Näytä tavallinen näkymä : Kaipaan suosituksia pyöräkärryn vetojuhdaksi
 
 
Annieamani
13.03.2016, 15.07
Moi,
Kolmen pikkulapsen äiti haaveilee unohtuneen pyöräilyharrastuksen palauttamista. Tallista löytyy Croozerin 2 lapsen kärry ja fillariin kiinnitettävä yhden lapsen istuin. Tenavat on niin pieniä kaikki, että joutavat istua kyydissä kun äiti vähän treenaa. Viimeksi Croozeria on vedetty Paapan vanhalla 1-vaihteisella Tunturilla, mutta se on nyt tullut tiensä päähän. Lisäksi lapsia on nyt tuo kolmaskin mukana, alkais tuntua jo liikaa treeniltä nykyisellä kokoonpanolla :D
Tarvisin siis uuden fillarin, jolla pystyisi ajamaan hiekkatiellä ja asfaltilla. Nuoruudessa kulutin loppuun Nishki Bigfootin ja sen myötä koko pyöräilyinto alkoihin. Nyt hakusessa kuitenkin sporttinen naistenmallin yleispyörä. Joku järkevänhintainen.. n. 500 €? Saako sillä mitään? :o
orc biker
13.03.2016, 15.38
Tuossa naapuriketjussa haetaan vaimolle edullista pyörää. Kannattanee vilkaista vaikka se. http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-lady-5.0-463724/wg_id-119 Tuohon postikulut ja polkimet vielä päälle. Tuon parempaa yleensä ei tuolla rahalla saa, ellei löydä jotain ihan supertarjousta jostain.
Mutta mieti tarkkaan jos tarvit tuollaista joustokeulaa...? Muuten hieman hankala hintaluokka, nyt keväällä ainakin kun kaikilla kuume pahimmillaan ja hinnat huipussaan...
Mutta mieti tarkkaan jos tarvit tuollaista joustokeulaa...? Muuten hieman hankala hintaluokka, nyt keväällä ainakin kun kaikilla kuume pahimmillaan ja hinnat huipussaan...
Varmaan ihan hyvä että kuski tuntee kaikki mitä vedettävätki joutuu kokemaan :) Eli ei mitään joustoja
Jäykkäperä maasturi tai täysjäykkä olisi varmaan omimmillaan tuohon hommaan, täysjäykkiä ei vain hirveemmin ole tarjolla...
Teillä ajettaessa joustokeulasta on enemmän haittaa kuin hyötyä, varsinkin tuossa hintaluokassa. Lisää painoa ja sen rahan voisi laittaa vaikka parantamaan muita osia.
Miten olisi esimerkiksi: https://www.xxl.fi/merida-crossway-woodland-urban-lady-hd-16-naisten-hybridipyora/p/1118754_1_style
EDIT: Tai tämä: http://www.bikester.fi/384228.html (tässä kova tarjous, mutta kokoja rajoitetusti)
^Tuo Serious hyvä vaihtoehto jos koko natsaa natsaa.
noniinno
13.03.2016, 19.17
Suosittelen että tutkit kärryn sopivuuden esim jos käytät lokasuojia tms. Omassa hybridissäni kärryn kiinnityshärveli ei sopinutkaan paikalleen kun jarrusatulan/lokasuojan kiinnitys oli tiellä. Loksut on ihan kätevät, muksutkin pysyvät tyytyväisempinä kuin takarengas (etenkin maastureissa) ei heittele kiviä ja rapaa pilttien silmille. En tiedä miten maastopyörien läpiakselit soveltuvat Croozerin kiinnittimelle -tämä myös on seikka, josta kannattaa olla tietoinen. Perus pikalinkkukiinnitys luultavasti on pomminvarma valinta. Yleensä jarrusatulan sijoittaminen takakolmion sisään (kts. kuva) ratkaisee monta lisävarusteisiin liittyvää kiinnitysongelmaa. Toki taitava asentaja tekee loksut mihin pyörään vaan ja eiköhän sen kärrynkin saa jotenkin asennettua. Levyjarrut kuitenkin tuohon käyttöön ehdottomasti, mielellään hydrauliset.
Jos muutkin kuin naisten mallit kelpaavat, kasvaa valikoima huomattavasti.
http://cdn.velonews.competitor.com/files/2011/09/P1040471.jpg
Kyllä etujousto on ihan mukava ominaisuus. F-foorumilla edullisemman pään keulajousitukset eivät juuri saa arvostusta. Kannattaa suodattaa terävimmät kommentit, tai ainakin pyytää hyvät perustelut ;). Yleensä keulan saa lukkoon, joten se siitä. Lisäksi kärryn renkaat eivät seuraa vetävän fillarin renkaan jälkiä, joten johonkin routamonttuun voi olla joskus "pakko" ajaa, jotta jälkikasvu ei ottaisi iskua vastaan omalla peräosastollaan. 
Tiedusteluretki paikalliseen asiantuntevaan fillarikauppaan (ei siis markettiin...) saattaa selventää ajatuksia.
