Näytä tavallinen näkymä : ketjujen puhdistus
Voiko ketjuja pestä brake cleanerilla vai onko se liian tujua? Kun nuo asiaan tarkoitetut aineet ovat sen verran tyyriitä
Muc-off bio degreaser 500ml pullo maksaa 10-15€ ostopaikasta riippuen ja riittää useempaan ketjun/pakan puhdistukseen niin en sitä kauheen tyyriinä pidä..
Läskimasa
22.03.2016, 09.56
^^ Voi, mut parempi jos ei joka rissan sisältä rasvoja liota pois. Eli rasvaisempi parempi. Jos budjetti tiukka niin hae pöötä huoltsikalta ja laita ketjut likoomaan ja harjan kans puhtaaks.
Tai jos paikallaan tykkäät suhuutella niin vaikka WD40:stä tms.
Tää on mun mielestä ihan ykköstavaraa, suihkutus ketjuihin ja pyöritystä joku hetki. Tavara on geelimäistä, joten ei heti valu pois ja ottaa töhnän hyvin mukaansa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381128/Ketjunpuhdistusspray
(http://www.motonet.fi/fi/tuote/381128/Ketjunpuhdistusspray)
Edit: ja on riittoisaa, hyvinkin riittää kesän. Eikä ole ollut tarvetta ketjuja irrotella lainkaan. Ketjut on sitten tullut "ajettua" pesuainesienen läpi tämän jälkeen.
Ketjupesuri ja sen sisään pinelineä, toki laimennettuna. Tulee muuten puhdasta. Sen jälkeen toki huolellinen ketjun öljyäminen, muc-off drylube tms.
Lidlin ultraäänipesuri ja pineline, sen jälkeen ultraäänipesuri ja atf pariin kertaan.
Normiputsaus paikoillaan atf ja rätti.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Lidlin ultraäänipesuri ja pineline, sen jälkeen ultraäänipesuri ja atf pariin kertaan.
Normiputsaus paikoillaan atf ja rätti.
Mitä tököttiä sä oikein laitat ketjuihin kun tuommoisen käsittelyn tarvii puhdistamiseen?
+1 ketjupesurille. Muc-offin bio degreaser tai vaikka ihan fairy kelpaa. Kunnon kuivaus ja rasvaus.
Aiemmin liotellut pö:ssä, mutta prosessin on hankalampi ja kestää. Ketjupesurilla saa nopeasti ketjut putsattua ja ehkäpä jopa tehokkaammin harjaksien takia (ottaa ihan eri tavalla linkkien välistä).
Mitä tököttiä sä oikein laitat ketjuihin kun tuommoisen käsittelyn tarvii puhdistamiseen?
No tuota atffää, en mää puhdista nuin kuin ketjunvaihdossa kun ketju jää odottamaan seuraavaa kierrosta.
Tuohan on helppoa, kun ei itse tarvi tehdä oikeastaan mitään ja pesuri puhdistaa ja rasvaa valmiiksi.
Kerran viikkoon sumuttelen ensin CRC:llä, pyyhin kuivaksi räsyllä. Sitten öljyän Shimanon wetlubella.
Kerran viikkoon sumuttelen ensin CRC:llä, pyyhin kuivaksi räsyllä. Sitten öljyän Shimanon wetlubella.
CRC:llä, selvähän se, mutta millä tuotteella?
http://www.crcind.com/crc/
CRC:llä, selvähän se, mutta millä tuotteella?
http://www.crcind.com/crc/
CRC 5-56 yleiskäyttöinen huoltospray tai WD-40, mikä nyt sattuu käteen osumaan ekana.
WD40 ei vaan oo CRC:n tuote ;)
WD40 ei vaan oo CRC:n tuote ;)
Kiitos
Ketjupesurilla, jossa liuotinpesuaine. Vaikka kuinka veivaa niin paskaa irtoo eli pesuaine mustuu hetkessä.
Käytettyjä pyöriä ja tod näk jossain vanhassa moottoriöljyssä uitettu ketjut ja pakat, tota mustaa paskaa tulee loputtomiin vaikka kuinka pesee.
Pullapoika
23.03.2016, 23.47
Bräkleeniä on tullu aina käytettyä. Hyvin toimii ja halpaa, kun n.5e 500ml puteli.
Valutatteko bräkleeniä ja wd-40 pitkin kumirengasta ja öljyisiä roiskia pitkin jarrulevyä? Noh, onhan joskus esitetty video ammattilaisesta joka valuttaa ja kehuu että on maailman paras menetelmä. :rolleyes:
Bräkleeniä menee useampi pullo, ennen kuin kuivunut ketjuvoitelu alkaa liukenemaan. Pelkästään irtonaiseen pakkaan sitä sai ruiskutella aika paljon väliharjauksista huolimatta…
Jsavilaa
24.03.2016, 10.33
Joku desi bensaa tyhjään ikkunanpesuainekanisteriin (toki mikä vaan pönikkä käy, itellä sattuu nuita olemaan) ja ketju sinne lillumaan joksikin aikaa. Ravistelee pönttöä välillä niin hyvin on pinttynytkin skeida irronnut. Pakkaan joko bräkleeniä tai bensaa ja harjalla lika irti. Nyt talvella oon käyttäny voiteluun vaan aseöljyä, kesällä vähän mitä sattuu ase-, ketju- tai pienkoneöljyä jossa ei oo hirveästi sidosaineita.
Bensa purkissa on erittäin toimiva systeemi, erityisesti sen takia, että siihen voi liottaa parasta haluamansa öljyä, niin ketjun sisältä voitelu tapahtuu samalla. Joku vähemmän haiseva ja vähemmän myrkyllinen tuote (valopetrooli?) olisi vielä parempi, pitää vaan testata...
Marsusram
24.03.2016, 11.02
^^Umpipönttö on hyvä jos liuotin on herkästi haihtuvaa, pitää vaan varoa ettei muovikannukin pehmene.
Polttoöljyn tapaan ennenvanhaan öljyisten ja rasvaisten osien liuotukseen oli usein käytössä mineraalitärpätti eli lakkabensiini
(http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Vari-ja-Saumaus/Siivoaminen/Lakkabensiini-2000033951/)Uudet puhdistusaineet ovat ekologisempia, kerrotaan, kalliimpia ainakin.
Nykyisin käytän sen verran ohuita töhnäämättömiä öljyjä ketjuihin, että riittää kun vesipesun jälkeen voitelen ja pyyhin ketjut.
teräsrunko
24.03.2016, 11.47
Valopetrolilla höystetyn rätin läpi tulee pyöräytettyä ketjuja välillä. Jos on oikein kovasti mutaa niin jotain harjaustakin voi harkita. Koskaan en vaivaudu irrottamaan ketjua tämän takia. Yleensä ottaen ketjun kovin tarkka puhdistaminen on hölmöläisten hommaa, sillä puhtaus ketjussa katoaa joka tapauksessa nopeasti kuin ilmavaiva Saharaan. Sheldon Brownillahan oli sellainen hauska ohje ketjun puhdistamiseen osa kerrallaan, kannattaa katsaista, jos on vielä näkemättä....
Eikös Bräkleen ole aika myrkyllistä luonnolle? Itse en ole viitsinyt omassa pihassa (enkä muuallakaan) sen kanssa lotrata, vaikka monta purkkia olisi hyllyssä autoremppojen jäljiltä lojumassa.
Pineline on hyvä.
Eikös Bräkleen ole aika myrkyllistä luonnolle? Itse en ole viitsinyt omassa pihassa (enkä muuallakaan) sen kanssa lotrata, vaikka monta purkkia olisi hyllyssä autoremppojen jäljiltä lojumassa.
Pineline on hyvä.
Onhan ne liuottimet karmeeta myrkkyä luonnolle ja ihmiselle. Jotkut liuottimet on myös sen verran inhottavia että menevät kumirukkasistakin ennen pitkään läpi iholle ja siitä elimistöön jonne ne sitten jäävät.
Pineline on hyvä ja muutkin bioystävälliset rasvanpoistajat.
"
Try to avoid a so-called ‘chain washing machine’ in combination with solvent. This will instantly ruin your chain.
Some lubricant brands advise you to completely degrease the chain, KMC does not recommend this.
"
Tuo ketjuvalmistaja KMC:n käsitys aiheesta (http://www.kmcchain.eu/MAINTENANCE).
Aikanaan tuli ketjuja jynssättyä enemmänkin. Nykyisin vaan rättiin ketjuöljyä, pyöritys rätin läpi, sitten öljyä ketjuun ja ennenkuin lähtee seuraavalle lenkille kuivaa ketjut kuivaan rättiin. Ei toki riitä kuvauskuntoon, mutta mulle piisaa.
Juha Lehtinen
24.03.2016, 17.08
Ostin viime vuonna Morgan Bluen chain cleaneriä 1-litran pullon. Olen laittanut sitä pieneen astiaan hieman ja pensselillä kastanut. Todella tehokasta ainetta ja pensselitaktiikalla tuntuu olevan riittoisaa.
Pineline häviää tuolla 100-0.
arctic biker
24.03.2016, 17.12
"
Try to avoid a so-called ‘chain washing machine’ in combination with solvent. This will instantly ruin your chain.
Some lubricant brands advise you to completely degrease the chain, KMC does not recommend this.
"
Tuo ketjuvalmistaja KMC:n käsitys aiheesta (http://www.kmcchain.eu/MAINTENANCE).
Hyvä linkki Olli, kiitos. Tuossa uskontosuunnassa olen vuosia ollut.
Kovin rapaiseen ketjuun olen tarjonnut tuota so-called ‘chain washing machine’a kuivana. Ne pyöröharjat rapsuttelee pahimmat kuramöykyt pois ilman pesuaineitakin. Normihuolto öljyä ja rättiä, sekin aika laiskasti.
Liuottimissa on se ongelma että ne poistaa sen voiteluaineen sieltä ketjun sisältä. Vaikee saada takas kohtuullisella vaivalla. Mut näähän on uskonasioita monille.
Pullapoika
26.03.2016, 22.45
Tässä vielä vähän jälkeen, että kyllä sitä bräkleeniä menee useampi pullo vuojessa, vaikka lähtee aika vähälläkin paska pois. Pinelineä on myös tullu käytettyä, mutta laiskana aina ostanut tuota bräkleeniä. Taidan siis parantaa käytöstapojani hieman luontoa kohtaa, eli siirryn luultavasti käyttämään pinelineä.
arctic biker
29.03.2016, 19.35
Ollin linkkiä ja lainausta vielä haluan painottaa. Ideana on että nää ketjua syväpuhdistavat ainekset jää myös niveliin.Siinä turhaa ketjuöljyä pannaan kun hetimiten kaikenmailman rasvanpoistajat sen tuhoaa.
Kahvupaussi
29.03.2016, 21.26
Ollin linkkiä ja lainausta vielä haluan painottaa. Ideana on että nää ketjua syväpuhdistavat ainekset jää myös niveliin.Siinä turhaa ketjuöljyä pannaan kun hetimiten kaikenmailman rasvanpoistajat sen tuhoaa.
Tälle peukkua. Toimii hyvin ja ei tarvi lotrata myrkkyjen kanssa.
Sen takia puhdistukseen täytyy käyttää voitelevia puhdistusaineita, kuten WD-40 / CRC 5-56 tai bensa / valopertooli, joihin on öljyä sekoitettu, mutta ei esim. pinelinea, bräkleeniä tai muuta liuotinpesua, mitkä hajottavat rasvaa ja jämiä saattaa jäädä ketjun sisään hajottamaan seuraavaakin voitelua.
^ Millä ihmeen tavalla saan mutavesihiekkaisen ketjuni puhtaaksi WD-40:llä?
Ketjupesurista: Finish linen pesuaine ei olekaan liuotin vaan joku ekoteko. Rapaista ketjua saa pyöritellä ja vaihtaa pesuainetta koteloon useamman kerran kyllä. Miinusta antaisin satsille lähinnä pienistä pesu- ja voiteluainepurnukoista.
http://www.finishlineusa.com/products/bicycle-degreasers/multi-bike-degreaser
El-Carpaso
30.03.2016, 19.08
^ Millä ihmeen tavalla saan mutavesihiekkaisen ketjuni puhtaaksi WD-40:llä?
Mulla mutavesihiekkaiset ketjut puhdistuu samalla tavalla kuin muussakin käsittelyssä olleet ketjut. Öljyt pintaan ja rättiä. Tässä huomionarvoinen seikka tosin on, että öljyn olis parempi olla jotain edullista, jota kehtaa läträtä parikin kiekkaa jos ketju on oikein kurainen. Eli ei esim. Rexiä.
Normaalisti putsaan ennen uudelleenvoitelua pelkästään paperilla tai kankaalla pyyhkimällä. Vahapohjaista ketjuöljyä käytettäessä ketju lähtee riittävän puhtaaksi ilman pesuaineiden/kemikaalien käyttöä.
Jos ketju kuitenkin on todella likainen (ajettu vesisateessa tms) tai sitä ei ole puhdistettu kunnolla pitkään aikaan: Pineline-seos ketjupesuriin, pyörittelyä ja pesuaineen vaihto puhtaaseen tarpeen mukaan, lopuksi pyöritystä ketjupesurin kanssa pelkällä vedellä ja sitten kuivaus paineilmalla. Lopuksi uusi annos ketjuöljyä.
Mutavesihiekka ja TF2 tai WD40 sekä rätti -yhdistelmällä saa varmaan pinnasta puhtaannäköisen ketjun, mutta sivusuunnassa kun kääntelee niin hiekka vaan ritisee nivelissä...
Minä putsailen useimmiten ketjut rätillä ja sienellä, joskus öljyn kera, vain toosi kura, hiekka, mutavelliketjuihin suihkaisen toisinaan pinkkiä pesuainetta samalla kun pesen kura-hiekka-mutavellisen pyörän sillä, perään huuhtelu, kuivaus rätillä ja uudet öljyt, jotka minulla tunnetusti on äärimmäisen hi-teck tavaraa :cool:
El-Carpaso
30.03.2016, 20.39
Mutavesihiekka ja TF2 tai WD40 sekä rätti -yhdistelmällä saa varmaan pinnasta puhtaannäköisen ketjun, mutta sivusuunnassa kun kääntelee niin hiekka vaan ritisee nivelissä...
Voi se olla noinkin. Mutta ketjut maksaa niin vähän, ja niistä saa pesemättäkin vähintään sen 6000km irti niin ei pal kiinnosta vaikka hiekka vähän välissä rutisis. Kyllä se sieltä ulos tulee kun riittävästi ajaa. Paitsi jos on tietenkin Sramin ketju, niistä saa parhaimmillaan sen 2000km vaikka ajaisi radalla...
makimies
30.03.2016, 21.14
Kokeilumielessä laitoin ketjut (kmc) ultraäänipesuriin tunniksi ja yön yli likoomaan automaattivaihtestoöljyyn. Ihan lupaavan oloiset tuli...
6000km on aika paljon luvattu!
Lyön pyöräni vetoa että ketju ei kestä mun maastoajossa 6000km ilman pesemistä. :D
Tuo tomaattiöljy voi olla aika jees. Itse käytän vanhoja iskariöljyjä ja lueskelen kummissani juttuja ketjupesureista. En keksi tarvetta. Kunnon kuralenkin jälkeen huuhtelen pyörän ja ketjut, kuivuttuaan muutama tippa per lenkki keppiöljyä, pyörittelyä ja rätillä ylimääräiset pois. Ei rahise, ei ritise, eikä kerää kakkaa. Kuivalla kelillä kestää iät ajat ketjussa, mutta on sen verran ohutta ettei liimaa oravia, siilejä ja hiekkaa ketjuun. Automaagiöljy on vähän paksumpaa kuin nuo minun jämät, mutta saattaa hyvinkin pelata.
Kokeilumielessä laitoin ketjut (kmc) ultraäänipesuriin tunniksi ja yön yli likoomaan automaattivaihtestoöljyyn. Ihan lupaavan oloiset tuli...
Öljyämisenkin voi tehdä siinä pesurissa.
Ketjut on niin halpoja, ettei niihin kannata hirveästi aineita, aikaa ja vaivaa upottaa.. WD40 uitetaan joskus, Pinelinellä ja ketjupesurilla jatketaan, jos aivan hiekasta rohisee ja kuivauksien jälkeen öljytään WD40 tai joku oikea öljy esim. Muc-Off Dry C3.
Öljyämisenkin voi tehdä siinä pesurissa.
Kuulostaa hyvältä vinkiltä.
Ketjut on niin halpoja, ettei niihin kannata hirveästi aineita, aikaa ja vaivaa upottaa.. WD40 uitetaan joskus, Pinelinellä ja ketjupesurilla jatketaan, jos aivan hiekasta rohisee ja kuivauksien jälkeen öljytään WD40 tai joku oikea öljy esim. Muc-Off Dry C3.
No mieluummin putsaan säännöllisesti ja öljyän, niin ei muu voimansiirto kulu ennenaikaisesti. Takapakat eivät ainakaan mitään puoli-ilmaisia ole ja vaihtaa kyllä paremmin, kun ovat öljytyt.
orc biker
31.03.2016, 12.54
Tuo halpuus nimenomaan. Itse ajan paljon hiekkateitä, joten saisin olla joka lenkin jälkeen putsaamassa eli ei mitään järkeä ajankäytön tai muunkaan kannalta, kun ketjut ja takapakat liikkuvat siinä 10-15 ja 15-25 €:n haarukoissa ja kampisettikin on vain 40-70 €. En pese ketjuja koskaan.
@orcbiker
Katos huvikses mitä esim. X1 takapakka maksaa.
El-Carpaso
31.03.2016, 17.44
^ Valintojen maailma.
Kalliit kuluvat osat on asia mitä mä en ole koskaan ymmärtänyt. Tietenkin jos haluaa ratsastaa uuden teknologian aallonharjalla niin sitten. Me köyhäilijät ostetaan vuoden parin päästä Shimpan kolmasosan hintasia palikoita (en ole kyllä vielä saanut aikaiseksi konvertoida maasturia 1x11, mutta tulossa on)
orc biker
31.03.2016, 18.25
@orcbiker
Katos huvikses mitä esim. X1 takapakka maksaa.
Totta kai kaluston mukaan. Minä käytän tuollaista < XT-kulutusosaa, joten asia on ihan toisin. Suurelta osin sen takia käytänkin, niin ei tarvitse sitten puunailla turhia.
Pinelineä ja ketjut muovirasiaan ja välillä kunnon ravistus. Jonkun tunnin antaa olla ja välillä ravistelee. Sitten kuivaus, ketjut paikoilleen ja squirt lube vahaa tippa joka lenkkiin. Näin olen toiminut ja hyvin on ketjut toimineet ja olleet hiljaiset.
Jatkampa vanhaa ketjua. Itse olen puhdistanut pitkään Solmasterin pesuaineilla mm. AS 4 Teholla ja tulos on aina loistava. Piilomainontaa tai ei, niin pesuaineet ovat joka tapauksessa toimineet minulla mainiosti ja kaiken kukkuraksi ne ovat vielä kotimaisia ja ympäristöystävällisiä.
Tänään taas tuli todettua, että AS 4 on hyvää tavaraa, kun pöträlle ei tarvinnut kuin vähän harjaa näyttää pesuaineen kera ja puhdasta tuli. Suosittelen.
Kaikista vuosien varrella kokeilemistani ainesta parhaaksi olen todennut Muc-Off Drivetrain Cleanerin.
Eikös tuo mainittu Solmaster AS 4 Teho ole rasvanpoistoaine, joita mm. ketjuvalmistaja KMC kehottaa välttämään? Siellä luulisi olevan asiantuntemusta (tätä keskustelua on kyllä käyty monesti aiemmin).
Eikös tuo mainittu Solmaster AS 4 Teho ole rasvanpoistoaine, joita mm. ketjuvalmistaja KMC kehottaa välttämään? Siellä luulisi olevan asiantuntemusta (tätä keskustelua on kyllä käyty monesti aiemmin).
Nyt kun valmistajan sivulta katsoin niin onhan se näköjään rasvanpoistoainetta. Eipä siis ihme, että tulos on hyvä ja "kuiva". Pitäsköhän siis alkaa välttää ketjujen kopeloinnissa?
Nyt kun valmistajan sivulta katsoin niin onhan se näköjään rasvanpoistoainetta. Eipä siis ihme, että tulos on hyvä ja "kuiva". Pitäsköhän siis alkaa välttää ketjujen kopeloinnissa?
Jos tuote on biohajoava, niin ei se mitään oikeaa rasvanpoistajaa ole. Mikä tahansa saippua poistaa rasvaa - jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Rasvanpoistajilla minä ymmärrän tarkoitettavan jotain konepyörien ketjujen puhdistukseen tarkoitettuja liemiä, Bräkleeniä tai vastaavia ns. kovia liuottimia. Ja olen niilläkin välillä putsannut ketjuja eikä käyttöikä ole kärsinyt merkittävästi. Itse käyttäisin Solmasteria ihan surutta.
Mitä väliä sillä on jos poistaa rasvajämät vaikka Bräkleenillä, jos sen jälkeen uudet rasvat laittaa? Ei kai se nyt niin voimakasta ainetta ole, että metallia jotenkin vaurioittaisi?
Ilmeisesti sitä menee turhan syvälle linkkeihin ja jää uuden rasvan alle?
Lähetetty minun F8131 laitteesta Tapatalkilla
Juha Lehtinen
21.03.2017, 14.46
Itse tulen edelleen käyttämään Morgan Bluen Chaincleaneria. Pensselillä levittää ketjuihin ja rattaisiin ja käytännössä heti saa huuhdella pois. Todella nopeasti puhdistaa.
Ilmeisesti sitä menee turhan syvälle linkkeihin ja jää uuden rasvan alle?
Lähetetty minun F8131 laitteesta Tapatalkilla
Toisin, kuin pesuaineista, Bräkleanista, bensasta tai vastaavasta ei ole mitään haittaa, kun se ei hajota voiteluaineita, vaan ainoastaan laimentaa. Eli kun se haihtuu, jäljelle jää voiteluaine ”alkuperäisessä” muodossa.
Malamuutti
22.03.2017, 14.18
Mitä väliä sillä on jos poistaa rasvajämät vaikka Bräkleenillä, jos sen jälkeen uudet rasvat laittaa? Ei kai se nyt niin voimakasta ainetta ole, että metallia jotenkin vaurioittaisi?
Tuskin tuo nyt metallia syö, mutta tässä oma kokemukseni kahdesta samanlaisesta ketjusta (10-v Shimano XT):
ketju nro 1, oikeastaan uudesta asti putsattu huolellisesti ja usein Bräkleenillä ja voideltu. Ketju alkoi pian tuntua väljältä ja kalista ravistellessa eivätkä ketjuilla pian päässyt 100 km enempää ennen todella raaistavan rahinan alkamista.
ketju nro 2, pyyhkäisty pinnalta kevyesti päällimmäiset moskat pois, ei Bräkleeniä suoraan ketjuille. Tällä ketjulla on nyt ajettu enemmän kuin edellisellä eikä se tunnu yhtä väljältä kuin tuo edellinen ja puhdistusvälit ennen rahinaa ovat paljon pidempiä.
Oma arvio eron syystä: jatkuva Bräkleenillä läträäminen vei lopulta tehdasrasvat linkkien sisältä eivätkä käyttämäni voiteluaineet korvanneet niitä, joten ketjun sisäosat kävivät kuivana.
Aion antaa seuraavan ketjun olla puhdistuksen osalta huomattavan luomuna, vaikka nyt onkin asennusta odottamassa toisenmerkkinen kettinki.
http://www.bikeradar.com/road/gear/article/how-to-clean-a-bicycle-chain-46131/
BikeRumor: What is Shimano’s official stance on the chain lube that comes stock on a shimano chain? Is it actually a lube, or a grease? And is it best to leave it on until the chain gets noisy and relube, or strip it right away and relube before riding?
Nick: So that brings us to lubrication. I mentioned that the chain wears because of friction as the chain moves to wrap around a gear. Well, that friction is reduced if there is lube on the chain. If there is dirt mixed in, the lube makes a bigger difference in reducing friction. If there is water mixed in, the lube helps displace the water. The grease that comes on a Shimano chain is applied at the factory to the individual pieces before the chain is assembled. The grease does a better job of reducing friction than aftermarket chain lubes and it lasts longer. The main reason we use liquid chain lube, whether it is one that stays liquid or a dry lube that has a solid lubricant in a liquid carrier (like a PTFE lube) is because we need to get the lube on a part that is not accessible without disassembling the chain. So the best thing to do when installing a new chain is to leave the factory grease on, not apply any other lube, ride until it wears out and then start applying liquid chain lube. In dusty conditions you can wipe off the outside of the new chain with a rag that is wet with a gentle degreaser to keep dirt from sticking to the grease. The factory grease also keeps the chain nice and quiet. After soaking a chain in degreaser and then lubing the chain with liquid lubricant the chain gets noticeably louder.
Shimano does not have an official recommended chain lube. They all seem to work pretty good. Different people have different preferences and different conditions require different lubes.
So there you have it. You absolutely should leave the original chain grease in place for best performance
Onko viisasta putsata ketjuja PÖllä ketjupesurin kanssa pidemmän aikaa vai käyttää esim BioDegreasea tms?
Itselläkin löytyy tuota, mutta PÖllä olisi nopeaa putsata ketjut lähes päivittäin (ellei pakkaan mene likaa). Niin ja edullista.
Kahdet ketjut. Muutaman satasen välein vaihto ja pyörässä olleet lamppuöljyyn (petroli) likoamaan. Tarkoitukseen varatulla maalipensselillä harjaus muutaman päivän jälkeen ja kuivumaan. Pyörään asennettaessa taas rasvat niskaan. Noilla on nyt +5tkm mennyt ja hyvin toiminut toistaiseksi.
Kansalainen huolestui, kun Lahden Puuilon hyllyssä ei ollutkaan enää Würthin PineLinea, eikä näyttänyt olevan Honkkarinkaan valikoimissa. Nähtävästi PineLine ei enää kuulu lainkaan Würthin valikoimiin, vaan on oma tuotesarjansa, jota myy mm. Hankkija (http://www.pineline.fi/retailerslistFI). Varmasti on muitakin pesuaineita fillareille, mutta itse olen tuosta tykännyt ja autonkin voi pestä samalla kamalla. Ja plussaa ympäristömerkistä.
Antti Kuitto
22.08.2017, 11.20
Kansalainen huolestui, kun Lahden Puuilon hyllyssä ei ollutkaan enää Würthin PineLinea, eikä näyttänyt olevan Honkkarinkaan valikoimissa. Nähtävästi PineLine ei enää kuulu lainkaan Würthin valikoimiin, vaan on oma tuotesarjansa, jota myy mm. Hankkija (http://www.pineline.fi/retailerslistFI). Varmasti on muitakin pesuaineita fillareille, mutta itse olen tuosta tykännyt ja autonkin voi pestä samalla kamalla. Ja plussaa ympäristömerkistä.
