Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijan (maantie)pyöräkuume
pyörälläpäästään
20.03.2016, 15.19
Hei kaikille
Aloittelin pyöräharrastusta parisen vuotta sitten, ja silloin loppukesästä hommasin http://2k13.konaworld.com/bike.cfm?content=roundabout -mallisen kulkupelin. Nyt kun kevät on taas koittamassa on tullut hinku uusia menopeliä ja tietenkin päivittää parempaan. Tuohon nykyiseen olen hommannut lukkopolkimet mutta muuta tilpehööriä en.
Olen noviisi pyöräasioissa, ja yritän päästä kaikista osasarjoista ja sanastosta kärryille, samalla kun minulla luonnollisesti on hirveä kiire hankkia jo uusi pyörä vaikka ajamaankaan en vielä pääse. :D :D
Ensi alkuun ajattelin että haluan ehdottomasti maantiepyörän, koska en juuri muualla ajele. Tässä esiteviidakossa kahlatessa mielessä kyllä käy, olisiko cyclokrossari sittenkään paha tahi väärä hankinta, sillä kun ilmeisesti ajoasento voisi olla aloittelijalle mukavampi eikä hetkittäinen poikkeama soratien puolelle olisi pyörälle kuolemaksi.. Ajoni ajoittuu siis ehdottomasti kevät-syksy kauteen, en ole maastopyöräilijä enkä liiemmin kauhean pitkiä lenkkejä aio vesisateessa huhkia. Lenkkien pituus vaihtelisi 30-100 kilsan välillä ja useamman kerran viikossa tulee poljettua. Kaiken kukkuraksi olen suht pienikokoinen nainen, joten malleja ei ihan hukattavaksi ole tarjolla. Sen verran kuitenkin että valinnan vaikeus saadaan syntymään.
Ehdoton hintakatto on 1500 egeä. Tarkoitus ei missään olosuhteissa ole tulevaisuudessa osallistua kisoihin, mutta kovaa ja pitkälle pitäisi päästä ja ajoalusta ihan suurimmalti osin on maantie lenkkikäytössä. Olen päätellyt että levyjarruja en hirveän kipeästi tule tarvitsemaan, vai onko niissä jotain järkeä?
Ensi viikolla pääsen jo sovittamaan yhtä mallia, se on Lapierren sensium 200 l lady. Kooltaan 48 cm.
Törmäsin tässä seikkaillessa kuitenkin myös malliin http://www.espoontorinpyora.com/index.php/pyoeraet/trek-lexa-slx-2015 -Mitä sanottavaa tuosta?
Ja cycklareista tuommoinen: http://www.suomenurheilupyora.fi/bianchi-c2c-impulso-dama-bianca-disc-105-11sp-compact-vm2015
Onko isoja eroja? Shimanon 105 on ilmeisesti ihan kelpo sarja?
Kannattaako pyörästä maksaa 1500 vai pääsisinkö tonnillakin jo vähän parempaan kuntoon kuumeeni kanssa?
Kiitos vastauksista :)
Trekki näyttäisi suorastaan ihanteelliselta tuon Konan rinnalle. Muutoinkin olet ihan hyvillä jäljillä, levyjarrut ei välttämättömät, kolmea ratasta ei kampisarjassa tarvitse muualla kuin alpeilla, 105 on hyvä vaihteisto. Oikea koko kaikista tärkein asia.
pyörälläpäästään
20.03.2016, 16.36
Minkälainen tuo Trek on merkkinä? Ja lähinnä kai tässä hirvittää että osaako sitä ajaa tuolla maantiekiitäjällä sittenkään vaikka halu on hirmuinen, ts. oisko fiksumpaa ottaa cyclokrossari? :D
Tarkoitus on siis heittää konalle hyvästit pysyvästi :D
paskalokki
20.03.2016, 16.56
Minkälainen tuo Trek on merkkinä? Ja lähinnä kai tässä hirvittää että osaako sitä ajaa tuolla maantiekiitäjällä sittenkään vaikka halu on hirmuinen, ts. oisko fiksumpaa ottaa cyclokrossari? :D
Tarkoitus on siis heittää konalle hyvästit pysyvästi :D
Ihan hyvä mainehan tuolla on, postimyyntipyöriä tosin vähän kalliimpi vaihtoehto. Mikäli alusta on tosiaan 98% asfalttia niin maantiepyörä krossaria mielummin. Liikkuu rivakammin ja pääsenee vähän halvemmalla kuin krossarin ostossa.
No ei se asiaa paljon muuta, jos pyörä tulee samanlaiseen käyttöön kuin ajatuksessa Konan rinnalle - kauniiden päivien lenkkipyöräksi. Krossari ajaa pitkälle saman asian, mutta on vähän ronskimpi ajokki ja sillä voi ajaa tyarvittaessa hyötyajoakin, kun varustaa sen sopivasti, molemmat fiksuja. Trek on merkkinä hyvä samoin nuo muut esillä olleet. Oikea koko kaikista tärkein asia!
Trek aivan ok mutta hinnassa usein merkkilisää. Älä turhan vakavissaan tuijota noita "naisten" malleja koska usein niissä erot suht kosmeettisia, ehkä satula hieman paremmin suunnattu naisille ja usein väri enemmän makuun... Kannattaa käydä testaamassa useita malleja koska kaikissa pyörissä pieniä eroja mitoissa ja geometrioissa.
Itse jos nyt hankkisin ekaa maantie soveltuvaa kapistusta niin ilman muuta hankkisin crossarin, monipuolisempi ja rennompi!
Kaikille näille suurille merkeille pannaan reipas ohjehinta ja sitten kohtalaisen reipas alennus, kun ostajaehdokas ilmestyy kaselemaan pyöriä. Tämän tyyppistä nopeaan kaupankäyntiin perustuu moni muukin toimiala, esim. autotarvikepuolella tuo oli normikäytäntö, kunnes tuli Motonet ja Biltema. Pyöräkauppaan palataksemme, ei kannata säikähtää hintalappua, ei myyjäkään oleta kaupan sillä syntyvän. Minä luulen jopa että tuo merkkilisä on myytti.
Tarkoitus on siis heittää konalle hyvästit pysyvästi :D
Älä nyt suotta heivaa Konaa kokonaan. Sehän on vallan passeli kauppa-/terassireissufillari. On kuitenkin ihan hyvä pitää joku rapareilla ja tarakalla varustettu peruskäyttöpyörä lenkkipyörän rinnalla.
pyörälläpäästään
20.03.2016, 22.04
Kyllä se kona lähtee vaihtoon, mulla on perus"maasto"tunturi löytyy, jolla voi kruisailla töihin ja kaupungilla ja yöjuoksuilla :D
Mutta mutta, miten tuo seuraava?
http://www.bikeshop.fi/Felt_ZW5_2015/ekauppa/pFEZW515/&listpos=9 Entäpäs tuo? Siinä olisi hiilikuiturunkokin? Onko se hyvä vai huono juttu alokkaalle? :D
Mutta mutta, miten tuo seuraava?
http://www.bikeshop.fi/Felt_ZW5_2015/ekauppa/pFEZW515/&listpos=9 Entäpäs tuo? Siinä olisi hiilikuiturunkokin? Onko se hyvä vai huono juttu alokkaalle? :D
Sanoisin että vasta-alkajan pitäisi ostaa nimenomaan tuon kaltainen paketti. Runko lienee asiallinen, voimansiirto-osissa on hyvä hinta/laatusuhde, putkiosat + kiekot on hinnat alkaen kuten sopii olettaa ja hintalapussa ei ole liian isoja numeroita. Teknisestä näkökulmasta prässätyt BB30-keskiölaakerit on pieni miinus. Tosin valtavirta on ollut jo pitkään menossa niihin prässättyihin, kierrekeskiöt alkaa olla harvassa siellä kaupan rivistön hiilikuituisissa maantiepyörissä.
Olen vähän eri mieltä nuren kanssa noihin naisten malleihin lukittautumisesta. Viimeisen 2-3 vuoden aikana useat valmistajat on panostaneet "oikeisiin" naisten pyöriin, jotka on oikeasti sopivampia erityisesti kun rungon pitää olla siellä XXS-XS kokoluokassa. Nykyään niissä on paljon muitakin hyviä ominaisuuksia söpön värin lisäksi.
Sitten asia on tietysti eri, jos ei nimenomaan halua esim. naisten mallin geometriaa joka voi olla oletuksena tarkoitettu pystymmässä ajoasennossa ajettavaksi vrt. vastaavaan miesten pyörään.
seppo_taalasmaa
20.03.2016, 22.56
Sanoisin että vasta-alkajan pitäisi ostaa nimenomaan tuon kaltainen paketti. Runko lienee asiallinen, voimansiirto-osissa on hyvä hinta/laatusuhde, putkiosat + kiekot on hinnat alkaen kuten sopii olettaa ja hintalapussa ei ole liian isoja numeroita. Teknisestä näkökulmasta prässätyt BB30-keskiölaakerit on pieni miinus. Tosin valtavirta on ollut jo pitkään menossa niihin prässättyihin, kierrekeskiöt alkaa olla harvassa siellä kaupan rivistön hiilikuituisissa maantiepyörissä.
Olen vähän eri mieltä nuren kanssa noihin naisten malleihin lukittautumisesta. Viimeisen 2-3 vuoden aikana useat valmistajat on panostaneet "oikeisiin" naisten pyöriin, jotka on oikeasti sopivampia erityisesti kun rungon pitää olla siellä XXS-XS kokoluokassa. Nykyään niissä on paljon muitakin hyviä ominaisuuksia söpön värin lisäksi.
Sitten asia on tietysti eri, jos ei nimenomaan halua esim. naisten mallin geometriaa joka voi olla oletuksena tarkoitettu pystymmässä ajoasennossa ajettavaksi vrt. vastaavaan miesten pyörään.
On kyllä erittäin hyvän hintanen paketti.
Mutta mutta, miten tuo seuraava?
http://www.bikeshop.fi/Felt_ZW5_2015/ekauppa/pFEZW515/&listpos=9 Entäpäs tuo? Siinä olisi hiilikuiturunkokin? Onko se hyvä vai huono juttu alokkaalle? :D
Vaikuttaa hyvinkin pätevältä paketilta. Tuossa ei ole mitään sellaisia pieniä heikkouksia mitä ei olisi kaikissa muissakin vastaavan hintaisissa pyörissä ja niihin ei kannata takertua. Feltin hiilikuituiset maantiepyörät ovat yleisesti kauttaaltaan laadukkaita pelejä.
Mitä tulee naisten mitoituksella tehtyihin maantiepyöriin, mielestäni niissä on järkeä nimenomaan pienissä rungoissa. Maantiepyörän ajoasento on yleensä sitä kisamaisempi (eli pitkä ja matala) mitä pienempi runkokoko, mikä taas ei välttämättä ole sitä mitä harrastaja haluaa, ja ns. naisten mallit pyrkivät korjaamaan ajoasentoa lyhyemmäksi ja pystymmäksi.
Samaa mieltä kumppaneiden kanssa, tuohan vasta mainio pyörä ja sopii tosi hyvin Tunturin kanssa samaa talliin. Isot asiat kunnossa, jopa kampien pituus pyörän kokoon sovitettu. Feltin pyöriä seuranneena olen havainnut muutoinkin heidän sovittavan jo tehtaalla kasausvaiheessa osien järkevää kokosovitusta, hybrideistä lähtien. Takapakan hurja välitysala tässä kyseisessä pyörässä ainoa kauneuspilkku, jos mulle tulis, pyrkisin vaihdattamaan tiiviinpään ennen kauppaa.
Omassa oli 12-28 pakka ja siinäkin tuntui isoin turhalta, nyt tuli tilalle 11-25. Etuset on samat kuin tuossa.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
pyörälläpäästään
21.03.2016, 07.19
Eli puhutaan tuosta 11-32 luvusta? Olisiko luokka 11-28 passeli? Kuinkahan mielellään vaihtavat, tai lähinnä lisääkö hintaa..?
Noin 30e taitaa olla 105 rataspakat ulkomailla. Sit jos haluat alle 11-28 pakan, niin joudut vaihtamaan takavaihtajan lyhyt häkkiseen, joka on toiset 30-40€.
On parempi, luultavasti, toivottavasti vaihtavat samaan hintaan, on niin helppo homma, jos myyjällä hyllyssä. Vähän kannatta maksaakin, jos ei muuten. Minun valintani olis vielä tiiviimpi 12-25, mutta ajankin maailman tasaisimmilla alueilla.
Noin 30e taitaa olla 105 rataspakat ulkomailla. Sit jos haluat alle 11-28 pakan, niin joudut vaihtamaan takavaihtajan lyhyt häkkiseen, joka on toiset 30-40€.
Ei häkin kanssa tule mitään ongelmaa, vaikka pakka tiivistyisi paljonkin. Ulkonäköhaitta enimmillään.
Munarello
21.03.2016, 08.47
Kun harrastus on vasta näin alkuvaiheessa, takapakan hammasluvut on kyllä varmaan yksi niitä vähemmän tärkeitä tekijöitä. Kyllä se sitten ajellessa valkenee, onko tarvetta jumpata takapakkaa.
Mäkisemmässä suomessa ei välityksi tarvitse niin paljon miettiäkään. Tehdasasennukset toimivat ihan hyvin, joten tämä pakanmiettiminenkin sattaa olla vähemmän tärkeä asia tähän valintaan. Ihan alussa ei harrastus ymmärtääkseni kuitenkaa ole kysyjällä.
Ulkorengas
21.03.2016, 10.51
Ensi alkuun ajattelin että haluan ehdottomasti maantiepyörän, koska en juuri muualla ajele. Tässä esiteviidakossa kahlatessa mielessä kyllä käy, olisiko cyclokrossari sittenkään paha tahi väärä hankinta, sillä kun ilmeisesti ajoasento voisi olla aloittelijalle mukavampi eikä hetkittäinen poikkeama soratien puolelle olisi pyörälle kuolemaksi..
Ajoasennon mukavuudesta on vaikea mennä toisen puolesta mitään sanomaan, kun se vaikuttaa kovin henkilökohtaiselta asialta. Parasta siis kokeilla.
Pyörävalinnalla puolestaan on sellainen vaikutus, että se vaikuttaa reitinvalintaan, eikä pelkästään oletettu reitinvalinta pyörävalintaan. Jos ostat soratiekelpoisen pyörän (cc tai gg), mielekkäiden reittivaihtoehtojen määrä todennäköisesti moninkertaistuu maantiepyörään verrattuna. Tuon voit todeta katsomalla karttaa. Päällystetyt tiet on nopeasti ajettu läpi, mutta niiden välillä on lukematon määrä kivoja sorateitä, joita pitkin pääsee päällystetyltä tietä toiselle. Sopivalla pyörällä todennäköisesti itsesi sieltä myös löydät toisinkuin kapearenkaisella maantiepyörällä ajaessasi. Ja kun kilpaileminen ei ole tavoitteena, kannattaa miettiä maantiepyörällä hyväkuntoisella asfaltilla saavutettavan kenties aavistuksen kovemman keskinopeuden merkitystä. Ja sitä, missä kunnossa korjausvelasta kärsivät hiljaisemmat tiet ovat ja miltä tuntuu ajaa kapeilla renkailla roudan rikkomalla halkeilleella päällysteellä ja tekeekö mieli pyöräteiltä siirtyä ajoradalle kinastelemaan teon oikeutuksesta, jos ajoradalla on sileämpi pinta.
Itse suosin siis krossaria, mutta jokainen tekee omat valinnat. Tärkeintä on ottaa riittävästi asioita huomioon.
Välityksiäkin on vaikea toisten puolesta arvioida. Itse pidän sopivina huomattavasti pienempiä vaihteita kuin useimmat pitää tarpeen. Toisaalta tähän vaikuttaa myös pyörän paino, käyttötarkoitus (mm. kauppamatkat ja maastoajo), mukavuudenhalu ja seudun mäkisyys. Ajattelen myös niin, että suurta iloa ei ole siitä, että jossain alamäessä voisi saada isolla vaihteella mittariin hiukan kovempia nopeuksia. Tärkeämpää on päästä pitkänkin matkan loppupuolella isot mäet ylös ilman isompaa hapottamista. Välitykset on minulla edessä 36/46 ja takana 11-32. Jossain vaiheessa voisi taakse vaihtaa 12-36, kun se on minun tapauksessani ilmeisesti eturattaiden uusimista helpompaa. Muutamassa retkipyörässä on houkutteleva 28/42 ratastus edessä, mutta tuo on jo ehkä liikaa, kun iso osa pienimmistä vaihteista jäisi aika vähälle käytölle.
