PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trek X-Caliber 7

V H
09.04.2016, 18.01
Onko kenelläkään tietoa minkälainen pyörä on kyseessä? Kestääkö kuinka hyvin käyttöä? On nytten satasen alennuksessa joten ajattelin parin päivän päästä käydä hakemassa

Ulkorengas
09.04.2016, 18.06
Mihin käyttöön pyörää etsit?

Tuo on melko perustason palikoista rakennettu, mutta jos tyydyt helppoja polkuja tai katuja ajelemaan, tuolla pärjää ihan hyvin, jos geometria miellyttää ja maasturi muuten on tyypiltään oikea valinta. Eri asia on se, että kohta sinulle kerrotaan hinta/laatu-suhteeltaan paremmistakin vaihtoehdoista (mm. Canyon, Radon). Maastoajoon itse pidän X-Caliber 9:sää sopivana peruspyöränä.

Satasen alennus ovh:sta ei ole tuossakaan hintaluokassa mikään poikkeuksellinen tarjous, johon sulovilenin tapaan kannattaisi iskeä kiinni.

V H
09.04.2016, 18.09
Joo unohin kertoa että pyörä tulisi joka päiväiseen käyttöön ympäri vuoden. Asfaltti ja polku ajoon. Tuohon käyttöön varmaan sopiva olisi 29er. Ja silmää tuo kyllä miellyttää ja ajoasento on hyvä.

Ulkorengas
09.04.2016, 18.12
Tarkista kuitenkin, että keulan jäykkyys on sopiva. Ilmakeulaa olisi helpompi säätää, teräsjousikeulaankin voi saada erilaisia jousia. Pian ne kuitenkin maksaa useamman kympin ja jos muutaman pikkujutun korjaa, ollaan pian pykälää kalliimman pyörän hinnoissa.

29 on mielestäni sopiva, jos olet n. 175 tai pitempi. Tosin ongelmaa ei tästä Trekin kohdalla tule, kun pienet rungot on 27,5".

Nana
09.04.2016, 18.20
Riippuu tietysti mihin käyttöön, mutta minusta X Caliber9 on ihan kelpo pyörä jo, maksaa hieman enemmän kuin 7, mutta siinä on tubeless ready kiekot valmiina jos innostut tubelessista jossain vaiheessa, ilmakeula ja varmaankin parempia osia muutenkin.

V H
09.04.2016, 19.25
Joo o. Katselin tuossa niin todennäköisesti käyn tuon X-Caliber 7 pyörän hakemassa. On se nimittäin minulle tarpeeksi hyvä. Kiitos vastauksista

seppo_taalasmaa
09.04.2016, 19.40
Joo o. Katselin tuossa niin todennäköisesti käyn tuon X-Caliber 7 pyörän hakemassa. On se nimittäin minulle tarpeeksi hyvä. Kiitos vastauksista

:D aika perus settiä taas, tullaan kysymään neuvoa, mutta ei kuunnella sitä. Miksi sitten edes tulit kysymään neuvoa?

Se onkin sellanen 14kg jässikkä jäykkäperä.... Mitä se tarjoushinta on kyseisestä pyörästä? Eipä tuosta ole mitään järkeä maksaa yli 600€....

Kuuntelisit nyt niitä neuvoja kun tulit kerta kysymään hätiköiden ja teit uuden topicin etkä jaksanut lukea 1000 vanhaa samasta aiheesta...

Sijoita siihen pyörään vähän enemmän. Ihan oikeesti. Se tulee sulle halvemmaksi pitkällä tähtäimellä kun ostat saman tien vähän parempaa. Jos trekin haluat niin X-caliper 9 on jo kelpo pyörä ja sen saa 900€... Saat merkittävästi paremman pyörän ja rahoillesi parempaa vastinetta. Buy cheap buy twice.

V H
09.04.2016, 22.18
:D aika perus settiä taas, tullaan kysymään neuvoa, mutta ei kuunnella sitä. Miksi sitten edes tulit kysymään neuvoa?

Se onkin sellanen 14kg jässikkä jäykkäperä.... Mitä se tarjoushinta on kyseisestä pyörästä? Eipä tuosta ole mitään järkeä maksaa yli 600€....

Kuuntelisit nyt niitä neuvoja kun tulit kerta kysymään hätiköiden ja teit uuden topicin etkä jaksanut lukea 1000 vanhaa samasta aiheesta...

Sijoita siihen pyörään vähän enemmän. Ihan oikeesti. Se tulee sulle halvemmaksi pitkällä tähtäimellä kun ostat saman tien vähän parempaa. Jos trekin haluat niin X-caliper 9 on jo kelpo pyörä ja sen saa 900€... Saat merkittävästi paremman pyörän ja rahoillesi parempaa vastinetta. Buy cheap buy twice.

Anteeksi jos nytten sinua jotenkin loukkasin. Olisin tuon ysin voinut ostaa mutta ongelma on raha tilanteeni. Ja se että pyörä pitäisi äkkiä saada joten siksi tämä "Katselin tuossa niin todennäköisesti käyn tuon X-Caliber 7 pyörän hakemasssa." En ole muutenkaan mikään ammattilainen niin enhän minä voi kaikkea vielä tietää. Joten vielä kerran anteeksi ja kiitos.

seppo_taalasmaa
10.04.2016, 00.06
Anteeksi jos nytten sinua jotenkin loukkasin. Olisin tuon ysin voinut ostaa mutta ongelma on raha tilanteeni. Ja se että pyörä pitäisi äkkiä saada joten siksi tämä "Katselin tuossa niin todennäköisesti käyn tuon X-Caliber 7 pyörän hakemasssa." En ole muutenkaan mikään ammattilainen niin enhän minä voi kaikkea vielä tietää. Joten vielä kerran anteeksi ja kiitos.

Jos raha on tiukassa niin kuin itselläni (opiskelija) niin ostat kerralla kunnollisen , ketuttaa kun huonot palikat ei toimi kunnolla ja sitten joutuu päivittämään kalliilla. Itse oon ainakin saanu tän huomata tässä harrastuksessa, että jos ostat ensin liian halvalla niin ostat sitten paremmin nopeasti uudestaan ja rahaa menee enemmän kuin oli mennyt kerralla siihen kunnolliseen. Itsellä on juurikin tälläinen 29 jäykkäperä ajossa ja pyörä paranee paljon kun laittaa alle ilmakeulan.

Vielä tälleen esimerkkinä, ajossa nyt 2 pyörää jossa toisessa shimanon huonompi osasarja ja toisessa slx/xt. Suurin osa on siinä, että tuolla maasturilla on kohta 3000km täynnä ja toimii edelleen todella moitteettomasti maastoväännöissä. Huonompi vaihteisto vaatii huomattavasti enemmän huoltoa cyclossa ja hyppii vaihteita yli, ja välillä on vaihtamisessa viivettä tai se jää puolitiehen. Jos ajaja on laiska eikä jaksa joka lenkin huoltaa innolla niin ne paremmat palikat on kuin taivaan lahja...

Greycap
10.04.2016, 00.24
Itse oon ainakin saanu tän huomata tässä harrastuksessa, että jos ostat ensin liian halvalla niin ostat sitten paremmin nopeasti uudestaan ja rahaa menee enemmän kuin oli mennyt kerralla siihen kunnolliseen.

Esitetäänpä asia näin. Kummalla on parempi lähteä huomenna lenkille, sillä (hinnat hatusta vedettyjä) 700€ pyörällä johon rahat riitti tänään vai sillä 1000€ pyörällä jonka pystyy ostamaan heinäkuun lopulla?

Tuo on asia jota tällä foorumilla ei tajuta. Tuskin kukaan on niin tyhmä ettei tajua että kalliimmalla saa parempaa mutta jos sitä rahaa ei ole vaikka pyörän tarvetta on niin sitten ostetaan se mitä pystytään ja eletään asian kanssa. Ja jos joku vakavissaan väittää että tuo Trek on jotenkin aivan umpisurkea niin on kyllä pienen todellisuustarkistuksen paikka. Minä ajoin Hobby Hallista ostetulla 300 euron Raleighilla kaksi vuotta ja silläkin pääsi joka kerta eteenpäin, ei se hyvä ollut mutta se palveli niin kauan että pystyin ostamaan paremman. Mieluummin kaksi vuotta sillä kuin kaksi vuotta ilman pyörää.

seppo_taalasmaa
10.04.2016, 00.52
Esitetäänpä asia näin. Kummalla on parempi lähteä huomenna lenkille, sillä (hinnat hatusta vedettyjä) 700€ pyörällä johon rahat riitti tänään vai sillä 1000€ pyörällä jonka pystyy ostamaan heinäkuun lopulla?

Tuo on asia jota tällä foorumilla ei tajuta. Tuskin kukaan on niin tyhmä ettei tajua että kalliimmalla saa parempaa mutta jos sitä rahaa ei ole vaikka pyörän tarvetta on niin sitten ostetaan se mitä pystytään ja eletään asian kanssa. Ja jos joku vakavissaan väittää että tuo Trek on jotenkin aivan umpisurkea niin on kyllä pienen todellisuustarkistuksen paikka. Minä ajoin Hobby Hallista ostetulla 300 euron Raleighilla kaksi vuotta ja silläkin pääsi joka kerta eteenpäin, ei se hyvä ollut mutta se palveli niin kauan että pystyin ostamaan paremman. Mieluummin kaksi vuotta sillä kuin kaksi vuotta ilman pyörää.

Kyllä sitä rahaa löytyy jos haluaa, ja voihan sen pyörän ostaa saksasta sitten halvemmallakin: http://www.fun-corner.de/en/inventory-sale-bikes/1876-trek-x-caliber-7-2015.html177-1816 (http://www.fun-corner.de/en/3-bikes#/categories-mountainbikes/page-2/price-177-1816)

Tuo on vain juuri sen kynnyksen väärällä puolella jossa alkavat merkittävät suorituskyky parannukset pyörään. Tuo x-caliper 8 on jo paljon parempi kokonaisuus ja on samalla tarjouksella .

Jos hakusessa on hintalaatu suhdetta ja vastinetta rahalle niin silloin nuo paremmat x-caliberit tarjoavat enemmän, tai sitten kannattaa ostaa suoraan toi marlin joka on halvempi. Tuo on tuollainen väliinputoaja, joka on hinnakas mutta ei tarjoa vielä sitä harrastajalle hyödyllistä suorituskykyä.

Nana
10.04.2016, 01.26
Eihän siinä mitään jos ei rahaa ole niin sitten katsoo edullisempia, ei siinä sen kummempaa. Kyllä jokainen, joka nyt ei kultalusikka suussa syntynyt, tietää, ettei rahaa aina vain kertakaikkiaan ole laittaa pyöriin tai muihin kulku-, harrastevälineisiin. Silloin laitetaan se, mitä on laittaa.
Tuohon hintaluokkaan osuu varmaan myös Trek Marlin 7, joka rankattiin hintaluokkansa parhaaksi. Kai siihen joku peruste oli. Sitäkin kannattaa vilkaista jos edullista etsii.
Itse ainakin ehdotin astetta-paria kalliimpaa ja parempaa X Caliber9:ä ihan siltä varalta, että rahaa ja halua olisi sellaistakin harkita. Rahanpuute on siitä hyvä, että se helpottaa näitä valintoja. Jos ei sitä vain ole ei tarvitse pähkäillä ostaisko sittenkin tuon vai tuon, vaan valitsee niistä, mihin rahaa on.

seppo_taalasmaa
10.04.2016, 01.32
Eihän siinä mitään jos ei rahaa ole niin sitten katsoo edullisempia, ei siinä sen kummempaa. Kyllä jokainen, joka nyt ei kultalusikka suussa syntynyt, tietää, ettei rahaa aina vain kertakaikkiaan ole laittaa pyöriin tai muihin kulku-, harrastevälineisiin. Silloin laitetaan se, mitä on laittaa.
Tuohon hintaluokkaan osuu varmaan myös Trek Marlin 7, joka rankattiin hintaluokkansa parhaaksi. Kai siihen joku peruste oli. Sitäkin kannattaa vilkaista jos edullista etsii.
Itse ainakin ehdotin astetta-paria kalliimpaa ja parempaa X Caliber9:ä ihan siltä varalta, että rahaa ja halua olisi sellaistakin harkita. Rahanpuute on siitä hyvä, että se helpottaa näitä valintoja. Jos ei sitä vain ole ei tarvitse pähkäillä ostaisko sittenkin tuon vai tuon, vaan valitsee niistä, mihin rahaa on.

Jos ei oikeasti ole sitä rahaa niin eikö silloin kannattaisi tilata 500e radon ja säästää sitä rahaa mitä ei ole? http://www.radon-bikes.de/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-50/ säästää 200€ ja saa viikossa kotiin. Olen itse vain tosi tarkka hintalaatusuhteesta eikä tuo pyörä x-caliber 7 sitä edusta.

orc biker
10.04.2016, 01.59
Trekissä on aika lailla merkkilisää. Jos ei tiedä, miksi haluaa juuri sen, niin ehkä kannattaa jättää. Mutta jos tietää, niin mikäs siinä.

Nana
10.04.2016, 02.27
^^
Se onkin varmasti 1 vaihtoehto, mutta itse kuulun kokonikin vuoksi niihin, jotka haluavat etukäteen varmistua ajamalla, että pyörä on sopiva ja Radonin kanssa ei onnistu, ellei pääse koeajamaan jonkun muun pyörää.
Kaikki ei tykkää ostaa sokkona tai pelkkien geo-taulukoiden perusteella pyörää. Trekillä on onneksi monenhintaisia pyöriä täälläkin myynnissä.

Tepsu
10.04.2016, 02.39
Itse ostin vm. 2014 kyseisen pyörän ensimmäiseksi ns. kunnon pyöräksi. Hyvin se on toimi ja toimii edelleen lähes alkuperäisenä. Takavaihtaja vaihdettu piirun verran parempaan alkuperäisen antauduttua oksan voimasta. Ja tuo Suntourin keula vaihtui jäykkään viime talvena kun ei enää palauttanut kunnolla. Ja toisekseen elopainon ollessa 74kg, niin sagia ei saanut kohdilleen, koska oli silloisessa mallissa liian jäykkä jousi(?). Mukavempi ajaa omasta mielestä jäykällä keulalla.

Hyvin Altus ja Acera komponentit on toiminut pakkasellakin, kun edes hieman huoltaa. Nykyisin Trekki on täysjäykkä talvipyörä ja satunnaiset maastoajot hoidetaan paremmalla pyörällä.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

orc biker
10.04.2016, 03.07
Nykyisin Trekki on täysjäykkä talvipyörä ja satunnaiset maastoajot hoidetaan paremmalla pyörällä.

Kuulostaa aika tyypilliseltä tarinalta. Tuo pyörä näyttäisi yhdessä satunnaisesti valikoidussa kivijalkakaupassa olevan 749 € tarjouksessa (ovh 849 €). Vertailun vuoksi oma pyöräni maksoi posteineen n. 730 €. Ero tulee siitä, että en ole vaihtamassa, kun se on täysin riittävä. En keksi, mitä jäykkäperä voisi tehdä olennaisesti paremmin. Minä olen tyytyväinen XC32 SA -keulaan. Takavaihtaja on XT, kammet ja vivut SLX, navat, keskiö, etuvaihtaja ja takapakka Deore. Eli tästä voi tulla se suuri säästö, ettei sitten mene pyörä vaihtoon. Toki tuollaiseen Trekkiin voi vaihtaa vaikkapa paremman keulan, mutta se on vähintään lähes 200 € itse tehtynä. Silti siihen jää vielä vähän huonompia osia.

Mutta toisaalta, jos runko tuntuu sopivammalta, niin siitähän kannattaa maksaa. Ja jos tarvitsee niitä koeajoja. Minä vertasin vanhaan pyörääni, enkä ole muutenkaan niin herkkä, että edes tietäisin täysin, millainen sen pitäisi olla. Lyhyempi on rennompi ajella, pidemmällä saa pienemmän ilmanvastuksen. Win some, lose some. Tottumus näyttelee suurta roolia. Ja kun ne erot ovat luokkaa max. 2 cm pidempi efektiivinen vaakaputki, niin minulle se on ihan sama. Voin aina vaihtaa stemmiäkin.

Ulkorengas
10.04.2016, 07.15
Se onkin sellanen 14kg jässikkä jäykkäperä.

X-Caliber 9 painaa myös suunnilleen 14 kg, eikä se ajamista haittaa. Nyt oli kyse poluilla ja asfaltilla ajamisesta, ei teknisestä kikkailusta tai sekuntikelloa vastaan ajamisesta. Jos alkuperäisen keulan säädöt on edes suunnilleen kohdillaan, ei ilmakeula tuo suurtakaan lisäarvoa ajamiseen ainakaan silloin, jos jousikeulan saa lukittua.

Sijoita siihen pyörään vähän enemmän. Ihan oikeesti. Se tulee sulle halvemmaksi pitkällä tähtäimellä kun ostat saman tien vähän parempaa.

Riippuu täysin siitä, millaisia tavoitteita pyörälle asettaa. Halpa peruspyörä on mukavampi jättää koulun pihalle tai kaupan eteen. Ostaa sitten myöhemmin ominaisuuksiltaan paremman, kun rahaa on ja ennenkaikkea käyttötarve edellyttää parempia ominaisuuksia. Nykyinen pyörä saa tuolloinkin jäädä muihin ajoihin.

Kyllä sitä rahaa löytyy jos haluaa, ja voihan sen pyörän ostaa saksasta sitten halvemmallakin: http://www.fun-corner.de/en/inventory-sale-bikes/1876-trek-x-caliber-7-2015.html177-1816 (http://www.fun-corner.de/en/3-bikes#/categories-mountainbikes/page-2/price-177-1816)

Toisten puolesta on parempi olla ottamatta kantaa raha-asioihin.Trek näyttää laittaneen Fun-Cornerin kuriin:

Trek and Diamant products will only be shipped within Germany and Austria. Please ask for a better offer from another brand.

V H
10.04.2016, 10.31
Kiitos kaikille. Rahaa minulta ei tosiaankaan löydy kuin pyörään laitettavaksi 750 euroa ja loka suojiin 50 euroa eli yhteensä 800 euroa. Minulle ehdoton vaatimus on se että pyörän voi koeajaa ennen ostosta. Olen nyt pari vuotta ajanut sillä Gigantin kylkiäispyörällä mikä oli Loop Colorado ja aivan hirveä sillä on ajaa mutta pääseepähän silläkin paikasta A paikkaan B. En ole mitään hirveitä vaatimuksia asettamassa pyörälle.

juakko
10.04.2016, 12.55
Hyvä ja kestävä pyörä tuo on. Itsellä on X-Caliber 9 eli sama runko. Trekissä tulee kyllä merkkilisää, mutta jos koeajo natsaa ja pyörä tuntuu hyvältä, niin ei se missään nimessä huono hankinta ole. Täällä unohdetaan usein se, että pyöräilyn pointti on ajaminen.

Eikä muuten pidä unohtaa, että Trekeissä tulee elinikäinen runkotakuu.

orc biker
10.04.2016, 18.12
Trek näyttää laittaneen Fun-Cornerin kuriin:

Trek and Diamant products will only be shipped within Germany and Austria. Please ask for a better offer from another brand.
Ohhoh. Jos kyse on Trekin määräilystä (onko?), niinn laitanpa Trekin boikottilistalleni Konan seuraksi, enkä tule suosittelemaan sitä ikinä kenellekään.

Ulkorengas
10.04.2016, 18.53
Turhaan minusta. Jos pyörän saa kaupasta kotiin kilpailukykyisellä hinnalla, mitäs boikotoitavaa siinä on? Jos ei saa, markkinavoimat hoitaa boikotin. Moni merkki harjoittaa samaa politiikkaa, saksalaisissa kaupoissa ainakin Stevens myydään vain asiakkaalle paikan päälle, ja olikohan Spessulla sama juttu. Muitakin on, vaikken nyt merkkejä muistakaan.

orc biker
10.04.2016, 19.13
Turhaan minusta. Jos pyörän saa kaupasta kotiin kilpailukykyisellä hinnalla, mitäs boikotoitavaa siinä on? Jos ei saa, markkinavoimat hoitaa boikotin.

Eiväthän markkinavoimat hoida mitään, jos ihmisillä ei ole kilpailun vääristymisestä johtuen kunnollisia vaihtoehtoja. Siksi alaa mm. säädellään lakien ja asetusten voimalla.

"Kilpailunrajoituksesta saattaa sen sijaan olla kyse, jos sopimukseen sisältyy tavarantoimittajaan tai ostajaan kohdistuvia rajoituksia. Yleisimpiä vertikaalisia rajoituksia ovat yhden tuotemerkin määrääminen (kilpailukieltovelvoite), yksinmyynti, yksinomaisten asiakkaiden määrääminen, valikoiva jakelu, luvakesopimukset (franchising), yksinomainen toimitusvelvoite, sitominen sekä ohjevähittäis- ja enimmäishinnat."

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/kilpailuasiat/kilpailunrajoitukset/toimitus--ja-jakelusopimuksiin-liittyvat-kilpailunrajoitukset/

Eikös EU:nkin pitänyt olla vapaa sisämarkkina? Jos nyt sitten suomalainen ei voi ostaa Saksasta haisevaa Trekkiä mieleisestään kaupasta, niin ei kuulosta kovin vapaalta kaupalta ja sisämarkkinalta. Varmaan siihenkin on jokin "me vain haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin" -lässytiläämarkkinointijargonitekosyy, mutta minuahan ne eivät kiinnosta.

Minä en tiedä, mistä on kyse tuossa Trekin ja Fun-cornerin jutussa, mutta jos nenässäni haiskahtaa siltä, että lopputulos on vaikka miten lainkin mukaan mentäessä kuitenkin käytännössä kilpailun kaventumista asiakkaan näkökulmasta ja tappioksi, niin minähän laitan merkin boikottiin välittömästi, jos vain yhtään jää muita järkeviä vaihtoehtoja. Tässä tapauksessa se ei tietenkään ole edes hankalaa, koska Trek on muutenkin niin ylihintainen tuote. Hyvä, että muistutit tuosta Spessusta, jota ei kukaan osaa edes kirjoittaa. Ei tule senkään tuotteita tähän taloon, koska niitä joskus yritin Saksasta tilata, mutta ei onnistunut, joten pitäkööt amerikkalaisen roskansa.

Roces
10.04.2016, 19.35
Lähtee vähän sivuraiteille, mutta eihän Suomessakaan sulle myydä Trekkiä ilman, että käyt sen itse liikkeestä hakemassa. Trek on asian näin linjannut, että sen pyöriä ei myydä lähettämällä. Joku voi toki olla saanut pyörän postituksen kautta, mutta ne ovat poikkeuksia, joissa on toimittu vastoin Trekin ohjeita.

Itse ajan pelkästään Trekin kalustolla ja muita pyörii ei ole ollut (paitsi Gary Fisherin Rig). Kompetenssia löytyy kyllä sanoa, että nälkä kasvaa syödessä ja jälkeenpäin on aina harmittanut, jos ei ole ostanut sitä pari sataa kalliimpaa pyörää. Jälkipäivitykset tulevat kalliiksi. Toki hyvähän se on, jos ei ole luontaisita päivityshimoa. Ajaminenhan on pääasia. Mutta en ymmärrä sitä lopunkaiken, että täällä kysellään "onks se hyvä" ja sit, jos joku on asiasta erimieltä niin se on huono asia. Ei siin- lähen maastoon nyt 😄

orc biker
10.04.2016, 19.47
Lähtee vähän sivuraiteille, mutta eihän Suomessakaan sulle myydä Trekkiä ilman, että käyt sen itse liikkeestä hakemassa. Trek on asian näin linjannut, että sen pyöriä ei myydä lähettämällä.

Sehän on vielä pahempi! "Me haluamme vain varmistua, että asiakas saa yksilöllisten tarpeidensa mukaan mitoitetun pyörän." Noinhan se usein muotoillaan, mutta diipadaapa. Kyse on vain rahasta, ja siinäkin vain siitä, että miten he saavat mielestään kerättyä sitä eniten. Ei pitäisi olla tavarantoimittajan asia, miten kukakin kauppias päättää jakelunsa hoitaa ja asiakkaitaan palvella. Sellainen rajoittaa (jälleenmyyjien) kilpailua ja siten pitää hintoja keinotekoisen korkealla (minkä epäilen olevan yleensä moisen linjauksen keskeisin tavoite). Olkoon miten laillista tahansa, mutta paheksun sitä suuresti.

V H
10.04.2016, 19.55
En tiedä ärsyttääkö käytökseni teitä foorumilaisia mutta nyt ruoesin miettimään Trekin sijasta tätä Focus Whistler Elite. Tämä tulisi maksamaan sata euroa vähemmän. Jotenka kaipailisin taas teidän ammattilaisten mielipiteitä että kumpi on pitkäikäisempi. Focuksessa on deoren taka vaihtaja mutta kertooko se mitään?

orc biker
10.04.2016, 20.11
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-50/
http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/mountainbike-sport/whistler-29/whistler-elite-29.html

Vertaahan noiden osia (Radonissa vähän paremmat, mutta aika samantasoiset). Ja hintaa. Jos on raha tiukassa, niin kannattaako maksaa niin siitä koeajosta? Näyttää kuvankin perusteella aika samantuntuiselta kuin kaksi marjaa, kuten nämä pyörät yleensä ovat. Melkein kaikissa on melkein sama geometria johtuen vuosikausien kehityksen tuloksesta: kokeilut ja erot ovat aika lailla karsiutuneet pois. Radonissa on vain paremmat kaapelivedot takalokarille, jos haluaa kunnollisen pitkän lokarin, jonka nostaisin ympärivuotisessa yleiskäytössä paljon korkeammalle kuin jonkin takavaihtajan. My 2 cents. Eivät ole minun rahani.

Pitkäikäisyydestä on hankala sanoa. Jokainen noista kestänee kymmeniä vuosia asianmukaisella huollolla ja osien vaihtelulla tarpeen mukaan. Kyse on lähinnä siitä, että haluaako sitä pitää. Jokaisella on oma rajansa siinä, mikä pyörä tuntuu säilyttämisen arvoiselta ja mikä ei. Siinä on hankala auttaa muuten kuin kertomalla oman mielipiteensä. Senhän minä taisinkin jo tehdä.

seppo_taalasmaa
10.04.2016, 22.13
En tiedä ärsyttääkö käytökseni teitä foorumilaisia mutta nyt ruoesin miettimään Trekin sijasta tätä Focus Whistler Elite. Tämä tulisi maksamaan sata euroa vähemmän. Jotenka kaipailisin taas teidän ammattilaisten mielipiteitä että kumpi on pitkäikäisempi. Focuksessa on deoren taka vaihtaja mutta kertooko se mitään?

osta nyt vaan se x-caliber, eikä kannata missään nimessä koeajaa ikinä paremmilla osilla varustettuja pyöriä, saattaa tulla itku :)

Vertaahan noiden osia (Radonissa vähän paremmat, mutta aika samantasoiset). Ja hintaa. Jos on raha tiukassa, niin kannattaako maksaa niin siitä koeajosta? Näyttää kuvankin perusteella aika samantuntuiselta kuin kaksi marjaa, kuten nämä pyörät yleensä ovat. Melkein kaikissa on melkein sama geometria johtuen vuosikausien kehityksen tuloksesta: kokeilut ja erot ovat aika lailla karsiutuneet pois. Radonissa on vain paremmat kaapelivedot takalokarille, jos haluaa kunnollisen pitkän lokarin, jonka nostaisin ympärivuotisessa yleiskäytössä paljon korkeammalle kuin jonkin takavaihtajan. My 2 cents. Eivät ole minun rahani.

Ei käy kun piti saada heti ja piti pystyä koeajamaan eikä saanut maksaa paljon. Kärsimyksen kolmio ? valitse 2 ja kärsi kolmannesta :D

V H
10.04.2016, 22.58
Voihan siinä niinkin käydä että itku tulee mutta sitten se tulee! Ei voi mitään. Ja taidan sittenkin pitäytyä x-caliberissa joka olisi tarkoitus huomenna hakea.

juakko
10.04.2016, 23.41
Tuskin itku tulee, pyörälehdistönkin mielestä kelpo pyörä:

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/29er/product/review-trek-x-caliber-7-47752/
http://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/trek-x-caliber-7-review

Ulkorengas
11.04.2016, 10.39
Onko 750 € pyörästä saamasi tarjous?
Kysy Nummen pyörästä, löytyykö sopivaa kokoa. Tarjoushinta 2015 mallista on 669 €.
http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/maastopyorat-29/

Trekillä näyttää ovh olevan satasen kalliimpi kuin liikkeiden pysyvissä ns. tarjouksissa. Eli jos 850 euron pyörää olet 750 eurolla ostamassa, ihan normaali hinta tuo sille pyörälle on.

Anaxagore
11.04.2016, 11.44
Mä ostin vaimolle 2016 X-caliber 9:n 17.5". Se oli sopivasti Hi5Bikesissa Don't go expon aikaan -20% alennuksessa. Ite oon ajanut "koeajoa" sillä n. 300km. Voisin ajaa vaikka kaikki maastoajoni tuolla. Sen verran hyvä pyörä ja hyvän näköinenkin mustana. Keulakin oli positiivinen yllätys. Runko on matala ja pitkä joten sopii persjalkaiselle, mutta normaalijalkaisella satulatolppa muistuttaa lipputankoa. Lisäksi tässä 17.5" runkokoossa ei satulatolppaa saa kovinkaan alas menemään johtuen pullotelineen ruuveista. Kiekot vaikuttaa tukevilta ja niissä on konelaakerit.

V H
11.04.2016, 13.36
Ennempää ei tähän ketjuun minun puolesta tarvitse enään kirjoitella. Kävin Trekin hakemassa ja tyytyväinen olen!

Ulkorengas
11.04.2016, 16.33
tyytyväinen olen!

Tuo on tärkeintä, joten pulinat pois. Itse olen todennut varmaan ennenkin, että yhdenkään hyvän tuotteen hankintaa en ole katunut, vaikka hinta olisi ollut yläkanttiin. Sen sijaan jos tuote ei ole vastannut odotuksiani, silloin halvastakin tuotteesta tulee vain harmia.

X-Caliberissa on taatusti hyvä runko ja kun geometria sopii sinullekin, ehkä tärkeimmät asiat pyörää valittaessa on hoidettu. Tätä on osasarjojen (lue: vaihteiston mallin vertailijoiden) joskus vaikea käsittää.

Marko Ruokola
01.05.2016, 03.13
Miltä pyörä on tuntunut? Mielenkiinnosta ois mukava kuulla kokemuksia, sillä sama hankinta ois edessä.

Jari79
01.05.2016, 12.22
Täällä toinen X- Caliber 7 hankkinut. Perjantaina kotiutin ja ajettu ehkäpä noin 30 km asfaltilla, hiekalla ja maastossa. Tuli ysärimaasturin korvaajaksi ja ainakin itseä miellyttää, menee metsässä todella mukavasti, keulan reboundia saa säädettyä useampaan jäykkyyteen ja halutessaan tolpan saa lukkoon. Aiempaa leveämpään tankoon mennee totutellessa hetki, muuten istuu kuin hansikas. Tyytyväinen olen.

Katselin fillareita myös netistä, mm. vastaavan hintainen Canyon. Pohdin kovasti, rikonko vuosia olleen periaatteeni tällä kertaa, mutta en pystynyt; tällä kylällä on yksi täysin pyöräilyyn keskittynyt kivijalkaliike ja toinen urheiluliike, jossa pyöräily ammattimaisesti osana edustettu (+ Suomen Polkupyörätukku). Oma periaatteeni on, että näitä liikkeitä on tuettava, jotta pysyvät olemassa jatkossakin. Saattoi mennä muutama kymppi enemmän, mutta ainakin tuin paikallista yrittäjää neljännen pyörän sekä tarvikkeiden ostolla tänä vuonna. Palvelu oli hyvää (mentiin oikeasti katsomaan emännälle maasturia, joka tilattiin häntä varten koeajoon) ja naama alkaa olemaan sen verran tuttu, ettei joka tuotteesta ole maksettava lapussa olevaa hintaa.

Jäi mietityttämään muutama kommentti tästä ketjusta. Raha puhuttaa aina, joillakin sitä on enemmän kuin toisilla. Osa haluaa satsata pyörään tonneja, osalle riittää muutama satanen ja molemmat saavat silti saman hyvän fiiliksen. Uskoisin, että kun henkilö kysyy mielipidettä 700 euron pyörästä, hän on oletettavasti päättänyt haluavansa sijoittaa tuon summan joko vapaaehtoisesti tai pakolla (l. ei ole enempää sillä hetkellä laittaa kiinni). Toki voi vihjata, että 200 euron lisäpanostuksella saat plussana sitä ja tätä, mutta varsin veemäistä alkaa arvostelemaan päätöstä. Ja JOS ketjun aloittaja olisi kysynyt mielipidettä X- Caliber 9 pyörästä, niin taas olisi tarjottu muutaman satasen kalliimpaa seuraava mallia jne.

Meitä mahtuu moneen junaan. Itse olen aiemmin saanut fiiliksen tappiin ysärimaasturilla, jossa keula joustaa miten sattuu, V- jarrut pysäyttää kun ennakoi tarpeeksi ja 26" tuumainen mennyt kivikossa ihan jees. En tiennyt paremmasta, kunnes pyyhkäisin perjantaina tuttuun rinteeseen tuolla seiskalla; 29:llä sai lasettaa aika paljon kovempaa alas, sai tuntea mitä oikeasti toimiva keula tarkoittaa ja se fiilis, kun kahvaa hipaisemallakin jotain jo tapahtuu.

LISÄKSI; Olen onnekas! En nimittäin tarvi näihin fiiliksiin kolmen tonnin hiilaritäpäriä sillä ja tällä tingeltangelilla, vaan riittää ihan tavan vehkeet :rolleyes:

Marko Ruokola
14.05.2016, 02.34
Samaa mieltä edellisen kommentin kanssa! Tuli hankittua myös tuo x-caliber 7
Tyytyväinen olen ollut ko. Pyörään. Ajoa takana, himpun vajaa 40 km. Josta noin 15km maastossa.
Ymmärrän täysin niitä, joilla on todella se muutaman tonnin pyörä. Tai edes reilu tonnin, eroa varmasti on. Jokahisella on kuitenkin oma budjettinsa, pyörää ostaessa. Mulla se oli tämä. Tästä on hyvä lähteä maastopyöräilyn pariin, ja nälkä kasvaa syödessä, nyt on kumminkin fillari jolla liikkua. Nyt vois harkita toisen fillarin rakentamista osista. Hankkis hyvän rungon ja osat, hiljalleen 1-2v aikana ja kasailis mieleisensä täysjouston tuon, seiskan rinnalle.
Hyvä pyörä tuo x-caliber seiskakin on, uskokaa pois!

Ulkorengas
14.05.2016, 07.10
Hyvä pyörä tuo x-caliber seiskakin on, uskokaa pois!

Hyvyys riippuu käyttäjän vaatimuksista, mutta Jari79:n jalat maassa (tai oikeastaan polkimilla) kirjoitettu kommentti kyvystä löytää iloa tavallisuudesta on hieno.