä ulottuvampi, niin sen useampaan paikkaan saan kiinni :o. Kyllä tuo pyöränlaukussa kulkee, mutta jos on piripintaan jo tavaraa muutenkin, niin on sovittelemista.

TemMeke
23.04.2016, 23.04
http://www.motonet.fi/fi/tuote/380957/Abus-Ketaro-230mm-X-12mm-musta-U-Lukko

Tuli ostettua Porvoon viimeinen, muissa liikkeissä näyttää olevan vielä. Taitaa tuokin rälläkkää totella, mutta ehkä se kauppareissun ajan pitäis fillarin paikallaan?

Motonetin kuvauksen mukaan Abus turvataso 8, mutta paketin mukaan 9. Motonetin mukaan 12mm, paketin mukaan 13mm. No 230mm sentään lukee paketissakin. :)

orc biker
23.04.2016, 23.38
Tuossa, minkä tilasin, tulee mukana sellainen kiinnitys, että saan sen erittäin todennäköisesti tarakan sivuun kiinni. Ei tuo 23 cm kyllä ole mikään tosi pitkä. Minä ainakin kiinnittelen noita jonkin kaupan katoksen tolppiin ja vastaaviin, ja nehän ovat usein varmaan 20 cm jo halkaisijaltaan. En jaksa uskoa noita käytännössä avattavan millään välineellä, joka olennaisesti paremmin mahtuisi pidempään kiinni, joten eiköhän tuo kuljettamisen vaiva liene ainoa haitta, jos siis sekään.

alli
24.04.2016, 00.15
^No mutta eihän lukon leveys riitä tuollaiseen 20 cm halkaisijalla olevan tolppaan, ainakaan pyöreään? Joissain pulleissa kaiteissa pituudesta on kyllä ollut apua.

orc biker
24.04.2016, 01.08
^No mutta eihän lukon leveys riitä tuollaiseen 20 cm halkaisijalla olevan tolppaan, ainakaan pyöreään? Joissain pulleissa kaiteissa pituudesta on kyllä ollut apua.
Totta. En nyt ajatellut oikein, mitä sanoin johtuen varmaan siitä, että taittuvassa lukossa tuokaan ei ole ollut ongelma. Mutta tällä nyt mennään ja pidän sen taittuvankin vielä mukana. Uskon kuitenkin pituudesta olevan hyötyä, niin ainakin kurkottaminen on helpompaa.

Ulkorengas
24.04.2016, 06.15
Onko testituloksia siitä, että Abuksen järein taittolukko olisi olennaisesti helpompi varkaalle, kuin järeät U-lukot? Abuksen mukaan suojaustaso on asteikon paras ja kun lukko ylettyy tolpan tai kaiteen ympärille vähintään yhtä hyvin kuin iso U-lukko ja sen lisäksi on helppo kuljettaa mukana, tuo vaikutta aika houkuttelevalta. Taittolukkojen maine on huono, mutta se kai perustuu heppoisempien mallien murtotesteihin.

orc biker
24.04.2016, 11.24
Onko testituloksia siitä, että Abuksen järein taittolukko olisi olennaisesti helpompi varkaalle, kuin järeät U-lukot?
Mitä olen nähnyt testejä, niin ei se (Bordo Granit) ole auennut ihan vain pihdeillä napsauttamalla, mitä nuo kevyet vastaavat. Ilmeisesti ainakin muutaman minuutin on saanut ahertaa jotenkin muuten. Parempi se siis ainakin on, mutta en tiedä, onko se ihan U-lukkojen tasoa.

mpk
24.04.2016, 11.48

Sellainen autotalli, johon mahtuu muutama polkupyörä, suksiboksi, puolentusinaa paria laskettelusuksia, työkalut ja auto on kieltämättä ihan jees. Kuinka paljon sellaisesta kukin on valmis maksamaan on perskohtainen juttu, etenkin kun sellaisia ei ihan joka taloyhtiössä ole. Kysymys saattaa kääntyä muotoon: missä olisit valmis asumaan saadaksesi oman lämpimän autotallin. Edullisimmillaan omasta lämpimästä autotallista saattaa selvitä alle satasella kuukaudessa.

Nana
24.04.2016, 12.51
Monin paikoin ongelma noiden vanhojen talojen (kuten myöskin tämän nykyiseni) vanhojen autotallitilojen kanssa on, että niitä näyttää olevan suuri houkutus muuntaa varastotiloiksi ulkopuolisille. Meidän talossa ei talon asukkailla ole edes pääsyä "autotalliin", sillä se on muunnettu varastotiloiksi, joita vuokrataan ulkopuolisille, talon omat varastotilat ovat muualla. Todennäköisesti tähän lienee syynä se, että varastotiloiksi muutettuna autotalleista saanee parempaa vuokraa kiskottua kuin vuokraamalla sitä autotallia asukkaille.

orc biker
24.04.2016, 12.56
Yksi vinkki taloyhtiöille: ottakaa käyttöön elektroniset avainkortit. Sitten näkee tarvittaessa, että kuka on käynyt missäkin ja milloin. Tai siis, että kenen avaimella on käyty. Avaimista ei sitten ihan noin vain oteta myöskään kopioita.

-jamo-
24.04.2016, 14.01
Sähköisen lukitusjärjestelmän hankintakustannus on moninkertainen perinteiseen mekaaniseen verrattuna, joten voi olla aika hankala yhtiökokouksessa perustella sähkölukkojärjestelmään siirtymistä.

orc biker
24.04.2016, 14.06
Sähköisen lukitusjärjestelmän hankintakustannus on moninkertainen perinteiseen mekaaniseen verrattuna, joten voi olla aika hankala yhtiökokouksessa perustella sähkölukkojärjestelmään siirtymistä.
Hankalahan se tietysti on, koska ihmiset ajattelevat niin lyhytnäköisesti. He mieluummin tuskailevat varastettujen pyörien kanssa ja että mitään ei uskalla säilyttää kuin että maksavat hetken suurempaa vastinetta. Tuo kuitenkin voisi olla monessa tapauksessa aika hyödyllisen satsaus elämänlaadun parantajana. Toki, jos talo on täynnä mummoja, niin sitten ei varmaan heitä moinen kiinnosta. Yhden tutun kerrostalossa kuitenkin moinen siirtymä tehtiin ja onpa pyöräkin kestänyt ihan siellä yleisessä varastossa, missä sitä ei saa mihinkään kiinni.

Nana
24.04.2016, 14.13
Meillähän on ulko-ovissa sähköiset avaimet, ei tosin kortteja, ihan murtojen ja ylimääräisten rappuyöpyjien vuoksi. Tuollainen lukitussysteemi tullee halvemmaksi kuin avainkortit joka oveen, mutta ei noilla voine seurata edes ulko-ovista kulkijoita.

oppes
24.04.2016, 14.16
Kivahan tuollainen elektroninen kulunvalvonta on. Kysymys sitten on kuka tuota ylläpitää, avaimia koodaa ja missä. Kun kuvaan liitetään joku turva-alan yritys, joka tuota palveluna tarjoaa, rupeaa kustannusta kertymään varmaan monen sietokynnyksen yli - saavutettuun hyötyyn nähden. Järjestelmän hallinnointi ja pääsy kulunvalvontatietoihin pitää myös järjestää yksityisyydensuojan vaatimukset takaavalla tavalla.

alli
24.04.2016, 16.53
Entisessä asuintalossani on iLOQ-avaimet nykyisin. En ole niin tarkkaan tuohon perehtynyt, mutta sivuillaan sanovat, että "iLOQ Lukkosylinteri tallentaa muistiinsa tapahtumalokin, joka helpottaa mahdollisten väärinkäytösten selvittämistä ja siten myös ehkäisee ennalta häiriöitä". Ja talo on ihan sellainen lähiön mummotalo, jossa mitkään ihmeellisemmät jutut eivät mene helposti läpi.

Jältti
25.04.2016, 11.40
Näköjään Kryptonitellä ois vuoden ilmainen vakuutus pyörille jos asuis kanadassa, jenkeissä tai uk:ssa. Harmi kun ei ole suomessa. On halpa kun eka vuos ilmanen ja sitten 10dollaria vuos. Kattaa pyörän 2000dollariin asti.

http://www.kryptonitelock.com/en/customer-service/register-for-anti-theft.html

SamiMerilohi
25.04.2016, 12.37
Tuo Kryptoniten Mini U-lukko on hyvä, pitäisin sitä minimitasona harrastefillarin suojaamiselle. Sillä saa pyörän lukittua rungosta tolppaan, aitaan, pyörätelineeseen, vaikka mihin. Ja kulkee kätevästi mukana. Jos on varaa tonnin harrastefillariin, niin tuo 30-50 € Kryptonite ei voi kyllä mitenkään olla liian kallis sen suojaamiseen.

oem
25.04.2016, 12.40
Näköjään Kryptonitellä ois vuoden ilmainen vakuutus pyörille jos asuis kanadassa, jenkeissä tai uk:ssa. Harmi kun ei ole suomessa. On halpa kun eka vuos ilmanen ja sitten 10dollaria vuos. Kattaa pyörän 2000dollariin asti.

http://www.kryptonitelock.com/en/customer-service/register-for-anti-theft.html

Aikamoinen myyntivaltti, (siellä).

J.Äikäs
25.04.2016, 12.46
Meillä laitettiin taloyhtiön yleisiin tiloihin Abloyn Protec Qlic lukot vandaalin torjuntaan muutama vuosi sitten.

http://www.abloy.fi/Abloy/FI/Tekstiliitteit%C3%A4/ABLOY%20PROTEC%20CLIQ.pdf

Periaatteessa hyvä systeemi, mutta toteutus ontuu.
- Muisti on avaimessa, eli kaikki säännöt; kalenteri, kello yms. rajoitukset pitää päättää ennen kuin avaimet jaetaan. Muutosten teko jälkeenpäin edellyttää, että kaikki avaimet käytetään lukkoliikkeessä ohjelmoitavana.
- Tunnistimen antenni vääntyy helposti (lukkopesiä menee vaihtoon, jos joku vetää avaimella oven auki).
- Kun avaimen työntää pesään, pitää odottaa lukon piippausta ennenkuin kääntää. Muuten avain ei käänny loppuun saakka. Tapahtuu kärsimättömälle joka toinen kerta.

Nämä varoituksen sanana, jos taloyhtiöön harkitaan älyavain systeemiä. Kannattaa selvittää etukäteen kyseisen systeemin rajoitteet ja "ominaisuudet".

seppo_taalasmaa
25.04.2016, 13.07
Menee vähän turhaksi säätämiseksi, kunnon lukitus, rehellistä rautaa kunnolla kehiin niin sillä se hoituu.

paaton
25.04.2016, 13.36
Meillä laitettiin taloyhtiön yleisiin tiloihin Abloyn Protec Qlic lukot vandaalin torjuntaan muutama vuosi sitten.

http://www.abloy.fi/Abloy/FI/Tekstiliitteit%C3%A4/ABLOY%20PROTEC%20CLIQ.pdf

Periaatteessa hyvä systeemi, mutta toteutus ontuu.
- Muisti on avaimessa, eli kaikki säännöt; kalenteri, kello yms. rajoitukset pitää päättää ennen kuin avaimet jaetaan. Muutosten teko jälkeenpäin edellyttää, että kaikki avaimet käytetään lukkoliikkeessä ohjelmoitavana.
- Tunnistimen antenni vääntyy helposti (lukkopesiä menee vaihtoon, jos joku vetää avaimella oven auki).
- Kun avaimen työntää pesään, pitää odottaa lukon piippausta ennenkuin kääntää. Muuten avain ei käänny loppuun saakka. Tapahtuu kärsimättömälle joka toinen kerta.

Nämä varoituksen sanana, jos taloyhtiöön harkitaan älyavain systeemiä. Kannattaa selvittää etukäteen kyseisen systeemin rajoitteet ja "ominaisuudet".

Meille on tulossa electoluxin vision lukko/varausjärjestelmä yleisiin tiloihin ja pesulaan. Tämä on varmaankin aikalailla Abloyta vastaava?

Mikäli naapureihin luottaa, niin kyllähän nämä varkauden riskiä vähentävät. Pyörävaraston avausaikoja en kyllä lähtisi rajoittamaan.

Nana
25.04.2016, 14.27
Meidän elektroninen avaimemme muistuttaa autojen vastaavia, semmonen pyöreä läpyskä, jota näytetään lukulaitteelle ja lukko aukeaa. 1 ovessa lukitus joskus jumittaa, itse olen joko oppinut sen oikein avaamaan tai sitten se avautuu minulle helpommin.

Jältti
25.04.2016, 14.36
Ei taida nuo kulunvalvontasysteemit estää sitä että joku rengas-Pena jättää oven auki kun jumppaa kesäkumeja alle tai muuten vaan kantaa jtn romua autoonsa. Tietty sen varmaan näkee että Pena taas asialla mutta näkeekö montako ihmistä siitä avoimesta ovesta on mennyt? Tai Sirpa päättää vähän tuulettaa kesäpäivänä.

Avoimien ovien päivät on ihan arkipäivää täälläpäin ja oon kelaillu jo laittaa jotain valitustakin jonnekin suuntaan mutta en ole jaksanut. Siinähän jumppaavat, minä jumppaan pyörän partsille.

paaton
25.04.2016, 14.41
Ei taida nuo kulunvalvontasysteemit estää sitä että joku rengas-Pena jättää oven auki kun jumppaa kesäkumeja alle tai muuten vaan kantaa jtn romua autoonsa. Tietty sen varmaan näkee että Pena taas asialla mutta näkeekö montako ihmistä siitä avoimesta ovesta on mennyt? Tai Sirpa päättää vähän tuulettaa kesäpäivänä.

Avoimien ovien päivät on ihan arkipäivää täälläpäin ja oon kelaillu jo laittaa jotain valitustakin jonnekin suuntaan mutta en ole jaksanut. Siinähän jumppaavat, minä jumppaan pyörän partsille.

Omastakin mielestä loki pyörävaraston ovessa on täysin turha.

Rengaspenojen toiminta on estetty meillä niin, ettei pyörävarastossa saa säilyttää mitään muuta kuin pyöriä. Tosin omaa pyörääni en ole vielä uskaltanut sinne laittaa :) Täytyy kuitenkin vakavasti harkita pyörävarastoa ainakin alle tonnin fillareille, jahka tuo sähkölukko sinne saadaan.

Jältti
25.04.2016, 15.16
^Ulkoiluvälinevarasto se on täälläkinpäin, mutta kun siitä on lyhyempi matka varastoille ja sama määrä ovia. :D

Singer
25.04.2016, 17.12
onneksi on muualla autotalli, jonne on parhaimmillaan 3 lukittua ovea ja valvontakamera ovella. Tilaakin on tehdä remppaa, säilyttää projekteja noin 40 neliötä muistaakseni ja vuokra halpa näemmä eli 98e :p
yksi pyörä tulee sisälle...aina.

-jamo-
25.04.2016, 19.25
Käytännössä mikään ei estä sitä, että pyöräkellarin seinään proppaa tanakan silmukan mihin saa fillarinsa kiinni. Se ainakin vähän ankeuttaa voron puuhia.

Makkarainen
25.04.2016, 19.34
Eilen illan ja tämän päivän aamun välisenä aika pyörä varastettiin, joten uuden hankinta edessä säilyttäminen mietinnässä...hieman kyllä sylettää, kun sain mielestäni sen vanhana mallina suht edullisesti [emoji3]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kenno
25.04.2016, 20.22
Itselläni on työpyörä ulkovarastossa, joka on tosin henkilökohtainen ja maantiepyörä säilyy ainakin eteisessä. Ulkovaraston lukkokin on abloyn sento lukon takana, joten eiköhän noi turvassa ole.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

yannara
26.04.2016, 08.19
Itse asiassa, juteltiin tässä eilen kavereiden kesken, että lukon laatu ja merkki saattaa toimia jo psykologisesti varkaalle, kannattaako edes lähteä yrittämään. Jos mun fättärissäkin olisi ollut Kryptonite tai se ABYS (mikäs tää toinen kova merkki nyt olikaan), niin olisiko se jo voinut pysäyttää varkaan....

hcf
26.04.2016, 10.58
Itse asiassa, juteltiin tässä eilen kavereiden kesken, että lukon laatu ja merkki saattaa toimia jo psykologisesti varkaalle, kannattaako edes lähteä yrittämään. Jos mun fättärissäkin olisi ollut Kryptonite tai se ABYS (mikäs tää toinen kova merkki nyt olikaan), niin olisiko se jo voinut pysäyttää varkaan....

