Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vaihderemontti retkipyörään



MLLKS
29.03.2016, 00.07
Kasailin pari vuotta sitten itselleni retkipyörän Surlyn Stragglerin rungon ympärille. Valitsin vaihteistoksi tuolloin Shimanon Alfine 11:n, koska halusin tien päälle mahdollisimman huoltovapaan vaihtoehdon. Sitähän se on öljynvaihtoja lukuunottamatta ollutkin.

Nyt kuitenkin haluaisin päivittää pyörään ratasvaihteet. Ongelmaksi mulla on kehkeytynyt osien valinta. Vaihteita kun pitäisi löytyä aika laajalta skaalalta. Fillarilla teen täyspakkauksen kera muutaman viikon reissuja, joten painoa päältä löytyy. Siks vaihdettakin pitäis löytyä.

Olen ratasvaihteiden suhteen melko keltanokka, joten päätin kysyä viisaammilta apua. Pyytäisin teitä ehdottamaan listaa hyväksi havaituista ja yhteensopivista osista, jotka täyttäisivät toiveeni ja pääsisin eteenpäin ongelmani kanssa ja uusitun fillarin kanssa kesällä reissaamaan!

Fillarista löytyy droppitanko, joten kombokahvat olisivat kivat! Edessä pitäisi olla varmaankin kaks tai kolme ratasta, takana isoa ja pientä.

Pyytäisin teitä sisällyttämään ehdotuksiinne seuraavat:
- kammet + rattaat
- kombokahvat (jotka pitäisi kaiken muun kivan lisäksi olla yhteensopivat mekaanisten levyjarrujen kanssa...mulla Avidin BB7:t tällä hetkellä kiinni)
- etu- ja takavaihtajat
- pakka

Mustasta väristä plussaa, mutta ei toki pakollista. Ja tietty hyvästä saatavuudestakaan ei oo ikinä haittaa.

En halua ostaa halvinta mahdollista, koska näiden pitää kestää kulutusta pitkilläkin reissuilla enkä ole periaatteessa budjettia näille määritellyt. Joku järki kuitenkin hinnoissa. :)

Kiitti isosti!

Kiima-Coppi
29.03.2016, 00.19
Campagnolo Super Record täyttää erinomaisesti kaikki vaatimuksesi, halvalla esimerkiksi tuosta (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=17358;menu=1000,4,26;mid[1]=1). Joku toinen varmasti suosittelee mielummin Super Record EPS:ää, mutta se ei ole halpa eikä oikein Surly Stragglerin hengen mukainen.

Ernesti Kolpakko
29.03.2016, 00.39
Kannattaa muuten varmistaa että noista jarruista on käytössä nimenomaan se Road versio, muuten tulee ongelmia vaijerien vetosuhteiden kanssa.

MLLKS
29.03.2016, 00.43
Kannattaa muuten varmistaa että noista jarruista on käytössä nimenomaan se Road versio, muuten tulee ongelmia vaijerien vetosuhteiden kanssa.
Juu Road-malli nimenomaan löytyy.

MLLKS
29.03.2016, 01.16
Campagnolo Super Record täyttää erinomaisesti kaikki vaatimuksesi, halvalla esimerkiksi tuosta (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=17358;menu=1000,4,26;mid[1]=1). Joku toinen varmasti suosittelee mielummin Super Record EPS:ää, mutta se ei ole halpa eikä oikein Surly Stragglerin hengen mukainen.
Menee hintaluokaltaan jo vähän överiksi, enkä tiedä onks toi sit optimaalisin käyttötarkoitukseeni. Oon itse pyöritellyt ajatusta Campan Athena 3x11 (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=43158;menu=1000,4,26;mid%5 B1%5D=1):sta. Mitä ootte mieltä, soveltuiskohan se tähän? Ja oisko noi kahvat levyjen kanssa yhteensopivat?

Antti Salonen
29.03.2016, 02.08
Käytännössä kaikissa maantiekahvoissa on sama jarruvaijerin vetosuhde, eli sopivat kyllä Avid BB7 Roadin kanssa yhteen.

