Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Helkama Jääkäri rakentamisohjeita kaivataan

Jurtta
26.03.2016, 10.24
Olen rakentanut pari sähköpyörää aiemmin mutta tarvitsisin vähän vinkkiä varsinaisen pyörän rakentamisen suhteen, koska siinä olen aika noviisi.

Teen Helkama Jääkäristä (26") sähköpyörän. Haluan siihen 350-500W moottoriavustuksen, joko etumoottorilla tai keskimoottorilla. Ongelmana on jarrut, eli etumoottorin tapauksessa menetän Jääkärin rullajarrut ja keskimoottorilla menetän takanapajarrun, joka täytyy poistaa käytöstä moottorin asentamisen takia. Pyörään tulee noin isolla moottorilla potkua paljon ja laillista vauhtia myös ylämäissä, joten yhdellä jarrulla pelaaminen hirvittää etukäteen.

Olen miettinyt kahden jarrun rakentamistaktiikoita seuraavasti:

- etumoottorille uusi etuhaarukka, jossa kiinnitys vanne- tai levyjarrulle? Onko tuossa haarukassa jotain erityishuomiota (mitat yms.) mikä pitäisi tietää ja Mistäs tuollaisen saisi hankittua?
- miten taakse saan rakennettua vanne- tai levyjarrun, kun siellä ei ole kiinnityskohtia näille kaiketi? Vai onnistuuko joillain adaptereilla joita on myynnissä (vai onko ne tarkoitettu eri levyjarrumerkkien muuntamiseen)?

Marsusram
26.03.2016, 11.53
Tuohon runkoon on hankala saada adapteria kiinni (disc brake conversion (http://www.shop.therapycomponents.com/Brake-Therapy-Disc-Brake-Conversion-kits_c7.htm)kit), hitsaus voi heikentää, joten helpointa on rakentaa etupäähän haarukkaa vaihtamalla.
Haarukan pituus (A-C =Axle to Crown mitta akselista kruunuun) ja kaulaputken paksuus (1" =1 tuuma) pitää ottaa huomioon sen mukaan kuin nykyisessä haarukassa on.
Nykyisissä (http://www.helkamavelox.fi/tuote/jaakari-3-v/)näyttää olevan 1" kierteellinen (1" threaded) kaulaputki, mittaamalla vanhasta selviää.

edit: Kappas, ilmoitetaan rengaskooksi 26", mutta Vanne/rengas: 54-584 , eli nykyisen 27,5" kehämitta..

Jurtta
26.03.2016, 18.31
Tuohon runkoon on hankala saada adapteria kiinni (disc brake conversion (http://www.shop.therapycomponents.com/Brake-Therapy-Disc-Brake-Conversion-kits_c7.htm)kit), hitsaus voi heikentää, joten helpointa on rakentaa etupäähän haarukkaa vaihtamalla.
Haarukan pituus (A-C =Axle to Crown mitta akselista kruunuun) ja kaulaputken paksuus (1" =1 tuuma) pitää ottaa huomioon sen mukaan kuin nykyisessä haarukassa on.
Nykyisissä (http://www.helkamavelox.fi/tuote/jaakari-3-v/)näyttää olevan 1" kierteellinen (1" threaded) kaulaputki, mittaamalla vanhasta selviää.

edit: Kappas, ilmoitetaan rengaskooksi 26", mutta Vanne/rengas: 54-584 , eli nykyisen 27,5" kehämitta..

Kiitoksia kattavasta vastauksesta.

Takajarru: tarviiko siis tuohon linkkaamaasi adapteriin hitsaamista vai ei? se hitsaaminen ei kyllä kuulosta hyvältä. Toisaalta kaikkein mieluimmin haluaisin pitää Jääkärin vanteet+pyörät originaaleina, joten jos millään saisi taakse jarrun niin se olisi minulle paras vaihtoehto.

Etujarru: se koko vannehan täytyy/kannattaa vaihtaa haarukan kera vaikka renkaan haluaisikin pitää samana. Vaikuttaako tuo 27,5" kehä nyt sitten tuohon haarukan valintaan, ilmeisesti kyllä kun sitä nyt tarkemmin mietin. Onko teillä vinkkejä mistä noita haarukoita saisi tilaamalla hankittua? Vai kannattaako kysellä paikallisilta pyöräkorjaamoilta?