Esimerkiksi tuossa voisi olla speksit kohdallaan, jarrusatulakin on "oikeassa" paikassa. http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/hybridit-ja-kaupunkipyorat/curve-pro-2015.html
Tuossa yllä olikin hyviä huomioita pyörän valintaan liittyen. Jos enimmän aikaa pyörään on kiinnitettynä sekä lastenistuin että peräkärry kannatta huomioida että pyörän rungossa on sopivat kiinnitysmahdollisuudet lisälaitteille. Asentelin joskus vaimon MTB pyörään lastenistuimen telakkaa ja luovutin kun vaijerit estivät turvallisen kiinnittämisen. Rungon koko oli tosin 15", isompi pyörän runko tietysti antaa hieman pelivaraa säätöjen osalta.  
Jos takahaarukkaan asennetaan kärryn kiinnittimet ei tilaa varmasti jää esim. tarakalle saati tukijalalle. Suosittelen hankkimaan sellaisen double kickstandin voi olla parempi valinta kuin perinteinen jalka, varsinkin jos kesken ajon joutuu säätämään jotain kärryssä istujien kanssa ja lastenistuimessa istuu kolmas lapsi.
Muutenkin painavan kuorman kanssa keskinopeudet jäävät varsin alhaiseksi niin millään jousituksilla ja vastaavilla hifistelyillä ei ole mitään merkitystä. Pääasia että jarrut ja vaihteet toimivat ja renkaissa on ilmaa.
Teillä ajettaessa joustokeulasta on enemmän haittaa kuin hyötyä, varsinkin tuossa hintaluokassa. Lisää painoa ja sen rahan voisi laittaa vaikka parantamaan muita osia.
Miten olisi esimerkiksi: https://www.xxl.fi/merida-crossway-woodland-urban-lady-hd-16-naisten-hybridipyora/p/1118754_1_style
EDIT: Tai tämä: http://www.bikester.fi/384228.html (tässä kova tarjous, mutta kokoja rajoitetusti)
Tuo Serious, ton Meridan osat ei häävit ole...
Annieamani
13.03.2016, 22.06
Kiitän nöyrimmin jokaisesta vastauksesta! 
Vaikuttaa pahoin nyt siltä, että reissu alan ammattiliikkeeseen on edessä - sen verran tuli ammattitermistöä tällaiselle täysin noviisille esille. 
Hinnat on varmasti nyt kyllä huipussaan, mutta niin on intokin :D
Kiitän nöyrimmin jokaisesta vastauksesta! 
Vaikuttaa pahoin nyt siltä, että reissu alan ammattiliikkeeseen on edessä - sen verran tuli ammattitermistöä tällaiselle täysin noviisille esille. 
Hinnat on varmasti nyt kyllä huipussaan, mutta niin on intokin :D
Kannattaa muistaa, että se intersportti on harvoin se ammatiliike pyöräilyssä.
Jos menet sinne 500e kanssa, niin todennkäisesti saat nykyään mukaasi huonohkon nishikin. 
Jos olet helsingistä, niin hig5bikesta löytyy tietoa ja hybridi/fittness pyöriäkin näyttäisi olevan 2015 mallisina muutamia varastossa 500-650e hintaan.
orc biker
13.03.2016, 22.30
On muuten kumma juttu, miten huonoja nuo isojen ketjun Niskihit ovat hintaansa nähden. Luulisi, että suuruuden ekonomian kautta se olisi päinvastoin, mutta ei tosiaan ole.
https://fi.croozer.com/pyoeraeilykaerry/croozer-kid/croozer-kid-for-2-detail/
Onko se tuollainen kärry? Ei asennusvideosta oikein avautunut, mihin tuo tulee kiinni, mutta näyttäisi, että jarru olisi parempi olla seat stayn yläpuolella, niin ei ole tuon hihnankaan tiellä. Aivan onneton video, mutta ei tuo nyt kuitenkaan vaikuttaisi ihmeitä vaativan.
 Youtube to the rescue! https://www.youtube.com/watch?v=txpR9Z-iK5U 
Eli näyttäisi vain vaativan pikalinkun, eikä sen kummempia. Jarru saa olla missä vain. Kannattaa tutkia tuo kiinnitys siitä kärrystä ja sitä kautta saa varmuuden, että tuleeko siitä mitään vaatimuksia pyörälle. Joustohaarukkaa tällä foorumilla ihmiset jaksavat haukkua, mutta itse olen sitä mieltä, että ei se turha ole yleispyörässä, etenkään hyvä haarukka. Noista Suntoureista ei taida juuri kenelläkään olla kokemusta, mutta haukkumistahan se ei estä.
Maasturiin saa leveämmät renkaat, joten se on jo riittävä syy suosia sitä hybridin sijaan. Etenkin talvella on paljon kivempi. Lokareiden ei pitäisi tuossa 27,5":n rengaskoossa olla ongelma, kuten jo Radonin kuvastakin näkee, että tilaa on hyvin. Suntourin keuloista voi löytyä hyvin todennäköisesti valmis kiinnityskolo etulokarille ja Radonissa on reiät takalokarille, joten kunhan ruuvaa kiinni. 29":ssa on usein hankalaa, kuten myös kalliimpien joustokeulojen kanssa.
