PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uudet kumit 29":n

Duutsoni
01.04.2016, 09.45
Elikkäs kumeille tuli tarvetta,meni yllättävän äkkiä swalben rocket ronista (takasesta) kylet rikki,n500km.
2 jälkeä missä ei varsinaista nirhaumaa edes näy.
Mutta nyt niiden tilalle kestävät ja yleiskäyttöön,maastoon ja hiekkateille hakusessa laadukkaat gummit.
Aihe tuntematon vielä itselle niin sillä kyselen täältä vinkkiä,jos jaksatte ja kehtaatte heittää ehdotuksia niin olisin kiitollinen.
kiitos ja hyvää ajokelien alkua kaikille..:D

JackOja
01.04.2016, 10.01
Maastopyörään hyvä yleisrengas? (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50659-Maastopy%F6r%E4%E4n-hyv%E4-yleisrengas)

Näköjään ainakin alkaa 26"-kumista, mutta samat jorinat pätee.

pturunen
01.04.2016, 10.14
Spessun Fast trackit? Naureskelin eilen, kun asettelin nuo vanteelle ilman työkaluja. Hyvä yleisrengas, muttei mikään yyber-maastogummi.

Duutsoni
01.04.2016, 12.52
Maastopyörään hyvä yleisrengas? (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50659-Maastopy%F6r%E4%E4n-hyv%E4-yleisrengas)

Näköjään ainakin alkaa 26"-kumista, mutta samat jorinat pätee.

Kiitos linkistä,avartavaa keskustelua.. Ja saa sekaisin entistä enemmän.. :rolleyes:
Taidan turvautua Swalbeen vielä joskin tämä ensikokeilu ei ollut onnistunut.
liekkö noissa mitään "takuu" mahdollisuuksia,nappulat uuden veroiset vielä renkaat muutenkin?
tietysti on niin laaja mahdollisuus rikkoa niitä väärillä paineilla yms yms mutta vähän ihmetyttää silti kun siistit vielä ovat että mistä ne nuo rikamat tuli talven aikaan..

JES
01.04.2016, 21.29
Moro.

Säästä oppirahat ja itsesi juurakoissa hermoilulta.
Osta Maxxis Ardentit.

Aloitin rengas sekoilut kun bontrager xr3 ei löytynyt pitoa varsinkaan märällä.
Hommasin schwalbe racing ralphit keveyden ja ehkä kuulun merkin vuoksi.
Ajoin niillä alle sata kilsaa kunnes kyllästyin niiden paikkailuun kun kyljet alko työntää litkua ulos vaikka vain pieni nirhauma näkyvissä.
Myös pito märällä suorastaan surkea.

Sitten kaverin suosituksesta 2.25" exo tr Ardentit alle.
2 settiä ajoin niitä loppuun ilman ongelmia.
Pito märällä parasta mitä olen kokenut.
Jos joku tietää pitävämmät yleiskumit niin kertokaa ihmeessä.

Viime kesänä taas hulluus iski ja hommasin spessun fasttrack controllit lähinnä marathoneja varten, mutta luovuin niistä kun ekalla lenkillä heti kylkeen nirhauma joka ei paikkaantunut litkulla.
Kisatkin menee siis ardenteilla.

Nyt alla 2.4" ardentit ja taas on pitoa eikä tarvi jännittää täällä etelän kivikoissakaan renkaiden vuoksi.

Jussi

seppo_taalasmaa
01.04.2016, 21.45
Moro.

Säästä oppirahat ja itsesi juurakoissa hermoilulta.
Osta Maxxis Ardentit.

Aloitin rengas sekoilut kun bontrager xr3 ei löytynyt pitoa varsinkaan märällä.
Ajoin niillä alle sata kilsaa kunnes kyllästyin niiden paikkailuun kun kyljet alko työntää litkua ulos vaikka vain pieni nirhauma näkyvissä.
Myös pito märällä suorastaan surkea.

Sitten kaverin suosituksesta 2.25" exo tr Ardentit alle.
2 settiä ajoin niitä loppuun ilman ongelmia.
Pito märällä parasta mitä olen kokenut.
Jos joku tietää pitävämmät yleiskumit niin kertokaa ihmeessä.

Viime kesänä taas hulluus iski ja hommasin spessun fasttrack controllit lähinnä marathoneja varten, mutta luovuin niistä kun ekalla lenkillä heti kylkeen nirhauma joka ei paikkaantunut litkulla.
Kisatkin menee siis ardenteilla.

