Näytä tavallinen näkymä : Satulatolppa jumissa, miten irti?
Kysytäänpäs neuvoa viisaammilta.
Ostin käytettynä MTB pyörän joka kaipaa hieman laittoa ja huomasin, että satulan korkeuden lukitus kiinnike puuttuu kokonaan.
Ja tuo metalliputki on jumissa että putkea ei saa nostettua. Liekö ruostunut kiinni.
Onko mitään vippaskonstia jolla saisi nostettua metalliputken? Jotain crc öljyä ?
Vinkkejä kaivataan, mistä ja millaisia osia kannattaa ostaa?
Jsavilaa
29.03.2016, 08.13
Muutamia jumittuneita tolppia on tullut irroiteltua. Ei oo nuissa omissa ainakaan crc paljoa auttanut (ei siitä tosin haittaakaan ole), vaan on pitäny pistää satulaputkesta kiinni ruuvipenkkiin ja pyöritellä irti.
Perhana kun ei itsellä ole kotona tarvittavia vempaimia.
Tien toisella puolella on muistaakseni jonkinlainen pyöräkorjaamo jos ei muutoin onnistu.
J.Kottenberg
29.03.2016, 10.06
Isot ja leuoiltaan vielä kunnossa olevat karkeahampaiset lukkopihdit putkeen kiinni niin tiukalle kun saa ja sitten lyö vasaralla pihtien leukoihin mahdollisimman lähelle putkea. Yhden jumittuneen ja rumaksi kolhitus putken olen näin irrotellut.
Harryupp
29.03.2016, 17.08
Riippuu hiukan mistä aineista runko ja tolppa ovat tehty mitä konsteja voi käyttää. On tullut sahattua halki jumittuneita alutolppaputkia ja muutamaa olen "syövyttänyt" pois "kodin putkimies - aineella" kun oli kyse alumiinitolpasta teräsrungossa. Joskus kannattaa varovasti lämmittää istuinputkea toisinaan ei. Liukuvasara on toisinaan toimiva työkalu jolla saa tolppaan liikettä.
maalinni
29.03.2016, 17.12
Itsekin lähtisin crc ja lämmitys linjalla liikkeelle. Lukkopihdeillä pyörittelyä.
Jos tolppa on alumiinia ja runko terästä niin älä lämmitä. Alumiini laajenee enemmän kuin teräs.
Paras työkalu vääntämiseen on satula. Ei se satkun maksava vaan joku muu halvempi jonka voi uhrata jos ei se irtoakaan. On olemassa pieni mahdollisuus että se liikahtaakin ja silloin ei olla vielä rikottu sitä tolppaa.
Kun alutolppa on todella jumissa teräsrungossa ja kodin putkareiden kanssa läträäminen arvelluttaa niin on olemassa aine jonka resepti on maailman tarkimmin varjeltuja salaisuuksia: Coca Cola. No ei sen välttämättä tarvitse olla cokista, mikä tahansa limu tai jopa sitruunamehu toimii.
Keskiö irti, käännä pyörä ympäri ja kaada litkua satulaputkeen. Jos tässä vaiheessa on colajuomaa lattialla otetaan pätkä sisuria ja nippareita ja tiivistetään tolppa.
Anna vaikuttaa vähintään vuorokausi. On kokeiltu ja tolppa irtosi.
kvg: stuck seatpost coke
30 hampainen
05.04.2016, 08.12
Satulatolppa pitää herätellä vasaralla. Satula pois ja terävä isku. Jos sen saa liikahtamaan, niin sitten pyöritystä. Ja siitä sitten naputellaan ja nylkytellään satulatolppa ylös. Tämä tekniikka toimi ainakin Tunturi Matrixin satulatolppaan.
ps. Satulatolpan näkyvään osaan kannattaa laittaa öljyä/lukkosulaa. Alaspainuessaan satulatolppa vie öljyä satulaputkeen.
Alumiininen satulatolppa on aivan älyttömän jumissa vanhassa teräsrungossa. Oon sprayannut WD-40:lla ja Brunox Turbo:lla, hakannut vasaralla, vääntänyt kaikin voimin – ruuvipenkissäkin. Nyt on naapurin ukon spesiaalikastikkeessa likoamassa (automaativaihdeöljyä + asetonia).
