Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kannattaako 26"?



virkpe
14.03.2016, 14.52
Olen etsinyt käytettyä maastopyörää. Tarjolla aika ajoin on mielenkiintoisia/laadukkaita vaihtoehtoja 26" koossa mitkä houkuttelisi ostaman.
Kuitenkin tästä rengaskoosta mietityttää tuleeko jäämään missä määrin pois ja sen vuoksi vaikeutuu hyvien renkaitten saaminen jatkossa?
Ja jos myöhemmin haluaa myydä/vaihtaa pyörän tämän 26" myynti tulee olemaan hankalampaa...
Pitäisikö vain päätyä 27,5 tai 29 tuuman renkailla varustettuun?
Aikaisempi pyörä oli Cube XMS täysjousto joka varastettiin, nyt olen miettinyt jos hommaisi etujousitetun.

Iglumies
14.03.2016, 15.07
26" pystyy ajamaan ihan samanlailla niinkuin ennenkin.
Vahva suositus kuitenkin 29", jos jäykkäperää hankkii.

mehukatti
14.03.2016, 15.57
Kyllähän toi 26" palikoiden kuten renkaiden tarjonta on vähenemään päin. Just esim. tuolla enduro-rengastopicissa todettiin, että rengasta X tehdään enää 27.5" ja 29" koossa. Eikä nyt sinänsä mikään ihme, kun se wanha 26" pyörä vaihtaa pari kertaa omistajaa niin on sen jälkeen ajossa Patella, joka ajaa sillä ostarille juomaan kaljaa. Voit kuvitella, että Pate ei ole kiinnostunut kuumimmista rengasuutuuksista.

nure
14.03.2016, 16.29
^Jos oikein tarkkaa asiaa mietitään niin esim. CRC:llä 26" 301, 27.5" 134 ja 29" 130 artikkelia renkaita että miten tuohon nyt reagoisi? Voi olla että muutaman vuoden päästä jompikumpi noista tulokkaistakin tippuu...
Jos hyvän ja mieleisen saa niin en kyllä pidä mienkään ko. pyörän hankintaa poissuljettuna. Ehkä itse myös silti 29" kallistuisin, tuohon vajaa kokoon en panostaisi...

Samuli-1
14.03.2016, 18.09
Mulla on jäykkäperä 26 ja se on tosi hauska peli. Renkaat tai vanteet ei huolestuta, koska kyllä niitä jonku merkkisiä tulee kuitenki saamaan ainaki niin pitkään, ku pyörä pysyy kasassa tai tällä omistajalla. Ehkä kaikkia rengasuutuuksia ei tuu saamaan enää 26, mut niitä on kuitenki ennestäänki vähintää tarpeeks monia kelvollisia.


Sent from my iPhone using Tapatalk

virkpe
14.03.2016, 19.08
Jossain vaiheessa mietin sitäkin vaihtoehtoa jos sitten päivittäisi pyörän 27,5", mutta taitaa olla kallis tai järkevä lopputulos jos edes kakkien runkojen kohdalla edes mahdollistakaan.
Kuinka paljon takahaarukan ja rungon väliin pitäisi jäädä tilaa että varmasti toimi, etenkin jos on kyseessä hiilikuitu runko?

BB Holland
14.03.2016, 19.18
26-koossa ei tule renkaat loppumaan noita runkoja on miljoonia maailmalla. 27,5 on oikeasti 27 enkä näe tuossa mitään erikoista muuta kuin +koossa.
Jossain vaiheessa mietin sitäkin vaihtoehtoa jos sitten päivittäisi pyörän 27,5", mutta taitaa olla kallis tai järkevä lopputulos jos edes kakkien runkojen kohdalla edes mahdollistakaan.
Kuinka paljon takahaarukan ja rungon väliin pitäisi jäädä tilaa että varmasti toimi, etenkin jos on kyseessä hiilikuitu runko?
Tämä on peräti turhaa jopa vaarallista lue tuolta lisää http://www.bikeradar.com/gear/article/trail-tech-five-reasons-not-to-convert-26in-to-650b-36241/

orc biker
14.03.2016, 19.20
26" muuttuu koko ajan enemmän "low-endiksi", mikä tulee näkymään tuotevalikoimissa. Uutuuksia ei siihen kokoon monelta valmistajalta tule, mutta olemassa oleva markkina on vielä valtava. 27,5" on aika marginaalinen muutos, mutta niin vain valmistajat onnistuivat ainakin henkisesti yhdessä tuumin viemään sen läpi hämmästyttävän nopeasti. Se ei ollut itsestäänselvyys vielä pari vuotta sitten.