Nyt alla 2.4" ardentit ja taas on pitoa eikä tarvi jännittää täällä etelän kivikoissakaan renkaiden vuoksi.

Jussi

Mites nuo ardentit litkuttuu verrattuna spessun? Eikö tuollaiset ole aika raskaat ajaa ympäri vuoden, esim kesän kuivan kaudenkin ajan.

pturunen
01.04.2016, 21.45
Adrenteilla en työmatkoja ajelisi... muuten mainio gumes.

orc biker
01.04.2016, 21.57

Ja mikähän niistä kahdesta kymmenestä versiosta mahtoi olla kyseessä? Aika oleellinen tieto kylkienkin kestämisen kannalta.

seppo_taalasmaa
01.04.2016, 22.06
Ja mikähän niistä kahdesta kymmenestä versiosta mahtoi olla kyseessä? Aika oleellinen tieto kylkienkin kestämisen kannalta.

Samaa mietin tuosta spessun fast trakista. Ainakin GC:n ja butcherin control kyljet on kestänyt tosi nätisti kivikkoja s-works voi olla eri asia.

pturunen
01.04.2016, 22.11
Fast track ei imo ole mikään kivirengas vaan XC/mara-ajoon sopiva ja miksei yleiseen kaupunkihöntsään. Pieni vierintävastus jne. Itellä s-works on kestänyt 2 vuotta alla työmatka-ajot ja satunnaiset metsäpolkuilut. Kuten sanottu, tuo ei ole oma valinta Spessun renkaista maastoajoon. Siihen on keksitty Butcher.

CamoN
01.04.2016, 22.50
Ja Ground Control on toki olemassa, siinä Fast Trakin ja Butcherin välimaastossa.

Omassa käytössä ei ole ollut Ground Controlia järeämpää, kohtuullisesti olen tähän mennessä niillä pärjännyt.

Nana
01.04.2016, 23.00
Fast Trak on ihan mahtava rengas xc käyttöön ja katuajoon. Itse olen yhden FT Controlin saanut väärinkäyttämällä tubelesskelvottomaksi, mutta se oli tosiaan väärinkäyttöä, jätemäkirymistelyä tuli sillä harrastettua, muuten ovat hyvin kestäneet.

Mali
02.04.2016, 10.16
Maxxiksen Ardenteista olen kuullut lähestulkoon pelkkää hyvää. Itselläni olevat Racing Ralphit (29x2.35 Pacestar) ovat toimineet tämän lyhyen kokemuksen mukaan oikein hyvin yleiskäytössä, sekä myös poluilla. Märkäpidosta en osaa sanoa.

seppo_taalasmaa
02.04.2016, 10.22
Ja Ground Control on toki olemassa, siinä Fast Trakin ja Butcherin välimaastossa.

Omassa käytössä ei ole ollut Ground Controlia järeämpää, kohtuullisesti olen tähän mennessä niillä pärjännyt.

Mitenhän tuo GC toimii edessä?

KnuutV
02.04.2016, 18.18
Mites nuo ardentit litkuttuu verrattuna spessun? Eikö tuollaiset ole aika raskaat ajaa ympäri vuoden, esim kesän kuivan kaudenkin ajan.

Maxxiksen TR renkaat toimii tosi hyvin tubeleksenea. Asennukseen ei juuri käsiä kummempia työkaluja tarvitse, rengas nousee vanteelle jalkapumpulla ja tiivistyy hyvin. (Toki tämä riippuu myös vanteesta...)

Ikon ja Ardent on hyviä yleisrenkaita. Ardentti ei ole edes hirveän raskas ajaa normi poluilla, toki Ikon rullaa kevyemmin.

Nana
02.04.2016, 19.13
Mitenhän tuo GC toimii edessä?

Minusta se toimii mainiosti edessäkin. Olen käyttänyt sekä edessä, että takana niitä ja sopii kyllä molempiin.

Pitts
02.04.2016, 19.57
Maxxiksen Ardenteista olen kuullut lähestulkoon pelkkää hyvää. Itselläni olevat Racing Ralphit (29x2.35 Pacestar) ovat toimineet tämän lyhyen kokemuksen mukaan oikein hyvin yleiskäytössä, sekä myös poluilla. Märkäpidosta en osaa sanoa.

Oma kokemus Pacestarista (Rocket Ron) on melko huono. Kuivalla ihan ok, mutta märällä ihan saippuaa. Ei jatkoon...

JES
02.04.2016, 22.29

ls, pacestar3 ja tlr luki kyljessä ja painoa n.600g.
Että semmoset.
Tarkoituksena olikin hommata kevyet gummit, mutta nuo ei pidä märällä eikä kestä, joten hylättävä ne oli.
Rullaavuus vs. Ardent, ei huomattavaa eroa.

Samaa mietin tuosta spessun fast trakista. Ainakin GC:n ja butcherin control kyljet on kestänyt tosi nätisti kivikkoja s-works voi olla eri asia.

Kirjoitin tuossa viestissä fasttrack control eli ei kaikkein keveimmät, mutta näihin kivikkoihin liian hennot kyljet.

Jussi

pturunen
02.04.2016, 22.57
Yleisrengas ja kivikko? Mikä tässä yhtälössä ei täsmää? Jos gumes on tarkoitettu mararenkaaksi ja sillä ajellaan kivipuutarhassa seurauksena rikkoutuminen niin onko vika renkaassa vai käyttäjässä. Tuskin sairaalan kumihanskoilla on kovin järkevää kuumaa peltiä ottaa uunista ulos.

Edelleen yleisrenkaaksi suositan Fast trackia. Rullaa erittäin hyvin ja toimii satunnaisilla maastoretkillä, kaupungissa ja työmatkoilla jne. Yleisrengasta etsivän maastoajo on luultavimmin polkuajoa, eikä mitään enskaa.

paaton
02.04.2016, 23.35
No jos kysyjä etsii yleisrengasta maastoon ja sorateille? Aiemmista renkaista on kyljet hajalla? Niin ei kai ole mitään järkeä laittaa samanlaisia speedfastuberkevyt katukumeja toisen merkkisinä paikalleen?

Ardentteja vaan paikalleen, niin ei tarvitse vaihdella renkaita joka toinen ilta maaston, kosteusprosentin ja lämpötilan mukaan.

orc biker
02.04.2016, 23.45
ls, pacestar3 ja tlr luki kyljessä ja painoa n.600g.
Että semmoset.

No niin. Eli sanoisinpa, että käyttäjän virhe. Ei suojausta kyljissä ja Schwalbehan vielä sanookin, että eivät voi taata, että Liteskin kestää vuotamatta litkuilla. Siinä oli jo 2/3 ongelmistasi. Sitten vielä se märkäpito. No, sitä ei sanota suoraan, mutta sen voi päätellä siitä, että rengas on tehty nopeaksi. Rullaava rengas ei voi olla ihan älyttömän pitävästä seoksesta. Eli nyt jos sanot vain yleisesti, että Racing Ralphissa oli nämä ja nämä ongelmat, niin lukijalle syntyy aivan väärä kuva. Olisit ottanut Snakeskinillä, niin sillä olisi hoitunut kaksi ekaa ongelmaa.

orc biker
02.04.2016, 23.52
Yleiskäyttöön sopivia ovat esim. Racing Ralphin Snakeskin ja DD-versiot. Sitten Continentalilta Race King Protection ja X-King Protection. Riippuu, mitä painottaa.

JES
03.04.2016, 12.24
No niin. Eli sanoisinpa, että käyttäjän virhe. Ei suojausta kyljissä ja Schwalbehan vielä sanookin, että eivät voi taata, että Liteskin kestää vuotamatta litkuilla. Siinä oli jo 2/3 ongelmistasi. Sitten vielä se märkäpito. No, sitä ei sanota suoraan, mutta sen voi päätellä siitä, että rengas on tehty nopeaksi. Rullaava rengas ei voi olla ihan älyttömän pitävästä seoksesta. Eli nyt jos sanot vain yleisesti, että Racing Ralphissa oli nämä ja nämä ongelmat, niin lukijalle syntyy aivan väärä kuva. Olisit ottanut Snakeskinillä, niin sillä olisi hoitunut kaksi ekaa ongelmaa.

Virhe on aika vahva ilmaus.
Mun tarkoituksena oli hommata kevyemmät kumit polkuajeluun/kisoihin, mutta ikävä kyllä noi ei siihen sovellu syistä jotka kerroin.
Kokeilu siis tuotti tietoa, jonka perusteella hommasin vähän painavammat kumit (ardentit) ja olen niihin tyytyväinen.
Oppirahat meni maksuun.
TLR ei siis schwalbella meinaa mitään?

Jussi

juakko
03.04.2016, 13.39
2.4 Ardent eteen ja 2.2 Ardent Race taakse, lisää rullaavuutta mutta kuitenkin muhkusti pitoa edessä.

