Näytä tavallinen näkymä : Millainen polkupyörä olisi minulle sopiva?!?
Hei. Tarvitsisin neuvoja kokeneemmilta pyöräilijöiltä. Olen 21-vuotias tyttö, noin 161cm ja 58kg. Etsin itselleni ensi kesäksi polkupyörää, mutten tiedä millaista minun tulisi etsiä.
Aion kulkea pyörällä lähinnä maanteitä pitkin, tarkoitus kulkea sekä lyhyitä matkoja (kauppaan, töihin, uimarannalle) että yli 100km matkoja (sekä ulko että kotimaassa), suunitteilla myös monen päivän reissuja.
Toivon että pyörä olisi mahdollisimman minimalistinen, siro, kevyt ja nätti, mutta että pyörässä olisi ainakin lokasuojat ja tarakka. Rakastuin jo yhteen pyörään johon törmäsin, sillä se on juuri sen näköinen ja tyylinen millaisen haluaisin (https://www.pelagobicycles.com/bicycles/saimaa.html). Mutta tuota pyörää mun ei ainakaan kylmiltään varmaan kannata ostaa, kun en tiedä pyöristä mitään. Ja tuo on minulle aivan liian kallis, tai ennen kaikkea hintaansa nähden puutteellinen (tarvitsisi erikseen ostaa vielä ainakin lokasuojat, tarakka, polkimet, lukko, ja ehkä paksummat renkaat).
Osaako joku kokeneempi neuvoa minulle esim että miksi tuo pyörä ei sopisi minulle tai miksi sopisi, tai mitä minun pitäisi mieluummin etsiä ja ottaa vielä huomioon?
Sitten vielä pari lisä kysymystä. Onko vaihteet tärkeät? En ole koskaan ajanut pyörällä jossa olisi vaihteet, paitsi joskus ehkä ohimennen kokeillut monta vuotta sitten ja ne tuntui silloin kankeilta kun en osannut käyttää oikeeta vaihdetta oikeana hetkenä tms. Jos vaihteet ovat välttämättömät pitkillä matkoilla niin kuinka monta vaihdetta pyörässä olisi hyvä olla? Ajoin kyllä puolen vuoden pyöräilytauon jälkeen sujuvasti 35km mummopyörällä ilman vaihteitakin viime viikolla, jos se on oleellista tietoa.
Sitten. Musta olisi kiva jos pyörää voisi sujuvasti polkea selkä suorana. En tykkää pyöräillä kumarassa. Ja selkäni on huomattavan pitkä, ainakin suhteessa jalkoihini jotka ovat melko lyhyet.
Entä mitä ovat hiilikuiturunkoiset pyörät? Hiilikuitu kuulostaa kivalta, ja sen on oltava hyvääkin koska tekee pyöristä kalliin? Ainakin se on kevyttä? Mikä materiaali on parasta ja miksi?
Onko sarvitanko oleellinen pitkää matkaa kuljettaessa? Onko niihin hankala tottua?
Voisin toki ostaa vaan jostain perus kaupasta halvan mutta ylihinnoitellun perus pyörän muttakun ne on musta kamalan kömpelön, painavan ja ruman näköisiä. Joten toivon että jollain on antaa neuvoja.
seppo_taalasmaa
22.03.2016, 21.28
Hei. Tarvitsisin neuvoja kokeneemmilta pyöräilijöiltä. Olen 21-vuotias tyttö, noin 161cm ja 58kg. Etsin itselleni ensi kesäksi polkupyörää, mutten tiedä millaista minun tulisi etsiä.
Aion kulkea pyörällä lähinnä maanteitä pitkin, tarkoitus kulkea sekä lyhyitä matkoja (kauppaan, töihin, uimarannalle) että yli 100km matkoja (sekä ulko että kotimaassa), suunitteilla myös monen päivän reissuja.
Toivon että pyörä olisi mahdollisimman minimalistinen, siro, kevyt ja nätti, mutta että pyörässä olisi ainakin lokasuojat ja tarakka. Rakastuin jo yhteen pyörään johon törmäsin, sillä se on juuri sen näköinen ja tyylinen millaisen haluaisin (https://www.pelagobicycles.com/bicycles/saimaa.html). Mutta tuota pyörää mun ei ainakaan kylmiltään varmaan kannata ostaa, kun en tiedä pyöristä mitään. Ja tuo on minulle aivan liian kallis, tai ennen kaikkea hintaansa nähden puutteellinen (tarvitsisi erikseen ostaa vielä ainakin lokasuojat, tarakka, polkimet, lukko, ja ehkä paksummat renkaat).
Osaako joku kokeneempi neuvoa minulle esim että miksi tuo pyörä ei sopisi minulle tai miksi sopisi, tai mitä minun pitäisi mieluummin etsiä ja ottaa vielä huomioon?
Sitten vielä pari lisä kysymystä. Onko vaihteet tärkeät? En ole koskaan ajanut pyörällä jossa olisi vaihteet, paitsi joskus ehkä ohimennen kokeillut monta vuotta sitten ja ne tuntui silloin kankeilta kun en osannut käyttää oikeeta vaihdetta oikeana hetkenä tms. Jos vaihteet ovat välttämättömät pitkillä matkoilla niin kuinka monta vaihdetta pyörässä olisi hyvä olla? Ajoin kyllä puolen vuoden pyöräilytauon jälkeen sujuvasti 35km mummopyörällä ilman vaihteitakin viime viikolla, jos se on oleellista tietoa.
Sitten. Musta olisi kiva jos pyörää voisi sujuvasti polkea selkä suorana. En tykkää pyöräillä kumarassa. Ja selkäni on huomattavan pitkä, ainakin suhteessa jalkoihini jotka ovat melko lyhyet.
Entä mitä ovat hiilikuiturunkoiset pyörät? Hiilikuitu kuulostaa kivalta, ja sen on oltava hyvääkin koska tekee pyöristä kalliin? Ainakin se on kevyttä? Mikä materiaali on parasta ja miksi?
Onko sarvitanko oleellinen pitkää matkaa kuljettaessa? Onko niihin hankala tottua?
Voisin toki ostaa vaan jostain perus kaupasta halvan mutta ylihinnoitellun perus pyörän muttakun ne on musta kamalan kömpelön, painavan ja ruman näköisiä. Joten toivon että jollain on antaa neuvoja.
Iso tekijä on varmasti budjettisi, Paljonko rahaa siihen pyörään voi laittaa? Cyclocross voisi tosiaan olla hyvä, riippuen budjetista.
Kannattaa käydä asiantuntevassa paikallisessa liikkeessä (lue vaikka foorumilta kokemuksia eri liikkeistä) juttelemassa asiasta tietävän myyjän kanssa, millainen pyörä olisi sulle hyvä.
mehukatti
22.03.2016, 21.50
Toi Pelago on kyllä niin ylihintanen, että tekis mieli viiltää ranteet auki. Teräsrunkoinen pyörä perusputkesta niin karvalakkiosilla kuin voi olla ja hinta 1700€. WTF?
Iso tekijä on varmasti budjettisi, Paljonko rahaa siihen pyörään voi laittaa? Cyclocross voisi tosiaan olla hyvä, riippuen budjetista.
En oo suunnitellut budjettia. Perjaatteessahan siis olen työtön ja halvimmalla ois kiva päästä, mutta ymmärrän että pyörät maksaa ja etenkin että laatu maksaa joten ei toi 2000e:kään varmaan ihan mahdoton olis, koska kyllä sitä rahaa nyt aina jostain saa jotenkin, jos vain löytyy täydellinen pyörä johon sitä huvittaa käyttää. Kiva tietenki jos löytyis esim 500e:llä tai ainakin esim alle 1000e.
Kannattaa käydä asiantuntevassa paikallisessa liikkeessä (lue vaikka foorumilta kokemuksia eri liikkeistä) juttelemassa asiasta tietävän myyjän kanssa, millainen pyörä olisi sulle hyvä.
