Näytä tavallinen näkymä : Ei jarruta, haamupyöräilee, ei välillä pysty polkemaan ollenkaan, ei pysty peruuttaan
Siis mistä on kyse? Riittääkö takanavan puhdistus vai joutuuko vaihtaa koko takanavan vanteineen (Shimano nexus 7-vaihteinen jalkajarrulla)? Vai onko kyse keskiön hajoamisesta myös? Miten kallis nakki itse tehtynä tai korjaamolla?
noniinno
01.03.2016, 15.19
Otsikosta päätellen kääntyisin yksityisen mielenterveyspalveluita tuottavan lääkäriaseman puoleen. 😄
Mielenterveyden vuoksi kaatopaikalle... Voithan tietysti etsiä räjähdyskuvan virvelitehtaan sivuilta ja koittaa purkaa ja puhdistaa, jopa mahdollisesti mys koota mutta varaa rauhoittavaa tai ainakin sixpack!
Ei jarruta = Jarrut ei toimi
haamupyöräilee = Polkimet pyörii kun pyörää työntää
ei välillä pysty polkemaan ollenkaan = Takanapa jumissa
ei pysty peruuttaan = Vapaaratas ei toimi
Puhdistaa kannattaa aina, ei siitä haittaakaan ole.
Oatmeal Stout
01.03.2016, 18.12
Ei jarruta = Jarrut ei toimi
haamupyöräilee = Polkimet pyörii kun pyörää työntää
ei välillä pysty polkemaan ollenkaan = Takanapa jumissa
ei pysty peruuttaan = Vapaaratas ei toimi
Ei jarruta = ei jarruja
haamupyöräilee = kulkee pystyssä kuskin pudottua kyydistä
ei välillä pysty polkemaan ollenkaan = jalkoja hapottaa ja kramppaa
ei pysty peruuttamaan = tasapaino ei riitä takaperin ajeluun
siis selkeästi wannabeefiksikuski ja fixi
Ei jarruta = Jarrut ei toimi
haamupyöräilee = Polkimet pyörii kun pyörää työntää
ei välillä pysty polkemaan ollenkaan = Takanapa jumissa
ei pysty peruuttaan = Vapaaratas ei toimi
Puhdistaa kannattaa aina, ei siitä haittaakaan ole.
Kiitos vastauksestasi!
Eli onko liian vaikeata korjata itse? Paljonko tulee maksamaan noin korjaamolla? Kyse on siis 17 vuotta vanhasta Tunturi Carasta (suomessa tehty), joka on parempaa tekoa kuin nykypyörät, aion sen korjuuttaa mutta mihin summaan tässä tulee varautua ja voinko edes osaa tehdä itse? Miten pitkälle asia korjaantuu jos ostan uuden takavanteen vaihteineen päivineen? Korjaantuuko jarruongelma sillä? Missä sijaitsee vapaaratas?
Noitapa ei ole oikeastaan huollettavaksi tehty. Paaliin. Uus kiekko maksaa yli 200e, arvioin.
Googlailin 28" Nexus7:n hintoja, tässä muutama: Bikeshop (http://www.bikeshop.fi/Takakiekko_7V_28_/ekauppa/p725792/&listpos=2) 165EUR, Velobia (https://www.velobia.fi/28-takakiekko-nexus-7-napa) 169EUR, Kokkolan Biltema (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Vanteet/Takapyora-28-622-mm-2000021380/) 229EUR
Tarkasta kuitenkin ensin vaihdevaijerin säätö esim. kuten tässä sivulla 11 (http://www.tahtipyora.fi/media/wysiwyg/pdf/huoltoopas.pdf)
noniinno
01.03.2016, 23.24
Etpä ole ensimmäinen haamupyöräilijä Nexuksen kanssa, olisiko tästä apua http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33214-Nexus-7-vaihteiston-avaaminen-ja-rasvaus
Katso myös http://www.pyoratohtori.fi/ ja sieltä "takakiekot".
Kiitoksia kaikille vastauksista, niistä oli paljon apuja! Shimano-ohjeidenkin löytyminen on kullanarvoista, olinkin ajatellut niitä etsiskellä kunhan kerkiin. Ties miten kauan olis mennyt itse löytää! Olen siis vasta-aloittelija pyörän korjauksessa.
Voisko joku sen verran pöllöä auttaa, että missä kaikkialla ne jarrut on? Onko ne pelkästään siinä takanavassa vai vielä poljenta keskiössäkin? Eli saanko kuntoon pyöräni pelkästään ostamalla kokonaisen uuden takapyörän napoineen, vaihteineen, rattaineen, jarruineen päivineen ja tökkään sen kiinni siihen? Eli onko tossa kaikki kts.linkki? Ainakin näyttäisi siltä, että helpommalla pääsee kuin, että ostaisi pelkän kiekon ja itse siihen vielä takarattaan. Tai joutuis irrottaan entisestä. En ole vielä ollenkaan varma osaanko käsitellä edes rattaan lukitusjousta.
http://kauppa.mimoto.fi/product/11062/28-takapyora-19-622-shimano-nexus-7v-alex-zc1000
Voisko joku laittaa linkkiä minkälaista rasvaa pitää laittaa vaihdetappiin? Tai itse takanapaan? Käykö tommonen molempiin?
http://kauppa.mimoto.fi/product/12497/hanseline-napavaseliini-50ml
Ulkorengas
02.03.2016, 05.54
Kyse on siis 17 vuotta vanhasta Tunturi Carasta (suomessa tehty), joka on parempaa tekoa kuin nykypyörät, aion sen korjuuttaa mutta...
Hieman aiheen sivusta: Voi olla parempaa tekoa kuin nykypyörät (Tunturit), mutta millään tavalla kilpailukykyisiä ominaisuuksia en tuon ajan Tuntureista ole löytänyt. Se oli aikaa, jolloin ulkomainen kilpailu oli täällä kenties vähäisempää ja illuusio kotimaisen tuotteen laadusta vahva. Ongelmana kotimaisuuden ylistämisessä on se, että amerikkalainen ajattelee luultavasti Trekistä ja Konasta ihan samoin kuin suomalainen Tunturista.
Toki muuten käyttökelpoinen Tunturi voi silti hyvinkin olla järkevää korjata. Minullakin on tuon ajan pyörä ja oma paikkansa sillä on.
Teon paremmuuskin hieman makuasia, kuitenkin faktaa että tekniikka mennyt eteenpäin noista ajoista huomattavasti. Ehkä paras olisi että keskustelisit jonkin pyöräliikkeen edustajan kanssa remontista, saisit jonkin hinta-arvion ja osaisit päättää mitä kannattaa tehdä. Itse henkilökohtaisesti en laittaisi ropoakaan kiinni moiseen ja ainoa kannattava toimenpide olisi purku/puhdistus.
Ulkorengas
02.03.2016, 11.08
Totta tuokin. Omassa Tunturissani on Altuksen vaihteet, mutta eiköhän uudet Altukset ole parempia kuin 90-luvun tuotteet. Tosin nuokin silti toimii ja niillä pärjää, mutta se, että ne on aikanaan ruuvattu pyörään kiinni Turussa hitsattuun runkoon, ei tuo ajamiseen mitään lisäarvoa.
Käytettyjä pyöriä saa toimivana kyseisen pyörän korjauskustannuksia halvemmalla. Se tosin edellyttää, että malttaa aikansa etsiä ja osaa selvittää pyörän kunnon. Toisaalta jos kohtuullisella budjetilla saa oman vanhan pyörän kuntoon, se saattaa olla pienimmän riesan tie saada käyttökelpoinen pyörä taas liikenteeseen. Kunhan vain pyörä on muuten kunnossa, eikä seuraavana ole vuorossa jokin muu osa. Kun uusii vaihteet, sitten vaikka renkaat, ketjun ja jotain pientä muuta, pian ollaankin jo lähellä hintatasoa, millä saa uuden pyörän uusine renkaineen.
Totta tuokin. Omassa Tunturissani on Altuksen vaihteet, mutta eiköhän uudet Altukset ole parempia kuin 90-luvun tuotteet. Tosin nuokin silti toimii ja niillä pärjää, mutta se, että ne on aikanaan ruuvattu pyörään kiinni Turussa hitsattuun runkoon, ei tuo ajamiseen mitään lisäarvoa.
Käytettyjä pyöriä saa toimivana kyseisen pyörän korjauskustannuksia halvemmalla. Se tosin edellyttää, että malttaa aikansa etsiä ja osaa selvittää pyörän kunnon. Toisaalta jos kohtuullisella budjetilla saa oman vanhan pyörän kuntoon, se saattaa olla pienimmän riesan tie saada käyttökelpoinen pyörä taas liikenteeseen. Kunhan vain pyörä on muuten kunnossa, eikä seuraavana ole vuorossa jokin muu osa. Kun uusii vaihteet, sitten vaikka renkaat, ketjun ja jotain pientä muuta, pian ollaankin jo lähellä hintatasoa, millä saa uuden pyörän uusine renkaineen.
Mä ostin jo uuden pyörän vajaat pari vuotta sitten, joka oli täysin susi! En siinä tilanteessa kerinnyt paneutua pyörän korjuuseen. Se on jo nyt pahemmin ruostunut kuin 17 vuotta vanha Tunturi, jossa ei ruostetta ole juuri ollenkaan yhtä läikkää lukuunottamatta mistä maali on lähtenyt, vaikka sillä on ajettu kesät ja talvet sekä muutaman vuoden joutunut hytisemään ulkona pakkasessa ilman pyörävarastoa. Solifer alkoi ostopäivästä tuottaa maalin alta ruostevettä ja saanut olla pyörävarastossa. Ei ole ruostesuojausta enkä osannut sitä erikseen kysyä. Ei tullut mieleenkään, että tämmöistä. Heti alkoi pykiä ajaessa kovissa vauhdeissa eli tämä vanteiden epäkeskoisuus oli alusta pitäen, olisi pitänyt reklamoida mutta olin muuton keskellä ja en jaksanut eikä ollut aikaa. Ohjekirjasta selvisi, että kyseessä on tehdaspinnoitettu ei käsin tehty. Vaatii siis käsin tarkastamista.
Ja nyt siitä on takaratas irti takanavasta pelkästään, kun mustekalani tippui tarakalta ja pyörtyi takanavan ympärille ja irroitti sen lukitusjousen. Kauppa kasseja viedessä runko on materiaalistaankin surkeampaa tekoa sillä se antaa jonkin verran periksi kahden pussin painosta samalla sarvella. Koskaan ei tapahtunut tätä Tunturissa. Se on laadukkaista materiaaleista tehty toisin kuin Solifer näyttää hyvältä mutta kaikessa on säästetty mutta sitä et tajua ostohetkellä etkä voi tietää! Tekevät pilipali pyöriä nykyään. Niin ja kumeissa vielä olikin autoventtiilit, niin että joudut huoltoasemalle lataan ilmaa kumeihin sekä lukkokin puuttui. Itse piti sekin ostaa! En ole ikinä pyörän hankintaa katunut niin paljon kuin tätä Soliferia paitsi sitä yhtä maastopyörää millä en siis tehnyt juuri mitään silläkään! Siinä pyörässä ei ollut edes lokasuojia ja arvata saattaa mitä siitä seuraa vaatteillesi. Nyt olen taas viisaampi mitä pyörästä pitää katsoa! Onneksi sain sen myytyä eteenpäin ja se oli silloin nuoruudessa. Että vaikka omasta mielestäni osaan jo valita hyviä pyöriä, niin enpäs osannut tähän varautua kuitenkaan. En luota ulkomaisiin enkä halpoihin pyöriin tästä syystä! Solifer ei ole kuitenkaan halpispyörä vaan sijoittuu keskiluokkaan. Kyllä laadulla on eroa!
