Näytä tavallinen näkymä : Tour de Tampere 28.5.2016
Tour de Tampere järjestetään taas - nyt 28.5.2016.
Tampereella ei silloin sada. Alkukesä on kauneimmillaan. Niin me uskomme.
TdT on vaativa maastopyörätapahtuma vedetyissä ryhmissä Suomen parhailla poluilla. Reittejä ei ole merkattu.
Höysteenä kasvaneen suosion saaneet sykloryhmät ja Kirkkopyöräily (entisen maisemapyöräilyn tilalle).
MTB- ja sykloryhmissä tarjolla myös kevyemmät vaihtoehdot. Ohjelmistoon palaa nais-ryhmät, joita on MTB ja CX -kalustolle.
Reitit suuntautuvat Itään ja Etelään. Osittain ajetaan tuttuja polkuja, mutta osa on TdT historiassa uutta.
Ryhmiä on suurin piirtein
-Ajokoirat
-Aktiiviharrastajien 8h
-Harrastelijoiden 8h
-Fatbike 8h (tämä on kai vähän rauhallisempi, niinkuin Fatbike-tyyliin sopii)
-Lyhyempiä 5h MTB ryhmiä
-Lyhyempi Fatbike (vähän epävarma vielä)
-Nais-MTB
-CX 8h
-CX 5h
-Nais-CX
-Kirkkopyöräily lähtien kirkoilta ja kiertäen ne maisemallisesti edullista reittiä. Sopii myös ei-harrastajille, eikä uskon laatua kysellä
Järjestäjä pidättää oikeuden säätää ryhmäjakoa tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Kannattaa varautua ajoittaiseen ruuhkaan, niinkuin tällaiseen tapahtumaan kuuluu.
Startti on viimevuotiseen tapaan Pirkkahallilta.
Olkaa kuulolla! Pane jo päivämäärä 28.5.2016 kalenteriisi!
---
Lähtöpaikka: Pirkkahallin (Tampereen Messu- ja Urheilukeskus).
Yksi kiinteä huoltopiste, jossa käydään useita kertoja.
Maalialueella keittolounas (myös Kirkkopyöräilijöille).
Kirkoilla pientä purtavaa ja juotavaa kirkkopyöräilijöille.
Puku- ja pesuhuoneet sekä kahvio lähtöpaikalla koko tapahtuman ajan.
Ilmoittautuminen: ennakkoon 15 euroa http://juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3105&tid=6653
lähtöpaikalla 20 euroa.
Lähtö klo 10.00 alkaen ryhmittäin
---
Huollosta:
Vettä ja purtavaa saatavissa (0€) huoltopisteessä muutaman tunnin välein. Huoltopiste on super-ruuhkainen, mutta jokseenkin täydellinen. Kannattaa varautua myös omatoimihuoltoon kohtuullisissa määrin.
Ajon jälkeen Pirkkahallin ravintolassa keittolounas, leipä ja vesi (sisältyvät osanottomaksuun) + ostettavissa karkkia & muuta juotavaa.
Varaudu kuitenkin myös omin varaosin!
Pyörien parkki- ja pesupaikka sekä varustesäilytys järjestetään.
Mahdolliset keskeyttäneet opastetaan reitille, josta löytävät takaisin Pirkkahallille.
Ajokelvottoman pyörän toimittamiseen Pirkkahallille/huoltoon olemme varautuneet ("Raatoauto").
Kukin ajaa omalla vastuullaan. Kaupin Kanuunoilla ei ole vakuutuksia osanottajien tapaturmien
tai välineiden vahingoittumisen varalle.
Kypärä on pakollinen varuste.
---
Foorumin nykysäädöillä viestin muokkaaminen jälkikäteen ei ole mahdollista. Seuraa tätä ketjua saadaksesi päivitettyä tietoa tapahtumasta. Myös Kaupin Kanuunoiden webbisivuille (http://www.kaupinkanuunat.net/) saatamme jotain päivittää, mutta tämä viestiketju on ensisijainen tiedotuskanava.
Olikos se nyt sitten XXI TdT ? Tapana ollut roomalaistaa kaikki aina otsikoissa ja oheistuotteissa ;)
Talisker
10.04.2016, 09.46
Olikos se nyt sitten XXI TdT ? Tapana ollut roomalaistaa kaikki aina otsikoissa ja oheistuotteissa ;)
Näinhän se on.
Reittikoeajot on täydessä vauhdissa ja muutkin järjestelyt suurin piirtein hoidossa. Reitillä on vielä paljon vettä, niinkuin vuodenaikaan kuuluu. Reitti muodostuu yhden huoltopisteen ympärille ja se tulee mahdolistamaan paremmin ryhmänvaihdot.
Tällä kertaa uutta on Fatbike-ryhmä. Muissakin ryhmissä ajetaan fateilla, mutta tässä Fatbike-ryhmässä olisi tarkoitus ajaa vain läskipyörillä. Uutta on myös naisten ryhmät MTB ja CX kalustoille. Kolmas uutuus on aloittelijoiden MTB-ryhmä.
Arhipoff
16.04.2016, 12.18
Onko aktiiviharrastajien ja harrastelijoiden ryhmät yhtenä porukkana vai löytyykö alaryhmiä? Mietin kumpaan porukkaan lähtisi, ensimmäinen tour tulossa. Jos aktiiviharrastaja-ryhmässä olisi porukka jonka vauhti on lähempänä harrastelijoita kuin ajokoiria :D
Meille on tällä hetkellä syntymässä yksi aktiiviharrastajien ryhmä. Ajokoira-ryhmä soveltuu kisakuskeille retkipäiväksi, eli vauhti on selkeästi alle kilpavauhdin, mutta kuitenkin retki etenee. Harrastaja-ryhmät taas on leppoisampaa vauhtia, jossa ehtii katsella maisemiakin. Aktiiviharrastajien ryhmä, tällä kertaa nimetty Trail-ryhmäksi, on tästä välistä. TahkoMTB on hyvä referenssi. Jos 120km läpiajaminen on jo saavutus, harrasteryhmä on sopiva paikka TdT:ssä. Jos 120km matkalla on aikatavoite jotain 8h, kuulut aktiiviharrastajiin. Jos 8h alittaminen ei ole ongelma Tahkolla, riittää kunto Ajokoiriin. Kyseessä on kuitenkin retkiajo, eikä välttämättä kannata mennä liian kireään ryhmään. Jos kuitenkin sattuu osumaan liian hapokkaaseen seuraan, huollossa todennäköisesti pystyy vaihtamaan. Samoin, jos kyyti on aivan liian rauhallista, pystynee vaihtamaan kireämpään.
TdT:n Nice CX -ryhmästä ja reitistä voisi kuuluttaa vaikkapa näin:
Matkan pituus on 75-80 km - eikä reitti sisällä juurikaan teknistä polkua. Haastavuus haetaan retken kestosta ei teknisestä vaikeudesta tai vauhdista. Taukoineen päivineen reipas kuuden tunnin retki. Edellyttää kohtuu kuntoa, myös miehet mahtuvat mukaan!
Reitti on syklolle osuva ja maastopyörälläkin voi lähteä mukaan! Startista taukoon on matkaa vajaat 30 km, helppoa Pirkkalan latupohjaa ja metsäautoteitä Sääksjärven kautta Lahdesjärvelle. Tauon jälkeen jatkamme reippaalle 50 km:n retkelle; hiekkakelvejä, latupohjaa, sorateitä, metsäautoteitä ja pieniä polunpätkiä Taivalpirtin kautta maaliin. Tauolla tarjoilusta huolehtii R-Tech, omat eväät mutustelemme Taivalpirtillä. Mukaan siis evästä ja reipasta retkimieltä!
Reittiharjoituksia on ajettu siinä määrin, että aika monella ryhmällä on reitti jo selvä. Yhä edelleen metsässä on paljon vettä, mutta eiköhän se kuukaudessa kuivu.
Käyn parit sillat tekemässä viikonloppuna etelän suunnalle.
Salaharjoittelua
https://www.youtube.com/watch?v=knUHTQzK9mw
Myrtillus
09.05.2016, 18.50
Harraste 2 ryhmän nuotit alkavat selkiintyä. Ei mitään tarvetta kehuskella vauhdilla tai matkalla. Luvassa jumppapolkua olan takaa ja onnistumisen (ja ehkä välillä epäonnistumisenkin) riemua rajattomasti.
Ohessa linkki tarkempaan kuvaukseen. Luonnollisesti ihan kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään.
http://urly.fi/C43
CX 5h ryhmä ajelee tälläkin kertaa n. 80km reitin kaikenlaisilla ajopinnoilla; ulkoilureittiä, latupohjaa, hiekkatietä ja metsäautotietä muutamalla lyhyellä/helpohkolla polkupätkällä ja pikitiesiirtymällä höystettynä. Nettoajoa kertyy siis nelisen tuntia. Roadsidetaukoja pidetään tarpeen mukaan, hieman pidempi n. 20min tauko suunnilleen puolimatkassa sijaitsevassa aloitusviestissäkin mainitussa huoltopisteessä.