Mä kävin jo kaikki Porvoon liikkeet läpi ja oli mun mielest tosi huono tarjonta, vaik menin muutenki vaan enemmänki kyselemään ku kattelemaan ni ei ne kyl kauheesti osannu mitään sanoo. Tai sit mä en osannu kysyy oikeit juttuja ku en tiiä viel pyörist oikeen mitään. Mutku mulle tärkeintä pyöräs ois (siis toimivuuden ja kestävyyden lisäks) jotenki se et se ois kevyt ja siro, et sen vois kantaa sisälle kämppään ja heittää bussin kyytiin helposti. Se niinku sais mut tykkää sen polkemisesta. Ei sil ajomukavuudella niin väliä, kuhan se on kaunis ni sit jaksan kyllä polkea. Se niinku motivoi mua et on kaunis pyörä. Täytyy kai vaan selaa nettiä ja tätä foorumii lisää...
Vilhelm V
22.03.2016, 22.15
Toi Pelago on kyllä niin ylihintanen, että tekis mieli viiltää ranteet auki. Teräsrunkoinen pyörä perusputkesta niin karvalakkiosilla kuin voi olla ja hinta 1700€. WTF?
No todellakin. Ei voi käsittää tota hinnoittelua.
Hmm. Niin mäki aattelin, vaik en tiedä pyörist mitään. Et ton hinta pitäis olla korkeintaan jotain 700e. Mut nätti se on ainakin. Ainakin mun mielestä...
Vilhelm V
22.03.2016, 22.21
Kiva tietenki jos löytyis esim 500e:llä tai ainakin esim alle 1000e.
Tässä haarukassa kun liikutaan, niin keskustelu siirtyy käytettyihin pyöriin. Kannattaa selailla siis myös käytettyjen palstoja.
Cyclocrossari kuulostaisi sulle ehkä pätevältä peliltä. Siihen saa lokarit ja tarakan hyvin (joskin ne on lisävarusteita paremmissa cycloissa) ja tarvittaessa suht leveitä renkaita. Tässä esimerkki suht hyvästä hinta-laatusuhteesta cyclocross pyörässä:
http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridley-cyclocrossari-x-bow-10-disc-2016/
Ajoasentoa saa cyclocrossissa melko pystyyn halutessaan. Jos noissa käyräsarvisissa ajoasento menee liian makuulleen tai et niistä muuten pidä niin sitten jäänee vaihtoehdoksi hybridi. Jotain tän tyylistä:
http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-crossway-300/
Kalliimpia paremmilla osilla toki on riippuen budjetista.
Vaihteita on hyvä olla jotta pääsee lujempaa alamailla ja ylämäissä sitten saa kevyempää peliin. Niiden määrällä ei ole väliä vaan 2x11 uusissa cycloissa on ihan hyvä. Rattaiden koot merkkaavat määrää enemmän mutta sanoisin että käyttöösi kaikissa uusissa pyörissä on kyllä ihan sopivat vaihteet. Itse jopa koittaisin välttää ettei olisi 3x11 vaihteistoa kun niistä suurin osa on sitten turhia mutta tämäkin on mielipidekysymys.
Ehdottomasti kannattaa suunnata pyöräliikkeeseen ja koeajaa jotain cyclocrossia ja hybridiä ja katsoa mikä tuntuu omalta. Sokkona ei kannata moista ostaa.
Kuinka paljon tavaraa aiot kuljettaa mukana retkilläsi? Onko tarkoitus pyörällä kuljettaa esimerkiksi leiriytymistarpeet?
Onko vaihteet tärkeät?
Noin pitkillä matkoilla on. Kyllä niitä jotkut ajaa ilmankin ja jos siihen ryhdyt ja pystyt, niin varmasti saat mainetta ja kunniaa kun siirryt yksivaihde.net foorumille :)
Jos vaihteet ovat välttämättömät pitkillä matkoilla niin kuinka monta vaihdetta pyörässä olisi hyvä olla?
Jos ostat yli 1000 euron pyörän ulkoisill avaihteilla (joissa siis eri kokoisia rattaita näkyvillä), niin siinä on varmasti riittävän monta vaihdetta (noin 20). Jos tarkoitus on vuorilla ajaa niin sitten on syytä varmistaa, että rattaiden koot on valittu niin että löytyy tarpeeksi kevyitä vaihteita.
Entä mitä ovat hiilikuiturunkoiset pyörät?
Riippuen nyt tuosta tavarankuljetustarpeestasi hiilikuitu saattaa oll apoissuljettu jos sillä...
Jos haluat ajaa selkä suorassa ja pystyssä kuten sanoit aiemmin, niin voit aika laitta unohtaa sarvitangot. Toki jossain retkeilymalleissa se tanko on aika ylhäällä, mutta kyllä ajoasennosta tulee silti huomattavan paljon matalampi kuin mummopyörässä. Tosin olet niin nuori, että kyllä siihen totut jos vaan sisulla totuttelet. Se on kuitenkin melko oleellista jos vähänkään aiot ajatella sitä urheiluna.
Käy nyt alkuun kokeilemassa kuinka alas ajoasento saa mielestäsi mennä.
Tuossa ylempänä oleva Merida varmaan jotain sellaista mitä etsit, mutta etujousitus pois.
Ja harva pyörä on enää se kaunis ja minimalistinen lokarien ja tarakan lisäämisen jälkeen.
Mutku mulle tärkeintä pyöräs ois (siis toimivuuden ja kestävyyden lisäks) jotenki se et se ois kevyt ja siro, et sen vois kantaa sisälle kämppään ja heittää bussin kyytiin helposti. Se niinku sais mut tykkää sen polkemisesta. Ei sil ajomukavuudella niin väliä, kuhan se on kaunis ni sit jaksan kyllä polkea. Se niinku motivoi mua et on kaunis pyörä. Täytyy kai vaan selaa nettiä ja tätä foorumii lisää...
Tällä foorumilla varmaan apu löytyy enemmän tuolta pyörän osien laadusta jne. kuin pyörän naisellisen esteettisyyden arvioinnista :) Mutta, mutta... siroimpia toki olisi maantiepyörät (kuten tuo pelago joskin se yksilö on tosi ylihintainen kuten on tullut todettua) mutta ne ei kyllä kuulosta käyttötarkoitukseesi oikeilta. Jos cyclocrossit ei miellytä silmää niin jostain fitnesspyörä osastolta saattaisi jotain hybridien kaltaista sirompaa löytyä. Naisten osastolta löytyy tämmönen ainakin:
http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-crossway-urban-100-la-koko-50/
seppo_taalasmaa
22.03.2016, 22.40
Kun tietopohja on heikolla tolalla niin kannattaisi viettää aikaa lukien foorumilla aiheesta ja koittaa hahmottaa omia tarpeita ja tottumuksia. Ikävä totuus on, että kivijalkakauppojen kanssa saa olla aika tarkkana. Helposti kaltaisellesi naiselle yritetään myydä joku cresentin hybridi ja sitten seuraavaa matoa koukkuun. Youtubesta löytyy paljon videoita joilla voi sivistää itseään. Tärkeimpänä nyrkkisääntönä on, että koeaja pyöriä runsaasti +5 kpl ennen kuin ostat mitään. Vain koeajamalla huomaat eron, ja koita olla muodostamatta ennakkoasenteita esim crossarin sarvia kohtaan. Hankinnassa tieto on valtaa. Tiedä mitä olet ostamassa. Olisi hyvä perehtyä eri osasarjoihin ja merkittäviin valintoihin pyörää hankkiessa. Ohessa pari kelpo vaihtoehtoa.
Fitnesspyörä todella hyvällä hintalaatusuhteella: https://www.canyon.com/fi/fitness/roadlite/roadlite-al-6-0-w.html
Rennolla ajoasennolla oleva "hybridi" http://www.hi5bikes.fi/~oVUqx0000001/?Y999=PIF&Y104=KO-B16CO
Tuossa aloituksessa oli jo aika paljon ristiriitaisuuksia johtuen varmaan siitä, ettet ole vielä ihan perillä minkätyyppisen pyörän haluaisit. Esim käyräsarvinen Pelago viehättää, mutta haluaisit ajaa pystyssä ja käyräsarvissa ajoasento on yleensä melko matala, samoin lokasuojat ja tavaratelineet vievät minimalistisuuden pyörästä kuin pyörästä, vaikka ovatkin tarpeelliset pitkillä retkillä. Suosittelen, että käyt pyöräliikkeissä katsomassa ja kokeilemassa erityyppisiä pyöriä ihan maantietyyppisestä hybridiin, jotta saisit vähän paremmin kuvaa siitä, mitä pyörältä haluat, pitäisikö olla käyrät sarvet vai suora tanko, lokasuojat vai ei ja minkä hintaluokan pyörä.
orc biker
22.03.2016, 23.16
Sitten. Musta olisi kiva jos pyörää voisi sujuvasti polkea selkä suorana. En tykkää pyöräillä kumarassa.