Ainoaksi maantietankoiseksi olisi minunkin suositukseni krossari, mutta kun tulee minkä tahansa käyttöpyörän rinnalle, niin suositukseni on aito maantiepyörä. Parhaimmillaan noihin sopii jopa 28 mm perus-maratooni haarukoiden väliin, luulisin tuohon Feltiinkin menevän. Sillä ajaa jo melkein missä vaan. Lokareita ei tietty maantiepyörään!
El-Carpaso
21.03.2016, 14.38
Miksei lokareita maantiepyörään? Mikäs ihme sääntö toi on?
Kuten tuossa jo sanottiinkin niin maantiepyörä jos pyörällä ajetaan melko puhtaasti maantiellä missä alusta on suht hyvä eikä ole katukivetyksiä tms. Toki pieniä siirtymiä tulee. Jos tuolla pyörällä tulee paljon kaupunkialueilla katukivetysten yli ajelua ja sorateitäkin niin sitten crossari ja kenties siihen hetken päästä hommaat toiset vanteet ja renkaat jotta erialustojen välillä oleville retkille konfiguraation vaihto on sujuva. Mulla on ollu Konasi kaltainen hybridi 12 vuotta ja on edelleen. Pari vuotta sitten hommasin maantiepyörän. Ajelen paljon hyötyliikuntaa kaupungin sisällä nopeammilla väylillä joilla ei silti tunnu pääsevän montaa sataa metriä etteikö tiessä olisi jotain hidastavaa tekijää. Niinpä olen noiden rinnalle hommaamassa cyclon koska haluan lujempaa kuin hybridilläni ja mukavammin kuin maantiepyörälläni. Cyclo tulee toki myös talvikäyttöön. Maantiepyöräni tulee kyllä jäämään mutta pienemmälle käytölle. En halua liikaa ohjata cyclon suuntaan mutta kannattaa miettiä mihin tarve on. Jos haet vain lenkkikäyttöön hyville alustoille pyörää niin maantiepyörä on oikea valinta.
Ulkorengas
21.03.2016, 15.03
Merida 500 voisi olla kilpailukykyinen vaihtoehto, vain vaihteiden välitykset ovat minun makuuni liian pitkät. Mutta kasetin ja vaihtajan uusimisella sekin lienee budjetti huomioiden korjattavissa, kun polkimet on jo olemassa.
http://www.velotema.com/
http://www.raispo.fi/polkupyorat/merida/cyclocross/cyclocross-500-2016
Linkeistä saa selville suuntaviivat, millä hinnalla tuollaisen saa ostettua.
Jos nykyinen pyörä on kunnossa, se kannattaa tosiaan säilyttää kauppamatkoihin yms. käyttöön.
jannevaro
21.03.2016, 15.28
Naistenmallia hankkiessa kannttaa miettiä omia mittasuhteita onko ne niin "naiselliset". Eli jos oletkin persjalkainen ja pitkäselkäinen (naisilla siis yleensä kai on pitkät jalat) niin kuin yleensä suomalaismiehet niin silloin tuolla geometrialla mennään metsään pahasti ja pitäisikin hankkia enempi kisahenkinen matala pyörä. Meridalla tosiaan on myös hintalaatusuhde kohdallaan ja Scultura tai Ride voisivat olla hyviä vaihtoehtoja...
tosta kapee renkaisessa tulee sellainen seikka että soraa kestävät kumit hinnakkaita ja kuluminen soralla huomattavaa
Viime kesänä /syksynä ajoin n1700 km Sculturalla ja jokainen lenkki alkaa ja loppuu soratielle (2*+400m). Renkaina vakiot contin ultra sport, eli halpikset. Edessä näkyy vielä sauma ja yksi vuoto takana. Keskeltä pintaa oli jokin pistänyt hyvin pienen reiän sisuriin.
Hybridin korvaamista cycklolla olen kyllä harkinnut...
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Tämä keskustelu naisten ja miesten pyörien eroista onkin varsin mielentiintoinen.
Meidänkin perheessä tämä ajankohtainen, joten asiaa tullut hieman tutkittua.
Yleisesti helppo todeta, että naisten pyörät on "nätimpiä", väritys ja muodotkin
feminiinisempiä. Kapeampaa tankoa ja lyhyempää kampea jne.
Geometria onkin sitten eri juttu. Stack ja reach sen parhaiten kertoo.
Alla listattuna joidenkin isojen merkkien naisten mallit sekä verrokkina
ko. lafkan endurance ja cyclomallit.
Johtopäätöksenä voi sanoa, että kovin suurta eroa ei ole, esim. Trekin silque ja
domane käytännössä identtisillä geometrioilla. Mutta joillain valmistajilla
kuten spessulla naisten mallit vajaan sentin lyhyempiä.
Mielenkiintoista oli että Cervelon uusi endurance-malli on vertailukelpoisesti selvästi
lyhyempi kuin yksikään muu alla listattu naisten malli.
Joten ehkä johtopäätös on tästäkin taas kerran todettu totuus, että pitää valita omalle
kropalle ja omaan käyttöön sopivalla geometrialla varustettu malli.
Sinänsä miesten mallit varmasti toimii useassa tapauksessa täysin suoraan eikä yhtä
totuutta ole tässäkään.
stack
reach
trek silque 52 (naisten)
560
371
trek silque 50 (naisten)
545
368
Domane 52
561
371
Domane 50
546
368
Trek boone 50
534
375
Trek boone 52
547
379
Specialized ruby 48 (naisten)
529
370
Specialized ruby 51 (naisten)
544
370
Specialized roubaix 49
528
378
Specialized roubaix 52
547
379
Specialized crux 49
540
369
Specialized crux 52
554
376
Giant liv avail 50 (naisten)
567
377
Giant liv avail 46.5 (naisten)
550
372
Giant defy 50
566
377
Giant defy 46.5
545
373
Cannondale synapse w 48 (naisten)
533
362
Cannondale synapse w 51 (naisten)
550
368
Cannondale synapse m 48
528
362
Cannondale synapse m 51
549
370
Cannondale superX 48
529
368
Cannondale superX 52
560
374
Cervelo C3 48
527
352
Cervelo C3 51
549
362
Ensimmäiseen pyörään en pistäisi hirveästi yli tonnia. Sen kanssa kuitenkin tulee vastaan tilanne, jossa huomaa makunsa kehittyneen, ja haluaa uuden. Silloin voi tosin olla hyötyä siitä, että ensimmäisen pyörän voi roolittaa vaikkapa arkiseen käyttöön. Hyvämaineisen merkin voi myydä kohtuullisella tappiolla. Kannattaa kuitenkin ehdottomasto ostaa oikean kokoinen.
Miksei lokareita maantiepyörään? Mikäs ihme sääntö toi on?
Kypäräpakko ja lokaritonpakko, nehän on lakeja, asetuksia ja suosituksia, niitä lainkuuliainen kansalliseen käyttäytymiseemme kuuliaisesti suhtautuva asukas vapaaehtisella pakolla noudattaa.
Ensimmäiseen pyörään en pistäisi hirveästi yli tonnia. Sen kanssa kuitenkin tulee vastaan tilanne, jossa huomaa makunsa kehittyneen, ja haluaa uuden. Silloin voi tosin olla hyötyä siitä, että ensimmäisen pyörän voi roolittaa vaikkapa arkiseen käyttöön. Hyvämaineisen merkin voi myydä kohtuullisella tappiolla. Kannattaa kuitenkin ehdottomasto ostaa oikean kokoinen.
Se on nimenomaan ikävää kun ostaa kerralla kunnollisen - vaikka kuinka haluaisi, sama pyörä palvelee useita vuosia niin hyvin että uutta on hankala perustella järkisyin. Eikä tunnesyytkään yleensä sitä vaihtoa tue, kun pitkään hyvin palvellut väline on ehtinyt kerätä tunnearvoa.
Mutta tietysti sen oikean ja kunnollisen löytäminen heti ensiyrittämällä vaatii paljon vaihtoehtojen puntarointia. Ja usein tuuriakin, jos sattuu kyttäämään käytettyjen markkinaa.
