PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilypäähineet

orc biker
09.03.2016, 23.12
Koska kaikki eivät halua käyttää kypärää, niin tällainen ketju voisi olla paikallaan. Täällä voi keskustella, millaisella päähinällä olisi esim. hyvä ajaa kauppaan tai vaikka pidempää "touria" tai mitä tahansa.

Minun päähineeni on ollut jo vuosia lippis. Sen etuna on tietenkin pitkä auringolta ja sen häikäilyltä suojaava lippa: usein ei edes nenä kaipaa aurinkorasvaa. Ei siis puhuta mistään pyöräilylippiksistä, jotka ovat yksi maailman turhimmista asioista aivan onnettoman nysän lippansa takia. Mutta ongelmahan näissä on korvien korventuminen. Sitä voi kiertää buffilla, mutta siinä on taas oma ahdistavuutensa kuumilla ilmoilla.

Eli tietäisikö joku jonkinlaista kenties kalastajanhatun tyylistä päähinettä, joka sopisi pyöräilyyn? Eli siis pitäisi olla reilusti lippaa, mutta sen verran jäykkää, että se kestäisi ilmavirrassa tulematta silmille, ja toisaalta hatun pitäisi muutenkin kestää päässä ainakin lähes lippiksen veroisesti.

nure
10.03.2016, 10.07
Mielestäni on moraalitonta edes keskustella ilman kypärää pyöräilystä, jokaisen kokeneen vastuuntuntoisen pitäisi toimia esimerkkinä muille!

TERU
10.03.2016, 10.21
Mielestäni on moraalitonta edes keskustella ilman kypärää pyöräilystä, jokaisen kokeneen vastuuntuntoisen pitäisi toimia esimerkkinä muille!

Joskus eri mieltä, tällä kertaa en voisi olla enempää samaa mieltä!

orc biker
10.03.2016, 10.33
Täällä on jo yksi ketju, jossa puhutaan kypärien eduista ja haitoista, joten aihetta tuskin tarvitsee käsitellä tässä.

noniinno
10.03.2016, 10.39
Tuo sopisi tyyliin.
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02328/jr_2328611b.jpg

Moska
10.03.2016, 10.52
Tuo sopisi tyyliin.
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02328/jr_2328611b.jpg
Tuonne kun turauttaa uretaania sisään ja nykäisee päähän, niin sehän menee melkeen kypärästä [emoji106]

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Ulkorengas
10.03.2016, 11.16
Olen ajellut 50 kilsan lenkkiä kesällä ihan tavallisella mainoslippiksellä ja talvella lämpötilaa vastaavalla pipolla/huppupipolla. Mutta kun nykyään kypärä on käytössä lain kirjaimen mukaisesti "yleensä", en aiempien kokemustenkaan perusteella osaa tehdä tästä aiheesta ongelmaa. Keliä vastaava on hyvä määritelmä lakin valintaan ilman sen suurempaa pohtimista. Ihan kuten ilmankin pyörää ulos lähdettäessä.

Jos joku itseään aiheella jaksaa stressata, kannattaa googlettaa suojalakkia tms. ratkaisua. Noissa on hiukan iskunvaimennusta, mutta ei täytä kypärän vaatimuksia.

Kauppamatkailussa yms. ei-lenkkeilyssä ärsyttävin juttu on puuttuva ketjusuoja. Jos unohdan laittaa lahkeisiin jonkun kiristyssysteemin, vaarana on lahkeen tarttuminen rattaaseen ja lahkeen reikiintyminen tai repeäminen, vaikka yrittäisi pitää jalkaa pokimen ulkoreunassa. Mutta se ei ole tämän keskustelun aiheena.

CamoN
10.03.2016, 11.20
Kauppamatkailussa yms. ei-lenkkeilyssä ärsyttävin juttu on puuttuva ketjusuoja. Jos unohdan laittaa lahkeisiin jonkun kiristyssysteemin, vaarana on lahkeen tarttuminen rattaaseen ja lahkeen reikiintyminen tai repeäminen, vaikka yrittäisi pitää jalkaa pokimen ulkoreunassa. Mutta se ei ole tämän keskustelun aiheena.

Siispä seuraavan topicin aiheeksi "Pyöräilyyn sopivat housut niille jotka eivät syystä tai toisesta halua käyttää pyöräilyhousuja".

tvain
10.03.2016, 11.47
Mielestäni on moraalitonta edes keskustella ilman polkupyörää ulkona liikkumisesta, jokaisen kokeneen vastuuntuntoisen pitäisi toimia aina esimerkkinä muille! Jatkot -> Kypärättömät-ketjuun (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49781-Kyp%E4r%E4tt%F6m%E4t/page57), kiitos.

Itsehän kauppamatkat yms. ajan ihan samanlaisella päähineellä kuin kävelisinkin. Talvella (keino)karvalakki, joka pysyy hyvin päässä. Kovimmilla pakkasilla korvaläpät alas ja nepparilla nauha leuan alle.

Kesällä taas käytän joko paikallisen pyöräliikkeen pyöräilylippistä pienellä lipalla ilman korvien suojaa. Tämä on ehkä enempi sellainen fiilisjuttu kuin oikeasti tarpeellinen. Kesäisin kun liikun ulkona monasti myös ilman lakkia.
Toisinaan käytän myös tuollaista kalastajanhatun tyyppistä lierihattua. Se myös ohjaa turvalliseen pyöräilyyn -> joutuu hidastamaan jos lakki meinaa lentää päästä. :) Ja rinnalla roikkuva naru pelastaa hatun mukana kyydissä, jos se kuitenkin meinaa lentää tiehensä. Mutta onhan noitakin monenkokoisia eli naftimpi lienee parempi.

orc biker
10.03.2016, 11.50
Tuo sopisi tyyliin.
Ei tuo ehkä minun tyyliini täysin sovi, mutta jotain tuollaista pitäisi hakea pitkiä kesän lenkkejä varten, koska muuten täydellisessä lippiksessä korvat palavat. Sombrero olisi suojaavuudeltaan paras, mutta ilmavirta asettaa omat haasteensa. Pitkä lippa on ihan ehdoton, koska suurin osa lenkeistä tulee ajettua illalla auringon ollessa matalalla. Aurinkolasit eivät riitä, jos tulipallo on suoraan katseen edessä. Jos turvallisuudesta puhutaan (en puhu tämän enempää), niin enemmänhän tuo meinaa kuin pään pehmuste, koska edes pitkät kypärien lipat eivät ole lähimainkaan samaa kaliiberia kuin lippiksen.

Toisinaan käytän myös tuollaista kalastajanhatun tyyppistä lierihattua. Se myös ohjaa turvalliseen pyöräilyyn -> joutuu hidastamaan jos lakki meinaa lentää päästä. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png Ja rinnalla roikkuva naru pelastaa hatun mukana kyydissä, jos se kuitenkin meinaa lentää tiehensä. Mutta onhan noitakin monenkokoisia eli naftimpi lienee parempi.
Tuota olen miettinyt, mutta en ole uskaltanut ostaa, kun oletan, että siinä pitäisi olla aika jäykkä lieri tai se taipuu silmille. Sellaiset näkemäni ja vieläpä ulkonäöltään riittävän sporttiset ovat olleet jo aika tyyriitä ihan pelkkään määrittelemättömällä lopputuloksella kokeiluun.

Kovimmilla pakkasilla korvaläpät alas

Lippiksen tuunaaminen korvaläpillä olisi aika kova veto, mutta oma sisäinen muotipoliisini vain vastustaa ajatusta. Miksihän tuollaisia ei ole olemassa? Syytän kypärien ylivaltaa, sillä muuten varmaan tuollaisellekin olisi markkinoita. Hetkinen! Mitenhän extreme-juoksijoilla?

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41V4pOIubzL._UX466_.jpg

http://www.amazon.com/Extreme-Protection-Outdoor-Cap-Cape/dp/B000S94F4U

Tuollainenhan suojaisi jo hartioitakin. Kestääköhän tuollainen huppu korvilla ilmavirrassa vai yrittääkö lähteä lentoon? Onko kukaan kokeillut moista?

nure
10.03.2016, 12.07
Tuo stetson olisi just passeli, tunnistaisi mainiosti moisen toopen :-) Turussa joskus nurkissä tyyppi H-D hapsutakissa jenkkilippu selässä ja stetson päässä duunatulla mummiksella, oli tosiaan miesmäinen näky.

missile
10.03.2016, 12.13
Talvella pipo. Kesällä pyöräilylippis. Näiden välillä belgialaismallin talvilippis. Pyöräillessä on mielestäni moraalitonta ja mautonta käyttää muita kuin pyöräilyyn tarkoitettuja päähineitä.

orc biker
10.03.2016, 12.26
Pyöräillessä on mielestäni moraalitonta ja mautonta käyttää muita kuin pyöräilyyn tarkoitettuja päähineitä.
http://www.huffingtonpost.ca/2012/06/06/bill-mcelligott-sun-damage_n_1573546.html

Huomaan vähän tuollaisia merkkejä jo omista korvistani, joten ei paljon enää pyöräilyn pukukoodit jaksa kiinnostaa, jos ovat koskaan edes kiinnostaneet.

Blackborow
10.03.2016, 12.48
http://www.huffingtonpost.ca/2012/06/06/bill-mcelligott-sun-damage_n_1573546.html

Huomaan vähän tuollaisia merkkejä jo omista korvistani, joten ei paljon enää pyöräilyn pukukoodit jaksa kiinnostaa, jos ovat koskaan edes kiinnostaneet.
http://images.anttila.com/images/catalog/zoom/lasten_talvilippis-5761259.jpg

orc biker
10.03.2016, 12.55
Talvilippis? Nyt halutaan suojautua kesältä.

El-Carpaso
10.03.2016, 13.02
Eikös aurinkorasva toimis?

Mut joo, silloin kun en käytä kypärää niin päässä on jonkinsortin lippalakki. Jossainkohtaa pohdin pyöräilylippistä, mutta eiköhän hipsterit pilanneet nekin.

Blackborow
10.03.2016, 13.04
Talvilippis? Nyt halutaan suojautua kesältä.Suojaa se kesältäkin.

orc biker
10.03.2016, 13.08
Eikös aurinkorasva toimis?

Ei. Sitähän pitäisi lisäilläkin välillä, se on sotkuista (sotkee helposti nappikuulokkeitakin), niissä on mahdollisesti haitallisia kemikaaleja (ns. hormonihäiritsijöitä), eikä se ole ikinä vaatteen veroinen suoja. Kyllähän sitäkin pitää käyttää esim. kämmensyrjissä, mutta esim. viime kesänä jostain 50-luokan rasvastakin loppui teho, joten laitoin ohuet hanskat loppumatkaksi käsiin. Pitkän matkan pyöräily ei ole vaalean ihmisen luontainen olotila.

orc biker
10.03.2016, 13.20
Tällainen olisi kyllä hieno, mutta kun en pidä sitä vaarallista kypärää, niin ei käy:

http://cdn.outdoorgearlab.com/photos/11/10/232554_21181_L.jpg

http://www.outdoorgearlab.com/Sun-Hat-Reviews/Da-Brim-Multisport-Standard

El-Carpaso
10.03.2016, 13.21
Riippuu tottakai ihosta ja auringonkestosta myös. Mä palan kohtuu helposti, mutta viime kesän 10 päivän pyöräreissu meni hyvin aurinkorasvoilla (aurinkoöljyä tai olla, hyvää kamaa) ilman palamisia. Tosin käytin kypärää aina sillointällöin.

orc biker
10.03.2016, 13.26
Onhan tuosta sombreron reunuksesta lippisversionkin. Mitenhän tämä toimisi tuulessa?

http://www.dabrim.com/html/products/outdoors/eclipse.htm

nure
10.03.2016, 15.39
Eipä täällä ainakaan ole vuosiin aurinkovoidetta tarvinut, Espanjassa ja Tasmaniassa kyllä...

orc biker
10.03.2016, 15.51
Eipä täällä ainakaan ole vuosiin aurinkovoidetta tarvinut, Espanjassa ja Tasmaniassa kyllä...
No niin. Laitapa kypärä tiukemmalle päähäsi, mielellään suuhun asti.

Aurinko on paljon suurempi riski kuin pään kolauttaminen eli rationaalisen riskinhallinnan hengessä tähän kannattaa panostaa. Vaikka ei saisikaan vakavia ihomuutoksia, niin kosmeettisia kuitenkin. Ei huvita näyttää vanhalta ryppyiseltä merikalastajalta vielä ihan lähitulevaisuudessa. Jos ei suojaudu kunnolla, niin riskin toteutuminen näillä tuntimäärillä on väistämätöntä. Täytyy siis suojautua kunnolla.

Markku Liitiä
10.03.2016, 16.13
17655

Tuohon Amazonissa kaupan olevaan vekotukseen pystyy helposti itse lisäämään leuan ali kulkevan nauhan, joka pitää hatun päässä kovassakin vauhdissa. Siitä vain tilaamaan!

TERU
10.03.2016, 16.23
^"Täytyy siis suojautua kunnolla"

Siis kypärä päähän. Vaikka sen kalastajalakin ja lippiksen päälle.
Keskustelu moraalittomistakin asioista voi olla paikallaan, moraalittomaksi asia jää keskustelusta riippumatta. Hyvää huumoria kietoutuu säikeeseen...

orc biker
10.03.2016, 16.48
Tuohon Amazonissa kaupan olevaan vekotukseen pystyy helposti itse lisäämään leuan ali kulkevan nauhan, joka pitää hatun päässä kovassakin vauhdissa. Siitä vain tilaamaan!
Joissain on jopa valmiina! En tosin usko, että kovin helposti lähtee päästä, koska tuohan on lähinnä lippis, jossa on vain helma, joka varmaankin menee aika vaakasuoraan tuulessa eli ei toimi kummoisena purjeena. Päätin jo kokeilla tuollaista. Jos ei toimi, niin meneehän se ainakin juoksulenkeillä.

Tosin nälkä kasvaa syödessä. Nyt kävin miettimään, että voisiko vielä paremmin saada poskille suojaa silloin, kun aurinko paistaa sivusta tai etuviistosta. Tosin lippaa voi kääntää auringon puolelle, joskin sitten lippis voi sopia vähän huonosti päähän, kun harvan pää on kuitenkaan ihan pallomaisen symmetrinen, vaikka miten aivot pyörisivätkin pyöräilyn ympärillä. Ehkä sillä on muutenkin hieman hankala peittää koko naaman toista puolta. Eli tällainen saattaisi toimia aika hyvin:

https://www.cancercouncilshop.org.au/shop_hats/shop_hats_adults1/mens-hats-rg81-cool-comfort-hat

Jos lieri on vain riittävän jäykkä, mistä tuli mieleeni, että olkihattu voisi olla hyvä. Nehän ovat aika jäykkiä. Ehkä noita voisi myös vahvistaa huomaamattomasti lipan alapuolelta jollain kevyellä muovilla tai vastaavalla. Jos siinä on pientä cowboy-henkistä muotoilua, niin sitten luulisi pysyvän hyvin päässä, jos sellainen muoto kerran ratsastaessakin toimii. Ja tyylillisestihän cowboy-meno toimii, koska ratsastus... pyörä... hevonen... näette, mihin pyrin tällä. Niissä on selvästi samaa.

orc biker
10.03.2016, 17.00
Siis kypärä päähän.

Ei, koska minä olen paremmin turvassa ilman sitä henkisistä syistä (kypärä voi kannustaa riskinottoon, ja jos se päässä fiilis ei ole hyvä, niin se heijastuu myös ajamiseen). Eikä se turva ole minulle edes kaikki kaikessa. Voihan salamakin iskeä kirkkaalta taivaalta, mutta en silti kanna Faradayn häkkiä mukanani eli johonkin vedän rajan. Tuo kypäräpuhe on niin suhteetonta. Riski on kävelyn luokkaa, mutta uskaltaahan aika moni kävelläkin ilman kypärää. Eivät ihan kaikki, mutta aika moni kuitenkin. Ja samoin voidaan pohtia, että minä välttelen liikennettä, kun taas joku vetää vain maantien laitaa jatkuvasti autojen pyyhkiessä ohitse. Yksi rattijuoppo tai radion tai kännykän räplääjä, niin homma voi olla siinä, kypärää tai ei. Tai joku ajaa paljon kaupunkien keskustoissa autojen kääntyessä jatkuvasti väylän poikki ja joskus pyöräilijän kylkeen tai eteen. Minä ajan erittäin vähän sellaista. Eli eiväthän ihmiset muutenkaan minimoi kaikkia riskejään, vaan välittävät muistakin näkökulmista, mutta kypärä on sitten jotenkin pyhä toteemi, että siitä ei saisi tinkiä, vaikka riski olisi miten pieni. Kun sulkee kaikki nuo yleisimmät onnettomuustyypit vakavissa onnettomuuksissa pois, niin kypärätön minä on paljon paremmin turvassa kuin joku kypäräpäinen eri tavoin tai paikassa ajava.

Mutta jospa ei nyt enää palattaisi tähän, kun ei tässä nyt etsitä kypärää tai motivaatiota sellaisen käyttöön. Ihosyöpä ja ihon kosmeettiset vauriot ovat minulle paljon suurempi riski kuin pääni kolauttaminen ilman kypärää, joten siksi pitää nyt löytää hyvin suojaava päähine, joka on mielellään myös mukava ja toivottavasti tyylikäs. Kenties onnistun vaikka synnyttämään tässä uuden trendinkin. Haluaisin uskoa olevani tuleva trend setter. Voitte sitten miettiä, että oliko se cowboy-hattuinen minä vai onko joku vain inspiroitunut minun nerokkaista ratkaisuistani pyöräilypäähineiden maailman laajentamiseksi. Jos joku haluaa ajaa kypärällä, niin kokeilkoon vaikka tuota Da Brimia, kun sehän vaikuttaa aika vinhalta ja tyylikkäältä. Monelle voi tulla yllätyksenä, mutta tavallinen pyöräilyasustus ei ole varsinaisesti high fashionia, eikä mitään muutakaan fashionia, joten vaikka pyöräilijät voivatkin ajaa ojaan ihmetellessään ja naureskellessaan genrestä poikkeavia ratkaisuja, niin muiden silmissä niiden toimivuus voi olla yllättävän hyvä. Siihen tässä nyt täytyy luottaa, kun jo tämän ketjun kommenteista on aistittavissa selvää väheksyntää lampaan uhatessa eksyä ruodusta. Hommanhan ei tarvitsisi olla niin haudanvakavaa ja stereotyyppisen näköistä.

Markku Liitiä
10.03.2016, 17.19
Nyt kävin miettimään, että voisiko vielä paremmin saada poskille suojaa silloin, kun aurinko paistaa sivusta tai etuviistosta.

Jonkinlainen lipallinen burkha kenties? Kysypä joltain maahanmuuttajarouvalta, mistä hän hankkii vaatteensa. Ompelija suostuisi ehkä tekemään sinulle sopivan modauksen.

Viestiketjun alkupuolella ajattelin, että olet tosissasi tämän aiheen kanssa. Uskoni alkaa pikkuhiljaa horjua... :D Löytyisikö ratkaisu yöpyöräilystä? Eikö esimerkiksi Tempokisu ole harrastanut sitä menestyksekkäästi?

Blackborow
10.03.2016, 17.27
Mites ois tälläinen hirvikärpäsiltä yms. öttiäisiltä suojautumiseen tarkoitettu lätsä?

https://pbs.twimg.com/media/CPHRQDWWIAAeeMZ.jpg

orc biker
10.03.2016, 17.43
Jonkinlainen lipallinen burkha kenties? Kysypä joltain maahanmuuttajarouvalta, mistä hän hankkii vaatteensa. Ompelija suostuisi ehkä tekemään sinulle sopivan modauksen.

Ebaysta löytyisi n. $10:lla Kiinasta edellä mainitun kaltainen hellelippis, jossa saa vielä tarvittaessa vedettyä etuosankin kasvojen suojaksi. Se alkaa jo kummasti näyttää niqabilta. Se on jo vähän liikaa, vaikka kieltämättä suojaus olisi huippuluokkaa. Mielellään kuitenkin ottaa kasvoille mahdollisimman paljon tuulta, eikä näyttäisi pyöräilevältä musliminaisen päältä kiinnitettynä tavallisesta poikkeavaan alakroppaan.

Viestiketjun alkupuolella ajattelin, että olet tosissasi tämän aiheen kanssa. Uskoni alkaa pikkuhiljaa horjua... :D Löytyisikö ratkaisu yöpyöräilystä? Eikö esimerkiksi Tempokisu ole harrastanut sitä menestyksekkäästi?
Olen ihan vakavissani. Miksi en olisi? Pyrin ajamaan iltaisin tai aamuisin, mutta tosi pitkillä lenkeillä iso osa jää silti auringon alle ja toisaalta illalla ongelmaksi voi tulla myös kylmyys.

Ja googlettakaapa. En ole ainoa, joka miettii hattupolitiikkaa. Usein kyse on lämpimämpien maiden asukkaista, mutta kyllä se Suomessakin kummasti korventaa, jos aurinko nousee kukon laulun aikaan ja laskee vähän ennen sitä. Päivä pyörän päällä oikeasti laittaa miettimään suojaavaa vaatetusta jonkin aurinkorasvalla lutraamisen sijaan tai vähintään lisäksi.

Naisilla on helpompaa, kun voivat laittaa päähänsä mitä tahansa kenenkään kummastelematta. Mutta allahan on asiallisen näköinen hattu verrattain nopean pyörän kanssakin. Uskon, että saan tuon tyyllisesti toimimaan, kunhan löydän sopivan kotsan.

http://elpedalero.com/wp-content/uploads/2012/09/cuba_cigar_straw_hat_finished_post_webdevices.jpg
http://elpedalero.com/?p=1270

nure
10.03.2016, 19.26
Itse aina nauttinut auringossa ajamisesta ja ei näillä vuosilla enää väliä vaikka näyttääkin ryppyiseltä kalastajalta. Suomen kesä niin lyhyt että siitä kyllä nauttii ilman kummempia suojauksia, kypärä ja normaalit kesäkamppeet riittää, nykyään ilman paitaa sentään en viitsi (Lue: kehtaa) ajaa.
Orc taitaa olla juuri sellainen tyyppi jolle ei tilastojen perusteella voi edes mitään sattua kunhan pukeutuu burkhaan ja käyttää riittämiin aurinkovoiteita... Jokainen tavallaan!
Jos vielä mennään tuohon kypärättömyyteen, kerran on henki pelastunut ja pari kertaa kolhuilta välttynyt joten paljon pyöräilevänä en edes näe vaihtoehtoa kypärälle. Myös olen sitä mieltä että ilman kypärää itsensä kolhiva voidaan sulkea vakuutuksen ulkopuolelle, säästyy siinäkin rahaa, vaikka opiskelijoille suunnaten!

orc biker
10.03.2016, 19.50
Orc taitaa olla juuri sellainen tyyppi jolle ei tilastojen perusteella voi edes mitään sattua kunhan pukeutuu burkhaan ja käyttää riittämiin aurinkovoiteita... Jokainen tavallaan!

Eiköhän se ole oma asiani. Ei ole pakko kommentoida väkisin, jos ei ole itse asiaan sanottavaa.

