Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : XC-stemmin pituus

Taneli79
08.03.2016, 16.36
Minkä mittaisilla ohjainkannattimilla väki ajaa cross countrya? Onko jotain suosituksia pituuden suhteen? Vaihdoin 90mm vakiostemmin tilalle 110mm:n kannattimen, kun ohjaamo tuntui aavistuksen ahtaalta (ei ollut 100mm:n versiota varaosalaatikossa). Olen tottunut pitkään ja matalaan ajoasentoon maantiepyörässä, joten 110mm:n stemmi jäykkäperässä tuntui kolmen tunnin soratielenkillä sopivalta. Jäin miettimään, onko ohjaus liian hidas kesän polkuajoon. Tai onko matala asento jotenkin sopimaton teknisemmässä maastossa. Minkä pituisilla kannattimilla proffat ajaa? Pyörä on Trek Procaliber.

SSGT-92
08.03.2016, 16.51
Itellä on 120mm stemmi ja 630 raiseri ,tarkoitus olis kyl vaihtaa lyhyempää ja korkeempaa leveämmän tangon seuraks...
Se o ihan itest kiinni mikä on "se" oikee stemmin mitta.

...näinköhän ny sohasit muurahaispesää...

orc biker
08.03.2016, 16.52
Ennen tangot olivat lyhyitä ja stemmit pitkiä, mutta nykyisin on päinvastoin. Jos ei tunnu ongelmalliselta, niin asiassa tuskin on ongelmaa.

arctic biker
08.03.2016, 17.16
Käsite reach kannattaa ymmärtää, jos hommaa leveämmän tangon ja haluaa pulpetin pituuden pitää ennallaan niin kannatinta pitää lyhentää. Itse asiassa simppeliä geometriaa. Jonkinlainen suuntaus on leveämpään tankoon ja lyhkäisempään kannattimeen. Sisukkaana maastopuolen hiilaritangon suosijana olen vasta mitassa 660mm joka on monen mielestä siunaaman kapea. Kaikki yli 100mm stemmillä ajavat ovatten erinomaisen vanhanaikaisia. Vakavissaan leveä maasturitanko ja lyhyehkö kannatin on ihan hyvä idea. Itse ny 700mm tankoa piän omana ideaalina.
Kummoinen riser eli nousu tangossa pitää olla onkin toinen juttu, Oma maasturi on vanhan ajan 26" eikä emäputki kovin korkea, slämmätty stemmi ja nousua 17mm on aivan kiva sekundaluokan ajokoiralle.

orc biker
08.03.2016, 17.27
Sisukkaana maastopuolen hiilaritangon suosijana olen vasta mitassa 660mm joka on monen mielestä siunaaman kapea.

Jos en väärin muista, niin pyöräni riser-tanko on 62 cm ja stemmi 9-9,5 cm (en saa samaa lukua kuin valmistaja, vaikka mielestäni mittaan ihan oikein). Vanhanaikaista, mutta minkäpä teet, kun tuossakin kädet suurimman osan ajasta hakeutuvat jarrukahvojen päälle. On varmaan jäänyt aikoinaan kippusarvisesta päälle tuo oteleveys, ja käsien pitäminen jarrujen päälläkin tuntuu aika kotoisalta. Varmaankin tulisi tasapainoa maastoon, jos leventäisi, mutta siitä sitten olisi harmia suurimmaksi osaksi aikaa, joten olen tässäkin muotitiedoton.