Oisko joku perus ruosteenirrottaja vielä parempaa kuin nämä mainitsemani tuohon alumiini-teräs-jumitukseen?
Onko jollakin oikeasti auttanut satulatolpan jäähdyttäminen ja millä ootte siinä tapauksessa jäähdyttäneet sitä?
Vai joutuuko tässä ottaan kodin putkimiehen tai rautasahan avuksi?
Satulatolpalle ei ole niin väliä, mutten haluais vaurioittaa runkoa. Syövyttääkö se kodin putkimies maalitkin?
Entä onko sahaaminen varma keino saada se tolppa irti? Sahaako siinä kuinka helposti vahingossa runkoon?
Shimaani
29.10.2019, 20.27
Nuilla se irtosi, vähän vaati takomista:
https://ep1.pinkbike.org/p5pb9397543/p5pb9397543.jpg
Toi musta töhnä tolpan juuressa oli irrotusöljyä jonka valutin keskiömuhvin reiän kautta muhimaan.
Muok:
Väänsitkö putkipihdeillä vai otitko sillä vain otteen ja hakkasit kumivasaralla ylöspäin? Pihdit kiinni, pyörä kylelleen maahan ja sit vasaralla paukutusta pihteihin. Muistaakseni jouduin käyttämään jo lekaakin mut se ei mahtunut kuvaan......
Väänsitkö putkipihdeillä vai otitko sillä vain otteen ja hakkasit kumivasaralla ylöspäin?
Oliko se MoS2 joka toimi?
CRC 5-56 ei taida olla sen kummempi kuin WD-40?
...Syövyttääkö se kodin putkimies maalitkin?
Juu. Sehän on hyvä maalinpoistoaine.
Juu. Sehän on hyvä maalinpoistoaine.
Scheiße!! :(
Jäljelle jäis vissiin sitten vaan tuo sahaaminen, mutta siinäkin on riskinsä.
Ehkä pitää vielä liottaa tuota jossain irrotusöljyissä ja naputella vasaralla, josko se alumiinioksidi sieltä vielä murtuis.
Liukuvasarasta tuskin on sen enempää apua kuin normaalistakaan vasarasta? Tärkeintä lienee, että sen satulaputken saa liikahtamaan siitä paikasta, mihin se on jumittunut? Lienee helpompaa lyödä normivasaralla alaspäin kun liukuvasaralla ylöspäin.
Miten lämpö? Toholla putken sisään ja jääpaloja perään?
Kiehuva vesi lämmittää nopeasti, muttei vahingossakaan yli sadan asteen.
Tää on mun taikakama irrotushommiin. Esim yksi 20vuotta paikallaan ollut tolppa lähti tällä: https://onnshop.onninen.fi/tri-flow-voiteluoljy-tri-flow-ptfe-w-tf200a-200ml-spray/p/ASP794
Laitoin aamulla rungon tunniksi ulos pakkaseen, lämmitin sitten runkoa hieman hiustenkuivaajalla ja sen jälkeen hakkasin vasaralla satupatolpan päätä, että josko ois liikkunut edes sisäänpäin, mutta ei! Ohjainlaakerin kuppi vaan lensi pihalle. En tiedä paljonko tuohon uskaltaa käyttää väkivaltaa, ettei mene runko paskaksi.
Harmi, etten lukenut ensin Fat Boyn vinkkiä kuumasta vedestä, ois ollut tehokkaampi keino rungon lämmittämiseen kuin hiustenkuivaaja.
Tää on mun taikakama irrotushommiin. Esim yksi 20vuotta paikallaan ollut tolppa lähti tällä: https://onnshop.onninen.fi/tri-flow-voiteluoljy-tri-flow-ptfe-w-tf200a-200ml-spray/p/ASP794
Mitä materiaalia ne sun 20v yhdessä olleet tolppa ja runko oli? Auttaako tuo aine myös alumiini-teräs-oksidoitumiseen?
Juu. Sehän on hyvä maalinpoistoaine.
Onko teillä kodin putkimiestä käyttäneillä siis mennyt rungosta maalit pilalle?
