PDA

Näytä tavallinen näkymä : Millainen laukkusetti retkipyörään

Noviisipyöräilijä
18.03.2016, 17.36
Suunnitelmissa pidempi polkupyörävaellus ja kokemus aiheesta vähäinen. Siksipä ajattelin kysyä suosituksia kuljetusratkaisuun, eli käytännössä millaisia laukkuja ja varusteita kannattaa retkipyörään hommata. Tarve on saada mukaan tavaraa leirintävarusteineen noin 20 kiloa. Siihen päälle tulee itse laukut, juomat ja ruoat, niin että kokonaiskuorma linee 27...28 kilon paikkeilla. Kuulostaako paljolta?

Olen alustavasti suunnitellut laittavani taakse kaksi sivulaukkua ja tarakalle yhden 22l Ortliebin kuivapussin mm. teltalle ja makuupussille. Eteen tulisi myös (pienemmät) sivulaukut ja tangolle pieni laukku, johon saa mm. kameran helposti saataville. Tankolaukussa olisi hyvä olla myös karttatasku. Lisäksi voisi olla hyvä laittaa runkokolmioon joku ohut laukku/kotelo, jossa kulkisi mm. lukko, työkalut ja muuta painavaa. Vesipulloja riittänee rungossa yksi, jota sitten tauoilla voi täyttää. Ajovauhtini on hiljainen, ei sporttinen. Taukoja tulee siis olemaan paljon.

Kävin Biltemassa ihmettelemässä heidän tarjontaansa ja olin positiivisesti yllättynyt. Heillä on tarjolla sekä taakse (23l) että eteen (11l) vesitiiviitä ja tukevan tuntuisia sivulaukkuja. Punnitsin ne kaupassa ja sain seuraavat tulokset:
- 23l takasivulaukku 1070g
- 11l etusivulaukku 710g
- 6l tankolaukku 510g

Yhteensä nuo tekevät 4,1kg, mikä kuulostaa äkkiseltään aika paljolta. Onko muiden valmistajien laukut samaa luokkaa?

Millaista painojakaumaa suosittelisitte etu/taka -pakkausten suhteen?

Mitäpä olennaista olen unohtanut asiasta pohtia? :)

nure
18.03.2016, 18.51
Bilteman laukuissa kannattaa tavara pakata muovipusseihin, jostain tihkuu läpi. Ortlieb toimii. 30/70 jakaumalla itse menisin mutta makuasia, pyörästä paljon kiinni.
Juomapulloja tai vastaavia tarvit enemmän, jos lämmintä niin ei esim. 0.7 peruspullolla aja kauaakaan ja luuletkos että juomapisteitä löytyy juuri silloin kun tarvit. Itsellä aina vähintään kaksi pulloa ja ekstraa laukussa pari litraa.
Miettii vain tuota painoa, määrittele ensin matkan pituus ja mitä tarkoitat "Ruoalla ja juomalla"?

Juha Jokila
18.03.2016, 19.18
Makuupussia ja ennemmin tai myöhemmin märkää telttaa ei kannata laittaa samaan kuivapussiin. Juomaa pitää mahtua tosiaan se 2 litraa. Ite käyttänyt usein niiden kahden runkovesipullon lisäksi tuoremehupurkkeja tarakalla ihan sellaisenaan. Helppoa kun valkkaa purkin, missä on kierrekorkki.