arctic biker
08.03.2016, 17.42
Jos en väärin muista, niin pyöräni riser-tanko on 62 cm ja stemmi 9-9,5 cm (en saa samaa lukua kuin valmistaja, vaikka mielestäni mittaan ihan oikein). Vanhanaikaista, mutta minkäpä teet, kun tuossakin kädet suurimman osan ajasta hakeutuvat jarrukahvojen päälle. On varmaan jäänyt aikoinaan kippusarvisesta päälle tuo oteleveys, ja käsien pitäminen jarrujen päälläkin tuntuu aika kotoisalta. Varmaankin tulisi tasapainoa maastoon, jos leventäisi, mutta siitä sitten olisi harmia suurimmaksi osaksi aikaa, joten olen tässäkin muotitiedoton.Juu toki voit olla, enkä moiti ollenkaan. Sillähän mittoja sekovaan piruuttani ynnä pientä herjaa laitonkin kun imho pikkasen liika leveää tankoa perusajoon suositellaan. Ei mulla kiirusta eikä investointi- siis rahaakaan ole vaihtaa FSA K-Force tankoani leveämpään. Pojan 70cm tankoa olen koestanut , ei paha.

orc biker
08.03.2016, 18.02
Juu toki voit olla, enkä moiti ollenkaan. Sillähän mittoja sekovaan piruuttani ynnä pientä herjaa laitonkin kun imho pikkasen liika leveää tankoa perusajoon suositellaan. Ei mulla kiirusta eikä investointi- siis rahaakaan ole vaihtaa FSA K-Force tankoani leveämpään. Pojan 70cm tankoa olen koestanut , ei paha.
En tarkoittanut mitenkään, että olisit moittinut. Kerroin vain, että et ole ainoa kapeaan tankoon käsistäsi jumittunut, vaikka se ei tosiaan muodikasta olekaan.

CamoN
08.03.2016, 18.09
100mm omassa XC-täpärissä. Tehdaskokoonpanoon kuuluu 90mm. Tanko vaihtui viime vuonna 680mm leveäksi, ennen oli 635mm. Tangon vaihto ei teettänyt sellaista tunnetta että samalla stemmiä olisi voinut lyhentää, ilmeisesti maantiepyörän päällä vietetty aika tekee aina vaan makaavammasta asennosta kotoisan.

nure
08.03.2016, 19.10
Täysin makuasia, 130mm suoralla tangolla ihan mainio!

Greycap
08.03.2016, 19.19
90 mm stemmi ja kesällä 700 mm suora sekä talvella 720 mm tuuman nousulla oleva tanko. Ei mitään valittamista mutta lyhyempää stemmiä varmaan voisi kokeilla ihan huvin ja urheilun vuoksi joskus.

Taneli79
08.03.2016, 20.11
Selasin Bike Radarin Pro Bike Gallerya ja zoomasin stemmien pituutta. 10-11cm näyttäisi olevan yleisin mitta. Useat stemmit -27* ja bardroppia useita senttejä. 13cm tuntuu jo liioittelulta, kun pyörää käännetään muutenkin kuin kallistamalla. Mun tanko näyttää olevan 690mm, 5mm nousulla ja 9* taivutuksella. Tuntuu törkeen leveeltä 420mm:n maantietankoon tottuneelle. 110mm:n slämmätty -7* stemmi yhdessä 690mm:n tangon kanssa tuottaa n. 45* kallistuksen vartaloon. Täytyy ajaa hidasta puun kiertoa ja kivikkojuurakkoa ennen kun voi todeta tuon setupin toimivaksi. Ehkä tilaan 100mm:n stemmin varastoon...

nure
09.03.2016, 14.12
Stemmin pituus perustuu myös tottumuuksiin, jotkut ajaa kuin mummiksilla selkä suorana ja kaikki ei. Nuo tuotantopyörien kannattimien pituudet johtuu pelkästään normeista joissa lasketaan optimaalisia mittoja ja yleisiä taipumuksia. Parin sentin pituuden lisääminen ei kummia vaikuta, asennosta tulee vain matalampi ja agressiivisempi, sopii ainakin itselle.

Nana
09.03.2016, 14.25
Tanko 660mm ja stemmi 50mm. Huom, minun kokoiselleni jo 660mm on melko leveä, siinä 690mm ollessa varmaan aika maksimi järkevästi toimivaksi.

BB Holland
09.03.2016, 15.16
5-senttistä odotan 12-senttisen tilalle.

