Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäistä maasto-/läskipyörää ostamassa
Eli hakusessa olisi nykyistä hybridiä (Canyon Urban 4.0) paremmin
maastoon soveltuva fillari. Ajo tulisi olemaan helppoja polkuja ja metsäteitä. Talvipyöräilyä tuskin tulee harrastettua. Lisäksi kesällä olisi tarkoitus mennä testaamaan kuntoa pariin multisport-kisaan - näissä ei ole tarkoitus lähteä kisaamaan veren maku suussa vaan mennä kohtuullisen leppoisasti ja hauskaa pitäen kuntosarjassa. Ja maastoajon lisäksi pyörällä olisi tarkoitus kulkea kerran tai kaksi viikossa harrastuksiin n. 10 km per suunta kaupunkiajoa (edellä mainittu hybridi on toisella paikkakunnalla, joten siitä ei ole apua tähän).
Eli millaista fillaria arvon raati suosittelisi näillä tarpeilla, kun budjetti on valitettavan rajallinen (max. 800 € ja plussaa jos selviää edullisemmin)? Aiempaa kokemusta maastopyöristä ei ole. Kuskilla pituutta 182 cm ja painoa 80 kg.
Mielenkiintoisilta vaihtoehdoilta ovat vaikuttaneet mm. seuraavat:
Canyon Grand Canyon AL 3.9
https://www.canyon.com/en-fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-3-9.html
Hinta 699 € + rahti, eli yhteensä reilut 750 €.
+ Canyonin pyörät ilmeisesti yleensä hinta-laatusuhteeltaan hyviä (päteekö tähänkin malliin vai pitääkö mennä tuonne 4.9 tai 5.9 -malleihin?)
White XC 275 Lite
https://www.xxl.fi/white-white-xc-275-lite-16-maastopyora/p/1117961_1_style
Hinta 799 € (-20% alen taas koittaessa 640 €)
+ XXL-pyörillä 3 vuoden ilmaiset huollot
+ Alennusten koittaessa reilut 100 € Canyonia edullisempi (onko Canyonissa jotain mistä kannattaisi toi ylimääräinen satanen pulittaa?)
White 3 Fat Lite
https://www.xxl.fi/white-3-fat-lite-16-fatbike/p/1112003_1_style
Hinta 999 € (-20% alessa 800 €)
+ Joustokeulan puuttumisen vuoksi vähäisempi huoltotarve
- Kaupunkiajossa vissiin aika lailla maastopyörää kankeampi?
Olisiko jokin noista e.m. malleista passeli vai onko jollain heittää peliin vielä jotain muuta merkkiä/mallia joka kannattaisi tarkistaa? Ja osaisiko joku fatbiken ja maastopyörän omistaja kuvailla sanallisesti miten paljon eroa noilla pyörämalleilla on kaupunkiajossa? Maastoajossa noiden eroista löytyykin hyvin mielipiteitä.
Eli kaikki ajatukset/mielipiteet/ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!
orc biker
08.03.2016, 23.03
+ Canyonin pyörät ilmeisesti yleensä hinta-laatusuhteeltaan hyviä (päteekö tähänkin malliin vai pitääkö mennä tuonne 4.9 tai 5.9 -malleihin?)
Pätee, mutta kannattaa silti ottaa vähintään se 4.9, niin saa painolleen säädettävän keulan. En noista Whitestä niin välitä, enkä nyt ainakaan ostaisi 27,5":sta ilman erityistä tiedossa olevaa syytä.
White on asiallinen merkki ja huolto toimii, turha kiertää merkkiä jos ei ole muotipoliisin suosiossa.
Itse en huolisi 29" sitten millään, ottaisin uuden 26"sen jos niitä vielä tehtäisiin joten 27,5"seen päätyisin(päädyin).