Tämän reissun ajelee niin syklolla kuin sopivalla maasto- ja hybridipyörälläkin.
Tervetuloa mukaan!
no-saint
12.05.2016, 12.24
Onkos tänäkin vuonna tarkoitus laittaa kypäröihin nimitarralaput niinkuin viime vuonna?
Saako olla erilainen "nuori" ja laittaa esim tämän foorumin nimimerkkinsä? Minäkään juuri ketään nimeltä tunne mutta saisivat nämä nettikirjoittelut "kasvoja"...
Eiköhän ne kirjoita maksaessa lappuun toiveiden mukaan.. jos ei kirjoita niin menet sitten tiskillä poikittain ?
no-saint
12.05.2016, 20.00
Eli siis toiveen saa esittää tiskillä jos uskaltaa...
Viime vuonna siinä vaan oli tiskillä sellanen näpsäkkä plikka ja tälläinen yksin metsässä viihtyvä perus suomijuntti vähän jäätyi. Meni hippasen änkytyksen puolelle niin saattaa tulla mielenkiintoinen nimilappu no-no-no-no-sa-sa-int-int...
Nimitarrat on käytössä, niinkuin aikaisempinakin vuosina. Ennakkoilmoittautuneille kirjoitetaan nimet valmiiksi, mutta varaan yhden tyhjän arkin nopeimmille erikoistoiveiden esittäjille. Paikanpäällä ilmoittautuneiden nimet kirjoitetaan vasta siinä ilmoittautumisen yhteydessä ja silloin toki voi esittää toiveita.
Ennakkoilmoittautuminen on auki 18.5. saakka. Ilmoittautumisia onkin alkanut tulla sisään jo hyvää tahtia. Ilmoittautumisessa kysellää ryhmiä ja ties mitä, mutta lopullisen valinnan voit tehdä lähdön hetkellä ja hyvällä säkällä voit vielä muuttaa mielipidettä kesken retken. Käytämme ennakkoilmoittautumiseen Juoksijalehden palvelua: http://www.juoksija-lehti.fi/Tapahtumat/Juoksukalenteri.aspx Sieltä löytyy hakusanalla Tour de Tampere kaksi tapahtumaa. Nyt on vuorossa XXI ja sen XX:n ennakkoilmoittautuminen loppui jo vuosi sitten. Ehkä saan sen vanhan pois listoilta....
mallat jari
13.05.2016, 13.22
LÄSKI 8H
Ideana leppoisa eteneminen,haastetta on sekä kivien,juurien ja tietysti keston suhteen.Paksupyörä lenkki menee ekaksi Pirkkalan suuntaan.Sieltä matkataan Iso-Naistenjärvelle,Peltolammin suuntaan pikku mäen kautta.Tällä reissulla menee noin reilu 2.5 h ennen kuin saavutaan Rtechille huoltoon.
2 osuus alkaa Ikea spoorilla,ja helpolla tiesiirtymällä Sääksjärven taakse josta noustaan Birgitan polulle.Tällä osiolla saa mukavia ajo haasteita polun teknisyyden ansiosta.Asemakylä.Kulju ja Pikku Kyynärön ja junaradan huoltotietä takas Ikea spoorille ja huoltoon.Tuossa vierähtää kevyesti reilu 3 h.Tauon jälkeen katsotaan miten paljon aikaa on kulunut.3 osuus alkaa Vuoreksen kautta sivuten Hervantaa ja mahdollisesti Kurkkaus Makkarajärven kautta Ruskoon josta ajan tarkistus ja paluu Pirkkahallille 18 jälkeen.Matkaa noin suunnilleen 65 km.Reitti muutokset mahdollisia.
Kannatta ottaa reippaasti evästä mukaan koska polku jumpassa välillä syke huutaa ja energiaa palaa.Vaativuustasoltaan luokitus kohtuu vaativa.Mielellään jokunen kilsa ajoa takana niin hyvin jaksaa.Tervetuloa Läskillä mukaan.
^Vahva KYLLÄ kuulostaa hyvälle.
Reipas Puolikas 5h ajaa hieman xc-henkisimmillä spekseillä kuin harraste2. Olen yrittänyt suunnitella reitin siten, että periaatteessa teknisesti taitava kuski saattaisi pystyä ajamaan koko lenkin ilman jalkakosketuksia. Itse en tähän pysty, koska muutaman lyhyen louhikon joudun todennäköisesti taluttamaan. Silti tämäkin lenkki on aika tekninen. Sanoisin, että napsu Tahkoa teknisempää vähemmillä siirtymillä. Haastetta lisäävät myös ensimmäisen puoliskon kipakat nousut. :)
Ensimmäisellä etapilla ajetaan Pirkkalan Kurikassa ja Toiviossa ja RTechille mennään legendaarisen Ikean spåårin kautta. Toiselle etapille lähdetään Ikean spåårin toista laitaa pitkin kohti Särkijärveä ja Asemakylää, josta palataan aika suoraviivaisesti muutamien polkujen kautta takaisin lyhyelle tauolle RTechille. Sieltä ajellaan lopuksi takaisin Pirkkahallille soppalounaalle. Kilsoja tulee reipas 50km.
Optimipyörä tälle lenkille ehkä olisi kevyt 27.5+ täpäri 120 millin joustoilla, mutta itse lähden matkaan 29" xc-täpärillä.
Tämä on hyvä harjoituslenkki sellaiselle kuskille, jolle viisi tuntia on riittävän pitkä lenkki ja tavoittelet esim. alta neljän tunnin alitusta Tahkolla.
Juuserneim
14.05.2016, 19.03
Jos haluaa nauttia TdT:llä mahdollisimman teknisestä maastosta, niin mihin ryhmään kannattaa suunnata? Harraste2? Entä mikä lie teknisyysaste esim. Trail-ryhmässä?
Trail-ryhmä ajaa todennäköisesti vähän reippaampaa tahtia ja siten ehkä vähän pitempään. Harrasteryhmissä saattaa olla pieniä eroja. Lähtöpaikalla voi vielä vaihtaa valintaansa. Koska reitillä on yksi huoltopiste, jossa käydään monta kertaa, siellä todennäköisesti pystyy vaihtamaan ryhmää. Mihin ryhmään pystyy vaihtamaan, onkin jo vaikeampi luvata. Se riippuu siitä, miten reitillä on päästy ajamaan. Oli miten oli, reitit kulkee eteläisemmällä kaupungin puoliskolla ja vaikka reitille onkin valittu ajettavia polkuja, kyllä ne vähän epätasaisempia tahtoo olla, kuin länsipuolella Lamminpäässä.
Myrtillus
15.05.2016, 13.03
Harraste 2:ssa eka lenkki on helpompi ja kesto harjoituksissa siinä 3.5 h luokkaa. Toinen lenkki onkin sitten teknisesti paljon haastavampi ja kesto 4 tunnin luokkaa. Reitille on pyritty kokoamaan pääasiassa oranssilla merkattuja polkuja eli mtb:scale = 2.
Käymme huollossa vain kerran, joten energiaa reppuun runsaasti mukaan. Toinen lenkki käy melko kaukana eikä harjoituksissa ei ole tullut yhtään maasturia vastaan, joten ei ainakaan pyöritä niillä vanhoilla tutuilla poluilla.
Kolmas lenkki on takataskussa, mutta jos tulee teknisiä tai katkeamisia, niin tuskin tarvitsee enää lähteä kiertämään edes osittain 8h aikarajan vuoksi.
Tarkempi kuvaus: http://urly.fi/C43
Reittikartta, missä polkuluokitukset http://urly.fi/Bl2 (vasemman laidan valikosta saa layereitä pois päältä, jotta näkee alla olevan polkuluokituksen) (http://urly.fi/Bl2)
Muutama kohta on sellainen, että itse olen ottanut läskin kantoon...mielenkiinnolla seuraan, josko joku ajomies/-nainen tai trial kuski vetää nekin ajamalla ☺
Sent from my SM-A500FU using Tapatalk
Jo toistamiseen järjestetään TdT:ssä myös pidempi maastolenkki. TdT extreme -ryhmä starttaa jo perjantai-iltana ja ajaa noin 300-305 km maastolenkin. Tällä hetkellä tähän reissuun lähdössä on noin 12 hlön ryhmä.
Lisätietoja ja suunnitelmia tarkemmin osoitteessa: http://fillarillalepikkoon.blogspot.fi/
Mikäli tämän ryhmän ajoon osallistuminen kiinnostaa sinua, niin olethan mahd. pian yhteydessä Mikkoon.
huh huh mitä kilometrejä... itte aattelin nopeana ryhmänä noin 80 km mittaseen matkaan ja reitti on juohevaa polkua ja ehkä pahimmat röllit jää välistä mutta löytyy muutama kivikin matkalle
Jokos sitä arvais lähteä hitaimpaan kokopitkään matkaan tänävuonna, jos talvella ei paljon reenaillut ja viimekesänä ajeli jämi84-puolikkaan aikaan 2h 16min keskisykkeen ollessa 164bpm? Reittikuvaus harraste2:sta näytti ja kuulosti tosi hyvälle, mutta voi olla vähän turhan kova, olisiko harraste 3 ryhmä vähän helpompi? Vai pitäiskö sitä vaan ampaista läskipyörien joukkoon omalla täpärillä, hukunko suohon 2.4" renkaalla? Kysymysten määrä/laatu saataa antaa ymmärtää että olen toista vuotta vasta pyöräilemässä, mikä tietysti pitää paikkansa :p
Harraste 2 taitaa sisältää vähän enemmän sielää pohjaa, kuin 1 ja 3. Jos 8h ulkoilu tuntuu mahdolliselta, niin rohkeasti vaan mukaan. Aina huoltopisteellä käydessä kannattaa käyttää tarjoilut hyväkseen ja ottaa muutakin kuin karkkia. Kunnon eväillä jaksaa paljon pitempään, kuin normilenkin vesitankkauksella.
