Näytä tavallinen näkymä : Pyörä 1-4 tunnin kuntolenkeille?
peruspirkko
31.03.2016, 12.13
Maantiepyörä on kokonaan poissuljettu vaihtoehto, ajan myös hiekkateillä. Muutoin olen ihan sekaisin, mitä enemmän luen, sen vähemmän tiedän :)
Joudun nyt keksimään itselleni kokonaan uuden harrastuksen kun kroppa kremppaa. Ja mikäpäs muu kuin pyöräily. Hyvä peruskunto löytyy, tuolta jostain...
Nyt pitäisi sitten se tärkein hommata, eli pyörä. Asun Joensuun alueella ja pyörävalikoima rajoittuu prisma-polkupyörätukku-intersport-liikkeisiin. Eli hyvinkin mahdollisesti joudun netin valikoimiin turvautumaan. Ei mikään helppo tehtävä ensikertalaiselle :seko:
Hybridi, fitness vai cyclocrossari??? Vai vieläkö niitä muitakin vaihtoehtoja on :eek::eek:
Ajoasennosta en luonnollisesti osaa olla mitään mieltä, kunhan on ergonominen kun kremppaa on juurikin alaselkä, lantio, reisi-alueella. Lenkit sijoittuu pääosin asfaltille mutta myös hiekalla käydään.
Enhän mä edes tiedä mitä kysyä. Kun nyt saisin otetta minkä alalajiin fillaria tässä lähtisi etsimään. Hintaa max. 1500. Eikä haittaa vaikka halvempikin.
Ihtelläki on alaselän kanssa ongelmia, mutta yllättäen ei haittaa kippurasarvisen kanssa ollenkaan.
Cyclo olisi kokeilun arvoinen asia. Hybridillä oon talven polkenut ja nyt vihdoin alkaa pääsemään maantiepyörän sarviin takaisin. Voi olla että joutuu vielä cyclonkin joskus hankkimaan, mahdollisesti hybridin tilalle. Rospuuttoon ja talvipyöräksi.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
orc biker
31.03.2016, 12.44
Hybridi, fitness vai cyclocrossari??? Vai vieläkö niitä muitakin vaihtoehtoja on :eek::eek:
29er vai cyclocrossari.
Ajoasennosta en luonnollisesti osaa olla mitään mieltä, kunhan on ergonominen kun kremppaa on juurikin alaselkä, lantio, reisi-alueella.
http://shop.sq-lab.com/en/Saddles/MTB/SQlab-bike-saddle-611-active-race.html
peruspirkko
31.03.2016, 13.43
Cyclocross-pyörään olen nyt päätynyt. Se vastaa tarpeita parhaiten.
Joensuun valikoima huono tai sitten en vain osaa. Riskillä mennään ja netistä on tilattava. Tai lähdettävä Kuopioon katselemaan.
Hitsi kun sitä on niin malttamaton, viikonlopuksi olisi hyvät kelit tiedossa 😊
Markku Liitiä
31.03.2016, 13.52
Rauhoitu, hyvä nainen!
Ei kannata ostaa ensimmäistä sopivannäköistä pyörää, joka eteen sattuu. Selvitä ensin esimerkiksi, mikä runkokoko sinulle sopii. Muuten voi olla, että joku myy kuumana käyvälle asiakkaalle varastosta lähinnä oikeaa kokoa olevan fillarin.
Mene vaikka Kuopioon ja koeaja muutamaa eri pyörää, niin pääset vähän jyvälle asiasta. Tai tee retki pääkaupunkiseudulle, missä liikkeitä riittää yllin kyllin.
Cyclocross-pyörään olen nyt päätynyt....
Vai olisiko sittenkin gravel grinder parempi vaihtoehto?
Rauhoitu, hyvä nainen!
...
Komps!
orc biker
31.03.2016, 13.58
Maantiepyörä on kokonaan poissuljettu vaihtoehto, ajan myös hiekkateillä.
Tärkeimmät kohdat IMO:
1) Selvitä, että menee riittävän leveät kumit ja lokarit ja kummatkin yhtä aikaa. Viime kesänkin sanoi melkein koko ajan, joten lokarit ovat tosi kivat, ellei kuulu niihin pyöräpuristeihin, joille ne rikkovat pyörän puhtaat linjat. Mielellään vähintään 40 mm:n kumit. Tämä rajaa vaihtoehtoja huomattavasti. Siis tuo rajaa vaihtoehdot käytännössä vain muutamaan pyörään. Tässä ideana on se, että hiekkatiet menevät ihan eri malliin, etkä häviä vaihtokaupassa käytännössä mitään.
