PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörä työmatkalle



joonasn1
16.03.2016, 22.38
Moi,

Olen aloittamassa työmatkapyöräilyyn (8 km per suunta). Tarkoituksena olisi saada mahdollisimman hyvä hybridipyörä 400e hintaluokassa, joten täältä varmaan kannattaa kysyä apua. Pituus ja paino 181/78

Vaihtoehdot:

https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-hybridipyora-15/p/1108146_1_style (Koko L21)
https://www.xxl.fi/merida-crossway-redwood-sx-gent-eu-15-miesten-hybridipyora/p/1109235_1_style (Koko 55cm)
https://www.xxl.fi/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-16-hybridipyora/p/1118751_1_style (55cm)

Arvelisin, että White olisi näistä parhain vaihtoehto. Onko noista kahdesta halvemmasta mihinkään?

seppo_taalasmaa
16.03.2016, 23.16
Moi,

Olen aloittamassa työmatkapyöräilyyn (8 km per suunta). Tarkoituksena olisi saada mahdollisimman hyvä hybridipyörä 400e hintaluokassa, joten täältä varmaan kannattaa kysyä apua. Pituus ja paino 181/78

Vaihtoehdot:

https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-hybridipyora-15/p/1108146_1_style (Koko L21)
https://www.xxl.fi/merida-crossway-redwood-sx-gent-eu-15-miesten-hybridipyora/p/1109235_1_style (Koko 55cm)
https://www.xxl.fi/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-16-hybridipyora/p/1118751_1_style (55cm)

Arvelisin, että White olisi näistä parhain vaihtoehto.
Ei millään pahalla, mutta et sä sillä saa hyvää hybridipyörää. Tuo 8km per suunta on oikeasti jo sen verran pitkä matka, että kannattaisi miettiä voisiko siihen pyörään investoida vähän enemmän. "buy cheap, buy twice" Missä päin Suomea asut? Kivijalkaliikkeet alueellasi?

XXL:ssä ostaessa ei kannata pitää hirveää kiirettä. Liike pyörittää säännöllisesti -25% aleja myös pyöristä jolloin pystyt saamaan enemmän vastinetta rahallesi.
https://www.xxl.fi/white-white-sc-lite-ff-16-hybridipyora/p/1117974_1_style Esimerkiksi tämä on alennuksella 560€. Pyörissä tapahtuu aika paljon parannusta kun tuosta 400€ budjetista noustaan ylöspäin aina noin +1000€ luokkaan, jossa rahoilleen saa todella hyvin vastetta.
Ilmeisesti olet työssä käyvä niin miettisit nyt oikeasti voisiko siihen fillariin laittaa vähän enemmän kiinni. Itse uskon köyhänä opiskelijana siihen, että köyhänä ei ole varaa ostaa halvinta. Ostaa parempaa tarjouksesta ja sitten se kestääkin paremmin.

Moska
16.03.2016, 23.36
Omasta talvipyörästä maksoin 550. Oli edellisen vuoden mallia ja poistossa. Kaupan ovh oli 890 ja samoja seutuja näytti olevan saksassakin.
Xt, deore, alivio osia kiinni. On pelannut muuten kiitettävästi, mutta takanapa piti puhdistaa muutaman kerran ennenkuin löytyi sopiva rasva ja vapaanapa jäätyi (-32) ja kaipasi puhdistuksen ja ohuemman rasvan.
Levyjarrut on talvella kivat.
Siltikin olen harkinnut cycloa rospuuttopyöräksi tuon tilalle.
Lumeton kausi menee maantiepyörällä.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Ulkorengas
17.03.2016, 07.39
Kartoitetaan hiukan tarkemmin pyörältä vaadittavia ominaisuuksia. Työmatkapyöräily 16 km/pv, mutta kuinka usein? Ympärivuotisesti ja pääsääntöisesti ns. joka päivä, kesäkaudella satunnaisesti vai jotain siltä väliltä? Tuo tarkoittaa vuosittaisessa kilometrimäärässä haarukkaa n. 500-3500 + muut ajot ja talvikäytöstä tulee omat vaatimuksensa.

Mihin muuhun pyörän pitää sopia kuin työmatkan ajoon? Ajatko pelkästään asfaltilla vai pitääkö päästä myös soralle tai jopa poluille/maastoon?

