PDA

Näytä tavallinen näkymä : Crossariin lyhyemmät välitykset



Rusakko
09.04.2016, 11.58
Miten Meridan Cyclocross 4-D:hen saisi helpoiten kevyemmät vaihteet hitaampaan mutta raskaampaan ajoon. Vedän mm. peräkärryä tuolla, missä voi olla 20 kg kuormaa ja ylämäet käy raskaaksi.
Tällä hetkellä takana 10-pakka 12-28 ja edessä 46-36 kammet, ja ainakin vaihteensiirtäjät ja vaihdekahvat ovat 105-sarjaa.
Ainakin ketjut ja varmaan kasettikin ovat menossa kuluneisuuden vuoksi jo vaihtoon, mutta olen löytänyt korvaavia kasetteja oikeastaa vain seuraavat(CRC:ltä):

Ultegra 12-30 http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-6700-10-speed-road-cassette/rp-prod39014 Huomaako eroa 28 -> 30 ???

Tiagra HG500 11-32 tai 11-34 http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-tiagra-hg500-10-speed-road-cassette/rp-prod137768 Tiagra kuraa ylipäätään? 11-piikille ei mitään käyttöä, hyvä jos edes 12. 32 ja 34 piikkiä houkuttelee...

105 sarjasta löytyy vain 11-28, joten ei mitään iloa.

SRAM:lta ei löytynyt myöskään mitään...


Pitikiö tuota kammet lähteä vaihtamaan?? Vaikka en kyllä nopeesti löytänyt mitään välityksiltään kevyempää kuin 46-36...

Mikä avuksi?

maalinni
09.04.2016, 12.01
Näinköhän 105 takavaihtaja handlaa esim. 32 takarattaan?

edit: kampia ei ainakaan tarvitse vaihtaa, saahan niihin uusia rattaita. Tosin esim. Kona Sutrassa on edessä triplakammet, niillä saisi tietty helposti kevyen välityksen. Uusiksi menisi sitten myös etujarrukahva.

YT
09.04.2016, 12.06
Veikkaan että ei mene kauan kunnes joku tarjoaa käyttämätöntä 34-piikkistä eturatasta halvalla tarpeettomana.

TERU
09.04.2016, 13.58
Saksasta BD:ltä on saanut 34 t rattaita ja hyvän valikoiman pakkoja Ultegra-laatuisena jopa edullisesti.

rjrm
09.04.2016, 14.13
34-ratas maksaa alle kympin.
Mulla on lyhyes 105vaihtajan kaverina nyt 12-30, mutta joku 11-34 varmaan toimisi pidemmällä vaihtajalla.

maalinni
09.04.2016, 14.31
Eli halvimmillaan ja helpoimmillaan 34 eteen ja 30 taakse.

paaton
09.04.2016, 14.57
Eli halvimmillaan ja helpoimmillaan 34 eteen ja 30 taakse.

Jep. Se 30 piikkinen takarataskin auttaa jo aika paljon, saa juuri sen yhden pienemmän vaihteen lisää.
Olen pärjännyt 36/12-30 välityksillä peräpyörän ja laukkujen kanssa, mutta eturattaita uusiessa ajattelin kuitenkin vaihtaa 34 piikkisen eteen.
Pojan kasvu näyttää kompensoivan tehokkaasti mahdollisen kunnon nousun.

Ulkorengas
09.04.2016, 15.29
Taakse 12-36 ja uusi vaihtaja. Saat kaksi pientä vaihdetta, mutta kun pienin ratas jää pois, välit ei harvene kovin paljon.

Ultegra maksaa muistaakseni 60 €, joten ei tuo nyt ihan mahdoton kustannus ole. Jos 105 riittää, muutama kymppi lähtee hinnasta pois. Tai vaikka Deore, jos se samoilla vivuilla pelaa ja maantievaihtajat ei riitä 36 rattaalle.

Tuollaisen itselleni ajattelin laittaa jossain vaiheessa. Jos 11-28 tilalle laitat 12-30, tulee vain puoli pykälää kevyempi ykkösvaihde käyttöön ja hyöty aika vähäinen. 11-32 rattaissa kakkonen on 28. Maastopakkojen isojen rattaiden jako on yleensä 36, 32, 28, 25 jne. 36/46 on edessä niin sopiva, etten sitä aio muuttaa.

https://www.sram.com/sram/mountain/products/pg-1050-cassette

paaton
09.04.2016, 16.14
Mieluummin itken ylämäet, mitä laitan tuollaista puolenkilon tiagraa tai sramia taakse :)

Taiotaan sitä voimaa vaikkapa ovaali rattailla.
Nämä käyvät ilmeisesti cyclon fsa energy kampiin?
Tuleeko setissä mukana nyt molemmat rattaat, vaikka ainoastaan pienemmän saa valita, eli 50t tulee aina mukana, jos valkkaa 34 piikkisen?