eagle
14.03.2016, 21.10
27,5 on oikeasti 27 enkä näe tuossa mitään erikoista muuta kuin +koossa. / (http://www.bikeradar.com/gear/article/trail-tech-five-reasons-not-to-convert-26in-to-650b-36241/)

Kokeileppa sitten ajaa DH:ta 29":llä..

Konamies
14.03.2016, 21.56
26 on yhtä hyvä kun se on ollut kaikki aikaisemmatkin vuodet. Kaikkia varaosiakin on vielä maailma täynnä. Et ehdi elämässäs niin monia osasarjoja ja kumeja ajaa loppuun, että osat maailmasta loppuis. Kaikki uus on tietenkin uuden muodin mukaista, mutta ei se tee vanhoista yhtäkkiä huonoja.

nure
14.03.2016, 22.58
^Noin se juuri on, kummaa juttua usein kun uutuuden tullessa ihmetellään että miten ihmeessä ollaan ennen tultu toimeen... 27.5" tuli markkinoille äkkiä mutta voi myös hävitäkin yhtä nopeaan, faktahan on että kaiketi suurin osa maailman maastopyöristä on 26"...

Jopoman
15.03.2016, 09.03
Haluttujen ajo-ominaisuuksien pohjalta kannattaa pyöränsä valita. Kuten todettu, osia saa kaikkiin ja jälleenmyynti tulee ajankohtaiseksi kun ominaisuudet ei miellytä.

virkpe
15.03.2016, 09.56
Toki pitää pyörä kokeilla ennen ostopäätöstä.
Sehän tuossa Cubessa oli hyvää kun heti ensi metreillä tuntui istuvan hyvin itselleni, pyörä tuntui helpolta ajaa ja hallita.
Kaiken lisäksi oli nopeampi ajaa kuin tämä nykyinen samalla maantie lenkillä (pojan entinen).


Ps. mikä mättää kun yrittää kirjoittaa tänne viestejä, väenväkisin jättää merkkejä pois? pitää jatkuvasti tarkistaa kirjoitus.
esim. polkupyräiy n mukavaa. piti lukea polkupyöräily on mukavaa

kmw
15.03.2016, 10.37
Totta mooses 26" kannattaa. Jos on tarkoitus hipostella ja päteä foorumilla niin sit ehkä ei.

Ollu itellä.pienesti mielessä että semmonen täysjäykkä sinkula/fix (terästä tiätty) olisi oiva ittensäkurituslaite. Sen aina tartte niin helppoa ja kivutonta olla. Hauskaa varmasti. Läskit ja isommat kiekot kun rulettaa niin ajotutuilla on varastot notkollaan kiekkoja ja kumeja evätkä tiedä mitä niillä tekis. Voisin uhrautua olemaan loppusijoituskohde.

Mazaa84
15.03.2016, 11.23
Itse ajelen tyytyväisenä 26" täysjäykällä. Kuitenkin seuraava pyörä olisi todennäköisesti 29".. Jos edukkaasti laadukkaan pikkupyöräsen saa, niin mikäs siinä.

Itselläni kirjoitus oli samanlaista takkuamista kun foorumi oli auki Explorer selaimella. Mozillalla toimii. Olisikohan sama tilanne?

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

virkpe
15.03.2016, 11.47
Eipä ole tarvetta päteä foorumilla, tosiaan kiinnostaa onko 26" menneen talven lumia.
Cubessa tosiaan oli 26" ja kyllä sillä surutta uskalsi laskea mäkeä alas, Merida Finlandiassa max.58km/h vaikka nöösi olen.
Samaan tuskan tasoon pääse kahdella erilaisella pyörällä, ainoa ero että toinen liikkuu kovempaa, ja eikä hybridi kuski mene ohi :) .