Sivulaukkusetti, minkä kuvasit, on aika vakio setti, että ei se voi huono olla. Minkä firman laukkuihin sitten kallistut, niin laatu ja raha kulkee usein käsikädessä. Varsinkin tankolaukkuun kannatta panostaa, koska sitä joutuu käpistelemään koko ajan ja irrottamaan mukaan arvotavaroineen aina kun kääntää selkänsä pyörälle. Myös takasivulaukuissa olisi kätevää olla jotain taskuja tai lokeroita, mihin voi nopeasti törkätä tavaraa purkamatta koko pakettia. Reissulla tulee käytyä myös kaupassa ja mihin sitten tunkee ahneuksissa ostetun muovikassillisen herkkuja, lihaa ja kaljaa yms. että pääsee ajamalla seuraavaan telttapaikkaan. Ite ei ole tarvinnut ahtaa takasivulaukkujen päällä enää mitään kuivasäkkivarusteita, niin siihen on ollut helppo läjätä näitä em. muovikassiostoksia. Etusivulaukkuihin pyrin pakkaamaan tavaraa, mitä ei varmasti tarvitse päivällä. Varsinkin rullaamalla suljettaviin etulaukkuihin on tuskallista kaivautua kesken päivän, mutta sielläpähän pysyy Ortliebeissä kuivana iltavaatteet ja makuupussit yms.

Noviisipyöräilijä
18.03.2016, 19.27
Juomapulloja tai vastaavia tarvit enemmän, jos lämmintä niin ei esim. 0.7 peruspullolla aja kauaakaan ja luuletkos että juomapisteitä löytyy juuri silloin kun tarvit. Itsellä aina vähintään kaksi pulloa ja ekstraa laukussa pari litraa.
Miettii vain tuota painoa, määrittele ensin matkan pituus ja mitä tarkoitat "Ruoalla ja juomalla"?

Vettä toki tarvitsee enemmän, mutta ei useita juomapulloja telineissä. Osa vedestä voi olla pakatuna vaikka sivulaukkuihin, josta sitten tankataan juomapulloa tauoilla. Matkan pituus on noin 2kk, paikkana Espanja.

Ruoan suhteen olen pitänyt (patikoidessa) mukana aina 1 vrk:n muonavaraa + suklaata tai muuta energiapatukkaa. Sama riittänee pyörälläkin, kun kuitenkin asuttuja kyliä ja pieniä kaupunkeja on reitin varrella paljon. Jos tietää jäävänsä teltalle yöksi, niin voi käydä vielä ostamassa erikseen ilta- ja aamupalan ennen leiriytymistä.

Arvioni on, että 2l vettä ja 1kg ruokaa riittää hyvin laskennalliseksi kuormaksi. Siitä tuo kokonaiskuorma: 20kg varusteita + 5kg laukut + 3kg ruoka ja vesi = 28kg.

Noviisipyöräilijä
18.03.2016, 19.37
Makuupussia ja ennemmin tai myöhemmin märkää telttaa ei kannata laittaa samaan kuivapussiin.
...
Myös takasivulaukuissa olisi kätevää olla jotain taskuja tai lokeroita, mihin voi nopeasti törkätä tavaraa purkamatta koko pakettia. Reissulla tulee käytyä myös kaupassa ja mihin sitten tunkee ahneuksissa ostetun muovikassillisen herkkuja, lihaa ja kaljaa yms.

Joo, olen tietoinen teltan kondensiovedestä kuumissa maissa. :) Patikkareissulla purin teltan usein puolen päivän jälkeen, jolloin se kuivasi auringossa lounaan aikana.

Mulla oli hieman ajatus, että joku sivulaukku (tai sitten tuo kuivapussi) toimisi tällaisena "kauppakassina". Tietysti se olisi fiksua olla se päällimmäinen laukku.

Moottoripyörissä on usein käytössä tankkilaukku, josta saa vetoketjulla ylimääräistä tilaa ostoksille. Tollainenhan voisi periaatteessa hyvin korvata tuon kuivapussin. Samalla saisi isomman kartan näkösälle, joskaan sitä ei voi tutkiä pysähtymättä.

Esim.
http://hanxkauppa.fi/images/nox_6002_tankkilaukku_web_1106_438.jpg

rjrm
18.03.2016, 19.39
Vesi kulkee sivulaukuissa näppärästi litteissä nelikanttinestepakastuspulloissa.

