Näytä tavallinen näkymä : 10spd SLX ja XT vipujen ero

arctic biker
01.03.2016, 18.23
Maasturiani osilla päivitän ja 10spd vivut hämmästyttää. SLX kelpaisi hyvin mutta XTvivuissa luvataan myös Instant Release???  Kulunut setti on täys  X9 ja päätin palata Shimanoon ja Xt-tasoon. Toki 25 ekua lisää hintaa noilla Xtvivuilla, oisko sen väärti?
orc biker
01.03.2016, 18.46
Instant Release???
Vapauttaa kaapelin heti, kun nappia painaa.
Sillä perusteella mitä katsoin ihan livenä SLX ja XT takavaihtajaa, niin ovat laadulliselta eroltaan vähintään hintansa määrän eroavia. Poisoniin vaihdoin lopulta GS häkkisen ysi-XT takavaihtajan, kun SGS häkkinen monia vuosia palvellut SLX alkoi näyttään tyhmältä, no palvelee se vielä jossain joskus. Havaittavan iso laatuero noissa on, kahvoissakin varmaan samoin, vaikka enemmän piilossa mekaniikka onkin. Ei pala 25 euroa nuotiolla!
Vaihdoin itse takavaihtajan vivun pyörääni SLXstä XThen viime keväänä. Syynä vaihtoon oli että halusin vivun kiinni jarrukahvaan.
Yleisen jämäkämmän toiminnan lisäksi toiminnallinen ero on että SLXn vivulla voi vaihtaa isommalle rattaalle 3 pykälää kerrallaan ja pienemmälle 1 kerrallaan. XTn vivulla voi vaihtaa isommalle rattaalle 4 pykäkää kerralla ja pienemmälle 2 kerrallaan.
Etuvaihtajan vivuista ei  minulla ole ollenkaan kokemusta.
Blackborow
02.03.2016, 12.30
Sillä perusteella mitä katsoin ihan livenä SLX ja XT takavaihtajaa, niin ovat laadulliselta eroltaan vähintään hintansa määrän eroavia. Poisoniin vaihdoin lopulta GS häkkisen ysi-XT takavaihtajan, kun SGS häkkinen monia vuosia palvellut SLX alkoi näyttään tyhmältä, no palvelee se vielä jossain joskus. Havaittavan iso laatuero noissa on, kahvoissakin varmaan samoin, vaikka enemmän piilossa mekaniikka onkin. Ei pala 25 euroa nuotiolla!
Itse en kyllä 10sped XT:ssä ja SLX:ssä silmällä nähtävää laatueroa pysty näkemään enkä myöskään ajossa havaittavaa. Molempia kun on ollut ajossa.
arctic biker
02.03.2016, 17.52
Kiitoksia tähän astisista. Sramin X9 vivut ja ja vaihtajat on 5/2011 perua ja pikkasen mietin että turhan nopeaan kuluvat. Vivut, liukulaakeroidut onhauskat että mennä kesähelteillä isompi liipasin ei palauta. Pakkasella toimivat. En viitsi vaivautua noita avaamaan. Tilaukseen lähtee XT:tä koko setti. Riesana vain etten yhden pannan systeemiä enää saa. Kolme Avidin jarrusettiä kun on niinnei pörsä kestä myös jarruissa Shimanoon siirtymistä. Osaan jostain syystä Elixirin ilmastoinnin!
Tilaukseen lähtee XT:tä koko setti. Riesana vain etten yhden pannan systeemiä enää saa. Kolme Avidin jarrusettiä kun on niinnei pörsä kestä myös jarruissa Shimanoon siirtymistä.
Tähänkin vaivaan löytyy ratkaisu http://problemsolversbike.com/products/mismatch_adapters
arctic biker
02.03.2016, 19.08
Toki on tiedossani. Kliketi ja klik romppeet on tilattu. Ja X9 takavaihtajan alapäästään murtuneen häkin vien yhden Tighitsivehkeen luo, josko tuon sais kiinni.
Itse en kyllä 10sped XT:ssä ja SLX:ssä silmällä nähtävää laatueroa pysty näkemään enkä myöskään ajossa havaittavaa. Molempia kun on ollut ajossa.
Kuka tahansa voi ajaa SLX osilla, mutta kun tässä ei ole kyseessä kuka tahansa. Altuksellakin ajavat tyytyväisinä, nykyisin Shimanot toimivat A:sta lähtien kenelle tahansa.
arctic biker
03.03.2016, 20.30
Teru oikein hellästi ja kohteliaasti kertoo että jotain mielenkiintoa mulla on kunnon osasiin. Vaihtajissa ei SLX vs XT hinnanero kummoinen ole, Vivuissa extraa 25 ekua. Säästän jossain muussa.
Edit. Ei X9 palat aivan toimintakyvyttömiä ole, panen reservilaatikkoon josko noista vielä hyötyä olisi. Mieluummin vaihdan ennenkuin on  aivan pakko,  nimimerkillä vielä köyhempiä aikoja oottaen.
Niin, niille meistä, joille pyöräily on "elämää suurempi asia", Shimano-maailmasta XT ja Ultegra ovat johtotähtiä, seuraavat menevät kisakuskeille. Muut merkit niille jotka suurempia sekkailuja etsivät.
arctic biker
05.03.2016, 18.19
Niin, niille meistä, joille pyöräily on "elämää suurempi asia", Shimano-maailmasta XT ja Ultegra ovat johtotähtiä, seuraavat menevät kisakuskeille. Muut merkit niille jotka suurempia sekkailuja etsivät.
+1
Makkarainen
02.04.2016, 15.29
Ja tuosta luokasta kun mennään ylöspäin, niin hinnat karkaa käsistä... Shimano on vielä kohtuuhintainen, mutta esim. campan super recordin hinnoissa on jo huumoria mukana[emoji28]
seppo_taalasmaa
02.04.2016, 16.01
deore ja slx eivät juuri eroa hinnassa, mutta toiminnassa tuntuu olevan aika paljon eroa. SLX ja XT eroavat vähemmän kuin aikaisemmat mainitut. Esim jarruissa rungot ovat samat, mutta säätömahdollisuudet ovat XT:ssä paremmat. Jos hilloa löytyy niin kai se XT on luottovalinta, eikä sekään ole vielä kovin kallis. Esim XT:n pakka + ketjut = 60€ ja uusi M8000 sarja 90€ saksasta ja SRAM  Cassette XG-1195 10-42T 11-speed + ketju = 300€... Aivan naurettavan hintanen suo SRAM. Mutta jokanen tosiaan pohtii mikä on itselle riittävän hyvää. 
Käsittääkseni SLX vs XT ja 105 vs Ultegra suurin ero on muotoilu, ulkonäkö, ja paino. Toiminnassakin on tuollaisia pieniä materiaaliparannuksia, ja noin 500g painossa on kyllä paljon aktiiviharrastajalle, mutta onko se sen 30% hintaeron arvoinen? Se on jokaisen päätettävä itse. Otettakoon esimerkkinä kampien vertailua. Race face next SL 2x11 570g 520€, Shimano XTR 2x11, 620g 320€, Shimano XT M8000 2x11 720g 180€, Shimano M675 SLX 2x11 840g 95€. Shimano Deore FC-M617 2x10 840g, 70€ (slx sisältää myös BB:n paketissa vaikkei mukana painossa). Jokainen tietenkin itse päättää mitä käyttää, mutta ei oikein tunnu saavan rahalleen vastinetta ainakaan noissa kammissa SLX:n jälkeen. Deore ja slx taitavat olla aika voittajan valinta, ja sen takia niitä näkyykin niin paljon noissa perus hyvissä kokoonpanossa, kun on lähes yhtä hyvä kuin XT mutta maksaa alle puolet siitä. Näitä kampia näkyy tosi paljon esim trekin ja spessun pyörissä vielä 2,5-3k€ täpäreissäkin.
arctic biker
02.04.2016, 16.28
Ihan hyväähän Seppo jupisee. Mulle tää täys XTsetti oli jotenkin pakollinen. Ainakin söpön näköisiä ja passanee yhteen, toivon niin. Etuvaihtajan valinta meni keturalleen. Downswingi ei ny käy, panta jää alemman juomapullotelineen reiän päälle. Ei hyvä, tilasin  XTR-etuvaihtajan tilalle.Ugh.
seppo_taalasmaa
02.04.2016, 16.35
Ihan hyväähän Seppo jupisee. Mulle tää täys XTsetti oli jotenkin pakollinen. Ainakin söpön näköisiä ja passanee yhteen, toivon niin. Etuvaihtajan valinta meni keturalleen. Downswingi ei ny käy, panta jää alemman juomapullotelineen reiän päälle. Ei hyvä, tilasin  XTR-etuvaihtajan tilalle.Ugh.
Sama homma jatkuu tuolla tosiaan myös maantien puolella : Claris 2x8 970g 50€, 105 2x11 800g, 100€, ultegra 2x11 720g, 200€ Dura-ace 2x11, 690g 400€. yhdistelmänä hintaa, käyttöikää, toiminnallisuutta, painoa on tuo 105 aika lyömätön. Nyt esim Wigglessä koko 105 groupset alle 350€.
arctic biker
02.04.2016, 16.48
Maantiellä 2x10 Ultegrataso ny kolmessa pyrörässä miinus yhden kahvat. Ovat toimineet ja toivoakseni ovatten Made In Japan tasoa kestävyydeltään. En mie muuta tiijä.
arctic biker
02.04.2016, 17.05
http://blog.artscyclery.com/mountain/ask-a-mechanic-shimano-xtr-where-to-spend-your-money/ Tuossa ny yksi näkemys, kun itse ajan hautaani asti tällä 2xidealla niin ihan mielenkiintoista.
seppo_taalasmaa
02.04.2016, 18.16
http://blog.artscyclery.com/mountain/ask-a-mechanic-shimano-xtr-where-to-spend-your-money/ Tuossa ny yksi näkemys, kun itse ajan hautaani asti tällä 2xidealla niin ihan mielenkiintoista.
Juurikin näin. Tosiaan mielenkiintoista nähdä, että toi takavaihtaja on noin yliarvostettu. Etuvaihtaja alkaa olla jo maku kysymys kun 1x11 voimansiirto yleistyy ja halpenee 1x12 tullessa markkinoille. Harmi vaan, ettei tehdaskokoonpanoissa ole kyseisiä komponentteja. Tietenkin jos pyörän rakentaa itse tai sitten myöhemmin uusii komponentteja, niin tähän kannattaa kiinnittää huomiota.
BB Holland
02.04.2016, 19.45
Tässä kun ollut 2x voimansiirrosta ja Deoren/SLX.n kammista puhetta, niin semmoinen havainto että jos on Deoren kammet ja pressfittu, niin eipä sitä paljon päivitellä. SLX:_ää löytyy. Tämä kahdella eturattaalla.
edit - Ja 104-pulttijaolla. Race Face Aeffectiin tarvittaneen adapteri, mitä ei voi suositella.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.