Paras pelote varmaan on ku pistää monta hyvää lukkoa. Esim U-lukoilla renkaat runkoon ja Runko paksulla ketjulla ja hälyttävällä Munalukolla johonki kestävään kiinni. Rahaa näihin kyl palaa :)

Ulkorengas
28.04.2016, 09.03
Monin paikoin ongelma noiden vanhojen talojen (kuten myöskin tämän nykyiseni) vanhojen autotallitilojen kanssa on, että niitä näyttää olevan suuri houkutus muuntaa varastotiloiksi ulkopuolisille. Meidän talossa ei talon asukkailla ole edes pääsyä "autotalliin", sillä se on muunnettu varastotiloiksi, joita vuokrataan ulkopuolisille, talon omat varastotilat ovat muualla. Todennäköisesti tähän lienee syynä se, että varastotiloiksi muutettuna autotalleista saanee parempaa vuokraa kiskottua kuin vuokraamalla sitä autotallia asukkaille.

Autotalleja ei saa varastoina käyttää. Sen kieltää paloturvallisuusmääräykset. Talossa, jossa aiemmin asuin, käytiin läpi tilat ja aika paljon löytyi korjattavaa.

Polkupyörien ja moottoripyörien säilytykseen autotalli lienee ok. Tuolla kierroksella en kyllä muista, että linjanvetoa olisi tarvinnut tehdä.

orc biker
28.04.2016, 13.55
Sain lukon. Vähän vain alkoi arveluttaa, kun tuntui yllättävän kevyeltä. Muistikuva jostain vanhasta Kryptonitesta on ihan erilainen. Se oli lyhyt, mutta painoi varmasti tuplaten. Mittasin tälle 14,0-14,2 paksuuden, mutta siinä on kumipinnoite. Nyt alkoi mietityttää, että paljonko tuosta 14 millistä on kumia. Laitoin tiedustelun valmistajalle. Tuntuu vain, että tuo 14 milliä olisi aika hyvä alaraja, jonka alle ei mielellään menisi.

Nana
28.04.2016, 14.26
Autotalleja ei saa varastoina käyttää. Sen kieltää paloturvallisuusmääräykset. Talossa, jossa aiemmin asuin, käytiin läpi tilat ja aika paljon löytyi korjattavaa.

Polkupyörien ja moottoripyörien säilytykseen autotalli lienee ok. Tuolla kierroksella en kyllä muista, että linjanvetoa olisi tarvinnut tehdä.

Ensinnäkin, varastotiloiksi muunnettu entinen autotalli ei ole enää autotalli, eikä sitä siten koske autotallien paloturvallisuusmääräykset.
Toiseksi, kun puhutaan autotalleista, niissä voi säilyttää aika monenlaista tavaraa, herkästi syttyvääkin. Varastotilojen säädökset ovat tämän suhteen paljon, paljon tiukemmat.
http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/ehkaise-palon-syttyminen/noudata-saannoksia/tavaroiden-sailytys

Ulkorengas
28.04.2016, 18.17
Siis rakennusvalvonnan hyväksymä käyttötarkoituksen muutos? Veikkaan tuon olevan hyvin harvinainen menettely, mutta sinun talossasi näin on tehty.

TemMeke
28.04.2016, 18.33
Siis rakennusvalvonnan hyväksymä käyttötarkoituksen muutos? Veikkaan tuon olevan hyvin harvinainen menettely, mutta sinun talossasi näin on tehty.

Mä taas oletin, että ihan normaali menettely siinä kohdin, kun tiloja aletaan vuokrata täysin ulkopuolisille varastoiksi. Ainakin mun asumissa taloyhtiöissä Helsingissä viimisen kuuden vuoden ajalta 2/2 toimi noin.

Smo
28.04.2016, 20.31
Vinttikomeroista taas näyttää tulevan kattohuoneistoja

petteri72
29.04.2016, 01.38
Onko testituloksia siitä, että Abuksen järein taittolukko olisi olennaisesti helpompi varkaalle, kuin järeät U-lukot? Abuksen mukaan suojaustaso on asteikon paras ja kun lukko ylettyy tolpan tai kaiteen ympärille vähintään yhtä hyvin kuin iso U-lukko ja sen lisäksi on helppo kuljettaa mukana, tuo vaikutta aika houkuttelevalta. Taittolukkojen maine on huono, mutta se kai perustuu heppoisempien mallien murtotesteihin.

Minulla on Abus Bordo Granit X-plus. Kesti ainakin tämän lukkotestin ja on mukava käyttää.

https://www.youtube.com/watch?v=_DbD84jPZAQ&spfreload=10

Tässä kokenut alan ammattilainen vielä testaa tuota lukkoa.

https://www.youtube.com/watch?v=v46druOo7UM

Pitkilläkään pihdeillä ei tuo mene poikki, rälläkällä tuokin toki hajoaa, mutta järeillä koneilla hajoavat kaikki muutkin lukot.

https://www.youtube.com/watch?v=pywN558dJaU

hcf
29.04.2016, 09.02
Pitkilläkään pihdeillä ei tuo mene poikki, rälläkällä tuokin toki hajoaa, mutta järeillä koneilla hajoavat kaikki muutkin lukot.

https://www.youtube.com/watch?v=pywN558dJaU

Harmittavan helposti menee. Kukaan ei vissiin ole keksiny materiaalia joka hajottaa laikan. Ois nätti ku sais sais laikasta ottaan.

orc biker
04.05.2016, 23.26
Päätin, että kokeilen Bilteman lukkoa. Mallailin takapyörää, ja jos kiinnittää takapyörän ympäri, niin siinä leveys jopa riittää, joten silloin saisi koko pituuden suunnattua sivuun. Tai jos pelkää vanteen sahaamista poikki (tai tyhmiä varkaita, jotka eivät tajua, että se ei lähde siitä kolmion sisältä, vaikka se on vain takapyörän ympäri), niin sitten ottaa seat stayn mukaan, jolloin kulma tulee vähän epäedullisemmaksi ja siten vie ulottuvuutta pois, mutta tuo on niiiiiin halpa verrattuna esim. katsomaani oidempään Abukseen, joka maksaisi yli 50 € enemmän.

pommis
09.05.2016, 16.45
Onko noilla vakuutus yhtiöillä jotain rajaa minkä arvoista pyörää korvaavat kotivakuutuksesta.Itsellä lähi-tapiolassa kotivakuutus ja kyselin viimekesänä meneekö 3200e arvoinen pyörä siihen.Nyt herännyt epäilys,että meneekö sittenkään,kun olen näitä foorumeita lukenut.

d33b0
10.05.2016, 10.59
Onko noilla vakuutus yhtiöillä jotain rajaa minkä arvoista pyörää korvaavat kotivakuutuksesta.Itsellä lähi-tapiolassa kotivakuutus ja kyselin viimekesänä meneekö 3200e arvoinen pyörä siihen.Nyt herännyt epäilys,että meneekö sittenkään,kun olen näitä foorumeita lukenut.
Omassa kotivakuutuksessani (If) maksimi korvaussumma pyörälle on 2500 €.

timpe
10.05.2016, 11.09
Mun kotivakuutus IFissä korvaa 1000 euroon saakka. Lisäturvaa saa rahalla kotivakuutukseen, esim. 3 000 euron arvoinen pyörä nostaa vakuutusmaksua 11 e vuodessa, eli ei ainakaan sen takia kannata jättää vakuuttamatta.

jani86
14.05.2016, 13.57
Yannara laitat tuommoisen tai vastaavan sinne parvekkeelle seinään kiinni http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lukko-ja-murtosuoja/Lattiasilmukka-kettinkia-varten-2000022239/ ja siihen sitten lukitset pyörän kiinni.

M1nd3
14.05.2016, 18.12

Itsellä LähiTapsassa laaja kotivakuutus. Kävin konttuurilla keskustelemassa just fillareiden osalta (taloudessa kuusi kpl). Otin selville, että jos esim. meidän kaksi kalleinta fillaria on lukitussa autossa ja tapahtuu kilikalikeikka autoon, niin mitäs sitten. Parhaiten asiat selviää, kun käyt henk.koht. asioimassa vakuutusyhtiön konttuurilla.

yannara
14.05.2016, 23.15
Mun kotivakuutus IFissä korvaa 1000 euroon saakka. Lisäturvaa saa rahalla kotivakuutukseen, esim. 3 000 euron arvoinen pyörä nostaa vakuutusmaksua 11 e vuodessa, eli ei ainakaan sen takia kannata jättää vakuuttamatta.

Mulla IFssä 5000€ asti.