Juha Jokila
18.03.2016, 20.17
Jos pitää sivulaukkua tyhjänä ostoksia varten, niin painopisteen siirtyminen sivulle hieman ärsyttää ja siksi painavat ruuat sopii paremmin keskelle. Ja tämä mun ajatus lähtee siitä, että tuoreet ruuat hankitaan joka päivä viimeisestä kaupasta ennen potentiaalista sissileiriä ja leirissä tehdään kunnon pääruoka, iltapalat, aamupala ja ehkä jämistä jää yksi välipala vielä seuraavaan aamupäivään. Keskipäivän ruoka on viisainta ostaa jostain lounaspaikasta valmiina tms.

Noviisipyöräilijä
18.03.2016, 20.36
Jos pitää sivulaukkua tyhjänä ostoksia varten, niin painopisteen siirtyminen sivulle hieman ärsyttää ja siksi painavat ruuat sopii paremmin keskelle. Ja tämä mun ajatus lähtee siitä, että tuoreet ruuat hankitaan joka päivä viimeisestä kaupasta ennen potentiaalista sissileiriä ja leirissä tehdään kunnon pääruoka, iltapalat, aamupala ja ehkä jämistä jää yksi välipala vielä seuraavaan aamupäivään. Keskipäivän ruoka on viisainta ostaa jostain lounaspaikasta valmiina tms.

Aika samalla filosofialla olen itsekin reissannut. Lisäksi repusta on löytynyt aina jokin hätävara, esim. valmis retkimuona, jos muuta ei ole saatavilla. Vettä saa aina.

Mutta tuossa on kyllä ajatusta, että takatarakalla olisi tavalla tai toisella tilaa leiriruoille. Siinä mielessä kuivapussi ei ole se optimaalisin ratkaisu. Toki jos ottaisi kaksi 13l kuivapussia, niin toiseen mahtusi makuupussi ja toiseen voisi pakata nuo sissieväät. Mustekalalla vaan kiinni niin kuin 80-luvullakin. :)

Juha Jokila
18.03.2016, 21.24
Joo, varamuona tarvitaan ja se on tullut käytettyä ehkä kerran viikossa.

Puskis
18.03.2016, 21.35
Ortliebin halvimmat ja keveimmät Roller Cityt: (front 25l/1210g) (back 40l/1520g). Kalliimmissa Classiceissa ylimääräisiä remmejä ja monipuolisempi tarakkakiinnitys. En tiedä onko välttämättä lisähinnan arvoisia ominaisuuksia, kun painoakin tulee lisää. Tankolaukuissa mun mielestä Ortlieb Ultimatea parempi ois Vaude Aqua Box (6l/850g). Siinä tulee iso karttatasku valmiiksi mukana ja kiinnike on rixen kaul, joka parempi kuin Ortliebin vastaava.

Nuo on ainakin vedenpitäviä ja kestävät mitä vain. Biltemankin laukut mun käsittääkseni laadukkaita hintaisikseen.

Noviisipyöräilijä
18.03.2016, 21.45
Ortliebin halvimmat ja keveimmät Roller Cityt: (front 25l/1210g) (back 40l/1520g).

Aika muhkea kuorma tulee noilla, 130 litraa ilman tankolaukkua tai muuta kuormaa. :)

Puskis
18.03.2016, 22.14
Nuo tiedot on siis parille eli 65l. En tiedä miten tilavuus on määritetty, kun rolltopin voinee ylipakata helposti.

Ortliebin laukkuja taitaa saada edullisimmin Saksan nettikaupoista. Joillakin kaupoilla (rose, bike components) on vielä versiot omilla mainoslogoilla, jotka on halvempia kuin normaalit.

Noviisipyöräilijä
18.03.2016, 22.44
Nuo tiedot on siis parille eli 65l. En tiedä miten tilavuus on määritetty, kun rolltopin voinee ylipakata helposti.