Taneli79
09.03.2016, 16.49
5-senttistä odotan 12-senttisen tilalle.

Oho! Selkäongelma tms?

Pumafi
09.03.2016, 20.45
Tanko 800 mm ja stemmi 70 mm.

mehukatti
09.03.2016, 21.09
Pitkät stemmit (ja ylikapeat tangot) on historiaa myös XC-puolella, kun puhutaan uusista pyöristä. Yläputkesta/reachista on tehty niissäkin sen verran pitkiä, että voidaan käyttää lyhyitä stemmejä. Kannattaa klikata vaikka täältä "XC" ja katsoa pyörissä olevien stemmien pituuksia: http://www.konaworld.com/bikes.cfm
Kehitys kehittyy ja geometriat paranee. Wanhoissa pyörissä voi käyttää pitkiä stemmejä, joille ne on suunniteltukin.

BB Holland
09.03.2016, 21.32
Oho! Selkäongelma tms?
Ei. Tämähän on kiinni siitä missä ajaa. OTB ei tule kyseeseen, viimeksi tuli 5 vuotta taukoa maastossa. Täysjoustoissa on vast´edes 5, 8 ja 9 cm. Näkee sitten pitääkö näitä fiksailla. Hissitolppahan on keksitty myös tällä välin. Tiepyörissä 10 ja 11cm. Onhan noissa rungoissakin sitten vielä kokoeroja.

Taneli79
09.03.2016, 21.46
Tähän ketjuun vois vielä koota stemmin pituuden vaikutuksia xc-pyörän ajo-ominaisuuksiin ja pyörän käytökseen. Aloitan arvailemalla, kun ei ole vielä maastopyöräilystä juurikaan kokemusta.

Pidempi stemmi...
...tekee asennosta aerodynaamisemman.
...tuo painoa enemmän eteen, mikä vaikeuttaa jyrkkien alamäkien ajoa.
...hidastaa ohjausta, mistä voi olla haittaa hitaassa kivenkierrossa.

nure
10.03.2016, 08.48
^Vaihdetaan pyörää maaston mukaan ;-)

Nana
10.03.2016, 15.55
Makuasioita, itse tykkään siitä, että keula on on helppo nostella ja liian pitkällä stemmillä tämä on hankalampaa. Kaipa se ohjaus hieman herkistyi myös lyhentäessä, mutta kyllä pyörän kääntymään sai vähän pidemmälläkin.

Greycap
10.03.2016, 16.10
Pienilläkin muutoksilla saa aikaan yllättävän suuria eroja pyörän käytökseen. Kahdessa edellisessä omassani oli vakiona 75 mm ja molemmissa kokeilin 90 mm, kumpikin hidastui ohjaukseltaan selvästi ja varsinkin jälkimmäinen 29" kiekkoineen muuttui aikamoiseksi junaksi. Toisaalta taas nykyinen on sekin 29" ja kääntyy 90 mm stemmistä huolimatta selvästi paremmin kuin edeltäjänsä sillä vakio 75 mm palikalla eli ei näistä kovin suoria johtopäätöksiä voi vetää.

orc biker
10.03.2016, 17.25
Pitkäaikaisin pyöräni oli maasturi 90-luvulta. Se oli pitkä. Siis nykypyörät eivät ole mitään siihen verrattuna. Sen lisäksi siinä oli 13 sentin stemmi, eikä riser-tangosta puhettakaan. Ja ehkä olisi pitänyt ottaa vielä se pienempi koko, kun olin kahden vaiheilla. En minä ajamisesta muista mitään eroa seuraaviin verrattuna muuta kuin että kylläpä mentiin kurottaen eteen, mutta sitäkään en olisi tajunnut ennen kuin testasin sitä pari vuotta uudella ajettuani juuri ennen vanhan romutuspäätöstä. Nämä ovat niin suuresti tottumiskysymyksiä, että en osaa sanoa, että sepä oli hidas kääntää tai onpa nyt nopea. Ei minulla ole aavistustakaan, että miten se oli. En ilmeisesti ole siis kovin herkkä näille muutoksille. Joidenkin mielessä näissä on hirmu erot, mutta varmaan pitäisi sitten ajaa niitä samaan aikaan.

nure
10.03.2016, 19.10
^Niinpä, monet asiat muuttuneet mutta mieltymyksiä aina jää. Kun ei ole vuosiin enää ostanut valmista pyörää niin tulee usein mittanauhan avustuksella haettua itselle sopivia seikkoja ja stemmin pituus on yksi niistä.
Ja ainahan se pyörä kääntyy, maastossa kuin maastossa, enemmän haittaa noista nykyaikaisista ylileveistä tangoista kun tiheikössä remuaa!

Hääppönen
11.03.2016, 00.07
Pitkistä olemattoman mittaisilla ohjainkannattimilla/stemmeillä varustetuilla pyörillä tullut ajettua. Ihailen ihmisiä, jotka pystyvät erottamaan "nopean ja hitaan" ohjauksen erot. Itsellä on etupyörä aina kääntynyt tangosta vääntämällä/kallistamalla pyörää. Tarvittaessa nopeasti nopeammalla ohjausliikkeellä. Mikään onnettomuus tai kaatuminen ei ole johtunut tangon kääntymättömyydestä. Tangon leveys/stemmin pituus muuttaa ainoastaan ajoasentoa, jolla ko. fillaria ajetaan. IMHO.

nure
11.03.2016, 07.35
^Komps vahvasti!

arctic biker
12.03.2016, 19.06
Niinpä, omassa 26" jäykkäperässä on noita kannattimia ollut 90-100-110millisiä. Ei ny sillain että testaisin mutta kaluston lisiessä termillä mitä hyllystä löytyy. Nyt on 110mm ja K-force riseri tankona, Erot kyllä huomaan mutta ainakin itse olen sen verta tottuvainen sielu että äkkiä opin ja kun selkäkin vielä taipuu. Ja toki maasturintanqon leveyteen vaikuttaa myös maantiekulkineet. Seuraava kippuratankoni on perusnormia leveämpi. Ja ehken maastotankoni levenee ihan pikkasen, hankinnalla ei sillai hoppua.

Taneli79
12.03.2016, 19.37
Nyt on 15h kokemusta 110mm stemmistä. Pääasiassa metsäautoteitä, helppoja polkuja, kelviä. Yksi mäkitreeni ja yksi 2x20min vk. Hyvin toimii, en kaipaa muutosta. Pitää arvioida tilanne uudelleen, kun pääsee teknisesti haastavampaan maastoon lumen sulettua.

Jami2003
12.03.2016, 20.20
Joo en minäkään stemmin pituudesta ja ohjaustangon leveydestä muuta tiedä kuin että 29er vaatii leveän tangon ja sitä kautta lyhemmän stemmin. Lyhyt stemmi kun lyhentää tangon "kääntösädettä".

Tämän huomasi hyvin kun rakensin ensimmäisen 29er vanhan 26 osista. Kapea xc tanko joka toimi 26 olikin aivan auttamattoman pieni 29er ja tuntui ettei saa kääntöön tarpeeksi voimaa. Vaihdoin tangon leveäksi jonka jälkeen tuntui että kädet heiluu kuin kellon viisarit 100mm stemmillä. Stemmin lyhentäminen 50mm tasapainotti systeemin.

eagle
13.03.2016, 11.49
^ Kuinka leveä tämä 29er leveä tanko sitten on?

Jami2003
13.03.2016, 14.32
^ Kuinka leveä tämä 29er leveä tanko sitten on?
Oisko ollut 720 tai 740. Vanha tanko 26:sta oli muistaakseni alle 600.

eagle
13.03.2016, 16.55
^ Itsellä nyt 680mm mini rise tanko 90mm stemmissä 29erissä. Ja tuntuu juurikin hyvältä.