Näytä tavallinen näkymä : Tytölle kunnon maasturi - ehdotuksia?
Kevät ei tuonut autokuumetta, mutta jo pari vuotta itänyt ikivanhan maastopyörän päivitys-itunen vihertää kummasti. Aloin siis listaamaan vaatimuksia ym:
-Käyttö sekalaista polkua, ulkoilutietä ym, satunnaisesti vaativampaakin. Ei kuitenkaan mitään extremeä.
-Pohdin pitkään pelkän etujouston ja täysjouston välillä, mutta mukavuus taitaa viedä voiton. Täysjousto siis.
-Joustot pitäisi helposti saada tarvittaessa helposti poiskin. Miten sitä sitten kutsutaankin, so. mieluusti jollain namiskuukelilla ohjaustangosta.
-Kolmea eturatasta en tarvi. Eli 2x10 tai 1x11 -jotenkin jälkimmäinen kiinnostaisi.
-Kokemukset Sram:ista ja Shimanosta puoltavat vahvasti Sram:ia. Joo, tiedän että nostaa budjettia...
-27,5 vs 29... ei vahvaa mielipidettä. Vanha on 26, suuntaus lienee 29...
-Budjetti: jos kuukausipalkalla saisi... mitä halvempi, niin sitä parempi toki.
Ehdotuksia kautta ajatuksia?
FL
Liikuva shikaani
14.04.2016, 22.42
Ootko kokeillut kevyttä läskiä?
Itselläni on täysjäykkä Canyon Dude kuitukiekoilla ja paino noin 11kg. Olen testannut monenlaisia pelejä 29" täpäristä 26" jäykkäperään ja nyt rakentelin 27,5+ jäykkäperän mutta kun tänään kävin muutaman viikon tauon jälkeen lenkillä Dudella niin kyllä se vaan taas niin hyvältä tuntui, siinä on tietynlaista pehmeyttä ja tukevuutta erilailla kuin muissa mutta kulkee silti kevyesti.
En tuputa mutta kannatta kokeilla jos et ole testannut, onhan se myös huoleton muutenkin kun jää iskarien huollot veke ja talvikin on nykyään ihan siedettävä vuodenaika:)
Täältä voipi tilata testattavaksi pyörä http://www.bikeshop.fi/Testipyorat/ekauppa/g4690/
27,5" lienee se huokeampi valinta. Mutta tosiaan kannattee miettiä jaksaako joustoja huoltaa kokoaja (ainaki puhdistaa liukuputki joka lenkin jälkee) Öljyn vaihto kerran vuodessa. Tosin voihan sitä työllistää paikallista pyörähuoltoaki.
Testaa läskipyörää verrokkina
Ootko kokeillut kevyttä läskiä?
Itselläni on täysjäykkä Canyon Dude kuitukiekoilla ja paino noin 11kg. Olen testannut monenlaisia pelejä 29" täpäristä 26" jäykkäperään ja nyt rakentelin 27,5+ jäykkäperän mutta kun tänään kävin muutaman viikon tauon jälkeen lenkillä Dudella niin kyllä se vaan taas niin hyvältä tuntui, siinä on tietynlaista pehmeyttä ja tukevuutta erilailla kuin muissa mutta kulkee silti kevyesti.
En tuputa mutta kannatta kokeilla jos et ole testannut, onhan se myös huoleton muutenkin kun jää iskarien huollot veke ja talvikin on nykyään ihan siedettävä vuodenaika:)
Hmm... sait kiinnostumaan. Kokemukseni läskeistä rajoittuvat naapurin pyörällä ajettuun testilenkkiin. Ei ihan halpissellainen, muttei mikään köykänen ja aikas raskas ulkoilutiellä -metsän puolella OK.
Katsoin noita Dude-malleja. Kaksi kalleinta näyttävät olen etujoustolla, täysjäykkä "CF 9.0 Unlimited. Ilmoitettu paino 12,2 kg. Mainitsemasi 11 kg kuulostaa kovalta, oikeesti??? Kiekot näyttävät noissa kaikissa olevan "rei'itettyä" alumiinia; ei kait se kuitu paljoa painoa enää tiputa... Oletko hankkinut kiekot erikseen?