Ok, eli varsin samaa luokkaa kuin noilla Bilteman laukuilla. Jollain brittisivustolla nuo Ortliebin takalaukut olivat luokaa 105€ pari. Bilteman 66€/pari.

EDIT: tällainenkin löytyi. Pitääpä tutkia markkinoita hieman enemmän, ei vain sortua heti B-kauppaan. :)

http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/pyoralaukut/ortlieb-back-roller-city/

Olli L
19.03.2016, 08.15
. Tarve on saada mukaan tavaraa leirintävarusteineen noin 20 kiloa. Siihen päälle tulee itse laukut, juomat ja ruoat, niin että kokonaiskuorma linee 27...28 kilon paikkeilla. Kuulostaako paljolta?
:)

Mielestäni kuulustaa paljolta tavalliseen matkapyöräilyyn. Onko sinulla jotain painavia kuvaus- tai muita harrastusvälineitä? Tai kuljetatko sinä myös toisen (heikomman) polkijan varusteita?

Lisäys: Minä olen itse laskenut painoihin mukaan kaikki laukut, (tyhjät) juomapullot ja kiinnityslenksut sekä päällä olevat vaatteet ja kengät. Pois jää pyörä ja naku polkija. Näinkin laskien tuo 20 kg tuottaa polkiessa epämukavuutta enemmän kuin ne varusteet tuottavat mukavuutta. Tai sitten pitää edetä todella todella hiitaasti naatiskellen.

nure
19.03.2016, 15.42
Ei mielestäni 20kg ole kovinkaan paljoa, lähinnä realistinen ellei matkusta luottokortti linjalla. kannattaa tosiaan testipakata ja sitten alkaa karsimaan on tuntuu olevan liikaa. Toisaaltaan kun ollaan länsimaissa niin kaikkea puuttuvaa saa kyllä yleensä matkan varrelta.

Noviisipyöräilijä
19.03.2016, 15.43
Mielestäni kuulustaa paljolta tavalliseen matkapyöräilyyn. Onko sinulla jotain painavia kuvaus- tai muita harrastusvälineitä? Tai kuljetatko sinä myös toisen (heikomman) polkijan varusteita?

Tarkoitus on olla yksin reissussa noin 2kk. Tuo 20 kg jakaantuu suurin piirtein: Leirivarusteet 4g, vaatteet ja kengät 5kg, työkalut, varaosat ja lukko 3kg, elektroniikka + pc, 3kg, valokuvaus 3kg, muut 2kg. Ja tuohon päälle vielä pyörä, varustelaukut, vesi, ruoka ja päälläolevat ajovaatteet. Itse painan 85, joten koko ajoneuvo on kuormattuna n. 130kg.

Tämä siis alustava laskelma. Hieman varusteita karsimalla ja ostamalla kevyemmän tietokoneen saanen tuosta pari kiloa pois. "Turhaa" painoa taas tulee esim. järjestelmäkamerasta objektiiveineen, jalustasta, muutamista kirjoista jne. mutta en ole oikeastaan menossa polkupyöräilemään, vaan vaeltamaan polkupyörällä. Siksi olen laskenut keskivauhdiksi vain 60km per päivä, että voin ajaa hitaasti, erityisesti alussa ja pitää reilusti lepopäiviä. Samoin reittivalinnassa pyrin välttämään suurimmat vuoristot.

Noviisipyöräilijä
19.03.2016, 15.45
Ei mielestäni 20kg ole kovinkaan paljoa, lähinnä realistinen ellei matkusta luottokortti linjalla. kannattaa tosiaan testipakata ja sitten alkaa karsimaan on tuntuu olevan liikaa. Toisaaltaan kun ollaan länsimaissa niin kaikkea puuttuvaa saa kyllä yleensä matkan varrelta.