Tämä sulkee käytännössä käyräsarviset pois. Tosi voihan niihinkin rakentaa aika pystyn asennon, mutta joo, ei se yleensä oikein toimi. Jos sinulla ei ole kiire, niin ota vaikka tuosta edullisesti taatusti hyvä pyörä: http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-lady-275/zr-lady-275-60/
On aika leppoisan pysty asento ja leppoisaa menoa. Voi ajaa kesät ja talvet ja sopii hyvin lyhyille matkoille, eivätkä pitkätkään eivät ole ongelma, mutta se pysty ajoasento tekee pyörästä verrattain hitaan maanteillä, koska ilmanvastus alkaa dominoida touhua mitä kauemmas yli parin kympin mennään. Se koskee jokaista pystyssä ajettavaa pyörää. Nopeus tulee aerodynaamisesta eli käytännössä kovasti etunojaisesta ja matalasta ajoasennosta. Renkaista tulee pientä hitautta myös, mutta sen voi eliminoida käytännössä kokonaan pois luopumalla sisureista ja vaihtamalla asvaltilla menevämmät renkaat. Lokarit saa tuollaiseen mahtumaan. Esim. SKS:ltä löytyy 20-30 €:lla kiinteät lokarit ja tarakan saa Biltemasta kympillä. Nehän voi käydä liikkeessä asentamassa. Tuo on hyvä pyörä aloittaa joka tapauksessa, koska tuolla ajaa missä vain. Jos joskus haluat kippurasarviseen satsata, niin tuo silti menee kauppapyöränä.
Mitä vaihteisiin tulee, niin ehdottomasti vaihteet. Eihän siitä muuten tule mitään. Sinkulat ovat jotain hengen ravintoa enemmän kuin käyttövälineitä.
Mutku mulle tärkeintä pyöräs ois (siis toimivuuden ja kestävyyden lisäks) jotenki se et se ois kevyt ja siro, et sen vois kantaa sisälle kämppään ja heittää bussin kyytiin helposti. Se niinku sais mut tykkää sen polkemisesta. Ei sil ajomukavuudella niin väliä, kuhan se on kaunis ni sit jaksan kyllä polkea. Se niinku motivoi mua et on kaunis pyörä. Täytyy kai vaan selaa nettiä ja tätä foorumii lisää...
Alumiinirunkoinen cyclocross on jo aika kevyt kanniskella. Se on myös rakenteeltaan suunniteltu sellaiseksi, että sitä on helppo kantaa olkapäällään. Sarvitankoonkin tottuu nopeasti. Ekat lenkit voi tuntua hassuilta, mutta pidemmän päälle ajoasennon vaihtelut tekevät hyvää etenkin jos aikoo pidempiä lenkkejä ajella.
Porvoo ei ole kaukana Helsingistä, joten sielläkin kannattaa käydä kiertelemässä kaupoissa, kysellä ja katsella sekä kokeilla. Oikean pyörän usein jo tietää kun sen näkee. Siitä tulee heti sellainen "tuolla mä haluan ajaa" -olo. Parhaimmassa tapauksessa se on juurikin sitä, että sinä et vie sitä fillaria lenkille, vaan se pyörä vie sinut. Ei kannata ostaa sellasta pyörää joka ei vaan tunnu hyvältä.
Kun kaverilla oli vähän vastaava tilanne, että etsi pyörää, mutta skaala oli kutakuinkin "mummopyörästä maantiepyörään" hän kävi koeajamassa ainakin 5ttä erilaista pyörää ja sai näin rajattua vähän tarkemmin mitä pyörältä hakee. Hän päätyi lopulta tämmöiseen http://www.bikecompany.fi/polkupyorat/hybrid-fitness/giant-escape-1-disc.html
mikä ei minusta ollut lainkaan huono valinta hänelle, mutta ennenkaikkea kannattaa kokeilla useantyyppisiä ja rajata valikoimaa jotta saat parhaiten itsellesi sopivan.
http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove/ekauppa/pKOROV/
Tuossa linkkaamallesi pelagolle parempi vaihtoehto. Värikin saman tyylinen. Osat paljon paremmat ja tostahan saa 150e pois hinnasta. Teräsrungot ovat siron näköisiä, johtuen ohuista runkoputkista. Kyllä käyräsarviseen tottuu. Vastatuuleenkin pääsee ripeästi. :)
mehukatti
23.03.2016, 00.57
käyräsarvissa ajoasento on yleensä melko matala
Tätä mun mielestä liioitellaan usein. Monissa ei-kisakireissä maantiepyörissä/cyclocrossareissa/gravelgrindereissa on aika pitkä ohjainputki ja jos stemmin alla on vielä pari senttiä spacereita, niin ajoasento ei kovin kaukana oo mummopyörästä. Suurimman osan ajasta kuitenkin ajetaan yläotteella, eli kahvoilta. Ja toisaalta jos tarkoitus on ajaa 100km+, niin överipysty ajoasento alkaa aika nopeesti harmittamaan, vaikka juuri nyt ei siltä tuntuisi.
Toi ylle linkattu parempi Rove-malli 150€ alennuksella olis kyllä kova. Toinen vois olla Specialized AWOL Elite, siinä tulee heikommat palikat, mutta toisaalta valmiina lokarit ja tarakat sekä tosi pysty ajoasento:
http://www.bikecompany.fi/specialized-awol-elite-2016.html
Mutta lähtökohtaisesti keveys ja lokarit/tarakat/soittokellot on toisensa pois sulkevia.
Vilhelm V
23.03.2016, 07.05
Tätä mun mielestä liioitellaan usein. Monissa ei-kisakireissä maantiepyörissä/cyclocrossareissa/gravelgrindereissa on aika pitkä ohjainputki ja jos stemmin alla on vielä pari senttiä spacereita, niin ajoasento ei kovin kaukana oo mummopyörästä.
Juurikin näin. Tuntuu usein siltä, että sinnikkäimmät käyräsarvisen vastustajat ei ole sellaisella juurikaan itse ajaneet.
Vilhelm V
23.03.2016, 07.09
Nyt kun näitä neuvoja satelee, ja kokonaiskuvan muodostamisessa voi olla tiettyä haastetta, niin vinkataanpa hyvä ja selkeä kirja aiheesta:
Järvimäki, I. 2011. Pyöräilijän kunto-opas. ISBN 978-951-1-25019-7.
Tuolta löytyy mielestäni varsin selväpäistä pohdintaa pyörän valinnan avuksi.
en vastusta käyräsarvista mutta kyllä kovin etukumarassa on hankala ajaa kun on pystyyn tottunut - päivämatka ei ole mikään kriteeri, vaihteilla on sujuvuuteen paljon suurempi merkitys. mä ajan pystyllä, tanko on mallia viiksi, Pelago Stavanger, vaihteisto Rohloff, satula Brooks
tää kommentti ei ollut sinänsä aloittajalle
YoHannes
23.03.2016, 13.58
Jos tosiaan sinun käyttötarkoitustasi mietin niin pitkät lenkit eivät ehkä vaadi mitään erityisen hifiä pyörältä, jos eteneminen on enemmän sellaista retkityylistä puuhaa.
Tässä yksi esimerkki, perus alurunkoinen naisten trekking -fillari, jossa Deoren vaihtajat, lokasuojineen ja tarkoineen reilu 12kg painoa ja tuota voi hieman tuunailla omien toiveiden mukaan, jopa ihan uniikin värin.
Oletan, että tulee n. 1000€ hinnalla Suomeen toimituskuluineen.
Ei mitään jonninjoutavia joustokeuloja.
http://www.poison-bikes.de/shopart/9915002511/Trekking-Fahrraeder/Sport-Trekking-Fahrraeder/Damen-Trekkingraeder-mit-Kettenschaltung/Atropin-Lady-Cross-Shimano-Deore.html
Tuossa saat melko pystyn asennon halutessasi ja noiden kanssa pystyy vielä hinnasta hieman tinkimäänkin tai kysymään saako lokasuojat kaupanpäälle tms.