Mulla oli teräsrunko ja alutolppa
Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla
Tää on mun taikakama irrotushommiin. Esim yksi 20vuotta paikallaan ollut tolppa lähti tällä: https://onnshop.onninen.fi/tri-flow-voiteluoljy-tri-flow-ptfe-w-tf200a-200ml-spray/p/ASP794
Tuo Tri-Flow kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta, mutta saatavuus vaikuttaa aika huonolta. 35€:lla vois tilata spraypullon netistä posteineen.
Ootko käyttänyt sitä useammankin kerran ja pahoihinkin alumiini-teräs-jumituksiin?
Millä työkaluilla sait sen 20v satulatolpan sitten lopulta irti? Kuinka tiukassa se oli vielä sen Tri-Flow:n jälkeen?
Mulla ei ollu kiire sen tolpan kanssa. Suihkautin triflowta viikon aikana muutaman kerran ja annoin sen muhia. Tolppa irtosi kun löin satulan nokkaan painavahkolla nuijalla.
Teräspultteja alurungoista olen tolla irrottanut. Yksi irrotus oli alumiinikierteestä messinkikappaleen irrotus.
Mä sain oman sprayn aikoja sitten duunista. Se on "jemmapullo" jota säästelen oikeasti hankaliin irrotuksiin.
Tuo alumiini-teräs on ihan normaali tilanne esimerkiksi auton jarruosien kanssa. Lämpö auttaa, mutta mikään lämmin vesi ei riitä vaan pitää saada osa punaiseksi.
Täältä puolto kodin putkimiehelle jos tuntuu että muut konstit alkaa ehtyä. Vääntämisessä ja (putkenjämän sisältäpäin) sahaamisessa on omat riskinsä, mielestäni putkimies on turvallisempaa jos alumiiniputki kunnolla oksidoitunut. Keskiö pois, reiät tukkoon ja seat tube yläkautta täyteen putkimiestä. Annat jonkun aikaa pulputtaa ja putken jämä lähtee pois kevyesti nyppäämällä.
En tule enää ikinä laittamaan teräsrunkoon alumiinista satulaputkea.
Soittelin appiukolle, joka lupasi lainata CRC 5-56:ta ja liukuvasaran sekä timanttirautasahanterän ja sen päähän kiinnitettävän kahvan. Jos ei näillä irtoa, niin sitten sitä putkimiestä tms. natriumhydroksidia.
Täältä puolto kodin putkimiehelle jos tuntuu että muut konstit alkaa ehtyä. Vääntämisessä ja (putkenjämän sisältäpäin) sahaamisessa on omat riskinsä, mielestäni putkimies on turvallisempaa jos alumiiniputki kunnolla oksidoitunut. Keskiö pois, reiät tukkoon ja seat tube yläkautta täyteen putkimiestä. Annat jonkun aikaa pulputtaa ja putken jämä lähtee pois kevyesti nyppäämällä.
Mistä syystä teit näin päin etkä kaatanut putkimiestä keskiön kautta suoraan satulaputkeen (siis ennen kuin sahasit satulatolpan poikki)? Silloin kai pärjäisi vähän vähemmälläkin myrkyllä kun se kaikki olisi siinä satulatolpan sisällä/ympärillä?
Lähtikö se tolppa siis heti ensimmäisellä käsittelyllä irti? Pulppusiko se mönjä ulos sieltä putkesta? Miten kävi rungon maaleille?
Mistä syystä teit näin päin etkä kaatanut putkimiestä keskiön kautta suoraan satulaputkeen (siis ennen kuin sahasit satulatolpan poikki)? Silloin kai pärjäisi vähän vähemmälläkin myrkyllä kun se kaikki olisi siinä satulatolpan sisällä/ympärillä?
Alkuun yritin about kaikki konstit mitä on täällä esitetty, satulaputki "kului loppuun" erinäköisten käsittelyjen jälkeisissä vääntöyrityksissä. En siis sahannut putkea poikki. Tartuin syövyttäviin kemikaaleihin vasta tässä epätoivoisessa vaiheessa, olin myös yrittänyt halkaista satulaputkea sisältäpäin sahaamalla niin paljon kuin uskalsin. Jostain syystä ei tullut edes mieleen kaataa keskiön kautta, satulan päästä kaadettuna ei ole riskiä siitä että myrkyt karkaa kun alumiiniin tulee reikä.