Ennakkoilmoittautuminen sulkeutuu 18.5. Paikanpäällä voi ilmoittautua lähtöön saakka. Ihan viimeiselle minuutille ei kannata kuitenkan jättää.
Myrtillus
16.05.2016, 13.06
Harraste 2 taitaa sisältää vähän enemmän sielää pohjaa, kuin 1 ja 3.
Harraste 2:ssa suurin osa poluista on valittu linjalla oranssi tai punainen, joten mielestäni se ei ole kovinkaan tasaista pohjaa (esim. Birgittan polku etelään päin). Ekalla lenkillä on siirtymää jonkin verran johtuen muistokäynnistä hautausmaalla, mutta metsäosuudet on kyllä pyritty pitämään mahdollisimman epätasaisina. Toinen lenkki tarjonnee suurimmalle osalle riittävästi haastetta teknisyyden puolesta, ei vauhdin. Suositeltavaa on hyvä tuntuma kivikkoisiin ja juurakkoisiin polkuihin, jottei mene kantamiseksi.
Reitti: http://urly.fi/Bl2
Kuvaus : http://urly.fi/C43 (http://urly.fi/Bl2)
Tuosta harraste 2 ryhmästä oli niin hieno kuvaus että oikein harmittaa kuin ei ole ykkösestä tai kolmosesta vastaavaa... Mutta, olenko nyt ymmärtänyt oikein että 1 ja 3 ovat vielä vaikeampia kuin tuo 2?
Myrtillus
16.05.2016, 13.54
^uskallan epäillä tuota vaikeusasiaa ellei kustannusfunktiossa ole vain keskari (suuri average => vaikea ??). Kyllä kakkosessakin pärjää, kunhan ei menetä hermoja ja heitä fillaria mäkeen... pitkä matka kävellä kotiin.
Kannattaa myös pitää mielessä, että Pirkkalasta ja Lempäälästä ei juuri sellaista helppoa 30-keskarilla ajettavaa neulaspolkua löydy vaan kaikki polut ovat enemmän tai vähemmän kivisiä. Izmo joskus on kommentoinut tuota minunkin Lempäälän reittiä toisessa yhteydessä hitaaksi möyrinnäksi, jossa ei kuitenkaan tartte taluttaa. :)
Joten kaikissa ryhmissä varmasti pääsee ajamaan teknistä polkua. Harraste2 ainakin nykyisten kuvausten perusteella vaikuttaa ehkä siltä tiukimmalta ryhmältä, jos teknistä haluaa mennä.
Osaisiko joku vielä laittaa tuon harrastelijoiden 1 ja 3 ryhmän johonkin järjestykseen, kestohan kaikissa on sama mutta teknisemmät reitit on varmasti raskaampia. Vaikka, olihan siellä mainintaa että voi hyvin vaihtaa ryhmää huoltopisteellä, hitaanpaan/helpompaan on varmaan paremmin mahdollisuuksia vaihtaa kuin päin vastoin. Nopeammat ryhmät varmaan suhauttaneet huollosta ohi ennen kuin hitaammat saapuu paikalle.
Ajaako noi 5t tunnin mtb ryhmät samaa reittiä kaikki?
Minun käsityksen mukaan 5h ryhmät ajavat osittain samaa reittiä, mutta ei kokonaan. Myös huollon ajoitukset poikkeavat jonkin verran. Nopeampi ryhmä ajanee enemmän etelään ja ei-nopeampi enemmän itään. Ensikertalaisten ryhmä taas ajaa vähän helpompia. Mimmit maastoon ryhmän lopullisista reittisuunnitelmista en ole aivan varma.
Huollossa ryhmän vaihtaminen on todennäköisesti mahdollista, mutta silti epävarmaa. Ajoitukset riippuu pitkälti ryhmän ajon sujuvuudesta ja teknisten taukojen määrästä. Siihen päälle vielä eroavat vauhdit ja reitit, niin lupaamaan ei pysty. Pyrimme kuitenkin olemaan selvillä, minkälaisia ryhmiä huoltoon on tulossa ja vielä lenkille menossa.
5h reipas ja läski 8h Kuljun suunnalla jonkunverran samoja polkuja, ainakin nuotitus vaiheessa. On kyllä täysin eri polkuja kun lännessä, jumppaa luvassa.
Onko fatbike 8h siis kuitenkin vaativampi kuin harrastelijoiden 8h ryhmä?
Mihin ensikertalaisen kannattaa läskipyörällä lähteä?
Myrtillus
17.05.2016, 01.21
Onko fatbike 8h siis kuitenkin vaativampi kuin harrastelijoiden 8h ryhmä?
Mihin ensikertalaisen kannattaa läskipyörällä lähteä?
Vaativuutta on moneen lähtöön ja makuun:
A) Mehut voidaan puristaa ajamalla neulaspolkua, joka kulkee isojen mäkien kautta ja pidetään hillitön vauhti. Tekniikalla ei ole juurikaan väliä, mutta hapenottokyky pitää olla kunnossa.
B) Toinen ääripää on taas teknisesti vaativa polku, missä vauhtia ei ole juuri mitään, mutta lihakset joutuvat tekemään jatkuvaa jumppaa, kun keulaa ja perää on nosteltava juurien ja kivien ylitse jatkuvalla syötöllä ja penkissä ei pääse lepäämään. Lisäksi aivot joutuvat tekemään töitä, kun yrittää miettiä järkevää ajolinjaa jalkautumisen välttämiseksi.
Harraste 2 suuntautuu tällä kertaa jälkimmäiseen genreen etenkin toisen lenkin osalla.
Viimeinen ennakkoilmoittautumispäivä (http://juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3105&tid=6653) menossa.
Naisten mtb ryhmässä edetään rauhallisesti helpohkoja polkuja. Sopii myös vähemmän ajaneille :) Seikkailumieltä mukaan, pientä harhailua voi olla luvassa :D
-Heli Kylmäniemi
pinohiiri
18.05.2016, 18.54
Mitä aktiiviporukan reittisuunnitelma pitää sisällään? Reipasta vauhtia, teknistä maastoa, teknistä maastoa reippaalla vauhdilla...?
Mun vetämä puolikas menee varmaan seuraavasti:
Pirkkahallilta otetaan mukava polkusiirtymä Toivion, Taaporinvuoren, Huhtavuoren ja Peltolammin kautta R-techille. Nämä ovat viimevuosina erittäin perinteisiä Tourin reittejä lähes joka ryhmällä. Tauolla ollaan käyty 1,5h kohdalla.
R-techilta reitti etenee Vuoreksen sillan kautta kautta vanhan Suolijärven 10km lenkkipolun kautta hienoa metsäreittiä kohti Sääksjärveä. Sääksjärveltä sitten ajellaan mukavasti Birgitan polkua Kuljun Asemakylän tienoille josta käännytään takaisin kohti pohjoista. Matkalla otetaan hajanaista polkuverkostoa sekä välillä vähän tiesiirtymää. Tämän 2,5-3h tunnin kierroksen R-techille päättää Ikea Spår. R-techiltä lasketellaan mukavaa alamäkivoittoista reittiä maaliin Pirkkahallille noin 30min. Maalissa olemme siinä 5h tienoilla + mahdolliset tekniset murheet.
Reitti on paikoin tekninen eikä kaikki paikat ole edes ajettavissa, mutta emme siis etsi tarkoituksella vaikeita paikkoja. Paras pyörä 130-160 joustava täpäri nappularengastuksella, mutta myös fatbikella voinee osallistua :)
Tähän ryhmään toivotaan ajotaitoista porukkaa jotka omaavat hitaampia pyöriä siirtymiä ajatellen.
Harraste 1 on liikkeellä 8h, josta todennäköisesti kertyy aikaisempien vuosien tapaan noin 65km ajettavaa. Kaksi huoltoa 1,5-2h ja 4-4,5h kohdalla.
Lenkki alkaa Pirkkalan - Taaborin vuoren poluilla, josta Peltolammin kautta 1 huoltoon. Toinen lenkki ajetaan Vuores, Suolijärvi ja Hallilan aika helpoilla poluilla, josta 2 huoltoon.
Viimeinen ja pisin lenkki ajetaan Lempäälän suuntaan, joka sisältää pääosin ennen Tourissa ajamattomia polkuja. Hankalimmat Birgitan polut väistetään, joten reitti on aika juoheasti ajettavissa. Joitakin röllipolkuja matkan varrelle osuu, mutta niiden osuus jää aika vähäiseksi kokonaisuuteen nähden.