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=153033;menu=1000,4,122

Edit: Ilmeisesti tuolta on vain loppu nuo isommat rattaat.

JiiÄm
09.04.2016, 16.38
Tuleeko setissä mukana nyt molemmat rattaat, vaikka ainoastaan pienemmän saa valita, eli 50t tulee aina mukana, jos valkkaa 34 piikkisen?

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=153033;menu=1000,4,122


Ei ole settiä tuossa linkissä (niinkuin hinnastakin jo näkee), pelkkä pikkuratas. Isompi ovaali on reilu 100€ lisää.

Ulkorengas
09.04.2016, 17.05
Mieluummin itken ylämäet, mitä laitan tuollaista puolenkilon tiagraa tai sramia taakse :)


PG1070 painaa 359 g, joten tuleehan siitä ainakin 100 g lisää painoa. PG1050 saattaa painaa vielä muutaman gramman enemmän. Mutta ehkä ovaalirattailla nousee kärry ylämäkiä paremmin 1,13 välityksellä kuin pyöreällä 100 g painavammalla rattaalla 1,00 välityksellä. En tiedä, kun ei ole kokemusta.

Rusakko
09.04.2016, 17.44
Kiitän kommenteista.

Tutkin tarkemmin ja mulla on takana RD 5700-vaihtaja (siis 105 ja lyhyt versio tod.näk.) 12-28 kasetilla, ja tuo vaihtaja ei kuulemma tue kuin max 28 hammasta ja olikohan niin, että riippumatta siitä onko lyhyt vai pitkä versio. No perhana, vaihtaja menis vaihtoon. Uudempi 5701 tukisi lyhkäsenä 30 hammasta ja pitkänä muistaakseni 34 hammasta.

Edessä on FSA Gossamer Cross 46/36-kammet. Mistä noita etupään pienempiä hammasrattaita saa ja miten soveltuvuus kampiin? Pitääkö vaihtaa molemmat eturattaat pienempiin, että etuvaihtaja "yltää" loikkauttamaan ketjun kasvaneen hammaslukumäärän vuoksi?

JiiÄm
09.04.2016, 17.59
Edessä on FSA Gossamer Cross 46/36-kammet. Mistä noita etupään pienempiä hammasrattaita saa ja miten soveltuvuus kampiin? Pitääkö vaihtaa molemmat eturattaat pienempiin, että etuvaihtaja "yltää" loikkauttamaan ketjun kasvaneen hammaslukumäärän vuoksi?

Noissa FSA:n kompaktikammissa on varmaan kaikista yleisin 110/5 kiinnitys, eli rattaiden saatavuus on hyvä. Ei pitäisi tuollainen parin hampaan heitto aiheuttaa vielä mitään, ainakaan mitään mistä ei vaihtajan säädöllä selviäisi. Itsellä oli Shimanon kammissa 46/34 rattaat ja luonnollisesti toimi oikeen hyvin. Itseasiassa 1x systeemiin siirtymisen jälkeen nuo jäi tarpeettomiksi (ajettu joku tonni, suurin osa 46t), joten saat ne vaikka toimituskuluja vastaan jos kelpaa.

Warlord
09.04.2016, 19.18
Mulla oli Domanessa uutena lyhythäkkinen 105 5700 ja 12-30 pakka, hyvin pelas.

Mcross
10.04.2016, 00.11
Itselläni on krossarissa yksi eturatas ja takana on XT:n pakka 11-32 välityksellä ja vaihtajana on lyhythäkkinen ultegra 6700. Eli suosittelen maastopakkaa vanhan tilalle ja pääset kaikista halvimmalla.

rjrm
10.04.2016, 09.29
Ja ilmeisesti Shimanon kymppikahva ei sitten käskytä kympimaastovaihtajaa vaan pitää olla ysi.

Rusakko
10.04.2016, 10.40
Joo, vähän suuntaan ja toiseen tulee kommenttia, ja yritän nyt johonkin lopputulokseen päästä. Eli jos nyt vaihtaisin takapakan Ultegran 12-30 http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-6700-10-speed-road-cassette/rp-prod39014, niin ei tarttis vaihteensiirtäjään kajota (toivottavasti) ja eteen sitten joku 34 hampainen, esim. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fsa-pro-road-compact-chainring/rp-prod129939. Ihan halpoja ei nuo etupiikit näytä olevan, pitääkö olla FSA:n vai onko siinä yhteensopivutta tarpeeksi, että varmistaa kiinnityksen olevan 5x110 ja että Shitmano-teksti? Tarkoitus ei ole kysellä tyhmiä, mutta ku ei pöljästä muuta irti saa :)

maalinni
10.04.2016, 10.51
5x110 riittää ja osta samalla uusi ketju.

Munarello
10.04.2016, 11.05
Minä hanskasin vastaavan tarpeen laittamalla kymppivaihteisten maantiekahvojen kaveriksi taakse maastovaihtajan ja -pakan. Vaihtaja oli 9spd deore ja pakka kymppilehtinen 11-36. Hyvin toimi ja kun edessäkin oli 34/50 -rattaat niin pitäisi jaksaa jyrkemmätkin mäet nousta.

Rusakko
10.04.2016, 11.44
5x110 riittää ja osta samalla uusi ketju. Joo, ketjut uusin myös.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-105-fc5750-10-speed-compact-chainrings/rp-prod116086 Tuossa olis esim 105-sarjan 34 piikkinen, olis jo hinta kohdallaan... vaikka tuossakin yhteeensopivuudesta puhutaan vain, että "Compatible with 7900 Dura Ace and 6700 Ultegra systems", että kai se nyt myös omaani passaa.

Kiitän jeesistä tässä kohtaa, saa nähdä miten äijän käy :)

Rusakko
23.04.2016, 10.41
No niin, hilut saapuivat ja asennukset tehty. Pakalla ja ketjuilla ajettu alle 4000 km, alkuperäiset.

Mitä tehtiin:
Takapakka (Tiagra, 12-28T, 10s) -> Ultegra (12-30T, 10s).
Ketjut: 105 -> Ultegra
Eturatas (pienempi): FSA 36 -> 105 34T

Mites asennus:
-Takapakka lähti helposti pois. Rattaat selvästi kuluneet. Voimansiirto kyllä pelasi vielä ihan hyvin, että ei loppuun ajettu.
-Ketjut: 105:ssa oli pikalukko (masterlink?!), Ultegroissa ei. Vähän aikaa meni ketjun pituuden kanssa arpoessa. Lopulta päädyin lyhyehköön ratkaisuun, missä kaikki vaihteet menevät ristiasennoissakin joten kuten päälle, eikä vaihtaja oli aivan keturallaan. Ääripäissä vaihtaja (rissaosa) on hivenen turhan paljon "eteenpäin", mutta vastaavasti toisessa päässä ketjut eivät vastaa rissapyörään (tai siis siinä kulkevaan ketjuun). Ristiin poljenta on siis nyt mahdollista, mutta niinhän ei toimita :) Hivenen jäykäksi kävi kampien vapaa pyöriminen, mutta ei paha. Myöskin takavaihtaja 105 (5700, lyhyt) pelittää vielä 30-piikkisen kanssa, mutta ihan äärirajoilla ollaan. Ketjun lyhentäminen auttoi siihen, että tämä isoin ratas ei mene liian lähelle rissapyörää. Myös vaihtajan "B-ruuvia" piti vähän säätää.
-Eturattaan vaihto ei mennyt istten kovin hyvin huomioon ottaen käytetyn ajan: 3 tuntia sis. parin oluen nauttimisen. Rattaiden kiinnitys ruuveista muutam oli tiukassa ja mullahan ei tietenkään ollut sisäpuolen (talttapää) mutteriin työkalua. Pari kertaa DIY-työkalut lipsuivat pilaten mutterin pään ja lopulta piti tarttua akkuporakoneeseen ja porata ruuvi irti. Nyt rattaista yksi ruuvi :)

Entä koeajo:
Kivasti kilahtelee vaihteet silmään ja nyt on kevein vaihde pykälää kevyempi. Ei haittais vaikka olis kevyempikin, mutta olen tähänkin tyytyväinen. Isompi eturatas (46T) on myös turhan iso, mulle riittäis hivenen pienempikin. Joka tapauksessa nyt jaksaa paremmin repiä peräkärryäkin ylämäkeen! :cool:

TERU
23.04.2016, 13.56
Hyvinhän tuo jos oli eka kerta. Kammenrattaiden pulti ovat tosiaan hyvin tiukassa tehtaan jäljiltä, ihan niin tiukkaan ei omia tarvitse vetää, kunhan ensilenkin jälkeen tarkistaa kireyden. Hommaa uudet pultit, joissa on kuusiokolo molemmin puolin, saa hyvästä pyöräliikkeestä. Samoin 4, 5 ja 6 mm vähän pidemmät laadukkaat kuusiokoloavaimet. Pyörässä nuo ovat monessa kohtaa tarpeelliset.

T_Kn
23.04.2016, 15.57
Allekirjoitan kommentin kammen pulteista asenneltuani toissapäivänä maasturiin alkuperäislätkien tilalle nw-ratasta. Tuon työkalunkin kanssa oli kyllä niin hilkulla ettei tarvinnut porakoneella surrauttaa pultista läpi kun kyseinen avain muljasi urassa. Parempia pultteja voisi koittaa metsästää joskus jostakin.

Ulkorengas
24.04.2016, 07.59
Isompi eturatas (46T) on myös turhan iso, mulle riittäis hivenen pienempikin.

On olemassa kampisarja 28-42 ratastuksella. Josko tuollaisen 42-hampaisen rattaan saisi jostain 46 tilalle.