Gulliver
15.05.2016, 01.09
Hälyyttävä automaattilukko vois olla kova sana.

https://www.youtube.com/watch?v=3XGt9OjwgP8#t=12.863208

alli
15.05.2016, 09.12
Itsellä LähiTapsassa laaja kotivakuutus. Kävin konttuurilla keskustelemassa just fillareiden osalta (taloudessa kuusi kpl). Otin selville, että jos esim. meidän kaksi kalleinta fillaria on lukitussa autossa ja tapahtuu kilikalikeikka autoon, niin mitäs sitten. Parhaiten asiat selviää, kun käyt henk.koht. asioimassa vakuutusyhtiön konttuurilla.

Anteeksi OT, mutta samasta vakuutusyhtiöstä on kyse. Työkaverin lähes ysikymppinen äiti yritti tehdä vahinkoilmoitusta juuri konttorilla. Fillaroi kahteenkin eri toimipisteeseen (vahingonteon kohteena oli kyllä ollut auto), mutta ei ollut onnistunut, vaan ilmoitus pitää tehdä netissä pankkitunnuksilla, joita iäkkäällä äidillä ei ole.

Tämäntyyppinen palvelu pistää aavistuksen verran epäilemään korvauslupausten paikkaansapitävyyttä ennen kuin homman toimivuudesta on näyttöä.

Gulliver
15.05.2016, 11.10
https://www.facebook.com/carsandcars979/posts/1088244844576498?hc_location=ufi

Tossa keskellä päivää smirkataan lukko auki kadulla.

Näin myös videon missä oikella laikalla kesti 16 sekuntia Cryptonite New Yourk lukon murto.

Eli mikään lukko ei suojaa pyörää jos joku sen oikeasti haluaa viedä.

Niinpä monella se tonnien peli lenkki ja työmatkapyöräilyyn ja se vanha räppänä kaupassa käyntiin ja marketin essä makuutukseen.

Gulliver
15.05.2016, 11.11
tällä näkisi mihin sykkeli on lentänyt ja voisi mennä koputtamaan jotta saisinko sen takaisin.

https://www.youtube.com/watch?v=1IzLWKNOoHg

M1nd3
15.05.2016, 11.16
OT jatkuu...
Itse ihmettelen, missä on hyvä hallintotapa työkaverisi äidin suhteen ollut... onhan tuo kohtuutonta vaatia ikäihmistä tekemään vahinkoilmo netin kautta.

Gulliver
15.05.2016, 11.19
Tässä heppu höpötää ja aukoo lukkoja tämän perusteella U lukko on turvallisin, kuhan rosmolla ei ole taskurälläkkää mukana.

https://www.youtube.com/watch?v=nmYJUnE47fA

Gulliver
15.05.2016, 11.27
Tunnetko itsesi huijatuksi kun katsot tämän.

Kauppias suu vaahdossä myy sinulle tämänkaltaisen lukon kertoen se on turvallisin, Maksoit kiltisti 130 euroa sillä onhan se turvallinen :rolleyes:

Nyt pyöräsi seisoo polkupyörävarstossa ja nukut pulmusen unta uskoen kallis ja tai rakas munamankelisi on turvassa.

Rosmo jerkutta pyörävarston oven auki näkee pyöräsi naurahtaa ja alle 2 minuutissa avaa hienon lukkosi ja sinne läks.

https://www.youtube.com/watch?v=opjDdMkpjXQ

Gulliver
15.05.2016, 11.35
Tässä häyttimiä ja gps trackkeri takavalossa päätelkääö toimisiko teillä.

https://www.youtube.com/watch?v=l8Vfdob74Tk

Gulliver
15.05.2016, 11.40
ja taas lukot aukeaa kuin joulukalenterin luukut.

https://www.youtube.com/watch?v=_DbD84jPZAQ

TemMeke
15.05.2016, 12.50
Anteeksi OT, mutta samasta vakuutusyhtiöstä on kyse. Työkaverin lähes ysikymppinen äiti yritti tehdä vahinkoilmoitusta juuri konttorilla. Fillaroi kahteenkin eri toimipisteeseen (vahingonteon kohteena oli kyllä ollut auto), mutta ei ollut onnistunut, vaan ilmoitus pitää tehdä netissä pankkitunnuksilla, joita iäkkäällä äidillä ei ole.

Tämäntyyppinen palvelu pistää aavistuksen verran epäilemään korvauslupausten paikkaansapitävyyttä ennen kuin homman toimivuudesta on näyttöä.

Korvauslupauksethan ei oo mitenkään automaattisesti vakuutusyhtiökohtasia. Vakuutuskohtasia ne kyllä on, kannattaa siis katsoa ihan siitä oman vakuutuksen papereista, että millanen vakuutus on tullut otettua. Mielellään etukäteen, että voi halutessaan vaihtaa sitä. Ja myös joka muutoksen yhteydessä, koska ne kyllä muuttuu ajan myötä.

TemMeke
15.05.2016, 12.53
Nyt pyöräsi seisoo polkupyörävarstossa ja nukut pulmusen unta uskoen kallis ja tai rakas munamankelisi on turvassa.

Ei kai semmosta lukkoa oo vielä tehtykään, mitä ei auki sais, jos rauhassa saa puuhastella? Monesti kyllä telineitä lähempää kattoessa tulee mieleen, että tostakin ois helppo irrottaa teline seinästä..

Tietty jos satkulla saa ostettua mielenrauhaa ja hyvät unet, niin sehän oli aika hyvä ostos. :D

alli
15.05.2016, 13.07
Korvauslupauksethan ei oo mitenkään automaattisesti vakuutusyhtiökohtasia. Vakuutuskohtasia ne kyllä on, kannattaa siis katsoa ihan siitä oman vakuutuksen papereista, että millanen vakuutus on tullut otettua. Mielellään etukäteen, että voi halutessaan vaihtaa sitä. Ja myös joka muutoksen yhteydessä, koska ne kyllä muuttuu ajan myötä.

Sitäpä itsekin ajoin takaa kai lähinnä, että kannattaa luottaa ennemmin kirjalliseen materiaaliin ja vuosittain seurata muutoksia, sen sijaan, että kävisi jossain juttelemassa.

M1nd3
15.05.2016, 16.39
^Niin, siis käydessäni juttelemassa konttuurilla päivitin samalla laajan kotivakuutuksen "korvauskattoa" sekä selvitin mainitsemallani juttelemistuokiolla vakuutusehtojen kiemuroita kansankielelle. Vuosien mittaan olen ottamistani/maksamistani vakuutuksista saanut ihan asialliset korvaukset; on ollut urheilutapaturmaa, auto- ja fillarivarkautta, kännyn vahingoittumista jne. Vakuutuksen / -ien sisältöön ja ehtoihin kannattaa (ja pitääkin) tutustua, että tietää mihin soppariin nimensä raapustaa.

Aina pitää muistaa, että vakuutuskorvaus on korvaus, eikä sillä pysty rikastumaan ;) Yhtiöille tämä on bisnestä, josta viivan alle on jäätävä voittoa...

LK84
15.05.2016, 23.36
Njaahas. Olipahan masentavia videoita.

Taidan ostaa talon, että saan tekosyyn ostaa auton, että voin ajaa autolla kätevästi työpaikalle.... Tulee varmaan halvemmaksi kuin ostaa uusi pyörä kuukauden välein..... Ja sitten töissä ollessa jotkut virolaiset tyhjentävät talon...

orc biker
17.05.2016, 22.36
Masentavia toden totta, mutta paksu U-lukko ei aukea käytännössä kuin rälläkällä. Rälläkän käytön kynnys on kuitenkin selvästi korkeampi perusvorolle, koska onhan se aika äänekäs laite.Toivottavasti GPS-sirut yleistyvät ja pienenevät ja halpenevat jne. Tosin eihän sekään aina auta, sillä esim. poliisi ei voi/halua mennä asuntoon, jos GPS näyttää, että nyt pyörä on jonkin kerrostalon sisällä, mutta ei sen tarkemmin.

Ulkorengas
17.05.2016, 23.03
Tunnetko itsesi huijatuksi kun katsot tämän.
Kauppias suu vaahdossä myy sinulle tämänkaltaisen lukon kertoen se on turvallisin, Maksoit kiltisti 130 euroa sillä onhan se turvallinen :rolleyes:
Rosmo jerkutta pyörävarston oven auki näkee pyöräsi naurahtaa ja alle 2 minuutissa avaa hienon lukkosi ja sinne läks.