Pitkä cycloryhmä ajaa 8h Tampereen ja lähikuntien parhaita cyclocross-reittejä. Matkalle osuu hiekkateitä, latupohjia, asfalttia, sammaloituneita metsäteitä ja lyhyitä polkuosuuksia. Reitti on teknisesti helpohko, mutta lyhyitä hieman vaikeampia pätkiä on mukana. Reitin pystyy ajamaan läpi taluttamatta, kunhan on jonkin verran kokemusta cycloajosta. Tästä huolimatta reitti on rankka, koska matkaa tulee reipas 130 km eikä nousumetrejä ole yritetty vältellä. Paikoitellen pidetään jonkinlaista vauhtiakin.
Aluksi lähdetään kohti Kangasalaa, jossa pyörähdämme erinäisten mutkien kautta kansallismaisemiin Haralanharjun näkötornille. Evästäydennystä voi ostaa matkan varrelle osuvasta kaupasta ennen kuin puolimatkan jälkeen poikkeamme huoltoon R-Techiin. Loppupäivällä kierrämme Lempäälän ja Pirkkalan kautta takaisin Pirkkahallille.
Pitkä cycloryhmä sopii kokeneille ja hyväkuntoisille gravel grinding -ajajille. Hiekkateiltä löytyy aivan sileää pohjaa, kivituhkaa, irtosoraa, sepeliä, kuoppia, pehmeää hiekkaa ja kaikkea näiden väliltä. Kun mietit missä saa parasta vastinetta osallistumiselle, niin muista että cyclolla ei ole siirtymiä. Koko 130 km on täyttä tavaraa!
Ennakkoilmoittautuminen on päättynyt. Paikanpäällä voi ilmoittautua lähtöön saakka. Ei kuitenkaan kannata aivan viimeiselle minuutille jättää, vaan enemmin varat 30min lähtöön.
Ennakkoilmoittautuneita on 90 nimeä. Osalta puuttuu vielä maksuvarmistus. Kannattaa maksaa ajoissa, tai ottaa kuitti lähtöpaikalle. Kaikki ennakkoilmoittautuneet ilmoittautuvat omalla tiskillään, saavat tarran kypärään ja merkitään osallistujaksi. Jos maksu on unohtunut, sen voi hoitaa myös paikanpäällä.
Ei-ennakkoilmoittautuneita on takavuosina ollut 10x ennakkoilmoittautneiden määrä. Tuskin kuitenkaan tällä kertaa. Tulee muuten ruuhkaa. Ilmoittautuminen paikanpäällä alkaa 9:00.
Paikanpäällä on saatavilla opastysta ryhmänvalintaan ja paljon ympäriinsä palloilevia pyöräilijöitä, joita järjestäjät yrittävät paimentaa lähtökarsinoihin. Metsässä ja huoltopisteellä on sitten tilaisuuteen sopivaa showta.
Sää näyttää nyt hyvältä ja suurimmat ojat ehtii kuivua ettei tarvi uida ja ittellä jopa ajatus käydä Kaupin metsässä tekemässä silmukka... Kaupin itäpuoli on keväisin monesti märkää mutta nyt sekin kuivunut
Reittiin kuuluu myös kalliopolkua ja muutama juurakko mutta vauhtia ei tarvi pelätä...
Tapahtuma lähenee....
Ajoryhmät on seuraavat
-Ultra (lähtee jo perjantaina)
-Ajokoirat
-Trail
-Harraste 1,2,3
-Fatbike
-Puolikas
-Vähän nopeampi 5h
-Vähän teknisempi 5h
-Ensikertalaiset
-Mimmit maastoon
-CX pitkä
-CX lyhyt
-Nice CX
Luulisi tästä tarjonnasta löytyvän jokseenkin kaikenlaiselle harrastajalle jotain sopivaa. Ja Kirkkopyöräily siihen vielä lisäksi.
Mun vetämä puolikas menee varmaan seuraavasti:
Pirkkahallilta otetaan mukava polkusiirtymä Toivion, Taaporinvuoren, Huhtavuoren ja Peltolammin kautta R-techille. Nämä ovat viimevuosina erittäin perinteisiä Tourin reittejä lähes joka ryhmällä. Tauolla ollaan käyty 1,5h kohdalla.
R-techilta reitti etenee Vuoreksen sillan kautta kautta vanhan Suolijärven 10km lenkkipolun kautta hienoa metsäreittiä kohti Sääksjärveä. Sääksjärveltä sitten ajellaan mukavasti Birgitan polkua Kuljun Asemakylän tienoille josta käännytään takaisin kohti pohjoista. Matkalla otetaan hajanaista polkuverkostoa sekä välillä vähän tiesiirtymää. Tämän 2,5-3h tunnin kierroksen R-techille päättää Ikea Spår. R-techiltä lasketellaan mukavaa alamäkivoittoista reittiä maaliin Pirkkahallille noin 30min. Maalissa olemme siinä 5h tienoilla + mahdolliset tekniset murheet.
Reitti on paikoin tekninen eikä kaikki paikat ole edes ajettavissa, mutta emme siis etsi tarkoituksella vaikeita paikkoja. Paras pyörä 130-160 joustava täpäri nappularengastuksella, mutta myös fatbikella voinee osallistua :)
Tähän ryhmään toivotaan ajotaitoista porukkaa jotka omaavat hitaampia pyöriä siirtymiä ajatellen.
Varmistan vielä, kun kuulostaa hyvälle ja itselle sopivalle. Onko tämä ajoryhmä "puolikas"
Merkkasin Znoodin ryhmän nimelle "Vähän Teknisempi 5h". Puolikas-termiä ei viitsi oikein käyttää, kun se on lähempänä 2/3 käytännössä.
17 astetta ja puolipilvistä. Ei paha keli. Valmistelut on jokseenkin kunnossa. Vielä, kun vähän opasteita printtailen ja sitten lauantaina aamulla porukalla tehdään loput, niin eiköhän me porukka saada metsään.
Merkkasin Znoodin ryhmän nimelle "Vähän Teknisempi 5h". Puolikas-termiä ei viitsi oikein käyttää, kun se on lähempänä 2/3 käytännössä.
Voi sen merkata miten vaan vaikkei etsitä vaikeata polkua. Mutta kaikilla vetäjillä on kuitenkin 150+ joustava pyörä nappulakumeilla :)
Talisker
26.05.2016, 22.56
Kirkkopyöräilyyn on jo 70 ennakkoilmoittautunutta.
Saas nähdä, meneekö 200 osallistujan raja rikki!
TdT:n osallistujat voivat hyvin ottaa vaimon ja yli 10-vuotiaat mukulansakin mukaan pyöräilytapahtumaan.
Pirkkahalliltakin pääsee kevyelle maisema- ja kirkkolenkille.
Maksaa huimat 10 euroa. Alle 18 vuotiaat vanhempansa kanssa ilmaiseksi.
Ilmoittautuminen aukeaa 9:00 Pirkkahallilla (TESC). 9:30 alkaen aloitamme ryhmien kokoamisen A-hallissa ja 10:00 lähtö.
Ilmoittautmisessa on omat pöytänsä ennakkoilmoittautneille ja pari pöytää paikanpäällä ilmoittautville. Paikanpäällä imoittautuvat täyttävät osallistumiskupongin, niin tiedetään ketkä on mukana. Maksu paikanpäällä on 20€. Olisi erityisen suotavaa, että se maksettaisiin 20€ setelillä. Vaihtorahaa on minimaalisesti. Siinä samalla saa osallistujatarran, johon kirjoitetaan osallistujan nimi. Tämä on koettu hyväksi käytännöksi, koska porukassa kaikki ei tunne toisiaan. Jos tarraan haluaa aliaksen, se onnistuu pyytämällä. Osallistujakuponkiin toivon oikeita nimiä - ihan varmuuden vuoksi.
Metsässä voi alkumatkasta olla ruuhkaa. Se helpottuu päivän kuluessa. Myös huoltopisteen lähistöllä saattaa olla ajottain ruuhkaa. Tämä on retkiajo, ei kilpailu. Siten vastaantulevan ryhmän väistäminen ei ole itseltä pois. Huoltopisteenä toimii Rtech suspension. Siellä on muitakin kauppiaita paikalla ja evästä tarjolla. Huoltopisteellä kannattaa seurata ohjeita, niin saadaan ryhmä pysymään kasassa. Myös ryhmänvaihdot saattavat onnistua, jos on odotettavissa, että sopiva vaihdokki on tulossa huoltoon. Käytämme Team locator applikaatiota ja reittisuunnitelmia apuna. Kysykää rohkeasti ajomestarilta, jos vaihto kiinnostaa. Hänet tunnistaa keltaisesta paidasta.
Kajaanin osasto täällä jo valmistautuu lähtöön. Osasto taitaa tosin jäädä allekirjoittaneen varaan, mutta koitan "pitää Kajaanin kunniaa yllä" parhaani mukaan! :) Katotaan kumpi kestää pidempään, autolla ajo pelipaikoille vai itse pyörällä ajo... Tulossa joka tapauksessa ollaan!