FL
Markku Liitiä
15.04.2016, 16.06
Kuinka pitkä olet? Sillä on jonkin verran vaikutusta, kannattaako ostaa 27,5 vai 29. 26 on mennyttä maailmaa (paitsi tietysti läskipyörissä), vaikka jotkut muuta väittävätkin.
Millä perusteella Sramin kilkkeet olisivat huomattavasti Shimanoja parempia? En oikein usko, että pitävästi perusteltua syytä löytyy.
Kuukausipalkalla saisi? Oletko perushoitaja vai toimitusjohtaja? Ihan hyvät täysjoustot tapaavat maksaa parista tonnista ylöspäin.
1x11-vaihteistossa tahtoo välillä käydä niin, ettei johonkin tilanteeseen oikein löydy sopivaa vaihdetta, kun pykälien väliset erot ovat aika suuret. 2x11:ssa vaihdevalikoima on kattavampi. Vähän mielipide- ja reisilihaskysymys.
Henkilökohtaisesti harkitsisin kahdesti, ennen kuin ostaisin ainoaksi maastopyöräkseni läskipyörän. 29-täysjousto minulla ainoana maastopyöränäni onkin jo. :D En toki kiistä, etteikö läski olisi tiettyihin ajo-olosuhteisiin paras vaihtoehto.
Itsellä on läski ainoa pyörä, ellei lasketa kauppareissupyörääni Tunturin mummiskaa.
Juuri tänään aamusta rullailin reilun tunnin lenkin asfalttia, hiekkatietä ja polkua. Rengaspaineilla voi hyvinkin vaikuttaa, mitä sillä vehkeellä tekee ja kuinka se rullaa. Ulkokumeilla myös todella iso merkitys, kuinka ne rullaa.
Eli ei ole mikään ongelma, jos läski on ainut vehje. Aika vapauttavaa jopa. Eilen ajelin järvenrantaa pitkin vedessä muutaman sata metriä niin, että polkimet hipo vettä. Hienosti kantaa pehmeässä hiekkapohjassa 4.8" kumit. Olisi jäänyt muilla pyörillä tekemättä, vaikka ihan kovapohjaista tietä piti äkkiä sotkea määränpäähän illasta, mutta helposti tulee lähdettyä tekeen kaikkea tuollaista, koska on se vapaus aina olemassa.
Plussana toki vielä ne talviajot. Niistä turha varmaan edes mainita.
Liikuva shikaani
15.04.2016, 18.54
Hmm... sait kiinnostumaan. Kokemukseni läskeistä rajoittuvat naapurin pyörällä ajettuun testilenkkiin. Ei ihan halpissellainen, muttei mikään köykänen ja aikas raskas ulkoilutiellä -metsän puolella OK.
Katsoin noita Dude-malleja. Kaksi kalleinta näyttävät olen etujoustolla, täysjäykkä "CF 9.0 Unlimited. Ilmoitettu paino 12,2 kg. Mainitsemasi 11 kg kuulostaa kovalta, oikeesti??? Kiekot näyttävät noissa kaikissa olevan "rei'itettyä" alumiinia; ei kait se kuitu paljoa painoa enää tiputa... Oletko hankkinut kiekot erikseen?
FL
Kiekot on 65mm MCarbon ja hankittu erikseen, ne on myös luonnollisesti tubelekset kun se on äärimmäisen helppo toimenpide näillä kehillä. Paino siis putoaa kuidun lisäksi myös sen vuoksi kun ei ole sisäkumeja jotka näissä on aika painavia, vaikuttaa myös selvästi pyörän kulkuun kun on pyörivistä massoista pois.
Lisäksi olen poistanut etuvaihtajan eli on siis 1X10 vaihteisto ja tanko on myös kuitua. Renkaina nyt 4.0 JumboJim jotka ovat suht kevyet ja rullaa hyvin, pitoa kesäkeleille vähintäänkin riittävästi. On moni saanut painon jopa 10kg pintaan mutta vaatii jo "gramman viilausta"
Hintaa tulee valmiille kiekkosetille noin tonni riippuen mitkä navat laittaa ja missä kasauttaa, sitten sulla onkin kahdet kiekot jota voi käyttää tai myydä orkkikset pois. Hintaa pyörälle tulee siis jokseenkin samanverran kuin perushyvälle täpärille mutta minun mielestäni kevyt läski on monipuolisempi.