Millainen tarve on kuljettaa tavaraa mukana?

Paljonko rahaa on mahdollisuus tähän hankkeeseen uhrata?

Nämä siksi, että minusta budjetin ja pyörätyypin päättäminen ei ole oikea tapa aloittaa valintaa, ellei noihin päätöksiin ole hyvät perustelut.

nure
17.03.2016, 10.09
Noista White on ainoa vaihtoehto.

joonasn1
17.03.2016, 10.19
Kartoitetaan hiukan tarkemmin pyörältä vaadittavia ominaisuuksia. Työmatkapyöräily 16 km/pv, mutta kuinka usein? Ympärivuotisesti ja pääsääntöisesti ns. joka päivä, kesäkaudella satunnaisesti vai jotain siltä väliltä? Tuo tarkoittaa vuosittaisessa kilometrimäärässä haarukkaa n. 500-3500 + muut ajot ja talvikäytöstä tulee omat vaatimuksensa.

Mihin muuhun pyörän pitää sopia kuin työmatkan ajoon? Ajatko pelkästään asfaltilla vai pitääkö päästä myös soralle tai jopa poluille/maastoon?

Millainen tarve on kuljettaa tavaraa mukana?

Paljonko rahaa on mahdollisuus tähän hankkeeseen uhrata?

Nämä siksi, että minusta budjetin ja pyörätyypin päättäminen ei ole oikea tapa aloittaa valintaa, ellei noihin päätöksiin ole hyvät perustelut.

5 päivää viikossa kevät, kesä ja ehkä syyskauden työmatka ajoa. Viikonloppuisin voisi kanssa käydä lenkkiä ajamassa.

Koko työmatka on asfalttia, mutta joskus voisi ajaa hiekkateillä eri reittiä.

Ei tarvetta kuljettaa tavaraa mukana, repussa kulkee kuntosalikamat mukana.

Budjetti on nyt ekaksi pyöräksi alle 450e.

Moska
17.03.2016, 11.04
Koko työmatka on asfalttia, mutta joskus voisi ajaa hiekkateillä eri reittiä.

Budjetti on nyt ekaksi pyöräksi alle 450e.

Mielestäni kannattaisi harkita käytettyä cyclocrossia jos hiekkatiet houkuttaa ja maantiepyörää jos asfaltti piisaa.

oem
17.03.2016, 11.10
Liian helppo ostaa tuo White?
Ensimmäisen vuoden jälkeen tietää tarkemmin mitä haluaa.

joonasn1
17.03.2016, 11.58
Liian helppo ostaa tuo White?
Ensimmäisen vuoden jälkeen tietää tarkemmin mitä haluaa.

Juurikin näin, ensimmäisen vuoden jälkeen tietää mitä haluaa. Tästä syystä haen tämän https://www.xxl.fi/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-16-hybridipyora/p/1118751_1_style Ei joustoa edessä, eikä maksa paljon mitään.

nure
17.03.2016, 12.28
^Ja saat huonoimmasta päästä tavaraa mitä markkinoilla on, mutta aivan henkilökohtainen valinta!

Ulkorengas
17.03.2016, 12.43
Periaatteessa tuo pyörä varmaan ajaa asiansa, mutta nuren tavoin pahoin pelkään laadun olevan noinkin aktiiviseen käyttöön riittämätöntä. Hyvällä tuurilla isompia ongelmia ei tule, mutta riski on iso. Kun kaikkialla on tingitty, todennäköisesti edes osia vaihtamalla ei tilanne kokonaan parane. Mutta eiköhän tuolla sen ajan pärjää, että kerkiää muodostaa käsityksen itselleen sopivasta pyörästä ja toivottavasti myös kerätä rahat sen hankintaan.

AK-87
17.03.2016, 12.55
Juurikin näin, ensimmäisen vuoden jälkeen tietää mitä haluaa. Tästä syystä haen tämän https://www.xxl.fi/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-16-hybridipyora/p/1118751_1_style Ei joustoa edessä, eikä maksa paljon mitään.

Ihan OK valinta. Siis juuri siitä näkökulmasta, että oppii tietämään mikä kaikki voisi olla sitten jatkossa paremmin. Ei ole paha sijoitus tuo 249e "oppirahoiksi", ja kyllä tuollakin pääsee pisteestä A pisteeseen B.