PS. Toinenkin Kajaanin edustaja putkahti joukkoon iloiseen! Kaks ukkelia ainakin tulossa täältäpäin.
Ohiampuja
27.05.2016, 14.04
Loistavaa! Hieno kuulla että Tampereen polut jaksaa kiinnostaa Kajaanissa asti. :)
Täällä Siuntion osasto valmistautumassa lähtöön. Miten jälkikasvun osallistuminen harrasteryhmiin aikuisen kanssa onnistuisi? Esim. aloittelijoiden ryhmä? On yhdessä ajettu teknisiä polkuja joten taidot ja kunto riittää, mutta keskinopeudessa jää reilusti aikuisille. Löytyykö ryhmää missä vauhti olisi hidas mutta olisi kuitenkin maastopyöräilyä eikä esim. kirkkopyöräilyä?
Menni Merkkari
27.05.2016, 14.59
Trail-ryhmän kuvausta viime hetkillä.
Päivä aloitetaan noin 1.5 tunnin etapilla. Pirkkalasta edetään aikaisemista TdT:stä tuttuja ja turvallisia polkuja pitkin kohti Ensimmäistä huoltoa. Matkalle osuu mm. Taaporinvuori ja puolikas maineikasta Ikean spååria.
Päivän toinen ja pisin etappi kierrellään Lempäälän poluilla. Birgitan polkua nautitaan reiluin annoksin ja voipi reitiltä löytyä jokunen juurikin. Tällä kierroksella aikaa on ajateltu käytettävän 3-3.5 tuntia. Etapin puolivälissä ollaan n. 500m päässä Kuljun Kartanosta ja jonkinlainen lyhyt tauko voidaan tarvittaessa käydä pitämässä kyseisen putiikin pihalla.
Päivän viimeisenä on kierros Hallilan, Lukonmäen, Ruskon ja Hervannan poluilla. Reittiä on testattuna n. 74km:n verran, mutta katsotaan mihin asti keretään. Loppupäästä tingitään, jos aika käy vähiin.
Ryhmän vauhti tullee olemaan aavistuken harrasteryhmiä ripeämpää. Polulla koitetaan pitää sellainen rento retkivauhti yllä. Ajokoiravauhteja ei tavoitella, mutta välillä voi syke vähän ylämäissä nousta (näin ainakin vetäjällä). Henkeä vedetään sitten tasaisemmilla pätkillä ja viimeistään tiesiirtymillä. Erityisen hidasta röllipolkua ei reitillä ole ja jalkautumista vaativia paikkoja taisi olla yksi ojanylitys päivän viimeisellä etapilla.
-
Menni
Gargamel
27.05.2016, 15.05
Autojen pysäköinti pirkkahallilla, pitääkö varata parkkirahaa?
Autojen pysäköinti pirkkahallilla, pitääkö varata parkkirahaa?
Ei tarvi ellei siellä ole muita tapahtumia (messuja) - joita nyt tuskin on kun lähdetään sisältä.
Tässä vielä harrasteryhmien kuvauksia helpottamaan aamun valintaa.
Harraste 1:
Ikuhaka (Ilkka) kärjessä. Harrasteryhmät soveltuvat maastopyöräilyä hallitseville, jotka haluavat ajaa hieman rauhallisemmin, mutta silti täydet 8h. Polut on ennalta valikoituja maastopyöräreittejä, joista harrastaja selviää pitkälti ilman jalkojen maakosketuksia.
Harraste 2:
Tämä ryhmä aja Markuksen muistolle. Ensimmäinen lenkki kiertää hautausmaan kautta.
Tässä ryhmässä vauhti ei päätä huimaa johtuen reitin teknisyydestä. Siirtymilläkin kerätään voimia seuraavalle jumppapolulle. Ryhmä on tarkoitettu teknisestä ajamisesta nauttiville ja tarjoaa oivan mahdollisuuden venyttää omia henkisiä raja-aitoja ja antaa uutta itseluottamusta haastaville poluille. Ainakin vetäjät joutuvat ajoittain jalalla vähän auttamaan. Vedossa kapeaa ja läskiä rengasta.
Harraste 3:
Kolmosryhmä tulee Harraste 1:n ja Harraste 2:n jälkeen vauhdissa ja vaikeudessa. Reitti on osittain sama kuin muilla Harrasteryhmillä, mutta kun vetäjissä on vaareja, niin vauhdissa pysyy vähän vähemmällä harrastuneisuudella kuin H1 ja H2 ryhmissä.
Itsellä tuli mieleen että Ikean alakerran baarissa voinee halutessaan matkalla R-Techille ryhmä pysähtyä hakemassa pehmistä ja hodareita syömisiksi?
Mahdollisen Ikea-käynnin päättää kunkin ryhmän vastuuvetäjä. :D
Ikea ohitetaan lekendaarista spooria käyttäen ja luotetaan energia huollossa Rtekkiin ja repusta löytyviin eväisiin.
Pirkkahallilla ei tarvitse varata pysäköintirahaa. Ei meillä riitä talkoolaisia pysäköinninvalvontaan. Keskitymme ajamiseen. Pysäköidessä kannattaa kuitenkin huomioida normaalit pysäköintisäännöt, sillä alue kuuluu kunnallisen pysäköinninvalvonnan piiriin. Laillisia ruutuja kuitenkin riittää molemmin puolin hallia.
Ennakkoilmoittautuneissa on 5 sellaista, jotka ovat maksaneet keskiviikon jälkeen, tai eivät ole maksaneet. Ottakaa joku tosite mukaan. Jos olet maksanut aiemmin, ei tositetta tarvita. Paikanpäälläilmoittautuvat: semmoinen kaksikymppinen seteli olisi tosi siisti juttu. Meillä ei ole kovin isoa nippua kymppejä vaihtorahaksi.
Mitä nyt vastuuvetäjiä tunnen, ei kovin moni heistä kaarra Ikean pihaan. Rtechistä saa evästä.
Huomenta!
Näyttää siltä että tulee oivallinen TdT-keli. Vielä ehtii rasvata renkaat, pumpata ketjut ja kurvailla lähtöpaikalle!
Aurinko paistaa, eikä ketään lähdössä... ai mutta tässähän on vielä 2h aikaa.
Talisker
28.05.2016, 17.07
Kirkkopyöräily takana.
Noin 160 tyytyväistä osanottajaa + 22 kanuunaveturia.
Hieno osatapahtuma TdT:n sisällä.
Teknisempi 5 h ajoi todella hienoja polkuja, tiellä ajoa oli riittävän vähän. Vauhti oli mukavan tasaista ja leppoisaa, tälläisiä lenkkejä on kiva ajella, kiitokset vetäjälle!
Jälki:
http://www.sports-tracker.com/workout/jukkakoskinen/5749926ce4b0cc16a0728e03
CX 5h ryhmä ajelee tälläkin kertaa n. 80km reitin kaikenlaisilla ajopinnoilla; ulkoilureittiä, latupohjaa, hiekkatietä ja metsäautotietä muutamalla lyhyellä/helpohkolla polkupätkällä ja pikitiesiirtymällä höystettynä. Nettoajoa kertyy siis nelisen tuntia. Roadsidetaukoja pidetään tarpeen mukaan, hieman pidempi n. 20min tauko suunnilleen puolimatkassa sijaitsevassa aloitusviestissäkin mainitussa huoltopisteessä.
Tämän reissun ajelee niin syklolla kuin sopivalla maasto- ja hybridipyörälläkin.
Tervetuloa mukaan!
Reissu ajeltiin 15 kuskin porukalla kokolailla suunnitelluin kuvioin, loppuun otettiin kuitenkin lisälenkkinä ennakkosuunnitelmasta poiketen Pirkkalan Vähäjärven kierto syystä että matka eteni pikkasen reenilenkkejä joutuisammin, maaliin Pirkkahallille saavuttiin näin tasan kolmelta.
Teknisiä tai muitakaan ongelmia ei matkalla ollut yksi rengasrikko hieman ennen maalia poislukien.
Mun mielestä ja palautteenkin perusteella meillä oli ihan hyvä sykloreissu:).
Kiitokset osallistuneille.
t. Gerbrand, Mikko ja Timo
Näin tänään: https://connect.garmin.com/modern/activity/1187686101
Mimmit maastoon ajoi suunnitelmien mukaisesti seitsemän naisen voimin. Loppuun heitettiin vielä pieni lisä lenkki :) Kiitos kaikille mukana olleille ja huollolle..:D Ensi vuonna uudestaan!
Nopeamman puolikkaan vetäjä kiittää myös kanssakuskeja. Mukava ajopäivähän siitä tuli. Pexxi herrasmiehenä ryhtyi perämieheksi, kun apuvetäjistä tuli yllättävä pula pari päivää ennen ajoa.
Päivän komeimman lipan teki vetäjä, kun kaaduin Huhtavuorelle vievällä polulla kymmenen senttiä syvään kuralillinkiin. Vähän sottainen olo oli sen jälkeen. :o Teknisiä oli pari rengasrikkoa alkumatkalla ja tauon jälkeen mukaan liittynyt Pietu sai ketjunsa solmuun Spåårilla. Toivottavasti pääsit jatkamaan matkaa Rtechin huollon jälkeen.