BB Holland
26-koossa ei tule renkaat loppumaan noita runkoja on miljoonia maailmalla. 27,5 on oikeasti 27 enkä näe tuossa mitään erikoista muuta kuin +koossa.
Tämä on peräti turhaa jopa vaarallista lue tuolta lisää http://www.bikeradar.com/gear/articl...to-650b-36241/ (http://www.bikeradar.com/gear/article/trail-tech-five-reasons-not-to-convert-26in-to-650b-36241/)

Tuo on totta tuntui oudolta lopettaa hyvien renkaiden valmistus kun vielä on potentiaalisia ostajia.
27,5 nimen omaa on mainostettu omaavan 26" ja 29" hyviä ominaisuuksia. Olen ymmärtänyt että olisi m. parempi etenemään juurakossa...
Tietenkin jos pyörä muuttuu vaaralliseksi tai edes alitajunnassa tätä epäilee niin silloin muutoksessa(26->27,5) ei ole mitään järkeä.
Kovemmissa nopeuksissa saa pelätä "kumpiko rengas ensin junttaa kiinni etu vai taka?"

JackOja
15.03.2016, 11.51
27,5 nimen omaa on mainostettu omaavan 26" ja 29" hyviä ominaisuuksia...

No yhtälaillahan siinä on kummankin "huonot" ominaisuudet jos tuolle tielle lähtee.

virkpe
15.03.2016, 11.55
Mazaa84
Itse ajelen tyytyväisenä 26" täysjäykällä. Kuitenkin seuraava pyörä olisi todennäköisesti 29".. Jos edukkaasti laadukkaan pikkupyöräsen saa, niin mikäs siinä.

Itselläni kirjoitus oli samanlaista takkuamista kun foorumi oli auki Explorer selaimella. Mozillalla toimii. Olisikohan sama tilanne?

Välillä on myynnissä todella laadukkaita 26"
Exploreria käytän ja Win.10 liekkö näistä johtuu. Kuitenkin olen myös kirjoittanut http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php (käytän samaa nimimerkkiä) ja siellä kirjoitus toimii ongelmitta.

Kemizti
15.03.2016, 11.57
Itellä juuri aluilla uus (käytetyistä osista toki pääosin) 26" projekti, kyllä näillä "ouldskuul" tuumilla kivasti ajelee!!

Marsusram
15.03.2016, 12.28
Jotkin pyörämallit tehdään kahdella eri kiekkokoolla runkokoosta riippuen.
Isommalle kuskille isompi kiekkokoko on helppo ratkaisu saada geometria toimivaksi ja kääntäen pienelle pienempi.
26" vaatii maastossa aktiivisempaa ajamista ollen ketterämpi, 29" rullaa paremmin yli muhkuroiden.
Vetopito isommassa renkaassa on parempi helpottaen nousuissa.
Eiköhän 26" keksitä vielä uudestaan.

nure
15.03.2016, 13.20
^Samaa mieltä, joku markkinoilta kuitenkin häviää, oletettavasti...

mehukatti
15.03.2016, 15.18
27.5" pyörät on nopeimpia. Kannattaa seuraa DH-kisoja.

Tomy
15.03.2016, 16.32
Jos tähän testiin on uskominen, ei rengaskoolla ole kovin suurta merkitystä suorituskykyyn. Jokaisessa vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolensa.


https://www.youtube.com/watch?v=vhS1HfvBeYA


Mahtaako tämä jatkuvien uusien "standardien" markinoille tuominen olla pyöräteollisuuden uusi tapa lypsää käyttäjiltä rahat entistä nopeampaan tahtiin? Itselleni on kyllä hankalaa tällä hetkellä ajatella sijoittavani 3-4000 euroa uuteen pyörään, jonka muutaman vuoden päässä olevasta jälleenmyyntiarvosta ei ole mitään tietoa tai ennustetta.

Markku Liitiä
15.03.2016, 17.07
Voi 26-pyörien historiallista loistoa tietysti hehkuttaa, mutta tsekatkaa minkä tahansa ison maasturimerkin nykyistä kataloogia. Montako 26-kiekkoista maasturia enää löytyy?

Toki 26-maastureita on edelleen runsaasti, kun ne olivat pitkään ainoa vaihtoehto. Vähän sama kuin vinyylilevyjen kanssa: kivaa kun ratisee soittaessa ja on niin lämmin soundi! :D:D

Jos 26 tulee takaisin, lupaan syödä tuokkosen mämmiä. Nure voi tarjota, kun käyn Turussa.

Esa S
15.03.2016, 17.14
Sinänsä hauskaa, että junnupyöriä löytyy ainakin 12, 16, 20, 24 tuumaisina, mutta ei enää vahingossakaan 26 tuumaisena.

virkpe
15.03.2016, 17.54
Mahtaako tämä jatkuvien uusien "standardien" markinoille tuominen olla pyöräteollisuuden uusi tapa lypsää käyttäjiltä rahat entistä nopeampaan tahtiin? Itselleni on kyllä hankalaa tällä hetkellä ajatella sijoittavani 3-4000 euroa uuteen pyörään, jonka muutaman vuoden päässä olevasta jälleenmyyntiarvosta ei ole mitään tietoa tai ennustetta.
On kai osin tuotekehitystä, kieltämättä monesti on jäänyt sellainen mielikuva että yritetään keksiä uutta(turhaa) jotta kauppa käy. esim vaihteiden määrä 21->24->27->30.
27,5 jälkeen tuli melko nopeasti 29 ja olihan jossain vaiheessa maastopyöriä joissa oli iso eturengas ja pienempi taka.

HarMi
15.03.2016, 18.28
Jos keskiö ei putoa liian alas, niin 26" renkaita voi käyttää myös 650B rungoissa. Oma On-One 45650B oli mainio 26er.
29:n vähemmän esteisiin tökkivä kulku saattaa johtua osittain myös pidemmästä akselivälistä . Ohjauskulmatkin ovat kummasti loiventuneet viime vuosina.

nure
15.03.2016, 18.38
Markku, tarjoan aikanaan sitten kerman ja sokerin kanssa... Voi tietenkin olla että 28.2" jyrää kaikki muut... ;-)

Hissitolppa
16.03.2016, 22.51
27.5" pyörät on nopeimpia. Kannattaa seuraa DH-kisoja.

:D Ei jumalauta. Tämä foorumi ei kyllä petä koskaan.

kmw
16.03.2016, 22.59
Hmm, tunnetusti musta on nopein väri niin semmonen 27,5 on sitten täysin lyömätön. Ehkä tähän joku sopiva hymiö.

missile
16.03.2016, 23.46
Kakskutonen on semmonen järkkymättömän asiantuntijan valinta. Isopyörä ja välimalli sopii, jos tanssii mainosmiesten pillin tahdissa, eikä omaa ymmärrystä löydy riittävästi. Eikä tasan mitään hymiöitä tähän.
Kolmekutonen on toki hyväksyttävä ja suositeltava pyöräkoko. Saispa siihen plussarenkaita.

virkpe
17.03.2016, 12.10
Kakskutonen on semmonen järkkymättömän asiantuntijan valinta. Isopyörä ja välimalli sopii, jos tanssii mainosmiesten pillin tahdissa, eikä omaa ymmärrystä löydy riittävästi. Eikä tasan mitään hymiöitä tähän.
Kolmekutonen on toki hyväksyttävä ja suositeltava pyöräkoko. Saispa siihen plussarenkaita.
Sehän on kuitenkin ongelma kun nuo mainosmiehet soittaa pilliä massat seuraa. Myyntiä lisää mielikuva menestys kilparadoilta. Maailman kärki ajaa isopyörillä voittoon, Vaikka sama kuski olisi voinut voittaa kakskutosella.
Ei sen puoleen onhan nykyään pyörät todella hienosti tehtyjä ja varmasti monet ominaisuudet on myös parantuneet, kun paremmin ymmärretään valmistus materiaaleja.
Täällä on tullut hyviä kommentteja niin puolesta että vastaa, kiitos siitä.
Ainakin itselleni on tullut mielikuva ettei 26" ostamiselle ole mitään estettä, osia saa jatkossakin. Ja ennen kaikkea kovaa sekin(26") kulkee jos jaksaa polkee.

Esuli
17.03.2016, 13.44
Vuonna 86 vituti kun 26seen ei saanut renkaita, se oli nääs muoti 584 eli 27 silloin. Esim.Oiva. Aiheutti ihmetystä pyöräliikkeissä. Vuonna 2012 vituti kun elämäni oli mennyt hukkaan, kun tuli 29 ja olin ajanut koko parhaaan(heheh) miehuuteni 26sella.
Onneksi tuli Bläski.
Tunne kun näin maastopyörän vuonna 86(Nisiki barbarian) oli sanoinkuvaamattoman ihana.
Voi jee, joka aamu olen kiitollinen kaikille länsimaisille Jumalille , että olen saanut syntyä pyöräilijäksi.

BB Holland
17.03.2016, 14.40
Neljännen täysjouston hankinta, 27plussa, on kyllä liipaisimella ja senhän täytyy olla erilainen. Muuten kyllä nuo vanhat kakskutoset pysyy ja historiallisia ne oli jo 10 vuotta sitten. Vanteitakin niihin saa, pitäisi vähän isommille renkaille vielä oikein hianot kiakot teettää. Noilla mennään loppuun asti.

Jani Mahonen
17.03.2016, 16.58
Pikaisella läpikäynnillä Fillarifoorumilta löytyy 29" jäykkäperiä mukavasti, esim. KTM Ultra Race tonnin hintaluokassa, Trek Cobia 750 eur hintaluokassa, Canyonin Grand Canyon 1300 ja risat-luokassa. Spessun Cravea, Cube LTD:tä edelleen alle tontulla.

Joten ei, ei kannata pysyä (väkisin) 26"-maailmassa jos yhtään mietityttää. Jos lähtisin 26" jäykkäperää hankkimaan, niin sen pitäisi maksaa alle 600 euroa. Sitten voisi olla perusteltua...

Täysin oikea vastaus tähän on ostaa se 26 ja vuoden päästä kaveriksi 29 :D

Oulunjulli
17.03.2016, 17.40
Mää laitoin ekan kunnon pyörän 2008/2009, Cube AMS Comp, se oli kauhean innostava ja sai mut vähän kuntoileen. 2012 vaihoin toiseen samanlaiseen, se oli Race ja sekin oli muuten hyvä, mutta siinä oli muodikkaan leveähkö tanko. Taisin sahata siitä pätkät pois ja sitten se oli aivan huippu, paitti takaiskari oli Foxi jossa oli jo liikaa säätöjä ja siksi siinä oli aina joku pielessä.
Sitten kasasin täysjäykän 29", mukamas kevyeksi ja nopeammaksi katupyöräksi, mutta sekin tuntui aina kiihtyvän&rullaavan Cubea huonommin, kunnes vaihoin kevyimmät Racing Ralphit alle niin siitä tuli lähes yhtä hyvä, mutta renkaat puhkes joka välissä koska kevyet.
Sitten möin Cuben ja laitoin Canyonin 29" Spectralin, millä ei tuntunut enään mikään yhtään miltään, jos ei ajanut laskettelukeskuksen rinnettä alas. Möin sen nyt pois ja haaveilin hetken Cube AMS 26" pyörästä, mutta aloin kasaamaan toista nopeampaa läskiä koska ne on pop.

Jami2003
17.03.2016, 18.33
En tiedä paljonko 26 ja 29 on eroa jos täysin vastaavaa pyörää ajaa mutta täpäreissä jousitus on kehittynyt todella paljon ja hyvälle 2015 vuosimallin täpärille ei löydy minkään sortin haastetta jostain 2009 tai vanhemmasta vuosimallista. Siinä se ero on, ei renkaan koossa.

virkpe
17.03.2016, 18.40
Pikaisella läpikäynnillä Fillarifoorumilta löytyy 29" jäykkäperiä mukavasti, esim. KTM Ultra Race tonnin hintaluokassa, Trek Cobia 750 eur hintaluokassa, Canyonin Grand Canyon 1300 ja risat-luokassa. Spessun Cravea, Cube LTD:tä edelleen alle tontulla.

Joten ei, ei kannata pysyä (väkisin) 26"-maailmassa jos yhtään mietityttää. Jos lähtisin 26" jäykkäperää hankkimaan, niin sen pitäisi maksaa alle 600 euroa. Sitten voisi olla perusteltua...

Täysin oikea vastaus tähän on ostaa se 26 ja vuoden päästä kaveriksi 29 :D
Kuumeisesti olen noita selaillut. Harmittaa vetkuttelun takia meni Canyonin 26" täysjousto hiilikuitu rungolla. Olisi ollut aika saman tyyppinen kuin entinen.

virkpe
17.03.2016, 18.52
Mää laitoin ekan kunnon pyörän 2008/2009, Cube AMS Comp, se oli kauhean innostava ja sai mut vähän kuntoileen. 2012 vaihoin toiseen samanlaiseen, se oli Race ja sekin oli muuten hyvä, mutta siinä oli muodikkaan leveähkö tanko. Taisin sahata siitä pätkät pois ja sitten se oli aivan huippu, paitti takaiskari oli Foxi jossa oli jo liikaa säätöjä ja siksi siinä oli aina joku pielessä.
Sitten kasasin täysjäykän 29", mukamas kevyeksi ja nopeammaksi katupyöräksi, mutta sekin tuntui aina kiihtyvän&rullaavan Cubea huonommin, kunnes vaihoin kevyimmät Racing Ralphit alle niin siitä tuli lähes yhtä hyvä, mutta renkaat puhkes joka välissä koska kevyet.
Sitten möin Cuben ja laitoin Canyonin 29" Spectralin, millä ei tuntunut enään mikään yhtään miltään, jos ei ajanut laskettelukeskuksen rinnettä alas. Möin sen nyt pois ja haaveilin hetken Cube AMS 26" pyörästä, mutta aloin kasaamaan toista nopeampaa läskiä koska ne on pop.

Tuo on yksi pelko.
Nyt kun ajan vakio lenkin GT:llä menee Cubeen verrattuna selkeästi hitaammin. Syy on melko varmasti rengastus.
Cubessa minullakin oli Racing Ralph takana, se toimi hyvin. GT:ssä joku perus Maxxis.

Tomy
17.03.2016, 19.46
täpäreissä jousitus on kehittynyt todella paljon ja hyvälle 2015 vuosimallin täpärille ei löydy minkään sortin haastetta jostain 2009 tai vanhemmasta vuosimallista. Siinä se ero on, ei renkaan koossa.

Onko näin? Mikä on niin radikaalisti muuttunut? Minusta vuosimallin 2009 huippupyörät olivat jo aika kehittyneitä laitteita.

Jami2003
17.03.2016, 20.33
Onko näin? Mikä on niin radikaalisti muuttunut? Minusta vuosimallin 2009 huippupyörät olivat jo aika kehittyneitä laitteita.

Onhan tuo nyky huippu iskareiden säädettävyys aika eri tasolla kuin vajaa kymmenen vuotta sitten.

Oulunjulli
17.03.2016, 21.38
En tiedä paljonko 26 ja 29 on eroa jos täysin vastaavaa pyörää ajaa mutta täpäreissä jousitus on kehittynyt todella paljon ja hyvälle 2015 vuosimallin täpärille ei löydy minkään sortin haastetta jostain 2009 tai vanhemmasta vuosimallista. Siinä se ero on, ei renkaan koossa.

Tuo mun joutava nostalgiafilosofiointi lähinnä ajoi takaa tuntemuksia vuosien varrelta. Joka kerta kun täpäriä on vaihtanut, on entiset tutut patit poluilla tasoittuneet, mutta samalla "vauhtia ja vaarallisia tilanteita fiilis" on muuttunut harvinaisemmaksi. Nopeus kiistatta nousee, mikä vaatii voimaa, mutta jos sitä ei ole reservissä niin meno menee välillä vähän tylsäksi.

Jami2003
17.03.2016, 22.23
Tuo mun joutava nostalgiafilosofiointi lähinnä ajoi takaa tuntemuksia vuosien varrelta. Joka kerta kun täpäriä on vaihtanut, on entiset tutut patit poluilla tasoittuneet, mutta samalla "vauhtia ja vaarallisia tilanteita fiilis" on muuttunut harvinaisemmaksi. Nopeus kiistatta nousee, mikä vaatii voimaa, mutta jos sitä ei ole reservissä niin meno menee välillä vähän tylsäksi.

Samaan fiilikseen pääse jo etujousitelullakin kun perä meinaa pomppia pois polulta kovempi vauhtisessa alamäessä :)

Joo en minäkään sano että parempi jousitus on aina yksiselitteisesti hyvä. Välillä on tosi mukava painella cyclolla samoja polkuja pitkin menemään...