Näytä tavallinen näkymä : MTB:n tanko
Yleiskäytössä olevan maastopyörän tanko ja ranteeni eivät tule toimeen keskenään. Pidemmillä lenkeillä ranteet kipeytyvät etenkin ulkolaidalta ja ajon jälkeen hermot särähtelevät ranteessa ja käsivarressa. Mulla on huonosti kokemusta näistä, enkä tiedä mistä muutosta pitäisi etsiä. Nykyisen tangon leveys on 720 mm (hartiat 44 cm, samoin maantiepyörän ja krossarin tangot), sweep ehkä 8°. Onko jotain ilmiselvää syytä ongelmaan vai pitääkö alkaa vaan kokeilemaan?
Voisit kokeilla jotain suuremmalla taivutuksella olevaa tankoa, joka tuo ranteet luonnollisempaan asentoon. Itsellä käytössä Answerin 20/20 ja olen ollut tyytyväinen: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/answer-xc-enduro-720-20-20-carbon-bar/rp-prod87814
Vastaavia löytyy myös muilta merkeiltä enempi tai vähempi taivutettuna. Toinen mikä tuntuu monilla auttavan on ergo-gripit. Mulla on yhdet Ergonin hassut norsunkorvatupit ja ne tuntuu hyvältä: http://www.bike-discount.de/en/buy/ergon-gs1-l-mtb-racing-grips-black-157765
Löytyy eri kokoiseen räpylään eri mallia.
Kokeile nyt ekaksi pyöritellä tankoa, tuolla pääset muuttamaan ranteiden asentoa. Voisit kokeilla myös laskea satulaa ja siirtää samalla taakseppäin, tällä saat painoa pois käsiltä. Jos satula temppu auttaa, sit pidempää stemmiä tilaukseen ja satula oikeaan paikkaan.
Analog Kid
20.03.2016, 22.14
Mulla rannekipuilut loppui kahvojen vaihtoon. Käytössä on parissa pyörässä Ergonin nousukahvalliset (http://www.ergon-bike.com/us/en/product/gp2). Mutta myös vähemmän järeämmät kahvat toimii vallan mainiosti, täysjoustossa on SQLabit (http://shop.sq-lab.com/en/Grips/MTB/SQlab-bike-grip-711.html).
Jos on suuret kädet, kannattaa kokeilla mahdollisimman paksuja grippejä. Ergo-mallisetkin saattaa auttaa kuten aiemmin mainittiin. Kunhan kädet sopii kahvoihin eikä tarvitse turhaan puristaa.
Toinen hyvä ratkasu vois olla käsivoimien vahvistaminen esim. Powerball-treenillä. Maastossa ajelu on kuitenkin sellasta tangon vatkaamista, niin parempi olla vähän voimaa ranteissakin. Toimi ainakin omalla kohdalla lähes suoraan tankoon vaihdettuani.
Kavenna tankoa suunnilleen maantietangon leveys plus puolitoista kertaa kourasi leveys, arviolta tuonne 60 cm tienoille, niin homma paranee huomattavasti.
Kiitos vinkeistä. Aloitin jo tuosta halvimmasta päästä eli pyöräytin nykyistä tankoa muutaman asteen eteenpäin. Seuraavaksi sitten muutama aste taaksepäin alkuperäisestä asetuksesta. Pääsiäisenä ehdin testaamaan. Ongelma ilmenee myös hiekkatielenkeillä, joten se johtuu varmaan enemmän ranteiden väärästä asennosta kuin voiman puutteestä. Vaikka taatusti sitäkin puuttuu. Jos tangon pyörittely ei auta, pitää ruveta katselemaan kädensijoja ja eri pituisia ja kulmaisia tankoja.
Blackborow
21.03.2016, 11.38
Kavenna tankoa suunnilleen maantietangon leveys plus puolitoista kertaa kourasi leveys, arviolta tuonne 60 cm tienoille, niin homma paranee huomattavasti.
Ja tämä on fakta perustuen mihin? Jos stemmiä ei samalla pidennä niin voi tulla aika mielenkiintoinen ajettavuus.
Itse asiaan niin minulla on On-Onen OG täysjäykässä yleiskäyttömaasturissa, jolla ajetaan enimmäkseen tiellä työmatkaa ja hiekkatielenkkejä kesäisin. Tuppeina on vielä Spessun ergotupit niin eipä pahemmin ranteet vaivaa, vaikka aiemmin pitkillä lenkeillä moista hieman esiintyikin. Tiellä tuo toimii hyvin ja maastossakin ihan ok, mutta oikeassa maastoajossa olevassa pyörässä on kyllä normaali tanko. Todellisessa maastoajossa tulee sen verran ainakin itselläni liikettä pyörän päällä, että ranteet ei pääse vaivaamaan.
Kiitos vinkeistä. Aloitin jo tuosta halvimmasta päästä eli pyöräytin nykyistä tankoa muutaman asteen eteenpäin. Seuraavaksi sitten muutama aste taaksepäin alkuperäisestä asetuksesta. Pääsiäisenä ehdin testaamaan. Ongelma ilmenee myös hiekkatielenkeillä, joten se johtuu varmaan enemmän ranteiden väärästä asennosta kuin voiman puutteestä. Vaikka taatusti sitäkin puuttuu. Jos tangon pyörittely ei auta, pitää ruveta katselemaan kädensijoja ja eri pituisia ja kulmaisia tankoja.
Tangon kavetaminen on helppo juttu, kavenna vähitellen, jos pelottaa tangon pilalle meno. Omat suoratankoiset maantielle tarkoitetut suorat tangot ovat kaventuneet tuolla periaatteella. Pyörän käsittely paranee, ranne- hartiavaivat vähenee, pyörä tuntuu kaikin puolin olevan paremmin hanskassa, kuin uusi pyörä konsanaan. Tanko vielä tuonne hiukan satulan tason alapuolelle, niin ajo pitkälle saman kaltaista kuin maantietankoisella yläotteela. Perustelele nyt tätä tarkemmin? Maastoajosta en puhu mitään...
Garymies
25.03.2016, 19.24
Tangon kavetaminen on helppo juttu, kavenna vähitellen, jos pelottaa tangon pilalle meno.
Ennen kavennusta voi kokeilla siirtää grippejä ja jarrukahvoja kapeammalle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.