Tarvitset ehkä saksankielistä apua, mutta olen noilta tilannut yhden cyclocrossarin ja tilaus hoitui oikein sujuvasti.
MJK
Mä kävin jo kaikki Porvoon liikkeet läpi ja oli mun mielest tosi huono tarjonta, vaik menin muutenki vaan enemmänki kyselemään ku kattelemaan ni ei ne kyl kauheesti osannu mitään sanoo.
Kävitkö tuollakin? Ainakin omalla kokemuksella ihan osaavan tuntunen paikka ja on saanut kokeilla erityylisiä fillareita, vaikkei heti oliskaan rahatukko kädessä.
http://www.porvoonpyorakeskus.fi/
Tuossa ylempänä oleva Merida varmaan jotain sellaista mitä etsit, mutta etujousitus pois.
Joo ilman muuta ilman etujousitusta. En edes huomannut moista pikaisesti selailemalla...
Kävitkö tuollakin? Ainakin omalla kokemuksella ihan osaavan tuntunen paikka ja on saanut kokeilla erityylisiä fillareita, vaikkei heti oliskaan rahatukko kädessä.
http://www.porvoonpyorakeskus.fi/
Joo kävin, mut niil oli joku remontti et kaikki pyörät oli tyyliin kasassa jossain pahvilaatikoiden seassa. Ja sit se näytti yhtä mut se näytti tosi isolta, painavalta ja monimutkaiselta. Pitää kai mennä uudestaan ihmettelee kuhan ne saa siel vähän siivottua...
http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove/ekauppa/pKOROV/
Tuossa linkkaamallesi pelagolle parempi vaihtoehto. Värikin saman tyylinen. Osat paljon paremmat ja tostahan saa 150e pois hinnasta. Teräsrungot ovat siron näköisiä, johtuen ohuista runkoputkista. Kyllä käyräsarviseen tottuu. Vastatuuleenkin pääsee ripeästi. :)
Ahh, kyllä. Tää näyttää jo aika paljon siltä mitä haen. Ja ihana väri myös!
orc biker
23.03.2016, 15.18
Ajoasento on tuossakin pitkä. Kannattaa kokeilla etukäteen huolella. Kahvoiltahan noita yleensä eniten ajetaan, joten siinä saa kurottaa. Stemmiä ei ihmeemmin voi lyhentää ilman haittavaikutuksia.
Ulkorengas
23.03.2016, 15.45
Minusta tuntuu siltä, että käsitys sopivasta ajoasennosta ei nyt perustu kokemuksen perusteella muodostuneeseen mielipiteeseen, vaan ulkoisesta vaikuelmasta muodostuneeseen mielikuvaan. Käyräsarvinen pyörä voi ehkä näyttää mummopyörään tottuneen silmissä korostuneen urheilulliselta, mutta mielestäni ei Rove sellainen ole. Pyörän selässä ei tunne olevansa erityisen kumarassa, vaan asento on tasapainoinen kokonaisuus satulan, käsien ja polkimien suhteen. Poikkeus tähän on tietysti alaotteella ajaminen, mutta sieltä tulee ajettua aika vähän ja sekin on vain hyvää vaihtelua kahvoilta ajamiselle. Yläotteella (tangon poikittainen/vaakasuora osuus) en itse aja juuri ollenkaan. Joissain malleissa on siinä lisäjarrukahvat, mutta en koskaan ole ymmärtänyt noin kapean otteen ideaa etenkään jarrutuksissa.
Mielestäni pysty asento on maantiellä huomattavasti rasittavampi kuin tyypillisessä krossarissa tai Roven tyyppisessä moneen käyttöön sopivassa pyörässä. Ja kun tarkoitus on ajaa retkiäkin, ihan heti en keksi teoriassa Rovea parempaa vaihtoehtoa esitettyyn tarpeeseen. Käytännössä asia selviää, kun pääset kokeilemaan sitä.
Minimaalisuutta saa luvan edustaa etuvaihtajan puuttuminen, mutta tässä tapauksessa en usko siitä haittaa olevan. Ykkösvaihteen välitys on kohtuullisen kevyt, suurinta vaihdetta tarvitsee vain isommissa alamäissä, mutta silti vaihteiden väliset erot ei ole liian suuria.
Palstalla on oma viestiketju Rovesta, mutta 2016 mallia ei ole kovin paljon ehditty käsitellä. 2015 ja sitä vanhemmat on hiukan erilaisia. Valmistajan sivuilta www.konaworld.com (http://www.konaworld.com) löytyy myös aiheesta lisätietoa.
Kuinka paljon tavaraa aiot kuljettaa mukana retkilläsi? Onko tarkoitus pyörällä kuljettaa esimerkiksi leiriytymistarpeet?
Aion kuljettaa mukanani mahdollisimman vähän tavaraa. Kevyen repun, riippumaton ja tyyliin hammasharjan ja yhet vaihtovaatteet, vesipullo. Ei mitään ihmeellistä. Eli yks reppu tai korkeintaan sen lisäksi joku tarakkalaukku tms mitä oon jossain nähnyt jos totean sellaisen käteväksi.
Antti Salonen
23.03.2016, 16.35
Ajoasento on tuossakin pitkä. Kannattaa kokeilla etukäteen huolella. Kahvoiltahan noita yleensä eniten ajetaan, joten siinä saa kurottaa. Stemmiä ei ihmeemmin voi lyhentää ilman haittavaikutuksia.
Ei pitkä ajoasento ole huono asia, varsinkaan kun tarkoituksena on ajaa myös pitkiä matkoja maantiellä. Se on melkoisen pitkän evoluution tulos, että pidempiä matkoja ajetaan etukumarassa asennossa siten, että paino jakautuu melko tasaisesti polkimille, satulalle ja käsille. Vähinkin enemmän ajavalla mikään paikka ei puudu pahasti ja keho toimii paremmin luonnollisena iskunvaimentimena kuin pystyssä ajoasennossa.
Täältä myös +1 pitkälle ajoasennolle. Kropasta saa paljon enemmän irti kuin lyhyemmällä ja pystymmällä fillarilla. Omasta kokemuksesta tuntuu myös, että pitemmän fillarin hallinta on helpompaa, sillä etupyörälle saa helpommin enemmän painoa. (Tästä voidaan kuitenkin olla montaa mieltä.) Rovea itsekkin suosittelisin, kun nyt suosittelemaan ryhdyin :D
Ainakin Roven aiemmissa vuosimalleissa geometria on hieman korkeampi ja lyhyempi kuin monessa cyclocross-pyörässä. Näin taitaa olla vieläkin, joskin geometria on hieman aiemmasta muuttunut. Oma Roveni tuntuu kaupunkiajossa varsinkin talvella hieman pitkältä, cyclocross-tyyppisessä ajossa sopivalta ja maantiellä taas jopa vähän lyhyeltä. Roveahan pääsee luultavasti kokeilemaan tuon Bikeshopin lisäksi joissain pääkaupunkiseudun Konaa myyvissä pyöräliikkeissä. Liikkeestä ostaessa on usein myös varaa neuvotella noita lokasuojia yms kaupan päälle tai ainakin alennuksella. Rovessa on hyvät kiinnityspaikat noille lokasuojille ja tarakalle sekä paikat kolmelle juomapullotelineelle, mistä voi olla hyötyä jos tarvitsee oikein pitkiä pätkiä ajella ilman huoltoa. Kaikissa cyclocrosspyörissä ei sitten välttämättä ole kunnollisia kiinnikkeitä lokasuojille tai tarakalle (tosin saahan ne muutenkin kiinni).
orc biker
23.03.2016, 18.00
Ei pitkä ajoasento ole huono asia
Mutta se ei ole pysty, mitä pyörän etsijä ilmoitti haluavansa.
Mitenköhän paljon merkitystä 161cm pitkälle kuskille on sillä, että useimmissa pyörissä (esim. Rovessa) pienemmätkin koot ovat 28'' kiekoilla? Salsa Vayassa ja Surly Stragglerissa asia on ainakin mietitty toisin ja pieniin runkoihin menee pienemmät kiekot. Vaya olisi ainakin Roven kanssa saman kategorian pyörä ja siinä on erityisen pysty ajoasento.