Pinelineä löytyy Etralta nykyään :)
H. Moilanen
22.08.2017, 11.26
^^&^Näyttää olevan brändätty uudestaa Ecoline -merkille W-kaupan valikoimaan.
^^&^Näyttää olevan brändätty uudestaa Ecoline -merkille W-kaupan valikoimaan.
Ei ole samaa kamaa. Toi Würthin on emäksisempää: Tehopesun PH 11,5 kun PineLinella 10,7. Vaihtoivat vissiin tuottajaa. Suosin kotimaista. :)
H. Moilanen
22.08.2017, 14.12
Tuotenimet on niin yksi yhteen, että väittäisin toimittajan olevan sama. Tuote voidaan kuluttajamyyntiä varten tehdä laimeampana valmistuskustannuksien pienentämiseksi. Mutta mistä näistä tietää. W-kauppa ei tunnetusti omia toimittajiaan kerro.
Tuotenimet on niin yksi yhteen, että väittäisin toimittajan olevan sama.
Tuotteita voi brändätä viherpesulla. PineLinella on joutsenmerkki, mutta Würthin Tehopesulla ei, ja jos tämä tuotesisältö yhä pitää paikkansa (http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuoteselosteet/kemikaalit/Wuerth_Tehopesu_Tuoteseloste.pdf) on Tehopesu ihan jotain muuta kuin mäntyöljypohjainen PineLine (http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuoteselosteet/pineline/Tehopesu_1.pdf). Todennäköisesti Würthilla on virtaviivaistettu valikoimaa ja siivottu turhat männynoksat pois ja liimattu Eco Line merkki päälle, koska biologisesti hajoava.
H. Moilanen
22.08.2017, 15.33
Kaikki Avainliput, Joutsenmerkit ynnä muut sertifikaatit maksaa. Jos niillä ei ole ostokäyttäytymisen kannalta merkitystä, miksi niistä pitäisi maksaa? Kun huomioi W-kaupan kohdeyleisön, en pidä tätä skenaariota lainkaan mahdottomana. Tuote on näköjään muutetu; kohtahan se nähdään miten uusi koostumus skulaa.
Alkuperäinen Tehopesu: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/pineline-4l-tehopesu
Äsh, en tajunnut tuolta eilen katsoa. Se Würthin Tehopesu vain vaikuttaa liian tehokkaalta kamalta fillarin pesuun
Ei kannata huolestua. Solmasterin AS40 on paljon parempaa kamaa puhdistavuudeltaan, ystävällisempi iholle ja tuoksukaan ei aiheuta päänsärkyä. Sitä saa sitäpaitti Prismasta: https://www.prisma.fi/fi/prisma/solmaster-as40-tehopesu-1-l
Ei kansalainen ole enää huolestunut, kun tietää että PineLineakin on yhä saatavilla. Laitan aika ison arvon tuolle ympäristömerkille, ei riitä että tuote on vain biohajoava. Tuo Solmaster vaikuttaa enemmänkin bioliuottimelta, sillä se pohjautuu limoneeniin, ja laimentamatonta limoneenia (https://kauppa.kyminpalokarki.fi/product/133/sitrusohenne-dlimonene) voi käyttää kuin tärpättiä maalien ohentamiseen.
Ei kansalainen ole enää huolestunut, kun tietää että PineLineakin on yhä saatavilla. Laitan aika ison arvon tuolle ympäristömerkille, ei riitä että tuote on vain biohajoava. Tuo Solmaster vaikuttaa enemmänkin bioliuottimelta, sillä se pohjautuu limoneeniin, ja laimentamatonta limoneenia (https://kauppa.kyminpalokarki.fi/product/133/sitrusohenne-dlimonene) voi käyttää kuin tärpättiä maalien ohentamiseen.
Hyllyssä molempia ja kokemuksesta Solmaster vie 5-0.
Mitä tulee tuohon ympäristömerkkiin niin en yhtään ihmettele etteivät yritykset (kuluttaja viime kädessä) halua moiselle loiseläjälle maksaa prosenttiosuutta liikevaihdostaan :D
Mitä tulee tuohon ympäristömerkkiin niin en yhtään ihmettele etteivät yritykset (kuluttaja viime kädessä) halua moiselle loiseläjälle maksaa prosenttiosuutta liikevaihdostaan :D
Tai sitten tuotteet eivät vain täytä niitä ympäristökriteerejä. :) Merkki kun myönnetään sille tuotteelle, joka on ympäristön kannalta oman tuoteryhmänsä paras.
Ja takuulla kun liuotinpesulla pesee tulee varmasti kirkasta jälkeä. Pidemmän päälle en vain tiedä onko fiksua.
Merkki kun myönnetään sille tuotteelle, joka on ympäristön kannalta oman tuoteryhmänsä paras.
Ei pidä paikkaansa. KVG.
kuovipolku
23.08.2017, 20.22
Ei pidä paikkaansa. KVG.
Superlatiivi ei tietenkään voi pitää paikkaansa, silloinhan kussakin tuoteryhmässä olisi vain yksi Joutsenmerkkiä kantava tuote ja muut lähes yhtä hyvät jäisivät ilman. Itse pääasia lienee kuitenkin että kriteerit on asetettu ja ne ajoittain uusitaan niin että vain parhaaksi katsottava osa, 20-30%, tuotteista täyttää ne.
Joten sikäli lienee täysin mahdollista että joku tuote jolla ennen oli Joutsenmerkki ei enää sitä hakemuksesta saisikaan. Toisin sanoen, syynä ei välttämättä ole se että tuotteen valmistaja tai maahantuoja olisi harkinnut uudelleen hakukustannusten ja vuosimaksujen järkevyyttä suhteessa tuotteen muihin markkinointikustannuksiin ja sen myynnistä saatavaan katteeseen.
No korjataan: parhaimpia. Tyytyväisiä?
kuovipolku
23.08.2017, 23.14
Ei tietenkään! Pitää olla parhaimpia ja maksuhaluisimpia. Tai jotain sinne päin...
Mutta jos otsikon aiheesta: mulle ilmaantui käyttöön muun hankinnan yhteydessä sellainen asiakaslahjaksi kutsuttava pullo Holmenkol Extremeä eli sellaista Squirtin tapaista nestemäistä pisaroittain annosteltavissa olevaa vahapohjaista ainetta.
Muiden hyvien puolien lisäksi on todettava että se on tehnyt ketjujen puhdistuksesta vaivatonta ja helppoa: vaikka ketju näyttäisi sadekelillä ja hiekkateillä ajon jälkeen kuinka kaamealta, pelkkä pyyhkiminen rätillä ja harjaus "sisäpuolelta" tuntuu riittävän, vaikka en ohjeen mukaisesti aloittanutkaan Holmenkollin käyttöä putsaamalla ketjusta vanhat öljypohjaiset aineet.
Ilman tarkkoja mittauksia, laitteita ja kirjanpitoa on tietenkin täysin mahdoton sanoa onko Holmenkol muuten hyväksi tai ylläkuvattu putsaus riittävä ketjulle ja sille että saa sekä ketjusta että rattaista ulos niiden maksimi- tai optimikäyttökilometrit. Mulle riittävät vaivattomuus, äänettömyys, tunne olemattomasta kitkahäviöstä ja se ettei ainakaan vaikutelmaa normaalia nopeammasta kulumisesta ole vielä tullut.
Ekologisesti paras kemiallinen puhdistus- tai liuotinaine on luonnollisesti sellainen jota ei tarvitse hankkia eikä käyttää:-)
Olen harrastanut aktiivisesti pyöräilyä nyt pari vuotta ja ketjun puhdistuksessa olen noudattanut Velogin youtubeen tekemää ohjevideota hieman sovellettuna.
Jokaisen lenkin jälkeen puhdistan ketjun rätillä ja rasvaan sen Muc Off drylubella. Ennen seuraavaa lenkkiä pyyhin ylimääräiset rasvat ketjusta pois.
Ajan aina kahdella ketjulla. 500 km / 30h ja vaihto.
Ketjun vaihdon yhteydessä mittaan venymän, irroitan kasetin, sekä putsaan ja huollan vapaarattaan. Liotan ja pesen sekä kasetin että ketjun tärpätillä ja hammasharjalla.
puhdistuksen jälkeen huuhtelen sekä kuivaan ketjun ja kasetin huolellisesti. Ketjun rasvaan ja laitan pakastepurkkiin odottamaan seuraavaa vaihtoa.
En ole huomannut ainakaan käyttämissäni Shimanon ketjuissa mitään väljyyttä ja tällä tavoin kasettikin pysyy puhtaana ja kiiltävänä koko sen eliniän ajan.
Vaihteistokin toimii kuin Sveitsiläinen kello.
Mikäli ketjun linkkien välissä jotain taikalientä on, niin en ole huomannut mitään muutosta sen elinikään tai toimivuuteen käyttämieni puhdistumetodien vaikutuksesta.
Ketjun vaihdon yhteydessä mittaan venymän, irroitan kasetin, sekä putsaan ja huollan vapaarattaan. Liotan ja pesen sekä kasetin että ketjun tärpätillä ja hammasharjalla.
WTF!!?? Oikeasti huollat vapaarattaan 500 km:n välein??? Kerran kaudessa taikka ongelmien ilmaantuessa on oikea tahti IMHO :rolleyes: Ja irrotat kasetinkin.... Turhaa touhua....
Antti Kuitto
24.08.2017, 09.50
Olen harrastanut aktiivisesti pyöräilyä nyt pari vuotta ja ketjun puhdistuksessa olen noudattanut Velogin youtubeen tekemää ohjevideota hieman sovellettuna.
Jokaisen lenkin jälkeen puhdistan ketjun rätillä ja rasvaan sen Muc Off drylubella. Ennen seuraavaa lenkkiä pyyhin ylimääräiset rasvat ketjusta pois.
puhdistuksen jälkeen huuhtelen sekä kuivaan ketjun ja kasetin huolellisesti. Ketjun rasvaan ja laitan pakastepurkkiin odottamaan seuraavaa vaihtoa.
En ole huomannut ainakaan käyttämissäni Shimanon ketjuissa mitään väljyyttä ja tällä tavoin kasettikin pysyy puhtaana ja kiiltävänä koko sen eliniän ajan.
Vaihteistokin toimii kuin Sveitsiläinen kello.
Mikäli ketjun linkkien välissä jotain taikalientä on, niin en ole huomannut mitään muutosta sen elinikään tai toimivuuteen käyttämieni puhdistumetodien vaikutuksesta.
No huhhuh...ootko laskenu miten paljon menee rahaa uusiin ketjun pikaliittimiin ja mitä hyötyä ylipäänsä on useamman ketjun kierrättämisestä, ei ne osat sen pidempää kestä vaikka kierrättäs 100 ketjua? Ja tärpätillä jos putsailee, niin menee aikaakin Pinelineen verrattuna aikalailla reilusti, siihen vielä yhdistettynä pakan irroitus ja vapaarattaan(??) huollot. No mutta kukin tyylillään, omat pyöräilyt kyllä loppuis ihan samantien jos noin työlääksi menisi huoltohommat.. :D
No huhhuh...ootko laskenu miten paljon menee rahaa uusiin ketjun pikaliittimiin ja mitä hyötyä ylipäänsä on useamman ketjun kierrättämisestä, ei ne osat sen pidempää kestä vaikka kierrättäs 100 ketjua? Ja tärpätillä jos putsailee, niin menee aikaakin Pinelineen verrattuna aikalailla reilusti, siihen vielä yhdistettynä pakan irroitus ja vapaarattaan(??) huollot. No mutta kukin tyylillään, omat pyöräilyt kyllä loppuis ihan samantien jos noin työlääksi menisi huoltohommat.. :D
Aloin tekemään samaa kierrätystä maantiepyörällä, kolmilla ketjuilla, 1500km välein, kun eturatas alkoi kulumaan kilometrien myötä vaiihtokuntoon vähän liian nopeasti. Samoin ajattelin sääsätäväni dura-acen kallista pakkaa.
Hyötyhän on se, että ketjut ja rattaat kuluvat tasaisesti. Eli jos ajat yksillä ketjuilla suoraan niiden eliniän, niin rattaat ovat jo kuluneet uusille ketjuille siirtyessä. Ei hyvä.
Gunnarin ohje kuulostaa hurjalta, mutta ilmeisesti kyseessä on maastopyörä. 500km ei ole mitenkään kamalan lyhyt väli maasturin vaparin huoltoon. Ainakaan minulle, jonka ajomatkat ovat luokkaa 20-40km sipoonkorven suossa. Vaparihan irtoaa nopeammin mitä takapakka omista kiekoistani.
MacKonte
24.08.2017, 10.05
Oma vaihtoehto ketjujen kierrättämiselle on puhdistaa ja vahata ne parinsadan kilometrin välein ja vaihtaa sitten koko voimansiirto, kun ketjujen vaihtoaika koittaa, yleensä siinä 5000km kohdalla. Kustannuksia on kertynyt noin 70-120€/kerta omassa verstaassa tehtynä (KMC ketju, Shimanon pakka ja tarvittaessa eturattaat). Käytännössä kamppeet vaihtuu kolmeen aktiivisimpaan pyörään (maantie/cyclo/maasturi) noin kerran vuodessa tai kahdessa.