Myös olen sitä mieltä että ilman kypärää itsensä kolhiva voidaan sulkea vakuutuksen ulkopuolelle, säästyy siinäkin rahaa, vaikka opiskelijoille suunnaten!
Vedetään sitten samaa linjaa ihosyöpien suhteen, joista 90 % on auringon aiheuttamia ja jotka ovat yleistymään päin ja joita tulee pahoihin päävammoihin nähden kymmeniä tai jopa satoja kertoja enemmän vuodessa, kun niitä jopa tulee yli 10 000 vuodessa, mistä kaikkia ei siis edes huomata. Lisätään myös läskiys, tupakat ja viinat ja kaikki paljon tätä minun touhuani vaarallisemmat asiat listalle, eikö vain? Vai mikä hitto tämä kypärättömien jahti on? Menkää itseenne ja valitkaa jokin toinen vihaamisen kohde vaihteeksi. En jaksa kuunnella tuota moraalisaarnaa ihmisiltä, jotka erittäin todennäköisesti elävät minua vaarallisempaa elämää.

khe
10.03.2016, 22.10

Näin on. Nure puhuu nyt täyttä asiaa. Nuorena voi tuntua kuolemattomalta, ja voi viisastella kypärän tarpeettomuudesta, mutta sitten kun sattuu onnettomuus, ja makaa sairaalassa vammautuneena, on myöhäistä vikistä. Näitä tapauksia on paljon.

noniinno
10.03.2016, 22.15
http://static.naamapalmu.com/files/ge/big/57xdwo58.jpg

Enpä minäkään aja ilman kypärää kuin vain kauppareissulla. Mutta kukin tyylillään.

orc biker
10.03.2016, 22.46
Näin on. Nure puhuu nyt täyttä asiaa. Nuorena voi tuntua kuolemattomalta, ja voi viisastella kypärän tarpeettomuudesta, mutta sitten kun sattuu onnettomuus, ja makaa sairaalassa vammautuneena, on myöhäistä vikistä. Näitä tapauksia on paljon.
En ole nuori. Olen tehnyt elämässäni jo aika lailla kaiken haluamani, joten eipä tuo kuoleminen pelota. Kolotuksia alkaa jo olla sen verran tällä iällä, että ei tunnu haavoittumattomaltakaan. Ei kannata tehdä noita oletuksia tuntemattomista ihmisistä. Ja edelleenkin, en ymmärrä, miksi ei mene jakeluun sellainen yksinkertainen asia, että: kypärättömyys on pienempi riski kuin päänsä kärventäminen auringossa. Eli jos laitetaan nämä vastakkain, saati nuo nuren jutut siitä, että eihän täällä Suomessa mitään aurinkorasvaa tarvita, niin tuo jätkähän elää veitsen terällä hyvin vaarallisesti, kun taas minä olen kuin pumpulilla ja styroksilla päällystetty jossain turvakodissa, jossa ammeessakin on liukueste. Ei tämä voi olla näin vaikea asia, eihän? Tuntuu silti olevan. Ihmisten on ilmeisen vaikea hahmottaa vähemmän äkkinäisten tapahtumien vaarallisuutta. Minulle ovat kypärästä naukuneet sellaisetkin ihmiset, jotka eivät liiku yhtään. Minä muka elän heidän mielestään vaarallisesti. Ehkä se on taas se ajatus, että vaara on vain jotain hyvin äkillistä.

Ja kun sekään ei mene jakeluun, että kypärä ei välttämättä lisää turvallisuutta, vaan se voi huonontaa sitä. Täytyy nimittäin erottaa tapahtuman todennäköisyys ja sen realisoitumisen seuraukset. Jo pelkkä auringonhäikäisyn pienentäminen kunnon lipalla saa viedä minut jo takuuvarmasti plussalle, mutta saatan jo olla turvallisemmalla puolella jo sillä, että ajan varovammin, kun ei ole mitään suojia luomassa valheellista turvallisuudentunnetta jne. Mutta turhaanhan näitä yrittää ihmisille selittää, koska harva viitsii edes yrittää kuunnella. Ihan sama, miten paljon tutkimuksia tai järkeä lataan perustelujen taakse, ei sillä ole merkitystä. Ihan sama. Olen paha ihminen. Korotan teidän vakuutusmaksuanne. Käykää kusemassa haudalleni sitten, jos siltä tuntuu. En minä jaksa vääntää rautalangasta samoja asioita kerrasta toiseen, kun se on lähtökohtaisesti jo turhaa, koska ihmisiä ei kiinnosta keskustella, vaan toistella omaa mielipidettään.

orc biker
10.03.2016, 23.00
Hattuasia alkaa jo varmistua. Aion kokeilla tuota hupullista lippistä ja sitten jonkinlaista lierihattua, kunhan vain löytäisin riittävän napakalla lierillä ja sopivalla tyylillä. Niitähän voi vaihdella kelin mukaan ja onhan se tavallinenkin lippis pilvisille päiville. Ja buffi menee hätävarana satulalaukkuun. Siitä oli viime kesänäkin hyötyä, kun yllättäen ilma muuttui aurinkoiseksi ollessani vielä muutaman tunnin päässä kotoa. Hattujen toimivuuden näkee sitten kesällä käytössä. Ehkä niillä herättää hilpeyttä, kun rikkoo niitä kuuluisia sääntöjä, mutta eipä se minun ongelmani ole. Olen aina inhonnut pyöräilyssä ilmenevää elitismiä ja tarkoitusta palvelemattomien sääntöjen palvomista. Muissa lajeissa sitä harvemmin näkee. Ei kukaan tirsku toisen Lidl-lenkkareille lenkillä etenkin, jos juoksee kevyesti ja kovaa, mutta sääntö 4 toki sanoo, että: "It’s all about the bike." (Ja kyllä, tiedän, että nuo ovat vitsi, mutta kaikille ne eivät sitä ole.)

http://www.velominati.com/the-rules/

lastumaki
10.03.2016, 23.44
Hyvä lakki on sellainen, joka imee hikeä. Buff ei siihen riitä.

Kesät vedän maalla Whiten puuvillalippiksellä, ainoa joka mahtuu päähän. Muina aikoina kaupungissa kypärä jollain alusella, paitsi kovilla pakkasilla muutama pipo, kun tuppaa nuo kypärät olemaan lasten kokoja.

TERU
11.03.2016, 07.24
Hyvää toimivaa turvallisuustasoa tavoitteleva henkilö ei jätä puolustukseen reikiä. Ei ihosyövän kuin ei myöskään päävamman osalle. Molemmista on riittävän varmaa tietoa käytettävissä. Ei noihin varautumiseen muut pakkoa tarvita kuin sisäinen pakko. Keski-Suomen jyrkät nousut vievät yhtä jyrkkiin alamäkiin, nopeus nousee vapaalla laskulla viiteen- kuuteenkymppiin hetkessä.

nure
11.03.2016, 07.54
Orc, ihminen on vasta kuollessaan tehnyt kaiken haluamansa, siis oletko sitä jo?
Kai sentään kysyt seuraavaksi millaista hengityssuojaa liikenteesä porukka käyttää sillä tuskin tuon liikenteen aiheutamat päästöt sun syöpäriskiä vähennä?

TERU
11.03.2016, 09.44
Eipä me taida onnistua käännyttämään. Liikkeeä ollessa tapaa paljon tällaisia "ukkeleita", kuten itsekin, ajavat vanhoilla rutisevilla, aivan sopimattomilla pyörillään päivittäin. Harvemmin, mutta joskus ole yrittänyt kannustaa hankkimaan mukavansopiva välinee, jotta homma olis kivempaa. Liikuntavälineeseen sijoitettu euro tulee kahtena takaisi tyylisellä perustelulla perustellut. Ei yhtään kääntynyttä. Yksi nykäisy sentään kuin kalalla ollessa, eräs tuttavani on hankkinut kypärän, mutta käyttää vain pidemmillä retkillään. En lyö kypärällä päähän niitä, jotka ajavat ilman uskoa kypärän hyvyyteen.

nure
11.03.2016, 10.18
Kun on yhden kypärän saanut edestä lyttyyn asvaltin kohdatessa niin näkemykset kirkastuu kummasti, saattoi vain kuvitella miten olisi kallon käynyt jos saman verran olisi painunut... Toisaaltaan, silloin paistoi myös aurinkokin...

mk
11.03.2016, 10.44
Itsekin kypärän pari asvalttiin liiskannut eikä siitä maastossa kaatuessakaan ole vielä haittaa ollut, mutta empä silti tuomitse kypärättä ajavia .. Omaa valintaa ja taitaapi enempi puolet olla käyttämättä? Kypärän alle kyllä tarvin ympäri vuoden jonkinlaista alusmyssyä, kun on tämä oma tukkamuoti jo iänki myötä mallia lyhyt ja harmaantumisen vuoksi ajelen sen lopunki poies säännöllisesti. Hyvät lipalliset kypäränaluslakkilinkki/vinkit kesäaikaa silmälläpitäen on mulle tervetulleita :o

Markku Liitiä
11.03.2016, 10.54
Löytyisikö ratkaisu melojille tarkoitetuista hatuista?