Sen oikean löytäminen heti ekalla kerralla voi olla haastavaa, mutta juuri siksi siihen kannattaa panostaa ja yrittää kokeilla mahdollisimman monia pyöriä. Asiantunteva liike on tässä hintansa arvoinen. Siihen "ensimmäiseen" pyörään syntyy helposti sellainen tunneside että sitä ei ihan helposti lähde vaihtamaa, joten silloin kannattaa heti alussa varmistaa että fillari on oikean kokoinen. Ja harva pääsee pyörää päivittäessään omilleen, jolloin kannattaa mielestäni ennemminkin satsata etupainotteisesti periaatteella "kerralla sopiva" kuin "ostetaan nyt vaan joku ja vaihdetaan seuraavaksi kaudeksi". Mutta lähestymistapoja on monia.
Jos budjettia saa venytettyä sen verran että voi käydä asiantuntevassa bike fittingissä niin sen oikean löytäminen tulee astetta helpommaksi ja esim. Timpen postaama reach/stack -taulukko alkaa avautua ihan toisella tavalla.
pyörälläpäästään
21.03.2016, 22.19
Tässähän tulee ajattelemisen aihetta ihan kerrakseen! Jotenkin tuntuu että joka pyörä alkaa olla toista mielenkiintoisempi ja parempi... :D tosiaan vieläkin pohdin tuota cyclo/maantieajatusta, ja kuten tuossa jo sanottiinkin niin soraa löytyy teiltä Suomessa kohtuullisen paljon maanteiden väliltä..
Kiinnostaisi tietää arvioita, kumpi on "parempi" pienissä routavaurioissa ja töyssyissä, hiilikuitu- vai alumiinirunko (tahi haarukka..)? Nykyinen konahan on aivan järkyttävä joka töyssyssä, ei tule mieleenkään ajaa jarruttamatta... Ja noita levareita mietin kans.. Enhän mä niitä tartte, tekeekö ne hintaan paljon lisää?
Jospa kohta pääsee jo sovittamaan edes jotain pyörää :)
Kivijaloissa on tällä hetkellä aika lailla vannejarrut maantiepyörissä ja levarit cycloissa. Itse en löytänyt vielä yhtään tän vuoden cyclomallia canti-jarruilla missään kivijalassa. Joitain edellisvuoden malleja lähinnä jäänyt. Jarruratkaisu sinänsä ei ole kustannuskysymys ja kertomasi perusteella sulle molemmat toiminee tarkoitukseensa hyvin.
Kiinnostaisi tietää arvioita, kumpi on "parempi" pienissä routavaurioissa ja töyssyissä, hiilikuitu- vai alumiinirunko (tahi haarukka..)? Nykyinen konahan on aivan järkyttävä joka töyssyssä, ei tule mieleenkään ajaa jarruttamatta...
Ajomukavuuteen vaikuttaa moni asia eikä runkomateriaali ole niistä keskeisin, mutta hiilikuiturunko ja -haarukka ovat tärinää vaimentavampia alumiinisiin verrattuna. Erityisesti hiilikuidussa rakenne vaikuttaa paljon ajotuntumaan, koska niin halutessa siitä voidaan rakentaa hyvin tarkkaan tiettyihin suuntiin jäykkää ja toisiin suuntiin joustavia runkokolmioita.
Kahvupaussi
21.03.2016, 22.52
[QUOTE=
Jospa kohta pääsee jo sovittamaan edes jotain pyörää :)[/QUOTE]
Jos valinta kallistuu maantiekiiturin puolelle niin mä pitäisin erittäin tärkeänä, että mahdollisimman leveät gummit mahtuu pyörimään (min. 28mm). Minusta menee runkomateriaalin edelle ja ei sinänsä maksa mitään.
Ulkorengas
22.03.2016, 05.23
Kiinnostaisi tietää arvioita, kumpi on "parempi" pienissä routavaurioissa ja töyssyissä, hiilikuitu- vai alumiinirunko (tahi haarukka..)?
Toisaalta jos maltat noudattaa budjettikuria, hiilikuiturunko ei taida olla realistinen vaihtoehto. Alumiinirunko hiilikuituhaarukalla sen sijaan on ja ainakin krossareissa normaali ratkaisu laadukkaissa pyörissä. Halvemman pään pyörät ovat alumiinirunkoisia alumiinihaarukalla, mikä teoriassa on hiukan epämukavampi rakenne. Käytännössä niin moni asia vaikuttaa lopputulokseen, ettei yksiselitteisesti voi sanoa toisen olevan toista parempi tai huonompi. Hankalaksi asian tekee myös se, että pyöräliikkeen pihalla parin sadan metrin koeajolla ei asiaan todennäköisesti saa minkäänlaista selvyyttä.
Nykyinen konahan on aivan järkyttävä joka töyssyssä, ei tule mieleenkään ajaa jarruttamatta.
Linkin perusteella Konassasi on teräsrunko ja -haarukka sekä 28 mm renkaat. Materiaalin perusteella sinänsä ei voi tietää, millainen pyöräsi on ajettavuudeltaan. Periaatteessa terästä pidetään mukavana, mutta todellisuudessa näin suoraviivainen tilanne ei ole varsinkaan, kun verrataan täysin eri tyyppisiä pyöriä. Kuitenkin, 28 mm renkaat edustavat maantiepyöriin suhteutettuna leveää päätä ja koska suoralla ohjaustangolla pitäisi hallinta töyssyissä olla mahdollisimman helppoa, veikkaan maantiepyörän 25...28 mm renkailla olevan sinulle melko epämiellyttävä kokemus. Tietynlainen herkkyys kyllä voi olla vaikuttavaa, mutta jaksaako siitä nauttia karkeilla, usein särkyneillä pinnoilla muutamaa kilometriä pidempään, siihen kannattaa koittaa saada selvyys ennen lopullista päätöstä. Suosittelen myös ajamaan nykyisellä pyörälläsi esim. muutaman 30 kilsan lenkin pienemmillä asfaltti/öljysorateillä ja kiinnittämään huomiota siihen, millaisessa kunnossa tiet oikeasti ovat. Päällysteen poikittaiset halkeamat voivat joskus jumputtaa 35 mm renkailla krossarissakin ikävästi. Lisäksi hieman isommilla teillä, joissa on hiukan enemmän liikennettä, mutta kapea piennar, reunaviivan tuntumassa ajaminen on oma kokemuksensa. Päällyste on sielläkin usein epätasaista, lisäksi pitää ajaa lähellä päällysteen reunaa, kun autot ohittavat pyöräilijän muutenkin läheltä. Kun nopeutta on alamäessä tavanomaiset 30-45 km/h, ainakin itse koen krossarin huomattavasti maantiepyörää turvallisemmaksi ajettavuudeltaan. Pienempi stressi parantaa mukavuuden lisäksi myös jaksamista pidemmillä lenkeillä, eikä jokaiseen päällysteen vaurioon tarvitse hidastaa, joten tältä pohjalta ajatellen ns. hitaampi pyörä voi todellisuudella olla nopeampi.
Onko sinulla muuten pehmustetut pyöräilyhousut? Itselleni oli yllätys, kun lapsena ajelin 24" pyörällä jopa yli satasen päivämatkoja kivuttomasti ilman pehmusteita (olikohan 80-luvulla sellaisia edes olemassa, en tiedä), mutta ajokortin saamisen myötä hiipuneen pyöräilyn ja myöhemmin aikuisiällä sen uudelleen aloittamisen yhteydessä totesin jo parinkympin lenkkien olevan yllättävän epämiellyttäviä ilman pehmusteita.
Jospa kohta pääsee jo sovittamaan edes jotain pyörää
Tuo todellakin kannattaa, koska se on ainoa tapa saada edes jonkinlaista tuntumaa asiasta. Joissain liikkeissä on mahdollisuus saada pyörä kunnon koeajoon. Katso esim. www.bikeshop.fi (http://www.bikeshop.fi) ja sieltä polkupyörien alta testipyörät. Kokovalikoima on tietysti ongelmallisen rajallinen, mutta muistaakseni tuon liikkeen muuton yhteydessä pitäisi valikoiman parantua. Kannattaa kysyä liikkeestä, vaikka nettisivuilla ei sopivia malleja olisikaan.
orc biker
22.03.2016, 07.02
Tässähän tulee ajattelemisen aihetta ihan kerrakseen! Jotenkin tuntuu että joka pyörä alkaa olla toista mielenkiintoisempi ja parempi... :D tosiaan vieläkin pohdin tuota cyclo/maantieajatusta, ja kuten tuossa jo sanottiinkin niin soraa löytyy teiltä Suomessa kohtuullisen paljon maanteiden väliltä..