Jos asut pk-seudulla niin tule testaamaan!
Kuinka pitkä olet? Sillä on jonkin verran vaikutusta, kannattaako ostaa 27,5 vai 29. 26 on mennyttä maailmaa (paitsi tietysti läskipyörissä), vaikka jotkut muuta väittävätkin.
176 cm.
Millä perusteella Sramin kilkkeet olisivat huomattavasti Shimanoja parempia? En oikein usko, että pitävästi perusteltua syytä löytyy.
Tähän sotaan en lähde eli väittelemään paremmuudesta. Joo, varmaan liikaa kokemuksia Shimanon halvemmista osasarjoista (Sramilla ei taida halvempia ollakaan). Viime aikoina työmatkapyörissä (hybridi) kokemusta Shimanon XT:stä ja Sram:in vastaavasta 2x10 -vaihteesta (X9?) ja pidän selkona enempi Sramista -mutta tämä olkoon enempi mielipide.
Kuukausipalkalla saisi? Oletko perushoitaja vai toimitusjohtaja? Ihan hyvät täysjoustot tapaavat maksaa parista tonnista ylöspäin.
Sanotaanko että yli kolmen tonnin mentäessä pitää olla hyvät perustelut.
Henkilökohtaisesti harkitsisin kahdesti, ennen kuin ostaisin ainoaksi maastopyöräkseni läskipyörän.
Näin minäkin ensin ajattelin. Mutta sitten totesin, että tuo parempi ja uudempi työmatkapyöräni (Spessun Crosstrail) on puoliksi maastopyörä, vähän kapeammilla vanteilla/renkailla vaan, ja toimii hyvin sorapintaisilla ulkoiluteille ym -mutta ei poluilla ja oikeasti pahoissa paikoissa. Että siinä mielessä se maastopyörä voisi olla läskikin.
FL
Itsellä on läski ainoa pyörä, ellei lasketa kauppareissupyörääni Tunturin mummiskaa.
En usko olevani ääripäätä, mutta vähän enempi toista päätä, kun -IT-termein- tuotannossa on kahdeksan pyörää. Että nyt jos saan hankituksi kunnon maasturin -läskin tai laihiksen- niin pääseen ysiin...
FL
Markku Liitiä
18.04.2016, 14.57
^^
Lainasit kyllä minua, etkä Liikuvaa shikaania. Mielipiteeni ovat toki niin mainioita, että niitä voi pistää lähes kenen nimiin vain! :D:D
Sen verran voin antaa periksi "läski ainoaksi maasturiksi" -problematiikassa, että semiläskin eli 27,5+:n kolmituumaisilla renkailla voisin hyväksyä.
^^
Lainasit kyllä minua, etkä Liikuvaa shikaania. Mielipiteeni ovat toki niin mainioita, että niitä voi pistää lähes kenen nimiin vain! :D:D
Sen verran voin antaa periksi "läski ainoaksi maasturiksi" -problematiikassa, että semiläskin eli 27,5+:n kolmituumaisilla renkailla voisin hyväksyä.
Pahoittelut. Sähellystä siis.:o
Sanotaan vaikka että teillä kummallakin on sangen mainiot mielipiteet :):):)
t FL
Hissitolppa
18.04.2016, 23.48
Se on aivan sama mihin käyttöön pyörä on tulossa ja millä kriteereillä, niin aina ehdotetaan läskiä.
Aina muistetaan mainita iskareiden huollosta täysjoustoissa ja sitä kuinka läski on huoltovapaampi.
Aina mainitaan kuinka se on talvella niin mahtava.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että talvella on kelejä, jolloin nastat on pakolliset jos meinaa nauttia ajamisesta ja silloin tämä ultimaattinen "talvipyörä" on yhtä tyhjän kanssa leveine renkaineen. Kyllähän läskiinkin nastat saa, mutta ne maksaa yhden kokonaisen fillarin verran.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että ajaminen on on yhtä isoa kompromissia rengaspaineiden kanssa. Kokoajan tekis mieli lisätä tai vähentää painetta aina vallitsevan alustan mukaan.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että isompi ja leveämpi rengas heittää kuraa aivan suunnattomasti enemmän kuin kapeampi. Lokarit enemmän tai vähemmän virityksiä aina.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että renkaat maksavat tuplasti enemmän kaposiin verrattuna. Siinä tulee melkoisesti enemmän menemään rahaa jos tykkää kokeilla eri renkaita.
Pointti on se, että läski ei todellakaan ole täydellinen, se ei todellakaan ole ratkaisu kaikkeen. Siinä on ehdottomasti hyviä juttuja, mutta niin on huonoja puolia myös vaikka ja kuinka, mutta eihän niistä koskaan mitään mainita, kun tuputetaan vaan kaikille läskiä.
Se on aivan sama mihin käyttöön pyörä on tulossa ja millä kriteereillä, niin aina ehdotetaan läskiä.
Aina muistetaan mainita iskareiden huollosta täysjoustoissa ja sitä kuinka läski on huoltovapaampi.
Aina mainitaan kuinka se on talvella niin mahtava.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että talvella on kelejä, jolloin nastat on pakolliset jos meinaa nauttia ajamisesta ja silloin tämä ultimaattinen "talvipyörä" on yhtä tyhjän kanssa leveine renkaineen. Kyllähän läskiinkin nastat saa, mutta ne maksaa yhden kokonaisen fillarin verran.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että ajaminen on on yhtä isoa kompromissia rengaspaineiden kanssa. Kokoajan tekis mieli lisätä tai vähentää painetta aina vallitsevan alustan mukaan.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että isompi ja leveämpi rengas heittää kuraa aivan suunnattomasti enemmän kuin kapeampi. Lokarit enemmän tai vähemmän virityksiä aina.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että renkaat maksavat tuplasti enemmän kaposiin verrattuna. Siinä tulee melkoisesti enemmän menemään rahaa jos tykkää kokeilla eri renkaita.
Pointti on se, että läski ei todellakaan ole täydellinen, se ei todellakaan ole ratkaisu kaikkeen. Siinä on ehdottomasti hyviä juttuja, mutta niin on huonoja puolia myös vaikka ja kuinka, mutta eihän niistä koskaan mitään mainita, kun tuputetaan vaan kaikille läskiä.
Tämä oli hyvä kriittinen -kait- kommentti. Kiitokset.
Oma (kepoinen) vastakommenttini -tai paremminkin yhdyntäni- on, että juuri siksihän minulla on yllämainitusti "tuotannossa" kahdeksan pyörää -ja pian kait yhdeksän. Ainakaan itselle ei uppoa "yksi pyörä kaikkeen käyttöön". Enkä siis etsikään "all in one" -ratkaisua.
Itsekin kiinnitin huomiota tuohon "iskareiden huollosta täysjoustoissa" -kommentointiin. Vanhan (pian 10v varmaan) täysjoustomaasturini iskareille en ole tehnyt kertaakaan mitään muuta kuin perusputsausta muun -satunnaisen...- pyörän pesun yhteydessä ja mielestäni toimivat edelleen yhtä hyvin/huonosti kuin uutenakin. Kaikesta muusta siinä pyörässä voinkin valittaa, mutta se on taas toinen juttu.
Toisaalta aiempi, hyvin pienimuotoinen, kokemus läskeistä on ollut "ihan kiva, mutta liikaa pyörivää massaa". Mitä nyt tätä ja muutamaa muutakin threadia lueskeltuani, niin ilmeisesti tuota massaa voi -jos kukkaro kestää- pienentää huomattavastikin => ehkä se saattaisi sittenkin täyttää sen "yhdeksännen pyörän kolon". Tai sitten ei.
FL
Bensakeuhko
19.04.2016, 12.24
Tämä oli hyvä kriittinen -kait- kommentti. Kiitokset.Toisaalta aiempi, hyvin pienimuotoinen, kokemus läskeistä on ollut "ihan kiva, mutta liikaa pyörivää massaa". Mitä nyt tätä ja muutamaa muutakin threadia lueskeltuani, niin ilmeisesti tuota massaa voi -jos kukkaro kestää- pienentää huomattavastikin => ehkä se saattaisi sittenkin täyttää sen "yhdeksännen pyörän kolon". Tai sitten ei.FLPyörivää massaa saat vähennettyä kohtuu hintaan heivaamalla sisäkumit menemään ja litkuttamalla renkaat. Tosin tämän operaation helppous riippuu aika paljon käytetystä vanteista. Itse läskillä nyt jonkin verran ajaneena voisin sanoa etten sitä kyllä ainakaan ainoaksi pyöräksi hommaisi. Kävin kerran heittämässä olosuhteiden pakosta lähemmäs 40km lenkin asvaltilla ja en kyllä koskaan ole ollut niin väsynyt tuon mittaisen reissun jälkeen. Paineet oli aika tapissa ja iso rengas alkoi silti tuntua aika tahmealta varsinkin loppuvaiheessa reissua. Kumina oli 4.4 tuumainen jumbo jim. Jos asvaltille pitää lähtä niin otan kyllä mieluummin jonkin muun pyörän. Lisäksi ilman nastoja jäisellä reitillä tuo on todellakin aika jännää homma. Ainakin itse yllätyin kuinka nopeasti se lähtee alta jäisemmällä asvaltilla ilman nastoja. Kyllä se normipyöräkin lähtee alta jäällä mutta mielestäni läski ilman nastoja lähtee kyllä niin paljon herkemmin ja paljon nopeamin ettei siinä paljoa kerkiä yrittää tilannetta pelastella. Talvellakin pääsee poluilla ihan hyvin perusmaasturilla kun läskit kuitenkin käy lanaamassa polut aika sileään kuntoon.
Se on aivan sama mihin käyttöön pyörä on tulossa ja millä kriteereillä, niin aina ehdotetaan läskiä.
Aina muistetaan mainita iskareiden huollosta täysjoustoissa ja sitä kuinka läski on huoltovapaampi.
Aina mainitaan kuinka se on talvella niin mahtava.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että talvella on kelejä, jolloin nastat on pakolliset jos meinaa nauttia ajamisesta ja silloin tämä ultimaattinen "talvipyörä" on yhtä tyhjän kanssa leveine renkaineen. Kyllähän läskiinkin nastat saa, mutta ne maksaa yhden kokonaisen fillarin verran.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että ajaminen on on yhtä isoa kompromissia rengaspaineiden kanssa. Kokoajan tekis mieli lisätä tai vähentää painetta aina vallitsevan alustan mukaan.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että isompi ja leveämpi rengas heittää kuraa aivan suunnattomasti enemmän kuin kapeampi. Lokarit enemmän tai vähemmän virityksiä aina.
Miksi koskaan ei mainita sitä, että renkaat maksavat tuplasti enemmän kaposiin verrattuna. Siinä tulee melkoisesti enemmän menemään rahaa jos tykkää kokeilla eri renkaita.
Pointti on se, että läski ei todellakaan ole täydellinen, se ei todellakaan ole ratkaisu kaikkeen. Siinä on ehdottomasti hyviä juttuja, mutta niin on huonoja puolia myös vaikka ja kuinka, mutta eihän niistä koskaan mitään mainita, kun tuputetaan vaan kaikille läskiä.
Juurikin näin!
Hissitolppa
19.04.2016, 13.52
Tämä oli hyvä kriittinen -kait- kommentti. Kiitokset.
Oma (kepoinen) vastakommenttini -tai paremminkin yhdyntäni- on, että juuri siksihän minulla on yllämainitusti "tuotannossa" kahdeksan pyörää -ja pian kait yhdeksän. Ainakaan itselle ei uppoa "yksi pyörä kaikkeen käyttöön". Enkä siis etsikään "all in one" -ratkaisua.
Itsekin kiinnitin huomiota tuohon "iskareiden huollosta täysjoustoissa" -kommentointiin. Vanhan (pian 10v varmaan) täysjoustomaasturini iskareille en ole tehnyt kertaakaan mitään muuta kuin perusputsausta muun -satunnaisen...- pyörän pesun yhteydessä ja mielestäni toimivat edelleen yhtä hyvin/huonosti kuin uutenakin. Kaikesta muusta siinä pyörässä voinkin valittaa, mutta se on taas toinen juttu.
Toisaalta aiempi, hyvin pienimuotoinen, kokemus läskeistä on ollut "ihan kiva, mutta liikaa pyörivää massaa". Mitä nyt tätä ja muutamaa muutakin threadia lueskeltuani, niin ilmeisesti tuota massaa voi -jos kukkaro kestää- pienentää huomattavastikin => ehkä se saattaisi sittenkin täyttää sen "yhdeksännen pyörän kolon". Tai sitten ei.
FL
Ei se läski välttämättä ole huono vaihtoehto tuohon pyöräperheeseen. On se ainakin erilainen kuin muut. Ensimmäisessä viestissä mainitsit täysjouston olevan se mitä etsit, niin sitä se läski ei kyllä korvaa. Läski ja täysjousto ovat eri asioita, eikä niitä oikeastaan edes pitäisi vertailla keskenään. Kärjistetysti sama kuin vertailisi läskiä triathlon pyörään. Eri käyttötarkoituksiin eri pyörät.
Ei se ihan satua ole, että jousituksen osia tulee huoltaa. Huollon tarpeeseen vaikuttaa mm. käytön määrä ja käyttöolosuhteet. Aivan samalla tavalla voisi sanoa, että läskien leveämmät navat vaativat enemmän huoltoa ja aiheuttavat enemmän päänvaivaa kuin kapoisten renkaiden vastaavat. Ei se ole sattumaa, että tälläkin foorumilla monet läskipyöriin liittyvät ketjut ovat täynnä jos jonkin näköistä ongelmaa ja säätämistä.
Läskiä ei ehkä kannata miettiä, jos se pyörivä massa on liikaa, sillä sitä siinä tulee jokatapauksessa olemaan aina enemmän kuin kapoisissa renkaissa jo pelkän isomman kumin vuoksi. Ei sekään ole ainakaan mun mielestä paras mahdollinen lähtökohta, että ostetaan läski ja sitten asennetaan siihen pienimmät ja keveimmät kumit joita voi läskeiksi kutsua vain sen pienemmän massan vuoksi. Paksut renkaat on se mikä tekee läskipyörän. Ei ole mitään järkeä lähteä tinkimään siitä ominaisuudesta mikä siitä tekee erikoisen. Mitä kehiin tulee, niin eikös ne Dudenkin mukana tulevat alumiini kehät ole melko kevyet? Muistaakseni siinä tulee grammalle melko hyvin hintaa jos päivittää ne hiilikuituisiin.
Läski on hauska laite. Sille on ehdottomasti paikkansa, mutta ei se semmoinen sateentekijä ole mitä joka paikassa rummutetaan. Käyttäjäkunta on muodostunut vähän samantyyliseksi mitä esim. Applen tuotteilla on. Viat ja puutteet tuotteessa tiedostetaan, mutta niistä ei mainita mitään kenellekään eikä niitä tavallaan myönnetä. Ne vain kummallisesti hyväksytään ja opitaan elämään niiden kanssa. Ei siinä mitään väärää ole, mutta se antaa hieman virheellisen kuvan jos ennen ostoa etsit käyttäjäkokemuksia.
Liikuva shikaani
19.04.2016, 20.03
Ootko kokeillut kevyttä läskiä?
Itselläni on täysjäykkä Canyon Dude kuitukiekoilla ja paino noin 11kg. Olen testannut monenlaisia pelejä 29" täpäristä 26" jäykkäperään ja nyt rakentelin 27,5+ jäykkäperän mutta kun tänään kävin muutaman viikon tauon jälkeen lenkillä Dudella niin kyllä se vaan taas niin hyvältä tuntui, siinä on tietynlaista pehmeyttä ja tukevuutta erilailla kuin muissa mutta kulkee silti kevyesti.
En tuputa mutta kannatta kokeilla jos et ole testannut, onhan se myös huoleton muutenkin kun jää iskarien huollot veke ja talvikin on nykyään ihan siedettävä vuodenaika:)
Missä kohtaa tuputan läskiä kaikille? Otsikko oli "ehdotuksia maasturiksi" onhan se nyt kumma jos läskiä ei saa edes ehdottaa, kerroin täysin oman mielipiteeni ajamistani pyöristä, en mitään absoluuttista totuutta.
Kysymys oli myös nimenomaan maasturista ja ainakaan mun maastoissa ei asfalttia ole joten en anna kauheasti painoarvoa asfaltti ominaisuuksille.
Noista Hissitolpan mainitsemista epäkohdista oikeastaan ainut mistä olen samaan mieltä on (nasta)renkaiden hinta, järjettömän hintaisia. Paineita ei ainakaan minun enkä muidenkaan ole nähnyt kimppalenkeillä säätävän yhtään enempää kuin muutkaan.
Mun pointti oli se että ei kannata jättää kokeilematta läskiä ennakkoluulojen takia, ostaa ja ajaa sitten sillä mikä parhaimmalta tuntuu, mulle se nyt sattuu olemaan läski mutta otan opikseni enkä suosittele sitä enää kellekkään.
Hissitolppa
19.04.2016, 21.22
Missä kohtaa tuputan läskiä kaikille? Otsikko oli "ehdotuksia maasturiksi" onhan se nyt kumma jos läskiä ei saa edes ehdottaa, kerroin täysin oman mielipiteeni ajamistani pyöristä, en mitään absoluuttista totuutta.
Kysymys oli myös nimenomaan maasturista ja ainakaan mun maastoissa ei asfalttia ole joten en anna kauheasti painoarvoa asfaltti ominaisuuksille.
Noista Hissitolpan mainitsemista epäkohdista oikeastaan ainut mistä olen samaan mieltä on (nasta)renkaiden hinta, järjettömän hintaisia. Paineita ei ainakaan minun enkä muidenkaan ole nähnyt kimppalenkeillä säätävän yhtään enempää kuin muutkaan.
Mun pointti oli se että ei kannata jättää kokeilematta läskiä ennakkoluulojen takia, ostaa ja ajaa sitten sillä mikä parhaimmalta tuntuu, mulle se nyt sattuu olemaan läski mutta otan opikseni enkä suosittele sitä enää kellekkään.
Sanoinko juuri sinun tuputtaneen? Puhuin vain yleisesti tästä ilmiöstä läskipyörä, joka on ratkaisu kaikkeen.
En ole missään välissä sanonut mielipiteeni olevan absoluuttinen totuus. Se on minun mielipide, aivan kuten sinullakin on omasi.
Mitä tulee läskin vahvuuksiin ja heikkouksiin, niin siinäkin on hyvin paljon sitä henkilökohtaista mielipidettä mukana. Toiset arvostavat ja kiinnittävät huomiota aivan eri juttuihin kuin toiset. Nuo luettelemani ovat asioita jotka minua jäivät läskissä vaivaamaan. Eikä ne tuohon jää, en vaan jaksanut kirjata niitä enempää.
Mitä tulee paineisiin, niin paineita ei säädetä useammin juuri sen vuoksi, että se on vaivalloista ja mitä semmoisesta lenkistä tulisi, jos joka mutkan takana niitä olisi hieromassa? Jos olisi mahdollista stongasta nappia painamalla muuttaa paineita oman mielen mukaan, niin ajaisitko silti koko lenkin samoilla paineilla? Se, että niitä ei kokoajan olla roplaamassa lenkillä ei kumminkaan poista sitä tosiasiaa, että se on aina kompromissi, sillä läski on melko herkkä paineittensa suhteen ja niitten vaikutus ajo-ominaisuuksiin on melkoinen.
Ihan turha sitä on mieltänsä siitä pahoittaa jos joku sattuu olemaan eri mieltä asiasta. Tässäkin keississä alkuperäiselle kysyjälle saattaa läski olla varteenotettava vaihtoehto, kun pyöriä on jo todella monta taloudessa ennestään.
Liikuva shikaani
19.04.2016, 22.37
Kumma vehje tuo läski kun aiheuttaa niin suuria tunteita suuntaan jos toiseen ja herkästi myös leimautuu "läski uskovaiseksi" tai "lahkolaiseksi" jos kertoo siitä pitävän mutta ei mitään, rauha maassa enkä pahoittanut mieltäni.
Tässäkin taas huomataan kuinka erilaisia ollaan, minä en säätäisi paineita läskillä sen enempää kuin muillakaan pyörillä vaikka voisi ajaessa tangosta säätää enkä ole kokenut että kura lentäisi poikkeuksellisen runsaasti, en tosin tykkää rypeä kurassa muutenkaan joten pahimmat kuralammikot kierrän oli pyörä mikä tahansa.
Hyviä ajoja vaan kaikille pyörästä riippumatta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.