Tsekkasin Bear & Waterin (myymälä Storörenin venesataman vieressä Sipoossa) nettisivut. Siellä oli pari mielestäni ihan tyylikästä mallia, mutta törkeän kalliita. Lisäksi näyttivät vähän kuumanlaisilta.

Welhonpesässä Klaukkalassa näyttää olevan laajempi ja halvempi valikoima. Useimmissa on leuanalusnartsa, jolla kotsa pysyy päässä.

JackOja
11.03.2016, 10.54
Minusta tässä keskustelussa merkillisintä on se, että henkilö pelkää aurinkoa ja ihosyöpää, muttei halua käyttää aurinkorasvaa :rolleyes:

Opettavainen video auringon tekosista ja aurinkovoiteesta.
https://www.youtube.com/watch?v=o9BqrSAHbTc

Pitäis muistaa, että tekstiilikin läpäisee uv-säteitä. T-paita päälläkin voi iho palaa. Saati sitten joku hassu hattu päässä.

El-Carpaso
11.03.2016, 11.21

Mä luulin että tää oli hyvää ironista läpän heittoa.

Jos vielä mennään tuohon kypärättömyyteen, kerran on henki pelastunut ja pari kertaa kolhuilta välttynyt joten paljon pyöräilevänä en edes näe vaihtoehtoa kypärälle. Myös olen sitä mieltä että ilman kypärää itsensä kolhiva voidaan sulkea vakuutuksen ulkopuolelle, säästyy siinäkin rahaa, vaikka opiskelijoille suunnaten!

Mutta olinkin näemmä väärässä. Käänteinen Poen laki käynnissä.

nure
11.03.2016, 12.12
^Olut jäähtyy ja poppareitakin on...

orc biker
11.03.2016, 18.06
Hyvää toimivaa turvallisuustasoa tavoitteleva henkilö ei jätä puolustukseen reikiä.

Tästä juuri puhuin yllä, että ei viitsisi edes huomioida sitä, kun sanon selvästi, että tämä on minulle turvallisempaa. Minua yhtään tuntematon ihminen katsoo tietävänsä minut ja olosuhteeni niin hyvin, ettei viitsi edes huomioida koko asiaa.

"Contrary to the received wisdom that bike helmets help to protect the rider from serious head injuries, the academics discovered that riders who lived in the areas with compulsory helmet laws were no more likely to seek medical help than those who were free to cycle without helmets."

""Helmet legislation was not associated with hospitalisation rates for brain, head, scalp, skull, face or neck injuries," says the study, which was published in the medical journal BMJ (http://bmjopen.bmj.com/content/5/11/e008052.full.pdf)."

http://www.telegraph.co.uk/men/active/recreational-cycling/11979540/Bike-helmet-laws-do-not-prevent-head-injuries.html

"But new data on bicycle accidents raises questions about that. The number of head injuries has increased 10 percent since 1991, even as bicycle helmet use has risen sharply, according to figures compiled by the Consumer Product Safety Commission. But given that ridership has declined over the same period, the rate of head injuries per active cyclist has increased 51 percent just as bicycle helmets have become widespread."

http://www.nytimes.com/2001/07/29/business/a-bicycling-mystery-head-injuries-piling-up.html

Ei ihosyövän kuin ei myöskään päävamman osalle. Molemmista on riittävän varmaa tietoa käytettävissä.

Väärin. Lääketieteen maailmassa ei ole mitään epäilystäkään siitä, etteikö ylenpalttinen auringon säteilylle altistuminen lisäisi ihosyöpäriskiä. Ja kuten huomataan, niin riski on hyvin suuri paljon auringossa paahtuvalle pyöräilijälle, kun taas esim. Australiassa ennen kypäräpakkoa tutkittiin, että pyöräilijän riski päävammalle miljoonaa tuntia kohti on hyvin pieni (2,2 sairaalahoitoa "hospital admission" vaatineilla vammoilla).

"Ihosyöpien synnyssä auringon ultraviolettisäteilyn osuudeksi on arvioitu 60–90 % (Armstrong ym. 1997). Ihon polttaminen, erityisesti lapsuusiällä mutta myöhemminkin, on tärkeä melanoomariskiä lisäävä tekijä (Elder 1989, Koh ym. 1990, Katsambas ja Nicolaidou 1996). Kumulatiivisella UV-säteilyn määrällä on selvä vaikutus okasolusyövän eli carcinoma spinocellularen synnyssä, kun taas auringonvalon aiheuttamat toistuvat palamiset yhdistetään melanooman ja tyvisolusyövän eli carcinoma basocellularen syntyyn (Armstrong ym. 1997). Runsaalla UVA-altistuksella, jota saadaan mm. solariumeissa, näyttää olevan melanoomariskiä lisäävä vaikutus (Wang ym. 2001)."

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero;jsessionid=24D8837F361E1538BFAE90BD2FA 0808E?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArtic le&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo92784#s5

Mutta kuten yllä osoitin, niin pyöräilykypärän suhteen asia on täysin toisin. Päävamman synnyssä kolauksen pehmentäminen on vain yksi osa asiasta. Vieläkin olennaisempi osa sitä on, että kolauttaako päänsä vai ei. Jos minä sanon, että yleisellä tasolla monet tilastotkin siihen viittaavat ja että itse selvästi tunnen, että kypärä häiritsee suoriutumistani, niin miten luulet voivasi uskottavasti kiistää sen? Tunnetko sinä minut niin hyvin, että tiedät, että eihän se häiritse minua, vaikka minä itse koen, että häiritseepäs? Voitko kiistää, että minä en ota ilman kypärää niin paljon riskejä kuin ottaisin kypärän kanssa? Niinhän sinä kuitenkin teet sivuuttaessasi täysin minua koskevassa asiassa minun oman tietämykseni jopa omasta itsestäni.

Eipä me taida onnistua käännyttämään. Liikkeeä ollessa tapaa paljon tällaisia "ukkeleita", kuten itsekin, ajavat vanhoilla rutisevilla, aivan sopimattomilla pyörillään päivittäin. Harvemmin, mutta joskus ole yrittänyt kannustaa hankkimaan mukavansopiva välinee, jotta homma olis kivempaa. Liikuntavälineeseen sijoitettu euro tulee kahtena takaisi tyylisellä perustelulla perustellut. Ei yhtään kääntynyttä. Yksi nykäisy sentään kuin kalalla ollessa, eräs tuttavani on hankkinut kypärän, mutta käyttää vain pidemmillä retkillään. En lyö kypärällä päähän niitä, jotka ajavat ilman uskoa kypärän hyvyyteen.

Ei tietenkään onnistu kahdesta syystä. 1) Et ole esittänyt kuin ylimielisyyttä ja minun persoonaani kohdistuva vihjailuja, kuten tuossa yllä jauhat turvallisuusargumenttien sijaan, kuinka minä olen hankala ihminen. Totuus on se, että parempien perustelujen kontekstissa olen kaikkea muuta kuin hankala ihminen. Minulla ei ole mitään ongelmia vaihtaa mieltäni hyvien perustelujen edessä. 2) Minulla on muitakin arvoja kuin turvallisuus. Vaikka kypärällä voisinkin saavuttaa hieman paremman turvallisuuden, mihin en tällä hetkellä omalla kohdallani usko (vaan päinvastoin katson sen vaarantavan minua enemmän), niin ei se riitä, koska vaakakupissa kypärää vastaan on paljon muita asioita, joista yksi on yllä mainitsemasi kivemmuus. Turvallisuusparannuksen pitäisi olla todella huomattava kumotakseen muiden asioiden painon.

