PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörä kaupunkiympäristöön?

SimoF
13.04.2016, 14.52
Hei!

Uutta pyörää katsellut enkä ole perillä mikä olisi hyvä ja mikä ei, joten ajattelin jos fillarifoorumista tulisi hyviä ehdotuksia. Enimmäkseen ihan kaupunkiajoa asfaltilla enkä ajele pyörällä talvisin. Matkat pyörivät 1-8km välillä, esim. töihin on vain vähän reilut 3km. Olen katsellut 7-8 vaihteisia "citypyöriä" mutta minulla ei ole mitään käsitystä missä merkissä ja mallissa olisi hintalaatusuhde kohdillaan. Asun Oulussa, olen 176/80. Tekeekö esim. tällaisella mitään? https://www.verkkokauppa.com/fi/product/62849/ggqsv/Winora-Alan-8-v-kaupunkipyora-56-cm

Kriteerejä:
-Hintalaatusuhde (olen ajatellut 550-800e voisi olla hintaluokka)
-Mahdollisimman huoltovapaa, kestävä
-Mukava/kevyt polkea
Tärkeimmät taisi olla siinä.

Kiitos etukäteen hyville ehdotuksilla, terveisin Simo

sakkeJKL
13.04.2016, 15.23
mites oletko tutustunut polen city pyöriin? mennään lähellä tuota budjetin ylärajaa mutta ainakin laatupelejä ja jos et asu jyväskylässä niin ei ihan joka kulmalla tule vastaan.

SimoF
13.04.2016, 15.36
En ole kuullutkaan, pitääpä tutustua. Pole.fi näköjään, kannattaako muualta katsoa?

TERU
13.04.2016, 16.52
Winora ihan mukavan näköinen, toki tuolla ajaa, oikea koko olisi 52 ja sitä joutuu odottamaan. Oulussa on monia hyviä pyöräliikkeitä, saa koeajaakin pyörän. Tarkkana vaan ettei osta liian suurta.

SimoF
13.04.2016, 17.14
En ajatellut kokoa kun laitoin tuon verkkokaupan linkin. Enemmänkin kyselisin merkkien ja mallien laaduista, joista ei ole mitään tietoja itselläni.
Mutta ihan hyvä pointti olisi käydä koeajeleen pyöriä.

Serpico
14.04.2016, 01.27
mites oletko tutustunut polen city pyöriin?

Polen citypyörät on hemmetin rumia. En ole rumempia citypyöriä nähnytkään kuin nuo Pole:n fillarit. Tuo linkattu Winora on vaan noin miljoona kertaa paremman näköinen kuin mitä Polen citypyörät.

Kugelschreiber
14.04.2016, 09.59
Polen citypyörät on hemmetin rumia. En ole rumempia citypyöriä nähnytkään kuin nuo Pole:n fillarit. Tuo linkattu Winora on vaan noin miljoona kertaa paremman näköinen kuin mitä Polen citypyörät.

Pyörä joka näyttää kivalta ympäristössä kun itse imailee lattea kahvilassa -lanka ----->

Äkkiseltään näyttää siltä että esim. Polessa olis enemmän pyörää rahan vastineeksi kuin Nexux-8 -vaihteistolla ja XLC:n osilla varustetussa Winorassa.

Ulkorengas
14.04.2016, 12.03
Jälleen kerran viittaan hiljattain Tekniikan Maailmassa olleeseen 750 euron hybridivertailuun. Sen lukemalla saa jonkinlaisen käsityksen siitä, millaisia vaihtoehtoja markkinoilla on ja mihin kannattaa omaa pyörää valitessaan kiinnittää huomiota.

Itse tuollaiseen ajoon ottaisin krossarin tai vastaavan (cc, gg, adventure tai mitä nimiä markkinointi näille onkaan keksinyt), koska 8 km sujuvia väyliä pitkin on jo matka, jossa hyvästä pyörästä on iloa. Eihän kaupunkipyörällä pelkästään ajeta hitaasti ydinkeskustassa. Toki suoratankoinen on aavistuksen näppärämpi käsiteltävä keskustassa, mutta mielestäni käyräsarvinen on riittävän hyvä etenkin kesällä. Mutta hyvää krossaria ei tuolla budjetilla saa ellei erikoisen hyvää tarjousta löydä (epätodennäköistä), joten jäykkäkeulainen hybridi olisi noilla reunaehdoilla minun valintani. Varmistaa vain, että pyörässä on kiinnityspaikat varusteille (lokarit, tarakka) ja että lokareiden alle mahtuu tarvittaessa vähintään n. 42 mm nastarenkaat (35 mm minimi) ja että pyörän ajettavuus on tasapainoista. Vaikka nyt ei ole ajatuksena ajaa talvella, hyvän pyörän makuun päästyään mieli saattaa muuttua syksyllä ja silloin harmittaa pyörää tällaisen asian takia vaihtaa. Samasta syystä levyjarrut on hyvä asia, vaikka laadukkailla vannejarruilla muuten pärjäisikin. Talvikäytön vaatimuksista ei ole kesällä mitään haittaa, päinvastoin.

Merkki- ja mallikohtaista suosotusta en anna, kun en ole tämän hetken hybriditarjontaan niin hyvin perehtynyt. Hinta/laatusuhde määräytyy suurelta osin osien mukaan ja siksi kannattaa selvittää itselleen etenkin jarrujen ja voimansiirron osien paremmuusjärjestys. Kunhan huomioit kaikki osat, ei pelkästään takavaihtajan mallin millä myyjät usein pyöriänsä kehuu. Kiekkojen ja rungon sekä muiden osalta jää paljon arvailujen varaan, mutta jos pyörä tuntuu koeajolla hyvältä ja hinta (myyjän antama tarjous varusteet huomioiden, unohda hintalappu) kilpailukykyiseltä, ollaan aika lähellä valintaa. Lopulliseen päätökseen hiukan tunnetta mukaan, niin eiköhän se suunnilleen kohdilleen osu.