Läskipyörä on hitaampi ja mielestäni hidas ei ole hauska.
noniinno
09.03.2016, 08.02
Jäykkäperässä on vaikea keksiä perusteluita pikkurenkaan puolesta, kun pituuttakin on kuskilla. Entäs jäykkäkeulainen http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Rove_AL/ekauppa/pKOROVBAL/&listpos=4
Tuohon vaan mehevämpää maastokumea niin mukavuus lisääntyy. Tuostahan saa 5% alennusta.
Tai sitten kovasti kehuttu plussapyörä (katso viimeinen Fillari -lehti) https://www.evanscycles.com/charge-cooker-midi-1-2016-mountain-bike-EV240643 Tuossa tosin budjetti paukkuu mutta se kuuluu palstan perinteisiin..[emoji1]
Läskipyörän unohtaisin tuossa käytössä.
Tuossa vielä yksi vaihtoehto todella hyvällä rungolla (ainakin kuin Whiteen verrataan) http://lundberg247.fi/product_details.php?p=544
Orc:n kanssa samaa mieltä ja aina paranisi jos keulassa lukisi esim. Reba...
Läskimasa
09.03.2016, 09.50
Läskipyörän unohtaisin tuossa käytössä.
Minä taas en, päinvastoin. Käyttö kun kerran olisi:
Ajo tulisi olemaan helppoja polkuja ja metsäteitä.
J.Kottenberg
09.03.2016, 10.34
Jos toiselle annetaan pyöräsuosituksia niin silloin ehkä pitäisi yrittää pysyä sellaisella keskitiellä.
Joku on joskus määritellyt läskipyörän tarpeen: Maasto+talvi=läskipyörä, ja tämä on aika totuuden mukainen kaava.
Kysyjähän ei kai sanonut aikovansa pyöräillä talvella maastossa.
Ajan itsekin maastossa läskillä mielelläni kesälläkin, mutta se johtuu suurimmalta osin siitä että yksinkertaisesti tykkään ajaa läskillä. Kysyjähän ei tunnusta uskoa läskiin, joten hänelle on syytä suositella hänen mainitsemillaan kriteereillä edullista maastopyörää, joista onnistuneita vaihtoehtoja edempänä esitettiinkin.
Lisäksi käytettävissä olevalla rahalla saa huomattavasti paremman laatuisen perusmaasturin kuin läskin.
Täällä taipumus pakkosyöttöön, ei itselle läski ole koskaan iskenyt mutta nuo plussakokoiset kyllä kiinnostaa vaikka ei rengaskoko paljoa kasva nykyisistä 2.2":sta. Joku 2.8-3.0 tuumaa voi olla tulevaisuus!
Joku on joskus määritellyt läskipyörän tarpeen: Maasto+talvi=läskipyörä, ja tämä on aika totuuden mukainen kaava.
Varmuuden vuoksi on korjattava tuota kaavaa hieman: maasto+talvi=maastopyörä. Läski ei ole välttämätön.
J.Kottenberg
09.03.2016, 11.01
Varmuuden vuoksi on korjattava tuota kaavaa hieman: maasto+talvi=maastopyörä. Läski ei ole välttämätön.
Jos mennään välttämättömyyksiin niin silloin ollaan ääripäiden kanssa tekemisissä.
Kapearengasmaasturilla, siis 50-60mm renkaat, jää monet sellaiset talvipolut ajamatta ja ajallisesti pitkiltäkin jaksoilta, säistä riippuen, joilla voi läskillä ajaa helposti.
Mutta varmasti tosi vetomies ajaa maastopyörällä koko talven maastossa paremmin kuin vaikka minä tai moni muu läskillä. Joten ei läski mikään välttämätön tietenkään ole.
Mutta jos joku täällä kyselee ekasta fillarista niin hän ei ehkä ole kovimpia ajomiehiä, joten jos vertaat itseäsi(koko ikänsä maastopyörällä ympäri vuoden taituroinut kokenut kuski) aloittelijaan ja annat suosituksia tältä pohjalta niin ne ei ole välttämättä päteviä.
janne kuivakangas
09.03.2016, 11.08
Ei ole mut tekee siitä kivempaa ja ajettampaa Kovalla polulla mennään kyl kivasti 26 tai 29er mut siihen loppuu kun tulee pehmeempää. .Ja on Läski kiva ympäri vuoden..☺Toki muutkin pyörät on ..ja käyttötarkoitus sen ratkaisee ym
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
...jää monet sellaiset talvipolut ajamatta ja ajallisesti pitkiltäkin jaksoilta, säistä riippuen, joilla voi läskillä ajaa helposti.
Juuri niin. En kai väittänytkään, että ilman Läskiä voisi ajaa aina ja ihan kaikkialla, niinkuin Läskeillä. Taukopäiviä ja reittivalintoja tulee väkisinkin, mutta pointti oli, että Läskin puute ei estä harrastamasta maastopyöräilyä maastossa talvella. Sitähän tehtiin ennenkuin Läskit oli keksittykään. Nykyään sitä vain helposti tuputetaan ainoana oikeana ratkaisuna :rolleyes:
Mutta jos joku täällä kyselee ekasta fillarista....
...ja kun vielä mainitsee, että "tuskin harrastaa talvipyöräilyä" en olisi ihan optimaalisena ratkaisuna Läskiä suosittelemassa vaikka mukavia fillareita ovatkin.
J.Kottenberg
09.03.2016, 12.08
Juuri niin. En kai väittänytkään, että ilman Läskiä voisi ajaa aina ja ihan kaikkialla, niinkuin Läskeillä. Taukopäiviä ja reittivalintoja tulee väkisinkin, mutta pointti oli, että Läskin puute ei estä harrastamasta maastopyöräilyä maastossa talvella. Sitähän tehtiin ennenkuin Läskit oli keksittykään. Nykyään sitä vain helposti tuputetaan ainoana oikeana ratkaisuna :rolleyes:
...ja kun vielä mainitsee, että "tuskin harrastaa talvipyöräilyä" en olisi ihan optimaalisena ratkaisuna Läskiä suosittelemassa vaikka mukavia fillareita ovatkin.
Juuri niin. Siksi en sitä suositellutkaan.
Whiten vakio rengastus ei ole ihan rullaavimmasta päästä, eli hiki tulee noilla kaupunki siirtymillä ja hiekkateillä. Paremmilla kumeilla menee jo aika hyvin mutta hinta nousee noin 150€. Itse ostaisin jonkun käytetyn jäykkäperäisen 29'' maasturin.
Pakko todeta, että loistavan aktiivista porukkaa täällä foorumilla. Yli kymmenen vastausta jo puolen vuorokauden aikana - kiitokset kaikille vinkeistä!
noniinno:n ehdottama jousittamaton Charge Cooker olisi varmaankin valinta, jos etsisin nyt ainoaa pyörää itselleni. Kona puolestaan on turhan samanlainen, kuin alle vuosi sitten ostamani Canyon Urban (vaikkakin Konaan mahtuu pyörimään reilusti maastokelpoisempi rengas, Urbaniin vain 35-millinen).
Nyt tietoa netistä kahlanneena vahvimmilta vaihtoehdoilta alkavat vaikuttamaan etujousitetut 29er:it ja läskipyörät (olisivat ainakin riittävän erilaisia kuin tuo Urban - erityisesti noi läskit). Viime vuonna en suunnitellut lähteväni ajamaan maastoon, joten eipä sitä tiedä vaikka vielä jossain vaiheessa innostuisi talvipyöräilystäkin :) Talviajo-ominaisuudet voi kuitenkin nyt tässä vaiheessa unohtaa vielä...
Jotta saisin hieman selvyyttä vielä noiden läskipyörien suhteen, niin osaisiko joku antaa mielipidettä seuraaviin:
- kumpi on yleisesti ottaen helpommin käsiteltävä pyörä hitaahkossa maastoajossa ilman aiempaa maastoajokokemusta, 29er vai läskipyörä?
- kuinka paljon läskipyörällä häviää kaupunkiajossa vauhdissa/mukavuudessa, jos ajaa rauhallista ajoa samanlaisella rasitustasolla verrattuna jäykkäperäiseen 29er:iin?
Jälkimmäiseen kyssäriin nyt saisi tietenkin jonkinlaista tuntumaa jos xxl:stä antavat läskipyörää testattavaksi. Pitääkin käydä kysymässä...
Tässä taas mennään periaatteella "Miten pärjättiin ennen läskejä?"... Samat polut ajettu ja hyvin mennyt, ei ehkä hangessa edetty muttei ollut tarvettakaan. Läskeistä ainakin se hyöty että huonommatkin kuskit pärjää maastossa mainiosti ja yksikin pyöräilijä lisää poluille on hyvä juttu!
noniinno
09.03.2016, 15.22
- kumpi on yleisesti ottaen helpommin käsiteltävä pyörä hitaahkossa maastoajossa ilman aiempaa maastoajokokemusta, 29er vai läskipyörä?
Läskipyörä ehdottomasti.
- kuinka paljon läskipyörällä häviää kaupunkiajossa vauhdissa/mukavuudessa, jos ajaa rauhallista ajoa samanlaisella rasitustasolla verrattuna jäykkäperäiseen 29er:iin?
Ei paljon, mutta ei läskipyörällä oikeasti ole kovin miellyttävää ajaa kovalla alustalla vrt. normirenkaiseen. Herkkyys ja helppoliikkeisyyden kokemus puuttuu. Tosin sitten kun läskissä malttaa pitää tarpeeksi paineita, ja läskiin tottuu, niin se on omalla tavallaan viehättävä. Ei vaan kannata järjestää mitään kovin kiireellisiä ajoja. Fatbikella on ikään kuin venetermeillä kuvailtuna runkonopeus, jonka aika helposti saavuttaa, mutta jonka ylittäminen vaatii hurjasti energiaa. Toki rengasvalinnat ja -paineet huomioiden.
Mieluiten itse ajan kuitenkin kesäkelissä kisakireällä XC-pyörällä sen herkkyyden ja nopeuden takia, mutta kysyjällä on hieman toiset lähtökohdat.
Itselläni on läskipyörässä myös 29plus -kiekot, joissa talvella nastarenkaat ja kesäksi asennan niihin plussarenkaat. Jos pitäisi valita, ajaisin mieluummin noilla plussakiekoilla. Yli nelituumaista kumea tarvitsen vain pehmeällä lumipoluilla tai suolla. Plussarengas häviää aika vähän normimaastokumelle noin keskiarvoisesti. Tietysti vastakkaisiakin mielipiteitä on.
Kyllä minä noilla vaatimuksilla etsisin pyöräni plussarenkaisten joukosta, joko 27,5+ tai 29+. Tuolla budjetilla tuo Charge olisi ihan oikeasti lähimpänä.
Jos saat läskipyörän testiin, niin yritä tarkastella nopeuksia objektiivisesti. Läskillä kun fiilistelee, saattaa meno tuntua paljon vauhdikkaammalta kuin mitä se kellolla mitattuna on. Vaikka ero ei ole suuri, on kapeampirenkaisen nopeuksiin pääseminen kuitenkin suhteellisesti aika raskasta. Viittaan tässä ajatuksiisi ajaa multisport -kisaa.
Fillarihemmo
09.03.2016, 15.51
Järvenpäästä voi vuokrata Whiten läskejä ja testata miltä tuntuu.
http://fatbikevuokraus.com/index.html
(http://fatbikevuokraus.com/index.html)
orc biker
09.03.2016, 18.11
White on asiallinen merkki ja huolto toimii, turha kiertää merkkiä jos ei ole muotipoliisin suosiossa.
Itse en huolisi 29" sitten millään, ottaisin uuden 26"sen jos niitä vielä tehtäisiin joten 27,5"seen päätyisin(päädyin).
Läskipyörä on hitaampi ja mielestäni hidas ei ole hauska.
Ei tässä ole kyse muodista, vaan siitä, mitä saa rahan vastineeksi. Jos noista jotain tarjouksia on, niin varmasti ihan hyvää palikkaa saa hintaansa nähden, mutta en minä näe tuossa mallistossa yhtään 29eria. Mitä järkeä on ison miehen ostaa pikkupyöräistä jäykkäperää tuollaiseen käyttöön? "Kohtuullisen leppoisaa ajoa", eli juurikin sellaista, missä pieni pyörä ei ainakaan tarjoa mitään etuja.
Läskipyörän hitaus on maastosta riippuvaista. Pehmeällähän se rullaa muita paremmin, mutta asvaltilla kovemmaksi pumpattuna... en tiedä. Riippuu renkaasta. En ole nähnyt mittauksia noiden rullaavuudesta. Ei se leveys siinä ainakaan haittaa, eikä ilmanvastuskaan parin kympin tienoilla tai ylikin ole vielä suuri ongelma noissa. Tubelesinahan noita kannattaa ajaa. Voi hyvinkin olla, että silloin rullaa siinä missä jonkun kapeampi maasturin rengas sisureilla. Painoa jää vähän enemmän, mutta itsehän olen ajanut joskus muutenkin kilon renkailla, niin eipä se niin ihmeellisesti tunnu, jos vähän totuttelee. Ei se ainakaan hitaaksi tee. Ei se mitenkään tiputa menoa ikään kuin alempaan kategoriaan, että äsken olit nopea tai ainakin keskiverto, mutta nyt oletkin hidas. Polkija itse tekee edelleen sen.
Jos tiedä haluavansa läskiä, niin en riskeeraisi ostamalla sellaista. 29er on joka paikan höylä.
- kuinka paljon läskipyörällä häviää kaupunkiajossa vauhdissa/mukavuudessa, jos ajaa rauhallista ajoa samanlaisella rasitustasolla verrattuna jäykkäperäiseen 29er:iin?
Omalla, joskin lyhyellä, kokemuksella läskillä joutuu ajamaan pari pykälää pienemmällä vaihteella kuin 29erillä. Vertailukaksikkona toimi Specialized Stumpjumper Comp 29 ja Trek Farley 5, molemmat parin tonnin hintaluokan vehkeitä eli sikäli reilu peli. Siinä missä Stumpjumperilla meni kohtuuvaivattomasti 36-13 välityksellä oli Farleyllä haettava jo 36-17 ettei mennyt väkisin vääntämiseksi. Ei läskiä ole asvaltille tehty ja sen kyllä huomasi, se toimii sitä paremmin mitä huonompi alusta on.
orc biker
09.03.2016, 18.56
Omalla, joskin lyhyellä, kokemuksella läskillä joutuu ajamaan pari pykälää pienemmällä vaihteella kuin 29erillä. Vertailukaksikkona toimi Specialized Stumpjumper Comp 29 ja Trek Farley 5, molemmat parin tonnin hintaluokan vehkeitä eli sikäli reilu peli. Siinä missä Stumpjumperilla meni kohtuuvaivattomasti 36-13 välityksellä oli Farleyllä haettava jo 36-17 ettei mennyt väkisin vääntämiseksi. Ei läskiä ole asvaltille tehty ja sen kyllä huomasi, se toimii sitä paremmin mitä huonompi alusta on.
Millaisilla paineilla?
Itellä oli aluksi hauskaa läskillä, mutta äkkiä rupesi risomaan kankea meno, huono kiihtyvyys, tunnoton ajofiilis. Jos tulee kaupunkiajoa niin 29er jäykkis vaan alle rullaavilla renkailla.
J.Kottenberg
09.03.2016, 20.28
Mikä läski sulla on?
Kysyjän budjetti jo pelkästään rajaa kohteeksi 29er maasturin. Ja eihän se huono ole. Itsellä Canyonin 6.9 jäykkäperä ja kyllä sillä monenlaiset ajot menee hyvin. Talvella maastoon sillä ei tule mentyä, kun on läski tallissa.
Noniinnon ehdottamat 27.5+ tai 29+ on nekin periaatteessa hyviä mutta uutuuksina vielä hinnakkaita.
Läskimasa
09.03.2016, 23.15
- kuinka paljon läskipyörällä häviää kaupunkiajossa vauhdissa/mukavuudessa, jos ajaa rauhallista ajoa samanlaisella rasitustasolla verrattuna jäykkäperäiseen 29er:iin?
Mukavuutta tulee lisää, vauhtia saa pidettyä yhtä paljon, mutta kiihtyvyydessä häviää kumien suuremman painon vuoksi. Rullaavuus ei ole ongelma kunhan ei kaikkein karkeimpia kumeja valkkaa, rullaa siinä missä kapeempirenkainenkin.
Henkkoht en haittapuolia näe (pl. aiemmin mainittu heikompi kiihtyvyys ja karkeiden kumien rullaavuus), paksut kumit antaa ainakin mulle niin paljon fiilistä hommaan että en halua muilla ajaa. Mainittu tunnottomuus on mulle plussaa, kiva kun ei kivet ja muut epätasaisuudet tule ollenkaan läpi, hyvä jos edes huomaa. En sano että ainoo oikee vaihtoehto aloittajalle, mutta suosittelen koeajamaan jos yhtään kiinnostaa. Toki samalla hintaa saanee laadukkaamman 29":n.
Ostaa pyörän ajelee sillä. Tai ostaa pyörän, kohta ostaa paremman. Jos ostaa white läskin päivittää siihen kumit esim.https://www.motonet.fi/fi/tuote/385120/Polkupyoran-ulkorengas-fatbike-120-559-26-x-40-musta ja kevyt sisurit.
Jos ostaa jäykkäperäwhiten, niin päivittelee sitä.
Tärkeintä on ajaa sillä pyörällä mikä on, niin perkeleesti. Sitten selviää mitä tahtoo. Vaikka moottoripyörän?
Olen ajanut fillarilla 50 vuotta. Kymmeniä pyöriä ollut. Vieläkään en tiedä mitä tahdon? 27+, 29+ läski+ 4 vai 5 tuumaa. Rautaputki, hiilikkuitu, cyklo, suoratanko, riseri, mutkatanko, salsatanko vaiko jones, gg, italo maantie? etujousto, jäykkis, täysjousto. sähömoottori vai ilman, sivulaukku, perävaunu, runkolaukku. joka vuosi tulee hankiitua väh. 1kpl "viimesiä" pyöriä.
Millaisilla paineilla?
29erissä kolmisen baria, läskistä en tiedä mutta omistajan mukaan minun painoiselle ehkä vähän liikaa.
^Siinä kaikki olennainen, täytyy olla pyöriä joilla ajaa, ei väliä millaisia kunhan ajaa!
Ostat yhden mikä just nyt tuntuu hyvältä, todennäköisesti se ei tosiaan ole viimeinen pyöräsi jos innostut harrastuksesta. 29 jäykkäperä on hyvä ja monipuolinen värkki ja sillä itse lähtisin (ja olenkin lähtenyt) liikenteeseen. Minulla on nyt tallissa 29 täpäri, 29 jäykkäperä (kasaantumassa) ja maantiepyörä. Tallissa on käynyt läski (kankea, en tykännyt), muutama 29 jäykkäperä ja yksi 29 täpäri. Oma periaate on, että yhden pyörän voi vuodessa uusia, siitä ei vielä tule konkurssia (varsinkin jos myy edellisen alta pois).
Hiekkahentunen
11.03.2016, 13.02
Täältä nöösin vastaus.
Ostin syksyllä käytetyn Kona Hei Hei 29er.n ja nyt ostin uuden "paksun" Farley5 ("läski" nimitys ei mielestäni sovi hauskan liikuntavälineen nimeksi). Kona on jäänyt talliin ja "paksulla" olen tykännyt ajella. En tiedä miten olisi jos olisin heti "paksun" ostanu??. Ja mielenkiintoista nähdä lumien sulettua, mikä tulee olemaan käyttöaste noiden kahden pyörän välillä...
..niin ja karkeasti sanottuna pyörätiellä "paksu" on 4 - 6km/h hitaampi kuin 29er. Maastossa en ole päässyt 29er kokeilemaan, kun tuota lunta on niin paljon;-)
Kiitokset kaikille vastauksista.
Nyt oon päätymässä Canyonin jäykkäperään. Ennen tilausta pitäisi vain päättää vielä runkokoko. Omat mitat: pituus 182 cm, inseam 87 cm ja paino 80 kg. Noilla mitoilla Canyonin laskuri suosittelee runkokokoa M. Jos inseamiä kasvattaa sentillä, suositus on L (ja muut arvot eivät tunnu tulokseen vaikuttavan). Eli kumpaa suosittelette (tai onko jotain nyrkkisääntöä kannattaako valita pienempi vai suurempi tällaisissa välimallitapauksissa)?
Läskimasa
13.03.2016, 23.30
Näissä rajatapauksissa suositellaan aina sitä pienempää, M-koon Dude passais sulle ainakin kuin nenä päähän, lienee muutkin Kanjonin jäykkäperät.
orc biker
13.03.2016, 23.35
Inseam on aika iso, jos olet oikein mitannut, joten luultavasti M on ihan hyvä, jos varaudut vaihtamaan tarvittaessa pidempään satulatolppaan. Tavallisen mittainen tolppa luultavasti on aika rajoilla, että riittääkö. 29ereissä on niin korkea keula, että ei paljon haittaa, jos satula nousee. Pitkähköt jalat, lyhyehkö selkä? Siinä mielessä M voisi toimia, mutta toisaalta eipä tuo L ole kuin 2 cm pidempi. Jos tykkäät vähän pidemmästä asennosta, niin se voisi olla hyvä. Standover tietysti nousee siinä melkein 3 cm, joka on aika paljon. Olet aika lailla kokojen välissä. Luultavasti kumpikin toimii, mutta hieman eri lailla.
noniinno
13.03.2016, 23.54
178cm kaverini otti Canyonin kuiturunkoisen jäykkiksen kokoa L ja on ollut tyytyväinen valintaansa. En jaksa muistaa mallia.
Kiitokset kaikille vastauksista.
Nyt oon päätymässä Canyonin jäykkäperään. Ennen tilausta pitäisi vain päättää vielä runkokoko. Omat mitat: pituus 182 cm, inseam 87 cm ja paino 80 kg. Noilla mitoilla Canyonin laskuri suosittelee runkokokoa M. Jos inseamiä kasvattaa sentillä, suositus on L (ja muut arvot eivät tunnu tulokseen vaikuttavan). Eli kumpaa suosittelette (tai onko jotain nyrkkisääntöä kannattaako valita pienempi vai suurempi tällaisissa välimallitapauksissa)?
Mulla oli m koon grand canyon slx, mun piti vaihtaa siihen set back tolppa että tuli sopiva, 178/82 mitoilla. Minä en sitä isommalle kaverille suosittelisi, L menee paremmin. Siinä mielessä ongelmallinen fillari, ettei ainakaan jaloista saisi lähteä yhtään senttiä.
J.Kottenberg
15.03.2016, 23.00
^Canyonin jäykkäperäisten geometria minustakin on vähän sellainen pitkäjalkaisia suosiva. Siinä mielessä ei sovi kaikille. Ainakin jos pitää tarpeellisena kohtuullista "turvaväliä" toptubeen jalkautumistilanteissa.
Kiitokset vielä kaikille vastauksista! Canyonilla oli sopivasti ilmainen toimitus varastossa olevista fillareista, joten eilen lähti tilaukseen Grand Canyon 4.9. Vanhassa Canyon-ketjussa monet samoilla mitoilla varustetut olivat päätyneet runkokokoon L, joten sellaisen tilasin itsellenikin. Näkee sitten parin viikon kuluttua osuiko koko oikeaan :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.