Ulkorengas
14.03.2016, 06.55
Tuossa käytössä pyörän ominaisuuksiin kuuluu mm. tukeva runko ja riittävästi pieniä vaihteita. Kannattaa myös katsoa nykyhetken lisäksi tulevaisuuteen. Vaikka juuri nyt ei sitä tunnukaan, lapset kasvaa huikean nopeasti, jolloin pyörän käyttötarve muuttuu. Lastenistuin jää pois jne. Lisäksi laadukas pyörä on monivuotinen hankinta, joten ilman akuuttia kassakriisiä minusta budjetti kannattaa surutta kertoa 2-3:lla. 
Täytyykö pyörää voida käyttää kelissä kuin kelissä myös talvella? Ellei, heitän em. budjettia uhmaten ajatuksen krossarista. Siinä ei ole naistenmallista runkoa (miksi pitäisi?) ja minusta käyrä ohjaustanko ei ole ongelma kaupunkiajossa tai kuormattuna, ainoastaan lukkopolkimet (poislukien yhdistelmäpolkimet, jotka voi tarvittaessa myöhemminkin vaihtaa) kannattaa unohtaa. Onhan täyteen pakattuna ajettavaksi tarkoitetuissa retkipyörissäkin pääsääntöisesti tuollainen tanko. Talvella jotain rajoitteita tulee vastaan, mutta muuten koen ajamisen tuollaisella tehokkaammaksi kuin suoralla tangolla. Kyse ei ole ilmanvastuksesta, vaan ajoasennosta. Lisäksi kun mies tai mummula ottaa lapset hoitoonsa, tuollaisella pyörällä on mukava lähteä lenkille ja sehän on pikkulapsivaihetta elävälle välillä enemmän kuin tarpeen eli edelleen taloudellisten mahdollisuuksien rajoissa hommasta kannattaa tehdä niin mielekästä kuin mahdollista. Kun edellä suhtaudutaan nihkeästi tiellä ajettavaksi tarkoitetussa pyörässä joustohaarukkaan, itse suhtaudun yhtä nihkeästi suoraan ohjaustankoon.
 
Vaikka tällaiseen valintaan ei lopulta päätyisikään, kannattaa mielestäni silti tutustua muutamaan sopivaan vaihtoehtoon, jottei ihan täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella teilaa ajatusta. Kona Rove voisi olla yksi vaihtoehto, Genesis Croix De Fer (eri vaihtoehtoja) toinen. Noissa on takajarru kolmion sisällä ja ykkösvaihde kohtuullisen kevyt. Mutta jos budjetti on tiukka, sitten täytyy miettiä jotain muuta ratkaisua ja edeltävissä kommenteissa on varmasti hyviä pointteja. Edelleen olen allerginen press fit-tyyppisille keskiöille, joten pyörästä riippumatta tarkista tuo ja vältä murheenkryyniksi osoittautunutta ratkaisua. Veikkaan, että usein kuormattuna ajettavassa pyörässä ongelmat korostuu. Hyvässäkään pyöräliikkeessä ei ongelmia yleensä tunnusteta tai "onhan niitä muissakin keskiöissä", mutta jos googletat press fit problems tai sama suomeksi, saat nopeasti selville, mistä on kyse. Tälläkin palstalla on viestiketju aiheesta.
^Ja kohta joku vetää läskikortin esiin! Ei krossarissa missään nimessä mitään vikaa ole mutta ei ehkä kaikkein paras moiseen käyttöön. Lisäksi budjetti kyllä tuplaantuu kun moista etsitään.
Krossarin kapea tanko ei ole kamalan viisaas valinta kärrin vetämiseen, mikäli kuskilla ei ole riittävästi habaa. Itsekkin kapeaharteisena sain pitää välillä tangosta kunnolla kiinni.
noniinno
14.03.2016, 08.15
Myös jarruttaminen on käyrällä tangolla varsinkin pienikätiselle tehotonta. Olen kahta muksua kiskonut sekä krossarilla, hybridillä että maasturilla, ja krossari oli tuohon se epäsopivin väline. PresFit keskiöiden parjaaminen on saanut kyllä kummallisia mittasuhteita. Varsinkin kuin niidenkin sisällä on erilaisia tyyppejä omine ongelmineen. Myös BSA-keskiö saattaa narista ja kierteet antautua ihan normikäytössä, niitäkin olen nähnyt matkan varrella. Enpä lähtisi kärryn kiskomiseen sopivaa pyörää etsimään keskiötyypin perusteella. Tästä keskiöasiasta taitaa olla omakin keksustelu, joten lopetan osaltani aiheesta tähän.
Katsoisin tuossa käyttötapauksessa Cuben maastopyöriä. Niissä etuvaihtajan vaijeriveto ei estä lastenistuimen asentamista ja takana on perinteinen pikalinkku. Lisäksi rungossa on fiksu paikka integroidulle seisontajalalle joka on aika must istuinta lastatessa.
Jani Mahonen
14.03.2016, 08.50
Krossarin kapea tanko ei ole kamalan viisaas valinta kärrin vetämiseen, mikäli kuskilla ei ole riittävästi habaa. Itsekkin kapeaharteisena sain pitää välillä tangosta kunnolla kiinni.