Lähtikö se tolppa siis heti ensimmäisellä käsittelyllä irti? Pulppusiko se mönjä ulos sieltä putkesta? Miten kävi rungon maaleille?
Kyllä lähti, homma toimi niin että alumiiniputki sulaa pois. Laitoin siis myrkkyä seat tuben täyteen niin että alumiininen putki ui siinä. Ratkaisevaa on kuinka pitkään annat vaikuttaa, ei välttämättä ihan parissa tunnissa lähde. Kuplii ihan kohtuullisesti, roiskeita en seurannut kun oli tilassa ettei ole tarpeen niin välittää. Fillarin maalipinnassa ei jälkiä, tuskin on mahdoton rasti suojata niin ettei maalipinta altistu. Huuhtelin rungon myös sisäpuolelta vedellä ja jollain ruosteenpoistoaineella (harmaa n. 4 L kannu motonetista) kun oli tarpeen laittaa ruostesuojaa myös rungon sisäpuolelle. Talvifillari ja suolatut väylät.
Youtube-videoissa natriumhydroksidi (putkimies?) näyttää sulattavan muoviakin. Pitääkö se alumiinimössöjäte valuttaa rungon sisältä metalliastiaan ja viedä metallipurkissa vaarallisten jätteiden kierrätykseen vai miten? Laitoitko jotain suojaa maahan/lattialle kun se aine kerran pulppusikin; ja siinä tapauksessa mitä?
Kuinka myrkyllisiä ne kaasut jne on? Varmaan parasta tehdä koko toimenpide ulkotiloissa ja hyvin suojautuneena? Hengityssuoja, suojalasit, kumikäsineet – jotain muuta?
Viheliäistä hommaa tämä satulatolpan irroitus :mad::(
BB Holland
30.10.2019, 21.12
Entä jos sahaa putken katki, ja sisälle ohuempi tolppa? Mikä on tolpan halkaisija? Olisiko pannan kiristämisessä ongelmia?
Kyl mä noita irrotusöljyjä kokeilisin vielä ennen putkimiestä. Ne on kuitenkin hommaan tehtyjä.
Se putkimies on mulle vasta vihoviimeisin keino.
Oon nyt kokeillut WD-40:ta, Brunox Turbo sprayta ja automaattivaihdeöljy+asetoni-sekoitusta. Monta päivää se on jo noissa lionnut. En tiedä kuinka montaa eri irrotuöljyä kannattaa hankkia. Tri-Flow kuulosti mielenkiintoiselta, mutta maksaa jotain 35€, eikä ole takuuta, että sekään toimii. Jos on vielä joku vinkki helposti saatavilla olevaan alumiiniin toimivaan irrotusöljyyn, niin kertokaa!
Ajattelin koittaa vielä liottaa muutaman päivän CRC 5-56:ssa ja sitten hakata sen ulos liukuvasaralla. Jollei niillä onnistu, niin sahaan sen satulatolpan poikki ja halki ja yritän sitten repiä pihalle.
En tiedä, voisiko kylmäspray auttaa. Itsellä oli joskus polkimen akseli niin jumissa kammessa, ettei irronnut kuin sillä.
https://www.puuilo.fi/CRC-kylmaespray-Electro-Cool-HFO-335ml
Jos putkella ei väliä, niin sahaa poikki reilusti runkoputken yläpuolelta. Poraan satulaputkeen reiät vahvalle vääntötangolle. Tulppaa putki vaikkapa talouspaperilla alapäästä. Kuumenna kuumailmapuhaltimella runkoputkea, vaikkapa +70 asteen lämmöllä. Kun runkoputki on lämmennyt kunnolla koko putken osuudelta, niin holauta jääpaloja tulpatun putken sisälle ja väännä putki irti. Tuo yllä mainittu kylmäspray on varmaankin vielä tehokkaampi, kuin jääpalat.
Ajattelin koittaa vielä liottaa muutaman päivän CRC 5-56:ssa
Syövytetystä putkentyngästä katselin että reippaan kuukauden liuotustalkoilla tuo crc ja wd40 satunnaisesti sekaisin käytettynä olivat penetroituneet noin kolme senttiä.
Tuollainen tuli vastaan YouTubessa. Eli pulttimopolla irrotetaan tolppa
https://youtu.be/P-YpmDx86d0
^aikamoisen paksuseinämäinen mummiksen satulatolppa, joku Tune tmv. repeäisi tuossa käsittelyssä.