Ryhmäni oli aika pieni - lähdössä 7 kuskia + vetäjä, joten ehkä jonkinlaista jakoa olisi voinut tehdä täyspuolikkaan kanssa ennen lähtöä. Toisaalta pieni ryhmäkoko mahdollisti meille jouhevan matkanteon.
Ei ihan kolmeksi ehditty takaisin, mutta oltaisiinko 15:25 oltu maalissa. 50 kilsaa tasan ajettiin.
Tässä jälki: https://connect.garmin.com/modern/activity/1187800734
Olipa mukava koluta vähän metsäpolkuja ja sorateitä välillä :) TdT -neitsyys meni, eka kerta ei todellakaan jää viimeiseksi.
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Kajaanin osasto kiittää järjestävää osapuolta! Meitä olikin lopulta kolmen pyöräilijän edustusjoukkue. Kaks ukkelia trail ryhmässä ja kauniimman sukupuolen edustaja cycloporukassa. Järjestelyt toimivat taas hienosti ja saatiin hieno pyöräily päivä! :)
-Simo-
Pitkä cycloryhmä ajoi suunnitelman mukaisen reilun 130 km syheröisellä, mutta kokonaan ilman siirtymiä olleella reitillä. Välillä ajettiin rauhallisesti ja välillä myös pikkuisen kovempaa. Toivottavasti sentään edes vähän tuntui jaloissa. :) Rengasrikkoja tuli kolme ja yksi takavaihtaja taidettiin korjata RTechissä. Kaikin puolin hyvää ajoa ryhmässä. Kiitos!
https://www.strava.com/activities/590898877
Kiitokset Mimmit maastossa -ryhmän vetäjille ja kanssapolkijoille! Tarjoilut R-Techillä oli mainiot, ainoastaan omituisia otuksia namikulhoineen jäi hieman kaipaamaan...
Niin sanottu nopee pitkä maastoryhmä taivalsi 114 km ja vauhti oli sopiva että mukaan ois mahtunut enenmän
(ehkä ryhmän nimee täytyy muokata ensi vuonna kun se on pelottava:seko:)
Arhipoff
28.05.2016, 21.14
Kiitos Trail-ryhmän vetäjälle ja kanssa-ajajille! Kannatti tulla kauempaakin kokemaan Tampereen seudun kivikot ja juurakot :) Myös kuuluisan Ikean spårin :D
Lähetetty minun XT1562 laitteesta Tapatalkilla
[QUOTE=tehaku;2538951] :o Teknisiä oli pari rengasrikkoa alkumatkalla ja tauon jälkeen mukaan liittynyt Pietu sai ketjunsa solmuun Spåårilla. Toivottavasti pääsit jatkamaan matkaa Rtechin huollon jälkeen.
Kyllä pääsin, kiitos erinomaisen R-Tech huollon. Taisin tehdä jonkinlaisen ennätyksen kun ajoin päivän mittaan 4 eri porukassa. Siis ensin normi harrasteessa, jonka vauhdin koin vähän turhan maltilliseksi, mutta tämän erinomaisen taukopaikka-idean mahdollistamana sitten liityin nopeampaan ryhmään, jossa välineet kesti 2 km. Ei kun takaisin R-Techille taluttamalla. Siitä erinomaisesti johdettuun puolikkaaseen ja santsaus ehkäpä vieläkin erinomaisempaan Fatbike ryhmään. Täytyy kyllä sanoa että on tämä nerokas juttu tämä yhden huoltopisteen systeemi. Esim kun tosiaan taluttelin fillaria takaisin R-techille, voi luottaa siihen, että uusi porukka löytyy. Toisin olisi ollut jos jossain näreessä olisi nämä huoltopaikat. Iso peukku Terolle ja KJP:lle "tauko-taulusta"! Ja muutenkin, en yksinkertaisesti keksi yhtään mitään valittamista koko tapahtumasta, aivan loistava tapahtuma jossa hinta-laatusuhde on ylivertainen mihinkään muuhun tapahtumaan verrattuna, vieläpä niin että laadussakaan ei mikään muu tapahtuma pysty samaan.
Menni Merkkari
28.05.2016, 22.25
Trail-ryhmän reittivastaava kiittää ajoseuraa ja tietenkin tapahtuman järjestelyitä. Oleellisesti kaikki polut kierrettiin mitä oli suunniteltu ja hienosti ryhmä seurasi perässä. Hieman oli kosteus lisännyt haastetta etenkin Lempäälän kierrokselle. Vähäisillä teknisillä murheilla selvittiin - oliko pari tyhjentynyttä rengasta ja yksi takavaihtajan oikominen.
Keulilla ajellut allekirjoittanut oli ensikertalainen vetopuuhissa. Suuret kiitokset kokeneille apuvetäjille, jotka pitivät joukon kasassa, auttoivat rengasrikoissa ja hoitivat muuta käytännön toimintaa. 'Vastuuvetäjälle' jäi ainoaksi tehtäväksi rullailla reittiä kevyesti eteenpäin - opettavainen kokemus (*).
Päivän reitti (http://mennin.homenet.org:8002/showmap.php?link=http://mennin.homenet.org:8002%2Fkmls/16052801p.kml) ja sama stravan (https://www.strava.com/activities/591052797):n käyttäjille.
-
Menni
(*) Vaikka perässä tulee parikymmentä vetäjään nähden vähintäänkin yhtä taitavaa ja hyväkuntoista ajelijaa, on vaikea uskoa miten rauhallisesti tuossa kärjessä täytyy ajella että viimeisetkin pysyvät letkassa mukana. Fyysisesti kärjessä on ylivoimaisesti kevyin paikka ajella, mutta henkisesti tietenkin tiukkaa kun yhtään virhettä ei saisi tehdä :p. Ja niitähän tänään tuli paljon!
ahmaniemi
28.05.2016, 22.55
Kiitokset vaan Izmolle, hyvät ja sujuvat polut olit taas valinnut. Pahoittelut, että tarjoilin teidät hyttysten syötäväksi kun katkoin ketjut kahdesti. Ryhmän koko 5-4-3 ja lopussa taas 4 kuskia oli aika pieni. Olisi sinne metsään mahtunut enemmänkin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Team Locatorin kautta tehtiin yli 500 paikannuspyyntöä tiimille tdt 9-19 välillä. Paikannusjälkisyherön kuvankaappaus löytyy tuolta:
https://drive.google.com/open?id=0Byb23Z1tk6DFcXlieDVKTW5JdWM
Myrtillus
28.05.2016, 23.26
Suurkiitokset kaikille Harraste 2 ryhmän ajajille! Suurkiitokset myös muille vetäjille! Oli kiva ja raskas päivä ainakin allekirjoittaneelle. Päivä sujui melko tarkasti ennakkomarkkinointimateriaalin mukaisesti. Esitteestä tosin unohdettiin muutamat tekniset ongelmat mitä matkaan sattui.
Ekalla lenkillä taisi tulla pari rengasrikkoa ja molemmat litkurenkaille. Pienen vinoilun jälkeen vain totesimme, että litkurenkaalla korjausoperaatio on nopeampi, kun ei tartte repiä vanhaa sisäkumia pihalle ja viikkailla kuljetuskuntoon :-) Rengasrikkoja jatkettiin heti toisen lenkin alkuun, mutta sitten kohtalon mielestä taisi tulla jo kiintiö täyteen meidän ryhmän osalta ja saimme keskittyä etenemiseen.
Muita havereita taisi olla yksi mainittava kaatuminen, mikä aiheutti hetkellisen hengenhaukkomisen, mutta ei tainut jättää mitään pysyvämpiä henkisiä tai ruumiillisia vammoja(?). Muita pikku kaatumisia taisi tulla aikamoinen nippu ja itsekin varmaan vähintään viisi kertaa evakuoiduin pyörän päältä suuntaan tai toiseen.
Toiselle lenkille saatiin yksi vetäjä lisää, joka mahdollisti myös ryhmän splittaamisen kahteen osaan. Tämä sujuvoitti ajamista huomattavasti. Nuppiluku oli lähdössä yhteensä 38 ajaa, joten varoittelut hankalasta maastosta olivat menneet kuuroille korville tai sitten tälläiselle reititykselle on oikeasti kysyntää! Tälläinen vaikutelma ainakin jäi lenkin loppujuttelussa, joten eiköhän tätä samaa genreä voida viritellä ensi vuodellekkin. Mitenhän se pitäisi oikein nimetä?
Päivän jälki löytyy tuolta (gpx file), muutama mutka puuttuu porukan jakautumisen takia ekalla lenkillä:
https://drive.google.com/file/d/0B5zHYkIEzzBTRERaYy1pTkxIM2s/view?usp=sharing
karttapohjalla:
https://ridewithgps.com/trips/9185227
p.s. Ja luonnollisesti myös kunniamaininta Rtechille ja toimitsijakanuunoille! Olipahan hienot ja toimivat järjestelyt!!!