Kiinnostaisi tietää arvioita, kumpi on "parempi" pienissä routavaurioissa ja töyssyissä, hiilikuitu- vai alumiinirunko (tahi haarukka..)? Nykyinen konahan on aivan järkyttävä joka töyssyssä, ei tule mieleenkään ajaa jarruttamatta... Ja noita levareita mietin kans.. Enhän mä niitä tartte, tekeekö ne hintaan paljon lisää?
Renkaat. Sinun kannattaa keskittyä renkaisiin etenkin, jos yhtään hiekkatiet kiinnostavat. Eli siis cc, joihin ei voi edes käytännössä saada liian leveitä renkaita. Kuntoilija ei anna siinä mitään pois, mutta saa paljon sitä kaipaamaasi mukavuutta lisää. Minä hakisin 42 milliä. Se on kunnianhimoinen tavoite, koska juuri mihinkään ei mahdu sellaisia, mutta laittaisin ihan pääpainon tuolle asialle. Etuhaarukoitakin voi myöhemmin vaihdella vaikka mihin materiaaliin, mutta takahaarukkaan ei koskaan saa lisää tilaa, vaikka sitä miten kaipaisi. Moni pelkää, että leveät renkaat tekisivät pyörästä hitaan, mutta se ei ole totta kilpaurheilun ulkopuolella. Sorallahan ne ovat sitten jo nopeammat.
https://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/
(https://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/)
Kaikilla ei ole samat mielenkiinnon kohteet, ihmiset saavat nautintoa eri asioista, mutta omasta puolestani voin sanoa, että harva asia on niin hienoa kuin ajaa hiekkateitä lämpimänä kesäiltana suomalaisen peltomaiseman läpi. Autoja ei näy missään, ihmisiä ei näy missään. On vain aurinkoa, peltoja ja metsiä, pyörä ja soratie.
Mutta, jokaisen paljon ajavan pitäisi kokea elämässään aito maantiepyörä! Se on elämys, ei vain pientä kokeilua myyjän tai tuttava pyörällä, vaan omiin mittoihin hyvin sovitetulla ja säädetyllä, siis käytännössä omalla. Rungon materiaali ja osasarjat eivät ole ratkaisevan tärkeitä hienoille ajokokemuksille. Vasta kippuratankoisella maantiepyörällä voi kokea sen mitä pyöräily parhaimmillaan antaa.
Nuo kesäiltafiilistelyt ovat kiistämättömiä, niitä voi kokea myös asfaltilttipinnalla kapearenkaisella tai Tunturi-maasturilla hiekkateillä.
orc biker
22.03.2016, 09.08
Nuo kesäiltafiilistelyt ovat kiistämättömiä, niitä voi kokea myös asfaltilttipinnalla kapearenkaisella tai Tunturi-maasturilla hiekkateillä.
Mutta jos haluaa yhdistää nuo molemmat, niin siihen tarvitaan pyörä, jolla ne voi yhdistää, ellei halua ostaa kahta pyörää. Kuten sanoin, niin ei leveillä renkailla anna mitään olennaista periksi. Painokin tuntuu vain ylämäissä ja kiihdytyksissä ja osan siitä saa takaisin käänteisissä tilanteissa. Marginaalista tuokin. Ilmanvastuksen vaikutus on häviävän pieni normaalikuntoilijan nopeuksissa, eikä normaalikuntoilija muutenkaan aja mahdollisimman "aerona". Rullaavuus on yhtä hyvää tai parempaa. Jos joku kokee elämyksenä kovan pyörän tuntuman, niin sitten toki kannattaa hakea sitä, mutta muuten voi ostaa monikäyttöisen pelin samaan hintaan.
Se on elämys, ei vain pientä kokeilua myyjän tai tuttava pyörällä, vaan omiin mittoihin hyvin sovitetulla ja säädetyllä, siis käytännössä omalla.
Miksi cc ei voisi olla yhtä lailla itselle sovitettu?
Minusta tuntuu, että kyse näissä on monille enemmänkin henkisistä asioista. Samoin kuin joku haluaa ostaa fixin tai sinkulan. Ei se ole käytännöllinen, mutta siinä on heille jotain henkistä puhtautta. Käytännöllisyys ei puolla kovinkaan monelle puhdasta maantiepyörää. Tässä ketjussa ihminen on puhunut nykyisen pyöränsä tärinöistä ja kovuudesta, joten on ihan varmaa, että se ei maantiekilpurilla korjaannu, eikä monilla krossareillakaan.
Ulkorengas
22.03.2016, 09.51
Eli siis cc, joihin ei voi edes käytännössä saada liian leveitä renkaita. Kuntoilija ei anna siinä mitään pois, mutta saa paljon sitä kaipaamaasi mukavuutta lisää. Minä hakisin 42 milliä. Se on kunnianhimoinen tavoite, koska juuri mihinkään ei mahdu sellaisia, mutta laittaisin ihan pääpainon tuolle asialle. Etuhaarukoitakin voi myöhemmin vaihdella vaikka mihin materiaaliin, mutta takahaarukkaan ei koskaan saa lisää tilaa, vaikka sitä miten kaipaisi. Moni pelkää, että leveät renkaat tekisivät pyörästä hitaan, mutta se ei ole totta kilpaurheilun ulkopuolella.
Jos tuollaisia löytyy, linkkejä vain esiin. Varmaan kiinnostaa monia muitakin. Vaikeusastetta lisää se, että edes hiilikuituhaarukoissa ei tarjontaa paljon ole, jotta voisi mahdollisesti ahtaan/väärää materiaalia olevan etuhaarukan vaihtaa toiseen.
kuovipolku
22.03.2016, 10.26
Joo, eihän mikään ole hienompaa kuin ajaa soratietä kauniina kesäiltana ja niellä ohiajavan auton nostattamaa hiekkapölyä...
Ihmiset voidaan tunnetusti jakaa minkä tahansa asian suhteen kahteen leiriin. Esimerkiksi sellaisiin jotka löytävät kuin luonnostaan itselleen sopivan asennon maantiepyörän päältä - ja sellaisiin joille maantiepyörä merkitsee parhaimmillaankin tärinää ja kovuutta ja pahimmillaan käsittämättömän epämukavaa kulkuvälinettä ja pahimmillaan jonkin sortin kidutusväline. Tai sellaisiin joiden ajo-ote, -asento ja miksei asennekin mahdollistavat sen että tienpinnan, niin asfaltin kuin hiekankin, pienet epätasaisuudet voi vastaanottaa ilman suurempia murheita ja jopa osana ajonautintoa - ja sellaisiin joille yksikin tuntuva pomppu tai väistettävä kuoppa on jo liikaa.
En voi tietää mihin ryhmään alkuperäinen kysyjä kuuluu, mutta koska (aivan kuten kaikki muutkin) katson asioita omasta näkökulmastani uskallan arvella että tuommoisella Konan mallisella pyörällä ja sen edellyttämässä ajoasennossa meno on epämukavaa alle 60-millisillä renkailla silloinkin kun meno voisi maittaa maantiepyörällä ja sen huomattavasti kapeammilla renkaillakin. Eli puhumme viime kädessä kovin subjektiivisista tuntemuksista.
Jos tietty tunne tai illuusio pyörän keveydestä ja sen tarjoamasta vauhdista ja siitä että on ainakin hetkittäin ikään kuin yhtä pyöränsä kanssa on se mikä ensin houkuttaa ja minkä huomaa ensimmäisenä ajokautena suuresti miellyttävän, maantiepyörä on kiistatta paras vaihtoehto. Sillä ajaa 25-millisillä hiekkateilläkin, sillä eivät ne meillä aina ole täynnä kuoppia tai kiharoita tai paksun irtosoran peittämiä. Mutta etenkin jos ajaa yksin, voi kiistatta olla mukavampaa ja käyttöakaa laajentavaa mikäli 28-milliset renkaat mahtuvat, Ja vaikkei ajaisikaan sateella, Suomessa on runsaasti päiviä ja tunteja jolloin tiet ovat märkiä, joten kelvollisten lokareiden asennusmahdollisuus on ehdoton plussa.