Ande749
17.03.2016, 13.17
Minusta tuntuu, että monelta tänne kirjoittavalta, pyöräilyä paljon, aktiivisesti ja vakavasti harrastavalta on aikojen saatossa unohtunut, että pyörä voi olla myös arkinen, melko lyhyiden matkojen kulkupeli, johon ei sen intohimoisemmin tarvitse välttämättä suhtautua. Minä arvelen, että ketjun aloittajan käyttöön linkittämänsä White sopii oikein hyvin. Edullinen peruspyörä, joka varmasti tekee tehtävänsä.

Vaikka itsekin jo jollain mittapuulla harrastan, niin ketjun aloittajan käyttötarpeeseen hankkisin jonkin tuollaisen pyörän.

Ulkorengas
17.03.2016, 14.00
Jos kysyjä ajaa puolet vuodesta työmatkansa pyörällä, kertyy siitä n. 2000 kilometria vuodessa. Muut ajot siihen päälle, joten ihan helpolla pyörä ei pääse. Vaikka ilman huippuluokan ominaisuuksia pärjääkin, kestävyydellä alkaa tuollaisessa käytössä olla jo mielestäni merkitystä. Alta 300 euron pyörän ennuste ei ole tässä suhteessa hyvä. Siksi itse tuplaisin alkuperäisen budjetin. Tai oikeastaan kertoisin sen kolmella, jotta saisin cyclon.

Hippo04
17.03.2016, 14.04
...pyörä voi olla myös arkinen, melko lyhyiden matkojen kulkupeli, johon ei sen intohimoisemmin tarvitse välttämättä suhtautua. Minä arvelen, että ketjun aloittajan käyttöön linkittämänsä Wiitä sopii oikein hyvin. Edullinen peruspyörä, joka varmasti tekee tehtävänsä.


Noilla perusteilla en ainakaan tuota Whiteä ostaisi. Kolme eturatasta - turhakkeita, ei lokareita - tarvii lokarit tai sitten vaatteet on kurassa, ei ketjusuojaa - taas vaatteet vaarassa. Näyttää fillarilta joka vaatii ylläpitöä, mutta jaksaako/viitsiikö tuollaista huoltaa. Enemmin valitsisin XXL:n listoilta jonkun noista Scottin SUB Comforteista, vaikka tuon Scott Subcomfort 8:n. (https://www.xxl.fi/scott-sub-comfort-10-8speed-men-hybridipyora-15/p/1109141_1_style) Tosin siinäkin on rasitteena joustokeula ja hintakin on 50% yli budjetin XXL:n alennuspäivinä. Eipä ole helppoa löytää kunnollista peruspyörää jossa ei aina joku kohta tökkisi. Heitetäänpä vaihtoehdoksi Pelago Bristol (https://www.pelagobicycles.com/bicycles/bristol.html), tosin budjetin saa sitten jo tuplata.

oem
17.03.2016, 14.14
Oma ensimmäinen pyöräni aikuisiällä oli astetta huonompi kuin kysyjän valitsema.
Ajoin sillä saman tyyppistä ajoa kuitenkin yli 2v jolloin sen myin ja ostin paremman tilalle.

APaavo
17.03.2016, 14.42
Tärkeintä on lähteä liikkeelle. 400 eur hybridillä saa jo tuntumaa siihen, maittaako työmatkapyöräily vaiko ei. Valmius panostaa pyöräilyyn kehittyy sitten kiinnostuksen mukana.

Ande749
17.03.2016, 15.45
Minä opiskeluaikana ajelin Nishiki 402 -hybridillä vastaavat, 8 kilometrin matkat ympäri vuoden. Vannejarrut, kolme eturatasta ja saattoipa olla alumiinia etuhaarukkakin! En tiedä, mitä materiaalia se oli, ei ainakaan hiilikuitua eikä jousitettu. Tietyn määrän huoltoa se vaati, siinä missä mikä tahansa muukin fillari. Joten kokemuksella sanon, että tavalliset työmatka-aiot, satunnaiset pyöräretket ja muut huviajelut ajelee edullisella markettifillarillakin. Varmasti ajomukavuus kasvaa jos budjetti tuplataan tai vaikkapa nelinkertaistetaan mutta ketjun aloittajan pyörätarpeet saa kyllä täytetyksi alkuperäiselläkin budjetilla.

nure
17.03.2016, 16.09
Hippon suositteleman jättäisin myös kauppaan, pomppukeppi tosiaan rasite enkä tuota napavaihdettakaan ystäville suosittele.