Oma Rove oli kyllä kaupasta lähtiessä ajoasennoltaan tosi lyhyt ja korkea ja heti pääsi sahaamaan ja vaihtamaan ohjainkannatinta pidempään. Promokuvassa pyörä näyttää matalalta, kun haarukan ruotoputkea on katkaistu pari senttiä ja satula on nostettu melko ylös.
Mutta se ei ole pysty, mitä pyörän etsijä ilmoitti haluavansa.
Samaa itsekin mietin.
Ei minulla ainakaan ole mitään matalampaa ajoasentoa vastaan, olenhan itsekin ajellut cyclolla, mutta jos aloittaja tahtoo pystyn asennon ei sentyyppinen ole ehkä paras.
Kysyjän budjettiin sopiva versio Rovesta olisi Rove AL
http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove_AL/ekauppa/pKOROVAL/
Ei pitkä ajoasento ole huono asia, varsinkaan kun tarkoituksena on ajaa myös pitkiä matkoja maantiellä. Se on melkoisen pitkän evoluution tulos, että pidempiä matkoja ajetaan etukumarassa asennossa siten, että paino jakautuu melko tasaisesti polkimille, satulalle ja käsille. Vähinkin enemmän ajavalla mikään paikka ei puudu pahasti ja keho toimii paremmin luonnollisena iskunvaimentimena kuin pystyssä ajoasennossa.
liityn nyt vielä tähän - ajan siis pystyasennoilla, en tosin enää kauhean pitkiä matkoja eli reissussa päivät jäävät alle sadan, pikkusen lisämukavuutta teräsrunkoiseen tulee joustavasta satulaputkesta, en muista nimeä mutta ei halpa eli ei aloittajalle senkun vaan OT nostan esiin, matkanopeutenikin jää sinne pariinkymppiin korkeimmillaan mutta kyllä niinkin ehtii. lisävastusta mulle tuo Bob Yak,
ei siis muuta kuin että kyllä viiksitangollakin (pystyasennossa) ajaa, vaihteet helpottavat huomattavasti
Roven kanssa saman tyylinen on myös Genesiksen Croix de Fer http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/multisport/croix-de-fer-10, tuo halvin versio saattaisi lähteä Rovea edullisemmin. Googlaamalla löytyy ainakin pari kauppiasta Suomesta, mutta en nopeasti löytänyt tuota valikoimasta, tilaamalla varmasti saa. Rovessa olisi kuitenkin paremmat osat, hintaan 1499€ ja 10% pois se on jo melko edullinen. Vaihteita kyllä oppii käyttämään, mutta tuossa uudessa Rovessa sekin on vielä vähän helpompaa kun etuvaihtajaa ei ole, eli vaihtamiseen on yksi vipu, jolla vaihdetaan isommalle tai pienemmälle.
Kuten Puskis mainitsi, koko voi aiheuttaa ongelmia, sen takia olisi hyvä päästä testaamaan pyöriä. Olet varmaan melko alarajalla siinä, minkä pituisille noita normaalisti valmistetaan, pois lukien juuri nuo pienemmillä kiekoilla varustetut tai naisille suunnitellut mallit.
Tämä sulkee käytännössä käyräsarviset pois.
Eikä sulje, eli jos haluaa polkea pystymmässä niin ei sillä ole väliä onko tanko suora vai käyrä. Avainkysymys on rungon pituus. Jos on pitkä runko ja suora tanko niin kyllä sinne joutuu enemmän kurottamaan kun esim johonkin lyhytrunkoiseen cyclocrossarin tankoon jonka stemmi vielä vaikka käännetty ylösäpäin (positiiviseen kulmaan siis). Toki käyrätankoisella on hartiat käytännössä aina lytymmässä mitä suoratankoisella johtuen väkisin vähän kapeammasta otteesta tangossa, mutta selän pystyyteen tuollakaan ei suurta vaikutusta ole.
Eli summa summarum, joku hybridi voi olla paljon "sporttisempi" ajoasennoltaan mitä kilpapyörä, cyclocrossarista puhumattakaan.
Minä hommaisin originaalina kysyjänä pienen cyclorossarin, semmoisen missä on lokasuojille ja tarakalle valmiit kiinnikkeet. Tarpeeksi pienen rungon, ja ennenkaikkea tarpeeksi lyhyen. Siihen lokasuojat ja kevyt tarakka, kunnon valot, pari pullotelinettä ja joku suht hyvä osasarja, vähintään Shimpan Ultegraa tai Campan vastaavaa sarjaa. Ja ajaisin onnellisena auringonlaskua kohti!
Kuten Puskis mainitsi, koko voi aiheuttaa ongelmia, sen takia olisi hyvä päästä testaamaan pyöriä. Olet varmaan melko alarajalla siinä, minkä pituisille noita normaalisti valmistetaan, pois lukien juuri nuo pienemmillä kiekoilla varustetut tai naisille suunnitellut mallit.
Konan kokotaulukon mukaan pienin Rove menisi alle 150cm pitkälle. Yksi ongelma isoilla renkailla pienessä rungossa taitaa ainakin olla varpaiden koliseminen etukiekkoon, ja lokasuojan kanssa on vieläkin ahtaampaa. Tai sitten ongelma on kierretty muuttamalla rungon geometria aivan kummalliseksi. Ulkonäön puolesta pienemmillä kiekoilla saadaan mun mielestä ainakin sopusuhtaisamman näköinen pyörä. Promokuvan pyörä taitaa olla kokoa M, pienistä rungoista ei oikein kuvia löydy.
Ulkorengas
24.03.2016, 12.25
Edelleen kannattaa huomioida, että viestiketjun aloittajalla eli Lahjalla tuskin on riittävästi kokemusta arvioimaan arilaisten ajoasentojen soveltuvuutta. Sanoihan hän, että kokemusta erilaisilla pyörillä ajamisesta on varsin niukasti. Tällöin ei kannata lukkiutua pystyn ajoasennon etsimiseen, vaan kannattaa kokeilla erilaisia ajoasentoja. Toki liikkeiden tarjoamalla lyhyellä koeajolla se on vaikeaa, mutta ehkä siitä jonkinlaista tuntumaa saa. Bikeshopissa on pitempiaikaiseen testiin tarkoitettuja pyöriä, mutta juuri nyt ei taida olla 161 cm pituiselle sopivaa, ainoastaan isompia. Mutta Lahjan kannatta silti kysäistä sieltä tai esim. pääkaupunkiseudulla Espoosta Roven testimahdollisuutta. Konan myyjät löytää nopeasti googlettamalla tai Konan sivuilta.
Genesis Croix De Ferin ja Kona Roven mittoja vertaamalla selviää nopeasti noiden välinen ero.
Genesis koossa 47
Stack 553
Reach 365
Kona koossa 48
Stack 540
Reach 374
Lahjalle selvityksenä, että kannattaa katsoa vaikka Genesiksen sivulta kohdasta "Geometry" noiden mittojen sijainti. Ne kertovat aika paljon rungon mitoituksesta. Stack kuvaa rungon korkeutta ja reach pituutta eli Croix De Fer on Rovea pystympi. Toki ohjaustanko ja sen kannake vaikuttaa käytännössä ajoasentoon ja etenkin kannake on helppo ja suhteellisen halpa (n. 30-50 €) vaihtaa, jos hienosäätöä on tarve tehdä. Jos vaan mahdollista, noita pyöriä kannattaa kokeilla, siinä ehkä selviää itselleen paremmin soveltuva runkogeometria. Turussa Raispo myy Genesistä ja googlella löytyy Helsingistäkin edustus.
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/multisport/croix-de-fer-10
Ulkorengas
24.03.2016, 12.34
Yksi ongelma isoilla renkailla pienessä rungossa taitaa ainakin olla varpaiden koliseminen etukiekkoon, ja lokasuojan kanssa on vieläkin ahtaampaa. Tai sitten ongelma on kierretty muuttamalla rungon geometria aivan kummalliseksi.