Oma vaihtoehto ketjujen kierrättämiselle on puhdistaa ja vahata ne parinsadan kilometrin välein ja vaihtaa sitten koko voimansiirto, kun ketjujen vaihtoaika koittaa, yleensä siinä 5000km kohdalla. Kustannuksia on kertynyt noin 70-120€/kerta omassa verstaassa tehtynä (KMC ketju, Shimanon pakka ja tarvittaessa eturattaat). Käytännössä kamppeet vaihtuu kolmeen aktiivisimpaan pyörään (maantie/cyclo/maasturi) noin kerran vuodessa tai kahdessa.
Tämähän se toinen vaihtoehto on. 5tkm on vaan aika vähän, jos käytössä on kalliimpia rattaita. Elän uskossa, että pääsen 10tkm samoilla rattailla ketjuja vaihtamalla. Uudet/kunnolla putstatut ketjut myöskin tuntuvat aina uusilta vaihdon jälkeen.
Aikamoista operaatiota Gunnarilla. Mää vaihdan ketjut uuteen 0.75% kulumisrajalla. Fillarista ja sen käytöstä riippuen noin vajaan 2500-3500km kohdalla keskimäärin. Kun kolmet ketjut on käytetty vaihdan myös kasetin ja eturattaa(n/t). Kierrätin joskus ketjuja kun internetissä käskettiin niin tehdä, mutta sittemmin koin tarpeettomaksi ja siirryin nykyiseen systeemiini.
Vaparin huoltoja... öööh, kerran tai kaksi tuossa voimansiirtohuoltovälin (7500-10000km) aikana.
Ketjuja tai kasettia en varsinaisesti pese muuten kuin sen verran mitä Muc-Offilla pyöränpesun yhteydessä silloin tällöin peseytyy.
Vaivatonta, helppoa, halpaa ja hauskaa.
Aikamoista operaatiota Gunnarilla. Mää vaihdan ketjut uuteen 0.75% kulumisrajalla. Fillarista ja sen käytöstä riippuen noin vajaan 2500-3500km kohdalla keskimäärin. Kun kolmet ketjut on käytetty vaihdan myös kasetin ja eturattaa(n/t). Kierrätin joskus ketjuja kun internetissä käskettiin niin tehdä, mutta sittemmin koin tarpeettomaksi ja siirryin nykyiseen systeemiini.
Vaparin huoltoja... öööh, kerran tai kaksi tuossa voimansiirtohuoltovälin (7500-10000km) aikana.
Ketjuja tai kasettia en varsinaisesti pese muuten kuin sen verran mitä Muc-Offilla pyöränpesun yhteydessä silloin tällöin peseytyy.
Minä kun olen aika tarkka hiljaisesta ja täsmällisesti toimivista voimansiirrosta, niin en kyllä ihan heti laittaisi 7000km ajettuihin rattaisiin enää uusia ketjuja. Ketju alkaa tahomaan kiinni eturattaaseen.
Antti Kuitto
24.08.2017, 10.46
Voi olla että teen sitten jotain oleellisesti väärin kun vaihdan ketjut uusiin silloin kun ketjumittari näyttää kulumaa - ei oo tarvinnu ainakaan maantiepyörässä vaihdella eturattaita tässä lähimpien kymppitonnien (arviolta 25-30tkm) aikana. Kaveri tais ajaa yksillä ja samoilla ketjuilla jonkun 30.000-40.000km, joutui sitten kyllä vaihtamaan myös muun voimansiirron, mutta kovin edulliseltahan toikin vaikuttaa vrt. 5000km välein voimansiirto uusiksi + ketjujen vaihtelua ja kikkailua 200km välein? :D
...en kyllä ihan heti laittaisi 7000km ajettuihin rattaisiin enää uusia ketjuja. Ketju alkaa tahomaan kiinni eturattaaseen.
Niinhä mä just sanoin, että noilla kilometreillä (3 x ~2500km) alkaakin olla suunnilleen vaihtokunnossa. Joskus on mennyt reilusti enemmänkin (muissa kuin maastopyörissä).
---
EDIT:lisäys
...Siinä vaiheessa jos alkaa tilailemaan tavaraa...
Perus voimansiirtovaraosia pitää tietenkin olla pakissa valmiina.
Antti Kuitto
24.08.2017, 10.53
Hei ihan mielenkiinnosta, mitkä eturattaat kuluvat oikeasti maantiepyörässä vaihtokuntoon 7000km ajomäärillä? Joko ne rattaat on jotain tinaa, ketjut ikivanhat 5% venyneet + täynnä hiekkaa tms? Eihän toi siis voi olla mahdollista muuten?
MacKonte
24.08.2017, 11.06
^^^Eturattaat kestävät useammankin vaihtovälin, mutta aikanaan tulee vastaan ikävä yllätys, kun uusilla ketjuilla/takapakalla alkaa ketju eturattailla nykiä ja hyppiä. Siinä vaiheessa jos alkaa tilailemaan tavaraa, voi mennä parhaat (ja ainoat) kesäpäivät ohitse.
Eturattaat tarkastan ketjua ja pakkaa vaihtaessa - ja vaihdan tarvittaessa.
Lenkeillä tulee aika usein vastaan noita 30.000 - 40.000km samoilla ketjuilla ajavia, ihan laatupyörillä. Niissä on se hyvä puoli, että niiden tulon kuulee jo matkan päästä :D :D :D
Antti Kuitto
24.08.2017, 11.17
^^^Eturattaat kestävät useammankin vaihtovälin, mutta aikanaan tulee vastaan ikävä yllätys, kun uusilla ketjuilla/takapakalla alkaa ketju eturattailla nykiä ja hyppiä. Siinä vaiheessa jos alkaa tilailemaan tavaraa, voi mennä parhaat (ja ainoat) kesäpäivät ohitse.
Eturattaat tarkastan ketjua ja pakkaa vaihtaessa - ja vaihdan tarvittaessa.
Lenkeillä tulee aika usein vastaan noita 30.000 - 40.000km samoilla ketjuilla ajavia, ihan laatupyörillä. Niissä on se hyvä puoli, että niiden tulon kuulee jo matkan päästä :D :D :D
Ookoo, no ehkä omissa eturattaissa on vaan tosiaan jotain merkittävää vikaa, kun varmaan se 25-30tkm on jo mittarissa eikä oo kyllä minkäänlaisia probleemia. :)
Minä en vaihda koskaan kasettia ketjuja vaihtaessani. Kuuntelen niitä nykyään niin harvoin, että haluan silloin keskittyä.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Tdkc60cassette.jpg/250px-Tdkc60cassette.jpg
MacKonte
24.08.2017, 12.26
^^Ehkä niissä ei ole vikaa vaan sulla vaan on kestävät rattaat. Näissähän on eroja kuten eroja on siinäkin, missä kohden kokee vaihdon olevan tarpeellinen. Toinen vaihtaa herkemmin kuin toinen. Aiheuttaako ne probleemia, on sekin suhteellista. Kuten sekin, onko 500€ fillari erinomainen vai onko 3000€ fillari täysin susi...
Omaa kokemusta ei voi vähätellä mutta se ei myöskään ole ainoa totuus. Kokemusia kannattaa jakaa ja niistä kannattaa oppia, mutta suodattaen. Tämä unohtuu välillä ainakin tietyltä foorumin kissaeläimeltä :D
Aloin tekemään samaa kierrätystä maantiepyörällä, kolmilla ketjuilla, 1500km välein, kun eturatas alkoi kulumaan kilometrien myötä vaiihtokuntoon vähän liian nopeasti. Samoin ajattelin sääsätäväni dura-acen kallista pakkaa.
Sain tästä omakohtaisen kokemuksen äskettäin. Maantiepyörässä oli muutaman vuoden ajan SRAM:n OG-1090-pakka. Kierrätysvälinä pidin joskus muistaakseni 2000km ja sittemmin 1000km. Kun on useampi pyörä niin yksittäisiä täyttyviä tonneja on helpompi seurata. Kierrätyksessä kerrallaan samaan tapaan kolmisen ketjua.
Viime viikolla tuli taas tonni täyteen. Tulkin mielestä edellinen ketju oli 0,75% rajalla, joten se hylkyyn ja uutta tilalle. Lenkillä reilummalla voimalla ketju hyppi pakalla keskimmäisillä rattailla, joten pakka on nyt valmis. Veikkaisin sille kokonaisajomääräksi 15-20tkm, sen elinaikana eturattaat on vaihdettu kuluneisuuden takia kertaalleen ja ketjuja on ollut kierrossa lukuisia.
Enpä tiedä sitten onko ketjukierrätys järkevää. Varmaan koko paketin saisi kestämään keskenään ihan yhtälailla 15tkm, jonka jälkeen vaihtaisi vaan kaikki kerralla uuteen. Mutta tuleepahan ainakin seurattua kuluneisuutta tarkemmin.
arctic biker
24.08.2017, 12.52
paaton minusta oikein uskoo.Yli 20t alucrossarilla kolmen ketjun kierrätyksellä, ainoa vaan jotta huoltovihko kateissa jotten vannomaan pääse milloin kammenrattaat Opiumiin vaihdoin. 8500 km rahtiruunalla samoin kolmella kettingillä enkä voi moittia kammen rattaita.
Varovaisesti kehun useamman ketjun kierrätystä. Se kuinka tihiään pitää ketjut vaihtaa onkin toinen homma. Itse tuhannen kilsan välein vaihdan.
arctic biker
24.08.2017, 12.55
Lenkeillä tulee aika usein vastaan noita 30.000 - 40.000km samoilla ketjuilla ajavia, ihan laatupyörillä
En suostu uskomaan jotta nykyketjuilla moista matkaa pääsee.
Hei ihan mielenkiinnosta, mitkä eturattaat kuluvat oikeasti maantiepyörässä vaihtokuntoon 7000km ajomäärillä? Joko ne rattaat on jotain tinaa, ketjut ikivanhat 5% venyneet + täynnä hiekkaa tms? Eihän toi siis voi olla mahdollista muuten?
Heh. Kaikki kun kuskin paino on 110 kg. :)
Jyri
MacKonte
24.08.2017, 13.47
^^En minäkään usko - kyse oli huonosta ironian yrityksestä. Ihmettelen vain vastaantulevia kanssapolkijoita, joilla on laatupyörä alla ja ajovaatteet kuin Tourilta, mutta ketjut kitisee ja rahisee polkiessa. Huolletaanko nämä pyörät kuten autot 10-20.000km välein?
Jos omista fillareista alkaa kuulua ketjuista sinne kuulumatonta ääntä, ensin ne puhdistetaan ja mittauksen niin osoittaessa vaihdetaan.
Käytätkö antti dura-acen rattaita/kampia? Noiden olen kuullut kestävän poikkeuksellisen hyvin. Hintaero olisi kyllä hyvinkin perusteltua, jos eturatas kestää 3x kilometrit.
Blackborow
24.08.2017, 15.02
About tällä on menty. En jaksa välittää, että ajaisiko jollain parinkympin ketjulla 500km enemmän kuin jaksaisi kuurata jatkuvasti.
About tällä on menty. En jaksa välittää, että ajaisiko jollain parinkympin ketjulla 500km enemmän kuin jaksaisi kuurata jatkuvasti.
Eihän se tämä ole tarkoitus, vaan se että rattaat kestävät pidempään ja ennenkaikkea vaihteet toimivat jatkuvasti hyvin. Jos ajat kolmet ketjut loppuun samoilla rattailla, niin kolmansia ketjuja vaihtaessa uudet ketjut eivät vain istu kuluneille rattaille kunnolla.
...Jos ajat kolmet ketjut loppuun samoilla rattailla...
Mää en aja ketjuja juuri tuosta syystä loppuun vaan vaihdan ne uusiin jo 0.75% venymisrajalla.
Blackborow
24.08.2017, 15.14
Mää en aja ketjuja juuri tuosta syystä loppuun vaan vaihdan ne uusiin jo 0.75% venymisrajalla.Jep.
Mutkun ne rattaatkin kuluvat jatkuvasti...
Hyötyhän on se, että ketjut ja rattaat kuluvat tasaisesti. Eli jos ajat yksillä ketjuilla suoraan niiden eliniän, niin rattaat ovat jo kuluneet uusille ketjuille siirtyessä. Ei hyvä.
Gunnarin ohje kuulostaa hurjalta, mutta ilmeisesti kyseessä on maastopyörä. 500km ei ole mitenkään kamalan lyhyt väli maasturin vaparin huoltoon. Ainakaan minulle, jonka ajomatkat ovat luokkaa 20-40km sipoonkorven suossa. Vaparihan irtoaa nopeammin mitä takapakka omista kiekoistani.
Maastopyörä tosiaan kyseessä.
Pyörässäni on DT Swiss M1900 spline -kiekkosetti, jossa on varsin huonomaineinen ja kuulemma helposti jumittava vapaaratas. Olen sitä nyt 500 km välein putsaillut kevyesti ja laittanut tipan Muc Off drylubea telkien väliin. Ei ole mielestäni mahdottoman työlästä, koska muutenkin tykkään huoltaa ja puunailla pyörää varsin paljon. :)
Antti Kuitto
24.08.2017, 15.24
Käytätkö antti dura-acen rattaita/kampia? Noiden olen kuullut kestävän poikkeuksellisen hyvin. Hintaero olisi kyllä hyvinkin perusteltua, jos eturatas kestää 3x kilometrit.