Tämä on rationaalista ajattelua, kuten minulla oikeastaan aina. Ei se tee minusta hankalaa "ukkelia", vaan järkevän asioita harkiten punnitsevan ihmisen. Sen sijaan tämän ymmärtämättömyys mielestäni tekee sinusta hankalan tyypin, kun sinä yrität puskea väkisin läpi omaa ajatteluasi muuten kuin parempien argumenttien kautta. Et oikein näytä myöskään hyväksyvän, että ihmisillä on erilaisia arvoja.

nure
11.03.2016, 18.22
Minä, minä, minä ja minä... Mitäs luulet saavasi kun tänne tulet avautumaan? Kannattaisi joskus hieman miettiä miten asian esität mutta mitäs insinööriltä voi olettaakaan... Taas tilastoja, tutkimuksia, testejä sekä mittauksia mitä olet innokkaana jakanut... Uskoo ken haluaa mutta miksi moista suojautumishysteriaa jaat?

orc biker
11.03.2016, 18.38
Minä, minä, minä ja minä... Mitäs luulet saavasi kun tänne tulet avautumaan? Kannattaisi joskus hieman miettiä miten asian esität mutta mitäs insinööriltä voi olettaakaan... Taas tilastoja, tutkimuksia, testejä sekä mittauksia mitä olet innokkaana jakanut... Uskoo ken haluaa mutta miksi moista suojautumishysteriaa jaat?
Kenelle sitten luulit minun hattua olevan ostamassa, jos en itselleni? Kirjoitin jo ensimmäisessä ketjun viestissä, että mitä yritän saavuttaa eli keskustelua muista pyöräilyyn soveltuvista päähineistä kuin kypäröistä. Kerroin vielä siinä, että mitä nyt itse olen etsimässä. On hyvin erikoista, että sinun ja parin muun syyttelevän sävyiseen ja jopa minun persoonastani vihjailevan aiheen ohitse menevään avautumiseen vastaaminen onkin muka avautumista minulta. Minä en pidä siitä, että sinä halveksuvaan sävyyn haukut minua insinööriksi. Eihän se kummoinen haukkumissana ole, mutta sinä yrität sen stereotyyppisellä ja sen negatiiviseen konnotaatioon perustuvalla käytölläsi ilmeisen selvästi halventaa minua. Unohdat nyt selvästi, missä ketjussa olet ja mitä siinä on tarkoitus tehdä. Jos et kykene lukuisista huomautuksista huolimatta pysymään aiheessa, niin suosittelen vahvasti, että et osallistu enää tähän keskusteluun. Minä lopetan nyt vastaamasta yhteenkään kypäräjuttuun, koska ne ovat tässä täysin off-topic.

Mietin aiemmin, että lisäänkö avaukseen, että ei kypäröiden tuputusta, mutta ajattelin, että se saattaisi vain lietsoa sitä lisää. Jos sitä voi vielä muokata, niin käyn ihan kohta sen sinne laittamassa, koska ei tämä näin ainakaan toimi.

En pysty enää muokkaamaan sitä, joten lisään tähän: EI ENÄÄ KYPÄRÖIDEN TUPUTTAMISTA TAI MUUTA TÄMÄN KETJUN ASIAAN KUULUMATONTA. Kiitos. Kypärä- ja kypärättömyyskeskustelun voi hoitaa sille pyhitetyssä ketjussa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49781-Kyp%E4r%E4tt%F6m%E4t

TERU
11.03.2016, 20.23

Aivan totta, jonkinlainen suuri "me" henki tulisi ymmärtää kun mihinkään yleiseen keskusteluun osallistuu, vaikka nimimerkilläkin. Oma napa voi olla vaikka ruma,

orc biker
11.03.2016, 20.28
Aivan totta, jonkinlainen suuri "me" henki tulisi ymmärtää kun mihinkään yleiseen keskusteluun osallistuu, vaikka nimimerkilläkin. Oma napa voi olla vaikka ruma,
Joo. Olen paska ihminen. Riittäisiköhän tämä jo siitä? Jos teidän me-henkeenne kuuluu haukkua toisia ihmisiä, niin minä ihan mielellään jättäydyn sen porukan ulkopuolelle. Edelleenkin, jos ei ITSE ASIASTA keskusteleminen onnistu, niin olkaa ystävällisesti hiljaa. Vanha kansakin tuntee asiaan liittyviä viisauksia siitä, ettei kannata läyskyttää leukojaan ilman järkevää sanottavaa ITSE ASIASTA. Jos on ihan pakko purkautua minun luonteeni vioista, kuvitelluista tai todellisista, niin laittakaa vaikka yksityisviestillä, mutta älkää sotkeko keskustelua sillä. Mikä pakko on tunkea nenänsä asiaan, joka ei selvästikään teitä kiinnosta? Ei luulisi yhden ketjun häiritsevän niin pahasti, ettei voi antaa rauhassa joidenkin pohtia päähineratkaisuja.

Ja edelleen, ongelma on puhtaasti teillä, jos teistä on "avautumista" keskustella erilaisista päähineistä. "Mitäs luulet saavasi kun tänne tulet avautumaan?" Aivan käsittämätön asenne. Mutta ihan sama. Laitan nuren nyt ignoreen noista jatkuvista "mitäs insinööriltä voisi edes odottaa" -heitoistaan ja samoin teen jokaiselle muulle vastaavalla epäsosiaalisella asenteella liikkeellä olevalle. Eli jos tästä lähtien haluaa vaihtaa sanoja kanssani, niin kannattaa puhua vain asiasta, sillä minua ei kiinnosta kuunnella tuntemattomien suunsoittoa ja psykoanalyyseja.

orc biker
11.03.2016, 20.55
Mietin, että tarvittaessa noita hattujen lierejä voi vahvistaa jollain kevyellä muovilla tai vastaavalla, jotta eivät ainakaan lärpähdä silmille. Luulisi olevan kohtuullisen helppoa ommella ohutta muovia sopivaan kohtaan näin estäen mahdollinen taittuminen. Tämän näkee vasta ilmojen lämmittyä käytännön toimissa.

nure
11.03.2016, 23.12
Orc, älä loukaannu jos voit pahoin niin avaudu... Tosiaan kannattaa joskus miettiä mitä julkisesti puhuu, voihan noita ajatuksia yksinkin pohtia mutta jos sattuu niin tosiaan avaudu....
Kyllä me joku suoja sinullekin lydetään että kaikki maailman uhkat torjutaan https://www.youtube.com/watch?v=nd8M21dOrRo
Että hyvää viikonloppua kaikille!

orc biker
12.03.2016, 04.16
Joo. Pitkällisen tarkastelun jälkeen päädyin siihen tulokseen, että alla näkyvän tyylinen voisi olla tosiaan paras ratkaisu minulle. Minä mietin vielä, jos jotain sopivaa cowboy-hatun suuntaisesti muotoiltua tulisi vastaan, koska niissä ainakin näyttäisi olevan aika jäykät ja ylös kaareutuvat reunat, joten silloinhan reuna ei voi lärpähtää silmille tuulessa. Tyylillisesti se on vähän hankalampi, mutta onnistuin googlettamaan ihan asiallisen näköisiä pyöräilijöitä sen tyylisissä hatuissa, kun kaikki ne eivät sentään viestitä pelkkää Texasia.

Alla näkyvässä on etuna irrotettavat niska- ja kasvosuojat. Jos tässä tosiaan lähden vielä eteläisempiin maihinkin heittämään reissua, niin silloin viimeistään noille varmasti on käyttöä. Samoin on tarkoitus kesällä ajaa ihan Suomessakin muutaman päivän lenkki erittäin ripeällä tahdilla aamusta iltaan, joten pilvettömän taivaan sattuessa ylle on siinäkin jo näin vaalea nahka kovilla. Ei tarvitse kyyristellä keskipäivää jossain varjossa jatkuvasti lisää aurinkorasvaa lutraten. Monihan ei tajua sitä, kun vetää tosi kuumalla pitkät vaatteet päällä, vaan he katsovat kuin vähäjärkistä. Heidänkin näkökulmansa varmaan muuttuisi, jos viettäisivät itse puolet vuorokaudesta pyörän päällä. Ei se valkoinen peittävä kaapu suotta ole sheikkienkään vaate.

http://www.lakelandshop.fi/tuotekuvat/258x258/HATTU_melontakalastus_3.jpg

http://www.lakelandshop.fi/product/139/hattu-melonta-kalastus
(http://www.lakelandshop.fi/product/139/hattu-melonta-kalastus)
Laitetaan vielä esimerkki siitä cowboy-hatusta, että senkin voi saada toimimaan sopivilla muilla vaatevalinnoilla. Tuosta kuvasta tuli myös mieleeni, että kauluspaita voisi olla myös hyvä idea. Pitääkin selvittää, onko sellaisia pitkähihaisina ja sporttisina versioina, mutta luulisi jotain golfia ajatellen olevan.

http://www.gettyimages.fi/detail/photo/young-man-wearing-cowboy-hat-riding-bike-standing-royalty-free-image/200217760-004

kuovipolku
12.03.2016, 09.09
Jos orc biker käyttäisi kypärää. hän voisi harkita tämäntapaista ratkaisua:

http://www.dabrim.com/images/products/cycling/classic/Cycling_Classic_Girls.jpg

Mutta mikään ei tietysti estä muita ultraviolettisäteilyn haitoista tietoisia hankkimasta Da Brimia.

Käyttäjäkokemus New Yorkista: http://www.bloomberg.com/news/articles/2013-08-07/bike-helmet-sombrero-combo-gets-laughs-blocks-killer-sun

J.Kottenberg
12.03.2016, 09.15
Aika makeet päähineet.

OT:Eikä noissa kuskeissakaan ole valittamista. Jos olisi tuon näköisiä kimppalenkkien vetäjinä olisi niin kummasti terästyisi moni sohvaperuna.

orc biker
12.03.2016, 15.37
Jos orc biker käyttäisi kypärää. hän voisi harkita tämäntapaista ratkaisua:

Linkitin tuon jo aiemmin ketjuun. Minusta tuo on tosi hyvä idea.

Del
12.03.2016, 16.47
Vähän Da Brimin kaltainen ratkaisu, mutta huomattavasti tyylikkäämpi (http://www.yakkay.com/Images/lifestyle/tokyo_jazz_partiel_high.jpg) (myös muita vähemmän tyylikkäitä kuoseja saatavilla), on YAKKAY (http://www.yakkay.com/Webshop/). Erityisesti pyöräilyyn sopivia ominaisuuksia ovat mm. leuan alle tuleva hihna ja oletettavasti napakka istuvuus, jotta hattu pysyy varmasti päässä ja alle saa varmaan pysymään jotain kangasta suojaamaan niskaa ja korvia, jos lieri ei riitä.

arctic biker
12.03.2016, 20.39
Lipsahtanut etten pariin päivään ole foorumilla käynyt. Joko säikeen aloittaja pistää niin isoa höpinää etten ees tajua. Ja jos vakavissaan on niin olen Nuren ja Terun hengenheimolaisia. Liitiä näenmä jotain tietää itäLappilaisesta ehollepanosta.

orc biker
12.03.2016, 20.42
Vähän Da Brimin kaltainen ratkaisu, mutta huomattavasti tyylikkäämpi (http://www.yakkay.com/Images/lifestyle/tokyo_jazz_partiel_high.jpg) (myös muita vähemmän tyylikkäitä kuoseja saatavilla), on YAKKAY (http://www.yakkay.com/Webshop/). Erityisesti pyöräilyyn sopivia ominaisuuksia ovat mm. leuan alle tuleva hihna ja oletettavasti napakka istuvuus, jotta hattu pysyy varmasti päässä ja alle saa varmaan pysymään jotain kangasta suojaamaan niskaa ja korvia, jos lieri ei riitä.
Tosi tyylikkäitä. Vähän eri tarkoitukseen, mutta kaupunkiliikenteeseen itse ottaisin tuollaisen, jos kypärän ottaisin. Itse asiassa, jos ajaisin paljon kaupungissa, niin saattaisin jopa harkita kypärän hankkimista, koska siellä ristiin ja rastiin liikkuvia töytäilijöitä jalan, pyörällä, autolla jne. on niin paljon, että ennakointi on paljon hankalampaa. Homma ei ole niin paljon omissa käsissä, eivätkä naama kännykässä risteilevät idiootit edes huomioi ympäristöään, joten mikään psykologinen väistämisetäisyys tai vastaavakaan ei pääse oikein vaikuttamaan.

orc biker
12.03.2016, 20.48
Lipsahtanut etten pariin päivään ole foorumilla käynyt. Joko säikeen aloittaja pistää niin isoa höpinää etten ees tajua. Ja jos vakavissaan on niin olen Nuren ja Terun hengenheimolaisia. Liitiä näenmä jotain tietää itäLappilaisesta ehollepanosta.
Hienoa argumentointia. Suoraan aiheeseen, joka ilmeisesti olen minä, joka olen "moraaliton", "toope", "pahoinvoiva" ja puhun julkisesti jotain ilmeisesti tosi outoja ja mitähän muuta minusta tässä onkaan kommentoitu. Te olette hienoja ihmisiä. Sekin on vain minun ongelmani, että en näe sitä. Minähän olen niin sekaisin, että en edes ymmärrä, mitä niin ihmeellistä tässä auringolta hyvin suojaavan hatun etsimisessä on, että se lietsoo niin monet "keskustelijat" kommentoimaan minua.

Keneltäkään teistä öyhöttäjistä ei kuitenkaan ole tullut yhtään kunnon argumenttia itse asiasta. "Pistää niin isoa höpinää." Tuo on minusta höpinää. Tuo on täysin arvotonta Internetin kohinaa. Jos ei pysty perustelemaan asiaansa, niin ei se asia silloin kovin kummoinen ikinä tunnu olevan. Aika moni ihminen naureskelee tälle foorumille juurikin tässä ketjussa näkyvän ahdasmielisen puritanismin ja sisäänpäin lämpenevyyden takia, enkä osaa moittia heitä siitä, sillä onhan tämä tosi rasittavaa. Joillain on yksi muotti, johon on pakko sopia tai aivan ihme öyhöttäjät alkavat haukkua jopa toisen mielenterveyttä. Onko se sitten tervettä? En ole psykiatri, joten jätän kysymyksen ilmaan.

mutanaama
12.03.2016, 21.16
Käsittääkseni threadissa ei ole tarkoitus keskustella kypärästä, joten jatkan vain hattukommentoinnilla. Sealskinzilla on sydvest hattu, leveillä lierillä ja pitää vielä vedenkin. Jos se pysyy purjehtijan päässä niin miksei fillaristillakin. Löytyy varmaan sealskinzin sivuilta, meillä ei ole otettu tuota tuotevalikoimaan

orc biker
12.03.2016, 21.24
Käsittääkseni threadissa ei ole tarkoitus keskustella kypärästä, joten jatkan vain hattukommentoinnilla. Sealskinzilla on sydvest hattu, leveillä lierillä ja pitää vielä vedenkin. Jos se pysyy purjehtijan päässä niin miksei fillaristillakin. Löytyy varmaan sealskinzin sivuilta, meillä ei ole otettu tuota tuotevalikoimaan
En löytänyt valmistajan sivuilta, mutta Ebaysta esim. löytyy. Tuo voisi olla ihan jännä pitkän niskaosansa ja vedenpitävyyden kanssa, tosin varmaan vähän turhan kuuma kesäkäyttöön. Löysin arvostelunkin (ilmeisesti hieman eri mallista) ja vieläpä pyöräilykäytössä. Hahaa! En ole ainoa.

