Näytä tavallinen näkymä : Takapakan kanssa ongelmaa
Elikkä olen tässä irrottamassa takapakkaa ja kävin ostassa ketjuruoskan ja uuden pultin mutta nytten kun koitan irroittaa pakkaa nii se ei halua irrota. Luulen että siellä on niin paljon paskaa välissä että ei halua irrota. Mikä voisi olla avuks? Laitoin jo öljyä ja ölynputsaaja sekä wd40 mutta mikään ei auta. Takapakan malli on shimano acera
Pakka on kaivanut itselleen kolot vapaarattaaseen.
Lähtee kyllä kun nitkuttaa rattaita.
Ei kiva homma mutta lähtee.
Pakka on kaivanut itselleen kolot vapaarattaaseen.
Lähtee kyllä kun nitkuttaa rattaita.
Ei kiva homma mutta lähtee.
Mitäs sinä tarkoitat nitkuttelulla?
2 kpl ketjuruoskaa;toisella pitää vastaan ja toisella kääntää vasten normaalia vetosuuntaa,alkaen pienimmästä rattaasta.
2 kpl ketjuruoskaa;toisella pitää vastaan ja toisella kääntää vasten normaalia vetosuuntaa,alkaen pienimmästä rattaasta.
Mulla ei oo toista ketjuruoskaa, joten onko jotain toista tapaaa
kävin ostassa ketjuruoskan ja uuden pultin
Mikä tämä "uusi pultti" on?
Mikä tämä "uusi pultti" on?
Tarkoitin sillä sitä pakanavaus työkalua.
Jsavilaa
03.03.2016, 19.31
Onko siitä siis lukitus mutteri kuitenki irti? Vai onko se niin jumissa ettei aukea? Jos se mutteri on jumissa niin siihen ei auta ku voima.
Läskimasa
03.03.2016, 19.40
Mulla ei oo toista ketjuruoskaa, joten onko jotain toista tapaaa
Pidät ruoskalla kiinni vetosuuntaan ja kopautat jollain (ei mielellään metallisella) ratasta/rattaita aukipäin. Millin pari kun nytkähtää niin pitäis purkaantua sitten.
Voimaa vaan kehiin! Rattaat kuitenkin mennyttä kamaa jo!
Siis lukitusmutteri ei lähde millään irti vaikka kuinka vääntää.
Pitempiä jatkovarsia kehiin vaan...
Hääppönen
03.03.2016, 20.17
Se on vedetty "suositusten" mukaiseen 50nm:iin. :D Vipuvartta käyttöön, niin saa enemmän momenttia.
Naapurin voimakkaita käsivarsia ja mun 93kg massaa tarvittiin, kun Whiten pakkaa irrotettiin. Vipuvarret oli molemmilla avaimilma toista metriä. Sitten lähti mutteri aikamoisella pamaukselma irti. Joskus voiman lisäksi tarvitaan pitkä vipu.
Sitten kun laitat pakan takaisin, niin laita hieman vassua kierteisiin äläkä kiri sitä kiinni apinanraivolla niin lähtee ensi kerralla helpommin auki.
Itsellä oli kans lukkorenkaan kanssa usko koetuksella, kokeilin vaikka mitä kun ei kaveria löytynyt apuun. Paras tapa oli:
- Lattialle istumaan, kiekko jalkojen päälle ja jalkapohjat pinnojen välistä kehää vasten. Toiseen käteen ruoska ja toiseen lukkorenkaan avain, siitä saa jaloilla ponnistettua aika perkeleesti voimaa jalkakyykkymäisesti.
Ai että sitä tyytyväisyyttä kun se pamaus kuuluu. :)
Ai että sitä tyytyväisyyttä kun se pamaus kuuluu. :)
Mistä kuuluu pamaus, housuista vai????
Myös voi yksinkertaisesti lyödä auki vaikka meisselillä jos saa pidettyä vastaan kunnolla, usein terävä isku auttaa enemmän kuin tasainen voima. Saattavat olla joskus yhtä paskamaisia kuin vanhat nelikanttikeskiöt irroittaa mutta aina (Melkein) ovat irronneet.
Vastaisuuden varalta on hyvä konsti pari kertaa vuodessa irroittaa pakka vaikka huollon yhdeydessä ja tuota lukitusrengasta ei tosiaan tarvi tiukkaan kiristää.
Matti Heikkinen
04.03.2016, 19.03
jos on viilapenkki käytössä avain kiinni penkkiin,lukitusmutteri avaimeen ja sitten väännät pyörän kehästä,jos ei riitä ota vielä kaveri mukaan kiertämään
jame1967
07.03.2016, 06.39
Juu muistan paikallisen pyöräliikkeen herran myös käyttäneen tuota yllä olevan Heikkisen menetelmää , kun en vielä omistanut kaikkia työkaluja .
Täytyypä muistaa kokeilla kun seuraavan kerran täytyy pakkaa irroitella eli todella harvoin .
Eikös tuo mainittu ruuvipenkkimenetelmä auta vain perinteisen vapaarattaan avaamisessa? Tässä on puhuttu kai kasettipakan lukkorenkaasta, eli rattaista täytyy pitää tukevasti vastaan ketjupiiskalla (tai jos avain on penkissä, vääntää piiskalla rattaita). Muuten pyörii vain tyhjää. Vai pyöriikö mulla korvien välissä?
noniinno
07.03.2016, 15.38
Kyllä se lukitusrinkula on syytä kiristää juuri siihen momenttiin kuin ohjeessa (eli itse rinkulassa) lukee. Kunnon työkaluilla se rinkula kyllä aukeaa, tai ei ainakaan ole kohdalleni sattunut jumittuneita tapauksia vaikka aika ronskisti tapaan pakan kiristää. Ainakaan alumiinisella vapaarattaan rungolla ei asiallisesti kiristämättä jättämisestä seuraa muuta kuin ongelmia.
Neliskanttikeskiöiden kanssa tuo viilapenkkimenetelmä on toimiva, rungosta saa hyvän momenttivarren kunhan järkeilee ennen vääntämistä sen kiertosuunnan.
Juha Lehtinen
07.03.2016, 15.46
Momenttiavain on ihan hyvä olla olemassa. Itse ainakin kiristän kaikki ruuvit ohjeiden mukaisiin tiukkuuksiin, saa ikäänkuin mielenrauhan että kaikki on oikein. Ketjuruoskalla ja momenttiavaimella irtoaa takarataspakan lukitusrengas helposti jos se on oikeaan momenttiin kiristetty.
Matti Heikkinen
07.03.2016, 18.04
saa siinä käyttää järkeäkin,onhan se selvää että ketjuruoskaa pitää käyttää,eihän se viilapenkki pidä kuin avainta kiinni,eipähän avain lipsahtele minkä se voi tehdä jatkovarren kanssa
arctic biker
08.03.2016, 16.33
Tää viilapenkki toimii perinteisen kierrevaparin irrotuksessa... On tainnut unohtua nykyaikaisen vapaarattaan lukkomutterin vaseliini. Ei se noin tiukassa voi eikä pidä olla.
tchegge_
08.03.2016, 16.41
Nopea jatkokysymys aiheeseen liittyen, kun asentaa uutta takapakkaa, laitetaanko rasvaa "ratasrungolle" eli mihin ne rattaat laitetaan?
Nopea jatkokysymys aiheeseen liittyen, kun asentaa uutta takapakkaa, laitetaanko rasvaa "ratasrungolle" eli mihin ne rattaat laitetaan?
Ei ole mitään syytä laittaa, mutta en kieltäisikään jos on joku fiksaatio rasvailuun. Likaa se toki kerää.
tchegge_
08.03.2016, 17.20
Joop, kiitoksia.
Ihmettelen tässä että minkä verran eroa noissa pakkojen lukitsinrenkaissa on, saako shimanolle tarkoitetulla avaimella (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Kasettipakan-asennustyokalu-2000023874/) auki sramin pakan?
Kyllä saa, mutta parempi avain olis piikki keskellä, jos pikalinkullinen kiekko.
arctic biker
02.06.2016, 19.49
Tai jos on reiällien pakan avain niin joko pikalinkulla kiinni tai sitten kierretankoa pari prikkaa ynnä mutteria pitää kalun kiinni myös läpiakselinavassa.
edit. Mulla on on aivan ammattitason pakkakalu, miinus paria rihlaa...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.