Joo siis nämä hyvin kestäneet rattaat ovat olleet kiinni SRM:n kampisarjassa ja rattaat ovat malliltaan 7900-sarjaa. Ketjuina käytetty vain D-A:n ketjuja ja vaihdon olen tehnyt siinä 0,50% kohdalla Parkin mittarilla mitattuna, joskus on saattanut ehkä mennä sen ylikin. Takapakkoja on ollut käytössä muutamia, esim. treinerikiekossa oma pakkansa ja sitten rungon vaihdon yhteydessä ulkokäyttöön tarkoitettuun takakiekkoon tuli myös uusi Ultegran pakkakin joskus vajaa kaksi vuotta sitten. Ketjut istuvat kyllä edelleenkin rattaisiin ihan nätisti, varmastikin johtuen siitä että en ole ajanut ketjuja "loppuun" yhdellä kertaa / kierrättämällä. Sanoisin että ainakin omalla kohdalla olen säästänyt aika ..tun pitkän pennin tällä tapaa.
Kuluu ne kaiketi ketjuja kierrättäessäkin.
No mut hei, jos sovitaan niin, että kaikki (paitsi ihan pöljät ketkä eivät millään tavalla huolla kamojaan) lopulta voittaa. Kukin omalla tavallaan :)
Ok. Seuraavaksi duran kammet hankintaan. Tuo 30t kuulostaisi kivalta eturattaalle. Millaisia kilometrejä noin suunnilleen on ollut ketjuilla takana?
Kuluu ne kaiketi ketjuja kierrättäessäkin.
No mut hei, jos sovitaan niin, että kaikki (paitsi ihan pöljät ketkä eivät millään tavalla huolla kamojaan) lopulta voittaa. Kukin omalla tavallaan :)
Kuluu, mutta sitten sen kuluneen rattaan parina on sille jo hivenen kulunut ketju. Sehän tuossa se idea on. Jos taas eturatas olisi kovempaa matskua, niin sitten ymmärtäisin pelkästään ketjun vaihtamisen. Ainakin tuo ultegran eturatas on kuin juustoa.
Dura-ace 7900 sarjan eturattaat kestää hyvin kilometrejä, itellä ajettu 30tkm eikä mitään ongelmaa tai näkyviä kulumisen jälkiä. Kait noilla 100tkm ajaa. Ultegran tai Dura-acen ketjut vaihdan kulumisen mukaan, samoilla ketjuilla 5-7tkm. Takapakatkin (Ultegra, Dura-ace) kestää tuolla tavalla useita kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Ketjun puhdistan laimentamattomalla Pinelineen kastetulla rätillä tai karkealla kankaalla sekä öljyän (Dynamic öljy) säännöllisesti kun alkaa kuulumaan kuivumisen aiheuttamia ääniä , en käytä ketjun voiteluun spraytä enkä ketjuun pikaliitintä. Puhtaaseen ketjuun tippa per nivel ketjun rattaan puolelta laitettuna ettei ulkopuolelta kulkeudu öljyn mukana niveleen likaa. Ylimääräiset öljyt pyyhkäisen muutaman tunnin imeytymisen jälkeen pois, samoin öljyämisen jälkeisen ekan lenkin jälkeen pyyhin ketjut. Likaiseen ketjuun en ikinä laita öljyä, enkä pyöritä ketjua heti öljyämisen jälkeen.
Takapakan pesen silloin kun muunkin pyörän n. 500km jälkeen samoin myös eturattaat ja takavaihtajan rissapyörät. 1-2 kertaa vuodessa puran takapakan ja putsaan perusteellisesti. Ajon aikana kun vaihtaa varsinkin eturattaalla pyrin ennakoimaan ja keventämään vaihdossa niin ettei ketjussa ole hillitön veto päällä.
Blackborow
24.08.2017, 15.58
ok, mistä saa ostaa sen hivenen kuluneen ketjun kun tulee aika kierrättää ketjua ensimmäisen kerran tonnin kohdalla?
Jeps... Ne ketjut ja takapakkakin kuluu nopeasti, mikäli eturatas antaa periksi.
Nythän alkaisikin olemaankin da9000 kamaa tarjouksessa.
ok, mistä saa ostaa sen hivenen kuluneen ketjun kun tulee aika kierrättää ketjua ensimmäisen kerran tonnin kohdalla?
Hui. Trolli.
Antti Kuitto
24.08.2017, 16.16
Mutta joo tosiaan, jos olisin itse aikanaan ruvennut ajamaan vaikka vain kolmella ketjulla, niin ois kyllä tullut kalliiksi kun ois joutunut ostamaan uusia eturattaita, pakkoja ja ketjuliittimiä useamman kerran...nyt kun on vaan pärjännyt uusien ketjujen ostoilla. Mut eipä siinä, pyöräkauppoja ajatellen toi kierrätysmetodi on varmasti oikein hyvä systeemi. :)
Mutta joo tosiaan, jos olisin itse aikanaan ruvennut ajamaan vaikka vain kolmella ketjulla, niin ois kyllä tullut kalliiksi kun ois joutunut ostamaan uusia eturattaita, pakkoja ja ketjuliittimiä useamman kerran...nyt kun on vaan pärjännyt uusien ketjujen ostoilla. Mut eipä siinä, pyöräkauppoja ajatellen toi kierrätysmetodi on varmasti oikein hyvä systeemi. :)
Mutta tajuat varmaan, miksi noin teen? Jos se eturatas kuluu melkein silmissä, niin 5tkm jälkeen uusi ketju ei edes istu siihen kunnolla.
Blackborow
24.08.2017, 16.39
Hui. Trolli.
No kerro nyt? Kun kerran kuluneen takapakan kanssa pitää olla vähän kuluneet ketjut niin mistä ne saa kun lähtee kierrättämään?
Minulla on Lifelinen venymämitta ja siinä on ilmoitettu rajat 0,75 mm ja 1 mm. Nämä mitat ovat Wigglen tuotekuvauksen mukaan venymä 10 lenkkiä kohden.
Ilmeisesti 0,75 mm/10 lenkkiä = 0,5%
ja 1 mm/10 lenkkiä = 0,75%
Helposti menee sekaisin tuo 0,75 mm per 10 lenkkiä ja 0,75%.
Minulla on pyörä täydellä 105 osasarjalla (myös ketjut). Ketjut olen vaihtanut 0,5% kulumarajan kohdalla noin hieman vajaan 2000 km välein. Pyörällä ajettu reilu 10 000 km + noin 150 h sisällä trainerilla. Isosta eturattaasta on kulunut hampaista maalit enimmäkseen pois, mutta eivät ne vielä ole alkaneet mainittavasti pyöristyä.
Käytän Squirt-lubea, jota lisäisen keleistä riippuen 100 - 400 km välein. Ennen voitelua pyyhin ketjut kankaalla. Viikon tai parin välein puhdistan ketjut biohajoavalla liottimella ja Park Toolin -ketjupesurilla. Takakiekon tillalle pistän ketjunpitäjän, ettei takanapaan pääse liotionta ketjujen puhdistuksen aikana.
Ketjun vaihdon jälkeen aina tuntuu, että vaihteet pelaa taas paljon paremmin : ) Vai lieneekö kuvittelua?
https://photos.google.com/share/AF1QipPn4Tu9EzzmoG3fSDj-6EYzDLtku4YKVvRJA3fkaCwIQRwgYH0aY0iuGP8zlL5T9g/photo/AF1QipPNrCYu8j4d7_ikFayw_rx1hj-WzOQ_eAJ2ghrU?key=RnpVQVVvcGhuRUQ5OXd0NHptYzUwNUFk cFdQeHRn
Tuossa huono kuva noin 4tkm ajetusta ultegran 11sp eturattaasta.
https://c1.staticflickr.com/5/4373/36605418222_33af2e106e_c.jpg
Aika häjyn näköinen kilometreihin nähden.
10 000 ajettu 105
https://lh3.googleusercontent.com/EiDYaPBKxKnycK0-DoXBXAHCVn6iFe6p5wO1g0UC73UYqMkAFkEFwE24Vy5EwG5f4R Co-lTUYmAMO0214aVrlbno_R09xkP11OpiuQ8nfmjTJZOpEWw-N3xZgwjBakJypG9USrM2a4f13kHmqNAq15apLfxmazT_gvWVkZ hBB5kfXWLi4Q_LfaeV-PTfSsLI4d2H6opDx2FJ_9dVs8IT8ATKB4hPHfjFEBc63A5qL4c zGdTbgPqL8dcXmF9_n57sH4GH10UymudD96ZTDkATLRQhZbps-yyt7lm4D99mzV2xcsQjGNnbeP9spvC_dnOO2dTCpPo7OZQ4ODM lXm8f1Xl83Wyd3ISwuEIWFBvBcWRbtbWYbJF6XfU1m_JQPqUZG Vmvd6AgkeumZ9FL9ezVLz6QfHK-d0aZE0dr7-0sD3Uz5I9rCF2mReO1SW0jzSHyfHoPmdKQ-RdZmSRToPuZmwaIFVDtfOsaJp7454pkdGF-4IMfe3XimMFGoaw9eHCo4i4_FnyZ2h9mlah2BB66Kc6jsrI8Sb rzdHjF5e0pWl9Laz2jyxuVZvQvr2r1Ro97q3DveRiXQy-ZVncL50W-vAm1AMR6rawh9fIiU1KNPhBxEBp7zq5WLa_6nhwVj12hHgKcfi IS0cgn6gvpxZ4RFvYSPw7pa4HmbNFnikzCbmuZNw=w1690-h950-no
Antti Kuitto
24.08.2017, 17.11
Mutta tajuat varmaan, miksi noin teen? Jos se eturatas kuluu melkein silmissä, niin 5tkm jälkeen uusi ketju ei edes istu siihen kunnolla.
No en tajua vaan et miten maantiepyörän eturatas voi kulua 5tkm ajomäärällä paskaksi, mutta ehkä noi omat rattaat vaan sit kestää noin paljon paremmin.
Ittellä maantiepyörässä jotkut fsa gossamerin peruspaskarattaat joissa vaan maalit lähteny 8-10tkm aikana ja cyclon onkohan RS-600 vai mikä lie shimanon halpis ratassetti kuin uusi kulumaltaan mutta väriä vähä lähteny 5tkm aikana. On kyllä paatonilla melkosen kulunu ultegran ratas. Ehkä reidet on vaan sen verran paksummat ku allekirjottaneella ettei rattaat kestä. Muuta selitystä en keksi [emoji3]
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Joku erityinen tekijä pitää olla, jos maantiepyörän eturattaat saa kulutettua vaihtokuntoon 5 000 kilometrin matkalla. Nehän siis kestävät normaalisti kymmeniä tuhansia kilometrejä ja olen lukenut jopa yli 100 000 km:n käytöistä. En tiedä onko muita yleispäteviä sääntöjä kuin että ketju kannattaa vaihtaa ennen kuin sen pidentyminen alkaa huonon rattaille sopivuuden vuoksi kuluttaa rattaita nopeutuvalla vauhdilla.
Minusta tuo 4 tonnia ajettu Ultegran eturatas on silmämääräisesti ok. Se ei näytä mitenkään merkittävästi kuluneelta. Millä perusteella sen vaihtamista kannattaisi harkita?
Kulunut ratas näyttää tältä:
https://c2.staticflickr.com/4/3676/13181410513_ceb3186c67_b.jpg
No enhän minäkään tuota omaani pidä vielä huonona, mutta kun kulumaa jo on, niin on hyvin hankalaa uskoa tuon kestävän yli 20tkm vaikka mitä tekisi.
Kun se eturatas alkaa antamaan periksi, niin uusillakaan ketjuilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin venyä mukana. Ja ennenkuin ne venyvät, niin ne eivät voi toimia kunnolla. Luvassa on chain suckeja ja muuta kivaa. Nämä 11sp rattaat nyt vaan ovat tuollaisia. Ensimmäinen oli tosiaan vaihtokunnossa alle 10tkm.
Paaton Ultegra eturatas näyttää uudelta. Muutama naarmu oisko ketju lyönyt kun tehty vaihto niin että ketjussa veto päällä. Kovaa ajoa vaan.
Kun hampaat kuluu ne muuttuu pyöreämmäksi ensin ja takareuna saa semmoisen hain evän muodon. Sitten kun kuluminen on edennyt pitemmälle niin hampaan yläreuna on jo "terävämpi" ja samoin hain evä muoto tulee selvemmin esille.
Sil eturattaassa näkyy jo vähän tuota hain evän muodostumista, mutta ei tuokaan vielä mielestäni vaihtokunnossa ole.
PS. Onko Paaton ketju oikean mittainen ? Shimanon teknisistä dokumenteistä kannattaa tarkistaa miten ketjun pituus Shimanon voimansiirrossa määritellään. Poikkeaa muista systeemeistä jos käyttää takavaihtajan häkin asentoon perustuvaa mitoitusta.
Mulla saattaa tietysti olla vähän eri standardit kun muilla kamojen vaihdolle. Mun periaate on että kuluvat osat ajetaan aika loppuun niin kauan kun ne toimii moitteettomasti.
Kun ketju kuluu, niin sen jako muuttuu. Mutta kun ratas kuluu, niin hampaan muoto muuttuu, ei niinkään jako. Tuosta hammasparista näkee hyvin sen.
Kokeellisesti ajettu uudella ketjulla 1000 km alkuperäisillä tehdasrasvoilla. Pyörän pesun yhteydessä voimansiirron kevyt harjaus veteen sekoitetulla Solmaster AS 40 pesuaineella. Ketju on edelleen täysin äänetön, ruosteeton ja riittävän puhdas vaikka mitään voiteluainetta en ole koko aikana lisännyt. Helpointa ketjun huoltoa koskaan.