Mutta koska tuntemukset ovat subjektiivisia, saman ajonautinnon voi joku toinen kokea vasta 35-millisillä tai leveämmillä renkailla el cyclocrosspyörällä. Sellaistakin hankkiessa kannattaa mielestäni muistaa mikä on pääkäyttötarkoitus eli hankalimpien ajo-olosuhteiden vuoksi ei ole syytä valita pyörää jolla ajamisesta ei todella nauti hyvissä olosuhteissa. Jos pyörä toimii loistavasti 90% mahdollisista ajopäivistä, voi hieman kurjiastella 5% ja jättää 5% päivistä ajamatta.
Mielipiteitä tässä heitellään, niitähän kysyjä alkujaan pyysikin. Omassa tukiasemassani on kolme välinettä, joista jokaisella on hienoa ajaa. Keskinkertaisia ovat, mutta hyvin tarkasti käyttäjän mittoihin sovitettu. Arkiajot, siis ympärivuotiset, varustetulla krossarilla tai varustetulla suoratankoisella. Kauniiden sunnutaiden ajot varustamattomalla maantiepyörällä ja ne ajot ovat niitä pyöräilyelämän parhaita kokemuksia, joita yritän alkuperäiselle kysyjälle selittää. Rohkeasti vaan alkuperäisen suunnitelman mukaan, Tunturin rinnalle ihan aito maantiepyörä.
Homelite
22.03.2016, 10.54
Meillä rouva ajoi maasturista luovuttuaan cyclolla 4 vuotta (Kona Major Jake) kaikki ajonsa kunnes viime keväänä osti maantiepyörän (Cannondale SuperSix). Sen jälkeen cyclo jäi käytännössä seisomaan. Rouva ottaa tuon Cannarin mieluummin jopa työmatkalle joka on Tampereen Kalkusta Kaukajärvelle eli ei todellakaan sellainen matka/reitti mitä itse maantiepyörällä ajaisin. Kona on tosiaan nyt talvi- ja vesisadepyöränä.
Pointtini on kai se että kokeile rauhassa molempia. Ei se cyclokaan mikään ihmelaite ole ja jos maantiepyörää haluaa niin ei kai muu auta kun sellainen hommata :)
orc biker
22.03.2016, 12.02
Jos tuollaisia löytyy, linkkejä vain esiin. Varmaan kiinnostaa monia muitakin. Vaikeusastetta lisää se, että edes hiilikuituhaarukoissa ei tarjontaa paljon ole, jotta voisi mahdollisesti ahtaan/väärää materiaalia olevan etuhaarukan vaihtaa toiseen.
Surly Cross-Checkissä on vakiona 42 mm. Pyörää on kyllä aika hankala lähistöltä löytää. Eli siis mahdoton. Enkä tiedä hinnasta. Eikä ole levyjarruja. Hiilikuituhaarukoiden tilasta en tiedä, mutta niissä on aina toivona sentään se, että tulevaisuudessa voi löytyä.
http://surlybikes.com/bikes/cross_check
Jos tuollaisia löytyy, linkkejä vain esiin. Varmaan kiinnostaa monia muitakin. Vaikeusastetta lisää se, että edes hiilikuituhaarukoissa ei tarjontaa paljon ole, jotta voisi mahdollisesti ahtaan/väärää materiaalia olevan etuhaarukan vaihtaa toiseen.
Ridleyn X-Bowiin menee 40mm ainakin. X-Nightiin mennee isompikin.
http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridley-cyclocrossari-x-bow-10-disc-2016/
orc biker
22.03.2016, 12.19
Ridleyn X-Bowiin menee 40mm ainakin. X-Nightiin mennee isompikin.
http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridley-cyclocrossari-x-bow-10-disc-2016/
No, tuollainen alkaa olla jo asiallinen peli. Jos leveä kumi ahdistaa, niin ainahan voi heittää alle jotain muuta. Luulisi tuollaisen menevän yhtä lailla maantieohjuksenakin kuin "aidon" maantiepyörän. Jos meinaa lokareita, niin se pitää myös muistaa huomioida mahtuvuuden kannalta.
Ulkorengas
22.03.2016, 15.12
Surly Cross-Checkissä on vakiona 42 mm. Pyörää on kyllä aika hankala lähistöltä löytää. Eli siis mahdoton. Enkä tiedä hinnasta. Eikä ole levyjarruja.
http://surlybikes.com/bikes/cross_check
Foxcompissa Turussa saisi kasattua rungon ympärille Stragglerista tuollaisen pyörän. 1500 euron budjetti voi kyllä olla tiukilla. Muistaakseni lokareiden kanssa ei taida ihan tuollaiset renkaat mahtua. Erikoisuus ja ehkä tutustumisen arvoinen voisi tässä tapauksessa olla 650B-malli, kun pienestä rungosta on kyse.
http://foxcomp-turku.fi/tarjoukset
Ridley vaikuttaa kilpailukykyiseltä äkkiseltään katsottuna, jos vain sopivaa kokoa löytyy. Yleensä tuollaisissa tarjouksissa myydään yksittäiskappaleita, kuten thebikeshopissa Meridaa:
http://www.thebikeshop.de/epages/62303450.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62303450/Categories/Merida/Merida_Cycle_Cross
Paremmalla puoliskolla on XXS-kokoisessa X-Bowissa 40mm X'ploydit (ja talvella oli marawinter-nastat), täyspitkät lokarit mahtuu niiden kanssa. Voi olla että 42nkin kanssa menis just ja just.
Ja kesällä siinä on usein 28mm Duranot maantieohjustelemassa.
Itselläni melkein sama setup kuitu-X-nightissa, paitsi nyt kesäksi ohjusrenkaiksi tulee 25mm Pro Onet tubelessina Huntin kiekoilla. 40 milliset GG-renkaat mahtuu ongelmitta racebladen lokareiden kanssa, muistaakseni tilaa jäi vielä reilusti molemmissa päissä.
pyörälläpäästään
22.03.2016, 21.24
No niin, tässähän tulee koko ajan vain lisää ajattelemisen aihetta kun tieto lisääntyy :)
Kävin kokeilemassa tuota Trek SLX Lexaa nyt ja se oli kyllä semmonen menijä että teki mieli lähtee ajamaan saman tien :) :) ajoasentokaan ei tuntunu liian makaavalta, vaan ihan ok ja nuo töyssyt yms perushiekotushiekat ei ollu niin pahantuntusia mitä Konan takia pelkäsin, uskalsi ajaa eikä tarvinnu hiljentää vauhtia yhtään :) siinä oli siis 25 renkaat ja 28 sais vaihdettua helposti....kamala pyöräkuume! Tuossa varmaan se isospeed tekniikka on iso apu, ettei nuo montut tunnu. Luulisin pärjääväni hyvinkin tuommosen vaimennuksen kanssa routavaurioisellakin tiellä enkä tarttisi cyclokrossaria :)
Ite ostin viime syksynä ekan maantiefillarini. Päädyin Bianchiin, enkä ole katunut. http://www.suomenurheilupyora.fi/bianchi-c2c-impulso-disc-105-11sp-compact-vm2015
Kävin kokeilemassa tuota Trek SLX Lexaa nyt ja se oli kyllä semmonen menijä että teki mieli lähtee ajamaan saman tien :) :)
Se on kyllä spekseiltaan varsin pätevänoloinen hinta-laatu suhteeltaan.
No niin, tässähän tulee koko ajan vain lisää ajattelemisen aihetta kun tieto lisääntyy :)
Kävin kokeilemassa tuota Trek SLX Lexaa nyt ja se oli kyllä semmonen menijä että teki mieli lähtee ajamaan saman tien :) :) ajoasentokaan ei tuntunu liian makaavalta, vaan ihan ok ja nuo töyssyt yms perushiekotushiekat ei ollu niin pahantuntusia mitä Konan takia pelkäsin, uskalsi ajaa eikä tarvinnu hiljentää vauhtia yhtään :) siinä oli siis 25 renkaat ja 28 sais vaihdettua helposti....kamala pyöräkuume! Tuossa varmaan se isospeed tekniikka on iso apu, ettei nuo montut tunnu. Luulisin pärjääväni hyvinkin tuommosen vaimennuksen kanssa routavaurioisellakin tiellä enkä tarttisi cyclokrossaria :)
Kuulostaa semmoiselta, että olisi virhe päätyä johonkin puolivillaiseen, kovasti maantiepyörää pukkaa. Renkaiksi 25 mm kevyelle kuskille on jo ns. tuhti rengas, koon puolesta sillä ajaa missä vain.
pyörälläpäästään
30.03.2016, 22.34
Nonniin. Ostaa tärräytin nyt sen Trekin. Koeajoin ehdokkaita ja tuo nyt vaan tuntu parhaalta. Eihän tuota huomaakaan ku on jo kilometrin päässä näin eka ajoharjottelun jälkeen... :) :) nyt vaan totuttelemaan ajoasentoon ja kipourasarviin.. :D
pyörälläpäästään
02.04.2016, 16.49
No niin, muutama pieni säätölenkki takana uudella pyörällä ja aivan jumissa ajamisesta. :# satula pitäisi saada siis säädettyä oikein ja niin se mielestäni alkaa ollakin oikealla paikalla, mutta ongelmana ovat olkapäät ja niskat, täytyy nostaa ajoasentoa suosiolla aika paljon ennen kuin yhtään pidemmälle lähden...pikavinkkejä?
paskalokki
02.04.2016, 17.11
No niin, muutama pieni säätölenkki takana uudella pyörällä ja aivan jumissa ajamisesta. :# satula pitäisi saada siis säädettyä oikein ja niin se mielestäni alkaa ollakin oikealla paikalla, mutta ongelmana ovat olkapäät ja niskat, täytyy nostaa ajoasentoa suosiolla aika paljon ennen kuin yhtään pidemmälle lähden...pikavinkkejä?
Kai satula on vaaterissa? Stemmi kannattaa kääntää ympäri, mikä kulma osoittaa nyt alaspäin.
Tuo ajoasentoa vähän rennommaksi.
Onnea uudelle pyörälle ensten!
Outoa vaivaa uudella, olisko näistä mihinkään:
Satula vaakatasoon suunnilleen kiskojen keskelle, tanko vain hieman alle satulatason. Ajossa ei suuria vaihteita vaan kevyttä pyöritystä. Ajo yläotteella ja kahvoilla, vain lyhyiä pätkiä alaotteella. Jännittämätön rento ajo niin jaloissa kuin ylävartalossakin.
Pyörähän tuli varmasti niin oikean kokoinen kuin piti? Saitko myyjältä apua oikeisiin säätöihin? Jäikö talvi vähälle ajolle nykyisillä pyörillä?
Tuoreesta kokemuksesta muistan, että tärkeintä oli ajoasennon pituus. Eli stemmi/runko ei saa olla liian pitkä alkuun. Tanko oli minulla alkuun muistaakseni 6-7cm alle satulan. On kohtuu älytöntä yrittää tehdä maantiefillarista mummopyörää nostamalla tankoa satulan korkeudelle.
Mitäs jos pidentäisi sitä omaa ruotoa sopimaan paremmin pyörän päälle. Takareisi-, pakara- ja alaselkävenytyksillä lisää liikkuvuutta sekä ulottuvuutta ajoasentoon. Muutokset parempaan päin ei tapahdu hetkessä, mutta venyttelemättä muutokset huonompaan voi kehittyä nopeasti jos se takaosasto alkaa kirraamaan ajamisen seurauksena.
Vaikka pyörä on sopivan kokoinen niin jos et ennen ole ajanut maantiepyörällä niin kroppaa kivistelee alkuun.
Katellaan loppukesästä tuntemuksia.
Itellä oli pari vuotta sitten samoja oireita niskassa ja hartioissa.
pyörälläpäästään
02.04.2016, 22.27
Joo tuo satula kyllä katottiin ja polvikulma että on ok. Talvella en tosiaan ajanu, mutta Konan kanssa ei ikinä ole ollu jumimisongelmia vaikka sekin on vähäsen matalampi...toisaalta nyt kun noita kahta vertaa kona tuntuu huomattavasti pystymmältä, ja ohjaustanko ja ote tangosta luonnollisesti leveämpi kun siinä ei kippuroita ole. Tuo stemmin kääntö varmasti jo hiukkasen auttaa eteenpäin :)
Vatsan ja selän treenaus helpottaa ja totuttelua... kroppa venyy ja muokkautuu kyllä. Sama juttu mulla kuin jonella eli 2 vuotta sitten oli kova juttu 45 min ilman taukoa. Nyt menee melkein 2h että tarttee pysähtyä.
Mulla laitettiin senttiä lyhkäsempi stemmi... ajoasento oli tuota ennen katsottu asiantuntevan myyjän toimesta.
Mulla oli 90mm stemmi pari viikkoa ja sitten vaihdoin alkuperäisen 110mm takaisin. Nyt on sarvet vaihtunut alemmas ja hiukan syvemmiksi vielä. Tuntuu aina vaan paremmalta
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
pyörälläpäästään
02.04.2016, 22.43
En usko että kyse on selän ja keskivartalolihasten puutteesta, niitä on kyllä ihan monta vuotta harjoteltu ja tomerasti.. Jännä nähdä kauanko tähän menee..no jos nyt tässä välissä opettelen jarruttamaan ;)
Miten muuten määräytyy stemmin maksimi pituus? Käsien kulmasta? Olen nyt muutamaan kertaan koettanut 120mm stemmiä 110mm tilalle, mutta vaihdoin taas lyhemmän paikalleen. Kädet tuntuvat vain olevan luonnollisemmassa asennossa kahvoilla lyhemmän stemmin kanssa.
Tanko on nyt reilut 9cm satulaa alempana ja tuota lasken pikkuhiljaa vielä alemmas. Pitkätkään lenkit eivät pakota mihinkään, eli pakkohan tuota ajoasentoa on muuttaa jyrkemmäksi. Eikös maantiefillaroinnissa pitäisi tulla hanuri, kädet, selkä,reidet ja niska kipeäksi? :)
pyörälläpäästään
02.04.2016, 22.57
Ja eikös ohjaustangon kulmaakin ole mahdollisuus muuttaa pyöräyttämällä ylöspäin? Mutta onko se niin suositeltavaa?
Jos perusasiat ajoasennossa on katsottu kuntoon, alkaisin mieluummin miettiä, mitä voisin itse tehdä sopeutuakseni ajoasentoon, kuin sitä miten pyörälle pitäisi tehdä. Tietysti tähän on erilaisia katsantokantoja, ja kohtuus on muistettava kaikessa.
kuovipolku
03.04.2016, 00.08
Kannattaa tosiaan antaa itselleen vähän aikaa (a) sopeutua uuteen asentoon ja (b) löytää itselle sopiva tapa olla siinä uudessa asennossa. Alussa voi puristaa liikaa ohjaustankoa, jäykistää kyynärnivelensä, vetää hartiat ylös ja niskan kireäksi. Uudessa paikassa olevat jarrut ja vaihtimet jännittävät nekin, halusipa tai ei.
Jos kypärä on ollut lipallista mallia, voi kippurasarvisella ajaessa joutua huomaamaan että lippa on tiellä, ts. nähdäkseen pitemmälle eteenpäin joutuu päätä nostamaan ylös eli niskaa taaksepäin enemmän kuin mikä on hyväksi. Ja vaikka ei olisikaan ollut, voi alussa ikään kuin hakea samaa katselukulmaa kuin vanhalla suoratankoisella pyörällä eli aivoille täytyy ensin opettaa että "pää alaspäin ja katse kohti asfalttia suunnattuna" näkee ihan hyvin.
Nyt talven jälkeen huomaa että lippa on tiellä ja joutuu pitämään kypärää takakenossa. Toki sarvet on nyt pari senttiä alempana
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
pyörälläpäästään
03.04.2016, 11.03
Kiitos kannustuksesta. :) Tuli kuitenkin hieman yllätyksenä että ajoasento muuttuu noinkin paljon vaikka hybridin kanssa olin mielestäni jo vähän lähempänä totuutta...jumit urheilussa ymmärrän kuuluvaksi luontaisetuihin kyllä :)
Ja eikös ohjaustangon kulmaakin ole mahdollisuus muuttaa pyöräyttämällä ylöspäin? Mutta onko se niin suositeltavaa?