Yleisesti Athena on hyvää laatua, eli sen kanssa tuskin voit pahasti vikaan mennä. Tuosta nimenomaisesta Bike 24:n osasarjasta ne ilmeiset huomiot, että etuvaihtajan saa vain korvakekiinnityksellä (Straggleriin etuvaihtaja tulee 28,6 mm pantakiinnityksellä, eli tarvitset irtokorvakkeen). Lisäksi jarruja et nyt selvästikään tarvitse.

Triplakammilla (Athenassa vakiorattaat 52/39/30) saa maantieosilla lyhyimmän mahdollisen välityksen, mikä voi olla retkipyöräilyssä olla ihan perusteltua. Jos kasetti on laajoilla välityksillä kuten 11-29 tai 12-29, kaksirattainen kompaktikampi (50/34) voi tosin tarjota aivan riittävän skaalan välityksiä.

Jos Campan osilla mennään, myös halvempi Veloce on lujaa laatua ja sitäkin saa mustana. Olennainen ero Athenaan on pintakäsittelyssä ja siinä, että takana on vain kymmenen ratasta. Velocesta saa vain kompaktikampea 50/34, mutta Centaur-kymppikasetin 12-30 kanssa saa varsin hyvin välityksiä.

MLLKS
29.03.2016, 11.51
Hyviä huomioita Antti! Kiitos. Osien ei todellakaan tarvitse olla Campaa, joten muitakin ehdotuksia otetaan vastaan. Sramilla voisi olla aika kivoja vaihtoehtoja myös. Mietin tälläistä komboa:
Kammet: SRAM S1000, 28-42t
Kahvat: SRAM Apex
Etuvaihtaja: SRAM X7
Takavaihtaja: SRAM X9 Type 2 (oliko näissä joku naksumisongelma?)
Pakka: SRAM 1030, 11-36t

Mielipiteitä?

Marsusram
29.03.2016, 23.00
Etuvaihtaja: SRAM X7

Mielipiteitä?
Huomioi X7 etuvaihtajan vaatima tila. Joku Stragglerin kasannut varmaan osaa kertoa miten hyvin tilaa jää pystyputken taakse.
Maastoetuvaihtajissa mekanismi on usein istuinputken takana ja vie tilaa sormen vahvuuden verran. Tästä tuli Sutrassa pieni ongelma kun takalokari otti kiinni vaihtajaa vasten. Haluaisin että tilaa olisi enempi ja aloin metsästää sopivaa maantie-etuvaihtajaa. Niissä vivusto on sivulla ja litteämpi. Triplarattaat (26-44), alapanta, alaveto -spekseillä ei tahdo löytää.
Shimanon Sideswing taas vaatisi vaihdevaijerin vedon muuttamista.

MLLKS
30.03.2016, 21.24
Huomioi X7 etuvaihtajan vaatima tila.
Kiitos! Juuri tällaisia huomioita kaipailinkin, koska en tätäkään olisi välttämättä osannut ottaa itse huomioon.

rjrm
07.04.2016, 19.24
Jatkan omalla kysymykselläni:
Ajattelin vaihtaa lyhyen 105-vaihtajan keskipitkään (medium range GS) 105 vaihtajaan. Lyhyessä vaihtajan rissat ovat 50mm päässä toisistaan, ja se vaihtaja pystyy vaihtamaan 30-piikkiselle rattaalle.

Onko jollain kokemusta, kuinka suurelle takarattaalle medium-vaihtaja pystyy vaihtamaan? Edessä on kompaktikammet, joten capasity-ongelma ei tule hetki vastaan. Meneekö 34, meneekö 36-kokoinen ratas vielä takana tuolla GS-mallilla? GS:ssä on rissojen etäisyys 74mm.

edit: kyseessä siis manuaalinen 10-vaihteinen vaihtaja.

Faucon
08.04.2016, 00.57
Jatkan omalla kysymykselläni:
Ajattelin vaihtaa lyhyen 105-vaihtajan keskipitkään (medium range GS) 105 vaihtajaan. Lyhyessä vaihtajan rissat ovat 50mm päässä toisistaan, ja se vaihtaja pystyy vaihtamaan 30-piikkiselle rattaalle.

Onko jollain kokemusta, kuinka suurelle takarattaalle medium-vaihtaja pystyy vaihtamaan? Edessä on kompaktikammet, joten capasity-ongelma ei tule hetki vastaan. Meneekö 34, meneekö 36-kokoinen ratas vielä takana tuolla GS-mallilla? GS:ssä on rissojen etäisyys 74mm.

edit: kyseessä siis manuaalinen 10-vaihteinen vaihtaja.
Vaihtajan häkin pituus (rissojen välinen etäisyys) ei suoraan vaikuta millään tavalla siihen kuinka suuren rattaan taakse voi laittaa vaan ainoastaan ja vain siihen kapasiteettiin. Se kuinka suuren rattaan taakse voi laittaa määrittää takavaihtajan muu geometria sekä vaihtajan korvakkeen pituus. Muistaakseni Shimanon 105:n (5700-sarjan) takavaihtajan viimeisen version Shimano lupaa toimivan 32-piikkisen rattaan kanssa ja kun Shimanon speksit tuppaavat olemaan varsin konservatiivisia , niin 34-piikkinen luultavasti käy, mutta se kuinka suuren rattaan kanssa sen saa toimimaan on viimekädessä kiinni käytetystä rungosta.

MLLKS
12.04.2016, 16.44
Onkos Sramin maantiekahvoista mitkään yhteensopivia triplakampien kanssa? Ja jos jonkun muun valmistajan valikoimasta löytyis joku malli, joka ois näiden muiden kanssa yhteensopiva, valaiskaa. Mikä ylipäänsä määrittää yhteensopivuuden? Onko se nimenomaan se vetosuhde vai onks muitakin tekijöitä? Oon yrittänyt tätä googletella kovasti, mutta en meinaa löytää mitään selvää vastausta.


Mietin tälläistä komboa, josta kahvat vielä uupuu:


SRAM X5 etuvaihtaja
SRAM X7 takavaihtaja
SRAM X5 triplakammet, 44-33-22
SRAM 1030 kasetti, 11-36

Riskejä?

Faucon
12.04.2016, 19.39
Onkos Sramin maantiekahvoista mitkään yhteensopivia triplakampien kanssa? Ja jos jonkun muun valmistajan valikoimasta löytyis joku malli, joka ois näiden muiden kanssa yhteensopiva, valaiskaa. Mikä ylipäänsä määrittää yhteensopivuuden? Onko se nimenomaan se vetosuhde vai onks muitakin tekijöitä? Oon yrittänyt tätä googletella kovasti, mutta en meinaa löytää mitään selvää vastausta.


Mietin tälläistä komboa, josta kahvat vielä uupuu:


SRAM X5 etuvaihtaja
SRAM X7 takavaihtaja
SRAM X5 triplakammet, 44-33-22
SRAM 1030 kasetti, 11-36

Riskejä?
SRAM:lla ei tietääkseni triplayhteensopivia maantiekahvoja, eikä muiden valmistajien kahvat ole SRAM:n takavaihtajan kanssa yhteensopivia. Tässä linkki jossa tuota yhteensopivuutta selitetään englanniksi:http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/ Lyhyesti siis tuohon osien yhteensopivuuteen vaikuttaa vetosuhteen lisäksi pakan rattaiden välistys (tai vaihtoehtoisesti tuolla linkissä mainittu 'shift ratio'), jotta indeksointi osuisi kohdalleen.

Tangonpäävaihtajilla tuo olisi varmaankin mahdollista saada toimimaan etuvaihtajaa käytettäessä kitkavivulla. Jos tarvitset tuollaisen pakan, niin se on toteutettavissa Shimanon maantiekahvoilla ja maastovaihtajilla eli siis Shimanon 7900/6700/5700-sarjan (uusi Tiagra ei tietääkseni käy) kymppikahvat ja Shimanon 9-vaihteinen maastotakavaihtaja (10-vaihteinen on eri vetosuhteelle).