Näytä tavallinen näkymä : Sram Yaw etuvaihtaja, ongelma vai ominaisuus?
Moro
Asentelin Canyon Encurace CF:ään Sramin Forcet kiinni (tosin nyt alkuun tulevaa Mallorcan reissua varten taakse 11-32 pakka ja Rival med cage häkkinen vaihtaja). Muuten säädöt kohdallaan, pienemmällä eturattaalla ei ketju hankaa etuvaihtajaan äärirattaillakaan ja isollakin vain aavistuksen raskaimmalla välityksellä. Muttamutta, isolle eturattaalle vaihtaessa heittää välillä ketjun yli ison rattaan. Tämä tapahtuu oikeastaan vain jos takaa ketju on parilla raskaimmalla rattaalla eli ketju on (lähes) löysimmillään. Sen saa vaihdettua nätistikin kun ei painamalla paina vipua, mutta "yrittämällä" ketjun saa yli tuon ison eturattaan. Ulompi rajoitinruuvi on aavistuksen hankaamisen puolella, joten liian ulos etuvaihtaja ei pitäisi tulla ja mielestäni vaijerinkireyskin on ok.
Tuo kaikki siis saatu aikaseksi huoltotelineellä säätämällä, ei ajossa tai trainerillä (tänään edessä eka trainerilenkki). Onko tuo säätövirhe vai ominaisuus? Voiko tuolle tehdä säätämällä jotain?
Vartin kierros ylärajoitinruuvia pienemmälle.
Onko vaihtaja täysin niiden vaihtajassa olevien etsattujen merkkien suuntaisesti? Kuulostaa ettei olis..
Itsekin pähkäilin saman ongelman kanssa. Tuubista löytyi apua
https://www.youtube.com/watch?v=jKzA-QVyBWo
Ylärajoitinruuvia en lähtisi enää kiristämään koska nyt jo hankaa ketju etuvaihtajaan raskaimmalla välityksellä. Parhaan kykyni mukaan laitoin etuvaihtajan merkkien suuntaisesti. Kumpaankohan suuntaan tuo mahtaisi olla vinossa jos siitä on kyse?
Ite veikkaisin että on liikaa linjassa rattaan suuntaisesti.
Ylärajoitinruuvia en lähtisi enää kiristämään koska nyt jo hankaa ketju etuvaihtajaan raskaimmalla välityksellä. Parhaan kykyni mukaan laitoin etuvaihtajan merkkien suuntaisesti. Kumpaankohan suuntaan tuo mahtaisi
olla vinossa jos siitä on kyse?
Häkki on isommalla rattaalla kokonaan vaijerin varassa, kiristä vähän ylärajoitinruuvia ettei nakkaa yli vaihtaessa. Onko alarajoitin tarkasti kohdallaan siis pienin vaihde päälle, ketju kulkee hyvin lähellä sisemmän häkin reunaa, mutta ei juurikaan hankaa häkkiin. Tuo on muutoinkin hyvä lähtökohta, niin ei tarvitse vaijerilla säätää kuin isompi ratas. Häkki pitää tietenkin olla oikein suunnattu ja oikealla korkeudella.
Eli takaa olisi siis liikaa ulospäin kääntyneenä? Täytyy tsuumailla tuota vielä tarkalla silmällä.
Häkki on isommalla rattaalla kokonaan vaijerin varassa, kiristä vähän ylärajoitinruuvia ettei nakkaa yli vaihtaessa. Onko alarajoitin tarkasti kohdallaan siis pienin vaihde päälle, ketju kulkee hyvin lähellä sisemmän häkin reunaa, mutta ei juurikaan hankaa häkkiin. Tuo on muutoinkin hyvä lähtökohta, niin ei tarvitse vaijerilla säätää kuin isompi ratas. Häkki pitää tietenkin olla oikein suunnattu ja oikealla korkeudella.
Kuten jo sanoin, jo nykyisellä ylärajoitinruuviasetuksella ketju hankaa häkkiin raskaimmalla välityksellä. Toki sitä voi vielä kokeilla kiristää ja testailla. Alarajoitin on kohdallaan. Kokeilen vielä ton yläruuvin, jos ei auta ni lienee kiinni suuntauksesta, jossa lienee todennäköisin virhe se että perä kääntyy liikaa ulospäin.
Yaw-etuvaihtaja on tarkka asennostaan. Jopa niin tarkka, että oman kokemuksen mukaan takakiekkoa vaihtamalla sellaiseen jossa pakka ei ole navan keskilinjasta mitattuna samalla kohdalla, etuvaihtajaan voi joutua tekemään pieniä asentomuutoksia.
Asensin syksyllä omaan pyörään Yaw-etuvaihtajan ja säädin vaihteet paremman takakiekon kanssa. Sitten laitoin vastusharjoittelua varten treenikiekot alle ja ihmettelin puoli talvea etuvaihtajan toimintaa. Ylärajoitin piti nimenomaan kiertää niin tiukalle että rahisi pienimmillä takarattailla, ettei ketju pääsisi puolihuolimattomasti vaihtaessa ulkopuolelle. Vastuksella ei onneksi niitä aivan pisimpiä välityksiä tarvitse. Äskettäin laitoin taas paremmat kiekot alle ja etuvaihtajan toleranssit kasvoi, kun sen asento on alunperin haettu ko. kiekon kanssa.
Ok, täytyy pitää yläruuvi kireällä. Tsuumailin linjausta nopeasti, perä on hieman ulkona. Perjantaina säädetään.
Säädin etuvaihtajan uudelleen GCN:n videon mukaan. Perä oli aavistuksen ulkona ja yläruuvi päästi vaihtajan turhan ulos. Nyt toimii ja varuiksi ketju hankaa hieman kaikkein raskaimmalla välityksellä. Liikaa se ei näköjään saa hangata, täytyi tehdä kompromissi hankaamisen ja isolle rattaalle vaihtamisen välillä.
Kiitos jeesanneille, taas tätäkin viisaampana ja kokeneempana eteenpäin!
kristian
09.04.2016, 17.39
En tiedä toimiiko toisinpäin, mutta tämmöinen maininta on SRAM Red kampisarjan kohdalla Bike24:n sivuilla: Note: The crank is only compatible with SRAM Red Yaw™ Front Derailleur.
On vähän amerikkalainen tyyli ilmoittaa asiat juuri noin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.