Varmaankin riippuu pyörästä ja kärrystä, sillä itsellä kärry tulee varsin nöyrästi perässä ja tanko ei tempoile. Jarrut ovat hieman kovemmilla, mutta levareilla kuitenkin pärjää..
Peräkärryn vetoon kelpaa periaatteessa miltei mikä tahansa levyjarrullinen pyörä. Suosittelisin kuitenkin budjetin tuplaamista, jotta pyörästä saisi mukavan ja kestävän kumppanin. 500 eurolla uudessa pyörässä tahtoo olla raskaahkot kiekot, jotka kärryn kanssa tekevät mm. vauhdin kiihdyttämisestä kankeaa.
Cyclocrossaria suositellaan kaikkiin tarpeisiin tällä foorumilla, mutta toki myös muut vaihtoehdot ovat hyviä. Täysjäykkä maasturi tai .... no, siinä ne olivatkin :D
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Siis eikö jo sovittu että tuo pomppukeppi on aivan turha kun ei tuolla budjetilla kunnolliseen päästä. Täysjäykkä maastopyörä mainio mutta niiden saatavuus hieman vähäisempää kuin noiden pomppukepillisten, valitettavasti... Toisaaltaan kysyjä hakee "Naistenmallista" joten ne myös suljettu pois laskuista.
Annieamani
14.03.2016, 14.00
Kiitos taas! 
Seinäjoella minä asun ja pienen tutkiskelun seurauksena huomasin että täällä onkin aloittanut alan ammattiliike Cycli. Sinne sitten toteamaan että köyhän talon porsaat kulkee jatkossa jalan :D
noniinno
14.03.2016, 14.26
Mutta kertokaa, miksi metsästää jäykkäkeulaista kun "pomppukepillä" varustettujen valikoima on huomattavasti laajempi. Ja kun tuon jouston lukitsee, silloinhan keula on jäykkä. Paino on tässä vähän kummallinen peruste, normiajossa, varsinkaan kärryn kanssa ei huomaa joustokeulan painoa sen enempää kuin painavia kiekkojakaan. Sen sijaan ajoasennon sopivuuteen, jarrujen ja vaihteiden toimintaan (kuten edellä jo esitettiinkin) ja renkaiden mukavuuteen ja rullaavuuteen kannattaa panostaa. Ja tietty kivaan ulkonäköön, jotta fillari houkuttelee liikkeelle jo omalla olemuksellaankin.
Jäykkäkeulainen lienee halvempi valmistaa. Miksi sitten laittaavat etujousituksen hinnat alkaen malleihin. Ovatko valmistajat väärässä?
teräsrunko
14.03.2016, 15.02
Kertauksena pomppukeppien vastainen checklist:
- kallis
- jos halpa -> huono
- liikkuva osa lisää -> mahdollinen rikkoutuva osa
- yksi säännöllistä huoltoa vaativa osa lisää
- ruma (mielipideasia kyllä mutta silti kiistaton fakta)
- lisää painoa
- turha tieajossa
Valitettavasti näitä tahtoo olla noissa halvoissa pyörissä melkein automaattisesti, se on totta.
noniinno
14.03.2016, 16.31
No tämä alkaa mennä jo saivarteluksi, joten ei kannata lukea pitemmälle. Kuitenkin, omalle tyttärelleni ostin maastopyörän, kun sellaista ehdottomasti halusi. No itse en tietenkään halunnut joustokeulaista ostaa, koska mielestäni se on turha, ja alemman hintaluokan pyörässä keula on huono. Lisäksi tyttäreni ei aja maastoajoa, joten ei tarvitse keulaa (tai edes maastopyörää). No jostain syystä hän kuitenkin joustokeulan halusi (on siis 10v). Ostin "hinnat alkaen" -Feltin, ja kyllä se onneton vieterikeula vaan on ollut ihan hyvä. Hintaansa nähden suht. herkkäliikkeisenä korjaa ajovirheitä, jos tytsy esimerkiksi täräyttää johonkin routamonttuun niin ei ranteet pauku. Tuollainen vieterikeula on huoltovapaa ja vaikka tietysti lisää painoa, on ollut kuitenkin ihan keula paikallaan.
Itsehän en joustokeulaa hybridiini tai mihinkän tiellä ajettavaan polkulaitteeseen huoli, ja maasturissakin sen pitää olla vähintään Reba -tasoinen. En kuitenkaan sano, että sillä ei tee kukaan mitään. Eikä se jousitus muuten hyvää pyörää millään tavalla huononna, ja joskus siitä saattaa olla ihan hyötyäkin. Ei kai oletusarvoisesti odotetakaan halvalta keulalta kilpavälineiden veroista toimintaa (jota esim. Reba -tason keulat tarjoavat). Ei ehkä aina kannata olla ihan niin ehdoton varsinkaan kun omia rahojaan ei ole kuluttamassa eikä itse pyörällä ajamassa. Tietty ei ole trendikästä ajaa pyöräilyporukassa Suntourin keulalla, mutta normi-ihmistä ei juuri tuollaiset asiat jaksa kiinnosta. Joustokeulan ulkonäkö ei pyöräily"eliitin" ulkopuolelta tulevan silmään taida niin paljon pistää kuin monet pyöräilijät luulevat. Jos jäykkä keula on jonkin ajamisen tehokkuuden takia tarpeen, niin ei ehkä kannata hankkia naistenrunkoista yleispyörää, vaan keskittyä ihan johonkin muuhun, vaikka siihen cyclocrossariin.
Kiitos taas! 
Seinäjoella minä asun ja pienen tutkiskelun seurauksena huomasin että täällä onkin aloittanut alan ammattiliike Cycli. Sinne sitten toteamaan että köyhän talon porsaat kulkee jatkossa jalan :D
Älä lannistu! Foorumia lukiessa saa helposti sen käsityksen, että alle 1000e pyörällä ei pääse töihin eikä saa lapsia vietyä hoitopaikkaan. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Jos budjettisi on 500 euroa, hankit sillä rahalla Saksasta joko maastopyörän tai hybridin. Tuolla rahalla saat jo pyörän, jolla tavoittelemasi tehtävä hoituu mukavasti ja turvallisesti. Pyörän laatu ei tule olemaan rajoite. Hyvin paljoa enemmän kuin pyörän komponentit sinun pyöräilykokemukseesi tulee vaikuttamaan lasten mieliala, vallitseva sää ja oma päivän kuntosi. Auringon paisteessa, kevään lämmössä puhtaalla asfaltilla sopuisat lapset kyydissä, sinulla tulee olemaan todella mukavaa. 10cm sohjossa, räntää silmissä ja kiukkuilevat lapset kyydissä hermosi ovat tiukalla, oli alla sitten 500e tai 2000e polkupyörä. :)
Pyörälle tärkeitä vaatimuksia on mahdollisuus kiinnittää kärryn kiinnike pikalinkun alle. Tämä alue rungossa tulee olla tasainen riittävän suurelta alueelta. Jos haluat pyörään lokasuojat, on eduksi että rungossa on kiinnityspisteet valmiina lokasuojille. Samoin, jos satulaputkeen tulee lastenistuimen kiinnitys, pitää varmistaa, että telakka mahtuu runkoon. Mukana vedettävää painoa tulee paljon, joten kolme eturatasta on eduksi, ja hiekkateille ja ympärivuotiseen käyttöön leveät, tukevat renkaat. 500e hintaluokassa sinun ei kannata välittää etuhaarukasta mitään. Jos nuo muut kriteerit täyttyvät, olet löytänyt pyöräsi. Etuhaarukan voit myöhemmin muuttaa jäykäksi. Jäykkiä haarukoita saa noin 100e hintaan.
Tässä muutama harkitsemisen arvoinen vaihtoehto Saksasta:
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-lady-5.0-463724/wg_id-119
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-lady-5.0-463724/wg_id-119
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-lady-5.0-463724/wg_id-119
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-lady-5.0-463724/wg_id-119
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-tcs-5.0-lady-464568/wg_id-914
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-touring-lady-black-grey-white-466118/wg_id-914
Blackborow
14.03.2016, 16.50
Vähän budjettia venyttämällä http://www.fun-corner.de/en/trekking-fitness/628-cube-curve-black-grey-white-2016.html?search_query=Hyde&results=3
Mahtuu järeät renkaatkin tarvittaessa alle tuomaan mukavuutta tai helpottamaan talviajoa, jos siitä innostuu. Valitettavasti Suomen maahantuoja on jättänyt jostain järjettömästä syystä perus-Hyden pois valikoimastaan, joten jos tuollaisen haluaa niin pitää tilata Saksasta.
noniinno
14.03.2016, 16.55
^ No eipä kannata roposiaan sakemanneille jakaa, kun Tampereelta saa Hydeä edullisemmin http://www.rtechsuspension.fi/catalogsearch/result/?q=hyde
Aika tumma väri muuten tuo Fun Cornerin Spicy orange ;)
edit. Eipäs ollut Tampereella naistenrunkoista. On muuten asiallinen pyörä tuohon käyttöön.
edit2: Meinasin linkittää Seinäjoen supersportin sivuilta jonkin jäätävän vaihtoehdon, mutta onkin koko kauppa lopettamassa toimintansa. Surullinen juttu aina kun erikoisliike lopettaa. Nyt tietysti kannattaa käydä tekemässä säästöjä kun ovat myymässä kaiken pois halavalla. https://fi-fi.facebook.com/supersportsjk
Blackborow
14.03.2016, 16.59
^ No eipä kannata roposiaan sakemanneille jakaa, kun Tampereelta saa Hydeä edullisemmin http://www.rtechsuspension.fi/catalogsearch/result/?q=hyde
Aika tumma väri muuten tuo Fun Cornerin Spicy orange ;)
edit. Eipäs ollut Tampereella naistenrunkoista. On muuten asiallinen pyörä tuohon käyttöön.
Tuossa vanhassa mallissa on rengastila paljon pienempi kuin tämän vuotisessa, jossa vakiona leveimmät Big Applet.
noniinno
14.03.2016, 18.59
No sitten tuo uudempi ehdottomasti.
Ulkorengas
15.03.2016, 09.43
^Ja kohta joku vetää läskikortin esiin! Ei krossarissa missään nimessä mitään vikaa ole mutta ei ehkä kaikkein paras moiseen käyttöön. Lisäksi budjetti kyllä tuplaantuu kun moista etsitään.
Arvasin, että cyclokortista seuraa läskikortti. Mutta ei se mitään. Budjetistakin jotain totesin, joten jos sitä ei ole valmis kertomaan 2-3:lla, tämä aihe ei tarjoa mitään kiinnostavaa. Mutta ihan yleisellä tasolla aihetta on kiinnostava käsitellä saatuja speksejä vastaan. Miten kukin valintoja tekee.
Mehän emme tarkalleen tiedä, millaiseen käyttöön pyörä tulee. Edes käytön ympärivuotisuudesta ei tainnut olla mainintaa. Tietenkin on helppo olettaa, ettei cc ole paras veturiksi ja lasten kuormajuhdaksi, toisaalta olosuhteet ja matkojen pituus tuossakin ratkaisee. Maasturi tai hybridi on vakaampi ajettava, mutta tuo asetelma ei ole olennainen juttu. Olennaista on se, mikä on riittävän hyvä. Minusta sopiva krossari riittävän hyvä, eikä tällöin maasturin paremmalla hallittavudella ole sellaista merkitystä, että sen takia krossari kannattaisi jättää pois laskuista. Toki joku muu voi kokea asian toisin, mutta se selviää vain kokeilemalla.
Pyörää käytetään todennäköisesti muuhunkin kuin lasten kuskaamiseen, joten siinä käytössä vaadittaville ominaisuuksillekin kannattaa antaa arvoa. Siksi ennen paksurenkaisen joustokeulamaasturin hankintaa kannattaa mieletäni miettiä asia uusiksi. Aloituksessa puhuttiin myös sporttisesta yleispyörästä ja jos sporttisuutta haetaan tiellä ajamisesta eikä maastosta, silloin ajotuntumaltaan pehmeä maasturi ei ole minun suosikkini. Ei, vaikka keulan saisikin lukkoon. Se, samoin kuin paksut renkaat joustaa kuitenkin, lisäksi maasturin ajoasennossa ei ole minusta maantiellä mitään sporttista. Siksi vein ajatusta krossarin suuntaan.
Press fitin otin puheeksi siksi, että rungon toleranssien ylitykset tällaisessa kohdassa on kohtalaisen perustavaa laatua oleva ongelma. Se, että näitä asioita korjataan takuuasioista kinasteltaessa liimalla, on seikka, jonka kohtaamista pyrin välttämään kun uutta pyörää ostettaessa siihen on mahdollisuus.
Sellainen krossari ei tietenkään ole sopiva, jossa sormet ei ylety jarrukahvoille. Tämä asia on kuitenkin helppo kokeilla, ellei aio tilata pyörää Saksasta.
Jos joustokeula-asiaa vielä sallitaan veivata, kannattaa suhteuttaa vaatimustaso maantiekäyttöön. On selvä, että edistyneelle harrastajalle jokin Reban tasoinen keula on maastossa hyvä juttu. Nyt ilmeisesti ajellaan kuitenkin kadulla ja maantiellä, jossa jousitus toimii pääasiassa reunakivissä ja tien pinnassa olevissa kuopissa yms. epätasaisuuksissa. Jos joustoa kaipaa, ehkä tällöin Reban herkkyys ja säätömahdollisuudet ei ole olennainen juttu. Tärkeämpää on se, että jousitus on jäykkyydeltään suunnilleen sopiva ja että keulan laatu on lähinnä kestävyyden osalta kelvollinen. Vaan millä tuotakin asiaa voi määritellä, jos puhutaan 500 euron pyöristä. Mutta kun perässä tulee pienipyöräinen kärry ja tarakalla on lastenistuin, keulan jousituksen merkitys jää minulle hämäräksi eli mielestäni etenkään tiukalla budjetilla rahaa ei siihen kannata uhrata.
Lopuksi tietysti hinta. 500 euroa on annettu, mutta mihin se perustuu? Minusta kannattaisi ensin kartoittaa pyörältä vaadittavat ominaisuudet ja sitten arvioida niille hinta. Jos rahat ei riitä, aletaan tinkiä ominaisuuksista, kunnes rahat riittää. Mutta lataamalla tiskiin 500 euroa ja katsomalla mitä sillä saa, on iso riski tehdä huono valinta. Toki moni ajelee 800 euron Tunturilla tyytyväisenä, kun ei ole päätöstään perusteellisen speksailun ja harkinnan jälkeen tehnyt. On vain ostettu tunnettua ja laadukkaana pidettyä merkkiä oleva pyörä. Mutta tällä palstalla tuollainen lopputulos ei taida olla mahdollista.