Nana
03.04.2016, 13.47
^^
TLR meinaa Schwalbella tubeless readyä, mutta nuo tlr-renkaat olivat monet todella kevyitä (vähän materiaalia) ja jos itse rengas on vielä Racing Ralph tai muu kepoinen ei ole kyse kivikkokumista, eikä varsinkaan märän kelin kumista.
TLE, joka uusi tlr on sensijaan vahvistetuilla kyljillä ja sen vuoksi ne kestävätkin paremmin, itse renkaan kuvioonhan tällä ei ole vaikutusta, eli Racing Ralphista ei juurikaan löydy märkäpitoa, vaikka se olisi snakeskin, DD tai mikä tahansa muu.

orc biker
03.04.2016, 14.21
TLR ei siis schwalbella meinaa mitään?

Ehkä kyseessä oli sitten harhaan johtava markkinointi, josta ovat onneksi ottaneet opiksi, sillä nythän kyseisestä renkaasta ei löydy TL Easy -merkintää yhdestäkään Liteskin-versiosta, vaan se lukee vain Snakeskin- ja DD-versioiden kohdalla. Liteskinistä Schwalbe sanoo, että voi konvertoida tubelesiksi, mutta eivät takaa toimivuutta. Ilmeisesti siis se TLR on tarkoittanut vahvistettua reunanauhaa. Joka tapauksessa on selvää, että kyljistä suojaamaton ei paljoa noissa hommissa kestä.

Duutsoni
04.04.2016, 05.20
Olen päätymässä schwalben nobby niceihin,space-vai trailstarina? Snakeskineihin. Oisin mielelläni koittanut vielä 2,35 mutta ei saa kuin 2.25 57-566,tuo leveämpi olisi 60-622 mikä ei ilmeisesti kävisi vanteilleni.
kuinka oleellisesti tuo muuttuu,57-60..?
enimmäkseen ajelen poluilla ja maastossa,kivikkoja ja alamäkejäkin löytyy näiltä reiteiltä.

golfer
04.04.2016, 07.48
Nobby Nicissä olisi hyvä olla trailstar-kumiseos edessä. Pacestar mahdollisesti takana, jollet halua takakumiksi hieman nopeammin kuluvaa trailstaria myös. Itsellä nyt molemmat Nobby Nicit trailstarina odottamassa vuoroaan, kun käytettynä löytyi sopivasti. Mutta ajetaan Ardentit ensin vaihtokuntoon.

Tomy
04.04.2016, 09.23
Kysynpä tässä, vaikka ei ihan 29" aiheeseen liitykään.

Minun on aika uusia renkaat 26" täysjoustopyörään. Nykyiset renkaat ovat vuosimallin 2009 Continental Mountain King 2.4. Pintaa on vielä hyvin jäljellä, mutta rengas alkaa murtua vanhuuttaan. Olen ollut äärimmäisen tyytyväinen näihin renkaisiin ja harmikseni huomasin, ettei niitä enää myydä. Tilalle on tullut Mountain King II. Osaako joku sanoa, onko se yhtä hyvä rengas kuin edeltäjänsä? Haussa on hyvä rengas suomalaisille poluille kivikkoja ja juurakkoja myöten. Hitaasti ja rauhallisesti kuitenkin mennään mutta arvostan isokokoista ja tukevaa rengasta, joka on verrattain kevyt.

Tänks!

Iglumies
04.04.2016, 11.12
2,35 HansDamph tai 2,4 Ardent.

Tomy
04.04.2016, 13.12
2,35 HansDamph tai 2,4 Ardent.

Jos tämä oli ehdotus minun kysymykseeni, totean, että renkaat ovat näköjään viimeisen viiden vuoden aikana tulleet paljon painavemmiksi!

Nykyinen Mountain King 2.4 painaa keittiövaa'alla punnittuna 532g ja HansDamph tai Ardent ovat päälle 700g renkaita. Pyörässä tuli uutena sen aikaiset NobbyNic SnakeSkinit ja ne painoivat noin 650g, jos oikein muistan. NobbyNicit ovat vielä tänä päivänä työmatkapyörässä käytössä. Sisukumeilla ajelen molempia renkaita eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia rengasrikkojen kanssa. Sisureina Ritcheyn 130g extralightit, nekin varmaan vuodelta 2010. :)

Eli kyllä edelleen toivoisin löytäväni jonkun 26" 2.3-2.4 leveän renkaan, jonka paino on alle 600g.

Ajelen siis paikoin hankalassakin maastossa mutta vauhti on vähäinen. Siksi kai nykyiset renkaat ovat minulla hyvin kestäneet.