2) Oikea runkokoko. Jos tämän saat kohdalleen, niin pienet hienosäädöt voi hoitaa muuten. Tämä on tietysti tärkein kohta.
3) Sopivat välitykset. Usein eturieskat ovat järjettömän isot. Isoimpia välityksiä ei tarvitse Suomessa missään ainakaan kilpaurheilun ulkopuolella. Tämä on jopa ykköskohtaa mutkikkaampi, koska yleensä näihin laitetaan tarpeettoman isoja eturattaita, koska jokaisella on teräsreidet, joilla poljetaan lisää vauhtia Alppeja alas tullessa.
Komppaan edellisiä että rauha rauha. Kokeilet muutamaa eri tyyppistä pyörää niin huomaat niiden eron ajoasennossa, käsiteltävyydessä, painossa jne. Sen verran iso summa kuitenkin pyörään pitää sijoittaa että olisi syytä olla mieleinen vielä muutaman lenkinkin jälkeen. Mainitsemiesi tyyppien lisäksi maasturikin saattaisi olla tarkoituksen mukainen.
Alaselän ongelmat ovat toki yksilöllisiä, mutta itsellä on kaksi alinta välilevyä risana eikä se haittaa kippurasarvisellakaan pyörällä ajoa ellei ole ärtynyt muista syistä (kylmä, väärä nosto, kiertoliike tms).
peruspirkko
31.03.2016, 18.26
Oikeassa olette, onneksi palautitte maanpinnalle.
Luulin kyllä että myyjä olisi osannut parhaiten runkokoon selvittää. Ehkä pientä taustatyötä kannattaa tosiaan tehdä itse. Moni tekninen asia kuulostaa tällä hetkellä lähinnä heprealta :eek:
Yritän nollata pään nyt epäolennaisesta mielikuvista ja lähetä kouluamaan liikkeitä avoimin mielin ja rukoilla että kohdalle sattuu myyjä joka tietää pyöristä enemmän kuin minä itse :D
Selkäongelmista vielä sen verran että ongelman on SI-nivelissä ja lantiosta enemmänkin. Teen seisomatyötä plus istun päivän aikaan työkoneissa vaihtelevasti, joskus tunnin, joskus päivän. Selkä ei jaksa olla pystyasennossa iltaa kohden enää.
makimies
31.03.2016, 19.42
Ps. myyjät ei tiedä "mitään" runkokoosta. Itselle on järjestäin yritetty myydä väärää kokoa.
Ehdoton ei hybrideille ja "fitness" pyörille. Noi "jousto"keulat (suntour) on kamalinta kuraa koko maailmassa.
peruspirkko
31.03.2016, 20.22
Onko netin laskurit sitten kuinka tarkkoja? Vai onko olemassa jokin muu keino selvittää oma runkokoko?
peruspirkko
31.03.2016, 20.34
Eli lähden näillä eväillä kauppaan koeajoille, meneekö miten metsään?
Selvitän itse mahdollisimman tarkkaan rungon koon.
Riittävän leveät renkaat (250-400mm) ja lokarien pitää mahtua.
Ei joustokeulaisia.
Koeajot.
Muita vinkkejä mukaan? Eka kerta on aina hankalin. Myönnän että oon täysin myyjän vietävissä..
Riittävän leveät renkaat (250-400mm)
No nuo ovat varmasti riittävän leveät. 25-40 mm nyt aluksi
peruspirkko
31.03.2016, 21.01
Kiitos oikaisusta 😃
orc biker
31.03.2016, 21.01
Myönnän että oon täysin myyjän vietävissä..
Muista, että sinun ei tarvitse ostaa sitä vielä. Sinä voit tulla tänne kysymään sen pohjalta, mitä myyjä sanoi.
peruspirkko
31.03.2016, 22.22
Yritän muistaa.. Matkaa Kuopioon kertyy pari sataa kilsaa ja aikaa on aina rajallisesti, vaikea varmasti jäädä pohtimaan asiaa jos sopivaa sattuu kohdalle.
Mistähän sitä malttia ostaisi 😁
Mittaa nyt ainakin valmiiksi jalkasi sisämitta(pituus) koska se on oman pituutesi lisäksi tärkein ratkaiseva mitta pyörän valinnassa.
http://www.precisiontandems.com/images/inseam.jpg
makimies
01.04.2016, 11.06
29er
Säästää selkää kun on tuota ilmatilaa renkaassakin. Maastoajelu myös herättelee selkää ja keskivartaloa kivasti
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.