PDA

Näytä tavallinen näkymä : Etuvaihtaja ongelma



nopsako
03.03.2016, 13.20
Nyt tuli kinkkinen probleema. Luulen tietäväni vian, mutta varmistetaan vielä.

Voimansiirto 2x10 deore. Cännärin kuiturunko ja sramin kammet+pressfit keskiö.

Ongelma on se, että säädöt loppuu kesken isommalla rattaalla, vielä sillä tavalla, että vaihtajaa ei saa enää lähemmäs runkoa. Nyt vaihtaja työntää ketjua ulos rattaalta, ja lopulta tiputtaa sen. Säätöruuvi on pohjassa. Peukalolla kun painaa vipua niin paras kohta on huomattavasti ennen napsahdusta.

Itse näen, että ongelma on siinä, että rattaat ovat liian lähellä runkoa, jonka takia vaihtaja jää liian ulos. Mietin vaan, että onko ainoa ratkaisu vaihtaa keskiö ja laittaa spacereitä vetopuolelle?


Sent from my iPhone using Tapatalk

TERU
03.03.2016, 15.03
Säädöt uusiksi. Pienin vaihde käyttöön, alarajoitinruuvilla (L) häkki niin ettei sisempi häkin aisa juuri hankaa ketjuun, vaijerista vain löysät pois, isompi ratas käyttöön ja ylärajoitinruuvilla (H) niin ettei nakkaa missään tilanteessa yli. Pikkurattaalla siis vaijeri kohtalaisen löysällä, häkki suorassa rattaisiin nähden ja sopivalla korkeudella.

nure
03.03.2016, 15.13
Eikö joskus suositeltu säätämään häkin takapää hieman sisäänpäin? Onko osat alkuperäiset?

Isä nitro
03.03.2016, 15.34
Jos kokonaisuus on joskus toiminut (mihin viitannee myös edellinen kysymys alkuperäisyydestä), sanoisinpa että kyse on itse etuvaihtajasta. Akseleihin ja väleihin kun jää kaikenlaista moskaa, niin tuleehan niille loppu jossain vaiheessa eivätkä ota enää säätöruuvienkaan komentoja vastaan. Tästä on ihan empiiristä kokemuspohjaa. Etuvaihtajat ovat noin keskimäärin, siis deore-tyyppisesti sangen halpoja eli melkeinpä tilaisin uuden tai sitten kokeilisin vastaavaa taatusti toimivaa etuvaihtajaa. Vetopuolen spacereillä on limittinsä eli ei niitä voi ihan tolkuttomasti laittaa. Keskiö on taas yleensä suht kallis, ja harvemmin kuluu kyllä "sivusuunnassa".

nopsako
03.03.2016, 17.36
Kokeilin jo toista vaihtajaa, sama ongelma. Pyörä ei ole oma vaan kaverin, joka osti sen käytettynä. Monta etuvaihtajaa on tullut asennettua ja säädettyä, mut tässä ei ole kaikki niin kuin kuuluisi olla. Silmämääräisestikin näyttää, että rattaat tulevat liian lähelle runkoa. Kuuluuku kuiturungoissa olla liimauksella metallilevy kiinni siinä mutkassa mikä lähtee vetopuolen keskiöstä korvakkeelle? Tuli vaan mieleen, että onko edellinen kaverikin huomannut ongelman laittanut suojat..

Edit: osista päätellen ei ole alkuperäiset, vaan oisko "päivitetty" huonommiksi.

Pienellä rattaalla toimii ok. Isommalle vaihtaessa vaihtajan häkin sisäreuna on rattaassa kiinni. Säätöruuvikin on täysin kiinni, eli liipasinta painamalla häkki ei enää liiku ulospäin. Vaijeria ei tarvi kiristää ku niin löysällä ku voi vaan olla. Kiristämällä luonnollisesti häkki liikkuu vieläkin ulospäin [emoji23]



Sent from my iPhone using Tapatalk

TERU
04.03.2016, 06.01
Ymmällä, löysää etuvaijeria vielä, alarajoitin hoitaa pienemmän rattaan, vaijerilla vain isomman rattaan oikea kohta. Ei ikinä mitään vastaavaa...

SammyB
04.03.2016, 08.36
Mikä keskiö, mitkä kammet, onko ketjulinja oikein?

nure
04.03.2016, 09.49
Ei aina kannata siihen ketjulinjaan niin sokeasti takertua, parin millin heitto suuntaan tai toiseen ei ole katastrofi. Aikoinaan kun ensinmäisen maantiepyörän kokosin niin en ollut eikä edes kauppiaskaan maininnut asiasta ja silti pyörä toimi kuin ajatus.
Kaikesta yksinkertaisuudestaan huolimatta etuvaihtaja saattaa olla hankala kapistus, teletappimeiningillä niitä joskus joutunut asentelemaan. Tulee vaan mieleen tuossa osaviidakossa että onko vaihtaja oikean tyyppinen ja vaikuttaako sen liikerata kokonaisuuteen? Voitko laittaa kuvaa ongelmasta?

nopsako
04.03.2016, 12.42
Osat: deore 3 vipu, deore etuvaihtaja, SRAM kammet, varmaan jotku s1000=perus. GXP pressfit keskiö.

2 eri vaihtajaa kokeiltu ja kummallakin sama ongelma. Isompi ratas jää vaihtajan häkin sisäreunaan kiinni ruuvin ollessa täysin kiinni. Auki ollessa tiputtaa ketjun rattaan ulkopuolelle. Vaijeri on vedetty niin löysälle että jää löysää ku ketju on pienimmällä rattaalla.

Nyt en enää keksi mitään ratkaisua..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Juha Lehtinen
04.03.2016, 12.43
Sanoisin että jos etuvaihtajan rajoitinruuvi on säädettyy äärimmilleen eikä siltikään auta niin siinätapauksessa kammet ei ole oikein asennettu. Jos kammet on oikein asennettu niin rajoitinruuveissa kuuluu olla säätövaraa molempiin suuntiin.


Sent from my iPad using Tapatalk

CamoN
04.03.2016, 14.24
Kuuluuku kuiturungoissa olla liimauksella metallilevy kiinni siinä mutkassa mikä lähtee vetopuolen keskiöstä korvakkeelle? Tuli vaan mieleen, että onko edellinen kaverikin huomannut ongelman laittanut suojat..


Usealla valmistajalla on tapana käyttää suojalevyä kuvailemassasi paikassa, eli kuuluu asiaan.

Koko ajan on puhuttu yksittäisestä "säätöruuvista". Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta varmistan kuitenkin - onhan se selvää, että etuvaihtajassa on sekä ylä- että alarajoitinruuvi ja jossain kohdassa vaijerikuorta vielä vaijerikireyden hienosäätö?

Mystiseltä kuulostaa jos säätövarat on tosiaan noin kaukana, ettei rajoittimet anna myöten normaalitoimintaa edes ääriasennoissa. Joko runko ja komponentit edustaa aivan eri vuosikymmenten standardeja tai sitten tosiaan kammet on väärin asennettu.

Onko rungon keskiömuhvi normaalileveyksinen? Onko GXP-kupin ja rungon välissä välirenkaita ei-vetopuolella?

nopsako
04.03.2016, 14.34
Käytän kammet irti ja katson onko spacereitä kummallakaan puolella sekä mittaan keskiön.

Alkuaikoina olen saanut saman aikaan HT2 keskiöllä kun en laittanut spacereitä oikein. Siksi epäilen nytkin. 2/3 vipua painamalla olisi vaihtaja ja ketju oikeassa linjassa. Loppuun painaessa vaihtaja menee rattaasta melkein ohi. Vaihtaja ja vipu ovat nykyaikaisia ja toimivat moitteettomasti.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Juha Lehtinen
04.03.2016, 16.35
Uusi kampi ja miksei vanhakin kampi kun on asennettu niin kannattaa varoiksi ottaa kammesta reilulla kädellä kiinni ja vetämällä ja työntämällä varmistaa ettei ole klappia. Näin tulee ainakin varmistettua ettei spacereita puutu välistä. Akseli kun voi olla hieman sovitus tiukka.

nopsako
04.03.2016, 21.04
Testasin, on klapia. Ei paljon, mut 1-2mm.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Juha Lehtinen
04.03.2016, 21.09
Testasin, on klapia. Ei paljon, mut 1-2mm.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elikkä sitten siirrät kampea senverran ulospäin että saat etuvaihtajan säädölle. Tarpeen vaatiessa non-drive puolelta spaceria drive puolelle.

nopsako
04.03.2016, 21.11
[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk