Näytä tavallinen näkymä : Pieniä kymysyksiä Pyörän geometriasta ja koosta
Hyvää päivää arvon foorumilaiset!
Hirveä pyöräkuume vaivannut jo pidemmän aikaa. Pitäs päästä pyörittämään kampea korpeen. Jältistä (Felt q26) on antautunut suurinpiirtein kaikki joten on halvempaa (ainakin helpompaa) tilata vaan uutta alle.
Olen iskenyt silmäny näihin, koska kummassakaan ei ole aceraa(paitti jarrulevyissä 6.0) eikä suntouria. Muita syitä ei ole. :cool:
Radon 29 7.0 http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-463482/wg_id-6666
ja
Radon 29 6.0 http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-6.0-463436/wg_id-6666
Yllättäen laskuri antaa kooksi 19". Eli pituus 178 ja 82-83 se jalka mitta. Nyt pähkäilen pitäskö tilata 18" vai 20". Jältillä ajaessa (19.5") kämmenet meni kipeäksi/tunnottomaksi jossain tunnin korvilla. Jotenka olen miettinyt että painoa on liikaa käsillä elikkä liian suora/etukeno asento. Eli sen puolesta varmaan pienempi olisi parempi? Muistelen jältillä ajaessa että välillä meinasi kolista polvet tankoon, eli kuitenkin liian pieni tai penkin säädöt pielessä?
Jos joku joka näistä tajuaa voisi vähän verrata geometriaa?
Elis jältti
http://2010.feltracing.com/Norway/2010-Product-Catalog/Mountain/Q-Series/Q26.aspx
Mikäli oikein olen noita katsellut niin kumpikin Radon on hieman isompi kuin Felt. Mutta taas radonissa on lyhyempi tuo putki missä ohjaustanko on kiinni joten asento olisi vielä enemmän "suora"?
Pikkasen pystympää ajoasentoa jälttiin verrattuna tarviis.
Sitten vielä näiden pyörien eroista. Tykkään 7.0 koska siinä ei ole mitään aceraa(:)). Jousituksessa ilmeisesti on seiskassa ilmasäätö. Onko 160e erotuksen arvoinen? Onko 6.0 mitään säätöjä vai? Jotain muita isompia eroja, suosituksia?
Elikkä näihin jos jotain pohdintoja saisi niin arvostaisin. Tilaan jommankumman tässä vaiheessa kun tili tulee(huomenna). Jotenkin mutu-tuntuma sanoisi että 20" ja laskee vähän penkkiä muttamutta... Radon ketjusta löysin mielipiteitä kumpaankin kastiin suht samoilla pituuksilla ja jalan pituudella.
Ilmeisesti viime vuonna oli bike discountilla jtn tarjouksia toukokuussa. Onkohan tämä joku perinne ja pitäisi vielä rahoista kiinni jos sattus jompi kumpi tulemaan tarjoukseen?
orc biker
14.04.2016, 20.35
Yllättäen laskuri antaa kooksi 19". Eli pituus 178 ja 82-83 se jalka mitta. Nyt pähkäilen pitäskö tilata 18" vai 20".
18" on täydellinen sinulle. Olen ihan varma tuosta. 20" on järjettömän korkea, et halua sitä. Toki jos muuten pyörän muoto ei miellytä, esim. pituus, niin se on sitten toinen juttu, mutta kokona 18" ei voisi paremmin sinulle osua.
orc biker
14.04.2016, 20.41
Tajusin muuten, miksi Radonin hinta on noussut: ilmeisesti myynti Suomeen on ylittänyt sen rajan, jonka jälkeen joutuvat tilittämään Suomen alvin. Minä luulin aiemmin, että se on vain yleinen hinnankorotus, mutta en ollut huomannut tuota including 24 % vat. Se tekee sentilleen tuon uuden hinnan.
Onko 160e erotuksen arvoinen?
On. Se keula ja muutenkin.
Ilmeisesti viime vuonna oli bike discountilla jtn tarjouksia toukokuussa. Onkohan tämä joku perinne ja pitäisi vielä rahoista kiinni jos sattus jompi kumpi tulemaan tarjoukseen?
Viime vuonna ja sitä edellisenä Team 7.0 taisi loppua suosituimmista koosta jo ennen kesää. En usko, että tulee tarjoukseen kuin vasta ehkä loppusyksystä, jos jostain sitten niitä vielä väkertävät. Radonhan tekee nuo pyöränsä pääosin erissä. Kun erä loppuu, niin sitten tulee seuraavaksi ensi vuoden malli joskus sitten. Tosin viime vuonna oli jostain jotain mid-season malleja, mutta mieleisen pyörän ostoa ei kannata tuossa hintaluokassa lykätä mahdollisen muutaman kympin säästön vuoksi.
18" on täydellinen sinulle. Olen ihan varma tuosta. 20" on järjettömän korkea, et halua sitä. Toki jos muuten pyörän muoto ei miellytä, esim. pituus, niin se on sitten toinen juttu, mutta kokona 18" ei voisi paremmin sinulle osua.
Juu, 18". Olen täsmälleen saman mittainen (178/83) ja 18" on juuri passeli. Stemmi näyttikin olevan itselläni 60mm pitkä, jonka kanssa polvet menevät läheltä, mutta eivät kuitenkaan missään vaiheessa osu tankoon.
Jep jees. Tilailen tuon 7.0 18"-kokosena. Mitä näitä enemmän kuolaamaan. Kaikki näyttää mun silmään hyvälle. Ei se jälttiä huonompi voi olla.
Mitenkäs tuo Dhl kuljetus, tuovatko kotiinkuljetuksena vai? Mietin että pitäisikö tuohon laittaa työpaikan osoite kun luultavasti päivällä niitä roudaavat. En oo ennen kyseisen lafkan paljeluja käyttänyt (saati tilannut näin isoa pakettia).
Jep jees. Tilailen tuon 7.0 18"-kokosena. Mitä näitä enemmän kuolaamaan. Kaikki näyttää mun silmään hyvälle. Ei se jälttiä huonompi voi olla.
Mitenkäs tuo Dhl kuljetus, tuovatko kotiinkuljetuksena vai? Mietin että pitäisikö tuohon laittaa työpaikan osoite kun luultavasti päivällä niitä roudaavat. En oo ennen kyseisen lafkan paljeluja käyttänyt (saati tilannut näin isoa pakettia).
Ehdottomasti duunipaikan osoite. Jos et ole kotona, niin joudut noutamaan paketin jostain. Mielestäni DHLn jakelun suorittaa nykyisin posti, eli paketti menee yhden yrityksen jälkeen postiisi.
Läskimasa
15.04.2016, 10.03
18" on täydellinen sinulle. Olen ihan varma tuosta. 20" on järjettömän korkea, et halua sitä. Toki jos muuten pyörän muoto ei miellytä, esim. pituus, niin se on sitten toinen juttu, mutta kokona 18" ei voisi paremmin sinulle osua.
Just näin.
Pyörä tilattu, pääsee jännittää millonka tulee. Pistin kuitenkin koti-osoitteen kun työpaikka on vähän semmonen että rahtarit käy monesti monta pihaa ennekö löytää perille. Kerron niille sitten puhelimessa mihinkä ajella tai käväsen kotona nopsaan kun kuletus on lähellä(olettaen että soittavat ennen toimitusta).
Ei sieltä kukaan soittele. Jos et ole kotona, niin jättävät lapun, millä voit hakea paketin postista. Saat paketin postista myös seurantatunnuksilla, henkkarit vaan mukaan.
Onnittelut uudesta fillarista, nyt porukkalenkeille mukaan.
Terve, sama team 7.0 tekisi mieli tilata...mutta kokoa myös arvuuttelen 18 vai 20" ?? Pituutta 182 ja sisämitta 85cm. Kiitos
Läskimasa
15.04.2016, 22.17
^ Sama 18". 20" liian iso sulle (ja mulle sentin lyhkäsemmällä koivella) maastoon.
Raato kotiutui perjantaina ja nyt pääsin vasta oikeastaan heittämään pikku lenkin flunssan kourissa. Pyörä tuntuu hyvältä ja keula ihan mahtava. Lukkonappi keulassa on ihan parhautta. Kädetkin rupes puutumaan vasta siinä puolentoistatunnin paikkeilla joten kai tämä on edistystä Felttiin jossa rupesi jo ahdistamaan puolen tunnin jälkeen.
Jotakin valittamista on kuitenkin. Isot vaihteet(eli pienet rattaat takapakalla) ruksaa aina välillä. Mitenkähän takuuhommelit menee Bike-discountin kanssa? Ruksavat sen verran että ei oikein voimalla uskalla mennä, eikä kiinnosta käyttää niitä kun paskoo kuitenkin rattaita. Eli välillä kuuluu poks ja kammet pyörähtää tyhjää(ketjut hyppää). Vaihteistolinja on ihan hyvä minun silmään ja pyörittelin ennen ajoja kaikki vaihteet läpi, silloin ei poksunut. Ei kiinnostas rueta lähettämään saksaan eikä heti uutta pyörää rueta ruuvvaamaan kun ei ole tullut vaihteistoja hirveästi ruuvvattua. Mitähän tässä kannattas tehdä? Pistän viestiä Bike-Discountiin mutta kysytään ensin täältä. Onko muilla ollut vaihde ongelmia uusien pyörien kanssa ja miten ootte/ovat toimineet?
Läskimasa
24.04.2016, 16.16
^ Vaihtajaa säätämään. Guugleta ohjeet, ei oo vaikeeta nöösillekkään. Kannattaa opetella joka tapauksessa, säätöö ne tarvii joka tapauksessa ennen pitkää, ainakin vaijerista vaihteensiirtimen luota.
En vaivais myyjäliikettä moisella asialla, täysin normaalia. Osa postimyyntipyöristä tulee ihan osina, kuten omani. Kammet oli kiinni rungossa, kaikki muu irti. Otin ihan positiivisena asiana, mukava ruuvailla uutta osaa kiinni.
Näinkai se on. Aattelin vaan että pääsis ees 100km rauhassa. Edellisestä kerrasta ei vaan oo hyviä kokemuksia. Sai säätää viikon ennekö rupes toimimaan kunnolla. No nyt mulla on sentään pukki ni ei tarvii kaverin pitää takapyörää ilmassa kun säätää :D
On se prkl ku osaa vaihtaa vaikka nokkahihnan autoon mutta pyörän vaihteiston säätö tuottaa vaikeuksia. Pakko kai se on opetella.
orc biker
24.04.2016, 17.01
Mitenkähän takuuhommelit menee Bike-discountin kanssa? Ruksavat sen verran että ei oikein voimalla uskalla mennä, eikä kiinnosta käyttää niitä kun paskoo kuitenkin rattaita. Eli välillä kuuluu poks ja kammet pyörähtää tyhjää(ketjut hyppää).
Säätöjuttu. Voithan sinä tuosta naukua pientä hyvitystä, mutta ei varmaan kannata pyörää lähetellä takaisin tai edes viedä täällä korjaamaan. On hyödyllinen taito opetella tuo säätäminen itse. Youtubeen rear derailleur adjustment, niin johan löytyy mallia. Kivijalasta ostaessakin ihan samaa ilmenee tosi usein, kun eivät käy ajamassa itse, vaan telineessä pyörittelevät kampia, eikä siinä aina nuo ongelmat tule esiin, kun siinä ei laiteta niin paljon voimaa peliin.
Helppo pikaohje: vaihdevivun luota löytyy sellainen pötikkä vaijerin päästä. Kiertelepä sitä hieman ajaessasi suuntaan tai toiseen vähän kerrassaan hakien sitä, että rutina ja vaihteen hyppelehtimiset ja mitä lie häviävät. Sillä säädetään vaijerin kireyttä, ja siitähän tuo varmaan on kiinni.
Hyvä, että tuntuu pyörä hyvältä. Se onkin jo hyvä pyörä. Sitten vain säätämään ajoasentoa mieleiseksi. Siinä äkkiä vaihtuu satulatolppaa ja tankoa ja muuta. Ja kun on hyvä pyörä pohjalla, niin tuo on ihan mukavaa jopa sitä sovitella vähän kerrassaan itselleen paremmaksi.
Kiitti vinkeistä. Pitää tässä joku ilta pyhittää juutuubivideoiden seuraamiselle ja asiaan perehtymiseen. Ongelma on ollut ettei ole kunnon kokonaiskuvaa mitenkä mikäkin säätö vaikuttaa vaikka "osaakin" jonkun ohjeen kanssa pelata. No tekemällähän sitä oppii.
Hyvä, että tuntuu pyörä hyvältä. Se onkin jo hyvä pyörä. Sitten vain säätämään ajoasentoa mieleiseksi. Siinä äkkiä vaihtuu satulatolppaa ja tankoa ja muuta. Ja kun on hyvä pyörä pohjalla, niin tuo on ihan mukavaa jopa sitä sovitella
Nojoo itse asiassa kattelin jo uusia tankoja ja stemmejä... Satulatolpankin voi joutua vaihtamaan kun on niin tapissa kun saa. Tilailin sitten vaan ajohanskat (kämmenongelmia helpottamaan) geelijutskilla, Iskari ja jalkapumppuu, korokepaloja tankoputkeen ja jotakin mitä en muista enää. Eiköhän sitä saa kiloja karsittua tälläkin setupilla ja kahtelee sitten myöhemmin lisää.
orc biker
24.04.2016, 18.32
Kiitti vinkeistä. Pitää tässä joku ilta pyhittää juutuubivideoiden seuraamiselle ja asiaan perehtymiseen. Ongelma on ollut ettei ole kunnon kokonaiskuvaa mitenkä mikäkin säätö vaikuttaa vaikka "osaakin" jonkun ohjeen kanssa pelata. No tekemällähän sitä oppii.
Ei siinä oikeastaan tarvitse kuin tietää se, että kun kiivetään (fyysisesti) isommalle rattaalle, niin vaijeria pitää luonnollisesti kiristää. Ja pienemmälle, niin löysätä. Siinä vain laitetaan rajoitinruuvit paikalleen ja sitten sopiva vaijerin kireys. Kokeile tosiaan pyörittää siitä hanikasta, koska se on ihan sitä varten siinä. Monissa uusissa vaihtajissa ei sitä ns. barrel adjustmenttia siellä vaihtajan päässä enää edes ole, vaan ainoastaan siinä liipasimen päässä. Sillä se kireyden hienosäätö siis tehdään, vaikka kävisi koko säätöprosessin läpi. Eli ehkä ei tarvitse sinun edes suuremmin siihen vielä koskea.
Nojoo itse asiassa kattelin jo uusia tankoja ja stemmejä... Satulatolpankin voi joutua vaihtamaan kun on niin tapissa kun saa. Tilailin sitten vaan ajohanskat (kämmenongelmia helpottamaan) geelijutskilla, Iskari ja jalkapumppuu, korokepaloja tankoputkeen ja jotakin mitä en muista enää. Eiköhän sitä saa kiloja karsittua tälläkin setupilla ja kahtelee sitten myöhemmin lisää.
Minä otin setback-tolpan, kun minusta se suora vei ihan älyttömän eteen. Satulan kiiskot riittivät nipin napin, tai no, maksimista vedin jo selvästi ylitse, ja se ei tee hyvää kiskojen etupäässä. Muutenkin setback-tolppa on parempi, kun se vaimentaa paremmin tärinöitä. Kannattaa tutkia tuo mieleinen polven kohta ennen kuin tilaa pidempää. Minäkin otin samalla toki myös pidemmän, kun vakio oli siinä rajoilla.
En oo vielä päässyt säätämään vaihteita kun on flunssa ja vettä tullut kuin esterin peestä. Mutta tuossa ketjuja pestessä ja voidellessa huomasin pykäliä ketjuissa.
http://aijaa.com/O6c7vW
http://aijaa.com/qFRI3B
http://aijaa.com/ZnvWK8
Yksi kohta on tuommoinen jäykkä. Voi vääntää muotoon ja pysyy muodossa koko takapakan läpi. Koitin voidella oikein kunnolla sitä ja nitkutella jos vetreytys mutta ei. Taitaa mennä ketjunvaihtohommiks. :mad:
Boonuksena vielä video
http://aijaa.com/vcQuBW
orc biker
27.04.2016, 21.30
Sitä pitäisi taivutella varovasti vähän sivusuunnassa, että se notkistuu. Luulisi notkistuvan, jos se ei ole mitenkään vääntynyt. Youtubesta löytyy tuohonkin ohje. Tuohan se siinä pomppii ongelmia aiheuttaen. Mutta jos se ei hoidu, niin osta ketjunkatkaisin ja pikalenkki esim. Wipperman Connex 10-speed. Niille on käyttöä myöhemminkin. Se kootessa varmaan on jäänyt herkistämättä tai jotenkin se pinni on siinä huonosti. Korvaa sen huonon kohdan sillä pikaliittimellä.
Pistin viestiä aspaan. Lähettävät uuden ketjun. Pyysin myös ketjutyökalua koska mulla ei semmosta ole. Saa nähä napiseeko.
Eiköhän tuo oo vaan juntattu liian kireään. Pitää vielä kokeilla herkistellä jos sais sen eloon.
vihtis83
28.04.2016, 21.14
Tästä tuli muuten mieleeni että kun viime vuonna katselin Radonin pyöriä, oli heidän sivuillaan olevassa maasturin kuvassa jäykkä linkki ketjussa eli ehkä tuo on ominaisuus :)
^Haha. Tai sit mulla on just se pyörä! :cool:
Oli tullut viestiä, lähettävät ketjun johon ei tarvii ketjutyökalua. Joten enköhän mä tästä pikkuhiljaa pääse jo ajelemaankin. Tarkotus on kyll hommata nuo tärkeimmät työkalutkin ajan kanssa, mut just nyt ei pysty kun on muitakin rahareikiä. Toivottavasti on hyvä ketju, merkki on KMC, mallia en tiedä.
orc biker
29.04.2016, 19.01
Oli tullut viestiä, lähettävät ketjun johon ei tarvii ketjutyökalua. Joten enköhän mä tästä pikkuhiljaa pääse jo ajelemaankin.
Think again! Jos sinulla on Shimanon ketju, niin millä ajattelit katkaista sen? Mutta ei hätää, koska sinun pitäisi ostaa se työkalu myöhemminkin, eli raha ei mene hukkaan. Äläkä pihistele, vaan osta Park Tool CT-5. Tai vaihtoehtoisesti osta jokin monitoimityökalu, jossa on vastaava ja jota voi pitää mukana lenkeillä. Se ei taas ole niin kestävä, mutta jos jatkossa käyttää vain pikalinkkejä, niin tuskinpa sille kovin usein käyttöä löytyy, joten se kestänee tuon verran. Äläkä heitä hyvää ketjua pois. Kokeile ensin siitä uudesta ketjusta saamallasi pikalinkillä korvata se ongelmallinen tappi vanhasta ketjusta. Sitten sinulla on varaketju vaivan palkkana.
No vaikka rälläkällä jos ei pihdeillä ja ruuvarilla? Et vissiin lukenut mun poustia ollenkaan?
... Tarkotus on kyll hommata nuo tärkeimmät työkalutkin ajan kanssa, mut just nyt ei pysty kun on muitakin rahareikiä. Toivottavasti on hyvä ketju, merkki on KMC, mallia en tiedä.
Hommaan kyll työkalukitin(ja muuta sälää) ens tilistä mut siihen on aikaa. Ei ole pohjaton tili mulla ainakaan, vaikkei se ite työkalu nyt kallis oliskaan. Kiitti kuitenkin työkaluvinkistä ja en ajatellut heittää vanhaa ketjua pois.
E:Pistetään nyt vielä tähän vanha viisaus autoropaushommeleista: Paskoilla työkaluilla saat paskaa jälkeä.
Eli ei ole tarkoitus säästää työkaluissa. Kaikki ajallaan.
Ei nämä kovin hintavia ole: http://m.motonet.fi/fi/tuote/380902/Super-B-polkupyoran--ketjunkatkaisin
tuolla pärjää, varsinkin jos jatkossa siirtyy noihin pikalukkoihin. Suosittelen kyllä noita pikalukkoja, niin on ketjun huolto jatkossa paljon helpompaa!
orc biker
29.04.2016, 23.48
No vaikka rälläkällä jos ei pihdeillä ja ruuvarilla? Et vissiin lukenut mun poustia ollenkaan?
Viimeiset virkkeet menivät ohitse jostain syystä. En tiedä, mitä tapahtui. Mutta 15 € taitaa maksaa tuo Park Tool. Se vanha pitäisi katkaista siististi siitä huonosta nivelestä ketjutyökalulla pinni ulos työntäen siten, että siihen tulee tilalle ulkolinkiksi se pikaliitin. Ta-daa. Ketju on sitten tasan yhtä pitkä, mutta vain toimiva. Mutta ei tuota katkaisua voi oikein tehdä hajottamatta ketjua millään muulla kuin ketjutyökalulla työntämällä se pinni ulos. Tai jos se rälläkkä uppoaa siihen kuin kuumaan voihin, eikä väännä sitä, mutta pihdeillä tai ruuvarilla ei varmasti onnistu.
Hmm, no kai sitä voi ehkä hakea tommosen ketjutyökalun biltemasta. Oisko teillä laittaa kuvaa pikaliittimestä kun oon ihmetelly minkälainen se on? Jotenkin oon ajatellu että se on sama vetää se linkki poikki kun pikaliittimessä tulee uusi linkki?
Mitä mä googlasin ni jotain 12e ketjut tossa on joten ei se nyt niin paha rasti oo pistää niitä vaikka paskaks. Kuhan nyt sais ton pelittää sillee ettei tarvii hermoilla ja pääsis ajeleen. Rahaa siihen menee kuitenkin myöhemmin :)
orc biker
30.04.2016, 00.39
Oisko teillä laittaa kuvaa pikaliittimestä kun oon ihmetelly minkälainen se on? Jotenkin oon ajatellu että se on sama vetää se linkki poikki kun pikaliittimessä tulee uusi linkki?
Googleta vaikka Wippermann Connex. Linkin kytkeytyvät toisiinsa tapeilla. Voihan sen nyt vetää poikki keskeltä, jos onnistuu ketjua vääntämättä pilalle (voi olla aika hankalaa), mutta jossain vaiheessa täytyy puskea kuitenkin siitä ne pinnit irti, että saa pikaliittimen tilalle.
Tossa KMC:n Missing link, tämmönen tulee niiden ketjussa mukanakin
http://www.kmcchain.eu/connector-KMC_MissingLink_10R_Silver_reusable-mtb-10_speed
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160430/1cb91e5d10d188ea21f304306fb4d55c.jpg
SamiMerilohi
30.04.2016, 12.45
Itsekin olen ZR Teamia (29) katsellut. Pituus 188 cm, jalan mitta n. 85 cm. Koko varmaan 20"?
Onkai sulla pakko olla pitempi jalka kun oot muuten nuin pitkä. Näin mututuntumalla suosittelisin 20". Oot kuitenkin 10cm pitempi kuin minä ja mulle suositukset anto 19". Toi 18" on tosiaan about kaikki säädöt tapissa (penkin syvyys&korkeus).
Olivat näköjään laittaneet liikkeessä spacerin (2cm) tankoonkin. Mähän tilasin niitä lisää et saan rattia ylemmäs ja perjantaina pitäs olla ketjutkin postissa, niin jokohan sitä kohta pääsis ajeleenkin.
orc biker
04.05.2016, 21.41
Olivat näköjään laittaneet liikkeessä spacerin (2cm) tankoonkin. Mähän tilasin niitä lisää et saan rattia ylemmäs ja perjantaina pitäs olla ketjutkin postissa, niin jokohan sitä kohta pääsis ajeleenkin.
Et saa spacereilla ylemmäs. Siinä on juuri oikea määrä tietyn mittaiselle haarukan putkelle. Sinä voit vain vaihdella niiden paikkaa stemmin kiinnityksen ylä- tai alapuolilla, mutta et lisätä ainakaan montaa milliä (turvallisesti). Sinä tarvitset joko suuremmalla kulmalla olevan tangon tai stemmin, niin sitten nousee ohjaus.
SamiMerilohi
05.05.2016, 10.18
Onkai sulla pakko olla pitempi jalka kun oot muuten nuin pitkä. Näin mututuntumalla suosittelisin 20". Oot kuitenkin 10cm pitempi kuin minä ja mulle suositukset anto 19". Toi 18" on tosiaan about kaikki säädöt tapissa (penkin syvyys&korkeus).
Niinhän sitä kuvittelisi. :D
Jalat on suhteessa aika lyhyet (esim. farkuista menee 32" pituus) ja selkä pitkä. Mullekin tuo Bike-Discountin jalan mittaan pohjautuva laskuri antoi tulokseksi 19", mutta pituustaulukon mukaan olisin siellä 20" runkokoon pituushaarukan yläpäässä. Mutta joo, eiköhän tuo 20" ole kuitenkin se oikea ratkaisu. Pelkään että 18" jää vähän lyhyeksi. Kiitti vastauksesta!
Malamuutti
05.05.2016, 10.47
Hmm, no kai sitä voi ehkä hakea tommosen ketjutyökalun biltemasta.
Vähän myöhässä tämä vastaus, mutta oma kokemus Biltsun ketjunkatkaisimesta on aika huono... Sain sillä yhden tapin irti ja sen jälkeen korkkasivat kierteet. Se ensimmäinenkin tuntui olevan pirun tiukassa, ei kyllä olisi ollut mitään mahdollisuuksia saada paikallaan olevaan ketjuun sillä uutta tappia kiinnitettyä. Susi mikä susi. Urheiluliikkeestä sitten kunnollinen ketjunkatkaisin ja oho, näinkös helppoa tämä olikin.
orc biker
05.05.2016, 10.59
Sain sillä yhden tapin irti ja sen jälkeen korkkasivat kierteet.
Tuo vaivaa noita halpoja. Niissä on isot kierteet, joten se terä lingertää isossa kaaressa ja siten menee vinoon ja ei kestä.
----
Yksi juttu vielä noista uusista ketjusta, niin nehän pitää lyhentää, joten siihen tarvitsee väkisinkin ketjun katkaisijan, vaikka miten tulisi uusi ketju pikalinkulla. Ja samoin myöhemmin aina vaihtaessa pitää lyhentää, joten se on aika hyödyllinen työkalu olla olemassa.
orc biker
05.05.2016, 11.01
Jalat on suhteessa aika lyhyet (esim. farkuista menee 32" pituus) ja selkä pitkä. Mullekin tuo Bike-Discountin jalan mittaan pohjautuva laskuri antoi tulokseksi 19", mutta pituustaulukon mukaan olisin siellä 20" runkokoon pituushaarukan yläpäässä. Mutta joo, eiköhän tuo 20" ole kuitenkin se oikea ratkaisu. Pelkään että 18" jää vähän lyhyeksi. Kiitti vastauksesta!
Jos tuo jalan pituus on oikein, niin 20" on sopiva. Luultavasti olisi muutenkin tuon mittaiselle. On hyvä olla taulukon yläpäässä, niin pyörä on silloin sopivampi. Ei haittaa, jos satulatolppa on tapissaan, niitähän saa pidempiäkin. Pieni pyörä on helpompi käsitellä.
SamiMerilohi
05.05.2016, 11.17
En meinannut aluksi itsekään uskoa, mutta se on nyt kolmeen kertaan mitattu, joten uskottava on!
Ketjunkatkaisijoista: sähläsin itse muutaman vuoden noiden halpojen kanssa, enkä suosittele kenellekään. Suoraan vaan Park Toolin vehje kehiin, niin ei tarvi kiroilla. Park Toolin CT-5 on hyvä kompakti ketjunkatkaisija, ja pitäisi löytyä n. 20 eurolla. On joka euron arvoinen.
orc biker
05.05.2016, 12.02
CT-5 on tosi hyvä. Ei siitä ison verstaan työkaluksi ole, kun siitä on aika hankala vääntää riittävästi voimaa, kun se on niin pieni. Mutta satunnaiseen eli normaalin kotimekaanikon hommiin se riittää. Vasta taas katkaisin pari ketjua, ja edelleen pinni on ihan suora ja kierteet kunnossa. Olen omistanut sen jo varmaan 5 vuotta.
Vähän myöhässä tämä vastaus, mutta oma kokemus Biltsun ketjunkatkaisimesta on aika huono... Sain sillä yhden tapin irti ja sen jälkeen korkkasivat kierteet. Se ensimmäinenkin tuntui olevan pirun tiukassa, ei kyllä olisi ollut mitään mahdollisuuksia saada paikallaan olevaan ketjuun sillä uutta tappia kiinnitettyä. Susi mikä susi. Urheiluliikkeestä sitten kunnollinen ketjunkatkaisin ja oho, näinkös helppoa tämä olikin.
Paskahan tämäkin oli. Ei jotenkin sopinut "jako" tuohon tulkkiin, eli ketjua ei saanut jämerästi kiinni. Nooh sain kuitenkin murjottua ketjun ehjänä auki. Ostellaan sitten ensi tilissä kunnon työkalua.
Yksi juttu vielä noista uusista ketjusta, niin nehän pitää lyhentää, joten siihen tarvitsee väkisinkin ketjun katkaisijan, vaikka miten tulisi uusi ketju pikalinkulla. Ja samoin myöhemmin aina vaihtaessa pitää lyhentää, joten se on aika hyödyllinen työkalu olla olemassa.
Kaks linkkiä pitempi oli tuo uusi ketju. Bilteman työkalu meni jo mutkalle näillä kahella linkin irrotuksella, eli ei voi varmaan suositella kenellekkään. Hirmu kätevä systeemi tuo pikalinkki. Helppo pestä ketjut myöhemmin ku napauttaa auki vain.
Hirveetä mönjää tuo Muc-Offin ceramic lube c3. Ei voi olla hyvää tavaraa kun möhnää niin paljon. Mitäs öljyä suosittelisitte maasto-ajoon? Motorex oli ainakin kakkosena jossain testissä.
Kohta ajeleen.:)
Kaikki vaihteet pelaa nyt niinkuin pitää ja muutenkin tuntuu mahtavalle ajella. Se oli tuo jäykkä linkki mikä kanitti. Nyt on takana jo 50km edellisestä poustista (15km maasto ja 35km asfaltti). Kiitti kaikille avusta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.