Se putkimies on mulle vasta vihoviimeisin keino.
Oon nyt kokeillut WD-40:ta, Brunox Turbo sprayta ja automaattivaihdeöljy+asetoni-sekoitusta. Monta päivää se on jo noissa lionnut. En tiedä kuinka montaa eri irrotuöljyä kannattaa hankkia. Tri-Flow kuulosti mielenkiintoiselta, mutta maksaa jotain 35€, eikä ole takuuta, että sekään toimii. Jos on vielä joku vinkki helposti saatavilla olevaan alumiiniin toimivaan irrotusöljyyn, niin kertokaa!
Ajattelin koittaa vielä liottaa muutaman päivän CRC 5-56:ssa ja sitten hakata sen ulos liukuvasaralla. Jollei niillä onnistu, niin sahaan sen satulatolpan poikki ja halki ja yritän sitten repiä pihalle.
Tuo Tri-Flow on oikeasti hyvä öljy, käy moneen muuhunkin paikkaan, suosttelen ostaa vaikka saisit ilman sitä satulatolpan pois.
Alan olla epätoivoinen tuon satulatolpan kanssa, joten aika tarttua kodin putkimieheen.
Millä satulaputken alapää kannattaa tukkia, ettei se putkimies valu keskiömuhviin ja muihin putkiin?
Entä millä runko kannattaa suojata, ettei maalit mee pilalle?
Hyytyykö se alumiinimönjä sinne rungon sisään, jos pääsee esim. takahaarukan putkiin (muhviliitoksissa nämäkin on auki)? Voiko sen huuhdella vaan vedellä sieltä? Vai onko se ihan juoksevaa, että voi vaan helposti kaataa johonkin pönttöön ja viedä kierrätyskeskukseen?
Vihdoinkin satulatolppa irtosi!! :D
Kolme annosta kodin putkimiestä tarvittiin. Aloitin 2½dl vettä + 100g natriumhydroksidia. Sillä lähti ihan hyvin reaktiot käyntiin. Molemmilla seuraavilla kerroilla vahvistin annosta hieman entisestään.
Satulaputken liitoksen keskiömuhviin tukin sinitarralla. Satulaputken yläpäätä suojasin sinitarralla ja sähköteipillä. Takahaarukan yläputkien pienet reiät teippasin umpeen. Koko rungon peitin roskasäkillä, jossa oli vain pieni aukko, jonka teippasin satulaputken aukon ympärille, mistä sitten kaadoin putkimiehen sisään. Nämä suojaukset toimivat hyvin ja maalipinnat säilyivät kunnossa.
Putkimies sulatti alumiinin aivan juoksevaksi nesteeksi, joka oli helppo kerätä pulloon kierrätystä varten. Huuhtelin vain rungon sisältä lopuksi; sen enempää ei tarvinnut jynssäillä tms.
Tein toimenpiteen ulkona, niin ei tarvinnut hengitellä mitään kaasuja. Suojahanskat ja lasit on ehdottomat, kun tuollaisen aineen kanssa puuhastelee. Aika rauhallisesti se aine kuitenkin käyttäytyi, eikä mitään sen kummempia pärskeitä tullut näillä vahvuuksilla. Höyry vain nousi ja rungon sisällä kupli, kun alumiini suli.
Työläs urakka tämä on kyllä ollut. En kyllä enää koskaan osta pyörää/runkoa kokeilematta liikkuuko satulatolppa. Pitääkin nyt seuraavaksi ottaa irti kaikki satulatolpat pyöristä ja laittaa varmuuden vuoksi uudet teflon-rasvat väliin.
Kiitos kiinnostavasta tarinasta. Mukavaa, että sai onnistuneen lopun.
Villetre
24.11.2019, 13.44
Diesel-polttoaine myös hyvä irroitin jos on aikaa odotella.
Vihdoinkin satulatolppa irtosi!! :D
Kolme annosta kodin putkimiestä tarvittiin. Aloitin 2½dl vettä + 100g natriumhydroksidia. Sillä lähti ihan hyvin reaktiot käyntiin. Molemmilla seuraavilla kerroilla vahvistin annosta hieman entisestään..