Kiitokset harraste 1 vetäjälle, vaikka aikamoista haitaria oli 33+ kuskin kanssa. Retki oli mukava ja riittävän rento. Sopivaa polkuakin oli riittävästi. Aikamoista jumppaa siellä Lempäälän suunnalla on polut kyllä.
Huollon eväät oli mahtavat. Kiitos niistä.
Vedettiin sen verta yliajalle, että soppa oli loppu (tais keittäjä keitellä sitä lisää niille, ketkä jäi odottamaan), mutta onneksi kotona odotti hyvät sapuskat.
Hyvä varmaan olisi, jos olisi apuvetäjiä niin paljon että noinkin ison saisi jaettua kahteen ryhmään. Meno olisi sujuvampaa. Teknistä paikkaa hitaasti ajaminen kuluttaa voimia enemmän kuin vauhdilla. Mutta 10+ siltikin. Jalat kiittää.
-se pinkki siellä etupäässä letkaa-
Sent from my iPad using Tapatalk
Upea tapahtuma myös näin ensikertalaiselle!
Kiitos läski 8:n vetäjille ja kanssapolkijoille. Erityisesti keltapaitaiselle apteekkarille. Olisin varmaan vieläkin siellä metsässä ilman niitä suoloja. :)
mallat jari
29.05.2016, 12.45
Läski 8 kiittää mukavasta seurasta.Tehtiin enkat tuossa tekninen huudossa, noin ekaan tuntiin niitä tuli jo 5 kertaa.Suurin osa renkaan osittaisesta tyhjentymisestä juuri siitä alapuolelta.Vahvimmat laittoi ketjut koville ja ilmeisesti vaihtajaa säädettiin puukepillä.Niin ja eka tekninen oli ennen kun päästiin lähtee.Mutta Rtechin huolto vaihtoi kuskille uuden ohjaintangon ja napsittiin matkalta kyytiin.Meillä oli 4 radiopuhelinta jolla ryhmän yhteyden pito sujui hyvin,suosittelen muillekin,
Meitä lähti reissuun 35 hlö.Matkaa taitettiin niukka 70km.Huolto oli erikoismaininan arvoinen.Kiitokset kauppiaille meihin osoittamasta panoksesta.
Tuolta näkee meidän kiemurat.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1188784623
Nyt kun vielä eilinen on muistissa, voitte laittaa palautetta tällä kaavakkeella: http://goo.gl/forms/FO3uXfhEkU5zr93t1
Palautetta voi antaa maksavat asiakkaat ja myös talkoolaiset.
Kiitokset teknisemmän 5h osallistujille. Olisi ollut kovat fiilikset ajella pidempäänkin ja tehdä ryhmästä "puolikas", mutta speksissä pysyttiin :)
Ryhmässä taisi olla jotain 15 henkilöä vetäjien lisäksi. Ihan mukava ryhmäkoko eikä juurikaan jouduttu säätämään porukan katkeamisen takia.
Kauhulla katselin lähdössä näitä 30-40 henkilön jättiharrasteryhmiä.
Tämä oli allekirjoittaneen 19. TdT. Kaksi kertaa olen vain ollut pois: Ensimmäisen olin pois nuoresta iästä johtuen ja muistaakseni 2003 tms. olin kuumeessa.
Tuossa on jälki ladattavassa muodossa. Ylempänähän se olikin jo gps-jälkipalvelussa.
https://www.dropbox.com/s/av2ly11ek45ijk6/touri16.gpx?dl=0
Joo läski ryhmän apteekkarin ja apuvetäjän roolissa voin suositella apteekin suolatapletteja on käteviä reissussa. Ja kiitos koko porukalle hauskaa oli ja hyvin edettiin.
Oisko kellään jakaa sitä ultramatkan jälkee? ihan mielenkiinnosta...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oisko kellään jakaa sitä ultramatkan jälkee? ihan mielenkiinnosta...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuossa on Aution Arin jälki Stravassa. https://www.strava.com/activities/590853569
Joo läski ryhmän apteekkarin ja apuvetäjän roolissa voin suositella apteekin suolatapletteja on käteviä reissussa. Ja kiitos koko porukalle hauskaa oli ja hyvin edettiin.
Diasporal Direct on kans hyvää kramppeihin.
Gargamel
29.05.2016, 19.59
Kiitos kaikille, huippukiva päivä. Paljonko oli osallitujia kokonaisuudessaan?
Tässä edellä olevista linkeistä helpoimmin irtoavat jäljet päälekkäin kuvana: http://imgur.com/IkGVaOU
Diasporal Direct on kans hyvää kramppeihin.
Tämä tuli todistettua Harraste Kakkosessa. Ilman Laren troppeja olisi varmasti jäänyt matka kesken. Kiitos siis niistä!!
Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
Puolikkaan (eli sen 3/4) matkan vetäjä kiittää vielä kertaalleen mukana olleita. Aikaa vietimme reissussa sen arvioidut 6h ja käyntiinhän yksi suopätkäkin ajamassa :)
Ajettu reitti ja statistiikkaa löytyy täältä:
http://www.movescount.com/fi/moves/move107309867
Itsellä tuli mieleen että Ikean alakerran baarissa voinee halutessaan matkalla R-Techille ryhmä pysähtyä hakemassa pehmistä ja hodareita syömisiksi?
Oli niin hyvät tarjoilut taukopisteellä ettei edes tullut halua ajella Ikean hodarille ja pehmikselle :)
Kiitos seuralle, kauppiaille ja aktiiveille - hienon tapahtuman olitte järjestäneet! Mukavaa oli koko rahan edestä ja startista maaliin (harraste1) kello kävi 8:24 ja liikkeellä siitä oltiin kuitenkin vain 5:26 joten aika paljon odottelua oli.
Useamman vuoden tauon jälkeen mukana Tourilla, sama "vaiva" kuin aikaisempinakin vuosina eli julmetusti siirtymiä. Nyt oli toki varoiteltu jo etukäteen maantiemarssista (Harraste 2), mutta silti siirtymien määrä yllätti. Järjestäjä varmasti haluaa tarjota parhaan mahdollisen elämyksen, mutta jonkinlainen toive tiivistämisestä tuli mieleen; ajettaisiin jollain tietyllä ilmansuunnalla ilman pitkiä siirtymiä aivan eri seuduille. Nyt tietysti R-Tech toimi huoltopisteenä, mutta eiköhän sitä jotain kahvilaa löydy sieltä sun täältä joilla pääsee sumpit ryystämään.
Useamman vuoden tauon jälkeen mukana Tourilla, sama "vaiva" kuin aikaisempinakin vuosina eli julmetusti siirtymiä. Nyt oli toki varoiteltu jo etukäteen maantiemarssista (Harraste 2), mutta silti siirtymien määrä yllätti. Järjestäjä varmasti haluaa tarjota parhaan mahdollisen elämyksen, mutta jonkinlainen toive tiivistämisestä tuli mieleen; ajettaisiin jollain tietyllä ilmansuunnalla ilman pitkiä siirtymiä aivan eri seuduille. Nyt tietysti R-Tech toimi huoltopisteenä, mutta eiköhän sitä jotain kahvilaa löydy sieltä sun täältä joilla pääsee sumpit ryystämään.
Epäilen että osuit juuri siihen ryhmään missä oli eniten tiesiirtymää :)
pinohiiri
30.05.2016, 12.58
Trail-porukalla oli tiesiirtymät aika vähissä. Reissuhan meni varsin sujuvasti, kun ryhmäkoko oli maltillinen (oliko 20 fillarista vetäjät mukaan luettuna?) ja väellä oli kuntoa + ajotaitoa liukastella Pirkkalan pyöreillä kivillä. Allekirjoittaneen rengasongelma taisi olla suurin tekninen murhe: alamäessä Ralli-Rane alkoi falskaamaan nappulan juuresta sen verran, että litkusta ei ollut paikkaajaksi. Sisurin täyttö puolestaan vaati pari yritystä, kun omasta pumpusta meni ilmaa niin vähän kerrallaan, että vaihdettiin pumppu toiseen, mutta se sitten puolestaan irrotettaessa nappasi venttiilin sielun mukaan... Ei mennyt kuten Strömsössä siis.
Iso kiitos vetäjille, kanssakuskeille ja huoltopisteelle! Huollossa oli tarjoilut kohdallaan ja toiminta muutoinkin kuullun ja luetun perusteella. :)
Pirkkahallillahan oli joku kuvaamassa. Onko näitä kuvia tulossa nähtäville? Samaten ajovideoita olisi mukava nähdä, jos jollain oli videotallenninta mukana phillarissaan...
Osallistujia oli käsittääkseni noin 228. Osa ennakkoilmoittatuneista ei käynyt tiskillä, joten saattoivat jäädä kotiin, tai menivät suoraan lähtökarsinoihin. Ryhmänvetäjiä oli 60.
Rtechillä oli 400 sämpylää, jotka loppuivat kesken. Smoothieita oli kai enemmän. Sipsejä ja jotain muuta oli kuulemma haettu ABC:lta lisää. Lisäksi liikutimme Kirkkopyöräilijöitä kaikkineen noin 150 henkeä.