Tangon alapäät suuntaavat jokseenkin takajarruihin, on yksi tangon asentoa ohjaava suositus. Mutta jos tuntuu, että kahvat pitäisi saada ylemmäksi, niin mikä ettei voisi nostaakin ja jos aluksi alaotteella ajoa ei ole. Itselleen säätöjä tehdään suosituksista viis. Tosin ne helpottavat asennon etsimistä, kun on kuitenkin jokin nollakohta. Minun on täytynyt aina purkaa uudekseltaan tankoteipit ja hakea kahvoille oma kohta ja teipata uudelleen, kun ihan sopiva paikka on löytynyt.
pyörälläpäästään
03.04.2016, 22.24
No niin.. Nyt on säädelty... Satula tuntuu olevan ihan ok kohdassa ja polkeminen sinänsä ei tuskallista, mutta säädin nyt tuota ohjaustankoa, pyöräytin niin että kahvat tulivat ihan hitusen lähemmäs. Ja ajaminen oli huomattavasti helpompaa...tässä samalla näköjään pikkusen paremmin oppii hallitsemaan tuota vekotinta kun ajaa verkalleen. :) Tosin huomasin, kun tiedostin polkemistani enemmän, että jännitän ihan älyttömästi niskaa kun haluaisin katsoa polkiessa eteenpäin, tämä lienee se suurin totutteluasia. Mutta säädän ohjaustankoa sitten hiljalleen "oikeaan" kulmaan kunhan totun ensin tähän, varaa on tosiaan ottaa spacereita pois tuosta tangon altakin mutta niihin en nyt edes ajattele koskevani. :D
Stemmi on muuten niinkin lyhkänen kuin 70 mm, onko tuosta lyhyempiä edes olemassa? :)
Stemmi on muuten niinkin lyhkänen kuin 70 mm, onko tuosta lyhyempiä edes olemassa? :)
Maastopyörissä on harvoin noin pitkiä stemmejä (paitsi sukkispyörissä). Omien fillareiden stemmit on 35-60mm. Tangot 780mm leveitä.
Maastopyörissä on harvoin noin pitkiä stemmejä (paitsi sukkispyörissä). Omien fillareiden stemmit on 35-60mm. Tangot 780mm leveitä.
Kohtuu levee maantietanko.
Omasta laskin tangon alemmaksi ja ekan pitemmän lenkin jälkeen piti penkkiä kallistaa puoli kierrosta eteen. Nyt tuntui "hyvälle" istumaosastollakin
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Jos 70 mm stemmi tuntuu liian pitkältä, niin tämä Ritcheyn stemmi on ollut oma ratkaisu 80 mm versiona. Kädet saa satulan korkeudelle. 60 mm stemmiä en ole kokeillut , ehkä vähän jo rajoilla. Näin vanhana ja jäykkänä venyttely notkeammaksikin on jo aika pitkä tie.
https://www.rosebikes.fi/tuote/ritchey-comp-30-stem/aid:554838
Allahan on siis tämä maailman paras pyörä :)https://youtu.be/JUhlok-ZUxk
pyörälläpäästään
04.04.2016, 23.18
Allahan on siis tämä maailman paras pyörä :)[url]https://youtu.be/JUhlok-ZUxk[/url
Aika kivan näkönen kyllä! Nyt huokasen vähän helpotuksesta, kävin ajamassa pidemmällä (no jaa) tänään ja aloin jobtottua juttuun enkä ollu eka kilometrin jälkeen solmussa. Hoksasin että jännitän tuon niskan aivan tiukaksi kun yritän kattoa eteenpäin, tuo se suurin ongelma taitaa olla. Nyt kun keskityin ajattelemaan pään asentoa niin ei yläkroppakaan jumittunu juuri yhtään. En tienny että pyöräily on noin paljon ajattleua vaativa harrastus :D Kotiin tullessa säädin tankoa vähän takasin päin eikä sekään tuntunu pahalta. Lisäksi uskalsin ajaa alaotteelta pitempään, siis Wau! :)
Pitää miettiä tota stemmiä tässä kun vielä totuttelee, bontragerilta sais 17 asteen kulmalla kun nykynen on 7, niin se varmaan auttas paljon jos meinaa jumia vielä...mutta nyt en vielä hoppuile vaihtamaan. Tuli vaan pakko-ostos pyöräilytakista vielä tälle illalle, normitakki oli aivan out tuossa menossa :D
Tuossa Ritcheyssä pääsee ainakin laittaa spacereita stemmin yläpuolellekin. Tekee hyvää sekä pyörän ulkonäölle että turvallisuudelle...
Ulkorengas
05.04.2016, 10.46
Hoksasin että jännitän tuon niskan aivan tiukaksi kun yritän kattoa eteenpäin, tuo se suurin ongelma taitaa olla. Nyt kun keskityin ajattelemaan pään asentoa niin ei yläkroppakaan jumittunu juuri yhtään. En tienny että pyöräily on noin paljon ajattleua vaativa harrastus :D
Itse olen ajanut maantiemallisella pyörällä n. 10 vuotiaasta alkaen ja edelleen saan itseni kiinni siitä, että ajan niska jäykkänä ja hartiat ylhäällä. Kipua tai muutakaan ongelmaa tuosta ei onneksi ole aiheutunut, mutta asia on tosiaan tärkeä ja kuten huomasit, varmasti sinullakin selittävä tekijä ongelmissasi. Vaikka stemmit ei mahdottomia maksakaan ja siten erilaisia säätöjä voi ilman isompaa taloudellista vahinkoa tehdä, kiirettä ei pyörän muokkaamisen kanssa ole tarvetta pitää.
Ulkorengasta kompaten, muutoksissa maltti on todellakin valttia, suuria muutoksia lyhyessa ajassa on syytä välttää.
Jos kuski, jolla on jokseenkin normaalit kehon mittasuhteet, joutuu menemään esimerkiksi ohjainkannattimen suhteen äärimmäisyyksiin, on todennäköisesti jossain muualla pahasti vikaa. Syynä voivat olla esimerkiksi ihan vaan tottumattomuus, ongelmat kehon liikkuvuuksissa tai mittasuhteiltaan täysin väärin valittu pyörä. Jos kaksi viimeksi mainittua voidaan sulkea pois, ei kannata painaa paniikkinappulaa liian aikaisin. Uuden ajoasennon aktiivinen opettelu ja lenkin pituuden asteittainen kasvattaminen auttavat, ja yleensä tottuminen vie aikaan. Jos ajoasennossa on tämänkin jälkeen ongelmia, voi hyvin tehty ajoasennon sovitus eli bike fit olla hintansa arvoinen.
Rauhassa vaan aloitus. Muutamien kymmenien lenkkien jälkeen haluaa tankoa vähitellen alemmas. Jokaisen lenkin alkupuolella pieni pätkä alaotteella, sen mitä hyvältä tuntuu. Aikaa myöten stemmi takaisin "oikein" päin ja rinkuloita yksi kerrallaan stemmin alta yläpuolelle. Kesällä jo lähellä sopivaa. Ei tavoite tarvise olla kisamiesten 20 cm droppi. Jos kypärässä on lippa, se kantsii silpasta pois ja käyttää mieluummin suojalaseja, jos suojaa tarvii.
Kyllä uudenlainen ajoasento vaatii vähän totuttelua, että se alkaa tuntua luonnolliselta. Itselläni ainakin cyclolla ajaessa alaotteella asento tuntui aina vähän hassulta, vaikkei sattunut tai kiristänyt mistään, en vain ollut tottunut ajamaan sellaisessa asennossa. Juurikin niskaa herkästi jännittää liikaa, kun yrittää omituisen etukenossa asennossa katsoa eteensä. Tuo alaotteelta ajo joka lenkillä jonkinmatkaa on varmasti ihan järkevä, että kroppa tottuu.
Alaotteella ajo tuntuu kaikkein vakaimmalta ja levollisimmalta kunhan sen saa luontevaksi. Senkään vuoksi ei kannata kiirehtiä tangon laskua, jotta alaotteella voi ajaa vähän pidempäänkin. Kahvoilta ajo on kuitenkin se normaalein ja ajallisesti eniten käytössä. Krossari (suomenhevonen) ja maantiepyörä (lämminverinen) ovat parhaimmillaan hyvin samanlaiset ajoasennon puolesta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.