Iglumies
04.04.2016, 14.03
Onnea etsintään, RocketRonit 2,4 koossa saattaa olla lähellä 600g(ei taida enää löytyä, eikä toimi kuin kuvalla ja lumella), mutta uusi MKII taitaa sen 700g painaa, eikä ajo-ominaisuuksillaan pärjää edellä tarjoamilleni.

Tomy
04.04.2016, 14.22
uusi MKII taitaa sen 700g painaa, eikä ajo-ominaisuuksillaan pärjää edellä tarjoamilleni.

Ehkä on sitten viisasta ottaa neuvosta vaarin. Kiitos!

Nana
04.04.2016, 18.35
Nobby Nic lightskinhän painaa 570g koossa 26x2.25

Tomy
04.04.2016, 20.14
Nobby Nic lightskinhän painaa 570g koossa 26x2.25Okei. Itselläni on vain kokemusta vuoden 2009 26x2.35 Nobby Nic Evo Snake Skineistä. Ne tuntuvat sekä käteen että ajossa raskaammilta kuin 26x2.4 Mountain Kingit.

Nana
04.04.2016, 22.22
TLE Snakeskin Nobby Nicit on selvästi painavampia kuin lightskinit, mutta on ne kestävämpiäkin ja ne on tubeless readyt. Itsellä on molemmat versiot. Kevyempiä renkaita löytyy kyllä varmasti, kuten Rocket Ron, Race-King rs tai X-King rs, mutta niiltä ei kannata odottaa kauheasti pitoa märällä.

golfer
05.04.2016, 14.49
Tomylle, Ardentissa on mielestäni varsin riittävä pito märillekin juurakoille ja kiville, vaikka itselläni etu-ja takarengas Dual-compondia. Sitten jos haluat astetta enemmän pitoa, niin edellä ehdotettu HansDamph on vaihtoehto, mutta onhan tuo aika liisterimäinen rengas rullutella... Ja jos ajat rauhallisesti, niin mielestäni tuollainen HD on hieman jo ylilyöntiä ainakin tänne Itä-Suomen poluille, kun täällä kuitenkin polut ovat xc-henkisiä halusi tai ei, eikä jyrkkiä pitkiä laskuja ole olemassakaan. Ja minulla ei kokemusta HD:stä kuin kaverin pyörän kokeilun verran, mutta on sitä katsottu vierestä, miten kaveri saa polkea kuitukonkeliaan rajummin, että pysyy HD:t Ardenttien rinnalla siirtymissä.

Irocci
07.04.2016, 19.43
Mulla tuli uudessa Chostin hardtail pyörässä Michelin Country Racer 29"x2.10" renkaat niin onko nää mistään kotosin, kun aika vähän tuntuu täällä juttua olevan Misukoista? http://bike.michelin.co.uk/tyres/michelin-country-race-r
Aattelin jos nää on selkeesti huonot niin olis hommannu Contit tai Schwalben saman tyyliset renkaat yleiskäyttöön joidenka mallit onkin jo selvillä. Siirtymien takia suurin osa tulee asfaltti ajoa (70%), mutta sora/metsäpolkuakin tulee. Märällä ei tule juurikaan ajeltua. Ois voinu nää misukat jättää sit varalle, kun vasta tullut 60km ajeltua.
Mutta jos nää on kummiskin ihan ok niin eipä toinna vaihdella.

lateksi
07.04.2016, 19.59
Mulla on noi Contit kuivankelin ajeluun vaihtokiekoissa, rullaa, ei pidä...

Hirsipuutarhuri
07.04.2016, 21.20
Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.
Pääsääntösesti ajelen poluilla ja osittain asfaltilla. Vaikeaa on kun on niin monia mielipiteitä. Ardent on jo takana.
Otanko eteen Adrentin vai Nobby nicin? Rullatakin saisi.

mk
07.04.2016, 21.44
Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.
Pääsääntösesti ajelen poluilla ja osittain asfaltilla. Vaikeaa on kun on niin monia mielipiteitä. Ardent on jo takana.
Otanko eteen Adrentin vai Nobby nicin? Rullatakin saisi.
Jos Ardent on jo takana niin eteen sama . Eturengas on yleensä se karkeampi eikä rullaavuus ole niin ratkaisevassa roolissa vaan pito .. (Tai sitten Ardent eteen ja NobbyNic taakse jolloin rullaavuus paranee asvaltilla hitusen)

KnuutV
08.04.2016, 20.24
Jos sulla Ardent takana niin HighRoller II eteen tai se Ardent.

T: Maxxis fänboi ;)