Bordo 6000 maksaa kylläkin 75 €. Abuksen luokituksella 9/15 eli hyvää keskitasoa.
http://www.bikeshop.fi/Abus_Bordo_6000_75_cm_taittuva/ekauppa/pABUS000071051797/&listpos=21

Hieman tukevampi lukko on Granit X-plus, 105 €. Abuksen luokituksella 15/15.
http://www.bikeshop.fi/Abus_Bordo_Granit_X_Plus/ekauppa/pABUS000071045053/&listpos=27

Gulliver
18.05.2016, 13.11
Abus testauksia

https://www.youtube.com/watch?v=PzTPqUivJL4

oppes
18.05.2016, 16.38
Masentavia toden totta, mutta paksu U-lukko ei aukea käytännössä kuin rälläkällä. Rälläkän käytön kynnys on kuitenkin selvästi korkeampi perusvorolle, koska onhan se aika äänekäs laite.Toivottavasti GPS-sirut yleistyvät ja pienenevät ja halpenevat jne. Tosin eihän sekään aina auta, sillä esim. poliisi ei voi/halua mennä asuntoon, jos GPS näyttää, että nyt pyörä on jonkin kerrostalon sisällä, mutta ei sen tarkemmin.

Eipä taida se GPS-paikannin toimia talon sisältä, joten ei tule sitäkään mieliharmia, että tietäisi missä fillari on, mutta ei pääse hakemaan....

TemMeke
18.05.2016, 16.44
Eipä taida se GPS-paikannin toimia talon sisältä, joten ei tule sitäkään mieliharmia, että tietäisi missä fillari on, mutta ei pääse hakemaan....

Ja vaikka toimiskin, ni ei se toki osaa kertoa kerrostalosta oikeaa asuntoa. :)

Vaan yleensähän noissa on sen vertaa älyä, että historiaa jää muistiin. Näkeepähän minne taloon se on viety ja jos ei hokaa irrottaa paikanninta, niin kertoohan se pyörän liikkeet, jossei se akkukeston aikaa oo sisällä piilossa.

orc biker
18.05.2016, 18.10
Niin, siis jos jälki vie omakotitaloon, tai rivitaloonkin GPS:n tarkkuus usein riittänee, niin siinä on peruste käydä pyörä pois sieltä. Mutta jos on kerrostalo, niin homma on yhteiskunnassamme niin naurettavaa, että poliisi on voimaton, kun ei voi käydä tarkistamassa, että mistä asunnosta se löytyy. Tulee mieleen se tapaus, kun tyypiltä pöllittiin monen tonnin maasturi rappukäytävästä, ja tyyppi kuuli, kuinka se raahattiin johonkin rapun asuntoon, mutta ei ehtinyt nähdä, että mihin, niin poliisilta ei tullut apua. En tiedä sitten, miksi poliisi ei voisi vaikka ihan käydä kysymässä ihmisten ovilta, että saako tulla katsomaan, että onko se täällä. Minä antaisin kyllä poliisin sulkea minut pois epäillystä, ja näin auttaisin kiristämään silmukkaa varkaan ympärillä. Mutta ei kai poliisilla ole sellaiseenkaan aikaa. En tiedä, miten tuossa tapauksessa kävi. Muistaakseni uhrilla oli siinä alussa suunnitelma kytätä kavereineen, ettei pyörä lähde talosta huomaamatta. Jos joku tietää tarinan loppuosan, niin kertokoon ihmeessä.

Kyllä näkisin kuitenkin tuolle GPS:lle käyttöä. Jos esim. samassa talossa asuu poliisin tuttu pyörävaras tai muuhun rötöstelyyn syyllistynyt, niin sitten voisi se kotietsintälupa ehkä heruakin. Ja minähän kävisin itse selvittelemään asiaa myös, jos minun pyöräni olisi noin häipynyt. Kävisin ovilla kyselemässä ja ehkä keksisin tarvittaessa joitain sellaisia keinojakin, joita ei tähän parane kirjoittaa. Mutta olisin aika motivoinut hankkimaan omaisuuteni takaisin, näin voisi sanoa.

Ulkorengas
18.05.2016, 19.30
Mitä ovat sirut, joita esim. joissain veneissä käytetään? Ovatko vain tunnistamista helpottavia ja millä niitä luetaan?

oppes
18.05.2016, 20.30
Ja vaikka toimiskin, ni ei se toki osaa kertoa kerrostalosta oikeaa asuntoa. :)

Vaan yleensähän noissa on sen vertaa älyä, että historiaa jää muistiin. Näkeepähän minne taloon se on viety ja jos ei hokaa irrottaa paikanninta, niin kertoohan se pyörän liikkeet, jossei se akkukeston aikaa oo sisällä piilossa.

En tiiä onko. Mulla on moottoripyörässä moinen kohtuullisen tunnetun valmistajan vekotin ja se perustuu kyllä ihan siiihen, jotta kysyt siltä kännyllä missä pyörä sillä hetkellä on. Paluuviestissä tulee koordinaatit / lähin tunnettu ja tietokannassa oleva "maamerkki". Jos yhteys GPS-satelliitteihin puuttuu, tulee vastaukseksi "sijainti tuntematon". Erilaisia "historian" tallentavia yhdistettyjä laite-pilvipalveluja on, mutta niillä sitten on hintaakin sen verran, että niitä vuokrataan esimerkiksi pidempiä reissuja varten jolloin kotiväki tai muu valtuutettu kotimaan porukka voi seurata matkan etenemistä ja sijainteja, jotka tallentuvat määrätyin välein - ei edes jatkuvasti. Kaupungissa mahtuu 10 minuutin sisälle aika monta kerrostaloa.

TemMeke
18.05.2016, 20.55
En tiiä onko.

Totta, yleensä oli huono sana, halutessaan olis parempi. :)

Ei kai ne nyt erityisen kalliita ole? Mä tosin katselin noita Jenkeissä, onko ne sitten oleellisesti kalliimpia täällä? Vehkeitä sai noin satkulla ja käyttökulut noin kympin kuussa, esmes tämmönen:
http://pocketfinder.com/

Melkeen samoihin se tahtoo mennä, vaikka tekis itte. Vehkeessä säästää jonkun kympin, mut liittymä tekstaripaketilla tahtoo maksaa. :/

putki
18.05.2016, 21.10
En tiedä sitten, miksi poliisi ei voisi vaikka ihan käydä kysymässä ihmisten ovilta, että saako tulla katsomaan, että onko se täällä. Minä antaisin kyllä poliisin sulkea minut pois epäillystä, ja näin auttaisin kiristämään silmukkaa varkaan ympärillä. Mutta ei kai poliisilla ole sellaiseenkaan aikaa.

Ihan vain syyttömyysolettaman takia.

oppes
18.05.2016, 21.21
Totta, yleensä oli huono sana, halutessaan olis parempi. :)

Ei kai ne nyt erityisen kalliita ole? Mä tosin katselin noita Jenkeissä, onko ne sitten oleellisesti kalliimpia täällä? Vehkeitä sai noin satkulla ja käyttökulut noin kympin kuussa, esmes tämmönen:
http://pocketfinder.com/

Melkeen samoihin se tahtoo mennä, vaikka tekis itte. Vehkeessä säästää jonkun kympin, mut liittymä tekstaripaketilla tahtoo maksaa. :/

Ihan mielenkiintoinen laite. Vastaava kuin itellä, mutta mukana tuo pilvipalvelu, johon vissiin tallentaa sijaintejaan. Huomattavaa tuossakin on se, että oma akku on 700mAh, jolla ei pitkälle sätkitä polkurattaassa. Tuokinhan on speksattu vissiin liitettäväksi ajoneuvon sähköihin 6 - 32V. Sähkönkulutuksesta sanotaan: "Power Consumption: active standby <70mA @ 12V" eli 10 tuntia melkein toimii (uudella) akulla. Myös vempeleen koko (Width: 3.3-inches / 7.95 cm, Height: 0.88-inches / 2.25 cm) tekee siitä hieman hankalan piilotettavan pyörään.

putki
18.05.2016, 21.38
Vaikka paras yhteiskunta perustuisi kyttääjiä mukaillen siihen että poliisi ratsaa asuntoja "tarpeen" mukaan. Eikä kellään ole mitään salattavaa so go for it.