Maantiepyörä ja Ultegra ketju.
Tehdasrasvoilla olevilla ketjuilla jos itse lähden ajamaan niin lähialueen kaikki hiekanmurut ja havunneulaset tarttuneina ketjuihin lenkin päätteeksi. Tapana ollut puhdistaa uudet ketjut ennen asennusta rasvoista pois.
Minustakin tehdasrasvoilla saa ajaa ensin täysin huolettoman tonnin ja sen jälkeen ketjuun voi alkaa kiinnittää huomiota. Lähinnä kevyttä pyyhkimistä ja voiteluaineen lisäystä. Ketju roskiin ja uusi tilalle, kun mittari näyttää vaihtokunnon. Helppoa, mutta ei sovi sellaiselle, joka haluaa koko ajan kiiltävän voimansiirron.
PS. Onko Paaton ketju oikean mittainen ? Shimanon teknisistä dokumenteistä kannattaa tarkistaa miten ketjun pituus Shimanon voimansiirrossa määritellään. Poikkeaa muista systeemeistä jos käyttää takavaihtajan häkin asentoon perustuvaa mitoitusta.
Lukaisin nyt tuon shimanon suosituksen läpi ja tuon mukaan suurimmalla välityksellä takavaihtajan kulman tulisi olla 90ast maahan nähden. Tosin tuo ohje on 27t tai pienemmälle pakalle. Minulla 12-28 pakka. No, kuitenkin tuon ohjeen mukaan joutuisin ottamaan ketjusta lenkin pois.
Olen aina säätänyt ketjut niin, että pieni pieni päässäkin jää hieman kiristysvaraa ketjulle, mutta muuten mahdollisimman löysälle. Jos tuosta nyt ottaisi vielä lenkin pois, niin iso-iso välitys alkaisi jo pitämään ääntä takavaihtajan ollessa lähes suorassa. Pieni-pieni asentoa käytän tosi harvoin, jos ollenkaan maantiepyörässä.
^^ Shimanon ketjujen teknisessä dokumentissa on myös ohje miten mitoitetaan 28T ja suuremmat:
http://si.shimano.com/#/en/DM/CN0001
^^ Shimanon ketjujen teknisessä dokumentissa on myös ohje miten mitoitetaan 28T ja suuremmat:
http://si.shimano.com/#/en/DM/CN0001
Juu, huomasin kyllä, eli lisätään 2-lenkkiä iso-iso kohdassa ilman vaihtajaa mitattuna. Tuo on vaan hankalaa tarkista jälkikäteen.
Mutta eikö idea ole kuitenkin se, että ketju pysyy aina riittävän kireällä, eikä ei ole kuitenkaan liian tiukalla iso/iso päässä? Aika lähdellä 90astetta se takavaihtaja nytkin on. Olen vaan tosiaan aina tarkastellut vaihtjan toiminnan molemmissa päissä ja kun ajan paljon iso-iso välityksellä, niin en halua ketjua liian tiukalle.
^^ En osaa sanoa. Eräs mekaanikko on mulle kerran sanonut, että vanhat, perinteiset mitoitustavat ja erilaiset laskurit ei välttämättä toimi Shimanon voimansiirroissa. Suositteli noudattamaan dokumenttien ohjeita.
Joka tapauksessa jotain erikoista mielestäni sun voimansiirrossa on jos tavallisella ajolla alle 10tkm jälkeen pitää eturattaita ruveta vaihtamaan.
EDIT:
Piti ihan tarkistaa oma voimansiirto (12-25, 53-39) silmämääräisesti. Kun iso-iso yhdistelmä päällä ja ketju menee vaihtajan läpi niin takavaihtajan häkki on hyvin kaukana vaakatasosta. Se pieni ketjun osa joka jää rissojen välille - 2 linkkiä - niiden kautta piirretty suora linja n. 90 asteen kulmassa vaakatasosta. Ketju tekee siis todella ison mutkan rissojen kautta. Toki 25T on eri kuin 28T takana. Ketju on uusi.
Iso-pieni yhdistelmällä takavaihtajan rissojen kautta piirretty suora linja n. 90 asteen kulmassa vaakatasosta (Shimanon mitoituksen mukainen). Pieni-pieni yhdistelmällä ketjun ja ylemmän rissan väliin jää 3cm rako rissan hampaasta mitattuna. Saman mittaisella ketjulla mulla toimii voimansiirto hyvin kun takana on 12-23, 12-25 tai 12-27.
Tuo aiempi oli cyclon eturatas, jolla ajoin työmatkaa talvellakin.
Antti Kuitto
28.08.2017, 12.13
...kun ajan paljon iso-iso välityksellä, niin en halua ketjua liian tiukalle.
Pitäskö miettiä välityksiä uudelleen, jos tulee ajettua paljon iso-iso välityksellä? Siinä meinaan kuluu kyllä voimansiirto aika paljon, kun ketjut menee niin ristiin....
Tosi harva vaihtaa ylämäkeen pikku rattaalle yhtään reippaammalla lenkillä. Väärinhän se on, mutta noin se vaan menee.
MacKonte
28.08.2017, 12.38
Tosi harva vaihtaa ylämäkeen pikku rattaalle yhtään reippaammalla lenkillä. Väärinhän se on, mutta noin se vaan menee.
Tunnustan kuuluvani näihin "tosi harvoihin" ja vaihdan lenkillä aina pienemmälle eturattaalle mäkisellä osuudella niin maantiepyörällä kuin cyclolla (ellen ole tekemässä voimaharjoitusta) . Eihän se tietenkään ole niin äijää kuin runnoa lihakset pullistellen isommalla eturattaalla, mutta mielestäni näin on helpompi pitää kadenssi riittävän korkealla, maitohapot alhaalla ja lenkkivauhti reippaana.
Pienellä eturattaalla en käytä 1-2 pienintä takaratasta lainkaan enkä isolla eturattaalla kaikkein suurinta eturatasta.
No meneepä taas kettuiluksi.
Koen vaan helpommaksi käyttää ensin ison limpun loppuun ja vasta mäen pidetyissä tai jyrkentyessä vaihdan pienelle. Minusta helpompaa noin.
MacKonte
28.08.2017, 12.46
^Eihän tämä kettuilua ole, jos asiasta keskustellaan. Erilaisia mielipiteitä ja hyviä perusteita niille löytyy. Ei varmasti ole yhtä oikeaa tapaa ja turha laatia lakeja, miten vaihteita pitää käyttää.
Sulle on oma tapasi hyvä, mulle omani ja jollekin muulle se kolmas ja kaikki olemme oikeassa. Itse vaihdan pienemmälle eturattaalle mäkisellä osuudella hyvissä ajoin, jottei mäessä tarvitse napsutella kuin takavaihtajaa pienemmälle.
Jos ei nyt lähdettäisi katsomaan asioita Katti Matikaisen herkkähipiäiseen tapaan :D
kuovipolku
28.08.2017, 13.39
^Eihän tämä kettuilua ole, jos asiasta keskustellaan.
Jos haluaa keskustella ilman että antaa sen vaikutelman että nimenomaan kettuilee, kannattaa välttää mm. muototoiluja kuten "Eihän se tietenkään ole niin äijää kuin runnoa lihakset pullistellen isommalla eturattaalla"! Oma karvas kokemus on se ettei ihan kaikki huumorilla sävytetty ei läheskään aina välity sellaisena kuin sen tarkoitti.
Siis ainakaan minun pyörässäni iso-iso ei läheskään aina tarkoita että joutuisi runnomaan lihakset pullistellen tai ettei pystyisi pitämään kadenssia riittävän - mitä se sitten kulloinkin on - korkeana. Ja ainakin minun pyörässäni tuuma voi itseänikin joskus hämmästyttäen olla kutakuinkin sama, olipa ketju isolla tai pienellä eturattaalla...
Mutta tietysti on totta että ketju edessä pienellä ja takana keskellä voi olla ketjuteknisesti parempi kuin isolla edessä ja takana. Itsekin olen siihen melko onnistuneesti siirtynyt - vaikka tykkäänkin putkelle nousemisesta kuin hullu puurosta - sen jälkeen kun koin sähkövaihteiden antaman auvon.
Antti Kuitto
28.08.2017, 13.47
Joo siis eipä tossa mitään, sain käsityksen vaan aluksi että ajat vähän enemmänkin iso-iso välityksellä...
Joo siis eipä tossa mitään, sain käsityksen vaan aluksi että ajat vähän enemmänkin iso-iso välityksellä...
Tarkoitin vaan lähinnä sitä, että minulla on tapana ajaa isolla rattaalla kaikki välitykset takaa, jolloin pikkulimpun kanssa takapakan suurimmat vaihteet jää käyttämättä. Ja tämän mukaan pyrin säätämään myös ketjut sekä etuvaihtajan säädöt.
Jos ne ketjut pitää minimi mitassa, niin iso-iso ruksuttaa aika pahasti. Isommat vaihtajan rullat saattaisivat muuten auttaa tähän?
Mä oon kyllä tällä hetkellä sitä mieltä, vaikka tuolla KMC:n fakissa lukee että ei suositella liotinpesua, niin lenkin jälkeen öljyäminen ja sitten ajoittain ja aina sadelenkin jälkeen liuotinpesu. ja sen jälkeen huolellinen kuivaaminen ja öljyäminen on paras. Kyllä se öljy sinne nivelten väliin uppoaa kun antaa rauhassa imeytyä. Eikä se vesi-hiekkaseos mitään hyvää tee siellä nivelten välissä.
Isä nitro
05.09.2017, 21.36
Olen tässä ihmetellyt, että Shimanon Ultegra-setillä ketjut alkavat kahista ikävästi muutaman kympin jälkeen vaikka ajelen pääsääntöisesti asfaltilla. Sitten ketjut ketjupesuriin, joka ei tunnu oikein tepsivän. Jälleen kerran ketjuista tuli ulkoisesti siistit, mutta rahina jäi. Kun otti ketjun käteen ja käänteli, niin hiekan rahina kuului edelleen selvästi. Kaikki muut ketjut (on Campaa, SRAMia ja Shiman 105t) kyllä saan puhtaaksi tuolla metodilla. Ainoa tapa saada kertynyt hiekka pois on puhaltaa ilmapillillä. Lähtevät ne öljynrippeet tosin siinä samalla.
Tämä sama ilmiö on toistunut kaksilla Ultegran ketjuilla, 2-3 takapakalla ja kaksilla etukiekoilla. Niin ja useammilla eri öljyillä. En tässä vaiheessa osaa muuta arvella kuin että joku on noissa Ultegran ketjuissa pielessä, tai sitten minulle on sattunut pari peräkkäistä maanantaikappaletta.
Itse olen myös alkanut pitää Ultegraa helpommin rahisevana, kuin 105-ketjua. Ajatus on tullut ajonaikaisia rahinoita miettiessä, enkä ole tarkempaa tutkiskelua harrastanut.
H. Moilanen
06.09.2017, 11.52
En ole löytänyt muuta konstia rahisevan ketjun puhdistamiseen kuin liuottimessa uittamisen. En ole löytänyt sellaista ketjua, joka ei näin puhdistuisi. Mutten myöskään sellaista ketjua, joka olisi immuuni tapin ja rullan väliin menevälle hiekalle.
Antti Kuitto
06.09.2017, 12.24
https://www.cxmagazine.com/pro-mechanics-chain-drivetrain-maintenance-mechanical-monday
"I never replace chains due to wear, only because of contamination that decreases performance and is very distracting to race on due to the sand crunching inside the chain. I’ve tried a number of cleaning methods over the years to remove sand from chains but nothing has worked."
kuovipolku
06.09.2017, 12.27
Itse olen myös alkanut pitää Ultegraa helpommin rahisevana, kuin 105-ketjua. Ajatus on tullut ajonaikaisia rahinoita miettiessä, enkä ole tarkempaa tutkiskelua harrastanut.
Mikä ero Ultegra- ja 105-ketjuissa voisi mahdollisesti tämän selittää?
Entä onko 10- ja 11-ketjuissa havaittu tämänsuuntaista eroa?
PS Ihan vain uteliaisuudesta ja ihmettelyn harrastuksesta kyselen.
Isä nitro
06.09.2017, 13.21
Mikä ero Ultegra- ja 105-ketjuissa voisi mahdollisesti tämän selittää?
Entä onko 10- ja 11-ketjuissa havaittu tämänsuuntaista eroa?
PS Ihan vain uteliaisuudesta ja ihmettelyn harrastuksesta kyselen.
Unohdin mainita tosiaan, että kyse on 11-lehtisestä setistä. Ja toisessa pyörässä, jolla ajetaan varmasti rupisemmissa olosuhteissa suola ja loska mukaan lukien kuin tällä Ultegra-vetoisella, on siis 105t 11-vaihteisena niin ikään ja sitä ei vaivaa sama ongelma. Ja edelleen: ajan ketjuilla korkeintaan 3000 km ja nämä nyt alla olevat Ultegrat ovat nähneet siis lähinnä asfalttia 650 kilometriä.
Itse olisin ollut halukas lähtemään liikkeelle siitä, että kyse olisi nimenomaan erosta 10n ja 11n välillä, mutta minulla ei ole aikaisempaa kokemusta Ultegroista. Jos taas on kyse erosta Ultegran ja 105n välillä, niin sitten ymmärrän miksi GT Gradeeni oli laitettu alkuasennuksena muuten täydelliseen Ultegra-settiin 105 ketjut. Paitsi että tarkistin juuri ja olivatkin KMCn X11t. Muistini mukaan olisivat olleet 105t. No menköön.
Joku tietysti ajattelee, että rahina kuuluu asiaan ja että kovinpa on herkkä mies . Mahdollisesti näinkin, mutta kuuloni kuitenkin vain huononee iän myötä ja jotenkin tuo rahina ottaa sieluun. Eilen puhallettuani pillillä ketjut puhtaaksi, rahina oli siis poistunut ja aamumatka töihin oli yhtä juhlaa. Ja kuten todettua, kaikilla muilla mahdollisilla pyörillä, joista osalla ajan toisinaan keskiötä myöten suossa, ketjut ovat aina puhdistuneet ainakin niin hyvin, että ovat äänettömiksi muuttuneet.
Kiitän pohdinnoista, joita olette esittäneet. Ellei Herra Kurosen lisäksi tule muita saman ongelman havanneita, niin sitten vika täytyy olla puhdistusprosessissani, joka ei jostain syystä onnistu Ultegran kanssa.
Unohdin mainita tosiaan, että kyse on 11-lehtisestä setistä. Ja toisessa pyörässä, jolla ajetaan varmasti rupisemmissa olosuhteissa suola ja loska mukaan lukien kuin tällä Ultegra-vetoisella, on siis 105t 11-vaihteisena niin ikään ja sitä ei vaivaa sama ongelma. Ja edelleen: ajan ketjuilla korkeintaan 3000 km ja nämä nyt alla olevat Ultegrat ovat nähneet siis lähinnä asfalttia 650 kilometriä.
Itse olisin ollut halukas lähtemään liikkeelle siitä, että kyse olisi nimenomaan erosta 10n ja 11n välillä, mutta minulla ei ole aikaisempaa kokemusta Ultegroista. Jos taas on kyse erosta Ultegran ja 105n välillä, niin sitten ymmärrän miksi GT Gradeeni oli laitettu alkuasennuksena muuten täydelliseen Ultegra-settiin 105 ketjut. Paitsi että tarkistin juuri ja olivatkin KMCn X11t. Muistini mukaan olisivat olleet 105t. No menköön.
Joku tietysti ajattelee, että rahina kuuluu asiaan ja että kovinpa on herkkä mies . Mahdollisesti näinkin, mutta kuuloni kuitenkin vain huononee iän myötä ja jotenkin tuo rahina ottaa sieluun. Eilen puhallettuani pillillä ketjut puhtaaksi, rahina oli siis poistunut ja aamumatka töihin oli yhtä juhlaa. Ja kuten todettua, kaikilla muilla mahdollisilla pyörillä, joista osalla ajan toisinaan keskiötä myöten suossa, ketjut ovat aina puhdistuneet ainakin niin hyvin, että ovat äänettömiksi muuttuneet.
Kiitän pohdinnoista, joita olette esittäneet. Ellei Herra Kurosen lisäksi tule muita saman ongelman havanneita, niin sitten vika täytyy olla puhdistusprosessissani, joka ei jostain syystä onnistu Ultegran kanssa.Kmc x11 ketjusta ei ole itsellä hyviä kokemuksia, kului nopeasti ylipitkäksi (alle 1000km). SL malli sensijaan tuntuu kestävältä. Sekä 10 että 11 mallit käytössä. Kohta vuoden käyttänyt mugoffin dry ja wet lubea voitelussa, sitä ennen atffää. Varsinkin dry lube ollut helppo aine, rätillä pyyhkiminen piisannut puhdistukseen.
Onko Shimanolla Dura-Acen ketjuja muussa kuin 11-vaihteisen versiota?
Onko Shimanolla Dura-Acen ketjuja muussa kuin 11-vaihteisen versiota?Ainakin ebayssa näkyi 9 ketju
Käänsin Shimanon rattaita 90°, että saa kammen kohdalta kulumattomat hampaat käyttöön. Pikkurattaan sai käännettyä toisinpäin, se on suora. 3 eturatasta kuluu paljolti keskirattaalla, se oli mennyt jo piikeille. Jos kääntäisi 90 astetta ajoissa, niin voisi ketjukin säästyä ja saisi pitempää ikää investoinneille.
Lähetetty minun SM-T905 laitteesta Tapatalkilla
Bilteman ketjupesurissa oli bio-ketjunpuhdistusainetta, jossa on rapsiöljyä ja ME:tä. Kaadoin rypsiöljypullosta täyttöä puhdistusainepulloon ja puhdistin sillä ketjuja. Luin, että rypsiöljyllä liukenee raskasöljy öljyharjoista, että öljyn käyttäminen öljyliuottimena soveltuu.
Biltemalla oli Cyclone-pesuri, jossa oli 3 pyörivää harjaa. Tykkäsin kovasti pesurista, mutta se meni rikki ja alkoi vuotaa. Vaihdoin biltemassa pienempään pesuriin, jossa on 2 pyörivää harjaa. pikkupesuri sopii bilteman polkupyörän pesusankoon.
Pyöräilijän kirjassa neuvottiin suodattamaan käytettyä öljyä kahvin suodattimella. Suodatin sopii leikattuun rypsiöljypullon kaulaosaan ja suodattunut öljy tippuu lasipurkkiin, jossa on kierrekansi. Lasipurkin pohjalle kerääntyy likaa, se voi sieltä pyyhiä pois.
USA:laisissa ketjupesureissa oli pohjan alla magneetti, joka kerää metallihiukkasia. Hyvä keksintö. Jos sellaisen vielä saisi. Magneetti olis kyllä ihan käyttökelpoinen, mikäli saa jotenkin aseteltua astian alle.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171105/4e39e4e73e38adf5858ad28605850507.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171105/fc0c3517520242c0d87da19013e54427.jpg
Käänsin Shimanon rattaita 90°, että saa kammen kohdalta kulumattomat hampaat käyttöön....
Miten ne hampaat siinä kammen kohdalla ovat säästyneet kulumiselta?
Huoleton
05.11.2017, 17.15
Jos hommassa menee noin pitkälle niin voihan piikit kulua enemmän siinä kohtaa missä kammen vääntö kovimillaan niitä eniten rasittaa. Silloin varmaan suurin kulutus ei osu kammen kohdalle.
Toi on kyllä jo aika pitkälle vietyä optimointia. Ehkä parempaa vastinetta investoinnille saisi teräsrattaalla. Ainakin SRAM teräsratas on vielä halvempikin.
Marsusram
05.11.2017, 20.38
Ne triplan keski- ja isot rattaat tulevat jo tehtaalta valmiiksi kevennetyin hampain (https://www.bike-components.de/de/Shimano/XT-Kettenblatt-FC-M770-9-fach-p17343/), jotta ketju nousee paremmin. 1x systeemeissä ei moista huolta.
Useimmiten 2 nousukohtaa kierroksella. Jos kehällä on kaksi nousukohtaa ja ne kääntää 90°, niin ketju alkaa nousta eri vaiheessa polkaisua.
Pikkuratas voi ollakin symmetrinen kun sille ketjun ei tarvitse nousta.
3 x rattaita
https://pic.useful.fi/HyKarRhR-.jpg
Ne triplan keski- ja isot rattaat tulevat jo tehtaalta valmiiksi kevennetyin hampain (https://www.bike-components.de/de/Shimano/XT-Kettenblatt-FC-M770-9-fach-p17343/), jotta ketju nousee paremmin. 1x systeemeissä ei moista huolta.
Useimmiten 2 nousukohtaa kierroksella. Jos kehällä on kaksi nousukohtaa ja ne kääntää 90°, niin ketju alkaa nousta eri vaiheessa polkaisua.
Pikkuratas voi ollakin symmetrinen kun sille ketjun ei tarvitse nousta.Pikkuratasta ei näemmä voi kääntää, koska sekin on kulunut. Sinällään sitä voisi käyttää oikeinpäin vielä hieman venyneellä ketjulla. Ongelmia tuli vaihtaessa pienemmälle isolta eturattaalta keskirattaalle, vaijerisäätöä tarvii. Siirtohampaat ei vaikuttaneet ongelmilta. Isolla rattaalla kiihdyttäessä ketju pysyi hyvin rattaalla. :)
Rapsiöljyä käytetään wikipedian mukaan ruoanlaiton lisäksi koneenosien voiteluun. Rypsiöljy oli näemmä ainoastaan ruoanlaitossa, siinä taisi olla Omega-rasvahappoja paremmin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/9be9dadc36f6416fea73953908e9d4c9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/97f7f99febded8b42c46b8a48d33fca3.jpg
Bilteman bio ketjujenpuhdistusaineessa on rasvahappo, rypsiöljy, metyyliesteri. Ajattelisin, että rasvahappoa on rypsiöljyssä jo valmiiksi. Rapsi- ja rypsiöjyissä on pieni ero kasvupaikassa. Suomalaisittain se on rypsi ja saksalaisittain rapsi, eri leveysasteella eri kasvi. Wikipediassa mainittiin rypsin käyttö ravintoon ja rapsille myös koneenosien voitelu, en sitten tarkemmin itse tiedä. Kyllä moottorisahojen teräketjuöljyssä rypsiöljyä on käytetty.
Metyyliesteri puuttuu, mitenkähän se vaikuttaa näin latrattuun ketjujen puhdistusaineeseen?http://cloud.tapatalk.com/s/5a05aade158aa/36700_FS%20%281%29.pdf
Bilteman bio ketjujenpuhdistusaineessa on rasvahappo, rypsiöljy, metyyliesteri. Ajattelisin, että rasvahappoa on rypsiöljyssä jo valmiiksi. Rapsi- ja rypsiöjyissä on pieni ero kasvupaikassa. Suomalaisittain se on rypsi ja saksalaisittain rapsi, eri leveysasteella eri kasvi. Wikipediassa mainittiin rypsin käyttö ravintoon ja rapsille myös koneenosien voitelu, en sitten tarkemmin itse tiedä. Kyllä moottorisahojen teräketjuöljyssä rypsiöljyä on käytetty.
Metyyliesteri puuttuu, mitenkähän se vaikuttaa näin latrattuun ketjujen puhdistusaineeseen?http://cloud.tapatalk.com/s/5a05aade158aa/36700_FS%20%281%29.pdf
Lähetetty minun SM-T905 laitteesta TapatalkillaYritin panna bilteman tuoteselostetta oheen.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/c605353843e50f29001957184f04c2f3.jpg
Jos hommassa menee noin pitkälle niin voihan piikit kulua enemmän siinä kohtaa missä kammen vääntö kovimillaan niitä eniten rasittaa. Silloin varmaan suurin kulutus ei osu kammen kohdalle.
Toi on kyllä jo aika pitkälle vietyä optimointia. Ehkä parempaa vastinetta investoinnille saisi teräsrattaalla. Ainakin SRAM teräsratas on vielä halvempikin.Kampiratas tosiaan kuluu siitä 90 astetta kammesta, eli uuden kampirattaan tai jopa uuden kammen hankinnalta voi säästyä, kun kääntää rattaan 90 astetta oikeaan aikaan. Mä olen kerran kääntäny niitatun kampirattaan yhden rattaan kampeen. Piti rälläkällä hioa niittaus pois, kääntää ja niitata pistepuikolla takaisin. en kylläkään käyttänyt, vaan ostin uuden kampisarjan, olis kyllä mahdollista. Silloin polkimen irroitus oli ongelma ja poljin naksui polkiessa, että vanha tuli hylättyä senkin takia. Pulttikiinnitteiset rattaat on helppo kääntää. Niitattu vaatii sitten osaamista niitinhionnasta ja joko vaihtaa pultti-muttereihin tai niitata uudestaan. Niitatut on kai tarkoitettu kertakäyttöisiksi, että en tiedä, onko niitattujen purkamisessa muuta hyötyä, kuin mielenkiintoa ja harrastusta. Lisäaikaa voi saada.
Kampiratas tosiaan kuluu siitä 90 astetta kammesta, eli uuden kampirattaan tai jopa uuden kammen hankinnalta voi säästyä, kun kääntää rattaan 90 astetta oikeaan aikaan.
Miten niin?
Yritin panna bilteman tuoteselostetta oheen.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/c605353843e50f29001957184f04c2f3.jpg
Lähetetty minun SM-T905 laitteesta TapatalkillaRypsiöljyn metyyliesteri... eli taitaa olla tutummalta nimeltään biodieseliä.
Rypsiöljyn metyyliesteri... eli taitaa olla tutummalta nimeltään biodieseliä.oliskohan biodieselin hinta edullisempi, kuin rapsiöljyn. Huoltoasemalta kanisteriin :) Rapsiöljy oli 1.49€ lidlissä. Ei kai saa alle 5 litraa kerralla, joskus oli tämmöinen vakautus.
oliskohan biodieselin hinta edullisempi, kuin rapsiöljyn. Huoltoasemalta kanisteriin :) Rapsiöljy oli 1.49€ lidlissä. Ei kai saa alle 5 litraa kerralla, joskus oli tämmöinen vakautus.
Lähetetty minun SM-T905 laitteesta TapatalkillaNesteen NExBTL mun nähdäkseni kävis sekä liuottimeksi ketjunpesuun, että voiteluun ja korroosionehkäisyyn. Olisko joku tippakannu, tippanokkapullo tai pennseli-suti, jolla levittää. Pestessä vois kylvettää ja rätillä kuivata ketjuja ja ne olis voideltu samalla. Ketjupesuriakin vois käyttää samalla kertaa voiteluun, jos ei halua kuivata ketjuja, ei tarvi välttämättä, kun on biohajoavaa, ainoa, että sotkee öljy. kuivaaminen tai sitten oikein öljynimeytysaine, mitä huoltoasemien pöntöissä on, jos lorahtaa lattialle. Mä suodatan öljyä, niin ei tule muuta jätettä, kuin öljyisiä kahvinsuodatinpusseja, mitä heittää biojakeisiin biojäteastiaan.