"The brim is also useful in the summer as it works really well at protecting your face and neck from the blazing sun, which can be a real problem when you are out riding all day."

http://www.puncturesandpanniers.com/review-singing-rain-sealskinz/
(http://www.puncturesandpanniers.com/review-singing-rain-sealskinz/)
Out riding all day. Niinpä niin. Juuri tuosta on kyse. Ja ongelmakin on tuttu: "However, one of André’s main beefs with the hat was the brim. He found it to small, and too floppy." Eli tämän voinee sulkea pois, ellei ole valmis tuunaamaan.

mutanaama
12.03.2016, 22.14
Maahantuojalla on varastossaan joku sata. Haluatko testiin😂

orc biker
12.03.2016, 22.49
Maahantuojalla on varastossaan joku sata. Haluatko testiin
Ei tuo oikein ole etsimäni, mutta kiitos tarjouksesta.

kuovipolku
13.03.2016, 17.30
Linkitin tuon jo aiemmin ketjuun. Minusta tuo on tosi hyvä idea.

Sori. Yleensä pyrin edes nopeasti silmäilemällä tarkistamaan onko jokin asia ollut jo esillä mutta nyt onnistuin hyppäämään tuon yli. Lähtökohtaisesti otan liiallisen UV-säteilyn vaarat vakavasti eli en pidä ketjua naurettavana (vaikka olenkin ehkä sitä mieltä että asetat joskus sanasi tarkoituksellisen ärsyttävästi). Tähän ei tosin ole syynä tilastollisten riskien harkittu punninta vaan pelkkä subjektiivinen tunne ja kokemus lähipiirissä sattuneesta ihosyöpätapauksesta.

Minulle kuitenkin riittää suurikertoiminen aurinkosuojavoide ja tarvittaessa käytän ns. tervettä järkeä eli en yleensä aja mahdottoman pitkiä maantielenkkejä silloin kun tiedossa on koko päivä auringonpaistetta pilvettömältä taivaalta ja UV-indeksi on korkea. Suomessa sellaiset päivät ovat onneksi melko harvinaisia eikä UV-indeksikään saavuta samoja lukemia kuin esimerkiksi Australiassa tai Alpeilla.

En myöskään malta olla ihmettelemättä miksi emme tunne merkittävää määrää ihosyöpätapauksia ammattipyöräilijöiden joukossa. Ehkäpä entisten pyöräilijöiden, etenkään nimettömämpien, sairastumisia ei ole pidetty kiinnostavina tai kukaan ei vain ole hoksannut tai viitsinyt koota numerot yhteen? Toisaalta en foorumitasollakaan muista törmänneeni omakohtaisiin kertomuksiin, mutta voihan olla että pari vuosikymmentä tai kauemminkin ajaneista vain hyvin pieni vähemmistä viihtyy sellaisissa nettiympyröissä.

PS Meni yleiseksi höpinäksi ilman ainuttakaan päähine-ehdotusta, mutta tähän mennessä esitetyistä on aika vaikea panna paremmaksi menemättä Pelle Peloton -osastolle.

orc biker
13.03.2016, 17.58
Ehkäpä entisten pyöräilijöiden, etenkään nimettömämpien, sairastumisia ei ole pidetty kiinnostavina tai kukaan ei vain ole hoksannut tai viitsinyt koota numerot yhteen?

Hankala sanoa. Riskiryhmäänhän heidän luulisi kuuluvan.

"METHODS: During eight stages of the 'Tour de Suisse' cycling race, the UV exposure of 6 professional cyclists was monitored with Bacillus subtilis spore film dosimeters.

RESULTS: The measurements showed a personal UV exposure between 0.2 minimal erythema dose (MED) during the prologue and 17.2 MED during a mountain stage. The mean daily personal exposure of all full stages (prologue excluded) was 8.1 MED. The personal exposure level determined during these races exceeded international exposure limits by more than 30 times.

CONCLUSION: Therefore UV exposure of sports professionals should be limited by application of sun screens, protective clothing and training/competition at low insolation."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10971059

Laitetaan vielä anekdoottimainen tarina siitä, miten vaarat eivät aina vaanikaan odotetussa paikassa.

http://bikinginla.com/2010/01/06/after-30-years-of-bicycling-i-now-have-skin-cancer/

"I always wear a helmet when I ride. I wear polycarbonate sunglasses to protect my eyes. And padded bike gloves to cushion my hands and prevent road rash if I should fall.

I ride defensively, keeping a close look out for dangerous, careless and otherwise inattentive drivers. As well as dogs, pedestrians, tourists and other cyclists. And bees, of course.

But none of that prevented the sun from shining down on my unprotected face, causing a single, minute cell to mutate. And eventually, develop into a tumor hiding in plain site on the side of my nose."

orc biker
02.06.2016, 01.41
Nostetaanpa tätä ylös, kun nyt on vähän jo kokemusta leveälierisestä Seinfeldistä tutusta city-sombrerosta! No, ei vaineskaan. Sellainen olisi epäilemättä ultimaatisin ratkaisu suojan kannalta, mutta ihan tuollainen leveälierinen retkeily/kalastushattu on ollut testissä, ja voin näin ollen ilmoittaa, että ainakin maastopyörän nopeuksissa se toimii oikein hyvin. Viidessä kympissäkin se kesti vielä ihan hyvin päässä normaalissa ajoasennossa.

Ilmavirta pitää hatun hyvin paikallaan, kunhan ei harrasta lentokonebongausta tai muuten nosta päätään maahan nähden vaakatasosta kovinkaan paljoa ylemmäs kovissa nopeuksissa. Nyöri leuan alla pelastaa hatun hakureissulta, jos hattu meinaakin karata. En ole tyytyväinen tuohon itse hattuun, koska se on ns. one size, mutta siinä ei ole järkevää kiristyksen säätösysteemiä, joten se puristaa ikävästi otsaa, mutta se on tuon hatun ongelma, eikä itse tämän pyöräilyhattukonseptin. Keskipäivällä ja auringon ollessa takana tai edessä tuo suojaa hienosti kaiken nenästä niskaan, mikä olikin tässä päätarkoitus. Lieri ei ole kovin jäykkä ja hattu on tullut taitettuakin reppuun kaksin kerroin lieriä myöten, joten olen yllättynyt, että se ei silti lörpähdä silmille. Kovassa ilmavirrassa huomaa, kuinka lieri vähän myötäilee sitä, mutta se pysyy silti kasassa. Tämä on tosi lupaava tulos, koska tästä olin etukäteen ehkä eniten huolissani.

Eli yhteenvetona: tämä homma toimii, mutta minun pitää vain löytää mukavampi hattu kunnollisella kiristyssysteemillä, jos ei löydy sitten ihan juuri omaan päähän sopivaa. Kiristyshommeli on luultavasti silti parempi, koska se mahdollistaa paremmin hatun eri asentojen hakemisen tarpeen mukaan sopivan kireyden siitä kärsimättä. Mutta on tämä hienoa, koska on tosi hienoa ajaa paahteella, kun ei tarvitse pelätä, että korvat tai mikään muukaan naaman seutuvilta palaa.

Tyylillisestikin tämä toimii myös ihan hyvin. Näytän australialaiselta, mutta sehän ei haittaa, koska aika monen naisen mielestähän aussimiehet ovat aika hotteja, vähän sellaisia krokotiilimiehen henkisiä karskeja äijiä.

Iglumies
02.06.2016, 08.06
Saisiko kuvan, vaikka vain kolmenkympin vauhdista otettuna.

izmo
02.06.2016, 09.17
Vi**u ensi viikolla Mansessa ei paista ja nyt kannattaa hakee karvalakki päähän ja sitoo hyvin:eek:

hcf
02.06.2016, 22.51
Mikään ei oo nii vittumaista ku itikat kuppaamassa kaljua päälakia kypärän alla. Käyttäny perus pyöräilylätsää alla mutta ei se kovin mukava ole. Ainakaan lämpimällä kelillä. Myrkkyjäkään ei voi laittaa ku ne valuu silmille sitte. Oisko tähän jotai innovatiivista ratkasua?

CamoN
02.06.2016, 22.53
Oisko tähän jotai innovatiivista ratkasua?

Aja kovempaa.

hcf
02.06.2016, 22.56
Aja kovempaa.
Toki mut metsässä ei pääse tarpeeksi lujaa :)