Outoja ajatuksia.

orc biker
18.05.2016, 21.49
Ihan vain syyttömyysolettaman takia.
No ei, koska silloin poliisi kävisi kysymässä ihan vain ihmisten vapaaehtoista osallistumista rikosjahdin avuksi. Siinä ei olisi mitään pakkoa, eikä siinä epäiltäisi ketään mistään. Senhän saa yksityishenkilökin tehdä, että "saanko tulla katsomaan asuntoa?"

putki
18.05.2016, 21.51
Ette tule. Moi.

orc biker
18.05.2016, 21.53
Ette tule. Moi.
Niin voisi silloin sanoa. Minä itse ihan mielelläni auttaisin saamaan samasta rapusta varkaan kiinni, koska sehän parantaisi minunkin omaisuuteni suojaa. Luulen, että moni ihan mielellään auttaisi rajaamaan. Siinä se silmukka kiristyisi kohti sitä, että on perusteita etsintälupaan. Periaatteessahan toki saman voisi pyörän omistajakin tehdä, ehkä se jopa pelottaisi ihmisiä vähemmän ja lisäisi yhteistyöhalukkuutta.

Minusta tuollainen kuitenkin kuvastaa, miten byrokratia halvaannuttaa terveen järjen ja osittain yhteiskunnan toiminnan. Tiedetään, että varastettu pyörä on talossa, mutta kukaan ei voi käydä sitä sieltä hakemassa, joten sehän on ihan naurettavaa.

putki
18.05.2016, 21.55
Voit päästää kotiisi kenet vain mistä syystä tahansa.

paaton
18.05.2016, 22.01
Voit päästää kotiisi kenet vain mistä syystä tahansa.

Ehkäpä vastustat myös poliisin tekemää puhallusratsiaa loukkaavana toimenpiteenä?

orc biker
18.05.2016, 22.01
Vaikka paras yhteiskunta perustuisi kyttääjiä mukaillen siihen että poliisi ratsaa asuntoja "tarpeen" mukaan. Eikä kellään ole mitään salattavaa so go for it.

Outoja ajatuksia.
Jätetäänkö nuo olkiukot jo tässä vaiheessa pois? Kukaan ei puhunut mitään kyttäämisestä, eikä kukaan puhunut parhaasta yhteiskunnasta. Kukaan ei myöskään esittänyt mitään ratsaamista. Jos sinulle on liian vaikeaa tehdä eroja tällaisten binääristen asioiden välillä, että ehdottiko vai ei, niin sitten tämä keskustelu menee todella vaikeaksi.

Ja mitä tarpeeseen tulee, niin kyllähän siinä on tarvetta, jos tiedetään, että varastettu pyörä on talossa. Osoittaa yhteiskunnan halvaantumista, että sitä tietoa ei voida käyttää niin, että rikoksen uhri saisi omaisuutensa takaisin.

putki
18.05.2016, 22.02
Minä puhuin kyttäämisestä ja parhaasta yhteiskunnasta kuten huomasit. Sinä ehdotit että poliisin pitäisi käydä ovilla.

putki
18.05.2016, 22.04
Tietääkö virkavalta fillarin sijainnin varmasti?

putki
18.05.2016, 22.05
Edes varma oletus?

orc biker
18.05.2016, 22.05
Minä en päästä.
No, älä päästä, jos ahdistaa niin paljon. Tuskin kukaan tulee kysymäänkään. Minua ei ahdistaisi, jos virkavalta kävisi kohteliaasti kysymässä, että voivatko katsoa, ettei kämpästä löydy kadonnutta fillaria, että saadaan siten rajattua, että missähän asunnoista se olisi, kun tiedetään, että se jossain talon kämpistä kuitenkin on. Miksi ahdistaisi? Ei minulla ole kannabisviljelmiäkään tai muuta laitonta näkyvillä, joten en näe, mitä harmia siitä voisi olla.

putki
18.05.2016, 22.22
Kysyä saa mutta sisään ei ole mitään asiaa ilman oikeuden päätöstä. Näyttää kirjoitettuna ikävältä mutta kansalaisilla pitää olla oikeus yksityisyyteen.

oppes
18.05.2016, 22.26
No ei olisi kyllä asiaa meillekään. Tilanteesta ja tutkittavan rikoksen vakavuudesta riippuen saattaisin joustaa. Pyörävarkauden vuoksi en taatusti.

TemMeke
18.05.2016, 22.38
Tuokinhan on speksattu vissiin liitettäväksi ajoneuvon sähköihin 6 - 32V. Sähkönkulutuksesta sanotaan: "Power Consumption: active standby <70mA @ 12V" eli 10 tuntia melkein toimii (uudella) akulla. Myös vempeleen koko (Width: 3.3-inches / 7.95 cm, Height: 0.88-inches / 2.25 cm) tekee siitä hieman hankalan piilotettavan pyörään.

Siellä on pari eri mallia, toi on tosiaan ajateltu ajoneuvoihin, missä on akku. Se toinen sopii paremmin akuttomaan fillariin, oliko sen akkukesto 10 vrk tjsp. On myös pienempi, mahtuu vaikka satulan sisään piiloon. Joku oli askarrellut tuollaisen pullon pohjaankin. :)

Koko ja akkukesto tietty rajaa toisiaan, ei just tuo varmaan kaikille sovi.

orc biker
18.05.2016, 22.48
No ei olisi kyllä asiaa meillekään. Tilanteesta ja tutkittavan rikoksen vakavuudesta riippuen saattaisin joustaa. Pyörävarkauden vuoksi en taatusti.
Kuuden tonnin pyörähän siinä mainitussa tapauksessa oli kyseessä. No, eipä tämä yllätä. Ihmisiä on moneen junaan, mutta on hankala nähdä, mitä ihmiset niin pelkäävät. Salaisia koteja. Käykö teillä vieraita?

putki
18.05.2016, 22.50
Älä jaksa. Meillä on yksityisiä asioita��

bici74
19.05.2016, 01.16
Kuuden tonnin pyörähän siinä mainitussa tapauksessa oli kyseessä. No, eipä tämä yllätä. Ihmisiä on moneen junaan, mutta on hankala nähdä, mitä ihmiset niin pelkäävät. Salaisia koteja. Käykö teillä vieraita?
Mikä ihmeen tarve mulla olisi todistaa syyttömättömyyttäni? Laita fillarin tilalle vaikka kuuden tonnin timanttisormus, vieläkö poliisi saa tulla himaasi tarkastelemaan paikkoja ilman mitään epäilyksen aihetta?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

orc biker
19.05.2016, 02.15
Mikä ihmeen tarve mulla olisi todistaa syyttömättömyyttäni?

Halu auttaa löytämään varas. En minä puhunutkaan mistään syyttämisestä, vaan avun pyytämisestä varkaan löytämiseksi tuollaisessa tilanteesta. Mutta kierretään takaisin asiaan: eli siis GPS on aika huono, koska harvemmin kaupungeissa liikkuvat varkaat ovat omakotitaloasujia. Ja kun ihmisten haluun auttaa voi luottaa juuri noin paljon, kuten sinä ja pari muuta ansiokkaasti todistitte, niin ei ole paljon toivoa saada pyörää takaisin, vaikka näkisi GPS-jäljestä, mihin taloon se on viety. Herroja tai rouvia ujostuttaa niin paljon, ettei voi edes tuollaista tehdä, vaikka tietää olevansa syytön. On tämä nykymaailma ihmisineen aika mielenkiintoinen paikka. Mutta näin ollen muuten hyödyllinen GPS on käytännössä varkauksissa varsin hyödytön. Haluan kuitenkin uskoa, että se yhdessä esim. tunnetun pyörävarkaan tunnetun osoitteen kanssa yhtenevästi riittäisi kotietsintälupaan, mutta en tiedä, riittäisikö.

Laita fillarin tilalle vaikka kuuden tonnin timanttisormus, vieläkö poliisi saa tulla himaasi tarkastelemaan paikkoja ilman mitään epäilyksen aihetta?

Miten niin ilman mitään, kun lähtökohta tässä oli se, että tietää muutaman metrin tarkkuudella, mihin taloon se on viety. On se nyt kuitenkin jotain. Ja muistutan edelleen, että olen koko ajan puhunut vapaaehtoisesta auttamista epäiltyjen rajaamisessa, en mistään poliisin toimivaltuuksien lisäämisestä.

hcf
19.05.2016, 09.07
Kyllähän mie päästäsin poliisit sisälle ilomielin jos pyörävarkaita ettisivät. Keittäsin kahvikki. Ja neuvosin oikeaan osotteeseen ku varmaan tietäsin missä piripäät asuu.
Se joka ei päästä on varmaan se varas. Poliisi saa suorittaa kotietsinnän jos epäilee rikoksesta josta mahdollinen rangaistus on vähintään 6 kuukautta. (luvan antaa komisaario tai isompi herra). Eli oikeuden määräystä ei tarvi.
Heleposti voi epäillä että näistä asunnoista löytyy muutakin varastettua tavaraa ja päihteitä.