Marsusram
27.03.2016, 00.35
Takajarru: tarviiko siis tuohon linkkaamaasi adapteriin hitsaamista vai ei?
Tuo adapteri sopisi pultaten jarrutapeilla varustettuun runkoon, sellainen ei Jääkari ole.

Vaikuttaako tuo 27,5" kehä nyt sitten tuohon haarukan valintaan, ilmeisesti kyllä kun sitä nyt tarkemmin mietin.
Välillisesti, mutta jos A-C mitta pysyy ennallaan, niin kiekkokin mahtuu pyörimään jos kruunu ei ole kovin korkea.
Jos on tarkoitus kasata uudella vanteella, niin vanteen hankintaan vaikuttaa.

Onko teillä vinkkejä mistä noita haarukoita saisi tilaamalla hankittua? Vai kannattaako kysellä paikallisilta pyöräkorjaamoilta?
Kannattaa kysellä jos on mistä kysyä, purkuosia voi löytää.
Nettikaupoissa ei paljoa enää löydy, eBay: http://www.ebay.com/bhp/1-rigid-fork

Tomy
27.03.2016, 07.13
Entä toimisiko keskimoottori + rumpujarrullinen takanapa? Näin säilyisi alkuperäinen ulkonäkö aika hyvin, lukuunottamatta keskimoottoria. Sturmeylla on paljon erilaisia vaihtoehtoja.

Jurtta
27.03.2016, 23.51
Entä toimisiko keskimoottori + rumpujarrullinen takanapa? Näin säilyisi alkuperäinen ulkonäkö aika hyvin, lukuunottamatta keskimoottoria. Sturmeylla on paljon erilaisia vaihtoehtoja.

Kiitoksia taas hyvistä vastauksista.

Tarkoitatko rullajarrua? Vai käsikäyttöistä rumpujarrua? Olen ainakin ymmärtänyt ettei nykyinen jalalla poljettava rumpujarru käy tuohon keskimoottoriin, näin olen ymmärtänyt mutten kyllä ihan ymmärrä miksi?

Olen yhä enemmän sitä mieltä etten laita etumoottoria vaan nimenomaan keskimoottorin eli tuota takajarrua pitäisi saada. On se vaan niin hieno alkuperäisenä tämä jääkäri. Sain sen tänään haltuuni ja voin pistää sieltä takahaarukasta kuvaa jos se auttaisi jotakuta jelppimisessä.

PK1
28.03.2016, 00.22
Keskimoottorisessa ei voi olla poljinkäyttöistä rumpujarrua koska sillä ei voi jarruttaa kun moottori vetää.

Jurtta
28.03.2016, 01.51
http://aijaa.com/6wRdhW]http://i2.aijaa.com/t/00355/14134126.t.jpg[/url]

Tossa kuvaa takapäästä..

Käviskös tällainen rullajarrulla: http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=35534

Luulisi että tuo menisi heittämällä (sama koko yms.) ja se vaihteensäätäjäkin varmaan passaa,en tiedä mutta otaksun näin. Pajallehan tuo täytyisi toki viedä mutta kaikki maksaa. En tiedä, enkä ole yhtään katsonut, tarviiko tuo rullajarru jotain reikää/tappi putkissa vai saako sen suoraan kiinni?

Tomy
28.03.2016, 08.56
Tarkoitatko rullajarrua? Vai käsikäyttöistä rumpujarrua? Olen ainakin ymmärtänyt ettei nykyinen jalalla poljettava rumpujarru käy tuohon keskimoottoriin, näin olen ymmärtänyt mutten kyllä ihan ymmärrä miksi?

Jotain käsikäyttöistä takajarrua ajattelin. Koska levyjarru ei oikein sovi tyyliin ja on työläs toteuttaa, olisi napaan piilotettu jarru parempi.

Jos oikein olen ymmärtänyt voi esim. Bafang keskimoottoria polkea taaksepäin, mutta ketju ei silloin liiku. Näin ollen sitä ei voi hyödyntää jarruttamisessa. Mutta omakohtaista kokemusta minulla ei ole keskimoottoreista, joten 100% varma en ole.

Jurtta
28.03.2016, 10.53
Jotain käsikäyttöistä takajarrua ajattelin. Koska levyjarru ei oikein sovi tyyliin ja on työläs toteuttaa, olisi napaan piilotettu jarru parempi.

Jos oikein olen ymmärtänyt voi esim. Bafang keskimoottoria polkea taaksepäin, mutta ketju ei silloin liiku. Näin ollen sitä ei voi hyödyntää jarruttamisessa. Mutta omakohtaista kokemusta minulla ei ole keskimoottoreista, joten 100% varma en ole.

Kyllä tuo kuulostaa hyvältä koska levyjarru tosiaan varmaan pistää enemmän silmään kuin vaikka rullajarru, tarkoitushan on aika paljon säilyttää alkuperäisen näköisenä. Noin minäkin luin ja ymmärsin jostain foorumilta tuosta Bafang keskimoottorista, jonka olen varmaankin hankkimassa (ei taida olla kauheasti muita vaihtoehtoja).

Jos joku voisi kommentoida tuohon aiemmin esittämääni rullajarrukysymykseeni?

J-uge
29.03.2016, 08.07
En tiedä, enkä ole yhtään katsonut, tarviiko tuo rullajarru jotain reikää/tappi putkissa vai saako sen suoraan kiinni?

Itsellä kun oli aiemmin rullajarru, niin takana kiinnitys putkeen oli kuten tuon nykyisen jarrunkin (chainstayn ympärille puristuva kiinnike). Etujarrua varten taas oli kiinteä hahlo haarukassa johon jarrun "aisa" pujotettiin

Sipali
07.05.2016, 21.06
Mihin tämä projekti päätyi? Itselläni sama aikomus eli jääkäristä sähköpyörä....

Jurtta
08.05.2016, 03.02
No joo, eli alkujaan ajattelin pitää Jääkärin alkuperäisenä. Mutta kun toisen sähköpyörän rakentelu viivästyi päätin laittaa etumoottorin Jääkäriin. Eli siihen tuli uusi haarukka joka oli kai noin 2 cm pienempi/matalampi kuin originaali ja uudessa oli siis vannejarrulle paikka. Mulla oli valmiina 26" vanteella etunapamoottori johon istutin mahdollisimman ison rengaskoon halkaisijaltaan (en kyllä muista mikä se oli). Kun Jääkärissä on siis todellisuudessa kaiketi ainakin 27,5" vastaavat renkaat, pelkäsin että nuo laittamani haarukka+rengas pudottavat keulaa liikaa, mutta enpä sitä juuri ole huomannut ajossa. Hiukan ehkä alkuperäinen "jykevyys" projektissa kärsi etupään osalta mutta olen aika tyytyväinen lopputulokseen ja ajettavuuteen.

Sähköosat: 250W Bafang etumoottori, 15A kontrolleri, ja 16Ah tarakka-akku kuljettavat miestä komeasti eteen ja ylöspäin. Jarrut toimivat hyvin, varsinkin tuo etujarru on mainio ja tehokas. Mutta jos ostaisin uutena sähköosat niin laittaisin varmaan 28" etumoottorin, luulisin se mahtuvan ja olevan enemmän alkuperäisen kokoinen. Kannattaa varmaan miettiä ja mittailla etukäteen. Toisaalta jos haluaa enemmän potkua niin 350/500W moottori olisi varmaan mukavampi ylämäissä, jos haluaa kunnon avustusta. Mulla on melko pehmeää kumia tuo eturengas (Continental) ja kun se on myös iso (joustava), niin se tekee ajotuntumasta pehmeämmän ja moottori toimii juohemmin kuin aiemmassa sähköpyörässäni.

Sipali
09.05.2016, 00.16
No joo, eli alkujaan ajattelin pitää Jääkärin alkuperäisenä. Mutta kun toisen sähköpyörän rakentelu viivästyi päätin laittaa etumoottorin Jääkäriin. Eli siihen tuli uusi haarukka joka oli kai noin 2 cm pienempi/matalampi kuin originaali ja uudessa oli siis vannejarrulle paikka. Mulla oli valmiina 26" vanteella etunapamoottori johon istutin mahdollisimman ison rengaskoon halkaisijaltaan (en kyllä muista mikä se oli). Kun Jääkärissä on siis todellisuudessa kaiketi ainakin 27,5" vastaavat renkaat, pelkäsin että nuo laittamani haarukka+rengas pudottavat keulaa liikaa, mutta enpä sitä juuri ole huomannut ajossa. Hiukan ehkä alkuperäinen "jykevyys" projektissa kärsi etupään osalta mutta olen aika tyytyväinen lopputulokseen ja ajettavuuteen.