NExBTL ei pitäis jäätyäkään talvella ainakaa vielä pikkupakkasilla, en tiiä sitten -30 °C. Siinä jäätyy kyllä jo moni muu asia, kuin kunnon öljy. Selvittämään, saako 100% biodieseliä suomesta mistään. Saksasta saa.
BTL ei olekaan biodieseliä, vaan eri ainetta. Voiteleeko ja syövyttääkö ketjua bio-öljy lisäselvittelyä. Kuulemma ei tuoksu tavalliselle dieselille, munkinrasva tuoksui munkeille ;) Lisävoiteluaineita noihin lisätään, kumiosia voi syövyttää, muovi kestää aineita.
Itse en rypsi/rapsiöljyä käyttäisi ketjujen pesuun, sillä elintarvikkeeksi tarkoitetussa rypsiöljyssä on hyvinkin luonnonvahoja, joista saanee hienon hiekan kanssa tehokkaan hiomatahnan.
tempokisu
12.11.2017, 12.38
^ ja kertyy tatinaa kamalat möykyt.
Mika Lukumies
12.11.2017, 15.04
Melkoisen paljon näyttää 98E:stä löytyvän voiteluaineita. https://www.youtube.com/watch?v=S3YF72xBwtE
Teinpä itseni yllättäneen havainnon. Trainerissä jo 2v olleen pyörän outoa karheutta tutkiessa kävi lopulta ilmi, että ketju oli niin kulunut, että meno tuntui todella karkealta. Panin siihen silloin 2v sitten tuliterän eturattaan, ketjun ja pakan samalla kun laitoin sen traineriin. Minä olen aina ollut siinä uskossa, että voimansiirto kestäisi lähes ikuisesti, jos se ei saa mitään likaa itseensä (ja näin monet velomobiileilla ajavatkin sanovat). Mutta niin vaan on täysin puhtaana ja rasvattuna pidetty ketju kulahtanut trainerissä täysin. Vertasin sitä sitten ketjumittarilla ja se oli _todella_ kulunut. Paljon kuluneempi kuin yksikään muu ketju mitä talosta löysin. Tämän perusteella sanoisin, että ketjujen pito puhtaana taitaa olla turhempaa kuin usein luullaan. Ei ehkä ihan turhaa kuitenkaan.
Teinpä itseni yllättäneen havainnon. Trainerissä jo 2v olleen pyörän outoa karheutta tutkiessa kävi lopulta ilmi, että ketju oli niin kulunut, että meno tuntui todella karkealta. Panin siihen silloin 2v sitten tuliterän eturattaan, ketjun ja pakan samalla kun laitoin sen traineriin. Minä olen aina ollut siinä uskossa, että voimansiirto kestäisi lähes ikuisesti, jos se ei saa mitään likaa itseensä (ja näin monet velomobiileilla ajavatkin sanovat). Mutta niin vaan on täysin puhtaana ja rasvattuna pidetty ketju kulahtanut trainerissä täysin. Vertasin sitä sitten ketjumittarilla ja se oli _todella_ kulunut. Paljon kuluneempi kuin yksikään muu ketju mitä talosta löysin. Tämän perusteella sanoisin, että ketjujen pito puhtaana taitaa olla turhempaa kuin usein luullaan. Ei ehkä ihan turhaa kuitenkaan.
Minä olen ajatellut sen hiekan poistamisen säästävän rattaita. Ei kai se hiekka sinne ketjun sisään pääse.
.. ketju oli niin kulunut ..
Osaatko arvioida paljonko tunteja/kilometrejä kahdessa vuodessa voimansiirtoon kertyi? Erittäin yllättävää minustakin, mutta jos voimansiirto on kulunut, niin se on kulunut.
Miten niin?pulttikiinnitteinen ratas neljällä pultilla on helppo kääntää. Kammen suurin voima on eteenpäin osoittaessa ja ketju koskettaa eniten rattaan päällä olevia hampaita. Viisipulttisenkin rattaan voi kääntää. Mä en huomannut siirtäjähampaan kanssa ongelmia, etuvaihtaja on väljäksi kulunut ja häkki taipuu, että siinä ongelmia on, varsinkin jos veto on päällä vaihtaessa. Keskirattaan kammessa pystyy ajamaan piikeille, alkoi hyppimään ketju ja piti vaihtaa uuteen kerralla rattaat ja ketjut.
Teinpä itseni yllättäneen havainnon. Trainerissä jo 2v olleen pyörän outoa karheutta tutkiessa kävi lopulta ilmi, että ketju oli niin kulunut, että meno tuntui todella karkealta. Panin siihen silloin 2v sitten tuliterän eturattaan, ketjun ja pakan samalla kun laitoin sen traineriin. Minä olen aina ollut siinä uskossa, että voimansiirto kestäisi lähes ikuisesti, jos se ei saa mitään likaa itseensä (ja näin monet velomobiileilla ajavatkin sanovat). Mutta niin vaan on täysin puhtaana ja rasvattuna pidetty ketju kulahtanut trainerissä täysin. Vertasin sitä sitten ketjumittarilla ja se oli _todella_ kulunut. Paljon kuluneempi kuin yksikään muu ketju mitä talosta löysin. Tämän perusteella sanoisin, että ketjujen pito puhtaana taitaa olla turhempaa kuin usein luullaan. Ei ehkä ihan turhaa kuitenkaan.Lika voitelee ketjuja. Jos ajaa kappavaihteisella, niin rattaat ja ketju kuluvat samassa suhteessa. Ratasvaihteilla kuluu keskirattaat ja ketju venyy myös enemmän, kuin suhteessa reunempiin rattaisiin. Olisiko ratasvaihteisen ketjun puhdistus oleellisesti vaikuttavampaa, kuin yksivaihteisen, onhan ketjuvaihteissa ohuenpi ketju ja rattaat. Ite sain tribologian kurssista 1/5, mutta voiteluaine liukuu pintojen epätasaisuuksien välillä ja huippujen raapiminen vähenee, että voitelu auttaa. Hyvät liukupinnat tietty toimii itsestään. Mä huomasin ratasvaihteisen ketjun rullien kulumisen, rullista näkyi jo läpi, kun nosti rullaa tapilta. Tämmöistä kulumista en ole 1 vaihteisissa havainnut. Ketjusuojatkin auttaa aika paljon suojaamaan ketjua, kun kaikkea pikeä, pölyä ja hiekkaa ja vettä ei ketjuun pääse.
Ikeassa oli hammashihnavetoinen polkupyörä, siinä ei ketju kulu! ;)
Itse en rypsi/rapsiöljyä käyttäisi ketjujen pesuun, sillä elintarvikkeeksi tarkoitetussa rypsiöljyssä on hyvinkin luonnonvahoja, joista saanee hienon hiekan kanssa tehokkaan hiomatahnan.ketjuöljy tekee myös melko tiukkaa patinaa. Sitä mustaa saa ruuvarilla kaivella, jos ei ole jatkuvasti pyyhitty öljyä pois. Ei rypsiöljy ole pahaa, paitsi pakkasella. Hyhmää kertyy -5°C, sehän kuulemma pahin puute on. Hyhmä on kyllä dieseleille ongelma oli sitten uusiutuva tai fossiilinen, että viskositeetti seuraa lämpötilaa, joko lineaarisesti tai sitten käyrällä. Pakkasella on monta vauhtia himmaavaa tekijää, että miten sen nyt ottaa, onko ketjuöljy kuntopyöräilijälle vai vapaasti rullaavalle. Laakeritkin voi säätää kuntopyöräilijälle tiukemmalle ;)
Melkoisen paljon näyttää 98E:stä löytyvän voiteluaineita. https://www.youtube.com/watch?v=S3YF72xBwtEBiopolttoaineeseen ne on lisätty, että kai se maksaisi liikaa, jos niitä lisättäisiin yhtä paljon,kuin fossiilisessa polttoaineessa.
Miten ne hampaat siinä kammen kohdalla ovat säästyneet kulumiselta?yksi kampi on ylä-asennossa ja toinen ala-asennossa, silloin ei voimaa ole polkimissa ainoastaan vauhtipyörämäinen liikkeen säilyminen. Sama, kuin vääntäisi avaimella pulttia, ja avain samassa suunnassa momentin kanssa. kun momentti on 90 astetta, suurin voima välittyy. poljettaessa se on jostain klo 13:30-16 mistä voima välittyy eniten. Huomaahan sen siitä, kun voimalla polkee pyörä etenee sykäyksittäin, vaikka ylämäessä tai putkella runtattaessa. Reisilihakset on suurin polkuvoiman tuottaja ja ne oikeastaan toimii vain alaspäin. Jalkojen muut lihakset voi harjoitella pyörittämään, mutta ne on paljon heikompia. Mun pyöritystekniikka varmaan on kehitysvaiheessa, kun silminnähtäviä eroja on lukkopolkimillakin. Tavalliset kenkäpolkimet nyt ei pyöritystä mahdollistakaan, paitsi ylhäältä eteenpäin ja alhaalta taaksepäin, mutta siinä kengänpohjan kitka on aika merkittävässä osassa. Pinterestistä löysin kuvan aiheesta, meen etsimään.
yksi kampi on ylä-asennossa ja toinen ala-asennossa, silloin ei voimaa ole polkimissa ainoastaan vauhtipyörämäinen liikkeen säilyminen. Sama, kuin vääntäisi avaimella pulttia, ja avain samassa suunnassa momentin kanssa. kun momentti on 90 astetta, suurin voima välittyy. poljettaessa se on jostain klo 13:30-16 mistä voima välittyy eniten. Huomaahan sen siitä, kun voimalla polkee pyörä etenee sykäyksittäin, vaikka ylämäessä tai putkella runtattaessa. Reisilihakset on suurin polkuvoiman tuottaja ja ne oikeastaan toimii vain alaspäin. Jalkojen muut lihakset voi harjoitella pyörittämään, mutta ne on paljon heikompia. Mun pyöritystekniikka varmaan on kehitysvaiheessa, kun silminnähtäviä eroja on lukkopolkimillakin. Tavalliset kenkäpolkimet nyt ei pyöritystä mahdollistakaan, paitsi ylhäältä eteenpäin ja alhaalta taaksepäin, mutta siinä kengänpohjan kitka on aika merkittävässä osassa. Pinterestistä löysin kuvan aiheesta, meen etsimään.
Lähetetty minun SM-T905 laitteesta Tapatalkillayksi kampi on ylä-asennossa ja toinen ala-asennossa, silloin ei voimaa ole polkimissa ainoastaan vauhtipyörämäinen liikkeen säilyminen. Sama, kuin vääntäisi avaimella pulttia, ja avain samassa suunnassa momentin kanssa. kun momentti on 90 astetta, suurin voima välittyy. poljettaessa se on jostain klo 13:30-16 mistä voima välittyy eniten. Huomaahan sen siitä, kun voimalla polkee pyörä etenee sykäyksittäin, vaikka ylämäessä tai putkella runtattaessa. Reisilihakset on suurin polkuvoiman tuottaja ja ne oikeastaan toimii vain alaspäin. Jalkojen muut lihakset voi harjoitella pyörittämään, mutta ne on paljon heikompia. Mun pyöritystekniikka varmaan on kehitysvaiheessa, kun silminnähtäviä eroja on lukkopolkimillakin. Tavalliset kenkäpolkimet nyt ei pyöritystä mahdollistakaan, paitsi ylhäältä eteenpäin ja alhaalta taaksepäin, mutta siinä kengänpohjan kitka on aika merkittävässä osassa. Pinterestistä löysin kuvan aiheesta, meen etsimään.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171113/4ca9373e8cce49bff4e215bca6b97ed8.jpg
Antti Kuitto
13.11.2017, 10.23
Ei kai se hiekka sinne ketjun sisään pääse. Ihan varmana pääsee.
Osaatko arvioida paljonko tunteja/kilometrejä kahdessa vuodessa voimansiirtoon kertyi? Erittäin yllättävää minustakin, mutta jos voimansiirto on kulunut, niin se on kulunut.
Karkeasti voi heittää noin 4 trainerroad ohjelmaa * 8 viikkoa per ohjelma * 9 tuntia per viikko =~300 tuntia.
Jännää oli myös se, että näköjään tuo vaihtamani lähes uusi ketju toimii kuitenkin takapakan kanssa eli takapakka ei ollut kulunut huonon ketjun kanssa pilalle kuten normaalisti käy. Olisikohan koko homman selitys se, että tuo trainerin (Kickr) mukana tullut outo ei-Shimano takapakka olisi jootenkin lievästi epäyhteensopiva Shimanon ketjujen kanssa.
Karkeasti voi heittää noin 4 trainerroad ohjelmaa * 8 viikkoa per ohjelma * 9 tuntia per viikko =~300 tuntia.
Jännää oli myös se, että näköjään tuo vaihtamani lähes uusi ketju toimii kuitenkin takapakan kanssa eli takapakka ei ollut kulunut huonon ketjun kanssa pilalle kuten normaalisti käy. Olisikohan koko homman selitys se, että tuo trainerin (Kickr) mukana tullut outo ei-Shimano takapakka olisi jootenkin lievästi epäyhteensopiva Shimanon ketjujen kanssa.
Se sramin pakka vaiktu mulla Shimanon 105 ja äänekäs vetokalusto hiljeni
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.