Nalho
19.05.2016, 10.49
Onko tämä case nyt tällainen: Petteriltä (keksitty nimi) on pöllitty tyyris punainen polkupyörä. Petterin kaveri Paavo (keksitty nimi) näkee jonkun epämääräisen näköisen sekavan oloisen huppupään taluttavan saman näköistä ja väristä pyörää kerrostalon rapusta sisään, mutta ovi menee hänen perästään lukkoon, jolloin Paavo ei pääse perästä vaklaamaan että mihin luukkuun pyörä vietiin.

Vaaditaanko nyt sitten sellaista, että ohrana käy jokaisen rapussa olevan asunnon ovella, joita voi olla useampi kymmenen, soittelemassa että saataisko vilkaista löytyykö punaista pyörää? Jos näin päädytään tekemään, niin paras aika toiminnalle lienee se KGB:n hyväksi havaitsema aamu kolmelta kun ihminen on herkimmillään eikä älyä kieltää.

bici74
19.05.2016, 13.15
Halu auttaa löytämään varas. En minä puhunutkaan mistään syyttämisestä, vaan avun pyytämisestä varkaan löytämiseksi tuollaisessa tilanteesta. Mutta kierretään takaisin asiaan: eli siis GPS on aika huono, koska harvemmin kaupungeissa liikkuvat varkaat ovat omakotitaloasujia. Ja kun ihmisten haluun auttaa voi luottaa juuri noin paljon, kuten sinä ja pari muuta ansiokkaasti todistitte, niin ei ole paljon toivoa saada pyörää takaisin, vaikka näkisi GPS-jäljestä, mihin taloon se on viety. Herroja tai rouvia ujostuttaa niin paljon, ettei voi edes tuollaista tehdä, vaikka tietää olevansa syytön. On tämä nykymaailma ihmisineen aika mielenkiintoinen paikka. Mutta näin ollen muuten hyödyllinen GPS on käytännössä varkauksissa varsin hyödytön. Haluan kuitenkin uskoa, että se yhdessä esim. tunnetun pyörävarkaan tunnetun osoitteen kanssa yhtenevästi riittäisi kotietsintälupaan, mutta en tiedä, riittäisikö.

Kyllä ovea kolkuttavalle poliisille pitäisi riittää kieltävä vastaus tyyliin "ei, ei ole fillaria täällä". Muutenhan lähdetään siitä että poliisi epäilee ja tuo auttaminen on itse asiassa syyttömättömyyden todistelua. Kyllähän sille reinikaiselle toki vinkkaisin vaikka että "tsekkaa nistin asunto, 5 C". Jos ulkoisen habitukseni tai rötöshistoriani perusteella herää epäilys niin saavat tulla takaisin kotietsintäluvan kanssa. Ja voihan se poliisi tsekata vaikka teletunnistustiedoista kuka talon asukkaista on (puhelimineen) ollut rikospaikalla samaan aikaan kun GPS on aloittanut matkansa väärissä käsissä.

Miten niin ilman mitään, kun lähtökohta tässä oli se, että tietää muutaman metrin tarkkuudella, mihin taloon se on viety. On se nyt kuitenkin jotain. Ja muistutan edelleen, että olen koko ajan puhunut vapaaehtoisesta auttamista epäiltyjen rajaamisessa, en mistään poliisin toimivaltuuksien lisäämisestä.

Kuvittele että siinä timanttisormuksessa on GPS kuten siinä fillarissa ja siis tiedetään mihin kerrostalon rappuun se on kadonnut. Fillarin tapauksessa poliisi kolkuttaa ovellesi ja kysyy jotta saadaanko vilaista onko fillaria. Sopiihan toki ja katselmus on minuutissa ohi, normi kerrostaloasuntoon kun ei fillaria kovin helposti jemmata. Kauanko poliisi sitten viettää asunnossa timanttisormusta etsien ja kaappeja/laatikostoja penkoen? Avaanko myös kassakaapin? Pidänkö sitä pöllimääni sormusta taskussa ja annan poliisin penkoa turhaan rajaten itseni epäiltyjen listalta?

Omassa tapauksessani tuo "muutamen metrin tarkkuus" meinaa 56 asuntoa. Saavat aika pitkään käydä vilkaisemassa asuntoja ennenkuin saavat 55 negatiivista tulosta. Siihen mennessä se fillari on takuulla vaihtanut maisemaa.

TemMeke
21.05.2016, 08.26
Aina ei näköjään tarvita edes voimaa. Kokeilin yhteen omaan vanhempaan U-lukkoon, missä on tuollainen pyöreä avain ja kyllähän se pienen harjoittelun jälkeen aukesi. Seuraavilla kerroilla jo paljon nopeammin.

https://www.youtube.com/watch?v=o-LWGJzglho

tarakka
21.05.2016, 23.28
Aloittajalle. Jos ei rahasta kiinni, niin hommaa hyvä taittopyörä. Bromptonin voi kantaa kotiin vaikka siivouskomeroon.

seppo_taalasmaa
21.05.2016, 23.51
Aloittajalle. Jos ei rahasta kiinni, niin hommaa hyvä taittopyörä. Bromptonin voi kantaa kotiin vaikka siivouskomeroon.

Tarpeeksi rautaa rajalle niin en usko olevan suurempia ongelmia. Esim säännöllisesti työmatkoja kulkeva voi jättää vaikka 2 kunnollista U-lukkoa työpaikan lukitsemispaikalle. Siinä onkin sitten tekemistä kun niitä rälläköi. Itsellä ollut tosiaan tuo Kryptoniten lukko käytössä ja olen kyllä todella tyytyväinen. Useimmissa paikoissa heikoimmaksi lenkiksi muodostuu joku kiinteä teräsrakenne ennen lukkoa. Kiekot on kiinni tietty lukkopikalinkuilla niin ei ainakaan ilman työtä lähe narkin matkaan. http://www.kryptonitelock.com/en/products/product-information/current-key/997986.html . Lukko on kyllä aika raskasta sarjaa, mutta kulkee nätevästi cyclon runkolaukussa. Lenkille lähtiessä on aika pieni vaiva ottaa lukko runkolaukusta ja heittää laukkuun vaikka rengasrikkotarpeet ja pientä lisävaatetta.

ReissuReino
22.05.2016, 08.25
Lukitushan on aina kompromissi käytettävyyden kanssa ja lukot on vain rehellisiä varten.

Tulipa hassu ajatus mieleen. Jos joutuu jättämään pyörän epäilyttävään ympäristöön niin mitäpä jos ottaisi pikalukittavan satulan tolppineen reppuun ? Olisi rosvolla ainakin hankalampaa ajella pyörällä rikospaikalta pois ja satulaton pyörä liikenteessä herättää normaalia enemmän huomiota.

Gulliver
22.05.2016, 10.25
Jälleen pyöräijijä nukkuu pireksii onnessaan munamankeli on turvassa, näin kerrottiin myyjän toimesta
suu vaahdossa, perkeleen kallis se oli, mutta mikäs tässä pireksiä unissaan kun sykkeli on turvssa.

Aamulla uninen pireksijä aikoo lähteä töihin munamankelillaan ja kohtaa yllätyksen.

https://www.youtube.com/watch?v=9B_G3w_iAsc

Ei rälläkkää tarvi tollsen aika heikonkin näkösen (kevyt narkin kantaa) kulma raudan.

Gulliver
22.05.2016, 10.35
Ehkä näissä on tulevaisuus ja syy hankkia.

https://www.youtube.com/watch?v=IBnfA_Sj5yo

pommis
22.05.2016, 18.51

Ei nyt jaksa lähtä ajelemaan johonki konttorille kyselemään.En näytä löytävän edes vakuutusehdoista tuota.

hcf
22.05.2016, 19.15
Eikös tuo nyt mene autovakuutuksen piiriin jos fillarit on autossa

paaton
22.05.2016, 19.26
Jälleen pyöräijijä nukkuu pireksii onnessaan munamankeli on turvassa, näin kerrottiin myyjän toimesta
suu vaahdossa, perkeleen kallis se oli, mutta mikäs tässä pireksiä unissaan kun sykkeli on turvssa.

Aamulla uninen pireksijä aikoo lähteä töihin munamankelillaan ja kohtaa yllätyksen.

Ei rälläkkää tarvi tollsen aika heikonkin näkösen (kevyt narkin kantaa) kulma raudan.