Ande, harrastamisen ilo säilyy paremmin hieman paremmalla kalustolla, huonolla se vain hiipuu vaikkei paremmasta tiedäkkään.

rjrm
17.03.2016, 18.07
En katsonut fillareita, mutta ykköskriteeri mulla olisi noin kovaan käyttön pyörä, jossa ei ole napavaihteita. Ajan itse noin 6000km vuodessa.

APaavo
17.03.2016, 18.39
En katsonut fillareita, mutta ykköskriteeri mulla olisi noin kovaan käyttön pyörä, jossa ei ole napavaihteita. Ajan itse noin 6000km vuodessa.
Ei jää pyöräilyn aloitus kiinni siitä onko napa- vai avovaihteet.
Talvi- ja rospuuttopyörissä napavaihteet, 3000 km/v työmatkaa tulee ajettua legendaarisella torpedo dreigangilla, muutama satku Rohloffia päälle. Pääosa työmatkoistakin tulee toki ajettua avovaihteilla.

rjrm
17.03.2016, 18.44
Ei jää kiinni. Mutta miksi tehdä muiden tekemiä virheitä uudelleen. Ja Rohloffista ei puhuta nyt kun budjetti on alle tonnin.

APaavo
17.03.2016, 18.49
Ei jää kiinni. Mutta miksi tehdä muiden tekemiä virheitä uudelleen. Ja Rohloffista ei puhuta nyt kun budjetti on alle tonnin.
Jep, lähinnä on kyse siitä millaisia ja kuinka paljon huoltotoimenpiteitä kukakin haluaa tehdä.

nure
17.03.2016, 18.54
^Avovaihteen huolto olematonta, napavaihde kun alkaa kiukuttelemaan niin sitten jo viillellään ranteita. Napavaihteet, jos ei Alfinea ja Rohloffia lasketa niin saa unohtaa, mielipide kylläkin.

pepper
17.03.2016, 21.19
Juurikin näin, ensimmäisen vuoden jälkeen tietää mitä haluaa. Tästä syystä haen tämän https://www.xxl.fi/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-16-hybridipyora/p/1118751_1_style Ei joustoa edessä, eikä maksa paljon mitään.

Miksi valita vaihtoehdoista se paskin?

rjrm
17.03.2016, 21.23
Jos paras komponentti on nimeltään Tourney, niin next.

Etpä ainakaan voi sanoa ettei sinua olisi varoitettu :) Hyvällä pyörällä pyöräilystä voi innostua. Huonollakin voi mutta silloin se tulee kalliimmaksi.

paaton
17.03.2016, 21.26
Juurikin näin, ensimmäisen vuoden jälkeen tietää mitä haluaa. Tästä syystä haen tämän https://www.xxl.fi/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-16-hybridipyora/p/1118751_1_style Ei joustoa edessä, eikä maksa paljon mitään.

Hieno valinta.
Ensimmäisen kuukauden jälkeen tiedät ettet, halua pyöräilä ja rahan tuhlaaminen typerään harrastukseen loppuu ennen kuin ehtii alkaakkaan.
Bussilla kulkeminen on halpaa.

seppo_taalasmaa
17.03.2016, 23.18
Huikeaa kun tullaan kysymään neuvoa ja sitten otetaan se paskin vaihtoehto. Itse olen ajanut bilteman single speed cruiserilla 7000km kesätyömatkoja ja ei ole hajonnut mitään kriittistä. Osta se niin saat budjetin ALLE SATAAN EUROON 99€!!!

Ostin myös läpällä viime keväänä DBS :n hybridin XXL:stä hinta oli norm. noin 400€. Oli niin hirveä kasa sontaa, että pidin pyörää kuukauden jonka jälkeen myin sen eteenpäin. Iso osa tehoista katosi johonkin, ajoasento surkea ja muovilokarit eivät pysyneet kiinni. Vaihtajat alkoivat reistalla välittömästi ja jarrutusteho mekaniisissa levyissä oli huonompi kuin rikkinäisessä jalkajarrussa. Onneksi tässä tapauksessa ei koitunut taloudellista tappiota, mutta mielummin ajan lyhyet ajot tuolla mankelilla. Sinkulassa edes voima välittyy nätisti ilman välikäsiä.

Ymmärrän hyvin köyhänä etteivät kaikki halua sijoittaa pyörään paljon. Mutta ihan oikeesti, mitäs jos odottaisit vain Gigantin seuraavaa Loop sarjaa ja kannat sieltä pyörän kotiin kahvinkeittimen kylkiäisenä. Jos ei ole halua ostaa kunnollista tekniikkaa niin osta pyörä jossa ei ole mitään tekniikkaa. Kysymys kuuluu, jos ostat uutta läppäriä niin ostatko käytetyn 5v vanhan vai kunnollisen jolla tekee jotain myös ensi vuonna.

noniinno
17.03.2016, 23.25
Noin tein aikoinani itsekin. Sittemmin olen päivittänyt pyörään voimansiirron ja jarruosaston sekä kiekot. Myös rungon ja haarukan sekä satulan ja putket päivitin. Oli kallis "halpa" pyörä, mutta nyt se on ihan toimiva kapistus.:) Mutta hei, Biltemassahan oli ihan hienokin pyörä (vaikka tuota sinkulacruiseria ei enää ollutkaan) http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Miehille/Urban-Bike-28-2-vaihteinen-2000037319/

seppo_taalasmaa
17.03.2016, 23.40
Noin tein aikoinani itsekin. Sittemmin olen päivittänyt pyörään voimansiirron ja jarruosaston sekä kiekot. Myös rungon ja haarukan sekä satulan ja putket päivitin. Oli kallis "halpa" pyörä, mutta nyt se on ihan toimiva kapistus.:) Mutta hei, Biltemassahan oli ihan hienokin pyörä (vaikka tuota sinkulacruiseria ei enää ollutkaan) http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Miehille/Urban-Bike-28-2-vaihteinen-2000037319/

Aika kallis biltsun ruoskaksi. http://www.wiggle.co.uk/quella-varsity-collection-pembroke-20/ http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-dee-260-city-bike-2015/rp-prod120677

ranttis
18.03.2016, 00.30
Ostin itse 12 vuotta sitten ~400 eurolla DBS:n hybridin joka palvelee edelleen (nykyisellään vastaavan tarjouspyörän hinta voisi olla esim. 600e)). Tuo oli edellisvuoden malli ja pari sataa alennusta.
Tuo 250e on kyllä pirun vähän fillarista joten en sille odottaisi kovin pitkää ikää mutta kuten täällä on jo sanottu, 1-2 vuoden päästä tietää paremmin mitä haluaa eikä tappio ollut suuri. Vaikka oma hybridini on seilannut 5-30km matkoja päivittäin ympäri vuoden kaikissa keleissä ja kilsoja varmaan jotain 3000-5000km vuodessa, huoltoväli on ihan normaali. Kammet ja eturattaat on uusittu kerran, takapakkoja ja ketjuja on toki menny joku 5 tms. Joku vaijeri taitaa olla vielä alkuperäinen kuten vaihtajatkin sekä jarrukahvat. Mielestäni tästä voisi todeta että ei se edullinen aina ole täyttä sontaa. Toki ihmisillä on erilaiset intressit ja kukaan tätä foorumia säännöllisesti lukeva ei moista ostaisi tuohon käyttöön :) En ostaisi itsekään nyt kun kiinnostus välineistöä kohtaan on kasvanut. Vielä tuo on palvellut huonommat kelit ja osan kesääkin mutta maantiepyörä on tullut pari vuotta sitten kylkeen ja nyt on cyclo hankinnassa joten jää kauppakassiksi.
Ehkä ihmettelen hieman myös että miksi kysyä täällä neuvoa jos haluaa varoituksista huolimatta halvimman mitä löytyy :)

seppo_taalasmaa
18.03.2016, 01.33
Ostin itse 12 vuotta sitten ~400 eurolla DBS:n hybridin joka palvelee edelleen (nykyisellään vastaavan tarjouspyörän hinta voisi olla esim. 600e)). Tuo oli edellisvuoden malli ja pari sataa alennusta.
Tuo 250e on kyllä pirun vähän fillarista joten en sille odottaisi kovin pitkää ikää mutta kuten täällä on jo sanottu, 1-2 vuoden päästä tietää paremmin mitä haluaa eikä tappio ollut suuri. Vaikka oma hybridini on seilannut 5-30km matkoja päivittäin ympäri vuoden kaikissa keleissä ja kilsoja varmaan jotain 3000-5000km vuodessa, huoltoväli on ihan normaali. Kammet ja eturattaat on uusittu kerran, takapakkoja ja ketjuja on toki menny joku 5 tms. Joku vaijeri taitaa olla vielä alkuperäinen kuten vaihtajatkin sekä jarrukahvat. Mielestäni tästä voisi todeta että ei se edullinen aina ole täyttä sontaa. Toki ihmisillä on erilaiset intressit ja kukaan tätä foorumia säännöllisesti lukeva ei moista ostaisi tuohon käyttöön :) En ostaisi itsekään nyt kun kiinnostus välineistöä kohtaan on kasvanut. Vielä tuo on palvellut huonommat kelit ja osan kesääkin mutta maantiepyörä on tullut pari vuotta sitten kylkeen ja nyt on cyclo hankinnassa joten jää kauppakassiksi.
Ehkä ihmettelen hieman myös että miksi kysyä täällä neuvoa jos haluaa varoituksista huolimatta halvimman mitä löytyy :)

Niin no toisaalta on syytä muistaa, että ihmisten mielipide riippuu aika paljon henkilökohtaisesta taloustilanteesta. Jos itsellä on varaa ostaa vaikka +3k€ pyöriä useampia vuodessa ilman sen kummempaa säästämistä tuntuu vaikealta perustella halvan pyörän ostoa. Itse lähden ainakin siitä, että joko lähdetään hakemaan sitä halvinta toimivaa vaihtoehtoa, esim mummonpyörää kahdella kympillä tai bilsun halvinta mallia. Toisena vaihtoehtona on hakea edullista ja kunnollista. Varsinkin jos hakusessa on pidemmän matkan pyörä +5km ja pyörällä mahdollisesti haluaisi ajaa myös vapaaehtoisesti niin ehdottamasti enemmän rahaa kiinni. 400€->1000€ näkee niin suuren muutoksen pyörän ominaisuuksissa ja siten mukavuudessa. Sellainen 14kg hybridi huonolla vaihteistolla vaihtuu vaikka hiilikuitukeulaseen 105 cycloon hyvillä perusosilla ja alle 10kg painolla. Paino ei sinäänsä ole kriittistä, mutta kyllä tuo 4kg on iso luku. Jälkeenpäin mietittynä olen itse ollut tyytyväinen reilun tonnin maasturiin. Pyörä on saanut alle vuodessa noin 2000km maastoajoa ja nyttekin on esiintynyt jotain lastentauteja. Peruskomponentit on kuitenkin kunnossa samoin kun uudessa cyclossa, joten ajaminen ei jää siitä kiinni.

Hyvällä pyörällä on vaan niin kivaa ajaa ja se tulee halvaksi ja terveelliseksi sijoitukseksi pitkällä tähtäimellä. Lisäksi voidaan helposti laskea, että vaikka sen 16km päivämatkan ajaminen tarkottaa eteläsuomen sulilla keleillä melkeen 3000km. Eli karkeasti ottaen 300€ bensakuluihin ja paljon vielä auton muihin maksuihin. Jos fillarilla pystyy karsimaan esim taloudesta toisen auton tai auton kokonaan pois niin rahaa pyörään jää helposti 1500€/ vuodessa tarkoittaen vaikka yhtä kunnon pyörää ja sitten vuosittaista ajoreissua espanian aurinkoon pariksi viikoksi. Laske siinä sitten mikä kannattaa. Puhumattakaan terveydellisistä tekiöistä joissa puhutaan äkkiä kymmenien tuhansien säästöistä.

mkp
18.03.2016, 02.32
Kiitos ajatuksen juoksusta. Tältä pohjalta vois omaakin asiaa soveltaa - veikkaan että ketjunaloittajakin löytää tästä sen "cluun"

TUbbU
18.03.2016, 09.35
Tuossahan olisi budjettiin menevä kulkupeli: http://www.bikester.fi/379519.html Ei luultavasti paskin vaihtoehto tässä varsin haasteellisessa hintaluokassa.

YoHannes
18.03.2016, 11.48
Moikka,

ite kaipaan muutamia vaihteita kyllä, mutta äkkisältään tuo ehdotettu http://www.bikester.fi/379519.html vaikuttaisi pommin varmalta.
Mulla on ollu joskus joku muutaman sadan Merida hybridi ja suoraan sanoen aika luokaton rieska oli.
Vähän tuunaamalla ja vaihtajian vaihtamalla (kun päivitin maastofillaria) sain siitä jonkinlaisen kauppapyörän, mutta siihenkin se on aika onneton.
Oli niin halpa, ettei ollut edes A headsetiä elikkä kaikki stemmien yms. vaihdot mahdotonta.
Ei kannata mitään överihintaista ehkä ostaa eikä tuijotella painoa, mutta jos on ratasvaihteet niin panostaisin sen verran, että pyörässä tulee vähänkään paremmat vaihtajat (Deoret tms.) mukana, koska ne helpottavat arkea, kun vaihtajat pysyvät säädöissään ja kestävät käytössä.
Käytetty vois olla ihan pätevä vaihtoehto ja itellä työmatkakäytössä www.poison-bikes.de kaupasta hommattu cyclocrossari, joka tosin maksoi ~1700€, mutta ollut todella laadukas enkä ole vaihtamassa seuraavaan pariinkymmeneen vuoteen.
Halvemmallakin löytyy varmasti hyvä pyörä, mutta muotoilisin asian niin, että ~250€ on paljon rahaa silloin, kun se otetaan ns. pois paremman pyörän hankinnasta.
Luulisin, että jossain 500-700€ akselilla vois löytyä joko hyvä käytetty tai painavahko pyörä, jossa kuitenkin hyvät vaihteet tms.
Huonotkin jarrut kyllä pysäyttää ja niitäkin voi vähän tuunata, huonon joustokeulan voi heittää mäkeen, kun alkaa kyrsiä ja tilalle voi hankkia jäykän keulan, jos joustokeulaisen fillarin saa muuten pätevänä pakettina.

nure
18.03.2016, 18.59
Kun kysyjä sanoo olevansa aloittamassa työmatkapyöräilyä ja hakee hybridiä niin sinkulaa tyrkytetään? Siis tarkoitus tappaa innostus? Ei tosiaan ole mikään aloitelijan fillari, ainoastaan evoluutiossa pari askelta taaksepäin.
On tällä hetkellä kaikkein hankalin aika hankkia pyörää kun sesonki menossa ja hinnat huipussaan, innokkaat sokeutuu ja repii kaiken värikkään ja kiiltävän käsistä ns. ammattitaitoisten myyjien opastuksella, kannattaa laittaa jäitä hattuun ja malttaa ettei tosiaan tule paskaa hankittua.

Ulkorengas
19.03.2016, 05.26
Oli niin halpa, ettei ollut edes A headsetiä elikkä kaikki stemmien yms. vaihdot mahdotonta.


Jos tarkoitat kierteellistä putkea, ei se ihan mahdotonta ole. Tuohon on olemassa erilaisia kannakkeita. Varsinkin säädettäviä löytyy. Mielestäni parempi ratkaisu on kuitenkin muuttaa systeemi sellaiseksi, että tavallisten ahead-stemmien käyttö on mahdollista.

http://www.bikeshop.fi/Zoom_1_1_1_8_adapteri/ekauppa/pSM2870/&listpos=4

Toki taas parikymppiä menee rahaa, kun halpaa pyörää joutuu parantelemaan. Salakavalasti halvasta tulee kallis eli viisaampaa on ostaa valmiiksi hyvä pyörä, vaikka sen hintalapussa hiukan halpaa pyörää isompi numero onkin.

pepper
19.03.2016, 09.37
Nuren kanssa samaa mieltä, noi sinkulat on kyllä kehitys taaksepäin.
Ei noita vaihteiden poisjättämistä voi perustella kuin masokismillä...

seppo_taalasmaa
19.03.2016, 14.02
Nuren kanssa samaa mieltä, noi sinkulat on kyllä kehitys taaksepäin.
Ei noita vaihteiden poisjättämistä voi perustella kuin masokismillä...

Kyllä se sinkula ihan nätisti toimii jos reisistä vaan löytyy tehoa ja on suhteellisen tasasta. Tietenkin mitä kovempaa haluaa sinkulalla ajaa sen huonompi se on välitykseltään mäessä. Monet mäet voi tosin sykkiä kovalla alkunopeudella ylös.

nure
19.03.2016, 14.42
^Mutta ei ole optimaalinen työmatka kulkuneuvo ellei sitten hipsteröidä vain kauneilla keleillä... Paljon tiukemmilla välityksillä tymatkoja ajellaan mutta kuitenkin pystytään kuitenkin tarjoamaan muuta kuin sen yhden vaihteen...

stumpe
19.03.2016, 14.45
Mnjaa. Meikä on ajanut talvella työmatkaa sinkulamaasturilla 32-16 väleillä, kasvaa jerkkua reiteen kesäksi. Ei se mitään masokismia ole. :) Polkee seisaaltaan pahimmat ylämäet..

Mutta joo, ei välttämättä aloittelijalle paras.

Jarvla
19.03.2016, 21.05
Ande749 on oikeassa. Näille palstoille ei kannata laittaa ainakaan mitään kysymyksiä, mikä pitää valita.

Palstapyöräilijät tietävät aina parhaiten. Pyöräilyä harrastanut yli 36 vuotta, sekin ensimmäinen pyörä Crescentin kilpapyörä Reynoldsin putkesta ei häviä yhtään näille uusille ajo-ominaisuuksien suhteen, eli silläkin tulee vielä ajettua vaikka ei ole muuta alkuperäistä kuin runko, on myös hybridi, jolla tulee ajettua kaupungissa. On myös moderni kilpapyörä.

Eli jokainen ostaa ihan itse sen parhaiten itselle sopivan ja mihin rahat riittävät. Ei se kallein ja parhaista osista tehty ole välttämättä se paras. Oman maalaisjärjen käyttö on sallittu. Jos haluaa neuvoja kannattaa mennä ihan oikeaan pyöräkauppaan kokeilemaan.

seppo_taalasmaa
19.03.2016, 21.25
Ande749 on oikeassa. Näille palstoille ei kannata laittaa ainakaan mitään kysymyksiä, mikä pitää valita.

Palstapyöräilijät tietävät aina parhaiten. Pyöräilyä harrastanut yli 36 vuotta, sekin ensimmäinen pyörä Crescentin kilpapyörä Reynoldsin putkesta ei häviä yhtään näille uusille ajo-ominaisuuksien suhteen, eli silläkin tulee vielä ajettua vaikka ei ole muuta alkuperäistä kuin runko, on myös hybridi, jolla tulee ajettua kaupungissa. On myös moderni kilpapyörä.

Eli jokainen ostaa ihan itse sen parhaiten itselle sopivan ja mihin rahat riittävät. Ei se kallein ja parhaista osista tehty ole välttämättä se paras. Oman maalaisjärjen käyttö on sallittu. Jos haluaa neuvoja kannattaa mennä ihan oikeaan pyöräkauppaan kokeilemaan.

Nojoo, en kyllä itse ole kokenut, että useimmista kivijaloista saa mitään ennen kuulematonta neuvoa. Lähinnä niistä missä myyjä on on aktiiviharrastaja.
Ja kyllä yleensä hyvät osat tekevät hyvän kokonaisuuden. Vaikka Haet vaikka Trekin S-works rungon niin ei siitä kyllä hyvää saa bilteman renkailla ja tourneyn vaihtajilla. Tiettyyn rajaan asti osat näyttelevät melko keskeistä roolia. Sitten kun voimansiirto on vaikka 105 tai SLX niin sen jälkeen ei oikein niillä osilla ole enää kokonaisuuden kannalta suurinta painoarvoa. On aika merkittävää jos maastopyörässä on RS:n 32 Coil tai Reba RL.