Kodin putkimies on melko tehotonta, kannattaa hakea LVI-kaupasta Niagara superia, kun laittaa sekaan kuumaa vettä pöhisee todella hienosti. Siis tätä:https://www.malkit.fi/viemarinaukaisutuotteet/2004-viemarin-aukaisuaine-niagara-super-300g-rae.html?controllerUri=product
Vanha aihe, mutta aina ajankohtainen. Huomasin, että läskin hissitolppa on kohtuu tiukasti kiinni, eikä pienellä vääntämisellä liiku. Mitä uskaltaa tehdä kuiturunko/alumiini(hissi)tolppa -yhdistelmälle? Lämpöä hiustenkuivaajalla ja naputtelua kumivasaralla? Mitähän aineita kuiturungon kanssa uskaltaa käyttää?
^Miten se lämmittäminen tuossa auttaa? Eikö se tolppa pitäisi saada kutistumaan eikä laajemaan?
^Jos se lämpö laajentaisi sitä kuituista satulaputkea.
^Jos se lämpö laajentaisi sitä kuituista satulaputkea.Fyysikkoa alkoi kiinnostaa, joten tsekkasin: tuolla tietoa hiilikuidun lämpölaajenemisesta. Hyvin vähäistä verrattuna metalleihin.
http://m.fi.t-composites.net/info/aluminium-vs-carbon-fiber-comparison-of-materi-25709666.html
Lähetetty ennen loppuun asti miettimistä.
Alumiini johtaa lämpöä paljon paremmin kuin kuitukomposiitti. Myös alumiiinin lämpölaajenemiskerroin on noin kuusinkertainen verrattuna hiilikuituun. Eli itse lähtisin jäähdyttämään alu-putkea...
^Ok, eli kylmäsprayta sitten.
Kuminauha
16.10.2021, 12.08
https://youtu.be/8j2lQq-CIoE?t=553
Tossa aika hyvin kanssa jäänyt kiinni ja vaati aikamoista väkivaltaa.
Jatketaanpa vanhaa ketjua, sillä eilen sattui kohdalle tähän mennessä hankalin tapaus: alumiininen tolppa kuiturungossa ei hievahtanutkaan. Ei sitten millään. Eivät meinanneet auttaa mitkään temput. Viimein sain kuitenkin tolpan irti ja tolppa ja runko säilyivät jopa ehjinä. Ratkaisuna oli vaihtaa satulan tilalle rautakanki ja sen jälkeen vääntää lujaa. Siis todella lujaa. Irtoaminen päästi aika mielenkiintoisen ja kovan parkaisun (sekä rungosta että vääntäjästä).
Tolppaan ei oltu hyvään aikaan koskettu, joten se oli hapettunut runkoon kiinni. Tolppaa raaputtaessa siitä tosiaan irtosi ihan alumiinioksidin oloista tavaraa. En muista olinko viimekso asentaessa laittanut tolppaan mitään rasvaa tai muuta.
Kysymys kuuluu miten vältän tämän jatkossa? Jonkin verran ristiriitaisia tapoja löytyy googlettelemalla.
Vaihtoehtoja:
1. asennus "kuivana"
2. asennus rasvattuna
3. asennus asennustahnan kanssa
4. vaihto kuitutolppaan
Varmaan hyvin, ehkä jopa parhaiten, toimisi myös se, että irrottaa ja herkistelee tolpan pari kertaa vuodessa. Ihan noiden kaikkien vaihtoehtojen kanssa.
Kuitutolppaan asennustahnaa, alumiiniseen ihan pieni sipaisu vaseliinia. Tosin molemmissa pyörissä tulee satulaa edes vähän liikuteltua kun keväällä flat->spd ja syksyllä taas toiseen suuntaan. Vielä kun saisi aikaiseksi merkata ne "oikea" kohdat niin voisi vaikka kuukausittain pyöritellä.
maalinni
05.05.2025, 15.37
Joka vuosi kerran kaksi irti, ihan perusjuttu.
^Siis helpoin ja paras konsti, tuota noudattanut ja milloinkaan ei omassa jämähtänyt.
Muuten, älä koskaan osta käytettyä runkoa jossa satulatolppa paikallaan, pyydä myyjää irroittamaan jolloin voi välttyä ongelmilta...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.