Ei kyllä mitenkään kevyen näköisesti auennut.
Alumiininen runko hajoaa tuossa kohtaa aiemmin, mitä tuo kryptoniten lukko.

pommis
22.05.2016, 23.22
Oma kysymys oli alunperin,että mihinkähän asti tuo lähitapiolan laaja kotivakuutus korvaa,kun alkanut epäilyttämään näiden juttujen perusteella.

marmar
23.05.2016, 06.38

Sinne vaan ja järeällä ketjulla sen verran ylhäältä kiinni (myös kiekot), että ei pääse kunnolla maata vasten väätämään voimapihdeillä. Järeälle riippulukollle laittaa vaikka vielä peltisen suojaboksin, ettei pääse sankaan voimapihdeillä käsiksi ja toiseksi vaikka se U-lukko. lisäksi kameravalvonta ja hälytin.

Vaatii todella paljon piripäältä, että alkaa kahta kunnon lukkoa ähertämään auki omistajan ikkunan alla kameran tallentaessa ja hälyttimen huutaessa korvaan. Eiköhän ne etsi helpomman kohteen.

Jos ei auta, niin sitten kotivakuutuksesta rahat.

Toki pidempien matkojen ajaksi sitten sisälle kämppään.

yannara
24.05.2016, 22.54
Jep, saas nähdä, tuleekö fättärin hankkiminen ensi talvella taas ajankohtaiseksi. Jos tulee, niin ketjuna ajattelin käyttää tätä ja joku Kryptoniten U lukko siihen kaveriksi...

http://www.motonet.fi/fi/tuote/389001/Karkaistu-lukituskettinki-10mm2m

Nana
24.05.2016, 23.40

Tässä on parikin ongelmaa: Ensinnäkin, tuo ei näyttänyt erityisen helpolta.
Toiseksi, kun tuo lukko on kiinni pyörän rungossa ja ehkä vielä kiekossakin sinne ei millään muotoa työnnetä tuollaisia. Minusta tällaiset videot on siksi yhtä tyhjän kanssa. Eivät ne vastaa todellisuutta kun tilaa työskennellä on monta kertaa enemmän ja kilometrin pituisia työkaluja käsillä, kenellä edes on kun varkaissa kiertää?

Tästä huolimatta kannattaa muistaa, että mikään lukko ei ole totaalisen murtovarma. Tällaiset lukot ovat vaan varkaalle käytännössä turhan ongelmallisia ollessaan kiinni pyörässä + telineessä. Pyörä ennemmin hajoaa ja läheltä löytyy varmasti helpommalla lukolla varustettu pyörä vietäväksi.

SammyB
25.05.2016, 08.20
Akkukäyttöiset työkalut ovat nykyään jo sen verran hyviä, kevyitä ja edullisia, että akkurälläkkäkin kaiketi löytyy jokaisen ammattiylpeyttä kokevan fillarivarkaan repusta.
Siinä on aika sama millä lukolla on pyörä lukittu.

Jurpu
30.05.2016, 00.00
http://www.e-ville.com/fi/3192-moottoripyoraily/15608-digitaalinen-lukko-halyttimella.html

Onko tollasta lukkoa kukaan kokeillut?

hcf
30.05.2016, 08.34
http://www.e-ville.com/fi/3192-moottoripyoraily/15608-digitaalinen-lukko-halyttimella.html

Onko tollasta lukkoa kukaan kokeillut?

Tommonen vois olla toimiva jos olis gsm samassa. Pistäs viestiä jos hälytys lauennu.
Ja pitäs olla pultattuna pyörään että ei vaan katkasta ja nakata mettää

hcf
23.10.2016, 09.03
https://www.indiegogo.com/projects/skunklock-the-only-bike-lock-that-fights-back-bicycle#/

oppes
23.10.2016, 13.56
^ Peukkua tuolle! :)

yannara
10.12.2016, 17.26
Ite hyväksyisin jo tuollaisen suojauksen ajatustasolla. Aita / näköeste on varmasti merkittävä suoja ja sit sellanen ketju + u-lukko jota ei voimapihdeillä ja tunkilla saa auki vaan vaatii rälläkkää niin on jo aikas hyvä. Ymmärrän että jossain kylillä rälläköidään lukkoja auki surutta kun ohikulkijat vaan töllistelee, mutta luulis makkarin ikkunan alla lukkojen rälläköinnin olevan vorollekin jo snadisti epämiellyttävämpää puuhaa. Toki näköeste antaa tähän loistavan mahdollisuuden kun naapurit luulee isännän siellä puuhailevan.

Palataakseni tähän, itse asiassa se aita ei toimi näkösuojana mitenkään ja se fillari on siinä vähän koholla. Mutta asutaan sellaisessa paikassa missä ei ole mitään läpikulkua.

hcf
31.12.2016, 21.39
Vähän varkaiden kiusaamista. Ehkä tosta vois jatkojalostaa jonku suojanki. Yrittää rikkoa lukon niin tulee sähköä näpeille
https://www.youtube.com/watch?v=NX9wHZSRTl0

(https://www.youtube.com/watch?v=NX9wHZSRTl0)

asiantuntija
14.01.2017, 17.26
Kun tulen lenkiltä/töistä niin heitän cycloni olkapäälle ja sisälle betonikuutioon sänkyn viereen. Huoltelen sitä muutenkin niin sen on hyvä olla siinä. Vähintäänkin säädän penkkiä parempaan ajoasentoon / säädän Sigman johtoja siistimmäksi / tilailen osia Wigglestä/BD:stä. Kun tänään kannoin cycloani kämpille niin tuli taas valitusta kerrostalossa asuvalta naisihimiseltä että. Pyörät kuuluu pitää pyörävarastossa. Tokaisin että jos pyörä saa "häädön" niin lähden minäkin...

Itse en edes tiennyt että kerrostalossani on pyörävarasto. Kävin oikein katsomassa mokomaa ihmettä. Ja siellä oli tosiaankin Tuntureita, hyrbideitä, scotteja, helkamoita yms. Ei tulisi mieleenkään laittaa jalosukuista cycloani kapisten hyrbidien seuraan yöksi. Se on vastoin kaikkia pyöräilyn moraalisääntöjä.

hcf
14.01.2017, 18.37
Kun tänään kannoin cycloani kämpille niin tuli taas valitusta kerrostalossa asuvalta naisihimiseltä että. Pyörät kuuluu pitää pyörävarastossa. Tokaisin että jos pyörä saa "häädön" niin lähden minäkin...

Heh edellisessä talossa asuin ylimmässä kerroksessa (4´s) ja kantelin maasturiani sinne. Naapurit vaan hymyilivät ja ihmettelivät miten jaksan.
Toki varmaan tiesivät alakerran narkkariporukan että varastoon ei kannate kalliita fillareita viiä :D

Nykyään onneks alin kerros. Ei tarvi ku taluttaa sisälle.

Tais olla ne sun naapurit niitä jotka valittaa joka asiasta. Liekkö tulkinneet järjestyssääntöjä väärin. Niitä ei saa säilyttää käytävässä paloturvallisuuden vuoksi.

Hilex68
14.01.2017, 18.37
Meidän rivarin pyörävarastossa ei onneks kukaan muu pidä pyöräänsä kuin minä.Siel saa Cyclo ja Fättäri olla rauhassa.Maantiefillari on sit verkkovarastossa odottamassa parempia kelejä.

rjrm
14.01.2017, 19.26
Kun tänään kannoin cycloani kämpille niin tuli taas valitusta kerrostalossa asuvalta naisihimiseltä että. Pyörät kuuluu pitää pyörävarastossa. Tokaisin että jos pyörä saa "häädön" niin lähden minäkin...

Näitä kyttääjiä on tavattu Oulussakin. Heille voi asiallisesti vastata, että Kiinteistöliiton lakimies on Helsingin sanomien 7.9.2014 selkesti sanonut miten asia on. Fillarin kuljettaminen asuntoon ei kuulu kellekään, eikä sitä voi kieltää.

Hilex68
25.01.2017, 19.52
Mulla on fätti ja Cyclo rivarin pyörävarastossa ja maantiefillari oottaa kelejä verkkovarastossa.

paaton
25.01.2017, 19.57
Mulla on fätti ja Cyclo rivarin pyörävarastossa ja maantiefillari oottaa kelejä verkkovarastossa.

Luin oikeasti ensin:

"multa lähti fätti ja cyclo rivarin pyöravarastosta ja maantiefillari odottaa varkaita verkkovarastossa."