Valokuvia on varmaan monikin ottanut. Oman kamerani laitoin nyt kiinni tietokoneeseen, jos sieltä vaikka jotain löytyisi. Videota minulla on vain lähdöstä. Toivottavasti reitiltä tulee lisää materiaalia. Jos joku haluaa antaa videofootagea minulle käyttöön paremman koosteen muodostamiseksi, laittakoon PM:ää. Krediitit filmin teksteihin saa, mutta muuten tässä ollaan talkoissa. Aika paljon kameroita näkyi. GoPro session ja Garminin Virb XE näytti suosituimmilta malleilta. Pari perus-Heroakin näkyi, joista ehkä joku oli klooni ja joku muu originaali.
Myrtillus
30.05.2016, 17.10
Useamman vuoden tauon jälkeen mukana Tourilla, sama "vaiva" kuin aikaisempinakin vuosina eli julmetusti siirtymiä. Nyt oli toki varoiteltu jo etukäteen maantiemarssista (Harraste 2), mutta silti siirtymien määrä yllätti. Järjestäjä varmasti haluaa tarjota parhaan mahdollisen elämyksen, mutta jonkinlainen toive tiivistämisestä tuli mieleen; ajettaisiin jollain tietyllä ilmansuunnalla ilman pitkiä siirtymiä aivan eri seuduille. Nyt tietysti R-Tech toimi huoltopisteenä, mutta eiköhän sitä jotain kahvilaa löydy sieltä sun täältä joilla pääsee sumpit ryystämään.
Ensimmäisellä lenkillä oli paljon siirtymää. Sille oli perusteltu syy ja siitä oli kerrottu etukäteen. Tarkka reittikartta oli myös jaettu julkisesti etukäteen kaikkien tutkittavaksi. Jos tutkitte karttaa ekan lenkin ilmansuunnalta, niin ei sieltä peltojen keskeltä vain oikein tule mitään järkevää takaisin päin. Parhaamme teimme, kun yritimme löytää jotain ajettavaa tien lisäksi ja monta uutta polkuakin tuli karttaan kyseisen etsimisen tuloksena.
Toiselle lenkille laskin ennen TdT:tä prosenttiosuuden siirtymistä ja olen vakuuttunut siitä, että se oli melko alhainen moneen muuhun ryhmään verrattuna. Katselin eilen monen muun ryhmän reitit karttapohjalla. Laskentaperusteena käytetään sitä, että maastoajo on sellaista jolloin liikutaan keltaisella tai vaikeammalla polulla. Ulkoiluväylät tai sitä tasaisemmat ovat siirtymiä.
Jos tavoitteena on se, että reitistä yli 60% on kunnon polulla ajamista, niin vaikea sitä on tehdä ilman, että kiertää Ikean spååria ympäri useamman kerran putkeen. Prosenttiluku kuulostaa pienelle, mutta jos otatte karttaohjelman käteen ja rehellisesti laskette reitin eri osuudet, niin yllätys on melkoinen. JOSM:lla on helppo pätkiä jälki palasiin ja saada summakilometrit.
Siirtymät kauemmas on perusteltu sillä, että ihan kotinurkille ei viitsisi jäädä ajamaan, koska se ei tarjoa kenellekkään mitään uutta ja ennenajamatonta. Ajallisesti siirtymien osuus on myös vaatimattomampi kuin mitä matkassa näyttää, koska ainakin meidän tapauksessa etenemisnopeus maantiellä oli yli 3-4 kertainen tekniseen polkuun verrattuna.
Toivottavasti kuitenkin teknisellä osuudella oli kohtuullisesti haasteita tarjolla :-) Hirsi-Simunan vuori jätettiin ensi vuodelle...
Laskentaperusteena käytetään sitä, että maastoajo on sellaista jolloin liikutaan keltaisella tai vaikeammalla polulla. Ulkoiluväylät tai sitä tasaisemmat ovat siirtymiä.
Rehellinen mielipiteeni on että kannattaa välttää pitkiä yksittäisiä siirtymiä. Siitä tulee sellainen kadullahinausfiilis.
Tampereella on aina siirtymää missä tahansa reittiprofiilissa kuten sanoit, mutta jo 2km on jo liian pitkä yksittäinen siirtymä. Jo pienikin polku välissä katkaisee "siirtymäfiiliksen".
Eikä siis herneitä nenään. Oli tosi hieno juttu että huomioitte Markuksen muiston reittisuunnittelussa ! Itseasiassa ilman häntä en olisi mukana ollut tämän vuoden reittisuunnittelussa. Syksyllä tuli vastaan poikansa kanssa Kurikkakalliolla ja värväsi minut mukaan positiivisilla puheillaan.
Harraste1 jälki kiinnostaisi :) !
Harraste1 jälki: https://connect.garmin.com/modern/activity/1187912240
Sent from my iPhone using Tapatalk
Harraste 1:n vastuuvetäjä kiittää kaikkia mukana olleita. Komean pitkä letka meitä oli liikkeellä ja ainakin keulaporukassa juttu luisti ja itselläni oli tosi mukavaa. TMo kerkesikin jakamaan jo jäljen, kiitos siitä hänelle!
Kommenttina reitistä sen verran, että jokunen alunperin suunniteltu polku jäi ajamatta aikataulupaineista johtuen. Yliaikaa käyttäen saatiin sentään vähän polkua mukaan paluumatkalle, ettei homma mennyt sentään ihan torsoksi. Monet mukana olleista olivat sitä mieltä, että Lempäälän suunnan polut olivat parhaasta päästä tuota meidän reittiä, eli kunnon maastopyöräilyä. Tuota pitää vähän miettiä vastaisuuden varalle...
Kiittäen Ilkka
perttime
31.05.2016, 11.45
... Jo pienikin polku välissä katkaisee "siirtymäfiiliksen"....
Tuo on kyllä totta. Omilla ajeluilla tulee yleensä käytyä siirtymien varteen osuvat 200 tai 20 metriä pitkätkin polun pätkät. Ihan siksi, että ne eivät ole tieksi laskettavaa väylää.
No jos jonkun mielestä on liikaa siirtymää Nii siitä vaan ens keväänä kokeilemaan veturin paikkaa.... Piisaskohan 100h siihen mitä esim Jari teki läskirymän eteen töitä omalla vapaa ajallaan reittiä suunnitellessa....
Onneksi lyhyessä nopeessa oli toinenkin vähän hitaampi niin koko porukan ei tarvinnut odottaa perämiestä siirtymillä.
Mainos alkaa.
Lauantaina 11.6. Siikanevalle samanoloinen reissu. Oma ketju löytyy aiheesta ja siellä mielellään mahdolliset kysymykset/keskustelu.
Mainos loppuu.
Piisaskohan 100h siihen mitä esim Jari teki läskirymän eteen töitä omalla vapaa ajallaan reittiä suunnitellessa....
Minäkin tein 20vuotta töitä tuon mun reitin eteen ja silti siirtymät ei yhtään vähentyneet siitä minkä maasto antaa myöden.
Ohiampuja
31.05.2016, 23.00
Minusta tiesiirtymät on ihan ymmärrettävä juttu tässä Tourissa.
Nytkin oli 14 eri ryhmää ja 14 eri reittiä, ja kun niille järjestetään huollot niin pakko on tielläkin käydä. Ja minusta yksi koko Tourin hieno piirre on näyttää kuinka polkuja löytyy myös Tampereen kokoisen kaupungin ympäristöstä.
Eli maastopyöräilyä voi harrastaa kotiovelta ilman autoilua keskelle metsää.
petentic
31.05.2016, 23.13
Viime vuosina on lähdetty Pirkkahallilta, joka sijaintinsa vuoksi rajaa käytettävissä olevia reittejä aika paljon. Ajatelkaas mitä mahdollisuuksia avautuukaan, jos taas joskus vaihdetaan paikkaa: UKK, Kolmenkulma, Atalan koulu... Kolmeen ilmansuuntaan on huisisti ajettavaa, ja pääsääntöisesti osallistujat ovat aina poluista tykänneet :) Huoltojen pohdinta näissä tietty juu, mutta yleensä sellaiset ovat aina järjestelykysymyksiä.
Tässä ultra-matkalle lähteneen Extreme-ryhmän reissusta video ja infoa. 304 kilsaa taivallettiin ja kaikki sujui hyvin.
https://www.youtube.com/watch?v=HLpgviFTH4k
Ohiampuja
02.06.2016, 08.25
Hieno video. Sopivan tiivis paketti että sen katselu kännykän ruudultakin oli oikein mukavaa. Olisi jopa voinut olla pidempikin. :)
Yleensä kun videopätkien ongelma taitaa olla liian pitkäksi venyminen...
Raastolenkit ilmeisesti tehneet tehtävänsä kun noin hymyilyttää :)
Hieno video. Sopivan tiivis paketti että sen katselu kännykän ruudultakin oli oikein mukavaa. Olisi jopa voinut olla pidempikin. :)
Yleensä kun videopätkien ongelma taitaa olla liian pitkäksi venyminen...
Kiitos! Videomatskua tuli muutama tunti, mut koetettiin pitää tiiviinä jotta joku jaksaa katsoa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.