Tunturista mulla ei ole mitään valitettavaa. 7 vaihteinen jalkajarrullinen nexus on parhaita vaihteita mitä mulla on ollut. Suurempi lukuiset vaihteet ei toimi talvella, eikä talvella selviä ilman jalkajarrua sillä jarrupalat ei pidä tarpeeksi. Ja onhan molemmissa pyörissä tietysti myös etujarrut jarrupaloilla lisäksi. Käytän siis molempia tarpeen mukaan. Mulla oli aikanaan sellainen maastopyörä hökötys jolla ei tehnyt talvella siis mitään. Liian monimutkainen vaihdejärjestelmä moniratas mikä ei talvella toimi. Ja ilman jalkajarruja talvella ajo on hengenvaarallista. Korkeintaan kovilla pakkasilla voi käydä seittemän vaihteiselle, että vaihtaa jäykästi vaihteet tai jäätyy kiinni yhteen vaihteeseen. Mutta harvemmin niin kovia pakkasia. Kolmivaihteinen toimii hyvin pakkasillakin. Molemmat on mulla Shimanoja, olen niihin tyytyväinen! Ne aidosti kestää käyttöä arkena!
Ja enempää vaihteita et tarvi kuin seitsemän, se on mun mielipide, loput on turhaa hifistelyä. Kolmellakin pärjää jos on hyvät vaihteet, niin kuin soliferissa on shimano mutta on kokemusta yhdestä pyörästä nuoruudessa missä kolmivaihteisessa oli liian suuret erot vaihteiden välillä. Ykkösellä ei tehnyt mitään, kakkonen ainut hyvä, kolmonen liian raskas. Niissä on eroja. Mutta eniten pidän seitsemän vaihteisesta siinä löytyy joka paikkaan juuri sopiva vaihde sekä helppo vaihtaa, Tunturi on paras! Enään en muita pyöriä osta! No, korkeintaan voin harkita Cresenttiä, sekin kuuluu olevan laadukasta tekoa. Tiedä sitten miten nykyään? Tietysti voitte laittaa tietoja mistä pyöristä teillä on hyviä kokemuksia? Se on vähän niin, että mistä sitten tämmöiset pinnan alla olevat jutut voi tietää ostotilanteessa? Vaihteissakin on paljon eroja sen olen kantapään kautta oppinut! Shimano nexukseen olen tyytyväinen, en juurikaan muihin mitä on ollut ennen. Kyllä niilläkin tietysti ajaa mutta ei se miellyttävää ole. Monesta vaihteesta tietysti minulla ei ole kokemusta, onhan niitä vaikka miten paljon erillaisia! Pyörähän on monen vuoden päähän sijoittuva hankinta! Ei niitä joka vuosi hankita.
Kuitenkin olen sitä mieltä, että kestävää kehitystä ja korjaamaan jos vain voi, ei aina voi vain ostaa uutta ja tuupata vanhaa kaatikselle. Mites ympäristö sitten? Mulla tulee toisesta kesä/kevät/syksy pyörä ja toisesta talvinastakumeilla talvipyörä. Niin mun ei tarvi söhlätä renkaiden kanssa kuin rikkimenotilanteissa. Varapyörä on hyvä, kun ajaa paljon muutenkin! Vanhoista vanteista aikakin yritän korjata varavanteet, katsotaan miten käy. Mitään menettävää ei ole jos se epäonnistuu! Pinnoituksen kiristykseen saatan käyttää jopa korjaamoa jos se ei itseltä onnistu, 25€ siitä ei ole paha! Katsotaan miten akan käy, rohkea rokan syö! Se ei pelaa joka pelkää!
...
Ja nyt siitä on takaratas irti takanavasta pelkästään, kun mustekalani tippui tarakalta ja pyörtyi takanavan ympärille ja irroitti sen lukitusjousen. ...
Youtubesta löytyy purkamista ja kasaamista ja rattaan kiinnittäminenkin vaikka
https://www.youtube.com/watch?v=ygjOsWSyukM
Siis montakohan pyörää sulla on ollut ollut jos noin varmaa tietoa löytyy pyörien osien toimivuudesta esim. talvella?
Hääppönen
02.03.2016, 21.04
Kyllähän assarilla ja-mitä-niitä-on-nickeillä on ollut useita pyöriä.
Siis montakohan pyörää sulla on ollut ollut jos noin varmaa tietoa löytyy pyörien osien toimivuudesta esim. talvella?
Aloitetaan aikuisiästä. Sitä sattuu ja tapahtuu, kun koko elämänsä pyöräilee! Se on elämäntapa! Yhden pyörän kanssa jäin auton alle. Se meni siinä. Yksi varastettiin, se meni siinä. Sitten tuon surkean maastopyörän myin pois heti alkuunsa. Sitten nämä kaksi nyt olevaa. Ainakin viisi näin aikuisiällä sitten lisäksi mitä lapsena oli. Tunturikin joutui noin kymmenen vuotta sitten pahan pahoinpitelyn kohteeksi, melkein kaiken muun rikkoivat paitsi rungon mutta onneksi se oli sen verta uusi, että vakuutus (oma)korvasi sen täysi huollon. Muistaakseni sain vakuutuksesta (oma) myös varastetun pyörän korvatuksi ja kun jäin auton alle korvasivat jonkun könttäsumman rikkinäisistä vaatteista, pyörästä yms (työnantajan vakuutuksesta sillä se oli "työmatka", olin menos kotiin töistä, tai sitten se oli sen autoilijan liikennevakuutus). Mutta mulle ei käynyt pahemmin, vain polvi aukesi ja jyräytyi asfalttia vasten! Se parani, siis ei mitään pysyviä vauriota! :) Ja se oli autoilijan vika, ei mun! Oli Jumalan varjelus matkassa, olisi voinut käydä paljon pahemmin!
Eli kyllä tässä on jo keski-ikään mennessä pyörät tulleet tutuiksi! Se kun on elämäntapa! Hyvää liikuntaa saa eikä tarvi erikseen lähteä mihinkään paitsi jos vielä haluaa. Tulee mulla silti vielä kävelyllä käytyäkin. Pidän liikunnasta. Hyvin pitää kilot kurissa, muilla ne tuppaa tulemaan jo tähän ikään mennessä ja johtuu pelkästään liian mukavasta elämästä eli autoilusta! Mää teen kaikki alta kymmenen kilometrin matkat pyörällä ja hyvissä olosuhteissa pitempääkin matkaa kuten esim. kesäisin. Samaa kilometrimäärää myös kävelen. Nyt tietysti kävelen, kun ei ole toimivaa pyörää ja joskus haluaa enemmän liikuntaa ja silloin menee kävellen muutenkin. Auto on aika turha kapistus tämmösessä tuppukylässä missä itse olen. Olen laittanut koko auton pois. Kaikki on lähellä. Ainut, että täällä ei kunnolla aurata jalkakäytäviä/pyöräteitä, joka tekee talvipyöräilyn välillä mahdottomaksi. Kaupunki säästää vääristä paikoista. Missään muualla ei ole näin surkeata aurausta kuin täällä. Siihen joutuu varautumaan. Että kerkiää sitten kävellenkin.
Se pyörä minkä kanssa jäin auton alle oli valkoinen Peugeot muistaakseni kolmivaihteinen torpedo. Hyvin yksinkertainen vaihdesysteemi, osasin sen säätääkin itse jos takakumi tarvitsi korjausta. Se oli sen hyvä puoli mutta ne vaihteet itsessään eivät olleet parhaat mahdolliset mitä olen aikaisemmin jo kertonutkin. Runko oli kestävä ja hyvä ja muuten hyvä peruspyörä, muutaman vuoden kerkesin sillä ajella. Sitten se meni tässä onnettomuudessa. Sitten se varastettu pyörä oli kippurasarvinen vaihdepyörä, sillä pääsi lujaa, tosin kapeat renkaat. Tykkäsin siitäkin mutta siinäkin muistaakseni oli sama surkea vaihdejärjestelmä. En muista enään merkkiä. En silläkään kerinnyt kauaa körötellä, kun se pöllittiin! Ehkä vuoden kaksi. En muista enään tarkaaan kun kaksikymmentä vuotta kohta aikaa noista tapahtumista.
Mutta ainut pyörä mikä on alkanut ruostumaan heti alkuunsa on Solifer! Ja ainut missä on huonompi materiaali itse runko-osissakin, että antaa perää kauppakassien painolle!
^No eipä ole niin paljoa tosiaan tullut pyöristä kokemusta, ei millään pahalla... Kokemukset siis pelkästään noista napavaihteisista, kannattaisi myös perehtyä parempiin pyöriin ja jo keski-ikäisenä pääsisit nauttimaan pyöräilyn ilosta.
Ymmärrän täysin asenteesi mutta tosiaan nykyaikainen pyörä tullut pitkän matkan noista Torpedo ajoista ja kehitys ollut huimaa joten ota itsekin askel eteenpäin ja siirry normivaihteisiin. Ei niitä tarvi olla paljon mutta ei niistä yhdestäkään ole haittaa ja mitkä tahansa jarrut ovat paremmat kuin jalkajarrut, suosittelen!
Nykyiset kunnon pyörät ei välttämättä ruostu, tänäpäivänä yleisin runkomateriaali on alumiinia ja teräsrunkoisia löytyy vasta hieman kalliimmissa pyörissä, kalliimmissa vielä eksoottisempia. Nuo "Soliferin" kaltaiset rautarunkoisethan on tunnetusti veteliä materiaaliltaan verrattuna mihin tahansa nykyaikaiseen materiaaliin ja onneksi niitä ei enää kunnon pyörissä tapaa.
Pyöräily on suurimmalla osalla täällä pyörivästä väestä elämäntapa mutta siihen kuuluu myös ajamisen lisäksi pyörien huolto ja rakentelu, sinunkin kannattaa jo pikku hiljaa siirtyä siihen vaiheeseen ja aloittaa pikku puuhastelusta ja sitten sen mukaan edetä, itse huoltamalla säästää vuosien aikana sievoisen summan ja tukee kestävää kehitystä tekemällä jotain itse!
Mutta joka tapauksessa onnea valitsemallesi tielle ja toivottavasti saat jonkinlaisen ajokin allesi ja pääset nauttimaan liikunnasta!
maalinni
03.03.2016, 15.28
Jalkajarru fillarissa on vähän sama kuin autossa käyttäisi pelkkää käsijarrua.
orc biker
03.03.2016, 15.31
Nure on oikeassa tuosta nykypäivän pyörien edistyksestä. Jalkajarru on suoraan sanottuna vaarallinen. Se on hidas ja tehoton. Korjaaminenkin on paljon helpompaa, kun välttelee napavaihteita. Kunnon uusi 29er alle, niin sillä menee ympäri vuoden ja se kestää hyvin pidettynä vaikka pari vuosikymmentä. Nuo vanhat voi toki haluteessa huoltaan ja myydä sitten vaikka pois, mutta halvemmaksi tulee vain myydä pois, koska varaosat ovat kalliimpia kuin mitä tuollaisesta pyörästä saa. Ei se ole mitään pahaa kierrätystä, jos nyt ostaa sillä ajatuksella, että sitoutuu siihen pyörään pitkäksi aikaa. Ei kannata kärsiä vanhoista romuista, kun kuitenkin noin paljon käyttöä on. Ja jos vanhat pyörät saa jollekin toiselle, esim. viemällä jonnekin työttömien pajalle, jossa ne kunnostetaan, niin nehän jatkavat elämäänsä jossain muualle, eivätkä päädy jätteeksi.
"Ainut, että täällä ei kunnolla aurata jalkakäytäviä/pyöräteitä, joka tekee talvipyöräilyn välillä mahdottomaksi."
I rest my case.
Otsikon perusteella luulin tätä arvoitukseksi.
Noissa tuppukylien pyöräkaupoissa tuppaa olemaan se vika että siellä myydään vaan sita halvinta ja huonointa mitä markkinoilta löytyy kun ei muu mene kaupaksi. Itse esimerkiksi viime kesänä menin ostamaan erään tuppukylän ainoasta polkupyöriä myyvästä liikkeestä sisuria. No olihan niitä mutta kun halusin prestaventtiilillä varustetun niin myyjä tuumasi että ei tänne kannata sellaisia tilata kun kaikki haluaa dunlopin, mikään muu ei kelpaa. No löytyi sieltä viimein hyllyjä kaivamalla yksi prestallakin varustettu joten sain sisurin mukaan. Omatkin tuttavat tällaisissa tuppukylissä ostaa vaan niitä iänikuisia mummopyöriä ja nexuksia kun ne on niin kauheen käteviä ja on ollut hyviä jo viimeiset kolmekymmentä vuotta.
Alumiini ei ruostu joten hanki alumiinirunkoinen pyörä. Se on todennäköisesti myös kevyempi kuin tunturisi. Lisäksi tuollaiset nykyaikaiset avovaihteet on hyvin toimintavarmoja ja vähän huoltoa vaativia. Kaiken lisäksi huolto on helppoa. Sillä rahalla mikä menee tunturin kunnostamiseen, saa hyvän uuden pyörän jolla ajat huoletta vuosia. Merkillä ei ole oikeastaan juurikaan väliä koska eri valmistajat käyttävät samoja komponentteja kokoonpanossa.
Jarrut kannattaa olla levyjarrut ympärivuotisessa käytössä. Eikai kunnon pyörissä enää jalkajarruja olekaan. Ja osta kunnollinen ketju jolla lukitset pyörän tolppaan tai muuhun vastaavaan niin ei ainakaan niin helposti lähde varkaiden mukaan. Sellaiset runkolukot on hanurista, ei niillä mitään tee.
Ulkorengas
03.03.2016, 18.05
Sen verran tuli turpaan viestissä #14, että ajattelin antaa olla, kun kerta noin hyvin asia tunnetaan. Mutta kommentoidaan nyt kun muutkin niin tekevät.
Harmis:
Merkillä ei ole oikeastaan juurikaan väliä koska eri valmistajat käyttävät samoja komponentteja kokoonpanossa.
Merkillä on sen verran väliä, että kannattaa pysyä oikeissa pyörämerkeissä ja unohtaa Yosemitet ja ikävä kyllä myös suomalaista taustaa omaavat Soliferit. Crescent on rajatapaus, koska sillä on ns. markettimalleja, mutta myös hyviä pyöriä. Tuon luokan pyöriä kyllä mainostetaan Shimanon nimellä, mutta käytännössä mitään laadukasta niissä ei ole. Eikös Nexuskin ole Shimanon tuote. Ja vaikka vaihtajalle on jostain syystä muodostunut kovin näkyvä rooli, se on vain yksi pieni osa pyörässä ja ketjuvaihteisessa mallissa helppo korvata uudella ja kenties laadukkaammalla, kun alkuperäinen kuluu loppuun. Kuten on huomattu, napavaihteen kohdalla kustannukset nousee viisinkertaisiksi ketjuvaihteiseen verrattuna. Silti pyörän osista mm. rungoilla, laakereilla kiekoilla yms. osilla on suuri merkitys lopputulokseen ja ehkä siksi niiden roolia ei näiden pyörien markkinoinnissa korosteta. Yleensä ei edes vaihtajaa lukuunottamatta mainita, mitä osia niissä on. Todennäköisesti siis jotain kiinalaista halpatuotantoa ja runko painavaa, mutta löysää rautaa. Tekniikan maailman 300 euron pyörien testissä useimmista särkyi jotain jo testin aikana, useamman vuoden käytöstä puhumattakaan. Joissain tapauksissa, kuten stemmin murtumassa, pelataan jo isoilla asioilla, kun kyse on turvallisuudesta.
Kun hankin itselleni 20 vuotta vanhan Tunturin tiettyä tarkoitusta varten, en ollut uskoa, miten kova 26" leveähköillä renkailla oleva pyörä voi olla. Kaikki tien epätasaisuudet tulee suoraan läpi käsille ja satulaan. Ehkä runko on kestävä, kun tuollaista patarautaa on. Aiemmin toisen Tunturin kohdalla olin jo huomannut selkeät puutteet pyörän käsiteltävyydessä ja tässä, aikanaan jonkinlaisena maastopyöränä markkinoidussa mallissa on sama sukuvika. Kömpelö kuin mikä etenkin hitaassa vauhdissa, jolla ei tule mieleenikään yrittää maastoajoa. Kovemmassa vauhdissa tapahtuu jotain omituista, kun pyörä alkaa ikäänkuin yliohjautua. Takapää ei luista, mutta etupää tuntuu kääntyvän enemmän kuin on tarkoitus. Tuollainen ajonopeudesta riippuva ominaisuus tuntui aluksi häkellyttävältä, mutta nyt siihen olen jo tottunut eli osaan varoa sitä. Se ei kuitenkaan poista sitä, etteikö pyörä olisi noilta osin täysin ala-arvoinen. Saman ikäinen ja kokoinen amerikkalainen maasturi on ajettavuudeltaan ketterä, vaakaa ja neutraali kuten useimmat nykyaikaiset pyörät. Tämä asia ei siis ole iästä kiinni, vaan valmistajan osaamisesta. Ennen nykyaikaan siirtymistäni ajelin 90-luvun alun Terässiiven retkipyörällä. Ajettavuus yleisesti ottaen epävakaata ja vaihdevivut putkessa kiinni eli jokaisen vaihtamisen yhteydessä ote irroitettava ohjaustangosta. 7-vaihteinen Shimano Positron ei uutenakaan toiminut kunnolla, saati myöhemmin. Ei ole ikävä pyörää, jonka palottelin rälläkällä ja vein ekologisesti metallinkeräykseen. Nastarenkaat säästin ja ne on nytkin pyörässäni alla.
Jarrut kannattaa olla levyjarrut ympärivuotisessa käytössä. Eikai kunnon pyörissä enää jalkajarruja olekaan.
Edelleen silti jalkajarruja markkinoidaan turvallisina. Tuohon uskomisen täytyy olla perua jostain 80-luvun alusta eli ajalta jolta itsekin muistan omat ensimmäiset kokemukseni käsijarruista. Kippurasarvisessa sai tosissaan painaa kahvoja, jotta tehoa löytyi ja ns. kahvoilta ajaen jarruttaminen oli jokseenkin mahdotonta. Ero on uskomaton nykyisiin, yhdellä sormella toimiviin jarruihin.
Jalkajarru edelleenkin vaikuttaa vain takapyörään eli siihen, jossa pito on jarrutustilanteessa painon siirtymän takia kovin heikko. Käsijarru noista löytyy edestä lainsäätäjän vaatimuksesta, mutta tuskin kellään löytyy sellaista koordinaatiota, että osaa käsi ja jalkajarrua samanaikaisesti käyttää tilanteessa, jossa tarvitaan suunniteltua nopeampi pysähtyminen. Paljon helpompaa on säätää jarrutustehoa molempia käsiä käyttäen kuin toista kättä ja toista jalkaa käyttäen. Eikä tarvitse arpoa, onko polkimet oikeassa asennossa vai pitääkö niitä ensin kääntää ja vasta sitten aloittaa jarrutus.
Sen verran tuli turpaan viestissä #14, että ajattelin antaa olla, kun kerta noin hyvin asia tunnetaan. Mutta kommentoidaan nyt kun muutkin niin tekevät.
Harmis:
Merkillä on sen verran väliä, että kannattaa pysyä oikeissa pyörämerkeissä ja unohtaa Yosemitet ja ikävä kyllä myös suomalaista taustaa omaavat Soliferit. Crescent on rajatapaus, koska sillä on ns. markettimalleja, mutta myös hyviä pyöriä. Tuon luokan pyöriä kyllä mainostetaan Shimanon nimellä, mutta käytännössä mitään laadukasta niissä ei ole. Eikös Nexuskin ole Shimanon tuote.
Hyvä kun tarkensit. Tarkoitin tietenkin näitä oikeita pyöriä. Halppismerkit ja mallit pysyköön siellä marketissa.
Shimano tuottaa hyvää ja paskaa. Kannattaa kysellä vaikka täältä palstan "asiantuntijoilta" mitä kannattaa ostaa :)
Youtubesta löytyy purkamista ja kasaamista ja rattaan kiinnittäminenkin vaikka
https://www.youtube.com/watch?v=ygjOsWSyukM
Kiitos linkistä, pitää perehtyä!
Hyvä kun tarkensit. Tarkoitin tietenkin näitä oikeita pyöriä. Halppismerkit ja mallit pysyköön siellä marketissa.
Shimano tuottaa hyvää ja paskaa. Kannattaa kysellä vaikka täältä palstan "asiantuntijoilta" mitä kannattaa ostaa :)
Laittakaa vaan vinkkiä hyviin uusiin pyöriin! Se kun voi olla, että Soliferista ei tule montaa vuotta kestävää peliä korjauksesta huolimatta ja jossain vaiheessa Tunturikin joutuu ikänsä puolesta jo eläköitymään! Viimeistään kymmenen vuoden sisään voipi olla uusi pyörän osto edessä kuitenkin. Voinpa laittaa vinkit korvan taakse, niin ei tarvi kaikkea oppia kantapään kautta ottaa! Mää en kyllä ymmärrä mitä teillä muilla on kunnon jalkajarruja vastaan? Mulla oli siinä maastopyörässä juuri sellaiset jarrupalat etu ja takapyörässä. Mitä teet kun ne jäätyy talvella? Oli tehokkaat jarrut muilla säillä ja hengenvaaralliset. Kun en heti alussa oppinut käyttämään molempia samaan aikaan taka+etu, niin etupyörää jarruttaessa pysähtyi koko pyörä ja heitti mut ojaan. Eli lenkki ilmassa. Oli liian hyvät jarrut, siis en ollut tottunut moisiin! Onneksi ei käynyt kuinkaan, oli ihan alussa tämä silloin.
Näissä kahdessa pyörässä oleva etupyörän jarru jarrupaloineen siis on hyvä hidaste, jota käytän mutta en edes toivo sellaista tehoa mitä oli tässä maastopyörässä. Se on mihin tottuu käytössä ja refleksit tulee sen mukaisesti mitä tottuu ajamaan. Kaikkeen tietysti voi totuttaa itsensä! Shimano nexus, mitä siis molemmissa tämän hetkisissä pyörissä on, toinen 3 toinen 7 vaihteinen on mielestäni hyvä vaihde. Miksi mollaatte sitä? Totta on, että ei näitä napoja ihan hevin lähdetä operoimaan ja kalliita on osat mutta siis käyttö? Ootteko käyttäneet näitä vaihteita itse? Shimanollahan on paljon eri merkkisiä muitakin vaihteita! Nexus on vain yksi niistä.
Kaikella käytöllä on rajansa, musta kymmenen vuotta aktiivikäytössä on aika hyvin sekin vaihteistosta ilman suurempia mitään! Sitä ennen meni se seitsemän vuotta! Ehkä olisi mennyt pidempäänkin, jos eivät olisi pahoinpidelleet pyörääni silloin. En tarkalleen ottaen tiedä mitä kaikkea sille silloin tehtiin, ihme kun saivat korjaamolla sen korjatuksi! Oli tosi pahan näköinen! Eli kyllä varmaan kaikissa pyörissä sen kymmenen vuotta on sellainen rajapyykki, että joutuu tekemään suurempia remontteja, varsinkin kovalla ajolla? Vai mitä? Miettikääpä autojakin!
Mun täytyy tunnustaa ja tehdä parannusta, olen täysin laiminlyönyt kaikki huollotkin viime tippaan! Olen ajanut niin pitkälle kuin pyörä pyörii! I know! Häpeän ja teen parannusta! Sen takia Tunturi parkakin on niin monesta kohtaa rikki, ei auta muu kuin pistää kaikki nyt kuntoon kerralla. En ole edes vielä kertonut teillekään kaikkea...
Ilmeisesti napavaihteita kaikki siis olleet paitsi se maastopyörä, siinä oli joku vaihtaja ja monikiekollinen vaihdejärjestelmä, mitä muita vaihteita niitä sitten on? Laittakaa vähän infoa! Pystymetsästä tätä asiaa on lähdetty hoitamaan! Valaiskaa mua, sentähden mä tänne olen tullutkin! Tiedän tietovajeeni! Olen täällä ottamassa oppia! ;)
Täällä haisee trolli. Nuuh.
Täällä haisee trolli. Nuuh.
Ai, kuka näistä? Mä en tajua ollenkaan jos täällä joku vedättää, kun olen niin tietämätön pyöräasioissa. Sanokaa mullekin etteivät huiputa mua! Siis tarkoitatko näitä jotka haukkuu mun napavaihteita? Tai näitä jalkajarruja?
Ulkorengas
04.03.2016, 05.07
Kunnon uusi 29er alle, niin sillä menee ympäri vuoden ja se kestää hyvin pidettynä vaikka pari vuosikymmentä. Nuo vanhat voi toki haluteessa huoltaan ja myydä sitten vaikka pois, mutta halvemmaksi tulee vain myydä pois, koska varaosat ovat kalliimpia kuin mitä tuollaisesta pyörästä saa.
Trolli tai ei, mutta tuollaiselle käyttäjäprofiilille en voi suositella joustokeulaa. Jossain yleispyörää käsittelevässä viestiketjussa oli ehdolla jokin Univegan jäykkäkeulainen malli ja Kona Big Rove, nissä voisi olla aineksia. Toki tässä tullaan jälleen ongelmaan pyörän säilytyksen suhteen. Vanhan korjaaminen tai vaikka säästäminen varaosiksi ja vastaavan käytetyn hankkiminen saattaisi olla huolettomampi vaihtoehto. Lukituksen merkitystä se ei kuitenkaan yhtään vähennä, koska suurin osa varastetuista pyöristä on tuollaisia peruspyöriä.
Kun hallitus kovalla kädellä päivittää rike- ja päiväsakkoja, voisi samassa hengessä pyörävarkaille määrätä automaattisesti ns. pallon jalkaan ja uintiharjoituksen Itämeressä.
Hääppönen
04.03.2016, 09.50
Täällä haisee trolli. Nuuh.
Kyllähän assarilla ja-mitä-niitä-on-nickeillä on ollut useita pyöriä.
Kysyjän pitäisi ensin määrittää speksit pyörää varten ensin ennen kuin alamme cycloa tai fättiä tyrkyttämään.
Trolli tai ei, mutta tuollaiselle käyttäjäprofiilille en voi suositella joustokeulaa. Jossain yleispyörää käsittelevässä viestiketjussa oli ehdolla jokin Univegan jäykkäkeulainen malli ja Kona Big Rove, nissä voisi olla aineksia. Toki tässä tullaan jälleen ongelmaan pyörän säilytyksen suhteen. Vanhan korjaaminen tai vaikka säästäminen varaosiksi ja vastaavan käytetyn hankkiminen saattaisi olla huolettomampi vaihtoehto. Lukituksen merkitystä se ei kuitenkaan yhtään vähennä, koska suurin osa varastetuista pyöristä on tuollaisia peruspyöriä.
Kun hallitus kovalla kädellä päivittää rike- ja päiväsakkoja, voisi samassa hengessä pyörävarkaille määrätä automaattisesti ns. pallon jalkaan ja uintiharjoituksen Itämeressä.
Voisivat todellakin rangaista enemmän, jos sillä olisi rikoksia hillitsevä vaikutus? Puhutaanko täällä jostakin jousituksesta rungossa? Mulla ei sellaista pyörää ole koskaan ollutkaan. En pyöräile missään metsän poluilla vaikka kokkola tuppukylä onkin. Kyllä täälläkin on asfalttia teillä! Kunnostan nämä pyörät kun jo kerkesin aloittaa, seuraavia tulevia remontteja arvioin sitten uudelleen! Onhan se myös kestävää kehitystä! Jälleenmyyminen ei kannata koska kukaan ei osta rikkinäistä pyörää ja korjattuna varaosat ovat jo kalliimpia kuin mitä voisi saada käytetystä pyörästä. Vielä vähemmän kannattaa myydä korjattuna. On nyt vaan kärsittävä näiden kanssa niin myötä kuin vastamäessä...heh heh!
Kysyjän pitäisi ensin määrittää speksit pyörää varten ensin ennen kuin alamme cycloa tai fättiä tyrkyttämään.
Voisko joku ensin selittää kyseiset kolme käsitettä? Vai pitääkö tässä turvautua kuukkeliin, että teidän kanssa voi edes keskustella?
Voisko joku ensin selittää kyseiset kolme käsitettä?
speksit = specification; tarkka määrittely, spesifikaatio, yksityiskohtainen selvitys, erittely
cyclo = cyclocross (https://fi.wikipedia.org/wiki/Cyclocross)-fillari (fillari = polkupyörä)
fätti = Fatbike; Läskipyörä eli fillari, jossa on tyypillistä erityisen leveät renkaat, n. neljästä tuumasta paksumpaan.
Kiitos, Jack, kerkisit ennen...! Pyörä hankitaan tarpeiden ja kuskin mittojen mukaan, kukkaro on seikka joka tietysti rajoittaa hieman...
Matti Heikkinen
04.03.2016, 19.58
aiemmin ketjussa käsiteltiin jarruja,esimerkki omalta kohdaltani,ajoin kadun varressa olevaa kelviä,äiti pysäköi auton kadun varteen ja autosta lähti poika juoksemaan kelvin yli,tein täysjarrutuksen molemmilla jarruilla (käsijarrut) pyörä pysähtyi 40 sm päähän pojasta käsi/jalkajarruyhdistelmällä olisin ajanut pojan päälle
^Juu, totaalisesti saa cantin myös lukkoon, ainoastaan kumin pito loppuu. Kuvitelma että ilman levyjarruja pärjää niin on paskan jauhantaa mutta on niissä hyvät puolensa.
^Juu, totaalisesti saa cantin myös lukkoon, ainoastaan kumin pito loppuu. Kuvitelma että ilman levyjarruja pärjää niin on paskan jauhantaa mutta on niissä hyvät puolensa.
Mulla on kanssa cantilever jarrut mun Tunturissa edessä lisukkeeksi jalkajarruille. Se on nyt selvinnyt, kun siihen pitää vaihtaa jarrupalat ja niiden etsintä olikin melkoista puuhaa sekin. Tulossa on siis uudet palat. Ne oli loppuun käytetyt niin, että metalli oli jo tullut näkyviin. Mää oon jo oppinut paljon uutta...
Siis tuohon edellä kysyttyyn kysymykseen, jossakin vaiheessa tulee kysymykseen uuden pyöränkin osto. En tarvitse mitään kilpapyörää. Tarvitsen hyvän, kestävän, miellyttävä ajoisen arkipyörän, jolla voi ajaa JOKA olosuhteessa. Niin maanteita kuin tuppukylän pikkuteitä sekä niin sateella, pakkasella, liukkaalla, minne vaan ja missä vaan! Ei liian rajattuja ominaisuuksia sen tähden. Laatu pyörä joka kestää. Vaihteet pitää olla ja kunnon jarrut. Ei saa heti hajota jostakin. Pitää kestää ajamista. Ei mitään pilipali pyöriä.
orc biker
05.03.2016, 16.27
Osta tämä: http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70/
Kun tykkäät opetella askertelemaan, niin heti aluksi vaihdat jäykän etuhaarukan (n. 100 €), niin voit myydä parin sadan euron joustokeulan käyttämättömänä hyvään hintaan (150+ €). Sitten laitat tarakan, lokarit, ostoskorin, heijastimet, valot ja mitä muuta tarvitsetkaan. Tuollaisella pitäisi mennä pari vuosikymmentä ihan helposti, kunhan vain välillä vähän palikoita vaihtelee.
29er lienee paras joka paikan ja ajan yleishöylä. Jotkut eivät vain uskalla ostaa mielestään liian "sporttisia" pyöriä yleispyöriksi, mutta tuossakin ajoasento on varsin pysty ja lyhyt ja sitähän voi nostaa, etenkin jos vaihtaa sen uuden etuhaarukan. Jättää putken pitkäksi ja laittaa spacereita laatikollisen päällekkäin, niin johan ylettää tangolle.
Osta tämä: http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70/
Kun tykkäät opetella askertelemaan, niin heti aluksi vaihdat jäykän etuhaarukan (n. 100 €), niin voit myydä parin sadan euron joustokeulan käyttämättömänä hyvään hintaan (150+ €). Sitten laitat tarakan, lokarit, ostoskorin, heijastimet, valot ja mitä muuta tarvitsetkaan. Tuollaisella pitäisi mennä pari vuosikymmentä ihan helposti, kunhan vain välillä vähän palikoita vaihtelee.
29er lienee paras joka paikan ja ajan yleishöylä. Jotkut eivät vain uskalla ostaa mielestään liian "sporttisia" pyöriä yleispyöriksi, mutta tuossakin ajoasento on varsin pysty ja lyhyt ja sitähän voi nostaa, etenkin jos vaihtaa sen uuden etuhaarukan. Jättää putken pitkäksi ja laittaa spacereita laatikollisen päällekkäin, niin johan ylettää tangolle.
800€ eikä siinä ole edes lokasuojia? Voisiko joku selittää miksi näissä nykypyörissä ei ole lokasuojia? Onko ne vain "hyvän päivän" pyöriä, ei ajeta sateella eikä kurakeleillä, eikä talviloskassa? Siinä on juuri sellainen vaihdejärjestelmä, joka ei tuu toimimaan talvipakkasillakaan! Epäilen! Ja miten käy jarruille talvella? Mikä siinä on parempi mun rakkaaseen Tunturiin jossa on 7-vaihteinennapa shimano nexus jalkajarrulla+cantilever etupyöräjarru. Perustele väitteesi minulle, en ihan heti osta tätä juttua!
orc biker
06.03.2016, 03.33
800€ eikä siinä ole edes lokasuojia? Voisiko joku selittää miksi näissä nykypyörissä ei ole lokasuojia? Onko ne vain "hyvän päivän" pyöriä, ei ajeta sateella eikä kurakeleillä, eikä talviloskassa? Siinä on juuri sellainen vaihdejärjestelmä, joka ei tuu toimimaan talvipakkasillakaan! Epäilen! Ja miten käy jarruille talvella? Mikä siinä on parempi mun rakkaaseen Tunturiin jossa on 7-vaihteinennapa shimano nexus jalkajarrulla+cantilever etupyöräjarru. Perustele väitteesi minulle, en ihan heti osta tätä juttua!
Enpä taida jaksaa perustella. Aja vain rauhassa Tunturilla.
Turha vaihtaa pyörätyyppiä jos haluat ripustaa ostoskasseja tankoon ja käyttö on kuvailemaasi hyötypyöräilyä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.