Sähköosat: 250W Bafang etumoottori, 15A kontrolleri, ja 16Ah tarakka-akku kuljettavat miestä komeasti eteen ja ylöspäin. Jarrut toimivat hyvin, varsinkin tuo etujarru on mainio ja tehokas. Mutta jos ostaisin uutena sähköosat niin laittaisin varmaan 28" etumoottorin, luulisin se mahtuvan ja olevan enemmän alkuperäisen kokoinen. Kannattaa varmaan miettiä ja mittailla etukäteen. Toisaalta jos haluaa enemmän potkua niin 350/500W moottori olisi varmaan mukavampi ylämäissä, jos haluaa kunnon avustusta. Mulla on melko pehmeää kumia tuo eturengas (Continental) ja kun se on myös iso (joustava), niin se tekee ajotuntumasta pehmeämmän ja moottori toimii juohemmin kuin aiemmassa sähköpyörässäni.

Kiitos tiedoista! Minkä haarukan tarkalleen ottaen siihen asensit?

Jurtta
09.05.2016, 01.00
Kattele tosta: http://www.ylikorpi.fi/ poistomalleja etuhaarukat nrot 5, 7 ja 9 sopinevat Jääkäriin. Muistaakseni minulle tuli tuo nro 5. 5 on siis muistaakseni hiukan liian matala ja sinuna etsisin A-mitan samaksi kuin Jääkärin etuhaarukassa on. Tuo ruotoputki on siis sisältä 22m ja ulkoa 1" (25,4mm). Ota se putki irti ja mittaile ja etsi vastaava jostain jossa on siis nuo vannejarrukiinnikkeet. Otin ylikorvelta samalla Tektron vannejarrut ja täytyy sanoa että ainakin minun (harvoissa) pyörissä parhaita ellei paras mitä on ollut.

Löytyy muuten ulkomailta myös noita etumoottoreita vanteilla joissa on rullajarruvalmius, jos et ole vielä ehtinyt sitä hankkia. Siinä olisi se etu ettei tarvitsisi etuhaarukkaa vaihtaa ja laittaisit rullajarrun eteen. Mulla tuo etumoottori vanteineen oli siis jo valmiina.

Sipali
09.05.2016, 11.05
Kattele tosta: http://www.ylikorpi.fi/ poistomalleja etuhaarukat nrot 5, 7 ja 9 sopinevat Jääkäriin. Muistaakseni minulle tuli tuo nro 5. 5 on siis muistaakseni hiukan liian matala ja sinuna etsisin A-mitan samaksi kuin Jääkärin etuhaarukassa on. Tuo ruotoputki on siis sisältä 22m ja ulkoa 1" (25,4mm). Ota se putki irti ja mittaile ja etsi vastaava jostain jossa on siis nuo vannejarrukiinnikkeet. Otin ylikorvelta samalla Tektron vannejarrut ja täytyy sanoa että ainakin minun (harvoissa) pyörissä parhaita ellei paras mitä on ollut.

Löytyy muuten ulkomailta myös noita etumoottoreita vanteilla joissa on rullajarruvalmius, jos et ole vielä ehtinyt sitä hankkia. Siinä olisi se etu ettei tarvitsisi etuhaarukkaa vaihtaa ja laittaisit rullajarrun eteen. Mulla tuo etumoottori vanteineen oli siis jo valmiina.

Kiitos taas lisäinfosta! Olen melkoisen noviisi näissä asioisssa, mutta enköhän tästä jonkun viritelmän saa aikaiseksi. Varmaan eteen tosiaankin ja 500w moottori....

Sipali
20.06.2016, 17.10
Päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun: eteen 350w moottori 28" kiekolla ja rullajarruvalmiudella + runkoakku.
osat + toteutus http://www.rakettipyora.fi. Tyytyväinen olen fillariin lyhyen testailun jälkeen ja voin suositella rakettipyörää varauksetta. Hyvää palvelua ja osasi suositella juuri tähän pyörään ratkaisua, jolla alkuperäistä fillaria muokattiin mahdollisimman vähän.