Rinkan kanssa kulkiessa, jolloin paino on vielä kriitisempää, olen yleensä pakannut mukaan varusteita (vaatteita) vanhimmasta päästä. Osan voi sitten hyvällä omalla tunnolla lahjoittaa jollekulle tai heittää pois, jos ei huvita enää mukana kantaa.

Olli L
19.03.2016, 16.26
Tuo "elektroniikka + pc, 3kg, valokuvaus 3kg" on painava kasa, jota minä en ottanut huomioon. Nuo huomioiden ymmärrän kokonaispainon paljon paremmin.

Noviisipyöräilijä
19.03.2016, 16.41
Tuo "elektroniikka + pc, 3kg, valokuvaus 3kg" on painava kasa, jota minä en ottanut huomioon. Nuo huomioiden ymmärrän kokonaispainon paljon paremmin.

Tässä varmaan nousee esille se perimmäinen syy pyörämatkaan. Minulle pyörä on vain kulkuväline, tapa siirtyä paikasta toiseen kohtuullisen mukavasti. Olennainen osa tuota matkaa on mahdollisuus leiriytyä luonnossa, valokuvata laadukkaasti, kirjoittaa, tavata uusia ihmisiä ja ihan vaan viettää aikaa uusissa paikoissa. Jollekin se voi olla fiilistelyä alppiteillä tai kilometrien keräämistä maanteillä. Ja tuo perimmäinen syy vaikuttaa sitten olennaisesti niin varuste- kuin reittivalintoihin, joissa ei ole yhtä ja oikeaa tapaa.

Esuli
19.03.2016, 16.51
Biliksen pienet etulaukut on hyvät, takana paremmat jotkut ortliebit. Jättää suosiolla lastin puntaroimatta, ottaa mukaan minkä välttämäti tarvii. Jos paino ahistaa niin poraa siihen hammasharjan varteen reikiä, tai ostaa yhet sukat matkalta.
Kuivasäkin kaa voi mennä suihkuun, laittaa sinne päivän ajovaatteet ja suihkutellessaan hyrskyttää vaatteet putipuhtaiksi. Ei ole niin silmiinpistävää kuin pestä lavuaarissa tai roskapöntössä.

Noviisipyöräilijä
19.03.2016, 17.04
Jättää suosiolla lastin puntaroimatta, ottaa mukaan minkä välttämäti tarvii.

Pakko puntaroida, kun lentokoneella pitäisi lähteä. Norwegianilla matkustamoon saa ottaa 10kg ja yksi laukku ruumaan 20kg. Pyörä saa olla max. 25kg. Tuolla setillä pääsee Espanjaan noin 180€:lla.

Jamma
19.03.2016, 20.28
Meikällä on Ortliebin Classic Rollerit. Kestää runtua ja pitää vettä, voi tarvittaessa paikata normaalilla renkaanpaikalla, eikä ole ihan susiruma. Ja käyttöarvoa on reissun jälkeen kauppakassina tai kesäisen rantareissun pyyhkeenkuljettimena. Kiinnityssysteemi on näppärä ja olkahihna korvaamaton niinä hetkinä, jolloin laukkuja joutuu liikuttelemaan ilman fillaria. Etulaukuista ei ole kokemusta, mutta itselleni ottaisin luultavasti Front Rollerit.

arctic biker
19.03.2016, 20.45
Oiskohan kuusi vuotta Bilteman etulaukut olleet ajoittain ihan rankassa hyötykäytössä, toistaiseksi hyvin kestäneet. Vauden https://www.bike-components.de/en/VAUDE/Aqua-Back-Plus-Fahrradtasche-p30498/ nyt pari kuukautta, tilavat ja sivutaskutkin hyödylliset. Sillain mielikuva jotta jos isältä pojalle kestävää pitää olla niin suositan Ortliebia.

Edit nää -76 hommatut vielä toimii, pientä fiksausta vaatineet... Omat on ihan perusoriginaalia , metallia soljet jne.https://www.google.fi/search?q=vintage+karrimor+panniers&client=tablet-android-lenovo&biw=1280&bih=800&prmd=ivsn&tbm=isch&tbo=u&source=univ&fir=RqvFmVzXrdFzNM%253A%252CK_vTc8fdWlRkAM%252C_%2 53B2rV-HatQvyux0M%253A%252C-4ApX5VY_N66WM%252C_%253BIxypvFLxc8eqlM%253A%252CLj 9uLxtHfbgn7M%252C_%253BotN6OEUZv-kjGM%253A%252CrvY5cOvbV1kqBM%252C_%253BH6d2bqCXgw9 LUM%253A%252COj9NWAX7yzm4pM%252C_%253B9I7yhbpA9nFL OM%253A%252CwCVWh0plf1-imM%252C_%253BcUZr09J2zrUHVM%253A%252C5Z67sxi9sJL3 AM%252C_%253BpTAcCds8-ViaXM%253A%252CyYyO1SHsVmEx1M%252C_%253BbN-BUSVXAm7LtM%253A%252CN5rqKn6vzvds6M%252C_%253BpP8Z SjPaWfTWmM%253A%252C4_3YwpWUdrPZGM%252C_&usg=__ZvJKl70M8_6RCJDfAPXWDAiYGSY%3D&sa=X&ved=0ahUKEwjw1fzIp83LAhVCKpoKHbiWDasQ7AkIFw#imgrc= RqvFmVzXrdFzNM%3A

ReissuReino
21.11.2016, 16.39
Takalaukkujen päivitys tuli ajankohtaiseksi. Vanhat laukut, 42 litraa/pari, ovat riittäneet juuri ja juuri mutta pikku lisätila olisi plussaa ja erillisestä sadesuojasta pitäisi päästä eroon.
Mielessä on muutama vaihtoehto
- Ortliebin Back-Roller pro näyttää aika leveältä ja tilaa on reilusti eli 70L, hintavahko.
- Thule Pack'n Pedal Adventure, 52L/pari, kallein
- Vaude Aqua plus, 50L /pari, halvin

Mitä mieltä vaihtoehdoista? Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja ?

Puskis
21.11.2016, 16.50
Mua ainakin epäilyttäisi tuo Thulen kiinnityssysteemin kestävyys. Näyttää liian hienolta ja monimutkaiselta.

ReissuReino
21.11.2016, 23.54
Kestävyydestä ei aina tiedä mutta varaosien saanti olisi plussaa. Ainakin Vaude ja Ortlieb näyttävän kauppaavan varaosia laukkuihinsa.

Puskis
22.11.2016, 16.21
Omien kokemusten perusteella Ortliebin ja Vauden kamppeet on laadultaan yhtä hyviä, että valinnan voi tehdä muiden ominaisuuksien ja hinnan perusteella.

alli
22.11.2016, 22.20
Mulla ei ollut hyvä kokemus Vauden sinkkulaukusta, lisää epäonnistunut hankinta -ketjussa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50691-Ep%E4onnistunut-hankinta&p=2541671#post2541671

Puskis
23.11.2016, 00.34
Jaa, no höh. Ikävä kuulla. Omat sivulaukut todennäköisesti samanlaisella kiinnityssysteemillä. Melko vähällä käytöllä tuntuneet vakuuttavilta.

alli
23.11.2016, 20.21
Harmitti itseänikin laukun hajoaminen. Pussiosa siinä oli ihan pätevä, mm. sisätaskulla, mikä puuttuu nykyisistä Ortliebeistäni.

Olen säälimätön kuluttaja, jonka laukku ei hirveän monta lepopäivää kuukaudessa saa, ja irrotuksia tulee vähintään pari/käyttökerta. Lisäksi lastaan tarvittaessa monta Zero-pulloa tai muuta painavaa kyytiin. Tähän käyttöön tuo koukkujen kiinnityshahlo ei ole riittävän kestävä.