laitamaalainen
15.03.2016, 09.59
Aikoinaan vetelin kärryä myöskin. Parhaiten mun filoista sopi tuohon tarkoitukseen Cannondalen M900 jäykkäkeulainen maasturi. Kärrynä tosin oli Burleyn D'Lite, kahdella istuimella. Tuossa Cännärissä oli muutama vetojuhdalle hyvä ominaisuus: paljon pieniä vaihteita, jotka ovat todella tarpeen mäkisessä maastossa ja tuulisella kelillä; vannejarrut helpottamassa kärryn kiinnittämistä takahaarukkaan. Käytin tavallista pehmeämpiä paloja, joten niitä sitten meni aika monet vuodessa; rungossa ja etuhaarukassa paljon tilaa, että mahtuu isotilavuuksiset renkaat. Parhaat renkaat vetohommiin mun mielestä oli Big Applet, toimivat mainiosta sekä soralla että asfaltilla. Joku otti esille myös vetofillarin kestävyyden, mikä on aika hyvä pointti. Mullakin taisi vetohommissa mennä useampi keskiö, ja sen laatuun kannattaa panostaa. Muu osat kestivät yllätävän hyvin vetohommaa Muksujen viihtyvyyttä ei myöskään kannata unohtaa, paljon mieleistä oheistekemistä, jos matka on ajallisesti vähänkin pidempi.
Ohiampuja
10.04.2017, 21.01
Nyt olen vetänyt kärryä suoratankoisella hybridillä vai millä nimellä tuota nyt pitäisi kutsua. Mutta kiinnostaisi rakennella tuosta sellainen monsteri krossari, mutta se kärryn veto lumessa...
Eikös suora 550 mm tanko ole lumessa tukevampi kuin kilpurin tanko? Mutta millaisia kokemuksia teillä on.
https://flic.kr/p/SsdEHA
H. Moilanen
11.04.2017, 13.07
Kapeetankonen krossari on ainakin hirvee ajettava sohjossa ja pöperössä. Levee tanko on huomattavasti parempi tuollaisissa olosuhteissa.
Malamuutti
11.04.2017, 13.36
Nyt olen vetänyt kärryä suoratankoisella hybridillä vai millä nimellä tuota nyt pitäisi kutsua. Mutta kiinnostaisi rakennella tuosta sellainen monsteri krossari, mutta se kärryn veto lumessa...
https://flic.kr/p/SsdEHA
Asennat tuohon kesäksi kippurasarvet ja jätät suoran stongan kahvoineen ja vaijereineen ehjäksi. Kun/jos talven tullen kärryn vetäminen kippurasarvilla lumessa on hankalaa, asennat suoran tangon takaisin ja jätät maantiestongan kahvoineenvaijereineen odottamaan sulia teitä ja takaisin asennusta.
Millaisessa lumessa kärryä pitäisi vetää? Suht tasaiseksi auratulla tiellä, olkoonkin luminen, ei käyrätankoisella ajaminen ole ongelma. Mutta sen sijaan, että alkaisin virittää toimivasta pyörästä toisenlaista, mieluummin hankkisin toisen pyörän. Kippuratankoisen pyörän rakentaminen ei ole halpaa, ellei osia ole kotona joutilaana.
Nyt olen vetänyt kärryä suoratankoisella hybridillä vai millä nimellä tuota nyt pitäisi kutsua. Mutta kiinnostaisi rakennella tuosta sellainen monsteri krossari, mutta se kärryn veto lumessa...
Eikös suora 550 mm tanko ole lumessa tukevampi kuin kilpurin tanko? Mutta millaisia kokemuksia teillä on.
https://flic.kr/p/SsdEHA
Minusta tuo vetojuhtana näyttää hyvältä, ei tosin mitään kokemusta lastenkärryn vetämisestä, lapset jo vetävät omiaan, mutta kun mielipidettä kysyt, niin nakkaa vaihto-osalaatikkoon nuo nousukahvat ja hanki tilalle ruuvilukittavat ergogripit. Vastakysymyksenä, onko tanko hieman liian kaukana ja korkealla? (Kysymys, anteeksi vaan, voi olla tyhmä kokeneelta pyöräilijältä.)
Vedin ennen kärryä hypridillä. Nykyään etujoisitetulla maastopyörällä.
Maastopyörä ehdottomasti parempi jo välityksien vuoksikin.
Myös leveämmät renkaat talvella hyvät.
Itsellä ollut tuossa käytössä normi vannejarruilla oleva maasturi, ainakin jyrkkä mäkisessä maastossa maastopyörän todella lyhyt ykkösvaihdekin tuli usein käyttöön. Vannejarrut sitten taasen meinasi loppua alamäissä. Toki painoa koko lastilla oli luokkaa +230kg. Itselle siis osto kriteerit olisivat leyjarrut (hyvät) ja lyhyet välitykset (lyhimmät vaihteet -> kolme etukiekoa ?!)
Mä vetelen vannejarrullisella cyclolla kärriä. Ei ongelmia tukevuuden suhteen. Voimansiirto on campy 3x10 eli ylämäetkin saa sitkutettua ihan kivasti. Testattu myös läskillä ja täpärillä ja rouvan jäykkäperällä, millä vaan onnistuu kunhan välitykset piisaa. Tripa edessä on aika jeppis vaikka ei ookkaan muotia. Miksei myös 1X jollain jumbodumbotakapakalla tai isolla irtorattaalla.
Ohiampuja
16.04.2017, 13.56
Tässä kopio pyöräsi kuva ketjusta. Tällä mennään nyt...
Tässä viimeisin projekti, eli Norco Indie 3 hybridiin vaihdoin kilpuritangon.
https://c1.staticflickr.com/3/2923/33682269630_abf7e239ce_z.jpg (https://flic.kr/p/TjorhJ)
Van hyvännäkönen "rekka". Saitko ajopituuden sopivaksi?
Ohiampuja
16.04.2017, 14.56
Juu, 70 mm stemmin pistin kun SUP:n hyllystä ei 80 mm löytynyt. Ja tuo tuntuikin oikein hyvältä. Pituus on 10 mm sisään sama kuin mun maantiepyörässä. Mutta stack on korkeampi niin kuin pitääkin.
http://www.konaworld.com/sutra_ltd.cfm
Mitenkäs tuollainen pyörä soveltuisi mielestänne Thule Chariotin vetämiseen?
Tällä hetkellä tallista löytyvistä pyöristä hiilarirunkoiseen Canyonin Exceed CF SLX:ään tuntuu hieman hasardilta kiinnittää kärryä. Vai aiheutuuko siitä jotain ongelmia?
Whiten läskipyörä olisi toinen vaihtoehto, mutta pelkkä ajatus tuon traktorin kuormaamisesta vedettävällä lisäpainolla aiheuttaa jo lievää pahoinvointia.
http://www.konaworld.com/sutra_ltd.cfm
Mitenkäs tuollainen pyörä soveltuisi mielestänne Thule Chariotin vetämiseen?
Läpiakseli takana aiheuttaa ainakin sen, ettei Thulea saa kiinni kuin tilaamalla uuden akselin Robert Axle Projectilta tai vastaavalta.
Edit: Nykyään niitä taitaa saada myös Thulen omalla merkillä.
Juha Jokila
08.04.2018, 15.26
Ehkä sitä läskiä voisi tuunata hoikemmilla kumeilla. Sutra on varmasti hyvä myös. Jos on painava kärry ja suuntana mäkinen maasto, niin eturatas on yksinkertainen vaihtaa pienempään.
Joo Thulelta saa 60 eurolla läpiakselin. Whitessä mulla on jo Jumpojimi takana, mutta en mä sillä silti tykkää oikeen tollasta hyötyajoa ajella. Sutraan sais tosiaan kätevästi vaihdettua pienemmän eturattaan tarvittaessa kun siinä on tuo Racefacen Cinch direct mount.
Ohiampuja
09.04.2018, 14.11
Shimpan maastokampiin on helppo vaihdella rattaita, kun niitä kampia ei tarvitse irroittaa. Riittää kun ne rattaan pultit aukaisee.
Läpiakseli takana aiheuttaa ainakin sen, ettei Thulea saa kiinni kuin tilaamalla uuden akselin Robert Axle Projectilta tai vastaavalta.
Edit: Nykyään niitä taitaa saada myös Thulen omalla merkillä.
Jonka jälkeen kärryn koukku pysyykin paremmin paikoillaan kuin pikalinkun kanssa. Ainakin omat kokemukset pikalinkkujen kanssa ovat sellaisia että renkaanvaihdossa saa olla (tavallistakin) enemmän tarkkana koukun kanssa. Lisäksi asennus saattaa vaatia ylimääräistä prikkaa jne jos takahaarukan muotoilu ei ole koukulle suoraan sopiva.
Jonka jälkeen kärryn koukku pysyykin paremmin paikoillaan kuin pikalinkun kanssa. Ainakin omat kokemukset pikalinkkujen kanssa ovat sellaisia että renkaanvaihdossa saa olla (tavallistakin) enemmän tarkkana koukun kanssa. Lisäksi asennus saattaa vaatia ylimääräistä prikkaa jne jos takahaarukan muotoilu ei ole koukulle suoraan sopiva.
Samat kokemukset kieltämättä minullakin. Linkun joutuu myös usein vääntämään tarpeettoman kireälle, että koukku pysyy suorassa. Kontaktipinnassa voisi olla vähän enemmän kitkaa.
Vielä noista pyöräkärryjen läpiakseleista. Mulla Thulen akseli joka irtoaa ja kiinnittyy 17mm lenkkiavaimella. Näyttäkää mulle pyörätyökalu josta moinen löytyy, voi jäädä rengas tien päällä vaihtamatta. Croozer/Robert Axle (sama tuote) käyttää kuusiokoloa, joten nyt ostaisin sen.
Ohiampuja
01.05.2018, 14.36
Onko täällä kokemuksia että tavallinen muksukärry olisi runkoja rikkonut? Käsittääkseni aika moni valmistaja kieltää kärryjen vetämisen kyvennysrungoilla, kun CE normit ei vaadi testaamaan ko. ominaisuuksia.
Hiukan tuossa mittailin ja laskeskelin oman cyclon runkoputkia ja muksukärryn painoja. Niin 20 asteen ylämäessä vetojännitykset jäisi jonnekin 1 N/mm2 tasolle.  Ei kai noin pienillä voimilla mitään saa rikki?
Yksipyöräinen rahtikärry on toinen juttu kun sen kansa putkelta ajaen oikein keikuttaa. Mutta niitä kierto/vääntövoimia onkin hiukan hankalampi laskea... Viimeisistä lujarin tunneista on jo liian pitkä aika.  :)
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.