Pienimmän mallin front/center-mitta on Rovessa 592 mm eli tilaa on enemmän kuin monissa isommankin kokoisissa ns. kisakrossareissa. Kun 161 cm pituisella tuskin on kengät kokoa 44, ongelmaa ei pitäisi olla tai jos on, sitten pitää luopua maantiepyörästä ja alkaa katsella maasturia tai hybridiä. Itse en havaitse edes rungon mitoituksessakaan mitään kummallista.
Surly Straggler 650b-mallissa on pienemmät kiekot, mutta vastaavasti on runkokin lyhyempi. Akselivälikin jää alta metriin.
Nyt menen raivostuttavalle alueelle (sori Lahja), mutta Rovehan ei ole cyclo, vaan gravel grinder. Noiden erona cycloihin on tai pitäisi olla pidempi akseliväli ja muutenkin rauhallisempi geometria. Onko käytännössä tuollaista eroa noiden ryhmien välillä, siitä en halua alkaa keskustelemaan, kun kyse on pikemminkin pyörien markkinoinnista. Silti Rovessa on tuon määritelmän mukaisia gg:n tuntomerkkejä havaittavissa, mikä tuskin on tässä tapauksessa huono asia, kun se muiden etujen lisäsi hiukan helpottaa pienten kokojen asemaa.
Promokuvan pyörä taitaa olla kokoa M, pienistä rungoista ei oikein kuvia löydy.
Kunpa valmistajat laittaisivat kuvat kaikista eri kokoisista rungoista, saisi paljon paremman käsityksen pyörästä kuin nyt (kenties vielä hiukan säädettynä esim. ohjaustangon kannakkella perinteisestä kuvankäsittelyn mahdollisuuksista puhumattakaan).
Antti Salonen
24.03.2016, 16.41
Yksi ongelma isoilla renkailla pienessä rungossa taitaa ainakin olla varpaiden koliseminen etukiekkoon, ja lokasuojan kanssa on vieläkin ahtaampaa. Tai sitten ongelma on kierretty muuttamalla rungon geometria aivan kummalliseksi.
Ei kengän osuminen eturenkaaseen ole käytännössä mikään ongelma. Mulla on 170-senttisenä jokaisessa maantiepyörässä ja krossarissa osunut 41-koon kenkä eturenkaaseen, mutta sitä voi tapahtua vain kävelyvauhdissa ja sen oppii välttämään. Joissain pienikokoisissa maantierungoissa näkee tosiaan geometrioita, joissa ns. ongelmaa selvästikin ollaan yritetty ratkaista (ohjauskulma luokkaa 69-70 astetta), mutta ainakin itse valitsen mielummin normaalin ohjaustuntuman.
Paremman puoliskon XXS Ridley ja 37 kenkä osuu juuri noin niinkuin Antti kuvaa, ei haittaa käytännössä. Mutta sen sijaan kiinteetä etulokaria siinä ei voinut pitää koska sen kanssa osui kokoajan jonka lisäksi se lokari taittui joka kerta osumaan pyörää vasten. Tämä kannattaa huomioida pienissä rungoissa jos lokarit on tarpeen ja valita lokari mikä on kiinni vain ylhäältä jotta ei niin haittaa vaikka sitä kenkä välillä heiluttaakin.
orc biker
25.03.2016, 04.08
Eikä sulje, eli jos haluaa polkea pystymmässä niin ei sillä ole väliä onko tanko suora vai käyrä. Avainkysymys on rungon pituus
Tuo on teoreettista, minä puhuin käytännöstä. Yläotteella ajaminen on todella surkean epävakaata esim. tässä halutuilla lyhyillä matkoissa urbaanissa ympäristössä. Kahvat, jotka tarjoavat paljon paremman hallinnan, ovat siitä reilun mittaisen stemmin mitan verran kauempana, joten ei niin lyhyitä runkoja ole olemassakaan. Eikä tässä oikea vertailukohta ole mikään sporttinen hybridi tai mikään muukaan, joka ei tarjoa sitä pystyä asentoa. Ei tämä asia vertailemalla muihin muutu miksikään.
Tämä toive pystystä ajoasennosta on sellainen tyypillisesti harrastuksen aloittamiseen liittyvä vaihe. Siihen ei kannata liikaa jumittaa. Suurimmalla osalla pyöräilijöistä ajokilometrien kertyessä normaali kehityskulku menee kohti matalampaa ja pidempää ajoasentoa.
Tämä toive pystystä ajoasennosta on sellainen tyypillisesti harrastuksen aloittamiseen liittyvä vaihe. Siihen ei kannata liikaa jumittaa. Suurimmalla osalla pyöräilijöistä ajokilometrien kertyessä normaali kehityskulku menee kohti matalampaa ja pidempää ajoasentoa.
Jep. Tiedostan tämän ja siksi mainitsin aloitusviestissä myös sarvitangot. Tykkään ajaa pystyasennossa lähinnä vain koska olen tottunut siihen. Ja siksi en sulje kumarampia asentojakaan aivan täysin pois, vaan enemmänkin että jos löytyy hyviä pyöriä pystyllä ajoasennolla niin mieluummin ottaisin sellaisen. Näin alkuun. Ja ehkä sit muutaman vuoden päästä jotain muuta. Pystystä ajoasennosta haaveilin toisin siksikin että tällä hetkellä nopeus ei oo mulle se tärkein juttu. On kivaa katella maisemia, jutella kaverin kaa, kaivella taskuja ja ties mitä samalla kun pyöräilee. Että ajonopeus varmaan jotain 18-22km/h suurimman osan ajasta. Ja sit koska piirrän paljon, niin oon kumarassa jo muutenki aika monta tuntia päivästä. Enkä tiedä pyöräilystä, mutta yleensä kaikissa muissa toimissani mun on helpompi pitää selkä suorana sillonkun olen pystyasennossa, kumarassa selkä ei pysy suorassa vaan menee kyyryyn, ja se on jokseenkin vaivalloista pidemmän päälle. Tämä johtunee siis kai siitä että on alaselkä aina niin jumissa. Ja joo, vois kai sitä alaselkääkin venytellä enemmän (tuntuu ettei se muutu miksikään vaik venyttelee joka päivä), mut ois kiva jos pyöräily ois jo valmiiks luontevaa eikä kauheen vaivan takana se pelkkä asento.
Olet sen verran lyhyt, kuten minäkin, että käyräsarvisen, johon saisit mahdutettua lokarit ja tarakat ja jolla olisi sitten vielä mukava ajaa, löytäminen lienee aika mahdottomuus. Hyvin, hyvin paljon todennäköisemmin löydät kaipaamiisi ominaisuuksiin sopivan pyörän suoratankoisista.
Niinkin eksoottisiin merkkeihin kuin Cannondale (http://velosport.fi/verkkokauppa/cannondale_caadx_105-p-53610-92/) tai Focus (http://shop.larunpyora.com/tuote/2016-focus-ax-105/) täytyy mennä, että löytyy sopivan kokoista. Ihan noin niinkuin 700c-renkaallakin. Mukava on tietysti makuasia.
Noniin. Voisin tässä vaiheessa päivittää hieman että mitä oikeestaan haluan.
Pyörän joka sopii retkeilytyyppiseen maantieajoon ja arkikäyttöön. Eli päivittäisiin alle 10km matkoihin, mutta myös satunnaisiin monenkin viikon ja monen sadan kilometrin matkoihin (jotka suoritetaan rauhassa ja ilman suuria kantamuksia).
Miellään pysty ajoasento ja ei sarvitankoa. Koska en jaksa vielä toistaiseksi opetella uutta ajoasentoa, tai varsinkaan ostaa tässä vaiheessa pyörää jolla ajaminen tuntuu vieraalta.
Kevyt ja siro olemus. Eli sellaista jotain tavallista ohutta pyöreää putkea oleva, mutta kestävä runko. Mitä lie materiaalia sen sitten ois paras olla? Kevyin kiinnostaisi eniten.
Väri yksivärinen ja / tai metallinhohtoinen (melkeen minkä vaan värinen).
Lokasuojista en tiedä onko ne tarpelliset jos ajelee lähinnä kesällä ja lähinnä maantiellä?
Tarakka vois olla kätevä.
Sitten vielä vaihteista, koska ne on mulle vielkin tosi vieraat. Onko ne siis välttämättömät pitkillä matkoilla, jos kuitenkin on tarkoitus ajaa melko rauhassa eikä haittaa jos joutuu taluttamaan ylämäet? Oma näkymykseni ja kokemukseni on, että pärjäisin hyvin kunhan vain renkaissa pysyisi ilma. Sitten jos renkaat ovat vähänkin tyhjät alkaa mennä työlääksi. Tästä pääsemmekin aiheeseen renkaat. Onko jotain renkaita missä pysyisi ilma paremmin kuin toisissa? Mikä vaikuttaa siihen että renkaat menevät luttuun. Tyyliin onko pakkasella, mukulakivillä tai pyörän painolla (tai painolastilla) tekemistä asian kanssa? Niin, eksyin vähän aiheesta... Vaihteet! Jos suosittelet vaihteita, niin minkälaiset vaihteet olisi parhaat aloittelijalle, joka ei ole ennen kokeillutkaan vaihteita eikä tiedä niistä mitään, muutakun että ne voi mennä rikki. En kyllä jotenkin haluis vaihteita, mutta monet sanoo että ne on tosi hyvät olla, joten...
Melkein kuulostaa siltä, että olisit onnellinen jonkun sporttisen näköisen, mutta suoratankoisen sinkulan kanssa (http://www.bikeshop.fi/Sinkulat/ekauppa/c4560/). Lokasuojista on iloa silloin kun sataa tai tiet ovat märät/kuraiset, eikä halua kastua tai liata vaatteitaan. Vaihteet ovat kyllä kätevät, mutta toisaalta - on sitä ennen vanhaankin ajettu yksivaihteisilla pitkiäkin matkoja ja joustavalla asenteella. Itsekin olen ajanut yhden noin 30 km lenkin mäkisessä maastossa vanhalla mummiksella ja juurikin sillä asenteella, että tässä katsotaan maisemia ja otetaan rennosti. Renkaista löytyy pistosuojattuja malleja, jotka vähentävät rengasrikkojen riskiä.
Lokasuojista on iloa silloin kun sataa tai tiet ovat märät/kuraiset, eikä halua kastua tai liata vaatteitaan.
Vahva ääni tälle. Renkaat heittää märästä tiestä aika jatkuvaa suihkua, mikä harvoin on puhdasta vettä. Ei se suuremmin haittaa, jos on heittämässä hikilenkkiä ja menee kuitenkin suoraan suihkuun ja vaatteet pesuun. Mut pidemmällä ja rauhallisemmalla ajelulla se hiekkakurasuihku alkaa äkkiä ärsyttää.
CC-Ryder
25.03.2016, 20.26
Tämä olisi taatusti tutustumisen arvoinen.Kona Coco: http://www.bikeshop.fi/Kona_Coco/ekauppa/pKOCO/&listpos=11
orc biker
25.03.2016, 20.50
Kevyin kiinnostaisi eniten.
Ei ole käytännön merkitystä. Laadukas pyörä on ihan riittävän kevyt aina.
Lokasuojista en tiedä onko ne tarpelliset jos ajelee lähinnä kesällä ja lähinnä maantiellä?
Monta kuivaa päivää viime kesänä oli?
Sitten vielä vaihteista, koska ne on mulle vielkin tosi vieraat. Onko ne siis välttämättömät pitkillä matkoilla, jos kuitenkin on tarkoitus ajaa melko rauhassa eikä haittaa jos joutuu taluttamaan ylämäet?
Onko autossa tarpeen enemmän kuin yksi vaihde? Ihan sama hyöty tässäkin.
Onko jotain renkaita missä pysyisi ilma paremmin kuin toisissa?
On. Hyvin pistosuojatut renkaat, joissa on korkeat kuviot. Ei pitäisi minkään mennä läpi ja puhkaista. Sitten vielä ns. litkut sisälle, niin pikku reiät tukkiutuvat ihan itsestään.
Jos suosittelet vaihteita, niin minkälaiset vaihteet olisi parhaat aloittelijalle, joka ei ole ennen kokeillutkaan vaihteita eikä tiedä niistä mitään, muutakun että ne voi mennä rikki. En kyllä jotenkin haluis vaihteita, mutta monet sanoo että ne on tosi hyvät olla, joten...Painellaan vipuja, vaikka on niitä vähän muunkinlaisia. Eipä niissä sen kummempaa. Mikä niissä pelottaa? Jos olet alle 70-vuotias, niin ei pitäisi tulla ongelmaa. Vanhukset ovat joskus niin luutuneita tapoihinsa, että he kokevat vaikeaksi kaiken uuden. Mäkien taluttaminen? Se on vanhusten puhetta. Ei ole mitään järkeä ajaa samalla vaihteella kaikki mahdolliset. Ei se tee polvillekaan hyvää.
Tämä olisi taatusti tutustumisen arvoinen.Kona Coco: http://www.bikeshop.fi/Kona_Coco/ekauppa/pKOCO/&listpos=11
Tää vois olla pätevä vaihtoehto, jos ulkonäkö miellyttää. Putket ainakin sirompia kuin useimmissa muissa alumiinirunkoisissa hybrideissä.
Puolisolle kun hankittiin pari vuotta sitten pyörää, kävin liikkeessä vähän potkimassa Cocon renkaita. Ei kuitenkaan kelvannut, kun väri oli väärä. Vaatimukset pyörälle oli kevyt, nopea, pysty ajoasento, mielellään musta, ketjuvaihteet, mutta ei liikaa vaihteita. Ostettiin sitten tämä, mut huomattavasti bikeshopin hintaa halvemmalla: http://www.bikeshop.fi/Charge_Grater_1_Mixte/ekauppa/pCHGRATER1MIX/ Graterin ajoasento ei ollut lopulta kovin pysty. Lupasin metsästää jostain ulkonäköön sopivan korkeamman ohjainkannattimen, mutta jahkailin asian kanssa niin kauan, että puoliso tottuikin ajoasentoon ja ilmoitti, ettei mitään tarvitsekaan muuttaa. Vanhasta pyörästä piti lyödä ohjaamo myös alemmas. :D
Bikeshopin hinnoilla Cocossa on kyllä paremmin vastinetta rahalle.
Sopivasti oikein mitoitetun pyörän rento harrastelija-ajoasento on melko pysty pyörätyypistä riippumatta. Maantietankoisella tarvittaessa pääsee matalampaankin, mutta ei asento ole slloinkaan makaava eikä kumara, ylävartalo kallistuu lantion tienoilta kylläkin eteen päin. Satula - tankolinja vaakataso, tangon tyypistä riippumatta, sekä oikea satulan ja tangon etäisyys, muodostavat rennon tasasivuisen kolmion ylävartalosta ja käsistä, ajokki on hallinnassa, ajo niin helppoa kuin se nyt voi olla. Energiaa eteneminen vaatii, miten sen saa mukavimmin käyttöön omasta kehostaan?
Piti vielä lukea koko ketju läpi. Droppitankoa suosittelevia mielipiteitä näyttäisi olevan noin kaksinkertainen määrä suoraa tankoa suosiviin verrattuna. Mielestäni myös paremmin perusteltuina. Keveyttä ei painota kukaan vastaajista.
Ilmeisesti taas klassinen lähtökohta, jossa kysyjä arvottaa mielipiteet sen perusteella, miten hyvin ne tukevat omia ennakko-oletuksia.
Herra Pasanen, olkaa hyvä:
https://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/5u/0u4/ytup/469818/1006230340.gif
^Samaa minäkin mietin. Jos joku haluaa nimenomaan ajaa suoratankoisella yksivaihteisella niin se hänelle sallittakoon. Aika monesti näitä pyörähankintoja katsotaan liikaa oman harrastamisen näkökulmasta, eikä nähdä että kaikki eivät tavoittele niitä samoja päämääriä.
Yritin selittää, että ajoasennon saa hyväksi melkoisen yksinkertaisesti, ajoasennon säädöllä. Nuo kaksi avorunkoista pyörää vähän ylempänä linkitettyinä voisivat olla alkuperäiselle kysyjälle hyviä vaihtoehtoja, jos miellyttävät silmää ja tyylitajua. Pyörän pitää olla aina kuitenkin oikean kokoinen käyttäjälleen, että säädöt onnistuvat. Kokovartalotyökalu edellyttää sovitusta käyttäjän tarpeisiin ehkäpä enemmän kuin simppelimmät välineet. Tangon muoto ei ole ratkaiseva tekijä.
minä taas mietin, että tässä tarjoillaan "vakavalle harrastajalle" pyörää, vaikka kysyjä saattaa haluta vain pyörän.
OFFTOPIC: olin ostamassa espressokeitintä ja erehdyin jostain kahvifoorumista kysymään.. vastaukset olivat kuin täältä: "hanki heti kunnollinen" "ei kannata ostaa mitään ilman kiinteää vesiliitäntää" "tolla budjetilla ei kannata ostaa kuin käytetty. kaksinkertaista budjettisi". eivät ne tajunneet, että en ala kahvia harrastamaan, haluan vain juoda sitä, vähän parempaa kotioloissakin. ostin suositusten mukaisen keittimen, sen niistä mihin oli varaa ja ihan kauheahan se oli, en osaa tehdä sillä hyvää kahvia ja puhdistukseen menee vartti kupillisen jälkeen. ei tule käytettyä.
ja vielä omat mielipiteet: suora tanko jees, yksivaihteinen jees, jos näitä halutaan.
Juuri näinhän tämä yleensä menee ja sama pätee ihan varmasti yhtälailla kahvifoorumeihin kuin tännekin. Minulla on 1 kaveri, joka tykkää kyllä katsella kivannäköisiä pyöriä, mutta ajelee melko pitkätkin (useampi kymmenen km/ suunta) työmatkansa ikivanhalla pyörällä, jossa, mikäli siinä vaihteita on, on max 3 vaihdetta, se on miesten malli, hieman iso, kitisee ja natisee liikkeessä, mutta kaverin mielestä sillä on mahtavaa ajaa töihin maisemia katsellen. Taatusti se on elämys siinä missä jollekin toiselle ultrakevyellä, ultra-aerolla ja üübernopealla maantiefilolla ajelu. En voisi kuvitellakaan suosittelevani hänelle parempaa pyörää, sillä hän ei missään nimessä halua _hyvää_ pyörää ja miksi haluaisi jos kerran saa riemunsa yksinkertaisesta pyörästä, jossa on hänelle sitä jotakin? Me vaan unohdamme tällaisilla foorumeilla, että "sitä jotakin" voi jonkun mielestä löytyä pyörästä vaikkemme itse sellaista harkitsisi.
Jos kuitenkin kysytään tiettyyn käyttötarkoitukseen pyörää aloittelijalle, on ihan reilua tarjota aidosti mielipidettään avuksi. Tärkeintä on mielestäni huomioida kaksi avainasiaa: kuskin ominaisuudet ja oletettu tuleva käyttötarkoitus. Siitä, että myötäillään liiaksi aloittelelevan pyöräilijän ennakkokäsityksiä, on enemmän haittaa kuin hyötyä. Muutenkin tuo on ihan absurdi ajatus, että uutta asiaa aloittaessa osaisi asettaa oikein mitään järkeviä kriteerejä. Ne muodostuvat kyllä ajan kanssa, ja oman maun ja ajattelun kehitystä on aika vaikea ennustaa.
Järjetön budjetti on kyllä ihan tunnettu foorumi-ilmiö, mutta järjen rajoissa mentäessä budjettikin on vain osa käyttötarkoitusta. Useamman sadan kilometrin reissut asettavat kuitenkin pyörän ja sen osien laadulle jo jonkinlaiset kriteerit.
Pyörän nopeus ei mielestäni tarkoita sitä, että pitäisi vedellä täysiä lycrassa. Se voi pitkän matkan ajossa tarkoittaa hieman kevyempiä ja nautinnollisempia kilometrejä, ja miellyttävämpiä vastatuuliosuuksia. Rauhallinen ajonopeus ei ole mikään peruste ottaa umpihidasta pyörää, vaan vaihtokaupassa pitää oikeasti saada jotain tarvittavia ominaisuuksia.
Totta ja samaa mieltä tärkeimmistä periaatteista, mutta tuo "kuskin ominaisuudet" on vaikeahko määritellä foorumioloissa ja silloin tällöin se tuntuu tyystin unohtuvan. Kun joku alkaa harrastella vaikka maantiepyöräilyä hän todennäköisesti pikkuhiljaa totuttelee hieman airodynaamisempaan ajoasentoon, tarkistelee osia ja sensellaista, kun harrastus kehittyy, mutta jollekin toiselle taas päämäärät pyöräilyn suhteen ovat ihan toisenlaisia, eikä haluta päästä nopeammin ja pidemmälle, vaan nautitaan maisemista aina samantapaiseen vauhtiin, mieluiten pystyssä istuskellen. Tällöin lähes pyörä kuin pyörä soveltuu tarkoitukseen ja kyse onkin siitä minkätyyppisen kyydissä hlö mieluiten viihtyisi.
Garymies
27.03.2016, 17.29
Oma näkymykseni ja kokemukseni on, että pärjäisin hyvin kunhan vain renkaissa pysyisi ilma. Sitten jos renkaat ovat vähänkin tyhjät alkaa mennä työlääksi. Tästä pääsemmekin aiheeseen renkaat. Onko jotain renkaita missä pysyisi ilma paremmin kuin toisissa? Mikä vaikuttaa siihen että renkaat menevät luttuun. Tyyliin onko pakkasella, mukulakivillä tai pyörän painolla (tai painolastilla) tekemistä asian kanssa?
Renkaiden tyhjenemiseen voi olla syynä renkaiden venttiilit. Mummopyörissä ja muissa peruspyörissä tuppaa valitettavasti olemaan dunlop- venttiilit, jotka eivät vaan pidä ilmaa renkaassa. Ostaessasi uuden pyörän siinä on todennäköisesti prestaventtiilit (ellei ole kannattaa laittaa), jotka toimivat hyvin.
Renkaiden tyhjenemiseen voi olla syynä renkaiden venttiilit. Mummopyörissä ja muissa peruspyörissä tuppaa valitettavasti olemaan dunlop- venttiilit, jotka eivät vaan pidä ilmaa renkaassa. Ostaessasi uuden pyörän siinä on todennäköisesti prestaventtiilit (ellei ole kannattaa laittaa), jotka toimivat hyvin.
Okei! Kiitos tiedosta!
Juuri näinhän tämä yleensä menee ja sama pätee ihan varmasti yhtälailla kahvifoorumeihin kuin tännekin. Minulla on 1 kaveri, joka tykkää kyllä katsella kivannäköisiä pyöriä, mutta ajelee melko pitkätkin (useampi kymmenen km/ suunta) työmatkansa ikivanhalla pyörällä, jossa, mikäli siinä vaihteita on, on max 3 vaihdetta, se on miesten malli, hieman iso, kitisee ja natisee liikkeessä, mutta kaverin mielestä sillä on mahtavaa ajaa töihin maisemia katsellen. Taatusti se on elämys siinä missä jollekin toiselle ultrakevyellä, ultra-aerolla ja üübernopealla maantiefilolla ajelu. En voisi kuvitellakaan suosittelevani hänelle parempaa pyörää, sillä hän ei missään nimessä halua _hyvää_ pyörää ja miksi haluaisi jos kerran saa riemunsa yksinkertaisesta pyörästä, jossa on hänelle sitä jotakin? Me vaan unohdamme tällaisilla foorumeilla, että "sitä jotakin" voi jonkun mielestä löytyä pyörästä vaikkemme itse sellaista harkitsisi.
Hieman lisää offtopikkia: itselläni on cyclokrossi, täpäri ja läski.. "kauppapyörää" toimittaa miesten perus-Tähtipyörä, ei taida raukalla edes mallinimeä olla. Siinä on takanavassa 2 vaihdetta, risat polkimet ja penkki.. lisäksi vielä pysty ajoasento ja huonot renkaat, vanteetki vähän kierot ja paukkuu. Silti sillä on kiva fiilistellä ja joskus ajella huvikseen pitemmän kautta. Nää on mystisiä asioita. :)
(Varmaan yhtä kiva olisi vaikka olisi kunnossakin, tänään tappajasepeli puhkaisi takarenkaan, niin voisi varmaan pientä huoltoa tehdä samalla kun ehjäilee)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.