El-Carpaso
24.11.2016, 11.40
Ortliebitkin saa muuten rikki, mutta vaatii yrittämistä.

Eka etulaukkupari meni mystisesti kiinnityskoukuista. Repesivät irti yhtaikaa kun tesmasin ennen reissua nopeampaa käännösliikettä. Uusissa laukuissa QL 2.1 kiskoilla tätä riskiä ei tosin enää ole.

Toinen etulaukkupari meni paskaksi kun ajoin päin vuoren seinää. Repeämä kantavuudelta kriittiseen paikkaan eli ei korjauskelpoinen. Muuten olisin tilkinnyt reiät jesarilla.

Kolmas etulaukkupari meni paskaksi kun kaaduin Alankomaiden ainoassa alamäessä... Tosin tällä kertaa vahingot saa korjattua Cordura kankaalla ja epoksiliimalla.

Vaimolta katkesi takalaukun yläkiristyshihnan kiinnike, mutta sen todnäk saa joko takuutettua tai korvattua uudella palalla.

alli
24.11.2016, 20.31
Vaimolta katkesi takalaukun yläkiristyshihnan kiinnike, mutta sen todnäk saa joko takuutettua tai korvattua uudella palalla.

Tämmöinen on murtunut multakin, ts. se solki, jolla hihna kiinnitetään. Sen saisi varmaan vaihdettua helposti, jos olisi riittävän vahva ompelukone hihnan tikkailuun. Jostain laukusta irtosi kahvahihna, jolla laukku nostetaan paikalleen ja mikä avaa koukut. Ja muutakin on sattunut, niin että joskus tuli mieleen, että liekö laatu Ortliebillä laskenut.

Nuo laukut on kuitenkin olleet jo pitempään käytössä, kun taas tuo Vaude kesti vain jonkin kuukauden, eikä mielestäni ollut ollenkaan hintansa arvoinen.

Juha Jokila
24.11.2016, 22.18
Onko tässä allilla sellainen negatiivinen takaisinkytkentä, että zero lyhentää sivulaukkujen ikää siinä missä zeron juojankin. Kannattaisi siirtyä tuoremehuun. Siitä saa hyvän roiskeläpänkin retkifillariin. :)

ReissuReino
25.11.2016, 08.45
Kiitoksia kokemuksista, kiinnityskoukkujen kestävyyttä tulee koeteltua sorateillä ja niiden saanti varaosana olisi hyvä juttu. Laukkuja ei tule irrotettua pyörästä kesken reissun kuin leirissä sateen sattuessa. Tämä pani vielä kerran harkitsemaan Ortliebin Back-Roller classic paria ja päälle tavararullaa jos on enempi kuljetustarvetta.

alli
25.11.2016, 09.48
Onko tässä allilla sellainen negatiivinen takaisinkytkentä, että zero lyhentää sivulaukkujen ikää siinä missä zeron juojankin. Kannattaisi siirtyä tuoremehuun. Siitä saa hyvän roiskeläpänkin retkifillariin. :)

Jaa, no, syytän limsoja hampaiden lohkeilusta, mutta ei liene laukun hajoamisen takana :). Arvelin vaan, etteivät kokemukseni ehkä päde, jos kuskaa makuupussia ja vaihtovaatteita pari viikkoa vuodessa. Ostin tuon yksittäis-Vauden nimenomaan kuluttavaan arkikäyttöön, jotta laukkusetti säästyisi retkille parempikuntoisena.

ReissuReinolle onnistuneita ostoksia. Itsekin olen nyt pari kesää mennyt takalaukuilla ja tankolaukulla, ja tavaratelineelle teltta ja makuupussi kuivasäkissä.

ps. sokerit nautin mielummin muuten kuin mehumuodossa, toki mielenkiintoinen ajatus, jos voisi lokasuojat rakentaa pulloista tai tölkeistä, yhdelle parille kun olisi tarvetta :rolleyes: