PDA

Näytä tavallinen näkymä : Käsijarrun vaihto toiselle puolelle?



Rillinki
11.04.2016, 20.04
Anteeksi tietämättömyyteni, en ole varsinainen pyöräharrastaja, työmatkapyöräilijä vainen ja pyöräkään ei hifistelijän päätä varmasti huimaa. Pidemmällä tähtäimellä haaveissa on Kona Coco, mutta ensi hätään sain äärettömän halvalla upouuden Vievin 7-v. Suvituulen (täydellä hinnalla en olisi toki ostanut, silloin olisi vain satanen eroa tuohon Cocoon). Pyörässä on käsi- ja jalkajarru (jonka järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta ei nyt lähdetä siihen). Vaan en tajunnut etukäteen, että etujarrun (vannejarru) kahva on väärällä puolella - eli vasemmalla. Tämä on paljon tehottomampaa ja oikeakätiselle huonompi käyttää kuin oikealla oleva käsijarrukahva, jollainen minulla on viimeiset 10 vuotta palvelleessa sykkelissä ollut.

Oman järkeni mukaan käsijarrukahvan vaihtaminen vasemmalta oikealle ei pitäisi olla kovinkaan monimutkainen operaatio - olenko väärässä? Tämäkin saattaa olla tyhmä kysymys, mutta käykö peräti sama kahva, ylös-alaisin asennettuna?

Kiitos, jos joku viitsii auttaa aloittelijaa!

TERU
11.04.2016, 20.43
Ei tuu sillä kahvalla mukavan näköistä hommasta. Toisakseen oikea käsi on niin voimakas, että voi tulla vaara lukkojarrutuksessa lentää tangon yli. Suosittelisin jättämään ennalleen ja opetteleen tykkäämään siitä.

Helppo homma sinänsä, jos täytyy toteuttaa, kripit irti mietoa saippuvavettä käyttäen, raotus reunasta vaikkapa meisselillä ja nestettä vähän ja mutjuttaa gripit irti, kahvan ruuvi auki ja siirto oikealle puolelle, kahvan ruuvi kiinni ja gripit takaisin. Koskaan mikään mee käytännössä niin helposti kuin luulis.

orc biker
11.04.2016, 22.25
Helpointa on totutella siihen uuteen. Mitähän siihen menisi? Viikon ajojen jälkeen ei varmaan enää osaa vanhaa kaivata. Muistaa vain alussa ottaa vähän varovammin. Onpahan sitten valmis siihen seuraavaankin pyörään, koska noin perin ne Suomessa ja monessa muussakin maassa myytävissä menevät. Mutta toki voihan sen asentaa ylösalaisin. Gripeissä ei varmaan ole lukitusruuveja, joten takaisin laittaessa hiuslakkaa löytynee monesta taloudesta. Extra Strongia vain sisälle ennen kuin laittaa takaisin, niin liukuu helpommin, eikä ala pyöriä käsissä jälkeenpäin.

Rillinki
11.04.2016, 22.30
Kiitos vastauksesta! Kenties on sitten vain opeteltava käyttämään tuota vasemmalla. Oppiihan sen siinä missä muutenkin erilaisen pyörän tavoille. Sinänsä lukkojarrutusta en montaa kertaa kymmenen vuoden aikana ole edellisellä jalkajarru + käsijarru oikealla -yhdistelmällä saanut aikaiseksi, koin sen näppäräksi käyttää. Ajan vilkkaissa paikoissa ja risteyksissä mielummin rauhallisesti, mutta toki uudella pyörällä pääsee jo huomattavasti edellistä raskastekoista Tunturia vauhdikkaammin, joten kenties kahva on ihan hyvä näin.

En kysyessäni edes tajunnut, että paitsi kahvan siirtäminen, tulisi eteen myös sen sovittaminen samaan kahvaan vaihtajan kanssa, eikä sellaiseen taida löytyä rahkeita.

perttime
12.04.2016, 11.42
Se, millä puolella jarrukahvat on, on makuasia ja kulttuurikysymys. Useimmilla foorumilaisilla on etujarru vasemmalla ja takajarru oikealla. Esim Briteillä tuppaa olemaan toisin päin.
Jos vaihtoon ryhtyy, tuppien irti saaaminen voi olla vaikein rasti. Muu hoituu sopivilla ruuviavaimilla. Ja se jarrukahva voi olla hullun näköinen "nurinpäin" - tai voi olla olemattakin.

