PDA

Näytä tavallinen näkymä : Millainen pyörä pururadoille pienikokoiselle kuskille?

Elssa
10.04.2016, 20.33
Olen nyt vuoden pähkäillyt kunnollisen pyörän hankkimista, mutta totesin jotta apu olis tarpeen.

Pyörä tarttis saada pienelle naisihmiselle, 152cm pituutta, 70cm on jalan sisäpituus. Aikuisiällä olen omistanut ainoastaan 2 mummiskaa, ajoasentohan niissä on ihan loistavan letkeä. Joskus teininä oli jokin hobbyhall-maasturi, enkä tykännyt siitä tippaakaan, joskin siitä on aikaa jo lähemmäs parikymmentä vuotta.

Käyttötarkoitus olisi pyörälenkit koiran kanssa kuntoradoilla, myös metsäpoluilla, muttei nyt kuitenkaan mitään mättäitten yli ajelua ihan kuitenkaan. Ehkä myös vähän sellaiselle pehmeämmällekkin hiekkatielle saatan joskus eksyä, tietty myös ihan asvaltillakin ajelen. Lenkit jotain 10-30 kilometriä enimmäkseen, Nopiaa pitäs päässä, enkä tykkää kovin sellaisesta kumaraisesta ajoasennosta, kun niillä mummopyörillä olen tykännyt ajella. Lokasuojathan ois kivat saada. Onkohan noilla miesten ja naisten malleilla paljonkin eroja? Toki menen liikkeisiin katselemaan, mutta en ihan pelkästään myyjiin luota, ois kiva saada vähän vinkkejä etukäteen. Budjetti vois olla jotain alta tonnin, vähempi on tietty aina parempi, mutta hyvää nyt haetaan.

orc biker
10.04.2016, 20.44
Tässä olisi hyvä ja parasta hintalaatua, mitä Euroopasta löytyy: http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-lady-275/zr-lady-275-60/

Mutta ei voi koeajaa. 15" pitäisi mennä (kannattaa toki tutkia asiaa), eikä tuosta pienempiä juuri aikuisten pyöristä taida löytyäkään kuin hyvin harvoin. Vaakaputkeakin on vähän taivutettu alas (vaikuttaisi riittävän nipin napin vara, että voi seistä pyörän päällä) ja ohjaustanko jää noin lyhyellä ihmisellä varmasti korkealle. Tarvittaessa voi vielä vaihtaa stemmiä lyhyempään. Lokarit saa käytyä vaikka paikallisessa asennuttamassa. Pyörä tulee laatikossa: pitää laittaa rengas, satula, tanko ja polkimet kiinni. Ei ole vaikeaa, ei tarvitse kiinnitellä mitään johtoja, vaan ihan vain kuusiokulma-avaimella tai muuten kiristellään nuo kiinni. Siihenkin löytyy ihan opasvideoita, jos tarpeen. Tottumattomalta onnistuu varmasti alle puolen tunnin, josta 90 % on ihmettelyä. Jos haluat vastaavan tason pyörän kivijalasta, niin sitten kannattaa varata tonni rahaa. Jos hyvää haet, niin tuo on kevyesti parasta, mitä tuolla rahalla voi saada. Arvaan, että tuo tilaaminen voi pelottaa, kuten se monia pelottaa, eikä siinä mitään. Jos vaikka pyörässä on ongelma, on ikävämpää asioida etänä sen hoitamiseksi. Samoin tuo, ettei etukäteen pääse näkemään. Onpahan ainakin vertailukohta.

Nopiaa pitäs päässä, enkä tykkää kovin sellaisesta kumaraisesta ajoasennosta
Tuollainen on nopein pyörä kuntoradoille ainakin tuolla vaatimuksella. Leveät kumit, alhaiset rengaspaineet -> nopea ja vakaa ajaa hiekalla.

stumpe
10.04.2016, 20.55
Jos haluat ostaa paikallisesta, niin jäykkäperäinen maastopyörä 27.5 tuumaisilla renkailla. Rungon koko noin 14-15 tuumaa, tietysti kokeilemalla selviää. Ja jos budjetti alle tonnin niin ostat 999e pyörän. :) Ei kannata pihistellä, niin saa kestävää perusosaa eikä tartte aina olla huoltamassa.

orc biker
10.04.2016, 21.03
Jos haluat ostaa paikallisesta, niin jäykkäperäinen maastopyörä 27.5 tuumaisilla renkailla. Rungon koko noin 14-15 tuumaa, tietysti kokeilemalla selviää. Ja jos budjetti alle tonnin niin ostat 999e pyörän. :) Ei kannata pihistellä, niin saa kestävää perusosaa eikä tartte aina olla huoltamassa.
Tuo tonni on aika realistinen budjetti kivijalasta sellaiselle pyörällä, joka ei sitten harmita jälkeenpäin. Kannattaa tingita sitten lokarit ja muut asennettuna mukaan.

Nana
10.04.2016, 21.35
Olen itse 160cm jalan sisämitta sama, noin 70. Tähänmennessä kaikki 15"-kokoiset pyörät ovat olleet liian isoja, joko liian pitkään ajoasentoon vetäviä, jokainen niistä liian korkealla yläputkella tms, tämänhetkinen pyöräni on sopiva, se on 13.5

Marsusram
10.04.2016, 21.44
Onko noista pururadoista jo kokemusta entuudestaan? Jotkin ovat märkänä todella pehmeitä ja upottavia, vain paksukuminen pyörä kantaa. Täälläpäin monet purtsit ovat pyöriltä ja koirilta kiellettyjä ja muillakin ajaa vain pätkän päästäkseen taas poluille.

J.Kottenberg
10.04.2016, 21.59
Niinkuin Marsusram totesi niin monilla pururadoilla on pyöräily kielletty. Eilen esimerkiksi ajoin Hesan Pirkkolan urheilupuiston kautta ja siellä oli purupolulla pyöräilyn kieltävä merkki.

Mutta muuten jos pururataa tai vastaavaa pintaa, eli pehmeää ja kuitenkin suht tasaista pitäisi ajaa eikä mitään kivikoissa tai juurakoissa rymistelyä ja miettiä sille nopeaa ajopeliä niin mieleen tulee täysjäykkä läski. Käytettynä alkaa tonnilla löytyä kohtuullisia. Tai täysjäykkä pluspyörä, tonnin pintaan löytyy halvimpia. Täysjäykissä on myös vähiten huollettavaa.

hcf
10.04.2016, 23.00
Onko noista pururadoista jo kokemusta entuudestaan? Jotkin ovat märkänä todella pehmeitä ja upottavia, vain paksukuminen pyörä kantaa. Täälläpäin monet purtsit ovat pyöriltä ja koirilta kiellettyjä ja muillakin ajaa vain pätkän päästäkseen taas poluille.

Koirakielto yleensä tarkottaa talviaikaa jos kyseisellä paikalla on hiihtoladut talvisin. Mutta voi varautua silti vihaisiin lenkkeiliöihin

orc biker
10.04.2016, 23.37
Olen itse 160cm jalan sisämitta sama, noin 70. Tähänmennessä kaikki 15"-kokoiset pyörät ovat olleet liian isoja, joko liian pitkään ajoasentoon vetäviä, jokainen niistä liian korkealla yläputkella tms, tämänhetkinen pyöräni on sopiva, se on 13.5
Varmaan, kun kokeilet niitä Trekkejä. Esim. X-Caliber 9:n ilmoitettu standover on 1,7 cm matalampi, eli aika vähän, jos noihin lukuihin voi edes luottaa, kun mittaavat eri paikoista. Siinä ei ole taivutettu vaakaputkea. Top-tupe 2,5 cm lyhyempi, ei ole kovin paha ero, vaan hoituu tarvittaessa vaikka jyrkemmän riser-tangon vaihtamalla. Osittain sitä tasoittaa se, että Radonissa on keula korkeammalla. Eli aika pieniä eroja kuitenkin, vaikka pyörän ilmoitettu mitta olisi mitä. Tuo tuumakokohan on vain istuinputken pituus. Kunhan ei osta liian korkeaa pyörää, niin ei pitäisi tulla ongelmia, koska aina voi säätää ne pienet erot jollain tavoin kuntoon.

Onhan tuo 13,5" jo sinun mittaisellesi tosi pieni tuumakokona. Monesti 16" on passeli vielä jollekin vähän reilulle 160-senttiselle.

Nana
11.04.2016, 01.39
Olen nimenomaan kokeillut useampaa kokoa monista pyöristä. Esim X Caliber9stä kokeilin sekä 13.5, että 15 vai 15.5., kumpi se nyt on. Niissä on selkeä ero. 15sta ei ole taivutettu yläputki, 13.5 on, 15sta ei jää yhtään tilaa jalkovälin ja putken väliin satulasta hypätessä, 13.5ssä sitä jää tosi reilusti.
se 15 olisi muuten ollut myös ihan sopiva minulle, mutta ei tosiaan jäänyt lainkaan turvaväliä nivusten ja putken väliin.

orc biker
11.04.2016, 01.58
Standover on kyllä minunkin mielestäni tärkeä, jos meinaa pyörällä kömmeltää poluilla. Rauhallisemmassa ajossa se ei ole niin kriittinen. Toki jotkuthan sanovat, että sillä ei ole heille merkitystä, mutta minä en luota pyörään, josta ei voi pudota jalat molemmille puolille.

Elssa
11.04.2016, 14.19
Olen nimenomaan kokeillut useampaa kokoa monista pyöristä. Esim X Caliber9stä kokeilin sekä 13.5, että 15 vai 15.5., kumpi se nyt on. Niissä on selkeä ero. 15sta ei ole taivutettu yläputki, 13.5 on, 15sta ei jää yhtään tilaa jalkovälin ja putken väliin satulasta hypätessä, 13.5ssä sitä jää tosi reilusti.
se 15 olisi muuten ollut myös ihan sopiva minulle, mutta ei tosiaan jäänyt lainkaan turvaväliä nivusten ja putken väliin.

Jes, ompa hyvä kuulla toisen lyhkäsen kokemuksia! Tuota olen miettinyt juurikin, että hyvä olis jäädä vähän väliä vaakaputkeen. Jostain luin että sellanen jopa 10cm ois maastopyörällä hyvä olla.

Olen nyt ihan sillä mummopyörällä mennyt koiran kanssa pururataa, raskastahan se on, tietty kunto kasvaa :D Koirakiellot meinaa yleensä talvea, kun on latu. Meilläpäin liikennemerkeissä lukeekin jotta kielto vain talvisin koiralle. Pyöräilyäkään ei ole kielletty. Mutta toki polkuja pitkin sitten uudella pyörällä olisi kiva päästä, mummopyörällä ei ole toivoakaan sinne :)