Näytä tavallinen näkymä : Specialized CruX Sport E5 vs. Kona Jake The Snake Cr
 
 
Speedy84
06.03.2016, 11.57
Päivää.
Olen hankkimassa cyclocrossia ja kaipaisin vähän mielipiteitä noiden kahden otsikossa mainitun mankeli välillä. Hintaluokka on about sama ja osatkin molemmissa ihan ok, Konassa vain hiilarirunko, Spessussa alumiini. Tuosta uudesta hiilari-Jakesta en vain ole löytänyt vielä mistään arvosteluja, kun on niin uusi malli...
Laitas nöösi linkit jos vastauksia haluat.
Speedy84
06.03.2016, 21.15
Nojoo, tietysti linkit olisi hyvä olla...
http://www.konaworld.com/jake_the_snake_cr.cfm
https://www.specialized.com/us/en/bikes/cyclocross/crux/crux-sport-e5/106582
Lähinnä kaipailisin kokeneempien mielipiteitä, kumpi olisi kannattavampi hankinta. Ennemmin kuitenkin hyvä alumiinirunko kuin huono hiilarirunko...
Ajo koostuu tasaisesti maantiestä, hiekkatiestä ja jonkin verran poluista. Syvemmällä metsässä runttaukseen löytyy täpäri.
yksinteoin
06.03.2016, 21.43
Jake the Snake cr:stä en varsinaisesti osaa sanoa, mut runko näyttää ainakin geon puolelta (oletan et muutenkin) olevan identtinen oman '15 Major Jaken kanssa ja se on kyllä mainio peli. Varsinaista krossia en ole sillä juurikaan ajellut, vaan ollut enemmän yleispyöränä, gravel grinderina yms ja palvellut hyvin.
Ei niitä runkomateriaalin tai millien geometriaerojen vaikutuksia välttämättä löydä spekseistä, kannattaa käydä koeajamassa jos on mahdollisuus. Kumpikin voi yllättää, suuntaan tai toiseen. Esimerkiksi sellainen yksityiskohta kuin satulatolpan paksuus voi vaikuttaa yllättävästi. Crux käyttää 27.2mm tolppaa, Konan spekseistä en löytänyt mutta veikkaan sen olevan 30.9 tai 31.6. Jos alurunkoa pitää lähtökohtaisesti kovempana ajaa, tuo satulatolpan paksuus saattaa jo itsekseen kääntää eron päinvastoin.
Komponenteissa ei ole merkittävää eroa, en löydä sieltä mitään pisteosia joiden takia toinen olisi ehdottomasti parempi ostos. Molemmissa taitaa olla prässätyt keskiölaakerit ja pikalinkkuakselit edessä ja takana, eli rungon tekniset standardit mahdollistaa saman suuntaisen yhteensopivuuden.
Onko jokin syy miksi olet päätynyt juuri noihin kahteen malliin?
CamoNin kanssa olen eri mieltä kovastikin. Spessussa on scs-specialized-"standardin" mukaiset navat eli siihen runkoon ei sitten sovi mitkään muut kiekot. Kiertäisin kaukaa. Varmista toki myyjältä että onko näin.
Ainiin, Spessulta tosiaan tuli se uusi standardi. Yllättävän hyvin ovat piilottaneet sen tuolla pyörän spekseissä, luulisi että markkinointiosasto pitäisi huolen tuollaisten huimien edistysaskelten esittelystä.
El-Carpaso
07.03.2016, 11.30
Toi SCS taitaa tällä kertaa olla enemmän ansa kuin edistysaskel. Pitää ostaa spessun kiekkoja, kun muut ei sovi.
Hauskaahan tässä on, että spessu olisi saanut tuonkin SCS:n 'ratkaiseman' ongelman helpommin ratkaistua 73mm leveällä keskiöllä.
Speedy84
07.03.2016, 12.41
Joo, kiitos vastauksista tähän asti. Täytyypäs varmistaa tuo scs, ainakin spessun omilla sivuillahan siinä tosiaan näyttää olevan tuo... Hiukan rahastuksen makua, kun ei sitten mahdu, kuin oman firman kiekot... Ei hyvä.
El-Carpaso
07.03.2016, 13.13
Joo, kiitos vastauksista tähän asti. Täytyypäs varmistaa tuo scs, ainakin spessun omilla sivuillahan siinä tosiaan näyttää olevan tuo... Hiukan rahastuksen makua, kun ei sitten mahdu, kuin oman firman kiekot... Ei hyvä.
Juu ja hauska juttuhan noissa SCS kiekoissa on se, että ne on aikas paljon heikommat kuin normaalit 135mm leveät. Niissä on huonommat pinnakulmat joten kiekosta tulee heikompi ja vaikeammin kiristettävä.
Speedy84
10.03.2016, 17.26
Täytyy tässä huomenissa käydä katsomassa oikein kädestä tuota Spessua ja kysyä vähän perusteluja tuohon SCS -"parannukseen". Yksi vaihtoehto, mikä on tullut vastaan, olisi aika edullinenkin Feltin F65X, josta löytyy aika mairitteleviakin arvosteluja ympäriinsä... Onko kokemuksia? Tai jos 2k budjettia saisi hilattua hiukan ylöspäin, Feltin F4X, joka on sitten jo hiilarirungolla ja on Sramin Forcea ym... Tosin yhdellä eturattaalla.
http://www.feltbicycles.com/USA/2016/Bikes/cross/fx-16/F65x.aspx
http://www.feltbicycles.com/USA/2016/Bikes/cross/fx-16/F4x.aspx
^eihän toi SCS ole minkään sortin "ongelma" ellet yritä myydä kiekkojasi jollekin toiselle tai ole hankkimassa uusia kiekkoja. SCS-napoja on nihkeästi tarjolla. Tosin sattumalta huomasin, että esim. Hopen Pro4:sta saa SCS-versiona (http://www.hopetech.com/product/scs-sp24-rear/).
seppo_taalasmaa
10.03.2016, 19.04
Voisiko joku selittää tyhmälle mitä tuo SCS standardi tarkoittaa mitoissa?
Kvg specialized scs. Oma akseli standardi.
Nyt menee Ulkomuistista että scs on käytössä vain kuitu rungoissa eikä siten koskisi Cruxin alsa runkoja. 
Minulla on kura ja työmatkapyöränä juuri sama E5 Sport viime vuodelta. Kiva pyörä ajaa, tukeva ja vakaa. Kiekot on ihan ankkurit mutta ne ovat nastarenkailla talvi käytössä. Kiekoiksi kun laittaa vaikka Mason Huntit läpiakseleilla niin on jo ihan eri fiilis. Huomaa että Cruxissa ei ole lokareille kiinnikkeitä vaan joudut ottamaan sks pikaloksut ja toimii hyvin.
Speedy84
10.03.2016, 23.05
Kävin tuossa illansuussa katsomassa ja ajamassakin noita molempia,  Spessua (Crux Sport E5) ja Feltiä (F65X), oikea kokokin löytyi  molemmista. Todella hyviä ajettavia olivat molemmat eikä suurempia eroja  ollut, lukuunottamatta Spessun parempia jarruja. Muuten speksit aika  samat. Feltissä siis mekaaniset levyjarrut ja Spessussa  "puoli"hydrauliset. Painotkin olivat about samoissa lukemissa. Spessussa  ehkä aavistuksen "kisamaisempi" geometria.
SCS-navathan noissa  spessun kiekoissa (AXIS 2.0) oli... Myyjä meinas kyllä, että noita  SCS-napoja on ruvennut jo isoimmilla kiekkomerkeillä olemaan saatavilla  ja lisää on tulossa. Enkä usko, että tuo SCS tulee mulle olemaan  varsinainen ongelma, kun kiekkoja nyt tuskin tulee samantien vaihdettua.
En  nyt osannut vielä taipua kumpaankaan, molemmat varmasti hyviä ja  hintaeroa tinkimisien jälkeen muutama satanen. Nättihän tuo spessu oli  ku sika pienenä, eikä felttikään ruma ollut, mutta nyt vaan täytyy  miettiä, kumpi olis kannattavampi ostos. Osiahan voi aina päivittää,  että ykköskriteerinä on laadukas ja luja runko, joka varmasti on kyllä  molemmissa...
SCS-navathan noissa  spessun kiekoissa (AXIS 2.0) oli... Myyjä meinas kyllä, että noita  SCS-napoja on ruvennut jo isoimmilla kiekkomerkeillä olemaan saatavilla  ja lisää on tulossa. Enkä usko, että tuo SCS tulee mulle olemaan  varsinainen ongelma, kun kiekkoja nyt tuskin tulee samantien vaihdettua.
En  nyt osannut vielä taipua kumpaankaan, molemmat varmasti hyviä ja  hintaeroa tinkimisien jälkeen muutama satanen. Nättihän tuo spessu oli  ku sika pienenä, eikä felttikään ruma ollut, mutta nyt vaan täytyy  miettiä, kumpi olis kannattavampi ostos. Osiahan voi aina päivittää,  että ykköskriteerinä on laadukas ja luja runko, joka varmasti on kyllä  molemmissa...
Kannattanee vielä syventyä internetin ääreen tuon SCS:n suhteen. Veikkaisin ettei isoja kiekkovalmistajia kamalasti kiinnosta, ellei Cruxit jatka valta-asemassa jenkkien cyclocross-kisoissa ja muissa vastaavissa ympyröissä. Myynnin edistämiseltä se lähinnä tuntuu kun tekniset hyödyt vaikutti ainakin julkaisun markkinointimateriaalissa aika ohuilta tai jopa itsensä kumoavilta. 
Itse päädyin syksyllä 15x100 / 12x142 -akseleihin Kona Private Jaken muodossa. Suora yhteensopivuus maasturin kiekkoihin akseleiden ja voimansiirron muodossa painoi vaakakupissa aika paljon - nyt on kahteen pyörään kolme yhteensopivaa kiekkosettiä joille voi heitellä vuodenaikaan ja keliin sopivia renkaita sekä käyttää ristiin haluamallaan tavalla. Paljon lisäarvoa minulle, ei välttämättä yhtään toiselle.
Kannattaa koittaa hakea nettikauppojen sivuilta scs-kiekkoja tai edes napoja. Saattaa silmät avautua. Tarjontaa ei käytännössä ole. Mutta mikäs siinä... Ainahan napamarkkinoille uusia ratkaisuja mahtuu, jos vaan asiakkaat suostuvat ostamaan.
seppo_taalasmaa
10.03.2016, 23.57
Kannattaa koittaa hakea nettikauppojen sivuilta scs-kiekkoja tai edes napoja. Saattaa silmät avautua. Tarjontaa ei käytännössä ole. Mutta mikäs siinä... Ainahan napamarkkinoille uusia ratkaisuja mahtuu, jos vaan asiakkaat suostuvat ostamaan.
Eikö tämä nyt tee valinnan melko selkeäksi kun kyseessä on pidemmän aikavälin hankinta. Mainstream on kuitenkin köyhälle hyvä valinta.
Speedy84
11.03.2016, 13.34
Joo, kyllähän se saattaa vähän ruveta myöhemmin juilimaan, kun kiekkojen uusiminen tulee eteen... 
Jotenkin kiehtoisi tuo hiilari -Jake The Snake... Runko kuitenkin sama, kuin Major Jakessa, joten varmasti laadukas ja kestävä. Täytyy tässä vlopun aikana etsiä jostakin testattavaksi.
Samaa mieltä. Vaikka Cruxilla ajankin (viime vuotisella, akselit pikalinkut ja teetätin niihin 100 ja 135 läpiakseli kiekot) niin tämän vuotista Cruxia en ostaisi. FIllari on hyvä, vastaa mun geometria tarpeisiin jne,mutta se on totaalisen r*ssitty SCS navoilla.
Speedy84
11.03.2016, 15.46
Joo, kyllä taitaa tän vuoden spessut jäädä hyllylle, kun ei tosiaan tiedä, miten tuo scs itsensä lyö läpi, jos lyö ollenkaan.
Kävin tuossa testaamassa tän vuoden Jake The Snakea ja oli kyllä viimesen päälle. Hiilarirunkoisesta Jakesta ei ollut kokoja, joten sitä en päässyt ajamaan... Mutta geometriassa ei juurikaan eroja näiden kahden välillä ollut. Uskon, että nämä kaksi ovat nyt ne, joiden välillä teen valinnan. Yks ero oli, että alumiinirunkoisessa oli keskiölaakeri kierteillä ja hiilarissa taas ihan perus prässätty bb30. Onko näillä kauheasti käytännön eroja?
Heheh... On ja ei. Voit kokeilla googlettaa bottom bracket creaking tms.
Blackborow
11.03.2016, 16.16
Yks ero oli, että alumiinirunkoisessa oli keskiölaakeri kierteillä ja hiilarissa taas ihan perus prässätty bb30. Onko näillä kauheasti käytännön eroja?
Vastataanpa asiallisestikin. Käytännön ero on, että kierrekeskiö helpompi huoltaa tai vaihtaa. BB30 keskiöiden keston ja naksumisen kanssa on monilla ollut ongelmia. Itselläni on ollut yksi BB30 keskiöllinen runko eikä siinä mitään suurempaa ongelmaa ollut. Kerran paikallisessa pyöräliikkeessä laakeri rasvattiin natinan takia, mutta muuten se pelasi 6000km hyvin. Teoriassa BB30 keskiö on jäykempi. Toinen asia on, että huomaako sitä. Hiilari vs. alu tuo niin paljon muitakin muuttujia, että en pelkän keskiötyypin perusteella asiaa ratkaisisi.
Speedy84
11.03.2016, 16.33
Joo, kiitos. Onhan tuo kierteellinen tottakai helpompi huoltaa, mutta sitä lähinnä mietin, että onko kestävyydessä ja lian/pölyn siedossa hirveästi eroja? Itellä oli maantiepyörässä tuo bb30, eikä sen kanssa ollut mitään ongelmaa. Tosin en muualla ajellut, kuin maanteillä. Tuossa hiilari-jakessa oli press fit 30 -keskiö, että ei ihan perus bb30.
noniinno
11.03.2016, 23.41
Kaverin runko käynyt kaksi kertaa pajalla bsa-keskiön korjauksessa. Minä luotan pf-keskiöihin, vaikka eipä mulla ole ollut koskaan minkään tyyppisen keskiön kanssa ongelmia. Aina se perimmäinen syy narinoihin on löytynyt jostain muualta. Osittain tuo on tumpeloiden luoma myytti noista "uuden" tyyppisistä keskiöistä. Eivät kestä hölmöilyä asennuksissa samalla tavoin kuin kierrettävät.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.