Rillinki
12.04.2016, 14.53
Juu en taida nyt pränikkää pyörää alkaa räpläämään, tupit tuntuvat olevan tiukassa. Jännä juttu, en ollut koskaan asiaa ajatellut, koska taloudessa on ennestään omani lisäksi toinenkin Tunturi, ja molemmissa on etujarru oikealla (+ jalkajarru). Peräisin eri vuosikymmeniltä. Tuotekuvien perusteella näyttää Tunturikin nykyään kuitenkin asentavan etujarrunsa vasemmalle.

Eiköhän tuohon totu!

paaton
12.04.2016, 18.12
Tupit lähtevät ja menevät paikalleen helpoiten paineilmalla. Paineilmapistooli vaan tupin väliin ja kevyt puhallus. Useilla huoltoasemilla on paineilmaletku ja pistoolin saa pyytämällä, jos sellaista ei ole.

Itse tuon vaihtaisin. Etujarrun kuuluu olla oikealla kaikissa kaksipyöräisissä.

seikkailijasetä
12.04.2016, 22.29
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Jarrut/Jarrukahva-luistamaton-2000019323/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Jarrut/Jarrukahva-2000019324/

haet noista jommat kummat,hyödynnät vain sen oikean kahvan ja toinen kaappiin.ei tule kalliiksi.

tupit saa irti kun tunget ruuvimeisselin tms. sinne sisään,crc pullon pilli meisselin rinnalle sisään ja ruuttaa kunnolla.pilli ja meisseli pois niin pitäisi tupin alkaa pyörimään ja luistaa ulos,ellei,niin toistaa eri puolille tuppia.näin itse irrotin omani ehjänä.

Läskimasa
12.04.2016, 23.48
Itse tuon vaihtaisin. Etujarrun kuuluu olla oikealla kaikissa kaksipyöräisissä.
Nyt ollaan paatonin kanssa samoilla linjoilla, etujarru oikeelle vaikka kui olis "väärällä" puolen valtaväestön mielestä.

Viime kesän ajelin toisteppäin reilut 500 km eikä siihen vaan tottunu. Salsaan vaihtelin sit etusen oikeelle, oli niin helppookin noihin BB7:ihin, nuo Avidin kahvatkin kävis puolelta toiselle semmosenaan jos tarvetta olis vain yhdellä pelata.

Mazza
13.04.2016, 08.10
Katsohan, täällä on muitakin samanmielisiä. Kun on puoli elämää ajanut moottoroiduilla kakspyöräsillä, niin ainoastaan heikkoja vannejarruja tohtii pitää toisinpäin. Selkärangassa on se, että etujarru on oikealla, niin joku päivä sitä on paniikkitilanteessa turvallaan tai niskat nurin, jos itselle nurinkurisella ratkaisulla ajelee.

Bässi
13.04.2016, 09.09
Aivan sama kummalla puolella se jarru on. Tai siis taitaa olla ihan kuskista kiinni.
ajelin yhet Kisat peräkkäin vanhalla ja uudella pyörällä. vanhassa vekslataan oikealla jalalla vaihteita ja uudessa vasemmalla. Ei mitään ongelmia vaikka näiden välissä oli vain muutama tunti.

orc biker
13.04.2016, 12.58
Ei ole moottoripyörää, ja miellän, että vasen käsi on edessä johtuen varmaankin jo leftin mailaotteesta, joten haluan etujarrun olevan vasemmassa kädessä.

Smo
13.04.2016, 13.16
Katsohan, täällä on muitakin samanmielisiä. Kun on puoli elämää ajanut moottoroiduilla kakspyöräsillä, niin ainoastaan heikkoja vannejarruja tohtii pitää toisinpäin. Selkärangassa on se, että etujarru on oikealla, niin joku päivä sitä on paniikkitilanteessa turvallaan tai niskat nurin, jos itselle nurinkurisella ratkaisulla ajelee.

Näinpä, sain kirppikseltä teräsmaasturin lukkiksilla jossa oli kahvat väärinpäin, jännä oli talvella ajella kesärenkailla kun ei ole aikoihin ajellut lukoilla ja selkärangasta jarruttaa eturenkaalla :D .. no ei tullut lippoja mutta varsinkin maastossa pääsi unohtumaan jarrujen järjestys :seko: