PDA

Näytä tavallinen näkymä : HYVÄ 20" jalkajarrullinen lastenpyörä

anodi
16.03.2016, 12.22
Onkohan otsikon mukaista tuotetta edes olemassa? 6-vuotiaalle etsinnässä pyörä ja äiti vaatii jalkajarruja. Vaihteita tulisi olla 3 tai enemmän. Mitä yritin netistä selata ja parissa kaupassa vierailleena tulin siihen tulokseen, että jalkajarrullisten osalta valikoima on suppea ja pyörät on todella painavia eikä niistä tule kovin laadukas vaikutelma. Käsijarrullisissa valinnanvaraa on, etenkin ulkomaisissa nettikaupoissa, vaikka kuinka paljon.

Marketin 20" pyörät painaa + 15kg (!!), kun netistä saisi käsijarrullisia 7-8kg, vielä ihan ok hinnallakin. Mutta kun tuo jalkajarru pitäisi olla...

Olen itse innoas pyöräilijä ja ymmärrän miten hyvä pyörä motivoi lenkille, joten haluaisin lapselle pyörän, jolla on kevyt ja mukava ajaa.

Kaikki vinkit otetaan kiitollisna vastaan!

teräsrunko
16.03.2016, 12.50
Mikä saa ajattelemaan että jalkajarru olisi jotenkin välttämätön? Näinhän ei ole varsinkaan lapselle, joka ei ole vielä "jumiutunut" jalkajarrun käyttäjäksi.

Ulkorengas
16.03.2016, 13.05

Haluan antaa vain yhden vinkin: Järkipuheen käyttö jalkajarrullisten unohtamiseksi. Äiti on varmaan kiinnostunut pyörän turvallisuudesta, joten käsijarrullinen malli on mielestäni 16" alkaen ainoa oikea valinta. Kannattaa selata Fillareita muksuille-viestiketjua, vaikka pituutta sillä melkoisesti onkin.

Keskiäkäinen lohjalainen
16.03.2016, 14.37
Onkohan otsikon mukaista tuotetta edes olemassa? 6-vuotiaalle etsinnässä pyörä ja äiti vaatii jalkajarruja. Vaihteita tulisi olla 3 tai enemmän. Mitä yritin netistä selata ja parissa kaupassa vierailleena tulin siihen tulokseen, että jalkajarrullisten osalta valikoima on suppea ja pyörät on todella painavia eikä niistä tule kovin laadukas vaikutelma. Käsijarrullisissa valinnanvaraa on, etenkin ulkomaisissa nettikaupoissa, vaikka kuinka paljon.

Marketin 20" pyörät painaa + 15kg (!!), kun netistä saisi käsijarrullisia 7-8kg, vielä ihan ok hinnallakin. Mutta kun tuo jalkajarru pitäisi olla...

Olen itse innoas pyöräilijä ja ymmärrän miten hyvä pyörä motivoi lenkille, joten haluaisin lapselle pyörän, jolla on kevyt ja mukava ajaa.

Kaikissa hyvissä pyörissä on käsijarrut. Mm. siksi ne ovat hyviä pyöriä.

virkpe
16.03.2016, 14.57
Lapset oppii nopeasti hallitsemaan uusia asioita. meneppä katsomaan laskettelu rinteelle, ei puhettakaan että minä niitä temppuja tekisin joita lapset tekevät.
Jos V-jarru, voi aluksi säätää etujarrua löysemmälle, ja yhdessä harjoittelee jarrujen käyttöä.
Omien lasten kanssa ajettiin pyörillä sanoin välillä "jarruta" .
Monesti lasten pyörissä on liian karkea kuviointi renkaissa eli huono rullaavuus.

nure
16.03.2016, 20.28
Niinpä, ei taida olla hyvää jalkajarrullista. Sen minkä nuorena oppii niin vanhana taitaa!

anodi
18.03.2016, 10.49
Kiitos vastauksista. Arvasinkin, että vastauksia kysymykseeni on vaikea saada ja että keskustelu ajautuu sivuraiteelle:) Tiedän hyvin, että käsijarrut on paremmat ja ne on helppo oppia. Kysymys koski kuitenkin toista asiaa:) Tässä tapauksessa vaikutusmahdollisuuteni ovat rajalliset, kun en ole asunut samassa taloudessa sekä äidin että pojan kanssa koskaan ja lapsella on äidin kodissa jalkajarrullinen pyörä. Mutta katsotaan jos mieli muuttuu tai löytyy joku vanha laadukkaampi lastenpyörä jalkajarruilla. Mitä olen katsonut, niin teräsrunkoisten aikakaudella lastenpyörätkin tuntuvat paljon paremmilta (pre kiina-aikakausi tuotantotaloudessa) ja kevyimmiltä...

Leewi
18.03.2016, 11.12
http://whitebikes.com/bikes/white-xc-200-lite-3-speed/ tossa ollaan varmaan parhaimmistossa kohtuuhintaan.

https://www.xxl.fi/white-white-xc-200-lite-3-speed-16-nuorten-pyora/p/1117367_1_style#details XXL siis myy.

Ulkorengas
18.03.2016, 11.14
Pukyssä ainakin on jalkajarrun lisäksi käsijarrut eteen ja taakse. Jos tuolla ajaisi yhden kesän ja opettelee käsijarrujen käytön. Vaihtaa sitten parempaan, kun lapsi kertoo äidille käyttävänsä pelkkiä käsijarruja. Ylämäkiä polkiessa voi tehdä myyräntyötä ja kysellä, miltä tuntuisi, jos pyörä painaisi 5 kg vähemmän.

Bikeshop ainakin myy Pukyä.

www.bikeshop.fi (http://www.bikeshop.fi)

anodi
18.03.2016, 12.33
Kiitos vinkeistä! White on painonsa puolesta hyvä. Leveät renkaat ei itseä sytytä (maantiepyörämies kun olen), mutta varmaan iskee 6 vuotiaalle. Rengaskoko on 20"x1.95", saakohan tuohon vanteeseen ohuempaa / paremmin rullaavaa rengasta? Kävin itseasiassa aiemmin XXL:ssä ja se niiden DBS peruspyöräkin tuntui paremmalta kuin prisman peruspyörät, mutta oli sekin melko painava... En jostain syystä huomioinut tuota whitea lainkaan... Pitää käydä uudestaan tsekkaamassa.

Ulkorengas
19.03.2016, 05.43
Onhan renkaissa vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon. Esim. www.schwalbe.com voi kohdasta search -> Tire search hakea esim. wheel (inch) lajittelusta sopivia renkaita. En kuitenkaan tiedä, miten alkuperäinen Kenda rullaa, joten vaihdon merkitystä on vaikea arvioida. Rengas näyttää hyvältä, koska kuviointi on aika maltillinen. Renkaiden vaihdolla voi saada pari sataa grammaa pois painosta, mutta toimenpiteen hyöty/kustannussuhde voi jäädä heikoksi. Leveä rengashan ei välttämättä rullaa yhtään heikommin kuin kapea. Ja soratiellä, polulla tms. paikassa, jossa alusta vähänkin pehmenee, kapean renkaan rullaavuus jää herkästi leveämpää heikoksi.

Ulkorengas
19.03.2016, 05.51
Stevensillä on muuten vastaava pyörä kuin Pukyllä.

http://www.stevensbikes.de/2016/index.php?bik_id=287&cou=FI&lang=en_US

Paino 12,5 kg täydellisesti varusteltuna. Whitestä puuttuu kaikki varusteet, joten jos noista tekee vertailukelpoiset, varusteiden osuus painosta lienee n. 1,5 kg. Napadynamosta vielä puolisen kiloa lisää. Tuo siis pitää joko lisätä Whiten pyörään tai ottaa muista vaihtoehdoista pois. Toki 1,5-2 kg jää silti eroa, minkä varmasti huomaa.

Stevensiäkin kannattaa kysyä bikeshopista, jos tuollainen vaihtoehto kiinnostaa. Vaikka White onkin poikkeuksellisen kiinnostava omassa luokassaan, itse olen niin vakuuttunut käsijarrujen hyödyllisyydestä, että vakavasti harkitsisin hieman painavampaa vaihtoehtoa.