Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross aloittelijalle
Näin kevään tullessa on fillarikuume alkanut. Aikalailla nyyppä olen näissä hommissa joten hankintavinkkejä tarvittaisiin. Pyörän käyttötarkoitus olisi 70% maantiellä ja loput sorateillä. Budjetti max 1000€. Kuskin mitta 193cm/88 inseam.
Kävin tuossa paikallisessa pyöräkaupan muuttomyynnissä katselemassa ja myyjä löysikin yhden meridan cyclon (malli taisi olla 3D), levyjarrut, tiagra osat, mahtuu talvirenkaat ja 61cm runko. - 30% lapulla hintaa jäisi 830€. Ainoastaan jäi mietityttään kun on kuiten muutaman vuoden vanha malli ja voiko tuo 61 runko olla jo liiankin iso.
Feltiltä löytyisi myös alta tonnin lähikaupasta malleja F85X ja F95X.
Tuleeko muita vaihtoehtoja budjettiin kellään mieleen? Oulu-Rovaniemi väliltä
Ainakin meridan laskuri suosittaa 58cm kokoa ja tuo on varmaan 3-4 cm pidempi
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Suvalalta pitäisi löytyä Cannondalen cycloja, tosin ampuu budjetti yli mutta kyllä luulis että hieman viilaisivat hintaa.
Käytettyjäkin olisi muutama vaihtoehto lähialueilla mutta tuo runkokoko on itelle niin hukassa... Miten tuollaisesta muutaman vuoden ikäisestä pyörästä osaa valita oikean koon, kun laskureitakaan ei tahdo löytyä? Kiikarissa olisi trek (56), felt (57) ja focus (58).
Kivijalatkin lähistöllä suosittelevat yleensä sitä kokoa mikä nyt varastosta löytyy
Jos budjetti on rajallinen ja haluaa hyvän menopelin ei kannata asioida kivijalkaliikkeessä, ainakaan näin keväällä. Riski on suuri, että saa huonon menopelin (lue: Tiagran osat 1000 euron pyörässä, mekaaniset levarit, surkeat kiekot, ym, ym.)
Miten sen nyt ottaa. Hyviä käyttökokemuksia on tullut sekä Tiagrasta, mekaanisista levareista että surkeista kiekoistakin.
Oikea koko, ajoasennon sovitus, mieluinen runko, asiallinen puhtaanapito ja pienet säädöt. Siinä mielestäni hyvän käyttökokemuksen tärkeimmät peruspalikat.
Kahvupaussi
22.04.2016, 17.11
Jos budjetti on rajallinen ja haluaa hyvän menopelin ei kannata asioida kivijalkaliikkeessä, ainakaan näin keväällä. Riski on suuri, että saa huonon menopelin (lue: Tiagran osat 1000 euron pyörässä, mekaaniset levarit, surkeat kiekot, ym, ym.)
Ööh, mulla oli Tiagran vaihteet (2x9), ajoin niillä 7500 km, toimi moitteettomasti, eikä tarvinnut säätöihin koskea.
Ööh, mulla oli Tiagran vaihteet (2x9), ajoin niillä 7500 km, toimi moitteettomasti, eikä tarvinnut säätöihin koskea.
Väärin harrastettu.
30 hampainen
22.04.2016, 17.23
Tiagrahan lisäksi uudistui täydellisesti.
http://road.cc/content/review/182657-shimano-tiagra-4700-groupset
Kyllä mulle kelpaisi.
noniinno
22.04.2016, 17.28
Sorakin toimii kuin kello, ainoa häiritsevä asia on ne pyykkinarut.
pyöräsimo
22.04.2016, 17.32
Täällä on pähkäilty kuumeisesti a) mikä cyclocrossi? ja b) pitäisikö olla 105 vai riittääkö Tiagra? Olen ihan aloittelija, jolla kokemusta on muutaman sata kilometriä Genesiksen CdA20-pyörästä (Sram X7 1x10), josta hätäpäissäni menin luopumaan, mikä nyt vähän kismittää.
No, nyt on testattu Cannondalen Caadx Tiagraa - tuntui vaihteisto niin jämäkältä, että alan olla sitä mieltä, että Tiagra riittää. Varsinkin, kun liikkeeseen tuli samaan aikaan kokemuksiaan kertomaan vanhempi konkari, joka oli omalla Tiagra-versiollaan ajanut yli 50000 (toki ketjuja ja rattaita vaihdettu) ilmeisen tyytyväisenä. Caadx:n ajoasento vain tuntui minulle vähän turhan sporttiselta - aloittelijan arkuutta - mutta siihen varmaan tottuisi. Vielä on tarkoitus GT Graden Tiagra-versio koeajaa ja sitten ehkä jo päätöksentekoa, mikä lähtee matkaan.
Minulla samanlainen tarve ja suurinpiirtein sama budjetti. Mitä mieltä noista vaihtoehdoista?
Cube:
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-white-n-red-475646/wg_id-40
White XXL:stä:
https://www.xxl.fi/white-white-cx-pro-16-cyclocross-pyora/p/1118213_1_style
Oma näkökulmani tähän on se, että jos cx-pyörä/maantiepyörä maksaa sanotaan 800 euroa niin sitten on OK, että on jotkut tusinakiekot ja joku (edullinen) osasarja. Kyllä niillä pärjää, varmasti. Mutta jos pyörä maksaa sen 1500 euroa, tai jopa enemmän, niin siiten siinä ei saisi olla mitkä vaan kiekot ja mikä vaan osasarja. Minulle on pariin otteeseen kivijalkaliikkeen myyjä todennut että 1,500-2,000 euron pyörässä on tusinakiekot mutta se ei haittaa, sillä ne voi myöhemmin vaihtaa parempiin. Se ei kuulemma ole ongelma kunhan runkokoko on oikein. Tässä hän on kyllä oikeassa mutta mysteeriksi jää, että miksi asiakas alun perin haluaisi tusinakiekot.
Oma näkökulmani tähän on se, että jos cx-pyörä/maantiepyörä maksaa sanotaan 800 euroa niin sitten on OK, että on jotkut tusinakiekot ja joku (edullinen) osasarja. Kyllä niillä pärjää, varmasti. Mutta jos pyörä maksaa sen 1500 euroa, tai jopa enemmän, niin siiten siinä ei saisi olla mitkä vaan kiekot ja mikä vaan osasarja. Minulle on pariin otteeseen kivijalkaliikkeen myyjä todennut että 1,500-2,000 euron pyörässä on tusinakiekot mutta se ei haittaa, sillä ne voi myöhemmin vaihtaa parempiin. Se ei kuulemma ole ongelma kunhan runkokoko on oikein. Tässä hän on kyllä oikeassa mutta mysteeriksi jää, että miksi asiakas alun perin haluaisi tusinakiekot.
No, ymmärrän kauppiaan tarkoituksen.
Jos olisin itse nyt hankkimassa tuon hintaluokan pyörää, niin sijoittaisin rahani haluamaani kuiturunkoon, seuraavana osasarja ja vasta viimeisenä kiekot, koska tiedän etten voi saada 2000e hinnalla kaikkea.
Mieluummin speksailen rauhassa laadukkaan ja kalliin kiekkosetin, kuin ostan heti halvemman rungon kalliilla osilla.
seppo_taalasmaa
23.04.2016, 00.17
Minulla samanlainen tarve ja suurinpiirtein sama budjetti. Mitä mieltä noista vaihtoehdoista?
Cube:
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-white-n-red-475646/wg_id-40
White XXL:stä:
https://www.xxl.fi/white-white-cx-pro-16-cyclocross-pyora/p/1118213_1_style
Eikö tuo nyt ole itsestään selvä, että cube. Jos tuon whiten saisi vaikka 750€ niin olisi aika tasoissa, mutta cuben 105 osasarja ja vaan parempi kokonaisuus on aika selkeä.
Ok, sorry Seppo tyhmät kyssärit, mutta ei oikein ole vielä täysin selvää, mitkä osat on parempia kuin toiset. Yritän laittaa hankalamman :)
Mites tämä verrattuna tuohon edelliseen Cubeen? Olisiko melko tasoissa?
http://www.salden.nl/en/bikes-and-frames/cyclocross/cyclocross-bikes/ridley-x-ride-disc-105-11sp-2016.html
Ja kannattaako tästä maksaa 500euroa enemmän? Tässä käsittääkseni selvästi paremmat osat? Hydrauliset jarrut + ultegra... Onkohan tässä "tusinakiekot" ( DT Swiss Spline R25 DB) :)
http://www.salden.nl/en/bikes-and-frames/cyclocross/cyclocross-bikes/ridley-x-ride-disc-ultegra-mix-11sp-2016.html
Kävin testaamassa trekin crossrip comp kun oli alessa 999€. 61cm runko oli myyjän mielestä sopiva ja 58cm liian pieni. Kyllähän tuo hyvältä vaikutti, mitä nyt perse ja kulkuset tuli kipeäksi jo pikku lenkistä (huono penkki?).
Mitä viisaammat kyseisestä fillarista mieltä? http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t--kaupunkipy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t--arki-kaupungissa/crossrip/crossrip-comp/p/1374000-2016
Kuiten levyjarrut, hiilarikeula, 105 osat jne. Tosin ihmetyttää miten netissä lukee pyörän spekseissä että claris. Myyjä kyllä väitti 105 ja niin kyllä takavaihtajassakin luki.
Näin kevään tullessa on fillarikuume alkanut. Aikalailla nyyppä olen näissä hommissa joten hankintavinkkejä tarvittaisiin. Pyörän käyttötarkoitus olisi 70% maantiellä ja loput sorateillä. Budjetti max 1000€. Kuskin mitta 193cm/88 inseam.
Kävin tuossa paikallisessa pyöräkaupan muuttomyynnissä katselemassa ja myyjä löysikin yhden meridan cyclon (malli taisi olla 3D), levyjarrut, tiagra osat, mahtuu talvirenkaat ja 61cm runko. - 30% lapulla hintaa jäisi 830€. Ainoastaan jäi mietityttään kun on kuiten muutaman vuoden vanha malli ja voiko tuo 61 runko olla jo liiankin iso.
Feltiltä löytyisi myös alta tonnin lähikaupasta malleja F85X ja F95X.
Tuleeko muita vaihtoehtoja budjettiin kellään mieleen? Oulu-Rovaniemi väliltä
Kävin testaamassa trekin crossrip comp kun oli alessa 999€. 61cm runko oli myyjän mielestä sopiva ja 58cm liian pieni. Kyllähän tuo hyvältä vaikutti, mitä nyt perse ja kulkuset tuli kipeäksi jo pikku lenkistä (huono penkki?).
Mitä viisaammat kyseisestä fillarista mieltä? http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t--kaupunkipy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t--arki-kaupungissa/crossrip/crossrip-comp/p/1374000-2016
Kuiten levyjarrut, hiilarikeula, 105 osat jne. Tosin ihmetyttää miten netissä lukee pyörän spekseissä että claris. Myyjä kyllä väitti 105 ja niin kyllä takavaihtajassakin luki.
61 on Sulle oikea koko. Osasarja voi olla sekoitus, kannattaa tarkistaa myös muut osat takavaihtajan lisäksi.
Kommuutteri
24.04.2016, 09.19
Mites tämä verrattuna tuohon edelliseen Cubeen? Olisiko melko tasoissa?
http://www.salden.nl/en/bikes-and-frames/cyclocross/cyclocross-bikes/ridley-x-ride-disc-105-11sp-2016.html
Ja kannattaako tästä maksaa 500euroa enemmän? Tässä käsittääkseni selvästi paremmat osat? Hydrauliset jarrut + ultegra... Onkohan tässä "tusinakiekot" ( DT Swiss Spline R25 DB) :)
http://www.salden.nl/en/bikes-and-frames/cyclocross/cyclocross-bikes/ridley-x-ride-disc-ultegra-mix-11sp-2016.html
Nämä erinomaiset Ridleyt saisi kyllä nyt hyvään hintaan. X-ridet on käsittääkseni aika kireitä kisaamiseen suunnattuja vehkeitä. Niissä ei taida olla kiinnikkeitä esim loksuille jos niitä kaipaa. Koon valinnassa kannattaa olla tarkka, ovat suht. korkeita.
Kyllähän tuo hyvältä vaikutti, mitä nyt perse ja kulkuset tuli kipeäksi jo pikku lenkistä (huono penkki?).
Tottumattomuus, väärä ajoasento, epäsopiva satula.. kropan painon pitäisi olla hyvin pitkälti istuinluiden varassa. Helyissä ei kyllä pitäisi tuntua.
pyöräsimo
03.05.2016, 00.00
Täällä on pähkäilty kuumeisesti a) mikä cyclocrossi? ja b) pitäisikö olla 105 vai riittääkö Tiagra? Olen ihan aloittelija, jolla kokemusta on muutaman sata kilometriä Genesiksen CdA20-pyörästä (Sram X7 1x10), josta hätäpäissäni menin luopumaan, mikä nyt vähän kismittää.
No, nyt on testattu Cannondalen Caadx Tiagraa - tuntui vaihteisto niin jämäkältä, että alan olla sitä mieltä, että Tiagra riittää. Varsinkin, kun liikkeeseen tuli samaan aikaan kokemuksiaan kertomaan vanhempi konkari, joka oli omalla Tiagra-versiollaan ajanut yli 50000 (toki ketjuja ja rattaita vaihdettu) ilmeisen tyytyväisenä. Caadx:n ajoasento vain tuntui minulle vähän turhan sporttiselta - aloittelijan arkuutta - mutta siihen varmaan tottuisi. Vielä on tarkoitus GT Graden Tiagra-versio koeajaa ja sitten ehkä jo päätöksentekoa, mikä lähtee matkaan.
Tänään pääsin koeajolle molemmilla, Cännärillä ja GT:llä ja molemmat vaikuttivat hyviltä. GT lähti lopulta matkaan osittain leppoisamman asennon, tangon ja hinnan perusteella. Eka lenkura heitetty ja hyvältä vaikuttaa.
Parinviikon aikana tuli 6 eri cycloa kokeiltua ja kotia lähti ylivuotinen meridan 5D ultegran osilla 1400€ hinnalla ja mukaan kiinteät lokarit, mittari ym pientä. Melkein samaan hintaan olisi caadx:n saanut 105 osilla mutta merida vain tuntui sopivammalta. Vieläki vain harmittelee että olikohan nyt oikea valinta 😁
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.